Het relaas....
Augustus 2007: opening shop (voorheen
broodjes bar, daarvoor automaten shop geweest).
Na grondige studie, overleg, raming,
ligging, parkeer mogelijkheden, enz..
Ons idee om 'n 3 jaar leeg staand
handels pand terug tot leven te roepen, hebben we uitvoerig besproken
met Schepen Guy Swennen, Schepen van middenstand, deze vond het 'n
prachtig initiatief!!
September 2007: uitnodiging
Burgemeester gemeentehuis:
Conclusie: zwart/wit: Shop past niet in
Bilzen en moet weg!!! Wordt er behandeld als 'n hond, enkel mag je
niet blaffen! (Enkel koffie voor de burgemeester!!)
Bierverkoop mag over heel België,
behalve in Bilzen:
Nieuw politie reglement opgesteld,
speciaal tegen Shop & Stop.
Eerste voorstel: binnen 'n straal van
500m rondom scholen, sport pleinen, enz..
Daarna, omdat er 'n bevriend automaten
uitbater er net in die 500m straal viel, aangepast tot 200m!
We hebben toen enkele concrete
voorstellen uitgewerkt, dewelke de bier automaat voor en na
schooltijd, uitstond, met 'n schema van uurregeling enz..Ons in het
ongewisse laten voor 3 weken, werd het voorstel als nietig
beschouwd.
Burgemeester stuurt controle van
voedsel inspectie: alles volgens de regels.
Burgemeester maakt van de
Kloosterstraat 'n parkeer vrije straat, enkel aan de school is het
geen belemmering als er rijen auto's staan, de kids moeten veilig
naar school, alhoewel er aan de school zijde een hemelsbreed en met
ijzeren bakens afgeschermd voetpad ligt en er voldoende parking is in
de buurt!!!
Klanten die voor onze Shop staan,
meteen 'n PV, aan andere zaken, geen probleem!
Politie vraagt om de haverklap de
identiteitskaarten van onze bezoekers! Ook jongeren met bromfietsen,
dewelke netjes geparkeerd stonden op 'n geschikte plaats werden
verzocht om s' anderendaags met hun bromfiets zich aan te bieden op
het politiebureau ter controle!!!
(Elke manier om onze klanten weg te
houden werden aangeworven!!)
Politie verzoekt onze bezoekers het
pand te verlaten, dit zonder enige reden, dit meermaals!!
Naar Raad van state, ivm het nieuwe
politiereglement ivm verkoop van alcoholische dranken, dewelke door
natuurlijk gisting alcohol bevatten, in automaten. Sauwens proces
verloren.
Rechter heeft uitgesproken dat Dhr
Sauwens niet te bepalen had, wanneer iemand iets uit 'n automaat
wenst te kopen en deze ter beschikking voor iedereen mag staan.
Sauwens laat brief in elke brievenbus
steken in de Kloosterstraat met de mededeling dat de rechter 'n
verkeerde interpretatie had gegeven aan zijn verzoek en hij het
proces had verloren, maar mochten er nog klachten zijn, ze zich tot
hem moesten wenden. (Pure provocatie volgens m'n raadsman!!)
Mijn raadsman heeft het politiebureau
verzocht om ALLE door hen opgemaakte klachten over te maken, helaas
is het bij 'n blanco gebleven, dit volgens de politie uit schrik voor
de uitbater?????
Politiecontrole ivm enkele producten
die we verkopen, die natuurlijke voedingsstoffen bevatten, en vrij
mogen verkocht worden, waarbij er iemand zou sterfelijk ziek zijn
geworden, na opvraag van het dossier door onze raadsman, bleek er
niets te melden. (Blijkbaar 'n stille dood gestorven!)
Verzegeling van bier automaat, ondanks
uitspraak van Raad van State!!
Politie controle ivm klacht:
gokautomaat!!!!!!! (Wij hebben geen kansspel automaten!!!)
Politie controle op de geïnstalleerde
camerabewaking, alles volgens de regels van de wet op bescherming van
de privésfeer.
Verzegeling Shop: ivm hangjongeren????
En wat van hang ouderen op terrassen die nog praten over de tijd van
40-45?? (We waren net 1 dag op vakantie!!)
Procedure Raad van State en kort
geding: Sauwens weer proces verloren, intussen 'n slordige 15.000
gespendeerd aan al deze nonsens, Sauwens gebruikt de stadskas voor
z'n grillen!!!
Wij hebben het timmerwerk ter
verzegeling, eigenhandig mogen opruimen, de stad had geen tijd de
eerste maand!!
Opnieuw controle van voedsel inspectie:
alles ok. (door Sauwens gestuurd).
Bij avond markt wordt de toegang tot
onze shop geheel afgesloten door 'n markt wagen, dewelke 'n
toestemming had bekomen van de stad!
Vuilbak stad aan straatzijde voorgevel,
uit het beton laten verwijderen door de stads werkers!!! 14dagen
hierna: politie ivm controle op onze vuilbak in onze zaak, of hij wel
voldeed aan de behoefte!!!
Valse beschuldigingen van
hoofdinspecteur Claes: 2 cipiers zouden gevochten hebben in onze shop
met 'n politie beambte! Het feit heeft plaatsgevonden, ver van onze
shop, we hebben met 1 van de betrokken cipiers gesproken!!! (Valse
beschuldiging: mooi in de krant!!).
PV ivm bouw overtreding: lichtreclame
niet vergund, sluitingsuur, vitrine en inkom deur:
Bewijs aangebracht: vitrine en inkom
deur worden teruggeplaatst zoals het voorheen was!
Bevel tot onmiddellijke staking van de
handelsactiviteiten op het gelijkvloers!!!!
Hier is geen enkele reden toe, gewoon
broodroof!!!
Automaten hebben GEEN sluitingsuur!! En
zijn bovendien niet onderworpen aan een vergunningsplicht!
En daarbij onze automaten staan in 'n
HANDELSPAND dat gelegen is in 'n HANDELS straat!!
Na herplaatsing van vitrine en inkom
deur zoals in de toestand zoals wij het pand hebben gehuurd, controle
politie, alles goed bevonden! (Foto's genomen voordat we het pand
hebben gehuurd!!)
