Ik ben Suzy
Ik ben een vrouw en woon in Provincie Antwerpen (België) en mijn beroep is op pensioen.
Ik ben geboren op 11/12/1949 en ben nu dus 75 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Te veel om op te noemen, maar o.a. geschiedenis, UFO's, geneeskunde, dansen, fietsen en op reis gaan. .
Momenteel gaat mijn belangstelling uit naar gezond worden en blijven en de fietstocht naar Compostela.
Over mijzelf
Ik ben Jenny
Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is Orthomoleculair gezondheidsconsulente.
Ik ben geboren op 17/02/1949 en ben nu dus 76 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Jenny is Nederlandse, maar wonende in het Antwerpse en goed aangepast. Zij doet de Compostela-tocht mee.
Fietsen voor reumatische artritis
30-01-2011
De uitdaging
In april fiets ik, samen met Jenny, van Lissabon naar Compostela, een tocht van 630 km langs zandwegen, asfalt en beton, door eucalyptusbossen en heuvellandschap, met pittige klimmetjes tot 400 m, Romeinse heirbanen, tomatenvelden, druivenranken, kwade honden en ander wild. Afwisseling genoeg.
De voorbereiding is al enige tijd begonnen: o.a.
Lid geworden van het Compostelagenootschap en de geloofsbrief aangevraagd en ondertussen aangekregen, wat betekent dat we als brave burgers moeten aanzien worden en op de bereidwilligheid mogen rekenen van de mensen waar we passeren. Zij zullen ons onderdak geven en eten tegen goedkoop tarief. Ook medische verzorging wordt gewoonlijk gratis verleend. Wij gaan niet zoals de meeste pelgrims bij de vrijwillige brandweer logeren in Portugal en in de albergues in Spanje maar zullen op zoek gaan naar pensions. De singlekamers variëren van 10 tot 25 dikwijls met onbijt incl. en voor die prijs ga ik niet naar 10 of 20 snurkende mensen luisteren. Een goede nachtrust is belangrijk wil ik op een normaal uur uit bed kunnen. Misschien gaan we 1 keer in Spanje een albergues uitproberen, anders kunnen we daar ook niet over mee praten.
Via internet de reisverslagen opgevraagd en een Engels boek en een Duits boek gekocht over de routebeschrijving. Spijtig genoeg zijn dit handleidingen voor stappers en niet voor fietsers. We weten nu al dat een deel van de wegen niet door fietsers kunnen genomen worden, dus daar nog een oplossing voor vinden. Ik heb het voornemen om als eerste een routebeschrijving te maken voor de fietser van de Portugese route.
De juiste outfit kiezen, o.a. fietsbroek met zeem, zoals de echten, om zadelpijn en andere ongemakken te voorkomen. Regenkledij zal in april ook wel nodig zijn, want ik zal wel niet het geluk hebben om 2 weken alleen maar de zon te zien. Dan de juiste fiets-shirts gekocht die na wassen vlug droog zijn. Ook nog fietstassen kopen die je kan afhaken elke avond en waar het nodige in kan. De uitdaging is dus om met heel weinig kleding op reis te gaan en niets te veel mee te nemen. Van alles 2 stuks, en elke dag uitwassen.
Ondertussen ook al een binnenband leren steken en het nodige gerief aangeschaft om mijn plan te trekken in geval van fietspech.
Alleen de fysieke training laat op zich wachten door de koude. Een paar keer in de vrieskou 35 km gaan fietsen maar aangenaam is dat niet. Als het warmer is kunnen we dagelijks fietsen zodat we 60-80 km per dag moeten aankunnen. Ondertussen is het binnen op de hometrainer wat oefenen, maar is wel eentonig. Dus weergoden: laat de temperatuur een beetje stijgen tot een graad of 10 en we zijn content.
Ik sta versteld van de meer dan 800 hits op mijn blog, bedankt.
Ondertussen ben ik bekomen van mijn avontuur en ben bezig met het idee om terug te gaan (september of voorjaar 2012) en de Noord-Spaanse route of de Plata (Midden-Spanje) te nemen. Daar zijn fietsroutes beschreven. Ik hoop tegen dan dat ik zonder medicatie kan.
Ik probeer een 3-4 tal mensen te vinden die meegaan, zodat ik er niet alleen voor sta.
Opgeven staat niet in mijn woordenboek en ik heb een slag verloren maar niet de oorlog.
13-04-2011
Bedankt mensen
Het is hartverwarmend de mails, telefoons, smskes en reacties op blog te krijgen.
Zoals beloofd zal ik mij binnenkort verder inzetten om sponsors te werven voor de RALiga want zij kunnen alle steun elke jaar opnieuw gebruiken.
Ondertussen is mijn blog door jullie al bijna 800 keer bezocht, een succes. Als iedereen er aan denkt om te sponseren dan is mijn mislukte Compostela-avontuur toch nog een succes voor de RALiga.
