Microsoft neemt Google op de korrel: "Chromebook niks waard"
Microsoft heeft in de VS een reclame gelanceerd waarin het
bedrijf opnieuw een product van concurrent Google op de hak neemt. In de video
gaat een vrouw met haar Chromebook naar de Gold & Silver Pawn Shop, bekend
van de tv-serie Pawn Stars, om haar laptop te verkopen. Aan de toonbank krijgt
ze vervolgens te horen dat het geen echte laptop is omdat er geen Windows op
staat.
Pandjesbaas Rick Harrison vraagt de vrouw, die haar
Chromebook wil verpatsen voor een trip richting Hollywood, waarom ze denkt er
geld voor te krijgen.
Als ze vervolgens antwoordt dat het een laptop is, begint
Harrison te lachen. "Het is een Google Chromebook, een relatief nieuw
apparaat. Omdat de apps voor Chrome allemaal online werken, heb je er zonder
verbinding eigenlijk niets aan. Een normale computer draait ook zonder
internetverbinding fatsoenlijke apps als Office en iTunes", zegt hij
zogenaamd achter de schermen.
Tegen de vrouw zegt Rick dat het geen echte laptop is omdat
er een Chrome-sticker op staat. Ook de in de serie populaire Richard Harrison
(Old Man) doet nog een duit in het zakje door te zeggen dat ze Hollywood wel
uit haar hoofd kan zetten. "Met zo'n Chromebook... tja, je komt misschien
net in Reno."
Campagne tegen 'minderwaardig' Google
De Pawn Stars-reclame maakt onderdeel uit van Microsofts
Amerikaanse Scroogled-campagne waarin het gebruikers bij Google hoopt weg te
lokken door producten van de techgigant als minderwaardig af te doen. Eerder
moesten Gmail en Google Shopping er al aan geloven.
Of de acties ook effect hebben, is niet helemaal duidelijk.
Op social media wordt met gemengde gevoelens gereageerd. Sommigen noemen het
bashen van Google 'goedkoop' en 'kinderachtig', anderen zien er de humor wel
van in.
Google voegt de mogelijkheid aan Google Maps toe om
tussenstops aan een uitgestippelde route toe te voegen. Volgens het techbedrijf
was het een van de meest gewilde functies door gebruikers van Google Maps.
Tot op heden kon je alleen een route van A naar B ingeven, maar vanaf nu kun
je dus allerlei extra 'eindpunten' toevoegen. Dat kan handig zijn als je een
reis via een specifieke tussenstop wilt laten lopen of als je een citytrip gaat
doen en een een aantal sightseeing-punten wil ingeven.
De nieuwe functionaliteit wordt geleidelijk uitgerold en voorlopig kunnen
alleen Amerikanen - die Google Maps in het Engels hebben staan - er gebruik van
maken.
6 verborgen functies van IOS 7 die je nog niet kende
1. Laat je zaklamp meldingen aankondigen
Als je niet houdt van bliepjes en trillingen, dan kan je de ingebouwde zaklamp
nog altijd gebruiken om meldingen aan te kondigen. Die gaat dan flikkeren bij
een melding. Niet echt subtiel, maar bon.
Ga naar Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid > Led-flits bij
melding
2. Verwijderde mails terughalen door te
schudden
Per ongeluk een mail verwijderd. Geen paniek. Door even met je iPhone te
schudden, activeer je de optie om het verwijderen ongedaan te maken.
3. De klok beweegt echt
Misschien heb je het al gemerkt, maar het klokje in de klok-app werkt echt. De
rode wijzer geeft de seconden aan.
4. Bestuur je iPhone met je hoofd
Dit is een geweldige functie voor mensen met een fysieke handicap. De camera
aan de voorkant detecteert de bewegingen van je hoofd. Ironisch genoeg moet je
die functie wel eerst instellen.
Ga naar Instellingen > Algemeen > Toegankelijkheid > zet
Schakelbediening aan > voeg Schakelaar toe om te bepalen welke fysieke
bewegingen je wil gebruiken om je iPhone te besturen
5. Siri werkt proactief
Als je het te druk hebt om te typen, kan je Siri sommige dingen laten doen.
Zoals je instellingen openen (zeg 'open instellingen') of je voicemailberichten
laten afspelen. Daarvoor moet je Siri natuurlijk eerst inschakelen, anders
praat je gewoon tegen jezelf.
6. Sluit meerdere apps in één tijd
Je hoeft niet meer elke app apart te sluiten, dat kan voortaan per drie. Gewoon
even op de homeknop duwen om de app-carrousel te openen en met drie vingers
drie apps naar boven schuiven om ze te sluiten.
Apple heeft op dinsdag 10 september 2013 de iPhone 5s aangekondigd. Deze nieuwe iPhone geeft vingerafdrukscanner ( Touch ID), een dubbele ledflitser (True Tone) en een 64-bits A7 processor. De iPhone 5s is verkrijgbaar in het grijs, goud en zilver.
Op 20 september ligt de iPhone 5s in de VS, Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Japan, Singapore, en het Verenigd Koninkrijk officieel in de winkel. Wanneer de iPhone 5s in Nederland en België wordt verkocht is nog niet officieel bekend.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!