Enkele maanden hierna, opnieuw: bevel
tot staking van de handelsactiviteiten!!!
Bouwvergunning lichtreclame: geweigerd
omwille van het storend element in een handels straat!!!
En wat van de andere lichtreclames!!
Verder kunnen wij geen aanspraak maken
op 'n regularisatie, daar het R.U.P. dit niet meer voorziet (netjes
aangepast geweest in 2009 hé!)
Intussen een administratieve boete van
5000 Euro, door de gewestelijke instanties, dewelke nooit de zaak
onderzocht hebben, nooit ter plaatse geweest zijn.
De handels ruimte en de bovengelegen
appartementen zijn verkocht geweest in 2006 met 'n lijst afgeleverd
door de stad Bilzen, gevrijwaard van bouw misdrijven!!! De stad
Bilzen heeft voordien ALLE bouw delicten van de Kloosterstraat
geregulariseerd!! En nu komen ze af met 'n plannetje van 1993!!
Waarop 'n lichte wijziging van de inkom op getekend staat, dewelke
nooit zo tot uitvoer is gebracht! (Gesproken met de vorige eigenaar
en de architect, dewelke de verbouwing heeft gedaan!!)
Sauwens laat het Ruimtelijk Urbanisatie
Plan, Kloosterstraat aanpassen (2009), in EIGEN belang, daar hij
appartementen gaat bouwen in de Kloosterstraat! Dit ter voorkoming
van leegstand en verkrotting, mag er nu ook op de gelijkvloerse
verdiepingen gewoond worden, is voordeliger om z'n appartementen
later te verhuren!!!
En zet er netjes in, dat er in deze
straat GEEN automaten shops mogen komen.
Maar in de Brugstraat, bij 'n bevriend
drukker, kan het blijkbaar allemaal, bierverkoop zonder
leeftijdscontrole, automaat boers tegen de gevel geschroefd enz...
Automaten shop in Beverst: automaten
tegen de gevel met 'n afdak voorziening!
Automaten in Eigenbilzen, gewoon tegen
de gevel geschroefd met 'n afdak voorziening!
Meermaals politiecontrole ivm
geluidsoverlast, ter plaatse, nooit iets vastgesteld!
De bewoners van de bovengelegen
appartementen hebben me spontaan, ter ondersteuning een schriftelijke
verklaring afgegeven waarin zij verklaren GEHEEL GEEN enkele last te
hebben van onze activiteiten!!
(volgens interne bronnen, heeft Sauwens
de politie opdracht gegeven om ALLES wat kan, te verbaliseren ivm
onze Shop!) Ik vraag me wel eens af, waar al dat BLAUW wel op straat
mag wezen, als het er moet wezen!! (s' Nachts als het uitgaand volk
naar huis rijdt!!) We kunnen ons toch niet verantwoordelijk achten
voor enkele luidruchtige burgers!!
Zondag s' morgens om 7h. Uit mijn bed
gebeld door politie, er lagen enkele blikjes op straat!
Gedwongen om alles onmiddellijk op te
ruimen!! (Maar de afval van andere zaken hebben ze niet gezien!!)
Wel de wet voorziet dit alvast anders,
dat de uitbater NIET kan verantwoordelijk gesteld worden voor het
deponeren van afval van de aangekochte artikelen van 'n handelaar!!
Als jij 'n paar schoenen koopt en je
gooit de doos op straat, is toch niet de winkelier verantwoordelijk
voor jou foute gedrag!!
Opnieuw controle voedsel inspectie,
gestuurd door Sauwens, ivm vuil en geurhinder, alles ok!
Intussen 'n slordige 20.000 aan
procedurekosten opgehoest.
Uiteraard worden deze op gepaste tijd
teruggevorderd...Ja helaas zal het de belastingbetaler zijn die deze
mag betalen, tof hé! (Bilzen de hoogste gemeentebelastingen voor
iets!)
We houden onze shop proper, ruimen
meermaals daags, achtergelaten vuil van de stoep en omgeving op!
Er is in onze shop NOOIT enig voorval
gebeurd, waarbij politie echt dient betrokken te worden!
We zijn het meest van onze tijd,
aanwezig in onze shop, onze telefoon nr. staat er duidelijk vermeld,
klanten weten dit en waarderen onze correcte aanpak!
En zoals overal, zijn er ook mensen die
'n ander z'n inspanningen en handels investering niet waarderen en
altijd en overal kritiek op spuien! (jaloersheid)
Maar het pesten van 'n kleine
ondernemer, is me in 20 jaar zaken doen, nooit voor de voeten
geschoven tot in 2007 er 'n begin aan gemaakt werd!
En zoals 'n goede ondernemer het past,
heb ik mijn grieven ook geuit aan andere politieke instanties in
Bilzen, maar het enige wat ik er uit heb kunnen opmaken is, dat er
maar plaats is voor 1 Great Dictator, de rest is vleugellam.
Wordt vervolgd.......
Mocht U meer informatie wensen en
bewijsstukken inzien, we staan U graag ten dienste.
Wel als uitbater van 'n automatenshop in Bilzen, STOP & SHOP, heb ik vanaf de eerste dag van m'n dure investering, die ik op voorhand en in samenspraak met de gewezen schepen van middenstand Bilzen heb besproken, de pauselijk ingestelde burgemeester op m'n dak... Ten eerste: Stuurde ze me de voedselinspectie op m'n dak, niet dat dit niet mag, maar in Bilzen zijn er grote horecazaken die al 3 jaar runnen zonder deze controle!! Ten tweede: Hebben ze de handelsstraat waarop m'n zaak is gelegen even parkeervrij gemaakt..Maar dat de ooo zo verantwoordelijke ouders hun kinderen nog steeds met hun auto tot aan de schoolbanken moeten rijden is gebleven..ze zetten er zelfs nog de door ons betaalde stadswachten voor in! Terwijl er een afgebakend voetpad is aangelegd van 3m breedte,voorzien van stalen vangrails, die zelfs aansluit aan parkeerterreinen. Ten derde: Omwille van de lagere school in de buurt vond ook de burgemeester zich geroepen om hier 'n treffende wetgevingske uit te vaardigen...Alhoewel we 'n permanente bewaking hebben en voor het grote deel in onze shop aanwezig zijn, dit ivm het voorzien van warme snacks. We hebben de burgemeester zelfs voorgesteld dat hij 'n willekeurige dag/nacht mag uitkiezen om de beelden te bekijken en te kunnen vaststellen dat er HIER geen -16jr zich vergrijpen aan bier of wijn! Ten vierde: Nadat we de plaatselijk uitgevaardigde wet, hebben moeten indienen bij de raad van state, heeft m'n ons beticht van hangjongeren!!! En m'n vakantie om zeep geholpen door onze shop geheel met houten panelen dicht te timmeren en te verzegelen!!! Wel ik heb hun gewezen op het feit van HANG OUDEREN op de plaatselijke terrassen in de buurt, die nog vlot praten over de goeie ouwe tijd..de tijd dat diene met z'n snor van Duitsland het bijna voor 't zeggen had!! Dat onze burgemeester misschien al vergeten is dat hij in z'n jeugdige activiteiten de mensen hier op trommelde om in Voeren de boel kort en klein te gaan slaan!!!! Maarja, media en machtsgeilheid heeft hem doen overlopen...schone schijn! Dat hij z'n ministerpostje heeft mogen inleveren ten gevolge van z'n kameraadschap met die flinke bende!!!