Wat weet ik en wat heb ik geleerd in die korte tocht. Ten eerste: er is een rede waarom er van de portugese route per fiets geen informate is. Ze is met een gewone fiets moeilijk te doen. Alleen een enkele mountainbiker heeft de route al eens gedaan maar met een gewone fiets met dunne banden (en zeker met een zwaar geladen electrische fiets) is de tocht acrobatisch met momenten. In die eerste 100 km ben ik blij dat ik niet gevallen ben maar de kans was wel aanwezig op verschillende paden. Ondanks dit zou ik verder gefietst hebben want vond wel dat ik handig was. Van vermoeidheid was geen sprake. Ten tweede: met de zware medicatie is het niet aangewezen om zware inspanningen te doen in de zon. Je transpireert veel en ondanks regelmatig drinken, plas je veel minder door het transpireren en worden de afvalstoffen onvoldoende verwijderd uit de nieren. In de kliniek zegde men dat bijkomend mineralen nemen dikwijls leidt tot extra deshydratatie. Ik heb dus ergens een reactie gehad vanwege de medicatie en op een verkeerd moment een vitamne-mineralenpreparaat genomen. Mijn lichaam heeft verkeerd gereageerd. Ben er erg kwaad om. Dus RA patienten, de warme landen vermijden en zware inspanningen ook. Dokters weten en zeggen blijkbaar ook niet alles op voorhand. Het voornemen om nog enkele plaatsen per trein te bezoeken kon niet. Na drie dagen voel ik me nog steeds duizelig met zwakke benen. Gelukkig heb ik Jenny die meereist en zeer goed voor me zorgt. Ik ben ook heel blij met de ondersteuning van mijn broer en de twee jenny's die me regelmatig sms'te. In het station van Lissabon heb ik gelukkig 5 u op de bank kunnen liggen want we vertrokken pas om 16u30 met de nachttrein naar Irun. Ze hebben direct een bed voor me klaar gemaakt zodat ik kon liggen. We zitten nu op de trein naar Parijs waar we om 14 u aankomen. Dan naar Antwerpen en daar komt de andere Jenny ons ophalen. Het zal een emotioneel weerziens zijn, want zij haalde te voet Compostela wel. Ten derde: alleen met de fiets op pad houdt toch een risico in. Als je pech hebt of fiets kapot dan sta je er alleen en je kan niet verder lopen, want dan is je fiets gestolen. Je ziet gaan kat om hulp te krijgen en je bent regelmatig km's van de bewoonden wereld. Het grote ongeluk was toen Jenny pech had met het electrisch gedeelte van haar fiets waardoor fietsen op een helling niet mogelijk was. We hadden teveel signalen van tegenslag dat het zo moet zijn. Een erg ongeluk vermeden misschien. En signalen moet je volgen. Maar ik geef het niet op. Ooit doe ik nog die of een andere tocht per fiets wanneer de medicatie gestopt is. De beslissing voor deze tocht heb ik genomen toen ik eind vorig jaar genezen verklaard werd. Toen ik echter na 6 weken terug herviel ben ik van mijn voornemen niet afgestapt en had dit beter gedaan. Mijn jeugdig enthousiasme en zin voor avontuur maakt mij dikwijls onverstandig denk ik. Maar ik heb zo van de korte rit (in totaal 140 km rit transport mt fiets naar Lissabon inbegrepen) genoten en zoveel moois gezien op korte tijd dat ik geen spijt heb dat ik het geprobeerd heb. In normale omstandigheden had ik wel doorgegaan.
11-04-2011
De kliniek in
Goed geslapen en om 7 u opgestaan; in een bar op de hoek ontbeten en broodje ingepakt want wilde vertrekken om 8u. In de gids stond dat ge via trappen aan de overkant van de spoorweg moest zijn, maar gelukkig was er een brug waar je de fiets naar boven kon duwen (spiraal) en aan de andere kant met de lift naar beneden. Het was een mooie rit langs het water, maar wel veel op grind, wat met de fiets niet zo vlot rijdt. Op een gegeven moment zag ik zoals Jenny vorige maand drie grote honden afkomen en aangezien Jenny gebeten werd in haar schoen dacht ik "opletten". Gelukkig draaide ze een weg in en waren ze weg. Het was weer een weg waar weinig mensen te zien waren en waar ge op uw eigen aangeweze zijt. Op een gegeven moment zag ik Santarem op een helling liggen en het laatste stuk was moordend voor mijn benen, armen, hart, etc. Een hele stijle helling met zware fiets duwen want rijden ging niet meer. Ik was om 11 u in Santarem en ging op een bank zitten in een parkje. Ondertussen wilde ik bekomen van dat laatste stuk. Ik had speciale vitamines gekregen met mineralen voor sporters, maar die moet ge voor de inspanning innemen en niet erna zoals ik. Dus na 1 minuut werd ik zeer onwel en kon ik amper op mijn benen staan. Ben een uur gaan liggen op het gras en mn hartslag was 90 en bleef 90. Ben dan terug op de fiets gekropen en op zoek gegaan naar hulp. Twee politiemannen hebben me naar hun buro gebracht en daar kon ik op hun canapé liggen. Maar na 5 uur bleef die hartslag 90 en meer, en mijn lichaamstemperatuur steeg en kon niet echt op mijn benen blijven, dus stelde de agent voor om mij naar een hospitaal te brengen. Mijn fiets kon bij hen blijven staan. Zij hebben alles voor mij geregeld en mij aan de balie gemeld. Die spoeddienst was een belevenis op zich en deed me denken aan een veldhospitaal in de oorlog. Ik werd op een bed gelegd, tussen andere mensen die zaten en andere op bedden, onderzocht door eerst een verpleegster, daarna door een hele