 |
|
 |
Porsche, Bugatti, Lamborghini, Ferrari, Bentley, Rolls Royce, ... Alles wat wielen heeft en DUUR is! |
|
 |
06-09-2007 |
BMW M3 |
De BMW M3 heeft altijd tot de verbeelding van autoliefhebbers gesproken. Een fantastische sportwagen, maar waar moeten we hem plaatsen? Automatisch denk je aan de Audi RS4, de S5 of een Mercedes AMG. Maar BMW mikt wat prestaties en stuurgevoel heel wat hoger. Ze hebben wagens als een Porsche Carrera S in het vizier.
Wanneer er een 'M' op de kont en de zijflanken staat, weet je dat deze garant staat voor een staaltje (race)techniek. En hoe? Ten opzichte van de gewone 3-reeks is maar liefst 80% van de onderdelen vernieuwd. En dat die 'M' een bepaalde aantrekkingskracht heeft, bewijzen de cijfers. Van de eerste M3 (E30) zagen 18.000 exemplaren het levenslicht, van de tweede (E36) waren er dat 72.000 en van de derde (E46) waren er dat 85.000 stuks.
De M3 ziet er niet alleen fantastisch uit, zijn jasje is daarbij ook nog eens zeer functioneel. De drie gapende openingen in de bumper voorzien de motor van de nodige adem. In de achterbumper (met de 'typisch M' 2 dubbele uitlaten) is een diffusor-achtige opening gemaakt. Deze stuurt de luchtstroom onder de auto vandaan en helpt het differentieel te koelen.
In 21 jaar M3 is de motor gegroeid van een vier naar een acht cilinder, of van 195 pk naar maar liefst 420 pk. Het gewicht van de wagen groeide helaas mee, van 1200 naar 1655 kilogram, ondanks het veelvuldig gebruik van aluminium en koolstof. Onder de motorkap schuilt een technisch hoogstandje: dubbele Vanos, 8 separate gaskleppen, directe inspuiting en een motormanagement die 200 miljoen berekeningen per seconde aankan. De bouwwijze en materialen zijn afkomstig van de F1, waardoor de V8 15kg minder weegt. De M3 heeft een maximaal toerental van maar liefst 8400 tpm, het hoogste ooit in een BMW (zelfs beter dan M5 en M6).
Elektronische instellingen spreken in deze sportsedan natuurlijk voor zich. Met de power-knop verhoog je de gaspedaalrespons, terwijl je met de EDC-knop de dempers in 3 standen (comfort, normaal en sport) kan plaatsen. De iDrive bewerkt de stuurbekrachtiging, en de stabiliteitscontrole kan je op M Dynamic Mode zetten. Je favoriete instellingen zijn te programmeren onder één knop aan het stuur, de MDrive, een optie waar je niet onderuit kan.
Technische gegevens:
Motor V8, 4 kl./8 cil. Cilinderinhoud 3.999cc Brandstofsysteem multipoint-inspuiting Max. vermogen 309 kW / 420 pk bij 8.300 tpm Max. koppel 400 Nm bij 3.900 tpm Aandrijving Achterwielen Aantal versnellingen 6, handgeschakeld Ophanging voor onafh., dubbele draagarmen, stabilisator Ophanging achter onafh., multilink, stabilisator Remmen voor gev. schijven 360 mm Remmen achter gev. schijven 350 mm Bandenmaat 245/40ZR18 voor, 265/40ZR18 achter Afmetingen 4,62 / 1,98 / 1,42 m Wielbasis 2,76 m Tankinhoud 63 liter Bagageruimte 430 liter Gewicht 1.655 kg Prijs 99.500
Topsnelheid 250 km/u (begrensd) 0 - 100 km/u 4,8 s 0 - 200 km/u 15,8 s Verbruik gem. 12,4l/100 km
06-09-2007, 20:35 geschreven door Mr. Supercar 
|
|
|
 |
|
Bugatti Veyron |
Laat ons de spits afbijten met de snelste productiewagen aller tijden ... de Bugatti Veyron. Dankzij een 8.0 W16 - motorblok (2 x 4.0 V8) en 4 turbo's aan zijn zijde, slaagden de makers erin om een wagen op poten te zetten met maar liefst 1001 pk!
En zo'n vermogen leidt tot ongelooflijke prestaties. Stel: de Bugatti Veyron staat naast een McLaren F1, die tot de geboorte van de Veyron de snelste productiewagen op aarde was. De McLaren vertrekt, en wanneer die een snelheid van 120 mph (180 km/h) bereikt heeft, vertrekt de Veyron. Wie tikt eerst de magische grens van 200 mph (300 km/h) aan? Het antwoord hoef ik waarschijnlijk niet te vermelden.
De Bugatti heeft een acceleratievermogen waar geen enkele andere supercar kan aan tippen. Bij een testrit heeft het meest nadrukkelijke advies van de "Bugatti-oppasser" niets met het snelheidspotentieel te maken. Wel: "Zorg er alstublieft voor dat u de hendel van de stoel vastzet nadat u die hebt versteld." Dit zegt genoeg...
Een wagen van dit niveau is natuurlijk ook zeer dorstig. Maar kopers van deze 1,5 miljoen euro dure vierwieler, hoeven zich hoogst waarschijnlijk geen zorgen te maken om een tankbeurt meer of minder. (Geïnteresseerden moesten trouwens zeer snel zijn, want van de Veyron zijn slechts 300 exemplaren gebouwd.) De wagen beschikt over een tankinhoud van 100 liter. Met het gaspedaal volledig tegen het tapijt (+/- 400 km/h), goed genoeg voor welgeteld 12 minuten! plezier. Na een eenvoudig rekensommetje ben je gelukkig wel al een kleine 80 kilometer verder...
In vergelijking met andere supercars, is de Bugatti ongelooflijk handelbaar. En dat was ook de mening van de grote Volkswagen - meneer! Die had er eentje besteld voor zijn privé - museum. Op de dag dat hij zijn nieuwste aankoop mocht afhalen, besloot hij nog even een ritje te maken met de Veyron, vooraleer hem een plaatsje in zijn museum te geven. Meneer VW was zó onder de indruk, dat hij onmiddellijk rechtsomkeer maakte, en er een tweede ging bestellen voor dagelijks gebruik. Dat hij daarbij opnieuw een voorschot van een slordige 300.000 euro moest neertellen, baarde hem blijkbaar weinig zorgen. Leuke klant...
Om nog meer van de één in de andere verbazing te vallen, hier een leuk filmpje van de mannen van Topgear! Wat een leventje hebben die mannen toch. Stel je voor: je staat op, ontbijt samen met je vrouwtje en vertrekt naar je werk ... wetende dat je die dag terug plaats neemt in een monster van een wagen! Waw...




11-01-2007, 00:00 geschreven door Mr. Supercar 
|
|
|
 |
|
 |
|
 |