Om even te verduidelijken, hebben we de 2 zaken voor de raad van state gewonnen (verkoop van alcolholische dranken die alcohol bevatten die door natuurlijke gisting is ontstaan en de hangjongeren) en dit na 'n slordige 10.000, die we wel willen terugvorderen natuurlijk.. Ten vijfde: Dat ze het RUP van de straat waarop m'n shop is gelegen hebben aangepast..er worden toekomst gericht appartementen gebouwd van de familie é.. en dat ze er dan ook maar ff 'n artikeltje hebben ingeschreven dat er GEEN automaten of automatenshops mogen komen in deze straat, behalve 'n wassalon..tof é, zo een politieke ambitie! Als ik de opbrengst van de verkoop van bier en wijn aan minderjarigen moet tellen, zal ik de muntjes op 'n jaar in 1 hand kunnen houden!!!! Maar het plaatselijke jeugdhuis, daar loopt het bier van de dorpel..en ik zal ze niet in 2 grote bussen geplaatst krijgen die daar geen 16jr zijn!! Begrijpen wie begrijpen kan.. Ik denk dat we eerst eens in eigen boezem moeten kijken, in onze jeugdjaren waren er geen fietspaden, geen vluchtheuvels, geen stadswachten, geen fietshelmen, stond de jenever in de kelder en de doos sigaren op tafel..wel we hebben ons er ook wel eens aan vergrepen, maar onze ouders hadden er meteen vat op...En zijn wij daarom alkolieker geworden?? Wel ik kan nog leven met 'n pascontrole unit op onze bierautomaat, maar dat vinden onze slimme politiekers maar niks..trouwens is er voor deze toestellen nog zelfs geen wetsbesluit voor opgesteld..achter de feiten aan é..wel de auto maar geen brandstof!! In deze economische crisistijden is het leuker om de kleine zelfstandige nog maar es te pesten..met grote inzichtsplannen van onze dappere staatsmannen en vrouwen!! We komen elke dag in contact met jongeren en ik mag best vertellen dat ik de vrolijkheid die ik zelf in m'n jeugd heb beleefd, nog steeds vaststel en dat ze best hun verantwoordelijkheden nemen...En naar m'n menig, dwing je die niet af met betuttelende maatregeltjes, waarvan we sinds de laaste decenia meer dan genoeg van te slikken hebben gekregen!!! Vergeet niet dat dit landje leeft van de taxen op brandstof, sigaretten en alcohol!! Misschien meteen 'n droogleggingsactie?
aangenaam U te mogen groeten op m'n blog! Wat is de reden om er eentje in het leven te roepen? Wel ik zit verveeld met volgende zaak. Even 'n korte uitleg...
Wel na 'n jaar wikken en wegen, me bevragen, technisch, juridisch enz... Heb ik besloten om m'n automatenshop in Bilzen onder te brengen. Het zoeken naar 'n geschikt pand heeft even wat tijd in beslag genomen, maar uiteindelijk heb ik de voorkeur gegeven aan het pand dat te huur stond in de Kloosterstraat 8 te Bilzen. Na de nodige overeenkomsten besproken te hebben met de verhuurder, konden we aan de slag. Heel wat meet en rekenwerk zijn er aan vooraf gegaan, ik wilde nl. iets inrichten dat door de bezoekers kon gewaardeerd worden. Nu de bezoekers van onze shop, kunnen hier natuurlijk ook hun grieven kwijt!
We hebben dan ook na zorgvulidg wikken en wegen, de nodige automaten aangekocht en na het ijzerwerk, hebben we ze in dienst kunnen stellen. Natuurlijk, alles wat door de mens gemaakt is, heeft ook z'n kleine gebreken! Maar we zijn er bijna 20h/24h en ons telefoonnr is duidelijk weergegeven voor de probleempjes die zouden onstaan.
Verder hebben we 1 drankautomaat voorzien van bieren en wijnen....en 1 automaat voor grote flessen Coca Cola en rode en witte kwaliteitswijnen.
Welnu, ik was van start rond 26 augustus 2007. en het landelijk reglement ivm het verkopen van alcoholische dranken, dewelke alcohol bevatten die door natuurlijke gisting ontstaat, zoals bieren en wijnen, zijn NIET verboden om verkocht te worden in drankautomaten. Zelfs Popup dranken hebbn nog geen wettelijk KB gekregen ter verbieding, maar naar eer en geweten, vond ik dat er met 'n rijk gama bieren en wijnen, voldoende liefhebbers en genieters te vinden waren in Bilzen, zonder dat de jeugd er toe zou moeten aangezet worden.
Wel daar ik bijna permanent aanwezig ben, zekers voor en na schooluren, ivm de warme snacks die ik serveer in de Warme Snackwand, en ook de camerabewaking, hebben me gerustgesteld, dat de jeugd (-16j) geheel niet aan het bier of wijn zat! Proficiat voor jullie goede voornemens!
Verder heeft de verkoop van bieren en wijnen een serieuze impact op de totaalomzet, daar er echte liefhebbers er ook speciale bieren vinden en deze na aankoop mee naar huis nemen!
