Hier in Zweden is het de gewoonte om de vrijdag na het werk met de collega's iets te gaan eten. Tussen ongeveer 16 en 19 doen veel restaurants en cafees hun deuren op met heel wat lekkers in huis voor een zeer lage prijs. Ik heb 450 kroon moeten betalen om te eten a volente en 1 drankje. Das dus maar 4,5 euro, maar het is wel zo als men nog eens wil gaan drinken dat men 3.5 euro moet betalen, dus toch ook weer niet zo goedkoop.
We zijn daar nog wat blijven zitten met een zwanger gevoel. Met we bedoel ik: Tine, mezelf, Sara en Marjolein (2studenten maatschappelijk werk uit België) en 3 Australische jongens Het was er gezellige, een leuke drukte maar geen overrompeling Nadien zijn we alleen voor 2 uurtjes naar ons kot geweest om wat uit te rusten en later die avond zijn we een cafeetje gaan zoeken, want hier in Zweden zijn er veel plaatsen om te dansen, maar weinig om te zitten.
Toen we allen weer samenkwamen (afgezien van de Aussies) was Sara haar proteffeuille gestolen, dus zijn we met ons allen naar de school geweest om via internet proberen haar kaart te blokkeren. Dat ging natuurlijk niet, een geluk dat haar moeder dat van in België heeft kunnen doen. Van Zweden naar cardstop bellen gaat dus blijkbaar niet.
Nadien zijn we naar een sportcafe geweest. Het was daar enorm druk, maar wel gezellig, daar wil ik wel nog eens gaan. Enorm zatte mensen of ruziemakers worden meteen buiten gezet door de security, en er was veeeeeel security.
Dus vrijdagavond was leuk, zaterdagmiddag zal wat minder zijn want we moeten vanalles doen voor school :(
Soms frustreer ik me hier dood. De Zweden nemen alles zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer opt gemak. 1 uur les en dan 20 minuten pauze, komaan. De lessen zijn heus niet moeilijk of intensief, het is een beetje als naar een film kijken uit de jaren 50, alles is overduidelijk, uitgemolken en lijkt eeuwig te duren. Als er dan een groepswerk moet gemaakt worden, zitten ze teveel aandacht te besteden aan details en twijfel over ieder woord dat ze opschrijven. Maar dit zorgt er zeker niet voor dat we tot een goed eindproduct komen. We moesten een video maken waar een groepsessie tezien was, het is gewoon schamelijk belachelijk, durf zo iets bij in België afgeven en ge moogt herbeginnen voor maximaal de helft van de punten. En morgen hebben we weer zo een groepswerk, ik kijk er al naar uit. Een geluk dat de mensen op zich nog leuk zijn behalve die ene die denkt dat ze supercool is 'zucht'.
Moesten ik bijvoorbeeld in Spanje of de Filipijnen zitten zou ik mij dat minder aantrekken omdat het algemeen geweten is dat ze traag werken. Maar ze hebben hier zo een rijke economie en alle welvaart, maar ik snap eigenlijk hoe die daar geraakt zijn want ik vind de meeste mensen echt lui, en niet dat ik zo een workaholic ben he. Het vervelenste aan gans de zaak is dat we voor België veel moeten doen en samen met dat beetje van in Zweden word dat natuurlijk heel veel, en als ze dan uwen tijd zitten verkloten op bovenstaande manier komen er frustraties boven.
Ik zal eigenlijk heel blij zijn als het school gedaan is. Ik heb vanaf het begin van mijn 3e jaar absoluut geen zin meer. Ik wil niet beweren dat werken samen met een huishouden eenvoudig is maar volgens mij wel aangenamer. Na uw werk komde thuis en moet ge er niet meer aan denken en moet ge u focussen op huishouden en nadien als er nog tijd is op uw hobbies. Maar nu is het zo het ganse dagen hetzelfde is. School, thuiskomen, taken, eten, taken, film/hobby, slapen. Een geluk dat ik ga trainen om die sleur te doorbreken. Dusja, ik probeer elke dag iets te doen en mijzelf mentaly sane te houden, maar ik kijk toch uit naar het afstuderen.
Is het eigenlijk niet erg dat zowel studenten als leerkrachten zeggen dat het 3e jaar eigenlijk tezwaar is. Dus zijn ze nu aan het proberen om al de taken op een andere manier te verdelen. Say what ? Laat er toch gewoon een aantal onozelheden vantussen. Dan vind het Zweedse systeem toch beter, ze geven enkel het essentieële (zou zouden wel wat sneller mogen gaan, maar toch). Ik denk dat ze in België graag veel schrijven en papier verspillen. Zaken als casussen vind ik ubernuttig en taken waar men iets van bijleert, maar taken als uzelf situeren in een kwaliteitsmodel lijken mij eerder zinloos.
Ahja, nog effe en ik ben er vanaf. Kheb ergens een zin gelezen die me lang zal bijblijven:
"to practice without theory is to set sail an uncharted sea; theory without practice is not to set sail at all"
Wel ik vind dat we genoeg theorie gehad hebben en ik kan niet veel meer verdragen, zeker niet als het me super onrelevant lijkt.
Tot zover mijn ongezouten mening, alhoewel ik denk dat dit voor bijna alle studenten geld die in hun laatste jaar zitten