Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 3/3
Ik heb in vorige blogposten
al vermeld dat sommige leerkrachten een verschil hebben opgemerkt, bij de
reactie van de leerlingen met een verschillende cultuur.
Volgens mijn enquête hebben
de meeste leerkrachten opgemerkt dat het aantal culturen aanwezig in een
klasgroep ook een invloed heeft op de reactie van de leerlingen.
Volgens sommige
leerkrachten gaan leerlingen dan een andere taal gebruiken om hun emotie uit te
drukken over dit onderwerp. Hoe minder cultuurverschil in de klas aanwezig is,
hoe gemakkelijker de leerling met een verschillende zal meewerken. Als de
klasgroep een groot aantal culturen bevat, dan gaan ze meer beschaamd zijn en
deze onderwerpen linken met taboe. Het gevolg hiervan is dat ze niet gaan
meewerken of zich helemaal terugtrekken en niet meer luisteren naar de les.
Als de leerlingen niet mee
willen werken of heel rumoerig zijn, hoe moeten we als beginnende leerkrachten
reageren? Enkele tips
Volgens leerkrachten die ongeveer
20 jaar in het onderwijs staan moet men normaal doen en de nadruk leggen dat de
leerstof heel belangrijk is voor hun gezondheid en dat van hun toekomstige
kinderen.
Men moet regelmatig wat
humor gebruiken om de leerlingen meer op hun gemak te stellen en zich ook goed
voorbereiden.
Ga op zoek naar
voorbeeldlessen op het internet die al door ervaren leerkrachten werden
opgesteld. Maak best een eigen cursus, gebruik geen werkboeken, deze ogen veel
te klassiek.
Duid ook de leerlingen die
een probleem zullen zijn voor de les niet aan, en zorg ervoor dat je meer weet
dan wat er in het handboek staat.
Voeg misschien leuke
artikels bij, bijvoorbeeld over drielingen. De leerlingen vinden zon
onderwerpen altijd leuk.
Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 2/3
Zoals ik al vermeld heb in
mijn vorige blogpost, hebben jullie zeker opgemerkt dat de multiculturaliteit
binnen een klasgroep een invloed kan hebben op de reactie van de leerlingen. In
een klas van de 1ste graad als de 2de graad worden de leerlingen rumoerig bij
het horen van gevoelige onderwerpen zoals Soas, voortplanting en dergelijke.
In eerste instantie merkt
men al een duidelijk verschil in de reactie tussen meisjes en jongens. Meisjes
zijn in het algemeen al verlegen en durven niet echt iets te zeggen vooral als
men begint over seksualiteit. Meisjes luisteren niet of doen alsof. Volgens
sommige leerkrachten leren vooral de meisjes met een andere cultuur hun lessen
niet. In die culturen zijn dan ook deze onderwerpen taboe.
Bij het les geven over
voortplantingsorganen heb ik veel reacties gekregen van leerlingen met dezelfde
cultuur als die van mij. Ze zeiden; mevrouw bent u niet beschaamd. De reactie
van deze leerlingen heeft me doen opmerken dat het bij ons wel dergelijk taboe
is. Ik ben er nooit bij stil gestaan, maar het is wel het geval. Mijn antwoord
op deze leerling was heel simpel, het is taboe maar men moet kennis opdoen en
dit is belangrijker dan taboe. Het is heel belangrijk dat men weet hoe ons
eigen lichaam functioneert en die van een ander geslacht. Deze uitleg was
genoeg voor deze leerlingen. De leerlingen werden meteen wat stiller en
begonnen mee te werken in de les en mijn vragen te antwoorden.
Taboe onderwerpen in sommige culturen (SOA's, seksualiteit, voortplantingsorganen) 1/3
Taboeonderwerpen in sommige
culturen, waarom dit onderwerp? Ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik gedurende
mijn stage een verschil heb opgemerkt. Ik heb lesgegeven in twee klassen. Eén
klas waar enkel leerlingen waren van een Belgische origine en de andere klas
was opgebouwd uit leerlingen met verschillende culturen (Meer dan de helft).
Ben ik de enige die dit heeft opgemerkt of is dat zo bij alle leerkrachten in
Brussel? Aan de hand van een enquête merk ik verschillende meningen op. Sommige
leerkrachten zijn het met mij eens, anderen hebben niet meteen iets opgemerkt.
Vooral in een klasgroep die meer dan 10 leerlingen bevat van een andere
cultuur, merkt men een verschil op.
Als men lesgeeft over zon
onderwerpen dan worden de meeste leerlingen rumoerig. Ze beginnen te lachen en
gek te doen. Over het algemeen gaan alle leerlingen een ongepast gedrag
vertonen wanneer de leerkracht dergelijke onderwerpen aanhaalt. In Brussel,
waar de multiculturaliteit een feit is zal ongepast gedrag een norm zijn. Hoe
komt het nu dat leerlingen niet kunnen omgaan met deze onderwerpen. De
oorsprong en oorzaak van dit probleem ligt in de cultuur waarmee ze werden
grootgebracht. In sommige culturen, zijn deze onderwerpen extreem taboe. De
meeste leerlingen met een andere cultuurachtergrond spreken nooit over deze
onderwerpen. Ik ben zelf van Marokkaanse afkomst en in onze cultuur is het
taboe om over deze onderwerpen te spreken. Of het nu thuis is of buiten met
vrienden. Deze onderwerpen; seksualiteit, SOAs, voorplanting, zijn gewoon
weg taboe in deze culturen.
Er volgen nog andere blogposten, met andere opmerkingen en enkele tips!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!