Welnu, waar knelt nu het schoentje?
Blijkbaar zijn er mensen van oordeel dat de schoolgaande jeugd zich zou bezondigen aan de aankoop en nuttigen van bieren of wijnen! Wel als ik heel eerlijk mag zijn, ik ben opgegroeid met heel wat meer vrijheden dan tegenwoordig, maar we kregen thuis onze opvoeding ten voeten uit, en ook wij hebben eens over de lijn gelopen, zonder uitgegroeid te zijn tot crimineel! Nu zit er blijkbaar de tendens in dat de jeugd zich maar moet handhaven in het openbaar, dat er nog de voeding gegeven wordt maar niet de opvoeding.....Sorry mensen maar waar zit het dan mis? Wel stad Bilzen is blijkbaar van oordeel dat er overal en op alles maar 'n verbod en regels moeten over uitgevaardigd worden, ze zijn de staat in de staat...begrijpen wie begrijpen kan!
Wel beste, vooral Bilzenaar, ik heb me, samen met m'n raadsman, vooraf geinformeerd wat WEL en NIET mag verkocht worden via automaten. En we hebben er geen beperking of KB gevonden waarin stond dat we GEEN BIEREN of WIJEN mochten verkopen!
Nu zijn er heel wat politieke besprekingen gaande geweest, vooral vanuit CD&V, SPA en soms ook vanuit het groene strijdperk! Ik wil jullie in bijlage deze palavers eens laten doornemen, en jullie kunnen samen vaststellen dat er wetsvoorstellen ingediend zijn geweest, vooral voor de popup dranken en sterke dranken, (alcoholische dranken die samengesteld zijn door toevoeging van alcohol) en in mindere mate bieren en wijnen. MAAR tot op heden is er GEEN enkel KB goedgekeurd, dus landelijk is het totaal niet verboden om deze dranken te verkopen in automaten. Wel natuurlijk roepen ze alle middelen in, om het tot 'n verbod in Bilzen te krijgen, je wordt er gewoon misselijk van! Wel na ruim enkele maanden onze shop gerund te hebben, moeten we nog de eerste klacht ivm met bieren of wijnen krijgen! We doen onze uiterste best om alles netjes en ordelijk te houden en m'n voorkeur gaat uit naar 'n goed gesprek! En nogmaals moet ik jullie, bezoeker feliciteren met het verloop en bezoek van onze shop!
Wel wat is er nu concreet gebeurd? De stad Bilzen heeft 'n algemeen verbod uitgevaardigd, dat verkoop van alcoholische dranken via automaten, langs openbare wegen, in 'n straal binnen de 300m van scholen, jeugdcentra's, zwembaden, speeltuinen, enz....zijn gelegen. Nadat ik al even van start was gegaan, heeft m'n eventjes weer wat regeltjes aan het pauselijk bijbeltje toegevoegd! Tof!
We werden uitgenodigd om een gesprek, betreffende deze materie bij te wonen op het gemeentehuis. Wel daar was het verdict heel duidelijk: ALLE alcoholische dranken MOETEN uit de automaten! Ongeacht onze zinnelijke argumenten, was het gesprek gestrand op ZWART/WIT.
Geen enkel voorstel kon dienen, we waren zware criminelen die Bilzen onveilig maakten....geen enkele dulding, geen enkel woordje over wat en hoe, kort en bondig.....onze wet is na te leven...
Als toenadering en ter bevordering van het gevaar dat onze schoolgaande jeugd, -16jr. aan alcoholische producten zouden kunnen, hebben we zelfs deze automaat uitgerust met 'n timer, dewelke de automaat uitschakeld voor en na schooltijden.... Dit opnieuw voorgelegd aan de politie, waarna zij hebben overlegd met het stadsbestuur, zonder onze mening of opmerking te aanhoren, is het terug tot ZWART/WIT gekomen.
Onze afspraak nakomend op 20/11/2007 en de politie geïnformeerd te hebben dat we 'n bespreking hebben op donderdag, 22/11/2007 met onze raadsman om deze zaak verder te bespreken en hun daarna op de hoogte te stellen van ons standpunt in deze kwestie. Hebben ze onze shop bezocht op Dinsdagavond omstreeks 19h. Met het bevel de automaat leeg te maken, anders zouden ze een slotenmaker moeten bellen en hem zelf leeg te maken! Toffe actie!
Welnu, wat vinden jullie? Bilzen heiliger dan de paus?? Zijn de jeugdige bezoekers zelf niet in staat om hun gedrag als volwaardig te mogen dragen, moeten er op alles en nog wat van die laksheids regeltjes gesteld worden? Denkt men dat door verbieden er een betere opvoeding zou onstaan? Dat de jongeren DIE echt aan alcoholische dranken willen geraken dit enkel maar zullen weten tot stand te brengen via 'n goed bewaakte en bijna permanent toezicht houdende shop uitbater?
Wordt het niet stilaan es tijd dat ze na bijna 170 dagen regeringscrisis, hun eigen rommel eens weten op te ruimen? Dat ze hun eigen spel spelen en hun regeltje door hun strot duwen? Dat er enkel in BILZEN deze wetgeving tot leven is geroepen, dat er al enkele gemeenten, zoals Hoogstraten en Sint Niklaas door de raad van state zijn veroordeeld voor hun regeltjes? Dat ze heel wat zever in pakskes verkopen in senaat en kamer, maar dat er nog STEEDS geen wetgeving hieromtrend is ontstaan..... Ook St Truiden heeft het geprobeerd, maar ook daar zijn ze met de gaten uit de kaas gaan lopen.....
Lees eens m'n opzoekwerk.....het zal je verbazen!
Verder graag reacties van jullie! Laten we bewijzen dat we GEEN regeltjes nodig hebben voor elk sprietje dat de kop op steekt, maar dat wel mans en vrouws genoeg wezen om onze eigen opvoedingsregels te weten te handhaven! Jeugd is er altijd en zal er altijd wezen, maar de jeugd van vroeger is die van vandaag!
Genoeg gezeverd, sorry maar het moest me even van het hart! Hard werken voor 'n gemeente zonder hart! PS, taksen a rato van 250 per automaat! Daar worden we wel aan gehouden, toffe samenwerking!