vriendelijke dokter van mijn leeftijd. Ik moest dus door de mallemolen van de onderzoeken en kreeg zoals allle andere mensen een baxter. De mijne was om de deshydratatie te verhelpen. Ik zou mineralen verlies hebben en kon al niet goed volgen gezien ik toch redelijk gedronken had, maar de oorzaak zat bij het verkeerd innemen van die booster. Die zou vocht hebben ontnomen en hartslag verhoogd hebben. Volgens de dokter zou ik na 1 baxter terug kunnen fietsen. Maar dat was niet zo. Ik mocht blijven slapen in de spoedafdeling. Ik heb ook zeker 2 u aan de hartmonitor gelegen zodat ik niet uit bed kon en de gebruikelijke pan moest gebruiken. Dan kregen we allemaal soep en iets bruin-zwart wat een appel in de oven moest voorstellen. Aangezien ik die morgen alleen een broodje kaas had gegeten kwam dat beetje eten goed van pas. Waarom we geen hoofdgerecht kregen weet ik niet (waarschijnlijk niet in de prijs van 8,5 !!!! inbegrepen). Na drie baxters was ik het beu om 6u 's morgens . Mijn arm was 's nachts opgezwollen wegens slecht zitten van de naald, dan in mijn rechter hand, maar die begon pijn te doen. Of ik me beter voelde was me ook niet echt duidelijk want had de nacht doorgebracht op een rollend bed in de gang (want op de zaal lag ik juist onder de airco en riskeerde ook een bronchitis), tussen andere mensen die volgens mij niet lang meer te leven hadden en beter op een kamer zouden liggen en een groot deel scheen bronchitis of longontsteking te hebben en hoestte heel de nacht door. Iedereen lag bij iedereen kris kras door elkaar waar er plaats was, een deel zat op een stoel met baxters en er stonden er ook recht. Lawaai was er overal want sommigen hadden bezoek en die zaten er ook. Regelmatig een huilbui van een vrouw of twee en iedere keer er mensen en personeel passeerde trilde de houten vloer en mijn bed ook zodat ik weinig geslapen heb. Komt er nog bij dat mijn fietstassen en mijn hele bagage onder mijn bed lag en iedereen passerde en moest opletten dat er niks weggenomen werd.. Sommige mensen werden naar een kamer gebracht maar velen bleven kris kras waar er plaats was in de spoed liggen. Van ontbijt was er geen sprake. Twee verpleegsters hebben moeite gedaan om mij iets te eten te brengen maar mariekes en warme melk konden mijn honger niet stillen. Uiteindeljk heb ik 1 broodje met boter gekregen. Voor de rest van de avond en morgen sms beantwoordt van vnl Albert en de 2 Jenny's; Jenny zat nog in Lissabon en wilde dat ik naar daar kwam en ook mijn broer Albert vond dat verder rijden alleen onverantwoord was. Dus na wijs beraad ben ik gestopt. Mijn fiets wordt bij de politie opgehaald door de transporteur en ik ben met de trein 's middags terug naar Lissabon gegaan waar Jenny mij opwachtte. Ze had in haar pension een kamer gereserveerd voor mij zodat ik direct een bad kon nemen en rusten. We hebben besloten enkele plaatsen met de trein te bezoeken zodat we nog vakantie hebben. Ik voel me moe en niet van het fietsen zelf, want dat ging zeer goed, maar van 7 uur een hartslag van 90 gehad te hebben. Spijtig, zeer spijtig. Ik heb naar anderen geluisterd want ik zou doorgereden hebben, maar ik doe dan ook wel eens domme dingen.
08-04-2011
Eerste dag op route, 70 km
Goed geslapen en om 7 u opgestaan; ik was de eerste aan 't ontbijt en dat is me nog nooit in mn leven voorgekomen. Na alles terug goed ingepakt te hebben vertrokken rond 8u en toen ik onderweg wilde fotograferen vond ik fototoestel niet (centrum lisboa) en alles uitgepakt. Dan terug naar hotel in kamer gezocht, niks; Dan in hall alles eruit en uiteindelijk in rugzak onderaan gevonden. Oef, ik weer hé. Dan terug naar centro en hier en daar nog iets bekeken en dan naar katedraal Sé voor eerste stempel. Fiets achtergelaten waar een oud ventje bij mijn fiets is gaan waken op een stoel tot ik terug was. In de katedraal dacht ik "bougies aansteken voor mezelf en familie"; een madame naast mij, nl Jenny. We schrokken allebei want zij was voor mij een bougie aan 't branden. Ze wist nog niet goed wat te doen; misschien neemt ze de bus om de camino te doen en zien we mekaar onderweg nog. Nu eerst 3 dagen lissabon zegt ze.
Na de katedraal Sé enkele pittige klimmetjes, welke met een gewone fiets niet te nemen zijn. Zelf regelmatig te voet en fiets duwen. Enfin een blind paard geraakt het centrum uit om uiteindelijk de mooie kustpromenade te rijden. Aangenaam, rustig en makkelijk. Standbeeld van Catarina gezien die de thé hier introduceerde (en thé-time) door te trouwen mat Charles II. De mooie Vasco de gama brug gezien (langste van Europa) en daarna de wildernis in. 12 km langs een rivierke op een verhoogd zandpad van leem denk ik en je moet mountainbiker zijn om hier door alle gleuven en putten recht te blijven. Af en toe grote plassen waar de fiets doormoest en tendens had om weg te zakken; fiets vuil, zakken vuil, schoenen vuil. Regelmatig aan de zijkant moeras, weien met loslopende koeien en paarden. Je kan daar zo een paard of een koe meenemen, geen kat die het ziet. Het was wel mooi en de basuras (zwerfvuil waar iedereen in zijn verslagen van spreekt) hebben ze voor mij weggehaald denk ik...
