Noord/Zuidlijn Amsterdam
Inhoud blog
  • Video archeologie en uitleg caisson 1
  • woensdag 11-5
  • Maandag 9-5
  • dinsdag 3-5
  • maandag 2-5
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    (CAISSONS en ZINKTUNNEL)
    Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
    15-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 23-2

    In de voormiddag heb ik een aanvraag gedaan bij de stad Amsterdam om een bouwhek te plaatsen tijdens onze graafwerkzaamheden in maart.

    Ongelooflijk wat een administratieve rompslomp dat is geweest! Maar kom het is gelukt.

    Ook heb ik nog een werkplan bekeken en aangepast. Een werkplan is eigenlijk een uitgeschreven detaillering van hoe werkzaamheden moeten uitgevoerd worden.

    Ik vraag me trouwens af of we dit in België ook kennen?

    Ik heb het werkplan monitoring aangepast (had gisteren al een deel hiervan gemaakt). Monitoring is het bepalen van verzakkingen, scheefstand,.. in ons geval zal goed moeten opgelet worden tijdens de graafwerkzaamheden omdat we op slechts twee meter van trambanen, bovenspanningsmasten, bruggen,.. zitten.

    Ook heb ik hierbij een tekening uitgetekend waar de landmeter moet gaan meten.

    Als afsluiter van de dag heb ik nog verder de nodige materialen van de caisson uitgezocht.

    Het ging over het nodige staal om de aarding van het tunnelelement te kunnen garanderen en ook hoeveel meter rubberprofiel besteld moet worden om de waterdichtheid te kunnen garanderen.

    Ziezo genoeg over mijn werk.

     

    Thuis had ik mijn vuilzak al in de gang klaargezet om deze morgen buiten te zetten.

    Deze nacht hoorde ik telkens geritsel en ik dacht dat de zak gewoon wegschoof.

    Toen ik deze morgen opstond zaten er gaten in mijn vuilzak dus er hebben muizen aan die vuilzak gezeten!

    Ik zei dit op mijn werk en ze zeiden dat muizen echt ongelooflijk vaak voorkomen in Amsterdam. Ik ga nog snel naar de winkel muizenvergif kopen want dat zijn nu niet de meest leuke huisdieren.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 22-2

    Vandaag eigenlijk niet veel leuke dingen gedaan, veel administratieve zaken alles in orde zetten voor de verhuis naar de andere kant van het station.
    Ik heb ook veel moeten inscannen en op orde leggen, secretaressenwerk dus maar kom moet ook gebeuren.
    Dan ben ik naar de tunnelschacht gegaan omdat een aannemer had gezegd dat hij een meerprijs zou aanrekenen voor extra benodigde bescherming tegen roest van de waterkerende schuif.
    Ik heb de twee schuiven gecontroleerd en helemaal niets van roest gevonden, dus daar gaat zijn plannetje.
     
    Ook ben ik nog eens naar de werken geweest (dus aan de overkant van het station) om te kijken hoe ver de andere aannemer staat met het opruimen van zijn werkterrein, zodat wij er op kunnen en beginnen met werken.
    Er zijn nog 3 immense silo's die moeten verwijderd worden en dan nog de tijdelijke brug afbreken, niet zeer veel werk meer.
    In de namiddag heb ik een werkplan opgesteld over hoe gecontroleerd moet worden door de landmeter of er geen verzakkingen, verdraaiingen zijn van de trambanen, masten, bruggen...
    Dit moet tijdens onze werken op verschillende momenten opgemeten worden en zo bekijken of het niet kritiek wordt.
     
    Ook zijn we nog een half uurtje zoet geweest met het alarm af te krijgen dat ik had opgezet. Ik moest kijken welke codes wel nog juist waren en welke niet meer.
    Er zat blijkbaar een beveiliging op dat je maar een aantal keer mocht proberen.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 21-2

     Een mailtje van mijn andere e-mail adres omdat mijn gewone e-mail adres niet werkt.

    Vandaag mijn gsm gekregen, wel handig nu kan ik iedereen altijd bellen in Nederland.

    Ze hebben mij vandaag ook al een paar keer gebeld:)

    Vandaag heel veel gedaan, alles leidingen en kabels in kaart gebracht.

    Ik had deze bij het KLIC aangevraagd (Bij ons vraag je zo iets aan bij KLIP) wat toch altijd maar weer de kleine verschillen aantoont tussen ons en hun.

    Vandaag zei ik immers dat het KLIP had teruggestuurd en zij maar lachen maar uiteindelijk was het niet dom maar ja.. Wij zijn toch maar domme Belgen hé:)

    Ook wordt hier gebruik gemaakt van NAP, nieuw Amsterdams peil, dit is hetzelfde principe dan bij ons TAW

    Daarna heb ik tekeningen moeten maken die voorgelegd worden aan de opdrachtgever om te tonen dat er een fout zit in de plannen.

    Ook heb ik mijn nodige hoeveelheden beton van het hele project afgewerkt.

    Daarna heb ik de wekelijkse inspectie van de tunnel gedaan.

    Ik begin steeds meer en meer fouten te maken tijdens het typen, hier is het allemaal QUERTY en als ik dan thuis kom terug AZERTY.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 16-2
    Vandaag in de voormiddag naar de werf gegaan voor een overname van de werfketen van de aannemer die nu bezig is. We gaan dus binnen een kleine maand aan de andere kant van het station zitten.
    Dan moet ik 's morgens niet steeds het station door, de boot nemen en nog een eindje lopen, veel beter dus voor mij.
    (Onze werfkeet, de bureaus dus, staat immers niet op de werf nu)
    Het ziet er een zeer leuke keet uit, groter dan de onze nu met aparte kamers waar iedereen apart werkt, nu werken we allemaal in één ruimte.
    Daarna was er op de werf nog een afspraak met een duitse werfleider die instaat voor de boorwerken van de tunnel. 
    De boorwerken worden uitgevoerd door een Duits bedrijf SATURN.
    Met hem hebben we afspraken gemaakt in verband met het overnemen van de elektriciteit. 
    hij had niet veel tijd maar volgende week woensdag hebben we terug een afspraak en hij ging me eens rondleiden om de werken die zij doen uit te leggen.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 15-2

    Vandaag een drukke dag gehad.

    Ik heb verder gewerkt aan de inventaris van gisteren over alle profielen die op de werf lagen.

    Dan heb ik alle ondergrondse leidingen in kaart gebracht om te kijken dat wanneer ze gaan boren met groutankers ( verankering die 39m diep gaat onder een hoek van 45°) er toch niets geraakt zal worden.

    Deze groutankers hebben me al veel werk opgeleverd, dit omdat je in het midden van de stad zit en er ongelooflijk veel in de grond zit.

    Ook ben ik dan begonnen met een bestellijst op te stellen van alles wat nodig is om de caisson te bouwen, het tunnelelement, het eigenlijke werk!

    Vandaag zijn er verschillende bouwvergaderingen doorgegaan en heb vele mensen gezien, opdrachtgevers van de noord-zuid lijn maar ook een van de grotere managers van Heijmans.

    Met de manager van Heijmans heb ik een tijdje staan praten, je weet nooit waarom het goed is :)

    Ook heb ik een inspectie gedaan van de tunnel die reeds gezet is.

    Normaal zou iemand me begeleiden maar het was zeer druk, ik heb het dus alleen gedaan en dat was wel eens fijn!

     

    Ziezo nu ga ik verder leren aan mijn examen van donderdag want heb wel nog wat werk!

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 14-2

    Vandaag moest ik een inventarisatie maken van alles wat buiten stond. Het regende dus dat was wel jammer.
    Dan heb ik alles in de computer gezet en dan heb ik wel wat leukere taken gekregen.
    Ik heb moeten uitzoeken wat de ontwerper bedoelde met een bepaalde soort bout die moeilijk te verkrijgen is.
    Ik heb dan naar leverancier gebeld en een offerte aangevraagd.
    Daarna heb ik nog wat tekenwerk gekregen over de constructies van vorige week.
    Ze hebben er allemaal naar gekeken en ze waren zeer goed, daarom heb ik nog andere details van verder in de constructie mogen uitwerken.
    Nu ga ik nog de hele avond leren aan mijn examen (VCA voor leidinggevenden) van donderdag.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 10-2

    Vandaag heb ik bijna de hele dag bezig gezeten met uitvoeringstekeningen tekeningen te maken.

