Noord/Zuidlijn Amsterdam
Inhoud blog
  • Video archeologie en uitleg caisson 1
  • woensdag 11-5
  • Maandag 9-5
  • dinsdag 3-5
  • maandag 2-5
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    (CAISSONS en ZINKTUNNEL)
    Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Video archeologie en uitleg caisson 1
    http://www.youtube.com/watch?v=wdHqP1M3yGs&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=wi5vV7Qs9tI&NR=1
    http://www.youtube.com/watch?v=BhzGwJZI1Rc&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=EKhf3UeDnrE&feature=related
    In dit filmpje (Deel 1 t.e.m. 4) wordt uitgelegd hoe de archeologie een rol speelt in onze werkzaamheden. Ook neem je een kijkje onder caisson 1 en hoe alles onder het caisson wordt weggebaggerd.

    11-05-2011, 22:09 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 11-5

    Vanmorgen eerst Project team overleg gehad, nu is ons team zo goed als compleet waardoor de normale samenstelling van 4-5 pers naar 7 personen wat direct een iets meer chaotische vergadering met zich meebracht. Dat maakt het notuleren natuurlijk wel wat spannender.

    Na de bouwvergadering ben ik met de KAM-mensen in de omgeving geluid gaan opmeten.
    Kam staat voor kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu. Dit geluid moet opgemeten worden om onszelf in te dekken.
    We mogen slechts 5db boven het omgevingsgeluid zitten met ons werkzaamheden.
    Aangezien we begonnen zijn met heien geeft dit veel lawaaihinder maar uiteindelijk vallen we nog binnen deze norm.

     In caisson 1, de grootste die reeds geplaatst is moeten nog wanden en vloeren aangebracht worden. Aangezien de wanden vrij glad zijn uitgevoerd moeten deze opgeruwd worden. Dit moet om een goede aanhechting te verzekeren tussen nieuw beton en reeds gestort beton. Dit opruwen zal gebeuren onder hoge waterdruk. Hiervoor moet een offerte aangevraagd worden en heb ik bepaald hoeveel m2 er opgeruwd moet worden.

     Leuk weetje: caisson 1 is het grootste caisson ter wereld dat zo kort tegen gebouwen is gemaakt.

    Voor de rest zijn we nu echt gestart met zandpalen maken, zandpalen dienen wel niet alleen om te draineren, als hoofddoel, en dat was ik vergeten te zeggen in mijn vorige mail hebben ze om de grond te verdichten. Je heit een buispaal in de grond die onderaan dicht is, eens je op diepte bent gaan de klepje onderaan de buis open en wordt er and langs boven in de buis ingebracht. Hierdoor wordt et zand dat er zat weggeduwd en er dus eigenlijk meer zand in de bouwkuip komt te zitten. Dit geeft de bodem meer draagkracht.

    We hebben  vandaag wel enkele uren stilgelegen omdat de veiligheidsmensen van de opdrachtgever betwijfelde of onze methode wel veilig genoeg was.

    Morgen heb ik terugkomdag voor stagiaires in Utrecht.
    Vrijdag gaan we met Heijmans beton en waterbouw zeilen dus ik heb nog mooie vooruitzichten.

    11-05-2011, 19:20 Geschreven door stijn asselman  


    09-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 9-5

    Vandaag gingen we normaal starten met zandpalen te heien.

    Dit gebeurt door een grote kraan die een makelaar heeft van 37 meter hoog.

    Een makelaar is eigenlijk precies een ladder maar den in kokerprofiel, deze makelaar hangt vast aan precies een grote graafmachine.

    De makelaar staat dus verticaal en hiertegen wordt een buis van 27 m rechtgezet en er wordt dan boven op geslagen eigenlijk en zo gaat hij de grond in.

    Eens de palen de grond in gaan worden ze gevuld met drainzand, dit moet ervoor zorgen dat het grondwater volledig ontspant.

     

    Doordat de mixer, die het zand en water zal mixen, vaststaat omdat hij nog ergens gemaakt moet worden konden we vandaag niet beginnen.

    Via de makelaar kan je ook helemaal naar boven met een klein liftje dat eraan hangt, ik heb dan maar eens gevraagd of het niet mogelijk was dit eens te doen en dan kon ik ondertussen boven wat foto s van de werf nemen.

    Een ongelooflijk mooi zicht had je daarboven.

     

    Het was vandaag dus zeer rustig op de werf, waardoor we op kantoor wat hebben in orde gebracht van archief en nog wat verhuist. Er komt immers morgen iemand bij waardoor er wat geschoven is met de werkplekken.

     

    Ik was vorige week bezig geweest om een alarm te kopen, dit kon dus op geen enkele manier tot er iemand zei :'' bel eens naar deze persoon ook van materieelbeheer en zeg dat je de nummer hebt van mij''. Ik heb daarvoor vandaag gebeld en plots was alles in orde.

    Hij gaat de offerte opstellen zonder 1 keer het woord huren uit te spreken.

    Ik begrijp er echt niets van, ik heb zo mijn best gedaan om te kunnen kopen en nu bij iemand lukt dit plots.

     

    Een goeie les hieruit is wel dat je echt de juiste mensen moet kennen. Ik weet nu ook wanneer ik nog iets van materieel nodig heb naar wie ik moet bellen.

     

    Na mijn werk ben ik terug op de boot gaan werken tot 19u30.

    09-05-2011, 21:29 Geschreven door stijn asselman  


    03-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 3-5

    Vanmorgen werkoverleg gehad, vergadering met stad Amsterdam.

    Dan heb ik in de voormiddag bezig geweest me alles in grafieken te zetten van allerlei metingen die we gedaan hebben.

    Dan tegen de middag ben ik begonnen aan het opstellen van een technische vraag, dit is als je officieel een vraag stelt over de werkmethodiek.
    Dit is om later nog aan te kunnen tonen dat je het officieel hebt aangevraagd en er dus geen discussie kan zijn achteraf over de werkwijze.

     

    In de namiddag ben ik op zoek gegaan naar 3 waterspanningsmeters, die bedolven waren onder het zand. Aangezien er volgende week een grote machine komt en de andere machine sinds gisteren gedaan had kon ik met mijn zoektocht starten.

    Ik wist wel ongeveer waar ik moest zoeken maar het viel toch niet zo mee. Ze zijn namelijk alle 3 stuk. Wat wil je als er met zo'n zware machine over is gereden en er al zo vaak gegraven is.

     

    Na mijn werk was ik nog begonnen met het schuren van de boot om hem te kunnen verven maar het machientje viel uit na een uur waardoor er nog niet zo heel veel geschuurd is.

     

    03-05-2011, 19:18 Geschreven door stijn asselman  


    02-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 2-5

    Hallo,

    Vandaag tot 7u gewerkt.

    Ik heb vandaag een offerte aangevraagd i;v;m afvoer van regenwater. Hiervoor had ik vorige week al tekeningen gemaakt en dit heb ik vandaag in orde gebracht.

    Het duurde wel een hele tijd vooraleer ik de juiste persoon te pakken kreeg!

    Ook heb ik geprobeerd alles te regelen voor het alarm. Ongelooflijk, Heijmans heeft allerlei verschillende dochterondernemingen.

    Zo hebben we ook Heijmans materieel beheer, waar je allemaal materieel kan huren, zoals ook alarmen.

    We zijn verplciht om ons materieel bij hun te nemen, maar je kan het enkel huren, dus wij zijn verplicht ons alarm te huren wat natuurlijk voor zo'n lange tijd duurder uit zou komen.

    Vandaag zijn alle kantoorspullen aangekomen, ik had die vorige week ebsteld, wel leuk, ik ben, helemaal in't nieuw op mijn bureau :)

    Om half 5 ben ik gestopt met mijn bureau werk en ben ik naar buiten gegaan (iedereen was toen al vertrokken op de werf) om de boot volledig in orde te maken.

    Er zat enorm veel in, lampen, hout, ijzer,... De boot wordt immers gebruikt om te werken ook waardoor er veel blijft in slingeren.Ik ben met de graafkraan vanop de brug met de bak naar de boot toe gegaan en zo telkens volgegooid waardoor nu alles uit de boot is en ik heb hem volledig proper gemaakt.Nu moet hij enkel nog geschiulderd worden en hij zal er meteen veel beter uitzien!

    Ziezo tot morgen!

    02-05-2011, 19:56 Geschreven door stijn asselman  


    28-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 28-4

    Vandaag heb ik weer tot 17u30 gewerkt. De betonpalen trekken gingen vlot vandaag.

    Ik heb vandaag verslag gemaakt de vergadering van gisteren, ook heb ik een nieuwe tekening gemaakt met  wat er moet gebeuren met de afvoer van het regenwater.

    De tekening moest veranderd worden nadat gisteren het Waternet was gekomen.

     

    Voor de rest heb ik vandaag niets veel spannends meegemaakt, ..

    Ziezo morgen weer nqqr huis.

     

    Het is hier al één grote soep met koningendag dat er zaterdag aankomt!

    28-04-2011, 21:14 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 27-4

    Vandaag tot kwart voor 6 gewerkt. Een hele drukke dag gehad.

    Deze voormiddag heb ik een tekening gemaakt ivm een wateraansluiting en die is deze namiddag voorgelegd aan het waternet, zo noemt de dienst hier die instaat voor de waterleidingen.

    Dan heb ik projectteam overleg gehad, een interne vergadering dus waar ik notulist ben.

    Ook zijn er vandaag drie vrachten met buizen vertrokken die ik moest opschrijven over welke buizen het telkens ging (het ging immers om andere lengte, diameters en wanddiktes.)

     

    Na de middag ben ik naar het koffiehuis gegaan, dat is een zaak waar we één van onze trillingsmeters hebben geplaatst. Dagelijks worden immers gegevens ivm de metingen doorgemaild maar gisteren heeft deze meter niets doorgestuurd en nu moest ik eens gaan kijken of hij niet gestolen was/ gevallen,..

    Er was helemaal niets fouts te zien en heb dan met iemand gebeld van het bedrijf en die vertelden me dat het soms voorkomt dat hij geen internetverbinding kan maken en dus ook niet mailt maar de gegevens dan de dag erna doormailt, nu heb ik dan handmatig de gegevens verzonden.

     

    Sinds gisteren zijn alle stalen buizen getrokken (dit waren er 51) één paal is tussen de 22 en 25 m lang!

    Nu staan er nog ongeveer een 40-tal betonnen palen en daar zijn ze vandaag mee begonnen om te trekken.

    Het is een heel gedoe geweest om goedgekeurd te krijgen om te palen in een keer te mogen trekken, eerst wou men dat we ze als ze er half uit waren in twee te zagen en zo verder te transporteren, wat voor ons natuurlijk veel meer werk is.

    Er wordt streng toegekeken op onze werkmethodiek omdat er enkele jaren terug een ongeval is gebeurd bij de Noord/Zuidlijn waarbij een paal gevallen is en op een personenwagen is terecht gekomen, de bestuurder is toen gestorven.

    Bij de eerste paal die getrokken werd moest iedereen bij zijn om het goed te keuren of onze werking wel veilig genoeg was.

    Met meer zo"n 15 man stonden we rond één paal te kijken of het allemaal wel goed was. 

    Na twee palen te hebben getrokken stonden we al stil.

    Niet omdat het niet veilig genoeg was maar wel omdat de palen onderaan in een kleilaag zitten en er in het gat tot helemaal beneden zand zou vallen.

    KLei heeft als eigenschap waterdicht te zijn en zand uiteaard niet waardoor er gevreesd wordt dat het niet waterdicht is.

    Dit probleem hadden we voorzien en we hadden kleikorrels besteld, dus eens we zo ver waren dat de paal getrokken werd zouden die korrels er in moeten.

    Nu moest ik met een soort lange rolmeter met gewichtje aan eens meten hoe diep het gat was, ik dacht, een gevaarlijke klus ik zal maar voorzichtig zijn.

    Ik kom bijh dat eerste gat met mijn meter van 15m lang en wat blijkt: het hele gat is al dichtgevallen en er schiet enkel nog een gat van een halve meter diep over.

    Daar stonden we mooi met al onze m3 kleikorrels!

     

    Er is nu een oplossing gevonden die, ik zal als het aangekomen is het hierover hebben aangezien deze mail anders veel te lang wordt en jullie anders misschien zouden afhaken :).