Het was een verademing om terug asfalt te zien (en 2 voetpelgrims die afsloegen naar Granja) en in het volgende plaatsje Alpriarte iets gaan drinken en een broodje kaas gegeten voor 190.
Waarschijnlijk een pijl ni gezien (hoe kan het ook anders) en de N10 genomen tot in alverca. Daam vandaag was de batterij leeg (na 40 km al) en fiets rammelde vanachter, dus gestopt en in bar batterij opgeladen en weer iets gedronken.
Ben gisteren gebeten door een daas of zo want mn arm heeft een hele plakaat.
Ik wil verder rijden maar moet noodgedwongen wachten op batterij die geen goesting heeft om vlug bij te tanken. Veel was er niet bijgekomen op dat uur.
Verder gereden vnl langs RN en dat gaat sneller. Dan van Alhandra naar Vilafranca langs de rivier Taag. Hier is de Taag het mooist en de weg erlangs was bom bom (heel mooi). Jenny je weet dat je het station overmoet en je wist niet hoe het met de fiets moest, wel er is een lift en dan kan ik via de brug en terug een lift naar de overkant.
Op het einde van de kustroute kon ik weer met liftsysteem verder. In Vilafranca apotheek bezocht voor beet en de apothekeres gaf me extra een aftersun mee. Er zijn vriendelijk Portugezen maar niet heel veel. ik was gisteren bevriend geraakt met een politieman van 45 die de camino norte gedaan had, een hele vriendelijke man waar ik lang mee gepraat heb in afwachtig dat Jenny de weg gevonden had naar het grote plein. Hij vroeg me te mailen als ik Santiago haal.
in vilafranca een stempel gekregen terwijl oude man op fiets paste. Het is hier bloedheet, te warm volgens mijn plan.
Ondertussen in Corregado gestopt om batterij beetje bij te laden en zo Azambuja te halen. Dus weeral drinken en nog eens drinken.
Heb een pension in Azambuja en heb eerst mn was gedaan en gedoucht. Daarna in de bar ernaast een menu genomen voor 6,5 met soep, brood, olijven, vllees en frieten, bier, chocomousse. De madame van het pension is zo vriendelijk dat ik nu op haar computer in haar living zit te typen. Ik ga slapen nu want vertrek morgen om 7u dan is het nog fris.
07-04-2011
Lissabon
Bij aankomst in Lissabon hadden we direct een taxi die ons naar de transporteur bracht om de fietsen af te halen. Dat ging vlot. Dan moesten we onze fietsen rijklaar maken en dat gaf problemen bij Jenny, want het stuur kon niet vastgezet worden. Een bereidwillige man heeft het uiteindelijk klaar gekregen. Dan op weg, veel bergaf want we zaten al hoger en dat ging vlug. Af en toe een pittige bergop gf problemen bij jenny. Haar fiets gaf niets ondersteuning bij bergop en ze zag het niet meer zitten. Ook restten hielp niet. Tot overmaat van ramp aren we mekaar kwijt in de aanloop naar het centrum en Jenny haar pijp was uit. Ze heeft de transporteur opgebeld en die is haar en fiets komen oppikken. We hadden dan afgesproken op een groot plein aan de kant van de rivier en na het eten van een slaatje zijn we elk onze weg gegaan. jenny blijft in Lissabon voor een paar dagen en ik vertrek morgen op weg. Het vinden van een hotel was moeilijk want geen enkel pensao kan fietsen stallen. Na laaaaaaaang zoeken toch een hotel gevonden die me wilde helpen. Grote kamer, badkamer en WIFI gratis. Ik merk na een lang warm bad dat ik verbrand ben om mjn armmen en gezicht. Het is hier 31° geweest overdag.
Morgen ontbijt om 7 u en vroeg vertrekken.
06-04-2011
Dag 2: het paradijs
Nu weet ik waarom ons dit moest overkomen! We moesten dit gezien hebben.
In Hendaye hebben we de gratis bus naar het strand genomen en dat was gewoon prachtig. We dachten dat we in een boeregat zouden komen maar het was een heel charmante badplaats, niet druk wel uitgestrekt met mooie huizen.
We hebben dan rond de middag een boemeltreintje genomen naar Irun en het Spaanse gevoel was overal aaanwezig.
Eerst de ticketten verwisseld en dat was moeilijk; dus de baas van het station erbij gehaald en binnen de 5 minuten was het geregeld. Onze bagage konden we kwijt in een plaatselijk caféke en daar hebben we gegeten. Voor minder dan 10 had ik een vissoep, kipfilet in roquefortsaus, een dessert en een cerveza. Jenny had een grote vis besteld.
Dan een bus genomen naar het strand en daar was het paradijs. Ongelooflijk mooi zichten, jachthaven, strand en de rust. Een plaats om naar terug te komen.
Dus TGV bedankt dat we hier gestrand zijn voor een dag, het was de moeite waard.
Deze avond nemen we de nachttrein naar lissabon en ondertussen is het hier 30°.