    Er is namelijk een ontwerptekening ooit gemaakt maar deze strookt niet met hoe de aannemer de werken ziet.

    Hiervoor heb ik alles bekeken hoe het het beste uitgevoerd zal worden en zodat de arbeiders de plannen begrijpen.

    het was helemaal geen makkelijke klus maar het was wel zeer fijn.

    Als dit klaar was heb ik alle materialen die ik getekend heb in een excel file gezet met maten, gewicht, aantal zodat wanneer alles toekomt op de werf je toch makkelijk kan zien of alles erbij is of niet.

     

    Daarna heb ik allerlei plannen moeten bekijken om te zien welke verouderd waren en welke niet, dat was dan weer minder spannend maar hoort er ook bij.

    Nu mijn appartementje opruimen en alles klaarzetten om morgen mee te nemen naar huis.

     

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 9-2

    Vandaag heb ik in de voormiddag allemaal digitale plannen in een archief gezet op de computer. Een vrij saai werk maar het moet ook gebeuren.

    Er zijn ongelooflijk veel plannen over de werken waaraan we bezig zijn!

    Er staat een aparte speciaal geïsoleerde container waar alle mappen, plannen, en andere documenten in geordend staan.

    Ik kon mijn ogen niet geloven wat ik zag, zoveel papier voor één werf!

     

    Dan heb ik nog wat tekenwerk gedaan dat verder ging op dat van gisteren.

    Om 13uur hebben we een vergadering gehad en heb ik daar een verslag over geschreven.

    Mijn dag was snel gevuld.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 8-2

    Vandaag was al een veel drukkere dag, ik heb archeologisch werk moeten doen in de voormiddag.
    Er gaan groutpalen geboord worden (dit zijn een soort trekankers) die een wand moeten verstevigen tijdens het uitgraven.
    Het zijn palen die 39m lang zijn en onder een hoek van 45° graden de grond zullen worden ingeboord.
    Ik heb op allerlei prenten van middeleeuwen, archieffoto's, oude plannen,... moeten opzoeken of er vroeger iets heeft gestaan dat de boring in de weg zou kunnen staan.
    Dan deze namiddag heb ik dit uitgetekend in autocad hoe en waar de problemen zitten, Nederland is namelijk gebouwd op houten palen, dus er zijn wel wat problemen!
    Ik had alles netjes uitgetekend en dan is mijn PC vastgelopen en was alles terug kwijt.
    Ze zeiden me morgen opnieuw te tekenen maar ik heb alles mee en ga dat vanavond nog opnieuw tekenen, ik weet nu toch hoe mijn tekeningen opgebouwd waren.

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 7-2

    ziezo, mijn eerste dag zit er op!
    Het was een hele andere dag dan ik had verwacht.
    Ik heb vandaag echt niks gedaan, maar ze verzekerden me wel dat daar verandering zou in komen.
    Vanaf morgen begin ik met de voorbereiding van de werken samen met twee vaste medewerkers.
    De echte werken op de werf beginnen pas begin maart dus zal nu nog tot dan altijd op de bureau zitten.
    Mijn pc is besteld en heb ik morgen pas.
    Voor een gsm gingen ze nog kijken hoe dat zat.
    Ook heb ik een jas, een helm en veiligheidsschoenen gekregen.
    Deze morgen heb ik alle plannen eens overlopen van de werken en ben dan nog eens naar de werf gegaan en gekeken wat er allemaal al gebeurd is.
    In de namiddag zijn we naar de haven gegaan die ongeveer tien kilometer buiten het centrum liggen.
    Daar liggen vier kokers van elk 140m lang in beton. Ze drijven gewoon op het water doordat ze volledig dicht zijn en er dus lucht zit.
    Met een bootje werden we opgehaald en zo zijn we eens een kijkje gaan nemen.
    We zijn in die kokers eens een kijkje gaan nemen, de kokers worden later de tramtunnel en zullen worden afgezonken.
    Het is moeilijk om uit te leggen hoe het allemaal zit maar het is echt ongelooflijk wat ze hier allemaal doen!
     
    Mijn werkdagen zijn van 7uur 's morgens tot 16u.
    Ziezo dit is zowat mijn eerste dag samengevat!

    15-03-2011, 00:00 Geschreven door stijn asselman  


    Archief per week
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs