Lidl, Mars en Adidas adverteren even niet meer op YouTube na nieuwe rel
Lidl, Mars, Adidas,
Deutsche Bank en HP maken voorlopig geen reclame meer op YouTube. De
bedrijven nemen deze stap nadat duidelijk is geworden dat hun
advertenties bij filmpjes staan met zeer expliciete seksuele commentaren
over jonge kinderen.
YouTube kondigde eerder deze week
al maatregelen aan om ongepaste video's van zijn netwerk te weren, maar
ziet zich nu geconfronteerd met een nieuwe rel. Uit onderzoek van BBC
News en de Britste krant The Times blijkt dat video's van onschuldige
kinderen op YouTube honderden obscene commentaren uitlokken.
Deze filmpjes blijken enorm
populair bij pedofielen, schrijft The Times. Video's waarop jonge
meisjes in ondergoed zichzelf filmen terwijl ze hun tanden poetsen,
oefeningen doen of uit bed rollen, genereren miljoenen views. Volgens The Times worden de meeste video's door de meisjes zelf geüpload naar het videoplatform.
Facebook wil suïcidale gedachten detecteren met kunstmatige intelligentie
Facebook gaat kunstmatige
intelligentie (AI) gebruiken om te achterhalen of gebruikers mogelijk
suïcidale gedachten hebben. Zodra algoritmen boodschappen markeren die
daar mogelijk op duiden, wordt een menselijke moderator gewaarschuwd.
Die kan vervolgens hulp organiseren.
De dienst is de afgelopen maand
getest in de Verenigde Staten en zou al in honderd gevallen alarm hebben
geslagen, aldus Facebook-oprichter Mark Zuckerberg in een post. Of dit
ook heeft geleid tot het voorkomen van zelfdoding wordt niet duidelijk.
De dienst komt overigens niet in
Europa beschikbaar, omdat privacywetgeving bedrijven hier verbiedt data
van gebruikers te analyseren op potentieel gevaar van zelfdoding.
Facebook laat weinig los over de
variabelen waarnaar de kunstmatig intelligente software kijkt. De
software is getraind met eerdere berichten die op het sociale medium
zijn gepost. Een redacteur van technologiesite TechCrunch vroeg Facebook
hoe het wil voorkomen dat misbruik wordt gemaakt van alle verzamelde
gevoelige informatie - via 'emotietargeting' bijvoorbeeld - maar daarop
geeft het bedrijf vooralsnog geen antwoord.
Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op www.zelfmoord1813.be.
Apple dicht lek van 'alarmerende simpelheid' in besturingssysteem
Het werd het grootste Apple-lek in jaren genoemd: de laatste versie van
Apple's besturingssysteem MacOS gaf onbevoegden totale toegang tot het
systeem. Een wachtwoord was namelijk niet nodig. Inmiddels is het lek
gedicht, meldt Apple intussen.
Het simpelweg intikken van 'root'
in het inlogveld en het leeglaten van het wachtwoordveld was tot
vandaag voldoende. Na twee keer op 'unlock' klikken gaf Apple MacOS High
Sierra zogenoemde root-toegang. Hiermee krijgt de eigenaar volledige
toegang tot een Apple-systeem, inclusief mogelijkheden als het
veranderen van alle wachtwoorden.
Hiervoor was het wel nodig dat deze figuur fysieke toegang had tot de
computer, maar volgens experts stond hiermee de poort open voor de
volgende stap: malware die gebruikmaakte van het lek. 'We zien altijd
dat malware probeert om root-toegang te krijgen', zei een
beveiligingsonderzoeker van Synack tegenover Wired.
'Dit is de beste en eenvoudigste manier ooit om die toegang te krijgen,
en Apple heeft het op een presenteerblaadje overhandigd.'
Dave
Maasland van beveiligingsbedrijf ESET betitelt het als een 'zeer serieus
lek': 'Een paar keer op een knop drukken en de voordeur gaat vanzelf
open. Ik heb het bij mijn eigen Mac geprobeerd en dat is best heftig om
te zien.' Ook Maasland waarschuwt voor de reële risico's van malware die
zich van afstand root-toegang kan geven.
Twitter
trekt de laatste tijd duidelijk ten strijde tegen de kortheid van het medium.
Nog geen week nadat het bedrijf uit San Francisco aankondigde dat het de
maximale lengte van de tweets voor iedereen verdubbelde - van 140 naar 280
tekens-, kondigt het aan dat vanaf nu ook de Twitter-naam meer tekens kan
bevatten. Ze verhogen het maximum aantal van 20 naar 50 tekens. Dat nieuws werd
uiteraard bekend gemaakt via Twitter.
