Op de voorlaatste dag bij Manumixx NV te
Zottegem, kreeg ik de kans om alléén facturen in te boeken. Toen ik hiermee
klaar was, ging ik samen met de hulpboekhoudster om de post om even afwisseling
te hebben. Daarna kreeg ik van mijn mentor de opdracht een lijst met facturen,
die nog niet betaald zijn, te controleren op de vervaldatum. Nadat deze taak
voltooid was, kreeg ik uitleg over hoe creditnotas worden ingeboekt en deze mocht
ik dan ook inboeken. Na het middageten had ik een afspraak met de aankoopverantwoordelijke.
Ik stelde haar allerlei vragen over de aankoop van producten, die het bedrijf
doet. Dan mocht ik van mijn mentor verder werken aan mijn giptaak.
Op de derde
dag bij Manumixx NV te Zottegem, kreeg ik uitleg over hoe ik facturen van
diensten en diverse goederen moest inboeken. Daarna krijg ik altijd de
gelegenheid om het zelf uit te proberen. Ik was net klaar met deze taak, toen
Mevrouw De Medts langskwam en wou weten hoe het met mijn werkplekleren ging.
Kort daarop wachtte de verkoop-verantwoordelijke mij op. Ik stelde hem allerlei
vragen ook de hoe de verkoop van producten verloopt in het bedrijf. Nadat ik hierover
meer te weten was gekomen, mocht ik verder werken aan mijn giptaak waarbij mijn
mentor mij met raad en daad bijstond.
Opnieuw een
leerrijke dag die om was zonder ik het besefte.
Vandaag
was mijn tweede dag van het werkplek leren bij de onderneming Manumixx nv te
Zottegem. Bij aankomst, werd mij voorgesteld om even mee te volgen met het
inboeken van aankoopfacturen, waar ik graag op inging. Na de uitleg, mocht ik
zelfstandig aankoopfacturen inboeken. Daarna ging ik samen met de
hulpboekhoudster de post ophalen om even afwisseling te hebben. Dan startte de hulpboekhoudster
met het uitleggen van het inboeken van verkoopfacturen. Ook daarna mocht ik dit
zelfstandig proberen. Vervolgens kreeg ik even de tijd om een kort verslag te
schrijven over deze leerrijke ervaring. Na de middagpauze, mocht ik verder werken
aan enkele gipopdrachten, waarbij ik veel hulp kreeg van mijn mentor. Daarna
stond een afspraak met een medewerker, verantwoordelijk voor het opvolgen van
de voorraadadministratie, op de planning. Hij hielp mij bij het oplossen van enkele
vragen voor de gipopdracht (bijvoorbeeld hoe wordt de voorraad opgevolgd, welke
goederen er in voorraad zijn, ) en heb deze dan ook nog verder uitgewerkt.
Dit
was alweer een geslaagde dag waar ik heel veel heb bijgeleerd!
Vandaag was mijn eerste dag van het werkplek leren bij de onderneming Manumixx nv te Zottegem. Bij aankomst, vroeg in de ochtend, werd ik vriendelijk ontvangen door de receptionist en werd ik voorgesteld aan de verschillende personeelsleden. Toen mijn mentor aangekomen was, overliepen we samen mijn gip-taken en regelde zij al enkele afspraken met personeelsleden, die mij zouden kunnen helpen bij het maken van een bepaalde gip-taak. Later kreeg ik uitleg van een boekhouder over hoe men facturen (aankoop- en verkoopfacturen, creditnotas en rekeninguittreksels) inboekt. Ook werd er naar mijn theoretische kennis over boekhoudkundige termen gepeild. Bovendien kreeg ik extra uitleg over enkele belangrijke termen : intracommunautaire verrichtingen en leveringen, export.
Na deze uitleg had ik een gesprek met de HR-manager. Deze persoon besprak met mij het personeelsbeleid dat Manumixx hanteert binnen het bedrijf. Na deze eerste afspraak, kreeg ik een complete rondleiding in de magazijnen en de panden waar de verscheidende productieprocessen volop aan de gang waren. Na deze uitgebreide rondleiding kreeg ik even de tijd om een kort verslag te schrijven in verband met de magazijnprocedures, die Manumixx gebruikt. Na de lunch kreeg ik allerlei nummers van aankoop en verkoopfacturen, creditnotas, die ik mocht opzoeken in de mappen van de boekhouding en dan ook kopiëren.
Vervolgens kreeg ik de opdracht om deze documenten te benoemen: tot welke boekhoudkundige term (aankoopfactuur diensten en diverse goederen, verkoopfactuur i.c., enz.) behoren ze. Nadat ik deze hadbenoemd, overliepen de boekhouder en ik deze documenten. Vervolgens kreeg ik tijd om een verslag te schrijven over wat ik al in de voormiddag had gedaan. Daarna kreeg ik uitleg van de hoofdboekhouder hoe de boekhouding werkt. Zo kreeg ik informatie dat het bedrijf een geautomatiseerd boekhoudpakket gebruikt, wat ik ook op mijn beurt mocht uitproberen: een paar bankverrichtingen inboeken in het systeem Bob 50. Mijn laatste opdracht voor mijn eerste dag was een tabel maken in Excel over het aantal werknemers dat Manumixx tewerkstelt.
Kort samengevat: mijn eerste dag is in mijn ogen heel vlot verlopen. Ik heb al heel wat bijgeleerd!