Zoals ik al vermeld heb in
mijn vorige blogpost, hebben jullie zeker opgemerkt dat de multiculturaliteit
binnen een klasgroep een invloed kan hebben op de reactie van de leerlingen. In
een klas van de 1ste graad als de 2de graad worden de leerlingen rumoerig bij
het horen van gevoelige onderwerpen zoals Soas, voortplanting en dergelijke.
In eerste instantie merkt
men al een duidelijk verschil in de reactie tussen meisjes en jongens. Meisjes
zijn in het algemeen al verlegen en durven niet echt iets te zeggen vooral als
men begint over seksualiteit. Meisjes luisteren niet of doen alsof. Volgens
sommige leerkrachten leren vooral de meisjes met een andere cultuur hun lessen
niet. In die culturen zijn dan ook deze onderwerpen taboe.
Bij het les geven over
voortplantingsorganen heb ik veel reacties gekregen van leerlingen met dezelfde
cultuur als die van mij. Ze zeiden; mevrouw bent u niet beschaamd. De reactie
van deze leerlingen heeft me doen opmerken dat het bij ons wel dergelijk taboe
is. Ik ben er nooit bij stil gestaan, maar het is wel het geval. Mijn antwoord
op deze leerling was heel simpel, het is taboe maar men moet kennis opdoen en
dit is belangrijker dan taboe. Het is heel belangrijk dat men weet hoe ons
eigen lichaam functioneert en die van een ander geslacht. Deze uitleg was
genoeg voor deze leerlingen. De leerlingen werden meteen wat stiller en
begonnen mee te werken in de les en mijn vragen te antwoorden.
Een derde blogpost volgt,
met enkele tips!
|