SPA Halt aan alcoholpops, Ludwig Vandenhove, Sint Truiden.
SP.A: Halt aan alcoholpops
(12/01/2002) Kamerlid Ludwig Vandenhove (sp.a) is verontrust over de aanwezigheid van de zogenaamde "alcoholpops" in drankautomaten. Volgens de huidige wetgeving kan minister van Volksgezondheid Magda Aelvoet (Agalev) ze naar eigen zeggen echter niet verbieden. Voorstel van Vandenhove: verander dan de wetgeving.
De voorbije dagen werd er in de pers uitvoerig aandacht besteed aan de problematiek van de verkoop van de zogenaamde "alcoholpops" in publiek toegankelijke drankautomaten. Deze "limonades" met alcohol worden vooral aangekocht door jongeren en zelfs jonge kinderen. Een aantal gemeenten - zoals Oostrozebeke - heeft getracht om via een politiereglement de verkoop van deze dranken in drankautomaten te verbieden. Maar de gouverneur van West-Vlaanderen vernietigde dit politiereglement. "Als burgemeester van Sint-Truiden overwoog ik een soortgelijk initiatief als Oostrozebeke te nemen", zegt volksvertegenwoordiger Ludwig Vandenhove (sp.a). "Ook al verbiedt de toezichthoudende overheid zo'n maatregelen, toch ben ik, net als de vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen, van oordeel dat de alcoholwet van 1983 deze problematiek reeds regelt. De wet stelt dat men voor de verkoop van sterke dranken een vergunning nodig heeft. De Europese codes bepalen dat limonade met toevoeging van alcohol als sterke drank moet worden beschouwd. Er is dus een vergunning nodig voor de verkoop van alcoholpops." Minister van Volksgezondheid Magda Aelvoet (Agalev) denkt er echter anders over. In het antwoord op de parlementaire vraag die Vandenhove haar stelde, benadrukt ze dat de huidige wetgeving haar niet toelaat deze verkoop te verbieden. Wel voert zij momenteel besprekingen met de producenten om het alcoholpercentage van deze dranken te beperken, en om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat alcoholhoudende dranken niet langer verkocht worden in dezelfde automaat als niet-alcoholhoudende dranken. Vandenhove is blij dat alcoholhoudende en niet-alcoholhoudende dranken niet langer samen verkocht zullen worden, maar wijst erop dat dit, en het beperken van het alcoholpercentage niet voldoende is. "Alle studies wijzen uit dat kinderen op steeds jongere leeftijd alcohol drinken. Deze dranken worden dan ook verkocht aan 10 à 11-jarigen. Deze problematiek los je niet op door het alcoholpercentage te verminderen. Wel door er voor te zorgen dat alcohol niet aan kinderen kan verkocht worden." De oplossing van Vandenhove is dan ook eenvoudig. "Als de minister dit een ernstig probleem vindt, mag ze zich niet verschuilen achter de wetgeving. Zij is lid van de regering. Als de wetgeving niet voldoet, moet ze de wet maar veranderen."
Sabine, in de senaat heb jij een wetsvoorstel gedaan om alcoholpops te verbieden voor jongeren? Uit een bevraging bij Vlaamse scholieren in het schooljaar 2001-2002, blijkt dat een derde van de 12-jarigen al alcohol drinkt. Bij de 13-jarigen is dit meer dan de helft. Vanaf 16 jaar is het negen op tien. Alcoholpops scoren vooral goed bij de min-15jarigen. Vooral bij de jonge leeftijdscategorieën is het gebruik van alcohol gestegen: in de groep van dertienjarigen is er een stijging vastgesteld van de wekelijkse consumptie van alcohol in de periode van '99 tot 2001, en dit van 5,4% tot 9,7% van de betrokken doelgroep. De cijfers bevestigen dus dat het om een reëel maatschappelijk probleem gaat. Toen een aantal burgemeesters wouden optreden om de verkoop van deze drankjes via onbewaakte drankautomaten te verbieden, nadat zich in hun gemeente concrete problemen met scholieren hadden voorgedaan, ontstond een grote 'juridische discussie'. Verschillende ministers spraken elkaar tegen in antwoord op parlementaire vragen. Daarom ging de Senaat eind 2002 op mijn voorstel in om de wet te wijzigen in de zin van een verkoopsverbod aan minderjarigen. Het amendement dat unaniem werd aangenomen houdt in dat voortaan onder 'sterke drank' elke gedistilleerde alcoholische drank begrepen wordt. (ethylalcohol genaamd) Ook alcopops vallen onder deze categorie.Dit wil zeggen dat zowel de verkoop, de bediening, als de verdeling van deze dranken aan minderjarigen, onder andere via drankautomaten, is verboden. De gefermenteerde alcoholische dranken zoals bier, wijn en cider vallen buiten deze definitie. Deze amendering bracht eindelijk klaarheid, zowel voor de minderjarigen zelf, de ouders, de parketten en gemeenten die deze praktijken willen aanpakken. Na goedkeuring door de Senaat, moest het voorstel nog door de Kamer behandeld worden. Daar werd het dossier behartigd door cdenv-collega Joke Schauvlieghe. Maar het debat verzandde omdat de meerderheidspartijen eerst hoorzittingen wouden met de alcoholdistributiesector. Ten gronde vernam ik nadien dat de alcoholdistributiesector volledig tegen een wettelijk verbod gekant is. Zij zouden wel bereid zijn om met de overheid een soort 'code' af te spreken en het engagement opnemen om geen alcoholpops aan te bieden in drankautomaten in de buurt van scholen, speelpleinen, etc.... Persoonlijk heb ik natuurlijk geen probleem met een overleg met de sector. Als cdenv-politica ben ik natuurlijk voor dialoog. Maar ik meen dat wij voorrang moeten geven aan de bescherming van kinderen. Ik vrees dat we er via een code nooit uit geraken. Wie zal de interpretatie invullen van ' in de buurt van...', wie zal de toepassing van de code bewaken en sanctioneren? Immers als het niet over een afdwingbare regeling gaat zijn politie, gemeenten en parketten niet bevoegd, maar moet de sector zelf de toepassing van de afspraken bewaken. Ik vermoed dat de meerderheid gezwicht is onder druk van de sector. Dit wil zeggen dat ze niet eens de lef hebben om het overleg met de sector in publieke zitting in het Parlement aan te durven. Maar verkiezen om de consensus die op mijn voorstel in de Senaat is gegroeid, gewoon af te voeren. Het is alvast duidelijk dat het welzijn van kinderen geen prioriteit is van deze meerderheid!
Sabine de Bethune: Demotte faalt in aanpak alcoholmisbruik bij tieners (27-06-2006)
Senatrice Sabine de Bethune klaagt het beleid van de minister van Volksgezondheid, Rudy Demotte aan op het vlak van preventieve maatregelen voor het alcoholmisbruik bij tieners. De senatrice wil een algemeen verbod van alcoholpops in drankautomaten en een wettelijke verankering van het alcoholconvenant dat alle alcohol in de buurt van scholen of plaatsen waar veel jongeren verblijven verbiedt. Daarnaast is een sluitende controle van de wetten noodzakelijk. De huidige wetgeving die sterke dranken in alcoholautomaten verbiedt is niet sluitend. Alcoholpops zijn soms wel, soms niet verboden in drankautomaten. Alcoholpops zijn verboden als het gaat om mengsels met gedistilleerd alcohol met meer dan 1,2% alcohol. Dan zijn het sterke dranken. Maar de sector is creatief en brengt nu ook alcoholpops op de markt die uit een combinatie van twee procédés bestaan: gegist en gedistilleerde alcohol. Zo kan men alcoholpops verkopen in drankautomaten zoals bier of wijn. In antwoord op een parlementaire vraag laat Demotte weten niet van plan te zijn alle alcoholpops in automaten te verbieden. Sabine de Bethune betreurt dat omdat kinderen alcoholpops drinken als een soort limonade en uit onderzoek blijkt dat mengsels met fruitextracten vlugger dronken maken.
Sabine de Bethune pleit nog met meer overtuiging voor een algemeen verbod op alcoholpops in automaten omdat in april 2002 haar wetsvoorstel hierover unaniem werd goedgekeurd in de Senaat. In het begin van deze legislatuur werd het wetsontwerp onder impuls van de regering niet van het verval ontheven in de Kamer. De regering zou zelf de nodige maatregelen nemen, wat niet gebeurd is.
Sabine de Bethune betreurt ook dat het verbod op de verkoop van alle alcohol in drankautomaten in de buurt van scholen niet wettelijk werd verankerd. Nochtans werd dit door minister Demotte opgenomen in het alcoholconvenant dat hij afsloot met de distributiesector. Andere bepalingen uit dat convenant werden wel opgenomen in het Wetsontwerp betreffende de bescherming van de gezondheid van de gebruikers op het stuk van de voedingsmiddelen en andere producten (Kamer 51- 2491). Uit talrijke reacties die de senatrice ontvangt van scholen, bezorgde ouders, buurtbewoners, enz. blijkt dat het convenant dode letter blijft.
Alle cijfers tonen aan dat het verbruik van alcohol bij tieners problematisch is. Er zijn niet enkel de gezondheidsrisicos, maar wie jong begint loopt op latere leeftijd een hoger risico om verslaafd te raken. Ook de link tussen alcohol en probleemgedrag werd al meermaals aangetoond.
Wetsvoorstel tot wijziging van de wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke dranken en betreffende het vergunningsrecht, om de verkoop van alcoholpops in drankautomaten te verbieden
Dit wetsvoorstel herneemt een wetsvoorstel van huidige indieners (stuk Senaat, nr. 2-1109/1) dat tijdens de vorige zittingsperiode eenparig in de Senaatscommissie voor de Financiën en de Economische Aangelegenheden en nadien op 22 april 2002 in plenaire vergadering van de Senaat werd aangenomen. Het verkreeg dus de status van wetsontwerp en werd overgezonden aan de Kamer (stuk Kamer, nr. 50-2164/001), maar raakte niet meer tijdig behandeld en verviel. Het werd niet uit verval ontheven door de zittende regering.
Dit wetsvoorstel wil in het bijzonder alcoholpops, die mengsels of cocktails zijn met sterke drank, expliciet weren uit het verkoopcircuit van de onbewaakte drankautomaten, zoals dit thans reeds geldt voor sterke drank van 22 % of meer.
Een bijzondere regeling voor dat circuit is verantwoord door de specifieke kenmerken ervan, met name de anonimiteit, het totaal gebrek aan sociale controle en de bereikbaarheid gedurende dag en nacht.
Met dit wetsvoorstel willen we een duidelijke en rechtsgeldige oplossing bieden voor een probleem waarrond in Vlaanderen begin 2002 een bevoegdheidskwestie ontstond.
Immers, de gemeenteraad van Veurne (op 24 september 2001) en de gemeenteraad van Oostrozebeke (op 11 oktober 2001) hadden bij politieverordening de verkoop van alcoholische dranken via drankautomaten verboden. Bij besluit van 8 november 2001 beperkte de gemeenteraad van Oostrozebeke dit verbod tot sterke alcoholische dranken en alcoholpops.
Op advies van de Vlaamse minister van Binnenlandse Zaken werden deze politieverordeningen door de West-Vlaamse gouverneur geschorst bij besluit van 19 december 2001 omdat deze als « preventief » gekwalificeerde verordeningen buiten de gemeentelijke bevoegdheden liggen en de burgemeester enkel kan optreden in het kader van de handhaving van de openbare orde. Zolang die niet verstoord wordt, kan hij zijn bevoegdheid om verordeningen uit te vaardigen niet inroepen.
Een wetswijziging op federaal niveau is noodzakelijk om tegemoet te komen aan de sociale nood waaraan beide gemeenten reeds een eerste beleidsantwoord trachtten te geven.
Terecht uitten de burgemeesters Jan Verfaillie en Jean-Marie Bonte hun bezorgdheid over het toenemende drankgebruik bij min-16-jarigen.
In navolging van het CD&V-congres te Kortrijk (september 2001) ijveren de indieners van dit wetsvoorstel voor een ontradingsbeleid met betrekking tot allerlei vormen van verslaving en vanzelfsprekend ook inzake alcoholverslaving. In de congrestekst « Meer rechtszekerheid. Streng, maar rechtvaardig » neemt de CD&V het volgende standpunt in voor haar verdere beleidslijnen : « Drugsverslaving moet bestreden worden. De overheid moet een geïntegreerde ontradingsstrategie voeren via verdere uitbouw van de preventie, de hulpverlening en een repressief beleid dat deze ontradende boodschap ondersteunt. Het drugbeleid van de regering, in haar onaanvaardbare libertaire maatschappijvisie, banaliseert het druggebruik en werkt daardoor drempelverlagend ten aanzien van verslaving. Daartegenover staat onze preventieve aanpak die op begrijpende wijze een ontradende begeleiding bij druggebruik vooropstelt. »
Dit voorstel is uiteraard slechts een bescheiden stap en zal slechts gedeeltelijk een antwoord bieden op het toenemende drankgebruik bij jongeren. Het zal de bevoegde instanties niet ontslaan van hun verantwoordelijkheid op dit vlak een globaal beleid van ontrading en sensibilisering te voeren. Alleszins is het onze overtuiging dat enkel vanuit een duidelijke normstelling een effectief beleid van sensibilisering en ontrading kan worden gevoerd.
Verder zij verwezen naar initiatieven ter zake in het buitenland. In Frankrijk en Duitsland wordt via respectievelijk een BTW-aanpassing en een accijnsverhoging met resultaat een sterk ontradende prijspolitiek gevoerd. In Nederland wordt meer en meer op lokaal niveau gewerkt met convenanten inzake de verstrekking door handelaren van alcohol aan jongeren, of wordt zelfs geopteerd voor een ageticker waarbij horeca-uitbaters vrijwillig armbandjes eisen ter controle van de leeftijd van de gebruikers. Zonder vooruit te lopen op de wenselijkheid van elk van de aangehaalde maatregelen, lijkt een grondig debat op basis van de buitenlandse ervaringen een absolute noodzaak.
Na invoering van de onderhavige concrete maatregel moet in elk geval tijdig geëvalueerd worden of die wijziging het alcoholgebruik bij jongeren in het algemeen en het gebruik van alcoholpops in het bijzonder, voldoende kan terugdringen.
II. DE STAND VAN DE WETGEVING
De wetgeving inzake het verstrekken van alcohol aan minderjarigen is tweeledig : er is de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap en de wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke drank en betreffende het vergunningsrecht.
Krachtens artikel 5 van wet van 14 november 1939 is het verboden om het even welke alcoholische dranken aan minderjarigen te verkopen. De wet maakt geen onderscheid tussen de verkoops- en aanbiedingswijzen van alcoholische dranken, maar spreekt van « dronkenmakende dranken ».
Artikel 13 van wet van 28 december 1983 bepaalt dat het verstrekken, zelfs gratis, van sterke drank voor gebruik ter plaatse aan minderjarigen verboden is in drankgelegenheden. Bovendien bepaalt artikel 13 dat het verkopen aan minderjarigen van « mee te nemen sterke dranken » verboden is.
Uit de interpretatie van de wet van 1983 blijkt dat alcoholische dranken met een alcoholgehalte van minder dan 22 %, dus ook de mengsels die sterke dranken bevatten, in de huidige stand van de wetgeving via drankautomaten kunnen worden verdeeld.
III. HET GEBRUIK VAN ALCOHOLPOPS DOOR JONGEREN
Uit onderzoek van de Vereniging voor alcohol- en andere drugsproblemen (VAD) blijkt dat alcoholpops bij jongeren in Vlaanderen in populariteit stijgen.
Het specifieke gebruik van alcoholpops is tevens één van de verklaringen van de stijging van het wekelijks alcoholgebruik bij jongeren bijvoorbeeld in de periode 1999-2001. In het geheel zouden momenteel bijna tweemaal zoveel jongeren, in vergelijking met 1999, wekelijks alcohol drinken. Vooral bij de jonge leeftijdscategorieën is het gebruik van alcohol gestegen : in de groep van de dertienjarigen is er een stijging vastgesteld van de wekelijkse consumptie van alcohol van 5,4 % tot 9,7 %. Voor de vijftienjarigen was er een stijging van 15,7 % naar 31,8 %. Bij de achttienjarigen drinkt al meer dan de helft wekelijks alcohol, tegenover 35,9 % twee jaar geleden.
Deze tendensen worden door de cijfers voor het schooljaar 2002-2003 bevestigd. 70 % van de jongeren verklaarde bij deze bevraging ooit al alcoholpops te hebben gebruikt. 54 % dronk in het jaar van de bevraging alcoholpops. De alcoholpops zijn dus « blijvers ». In de jongste leeftijdscategorie (12-14 jaar) dronk 55 % het voorbije jaar alcohol.
Het gebruik van alcohol en andere drugs houdt risico's in voor de eigen fysieke en psychosociale gezondheid. Op een leeftijd waar jongeren nog in de groei zitten vormt het alcoholgebruik een gevaar op lichamelijke schade. Bovendien leidt het gebruik ervan op relatief jonge leeftijd potentieel tot alcoholafhankelijkheid of -verslaving op latere leeftijd.
De alcoholpops zijn geliefd omwille van hun zoete smaak, vooral bij de groep 12- tot 15-jarigen, maar vele jongeren onderschatten het effect van het alcoholgehalte van 5,4 promille.
Uit Nederlands onderzoek blijkt trouwens dat er vlugger dronkenschap optreedt bij deze drankjes wegens de aanwezigheid van fruitextract, waardoor het alcoholgehalte in het bloed sneller stijgt (van de Wiel, Meander Medisch Centrum Amersfoort, geciteerd in Algemeen Dagblad).
Dezelfde bedenking maakt ook de vereniging VAD bij de discussie over het al dan niet instellen van een verbod op het aanbieden van alcoholpops in drankautomaten.
De indieners van het wetsvoorstel achten, in tegenstelling tot de signalen van sommige bevoegde instanties, zoals het Vlaams ministerie van Welzijn, een preventieve waarschuwing ten aanzien van het gebruik van alcoholpops niet voldoende. Een louter verbod zal jongeren er niet van weerhouden alcohol of meer bepaald alcoholpops te consumeren. Toch wordt volgens de indieners aan jongeren een verkeerd signaal gegeven, indien de alcoholpops vrij verkrijgbaar zijn via onbewaakte automaten.