“Ga je gang:
voeg die tweede naam toe of nog een paar emoji”, moedigt Twitter zijn
gebruikers aan.
De verandering is niet
van toepassing op de gebruikersnaam (dat wat na het apenstaartje verschijnt),
maar enkel op de naam in vetjes. Voor de gebruikersnaam geldt nog steeds een
limiet van 15 tekens.
Mijlpaal: IBM bouwt krachtigste kwantumcomputer tot nu toe
Onderzoekers van IBM zijn erin geslaagd de
meest krachtige kwantumcomputer tot dusver te bouwen. Dat is een veelbelovende
stap naar een manier om gigantische hoeveelheden data te kunnen verwerken.
Een
kwantumcomputer werkt niet met bits, zoals een gewone computer, maar met
kwantumbits of qubits. Anders dan bits, die altijd staan voor 0 of 1, kan een
qubit op hetzelfde moment 0 én 1 zijn. Daardoor kan een kwantumcomputer talloze
berekeningen tegelijk uitvoeren en dus supersnel gigantische hoeveelheden data
analyseren.
IBM heeft vandaag een belangrijke doorbraak op
het vlak van kwantumcomputers aangekondigd. Onderzoekers zijn erin geslaagd een
kwantumcomputer te bouwen die met 50 qubits werkt. Dat is goed nieuws: één
qubit rekent weliswaar ‘slechts’ tweemaal zo snel als een bit, maar twee qubits
zijn vier keer zo snel en tien qubits al duizend keer zo snel. Google stelde
recent dat kwantumcomputers vanaf 50 qubits beter zijn dan de supercomputers
van vandaag.
Computer
van de toekomst
Op
een dag zullen deze computers oneindige malen krachtiger zijn dan de computers
van vandaag. Ze zullen problemen kunnen oplossen die veel te complex zijn voor
de huidige machines. En dus zijn IBM, Google, Intel en de start-up Rigetti uit
Silicon Valley in een intense strijd verwikkeld om als eerste met dé
computer van de toekomst te kunnen uitpakken.
De
aankondiging van IBM betekent nog niet dat kwantumcomputers nu klaar zijn voor
algemeen gebruik. Het systeem dat de computergigant ontwikkeld heeft, is nog
zeer grillig en moeilijk in gebruik - net als de systemen van de concurrenten.
De kwantumstaat blijft 90 microseconden behouden. Dat is een record, maar nog
altijd een zeer korte tijd.
Toch is dit een belangrijke mijlpaal in het
onderzoek naar praktische kwantumcomputers. Andere systemen die tot dusver
gebouwd zijn, hebben beperkte capaciteiten en kunnen enkel berekeningen doen
die ook een conventionele supercomputer aankan.
Cloud
Het
onderzoek van IBM is nog niet verschenen, maar werd vanmorgen voorgesteld op de
Industry Summit on the Future of Computing in Washington.
IBM
heeft al veel successen geboekt op het vlak van kwantumcomputers. Zo maakte het
bedrijf kwantumcomputers toegankelijk via de cloud en ontwikkelde het
belangrijke softwaretoepassingen.
Apple keurt app goed om gehate uitsparing bovenaan weg te halen
Goed nieuws voor de tienduizenden haters van de
zogenaamde ‘notch’ of ‘uitsparing’ bovenaan het scherm van de iPhone X. Er is
nu een app die komaf maakt met de inkeping. En Apple heeft ’em goedgekeurd. De
unibrow is back, voor wie wil.
Nog vóór de
iPhone X voorgesteld werd, kwam er al heel wat kritiek op de onnatuurlijke
insnijding boven aan het scherm. Apple koos, in navolging van de concurrentie,
voor een OLED-scherm dat de oppervlakte van het nieuwe toestel in zijn geheel
beneemt. Om de frontcamera de nodige ruimte te geven, werd een kleine
onderbreking in de bovenste schermlijn ingelast. Een gek gezicht, vonden vele
fans van Apple, dat traditioneel geprezen wordt voor zijn knappe designs.
Zwart balkje
Dat
Apple de nieuwe app om de uitsparing te dumpen, omarmt, is opvallend. Het
bedrijf heeft tot nu toe ontwikkelaars vooral aangespoord om de insnijding mee
in hun apps op te nemen.
De app
genaamd ‘Notch Remover’ verwijdert niet écht het bizarre blokje, maar maakt het
onzichtbaar door een zwarte balk over de bovenrand van afbeeldingen te
plaatsen. Die moet je vervolgens toevoegen aan je achtergronden in de
instellingen. De statusbalk krijgt op die manier weer de klassieke unibrowlook.