    28-04-2011, 21:14 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 26-4

    Vanmorgen had ik met iemand van mijn werk afgesproken om het af te gaan zetten in Schiphol.

    Hij vertrok met zijn gezin naar Sint Maarten (Aan Nederlandse Antillen)

    We hadden afgesproken om 6u15. IK ging hiervoor de bus nemen om half 6 en om 25 na 5 ben ik naar mijn bushalte aan het wandelen en wanneer ik er bijna was reed hij me voorbij, bvij ons rijden de bussen steeds te laat, hier dus te vroeg!

    Ik had niets anders opgezocht en er was pas een uur later een bus.

    Ik wist gelukkig ongeveer in welke richting ik uit moest, het was zo'n 3km wandelen, wel een paar keer fout gelopen maar uiteindelijk ben ik er nog op tijd geraakt.

    Meteen een stevige ochtend dus!

     

    De persoon die vertrokken is is de hoofduitvoerder, bij ons kennen we dat niet, dat is eigenlijk de werfleider die alles op de werf regelt en niets anders.

    Hij heeft taken van hem nu naar mij geschoven, vooral personeelszaken. Wie is aanwezig, wat doen ze,.. Dit moet ik nu tot volgende week vrijdag dagelijks bijhouden.

     

    Ook heb ik vandaag nog als taak gekregen uit te tekenen hoe een waterleiding die afgebroken is gemaakt moet worden en hoe ze verwerkt kan worden in de toekomstige kademuur.

    Dit heb ik deze avond als opdracht gekregen, en ze willen hem morgen voorleggen dus ik zal morgenochtend nog goed weten wat te doen!

     

    Ziezo nu ga ik mijn eten klaarmaken, het gaat wok worden.

    28-04-2011, 21:13 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 20-4

    Ik heb tot 13u30 alleen op de bureau gezeten.
    Er worden sinds maandag palen getrokken (ijzeren buizen van 50 cm diameter en 25m lang, er moet goed bijgehouden welke getrokken worden en welke de werf verlaten dus daar ben ik een hele dag continu mee bezig, en dan ondertussen heb ik ook nog een tekening gemaakt voor de betoncentrale van ons caisson, zodat hij makkelijk kan zien hoe alles er zal uitzien.
     
    Om 14u heb ik dan een vergadering gehad met de opdrachtgever en zo was mijn dag vrij snel goed gevuld, ik heb nog veel klusjes die ik kan doen maar die doe ik dan wel op iets rustigere momenten.
     
    Morgen mijn laatste werkdag en dan een verlengd weekend tot dinsdag!

    28-04-2011, 21:13 Geschreven door stijn asselman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 19-4

    Vandaag een drukke dag gehad.
    Ik moet van iedereen die op de werf komt dagelijks de aanwezigheden nemen dus dat is wel een klusje!
    Deze morgen ben ik ook met iemand meegegaan die trillingsmeters kwam plaatsen, er waren er vrijdag 3 geplaatst in de omgeving.
    Een trillingsmeter dient om de trillingen te meten die het gebouw maakt, dit is om ons zelf in te dekken tegen schade en te kunnen ingrijpen als er overschreden wordt
    Er wordt elke dag een verslag doorgemaild naar mij met de gemeten waarden en ook elke keer als er over een bepaalde waarde gegaan wordt.
     
    Doordat er vrijdag een meter niet goed geplaatst was had i vanmorgen meer dan 70 mails van overschrijdingen, zelfs de hele nacht door, wanneer we uiteraard niet werken :)
    Nu door de nieuwe locatie hebben is dat probleem opgelost.
     
    Op het werk had ik van iemand gehoord dat hij iemand kende in Amsterdam met bootjes en ik had gevraagd of ik eens mocht vragen om één te huren, ik heb zijn  adres gekregen en heb een bootje

    gehuurd.
    Aangezien Dries en Nick hier ook zijn hebben we met onzen drie gevaren met zo een klein motorbootje door de grachtjes van Amsterdam! Superleuk!
    We hebben een dikke 2 uur gevaren!
     
    Ziezo nu gaan we nog wat van het mooie weer genieten op een terrasje.

    28-04-2011, 21:12 Geschreven door stijn asselman  


    Archief per week
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs