De geplande vermindering van de 500
zogenaamde 'mailcentra' (uitreikingskantoren) bij De Post tot 150
blijft voor onrust zorgen bij het personeel. Nogal wat postbodes vrezen
dat ze langer zullen moeten werken omdat ze verdere verplaatsingen
zullen moeten maken.
In de provincie Antwerpen gaan volgens voorlopige onderzoeken 28 van de
huidige 51 mailcentra dicht, in Limburg zelfs 34 van de 43. Waar dat
concreet moet gebeuren is nog onderwerp van overleg met de vakbonden.
Nogal wat personeelsleden, postbodes en vooral postbedienden, maken
zich zorgen.
De maatregel past in het toekomstplan van topman Johnny Thijs.
De nieuwe Europese grondwet komt eraan en blijkbaar is het niet belangrijk omdat wij burgers geen inspraak krijgen. Is het normaal dat een interim regering zomaar even tussen de soep en de petatten deze nieuwe grondwet gaat stemmen zonder haar burgers hiervan op de hoogte te hebben gebracht en zonder hen te hebben gehoord ?
Dit staat op de site te lezen :
De nieuwe Europese grondwet komt eraan en blijkbaar is het niet
belangrijk omdat wij burgers geen inspraak krijgen. Is het normaal dat
een interim regering zomaar even tussen de soep en de petatten deze
nieuwe grondwet gaat stemmen zonder haar burgers hiervan op de hoogte
te hebben gebracht en zonder hen te hebben gehoord ? Het volgende staat
op de site te lezen :
Het hele proces over de Europese grondwet beoogt nu een volgend Verdrag goed te keuren voor de Europese verkiezingen van 2009.
Maar dit proces kan niet doorgaan zonder de directe medewerking en goedkeuring van de Europese volkeren. Het volgende EU verdrag kan er niet komen zonder een beslissing van het volk!
X09.eu is opgezet om over heel de EU handtekeningen te verzamelen om voor het komende verdrag een referendum te eisen.
X09.eu kwam er na de Open brief aan de Regeringsleiders na de Top
van Berlijn van 25 maart( 2007, en werd getekend door de volgende
De vakbonden bij supermarktketen Carrefour vrezen een
tweede herstructureringsgolf in 2008. Ze reageren daarmee op het nieuws
dat 16 bedreigde Super GB's vanaf donderdag 3januari heropenen onder
een franchise-formule. 'Voor elk van de winkels werd blijkbaar in zeer
korte tijd een overnemer gevonden', luidt het cynisch bij de
bediendebond LBC. 'Voor het personeel gelden evenwel slechtere loon- en
arbeidsvoorwaarden. Ze moeten 40procent inleveren.'
Volgens de bonden zitten er in totaal 33GB-supermarkten in
moeilijkheden en geldt hetzelfde voor 55hypermarkten. Een woordvoerster
van Carrefour weerlegde maandag de vakbondsvrees voor nieuwe sluitingen.
Ontslagen werknemers van het GB-warenhuis aan het Hendrik Heymanplein
in Sint-Niklaas, hebben een cadeautje gekregen. Actievoerders van SP.A
zorgden voor een symbolisch geschenk om hun solidariteit te betuigen
met het getroffen personeel. In principe heropent het warenhuis op 3
januari onder de vleugels van een franchisenemer. De meeste
ex-personeelsleden kunnen er niet aan de slag blijven.
Volgend schrijven was te lezen in de weekend editie van De Morgen. Misschien dat mensen dan gaan beseffen dat ook de werkgevers hun plichten hebben ten overstaan van hun werknemers. Werkgevers weten ook wel dat de publieke opinie zich tegen de stakers keert ook al hebben zij overschot van gelijk. Dat sterkt de werkgever om niet toe tot sociaal overleg over te gaan of bepaalde afspraken niet na te komen. Met de minimum dienstverlening zouden de hemelpoorten voor hen dan ook volledig opengaan natuurlijk !
Met dit schrijven wil ik proberen de reizigers uit te leggen waarom we staken. Het gaat over veel meer dan wat je ziet in journaals of leest in de kranten. Het ongenoegen, het protest en de nood aan verandering is gegroeid vanuit de basis van rollend personeel en dan vanuit het kader van treinbestuurders.Begin dit jaar deed de heer Pardon, een hoge piet bij de NMBS die op pensioen ging, een uitspraak in de media over het feit dat treinbestuurders en begeleiders te veel verdienen en te weinig productief zijn. Als werknemer onderaan op de ladder schrik je dan wel even. De traditionele bonden zwegen. Nochtans werd er duidelijk één werknemersgroep geviseerd. De OVS gedraagt zich zoals je van een vakbond verwacht. Dat lijken andere bonden en sommige intellectuelen te vergeten.
We vragen niet gewoon opslag. Wat gevraagd wordt, is een correctie in het basisloon en een degelijke vergoeding om op zaterdag te werken, vandaar ook de zaterdagstakingen. In 2006 heb ik met vier jaar dienst gemiddeld 1.682,33 euro netto per maand ontvangen. Ik ben 34 jaar, heb twaalf jaar in de privésector gewerkt en heb geen kinderen ten laste. ) Dat is exclusief maaltijdcheques, maar inclusief eindejaarspremie en vakantiegeld. Voor dit geld moet ik mijn eigen wagen gebruiken zonder compensaties, op elk uur van de dag mijn werk kunnen aanvangen, thuis aan zelfstudie doen om de nieuwe reglementatie te leren en last but not least mij volop concentreren op mijn werk in de stuurpost met snelheden van 160 kilometer per uur, en achter me wagons die gevuld zijn met reizigers of met vloeibaar gas. Geloof me, reiziger, het is in uw belang dat wij om meer personeel vragen.
In de loop der jaren is de volgende stelling gegroeid over de NMBS: Rijden wij met een trein om de nevenafdelingen een job te geven of hebben zij een job om de treinen veilig en op tijd te laten rijden? Ik merk dat de NMBS verre van bezig is met haar corebusiness, met name het vervoeren van mensen en goederen op een veilige manier. Is het niet erg dat de NMBS er vandaag niet in slaagt een deftige beurt- en dienstregeling uit te werken na al die jaren expertise? Is het niet erg dat ze er evenmin in slaagt om overleg te plegen met de basis zonder dat er effectief overgegaan moet worden tot staking? En is het niet triest te moeten vaststellen dat de veiligheid van de treinen en hun inhoud vandaag nog altijd voor het grootste deel afhangt van menselijke handelingen, terwijl de privésector miljoenen investeert in veiligheid?
Een trein rijdt vandaag zonder moeite aan een snelheid van 160 kilometer per uur door een rood sein als de treinbestuurder er zelf geen aandacht aan schenkt. Deuren kunnen tijdens de rit ontgrendeld worden en vertrekken met open deuren is eveneens mogelijk. De bestuurder is voor een groot deel zowel de uitvoerder van als de eerstelijnsverantwoordelijke voor een veilige rit. Het veiligheidssysteem zit vooral vervat in de reglementatie die de bestuurder uit het hoofd moet kennen en toepassen. De traditionele bonden zeggen dat ze in het overleg bezig zijn met onze problemen. Hoe komt het dan dat het vertrouwen weg is? Maar ik ken het wel: Ik had je toch een mailtje gestuurd?, klinkt het dan. Mailboxen zitten er vol van. Vandaag is het echter tijd voor resultaten en actie. Ik pik deze behandeling door mijn werkgever en de bevriende syndicale partijen niet langer.