IV. DE VOORGESTELDE WETSWIJZIGING
De voorgestelde wetswijziging houdt in dat ook de mengsels waarbij gebruik wordt gemaakt van sterke dranken ook al bevat het mengsel zelf geen 22 % alcohol uit de drankautomaten geweerd moeten worden.
Artikel 2
Volgens artikel 1, 5º, van de wet van 28 december 1983 zijn sterke dranken de « dranken bedoeld in artikel 14 van het koninklijk besluit van 29 december 1992 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken ».
De wetgeving op de accijnzen is inmiddels echter gemoderniseerd door de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken.
In artikel 16 is een nieuwe definitie opgenomen die is afgestemd op de Europese regelgeving. Dit artikel luidt als volgt : « Onder « ethylalcohol » wordt verstaan : alle producten van de GN-codes 2207 en 2208 met een effectief alcoholvolume gehalte van meer dan 1,2 % vol, ook wanneer deze producten bestanddeel zijn ... ». De alcoholpops voldoen aan deze definitie.
In de hoofde van de parketten, van de burgemeesters, enz. was er sprake van een misverstand ten gevolge van het feit dat de wet die het verbod oplegt aan minderjarigen alcohol te verkopen, voor de definitie van sterke drank nog steeds verwijst naar bovenvermeld koninklijk besluit van 1992. Dat koninklijk besluit is evenwel inmiddels opgeheven en vervangen door de wet van 7 januari 1998. De inconsequentie bestaat erin dat, toen de accijnswet in 1997 gewijzigd werd, het koninklijk besluit van 29 december 1992 nog gold. In de « vergunningswet » die in 1997 werd gewijzigd, wordt alcohol gedefinieerd zoals in artikel 14 van het koninklijk besluit van 29 december 1992, dat werd bekrachtigd door de wet van 7 januari 1998. Het bovenvermelde artikel 14 is echter in de wet van 7 januari 1998 terug te vinden als artikel 16. Dat is de reden waarom de parketten nu niet vervolgen : er heerst een gebrek aan zekerheid dat het parket en de strafrechter gemandateerd zijn om op te treden.
De logica van het strafrecht eist immers dat de definitie van sterke drank uitdrukkelijk in de wet moet opgenomen zijn omdat het strafrecht op een beperkende wijze wordt geïnterpreteerd.
Op dit ogenblik ontbreekt dan ook een koppeling tussen de wet van 28 december 1983 en die van 7 januari 1998. Daarom stellen de indieners voor artikel 1, 5º, van de wet van 1983 te wijzigen om de band met voornoemde wet van 1998 te maken, zodat alle dubbelzinnigheid wordt uitgesloten en het aanbieden van alcoholpops (al dan niet in drankautomaten) zonder de minste twijfel valt onder het verbod van artikel 13 van de wet van 28 december 1983.
Artikel 3
Jongeren moeten worden beschermd tegen de gevaren van alcohol. In de huidige context lijkt een verbod om de alcoholpops via automaten te verdelen de enige werkbare oplossing.
Tegelijkertijd zou in een later stadium kunnen overwogen worden andere gebruikers toch in staat te stellen te genieten van de voordelen van automatische distributiesystemen : snelheid en een flexibele verkoop tijdens sluitingsuren van conventionele winkels.
De oplossing ligt in die optie dus in een strenge leeftijdscontrole via technische hulpmiddelen. Hier zou in de toekomst eventueel kunnen gedacht worden aan een leeftijdscontrole, bijvoorbeeld via de elektronische identiteitskaart.
Via de wettelijke basis in dit artikel zou dergelijk systeem desgewenst ingevoerd kunnen worden.
Artikel 4
Thans wordt het verkopen, aanbieden of verstrekken van sterke dranken aan minderjarigen bestraft met een boete van 2,50 tot 100 euro. Daarenboven biedt de wet de rechter de mogelijkheid een verbod uit te spreken om gedurende ten hoogste drie jaar dranken te verkopen of te verstrekken. Een inbreuk op dat verbod wordt bestraft met de bij artikel 10, eerste lid, 2º, van de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap opgesomde straffen, namelijk het verbod dranken te verkopen of te slijten gedurende ten hoogste twee jaar, op straffe van een gevangenisstraf van acht dagen tot één maand en een geldboete van 100 euro tot 500 euro voor iedere overtreding.
Met de voorgestelde wijziging wensen de indieners het verkopen, aanbieden of verstrekken van sterke dranken aan minderjarigen strenger te bestraffen door het zonder omwegen te koppelen aan een verbod om gedurende ten hoogste twee jaar dranken te verkopen of te slijten. Op die wijze kan alcoholmisbruik door minderjarigen op een meer afdoende manier worden bestreden.
Artikel 5
Technische wijziging ingevolge de voorgestelde aanpassing van artikel 24 van de wet.
Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.
Art. 2
Artikel 1, 5º, van de wet van 28 december 1983 betreffende het verstrekken van sterke dranken en betreffende het vergunningsrecht, zoals vervangen bij het koninklijk besluit van 27 november 1996, wordt vervangen als volgt :
« 5º sterke drank : de dranken bedoeld in artikel 16 van de wet van 7 januari 1998 betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken. »
Art. 3
Artikel 13 van dezelfde wet wordt aangevuld met het volgende lid :
« Sterke drank mag enkel worden verkocht via automatische distributieautomaten die uitgerust zijn met een systeem dat de meerderjarigheid controleert en dat door de Koning is goedgekeurd.
Art. 4
Artikel 24 van dezelfde wet, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 20 juli 2000, wordt vervangen als volgt :
« Art. 24. Overtreding van artikel 13 wordt gestraft met de straffen vermeld in artikel 10, eerste lid, 2º, van de besluitwet van 14 november 1939 betreffende de beteugeling van de dronkenschap. »
Art. 5
In artikel 27, § 4, van dezelfde wet vervallen de woorden « , tweede lid, ».
Art. 6
Artikel 3 treedt in werking op een door de Koning te bepalen datum.
Verkoop van alcoholpops in drankautomanten kon al 2 jaar verboden zijn!
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.