Het vertrek in Antwerpen was voorzien om 12u30. Wegens een storing kwam de TGV pas een uur later aan. Tot overmaat van ramp moesten we in Brussel overstappen want door de vertraging kon de trein niet naar Parijs doorrijden. Ook daar had de TGV vertraging en konden we pas om 15u vertrekken. Het was een bestaande lijn en onze mensen moesten zien of er nog plaats was want die zat ook bijna vol. Dus zegde ik aan jenny "we nemen eerste klas" en daar hadden we plaats, wel niet bijeen maar wel in zelfde wagon. (Gratis broodjes en drank in eerste klas). Andere mensen moesten in de gang zitten en nog anderen werden van de trein gezet.
We missen dus wel alle aansluitingen. Maar we krijgen wel terugbetaling/compensatie van ons ticket voor 50% of 100% . Ik probeer ook de overnachting door te rekenen aan TGV, maar dat is werk voor later.
In Parijs zijn we rond 16u25 aangekomen ipv om 14u35. We hebben onze ticketten moeten omruilen en zijn om 18u25 vertrokken naar Henday-Irun. Ondertussen konden we nog even een koffie gaan drinken. We hebben de beste plaats in de trein waar we al onze zakken achter ons kunnen neerzetten ipv aan onze voeten.
Deze nacht slapen we in Irun want voor de aansluiting van de nachtrein naar Lissabon zijn we veel te laat. Ook deze ticketten zijn ogeruild in dan weer een ander station.
Aangezien er maar één trein rijdt naar Lissabon moeten we tot morgenavond wachten en de dag zien vol te krijgen aan de Frans-Spaanse grens. Dat zal wel lukken zeker als er een markt is en winkels en een strand. Ik wist dat ik mn badpak moest meenemen! (Jenny en Jenny, wie lachte me uit!!).
Waarom moet mij dat weer overkomen? (waarschijnlijk zal er wel een goede reden zijn).
We hebben rond middernacht een mooi hotelletje gevonden op 100 m van het station in Hendaye en goed geslapen en ontbeten.
02-04-2011
Met dank aan Lusocargo
De fietsen zijn onderweg naar Lissabon en bijna gratis, dank zij LUSOCARGO, Waalwijk, de specialist wegvervoer naar Portugal. Zij hebben de fiets ingepakt in mijn kartonnen doos en dat ging vanzelf.
We moeten bij aankomst de fietsen ophalen in Loures een 25 km van Lissabon met de taxi. (deze zijn goedkoop in Portugal). Dan met de fiets naar Lissabon en een pension zoeken voor ons en de fietsen. Donderdag zouden we dan moeten vertrekken vanaf de katedraal Sé (het oudste gebouw van Lissabon). Hier moeten we een stempel ophalen en dan de eerste pijl zoeken op weg naar Compostela. Ik verwacht van deze rit veel omdat het een eerste kennismaking zal zijn met de route en onze conditie ter plaatse.
Ik hoop dat we van tegenslag en ongelukken gespaard blijven want op sommige stukken schijnt het wel gevaarlijk op de grote wegen voor de fietsers.
01-04-2011
Radio 2
Dinsdagmorgen rond 7u20 zou ik opgebeld worden door radio2. Regine van de Raliga Limburg wil mij laten verrassen op dit vroeg uur om de tocht in de belangstelling te plaatsen. Ik zal dus iedereen oproepen om te sponsoren zodat hun project gefinancierd raakt.
Hopelijk hoor ik de telefoon en hebben ze het geduld om te wachten tot ik uit dromenland kom. Bedankt Regine, ik zal mijn best doen.
30-03-2011
Klaar voor vertrek
26-03-2011
Met dank aan Omega Pharma
Gisteren de 30 pakketjes met producten voor de reumapatiënten afgehaald bij Omega Pharma. Voor ons (de 2 fietsers) hadden ze 2 rugzakjes met allerlei producten en vitamines ter ondersteuning. Bedankt. Wij zijn nu fan van de Omega Pharma-Lotto wielerploeg.
Bijeenkomst RALiga in Laakdal
Ik heb vandaag kennis gemaakt met de drijvende kracht van de RALiga. Het was een hartverwarmend onthaal en aangename kennismaking met reumapatiënten die ondanks hun ongemakken zich inzetten voor de anderen. Lieve mensen die me succes wensten met de tocht en zullen volgen via de blog. Hier heb ik gevoeld hoe liefdevol mensen zijn ondanks ze mij voor de eerste keer gezien hebben. Zoals één van de dames zegde "menselijke warmte doet deugd en is meer waard dan 100.000 BEF". Ze heeft gelijk.
Voor deze mensen wil ik in de toekomst nog sponsors zoeken. Ze zijn het dubbel en dik waard.
Ik heb afgesproken terug te komen als ze aan zee zijn eind september. Omega Pharma heeft voor hen pakketjes met producten klaargemaakt welke ik dan kan afgeven.
24-03-2011
Een laatste check-up
Daarstraks de cardioloog bezocht en mijn hart is OK. De hartkloppingen die ik voorbije maand had stellen niets voor. Dat ik een goed hart had wist ik al maar goed dat ge het eens van een ander hoort, denk ik dan. Mijn pijnlijke knieholte (wegens ontstekingsvocht) gaat er baat bij hebben dat ik veel ga fietsen volgens de fysiotherapeut. Enfin veel bewegen is voor alles goed, ook voor de geest.