Je moet wel
bereid zijn te dokken voor de app: 1,09 euro. Een peulschil natuurlijk voor wie
minstens 1.159 euro veil heeft voor een smartphone.
Facebook test opsplitsen nieuwsfeed in persoonlijk en zakelijk deel
Facebook voert in zes
landen een test uit met het opsplitsen van de nieuwsfeed. In één
berichtenstroom worden alleen nog updates van vrienden en familie getoond,
terwijl posts van bedrijven in een aparte feed terechtkomen.
Dat bevestigt Adam Mosseri, hoofd van het nieuwsfeed-team bij Facebook,
dinsdag in een blogpost.
Mosseri schrijft dat Facebook wil zien hoe gebruikers reageren op de
test, maar dat er vooralsnog geen plannen zijn om het experiment naar meer
landen te brengen. Momenteel zien alleen gebruikers in Slowakije, Servië, Sri
Lanka, Cambodja, Bolivia en Guatemala de test.
Als het
experiment breder wordt uitgerold, zou dat grote gevolgen kunnen hebben voor
bedrijven. Zij zouden enkel nog in de 'persoonlijke' nieuwsfeed kunnen komen
door te betalen voor advertenties. Nu kunnen bedrijven ook nog gratis
consumenten bereiken door ervoor te zorgen dat zij hun pagina 'liken'.
De smartphonegame Pokémon Go wordt dagelijks
gespeeld door gemiddeld 290.000 Nederlanders.Dat blijkt uit een onderzoek van
Telecompaper, waarbij werd gekeken naar spelers in de maand juni.
Bij
het onderzoek werden smartphonegebruikers van 12 jaar of ouder ondervraagd.
De
cijfers verwijzen specifiek naar mensen die de game dagelijks opstarten.
Gemiddeld zouden zo’n 560.000 Nederlanders de game minstens eens per week
opstarten.
In de
gepeilde maand organiseerde ontwikkelaar Niantic een evenement voor
spelers waarbij ze meer ervaringspunten kregen. Daarnaast verschenen er
meer Pokémon van andere soorten. Het is onduidelijk in hoeverre het
spelersaantal in juni steeg door dit evenement.
Recente
geruchten wijzen er op dat Pokémon Go binnenkort een grote update krijgt,
waarin een nieuwe verzameling monsters geïntroduceerd zal worden. Mogelijk
verschijnt deze update rond Halloween, dat op 31 oktober plaatsvindt
Volvo investeert 640 miljoen euro in eigen Tesla-variant Polestar
De Zweedse autobouwer Volvo, die een fabriek
heeft in Gent, en zijn Chinese eigenaar Geely investeren 640 miljoen euro in de
ontwikkeling van Volvo-dochtermerk Polestar, een constructeur van elektrische
sportwagens. Het eerste model van Polestar is vanmiddag in Shanghai voorgesteld.
De
investering zal onder meer dienen om een Polestar-productievestiging te bouwen
in het Chinese Chengdu, meteen een nieuw hoofdstuk in de opkomst van China als
industriële hub van Volvo, klinkt het.
Het eerste model, de Polestar 1, is een tweedeurscoupé met twee zitplaatsen
achteraan en een hydrideaandrijving die tot 600 pk kan leveren. Bij volledig
elektrisch gebruik heeft de wagen een bereik van 150 km.
De sportwagen zal midden 2019 in productie gaan in Chengdu en zal meteen worden
gevolgd door een kleiner model, de Polestar 2. Die Polestar 2 wordt de eerste
in een reeks van vijf volledig elektrische Polestar- of Volvomodellen, die
tussen 2019 en 2021 gelanceerd zullen worden.
Google introduceert de Pixel 2: scherm staat altijd aan
Enkele weken nadat Apple de nieuwe iPhone X
voorstelde, lanceert Google vandaag via een groots live-event zijn nieuwste
Androidtoestel. De Pixel 2 en de Pixel 2 XL komen er exact op de eenjarige
verjaardag van de Pixel 1.
Net als zijn voorganger krijgt de Pixel 2 geen logo van de fabrikant, maar
enkel het logo van Google. De Pixel 2 verschijnt in twee versies: een 5
inch-groot model en 6 inch-grote XL. Het kleine model verschijnt in drie
kleuren: lichtblauw, zwart en wit. De XL is verkrijgbaar in zwart of wit. In
een steek naar de recente lancering van de nieuwe Apple-toestellen deelde
Queiroz mee dat Google overigens geen speciale functies opzij zet voor het
grotere toestel.