23-03-2011
Met dank aan mijn apothekeres
Met dank aan mijn apothekeres van Apotheek Lindeboom, Brasschaat, die bezorgd was om eventuele zitvlakproblemen (zadelpijn of andere ongemakken) en mij daarstraks gratis een doos speciale pleisters gaf om eventuele wonden te genezen.
20-03-2011
Vandaag zondag
Ik heb deze morgen de fietsbeurs in Retie bezocht en heb o.a. een speciale overtrek voor het zadel gekocht welke een koersbroek overbodig maakt. Het is geen gelzadelovertrek maar in een materie waarvan ze reddingsvesten maken en ge moet het een heel klein beetje opblazen, zodat het zitvlak geen drukpunten meer heeft. De lucht moet zich nog kunnen verplaatsen. Het kost 15 en als iemand inlichtingen wenst, dan vraagt ge het maar. Ik zal na verloop van tijd weten of mijn zitvlak ook zo tevreden is.
Voor de rest ideeën opgedaan voor andere fietstochten. Liefhebbers melden zich aan want heb nog veel routes in petto. Maar eerst deze in Portugal tot een goed einde brengen.
Oh ja, heb me met den auto vastgereden in een wei!!!! een zeldzame parkeerplaats gevonden en bij vertrek in de modder kon ik niet meer weg. Ondertussen de weg geblokkeerd en 3 mannen kregen me er niet uit. Gelukkig zijn er nog brave mannen die een andere autobestuurder met trekhaak gezocht hebben om me er uit te trekken. Het was zondag en goe weer en iedereen was goe gezind en dan wordt niemand lastig of kwaad en zeker in de Kempen niet. Waarom moet mij dat weer overkomen denk ik dan?
Deze namiddag nog 2,5 uur gaan fietsen. Morgenvroeg met Jenny samen oefenen.
Deze week alles inpakken en zien of ik genoeg bergzakken mee heb om de schaarse goederen in te pakken.
17-03-2011
Vertrek
We vertrekken op dinsdag 5 april rond de middag.
16-03-2011
De route en afstanden
Lisboa-
catedral sé
0
Alvaiazere
175
Aguado
297
Barcelos
449
Alpriarte
19
Ansiao
189
Albergaria
a Velha
316
ponte
de Lima
483
Alverca
do Ribatejo
28
Rabacal
208
Olveira
de Azemeis
339
Rubiaes
505
Alhandra
34
Conimbriga
219
Sao
Joao da Madeira
351
Tui
524
Azambuja
58
Cernache
226
Grijo
373
Porrino
539
Valada
68
Coimbra
240
Porto
396
Redondela
554
Santarem
90
Trouxemil
251
Gemunde
419
Pontevedra
570
Azinhaga
111
Lendiosa
261
Vilar
do pinheiro
422
Briallos
586
Golega
120
Mealhada
266
Vilarinho
433
Padron
611
Tomar
143
Anadia
276
Sao
pedro de rates
439
Santiago
635
09-03-2011
Vos orthopedie sponsert
Vos Orthopedie Service, Hulpmiddelen voor mensen met een handicap ! Smissestraat 36-38, B-2450 Meerhout
08-03-2011
Omega Pharma
Omega Pharma sponsort ons project met gezondheidsproducten voor de reumapatiënten. Zij zullen voor de mensen die naar zee gaan pakketjes klaarmaken met hun producten. Ook voor ons, de fietsers, zullen zij de nodige vitamines meegeven en drinkbussen om ons klaar te maken voor de tocht. Waarvoor dank.
05-03-2011
Oxford sponsort
Mijn fietsfabrikant OXFORD gaat niet alleen het project sponsoren, maar ik krijg ook bijkomende technische ondersteuning. Iemand van de fabriek komt binnen 2 weken bij mij thuis één en ander controleren en aanpassen indien nodig. Wat alles inhoudt heb ik aan telefoon niet goed begrepen maar zal het wel zien. Van service gesproken.
01-03-2011
Portugal en Lissabon
Land van fado, prachtige stranden en cultuurschatten
De populariteit van Portugal als vakantieland groeit met het jaar. En terecht. In Portugal is genoeg te zien. Je kunt er uitmuntend eten en ondertussen luisteren naar de weemoedige fado-muziek. Amália Rodrigues wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste en invloedrijkste fado zangeressen ooit. Van de jonge generatie is Mariza, opgegroeid in Lissabon, diegene die de zalen aan het huilen brengt. Ik zou zeggen de moeite om op youtube enkele video's te beluisteren, prachtige muziek.
De witte stad' is
de romantische naam die Lissabon in vele boeken krijgt toegedicht. De hoofdstad
verheft zich boven de noordelijke oever van de Taag en strekt zich uit over
zeven heuvels. Je vindt er schilderachtige, bochtige en smalle straatjes, maar
ook brede winkelavenues, pleinen en fonteinen.
Baixa, de benedenstad, is het eigenlijke
centrum van Lissabon. De wijk is herbouwd nadat een aardbeving grote delen van
de hoofdstad had verwoest. Rechte, brede straten en talrijke winkels bepalen nu
het beeld. De Arco Triunfal vormt de toegangspoort tot de Baixa. Daarvoor, vlak
tegen de Taag, ligt het Praça de Comércio. Het ruiterstandbeeld van Dom José
vormt het middelpunt van dit 200 bij 200 meter grote plein.
Het opvallendste
bouwwerk in de Baixa is de Elevador de Santa Justa, ook wel
Elevador do Carmo. Deze in neogotische stijl ontworpen, metalen lift verbindt
de benedenstad met de bovenstad; een hoogteverschil van 32 meter. Bovenop de
lift is een terras gebouwd, vanwaar je een indrukwekkend uitzicht hebt over
Lissabon.
Hoog verheven boven
Lissabon ligt het Castelo de São Jorge (Kasteel Sint-Joris).
De oorsprong van dit bouwwerk gaat terug tot in de IJzertijd. De getande muur
met zijn tien torens springt het meest in het oog. Op de binnenplaats van de
ruïne is een rustig, schaduwrijk parkje met een paar kletterende fonteinen. Het
uitzicht over de stad is de klim naar het kasteel meer dan waard.
De oudste wijk van
Lissabon, Alfama, is een labyrint van smalle, bochtige straatjes,
poorten en trappen. Kleurige gevels met bont, wapperend wasgoed en vele
bloempotten maken de wijk tot een idyllisch geheel. Tijdens het middaguur zijn
de straatjes doordrongen met geuren van verse knoflook en gebakken vis. Na het
vallen van de avond kun je in de cafés luisteren naar weemoedige fadomuziek.
21-02-2011
Een andere Jenny
Mijn inspiratie voor deze Compostela-tocht kwam van een andere vriendin, die ook Jenny heet. Toen ze mij van haar avontuur vertelde kon ik 's nachts niet slapen en dacht "waaw dat wil ik met de fiets doen". Zij is 63 jaar en vertrekt volgende maandag ook naar Lissabon, maar met de bedoeling deze 630 km te voet af te leggen. Ik zou het niet kunnen (en velen ook niet), maar zij gaat gewapend met Nordic-Walking stokken (de mijne zelfs!!!) tegen een hels tempo (haar kennende, met Duracel pillen in ......) deze tocht ondernemen. Of zij het zal volhouden zullen we pas na 6 weken weten, maar haar kennende stapt ze zonder probleem 35 km. Ze heeft beloofd het rustig te doen en maar???? 20 km per dag te stappen. (Ik denk niet dat ze zo rustig ga kunnen blijven, maar ge weet nooit). Ze moet het wel volhouden en dat is geen sinecure.
Dus Jenny, ge weet we bewonderen je enorm en wensen je heeeeeeeeeeeeeel veel succes en hopen dat je Compostela haalt. Toi, toi, we duimen elke dag. xxxxxx Jenny (de fietsmadam) en Suzy
Jenny komt morgen in Porto aan, na 14 dagen en 400 km!!!!!! Ge moet het maar doen.
Ondertussen is ze vandaag 24 maart aangekomen in Compostela. Een hele mooie prestatie voor een 63 jarige vrouw.
Sanofi-aventis sponsort
Ziezo, de eerste grote sponsor is een feit, nl.de farmaceutische fabrikant sanofi-aventis.
Ben gestart met zoeken naar sponsors. Een moeilijke opdracht, Reumacentra, Universitaire klinieken en professoren, de farmaceutische nijverheid, de fabrikant van mijn fiets Oxford, en zovele andere organisaties zoals Lions club. De Reumaliga geeft mij weinig hoop want het zou moeilijk zijn. Maar wie weet komt er wel één en ander uit de bus.
Ik heb alvast het goede voorbeeld gegeven.
Ik hoop dat mijn familie, vrienden, ex-cursisten en al hun vrienden makkelijk 10 (of meer) kunnen missen, want vele beetjes maken ook een hoop.
Ik ben benieuwd.
Ondertussen gaat de Reumaliga en afdeling Limburg de tocht in hun ledenblad en op de site vermelden.
Jenny zal haar professionele contacten aanspreken en wie weet wat er uit de bus komt.
04-02-2011
Oorsprong van Santiago de Compostela
Jacobus de Meerdere is een volgeling en apostel van Jezus Christus.
In het Spaans en Portugees heet hij Santiago.
Hij werd geroepen terwijl
hij aan het vissen was met de boot van zijn vader Zebedeüs, samen met zijn
broer Johannes. Wellicht was hij een neef van Jezus. Tijdens de driejarige
rondwandeling van Jezus volgde Jacobus hem van zeer nabij en werd één van de
drie belangrijkste discipelen, naast Johannes en Petrus.
De Apostelen trekken de
wijde wereld in om het goede nieuws (het evangelie) te verkondigen. Volgens een
oude traditie gaat Jacobus de Meerdere als zendeling naar Spanje.
Eerst komt hij in Galicia, waar hij een christen gemeenschap sticht en
vervolgens naar de Romeinse stad Cesar Augusto, heden ten dage bekend als
Zaragoza.
In het boek Handelingen
lezen we dat hij door Herodes met het zwaard ter dood werd gebracht, als eerste
van de discipelen of apostelen.
De traditie wil dat de
leerlingen van Jacobus zijn dode lichaam naar Noord Spanje hebben vervoerd
(Galicië).
Volgens de legende was
zijn graf ontdekt op het sterreveld in Santiago de Compostella en had de lang
geleden overleden heilige ooit, op een paard gezeten, op wonderbaarlijke wijze ingegrepen
in een veldslag en daar vele Moren gedood.
De relieken worden nog
altijd bewaard in de basiliek van
Santiago de Compostella. En nog altijd trekken vele pelgrims naar die stad
en dat heiligdom. In Spanje is Jacobus de meest bekende en geliefde heilige
De schelp is het attribuut
van Jacobus de Meerdere. Deze is bevestigd aan zijn hoed, mantel of knapzak. De
Sint-jakobsschelp is hiernaar
vernoemd. Vandaar dat we op alle routes de schelp zien als herkenningsteken.
Jacobus de Meerdere is
onder andere de patroon van de pelgrims, de ridders, de hoedenmakers en
bejaardentehuizen.
Hij wordt aangeroepen tegen reuma en artritis
en om mooi weer en een goede oogst te geven.
Door heel Europa ontstaan
belangrijke pelgrimsroutes naar Santiago.
Vanaf circa 1100 vandaag
is de stad na Jeruzalem en Rome de belangrijkste bedevaartplaats.
Spreekwoord
"Dat is de ware Jacob" betekent: "Hij
is de man die we moeten hebben"; ik hoop hem dan ook nog tegen te komen.
02-02-2011
Het goede doel
De keuze was vlug gemaakt! Mijn sponsortocht moet te behoeve zijn van de mens in nood. Door de intense zorgverlening en een liftwagen om de rolstoelgebruikers te transporteren voor de uitstappen kost dit 17.000 .
Ziehier het project dat we willen steunen.
Nazomer aan zee
MIDWEEK
VOOR ZWAAR INVALIDE REUMATOÏDE ARTRITISPATIËNTEN IN 2011
Reumatoïde Artritis Limburg vzw wil eind september 2011 een midweekvakantie aanbieden aan een vijftiental zwaar geïnvalideerde reumatoïde artritispatiënten en hun mantelzorger. Het gaat vooral om iets oudere mensen die zwaar door RA getroffen zijn omdat ze, omwille van hun leeftijd niet hebben kunnen profiteren van de nieuwste en daardoor efficiëntste, diagnose- en behandelingsvormen. Door hun handicap hebben ze dagelijkse zorgen en toezicht nodig. Hun partner is vaak de draaischijf van hun mantelzorg. Door hun handicap en zorgnoden, komen deze patiënten en hun mantelzorger nooit aan vakantie toe. Bovendien is een vakantie in het reguliere circuit voor hen onbetaalbaar en omwille van de dagelijkse verzorgingsnood onmogelijk te organiseren. Met dit project willen we in eerste instantie een vijftiental RA-Patienten de gelegenheid geven om op vakantie te gaan in een veilige en ondersteunende omgeving. Ook wensen we de mantelzorger een paar dagen te verlossen van de dagelijkse verantwoordelijkheden. We hopen op uw welwillendheid een beroep te mogen doen voor de financiering ervan. Het spreekt voor zich dat u een ontvangstbewijs van uw gift ontvangt en dat uw bedrijf of organisatie vermeld wordt bij alle communicatie over dit project, tenzij u dat liever niet heeft. Ik ben uiteraard steeds bereid om het project voor u en uw organisatie persoonlijk toe te lichten en bedank u bij voorbaat voor de aandacht die u er aan wil schenken.
Als U ons steunt krijgt U vanaf 40 een fiscaal attest, zodat U 30% tot 50% kan terugvorderen via de belastingsaangifte.
Vermeld dan uw naam en adres duidelijk.
Momenteel wordt een tijdelijk rekeningnummer aangevraagd door de Liga. Wijzelf gaan geen gelden ontvangen.
30-01-2011
Voorbereiding
Vandaag een Nederlandse transportfirma gevonden die 2 fietsen zal vervoeren naar Lisabon .
Ook een Belgische transporteur gevonden die onze fietsen in Compostela ophaalt.
Beiden hebben voor het goede doel een lage prijs aangerekend.
Goed gewerkt dus!
Waarom een RA-Liga
Binnen het reuma-landschap blijkt de vraag naar een patiëntenvereniging die zich enkel en alleen richt op RA-patiënten zeer groot te zijn. Er is in Vlaanderen dan ook geen enkele vereniging die zich alleen focust en bezighoudt met de noden van RA-patiënten. Het wordt dus hoog tijd dat we tegemoet komen aan de vraag van zowel patiënten als zorgverstrekkers. o De RA-patiënt wordt geconfronteerd met vele vragen en onzekerheden die zich opstapelen en zijn ganse verdere leven beïnvloeden. Op al deze vragen trachten wij gezamenlijk een antwoord te vinden of oplossingen aan te reiken. o Door de uitwisseling van onze ervaringen wordt de patiënt mondiger, alerter en vindingrijker waardoor hij zich weerbaarder zal kunnen opstellen in onze maatschappij. o Door het lotgenotencontact voelt de RA-patiënt zich minder eenzaam en onbegrepen en zal hij de strijd met deze ongeneeslijke ziekte beter aankunnen. o De RA-Liga is een vzw! Met maatschappelijke zetel te 2200 Herentals, Krombaak 10.
Op 17 maart 2008 zijn de statuten ondertekend en enige tijd nadien verschenen in het staatsblad.
Sponsoring
Als reumapatiente wil ik deze tocht laten sponseren voor een goed doel. Ik heb 2 mails verstuurd en heb direct reactie gekregen van Mevr Jeannine Engelen, voorzitter van de reumatoïde artritis Liga of RALiga.
Een vruchtbaar gesprek dat verder gezet zal worden de komende weken om een project en sponsors te zoeken en te benaderen. Wordt voortgezet.