Hallo, mijn naam is Stephanie, ik ben student op KTA2 Villers in Hasselt. Ik doe nu mijn 7de jaar Publiciteit. Ik ben geboren op 11 maart 1993 in Weert (NL). Ik lees graag en ben graag buiten met de dieren bezig. Als beroep wil ik graag leerkracht worden, en misschien een klein reclamebureau'tje opstarten.
Als leerpunt heb ik gekozen spreken voor een groep. Omdat ik er altijd al moeite mee heb gehad, en ik wil het nu graag verbeteren.
Verantwoording: Ik zal dit zeker nodig hebben later voor mijn beroep, want ik wil graag leerkracht worden in een kunstvak. Ik mag dan vooral niet laten merken dat ik er moeite mee heb, hopelijk kan ik tegen die tijd spreken voor een groep zonder moeite.
Reflectie: Door de tips die ik gelezen heb, weet ik dat die spanningen die je voelt normaal zijn en hoe je er mee moet omgaan.
Hier zijn de tips die ik gelezen heb: 1. Geef toe dat u zenuwachtig bent 2. Herdefinieer uw publiek 3. Maak opzettelijk fouten 4. Praat steeds tegen één persoon tegelijk 5. Experimenteer met uw manier van presenteren
Ik ga dit zeker gebruiken als ik ga spreken voor mijn familie en de klas, ik hoop dat de tips helpen. Daar kom ik pas achter als ik ook echt heb gesproken.
Activiteit 2:
Beschrijving van activiteit: Speech schrijven en oefenen.
Bewijsmateriaal: Ik heb een speech gemaakt al voor mijn volgende activiteit om voor mijn familie voor te dragen.
Dag papa'tje, mama'tje en broertje, Ik moet voor PAV een speech schrijven voor jullie, zodat ik aan mijn persoonlijk leerpunt kan werken. Ik wou jullie dus eventjes vertellen dat ik maandag 20 jaar word ( maar dat wisten jullie natuurlijk al ;) ). Jullie zijn er al 20 jaar voor mij geweest, ik heb altijd op jullie kunnen steunen ook al was ik soms heel moeilijk ;). Dus heel erg bedankt voor alle steun! (Waar ik hopelijk nog een paar jaartjes van kan profiteren.)
Reflectie: Ik heb tips op gezocht voor een speech te schrijven en er stond duidelijk in dat het niet te saai mag zijn en het boeiend moet zijn. Een speech schrijven is toch moeilijker dan je denkt. Deze speech ga ik in mijn volgende doel ook voor mijn familie doen.
Activiteit 3:
Beschrijving van activiteit: Spreken voor familie.
Bewijsmateriaal: Speech die ik voorbereidt heb
Reflectie: Ik heb zoals in activiteit 1 de tips gebruikt om te spreken voor een publiek. Bij deze activiteit was het mijn familie. Dat viel al bij al nog mee omdat ik ze goed ken, maar toch maak je je zenuwachtig omdat de aandacht dan alleen op jou is. Ik vind dat ik het goed heb gedaan, ik kwam goed uit mijn woorden en het ging vlot. Hopelijk gaat het spreken voor de klas mij even goed af.
Activiteit 4:
Beschrijving van activiteit: Spreken voor de klas
Bewijsmateriaal: foto
Reflectie: Het spreken voor de klas ging me goed af. Ook omdat er een goede sfeer hangt en ik me geen zorgen hoef te maken over de reacties. Ik heb vertelt wat ik als ZEP opdracht heb gekozen, en had het niet echt voorbereidt. De tips die ik in activiteit 1 heb gelezen heb ik ook hier weer toegepast.
Eindreflectie:
Mijn doel van deze zelfevaluatie was om
beter voor een groep te kunnen spreken. Ik ben altijd heel erg zenuwachtig en
begin te blozen als ik voor een groep sta. Omdat ik volgend jaar leerkrachten
opleiding ga volgen moet ik toch gaan leren om beter en zonder zenuwen voor een
groep te spreken.
Als eerste activiteit heb ik tips opzoeken
gekozen, omdat ik mij eerst wou informeren over hoe je het het beste aanpakt.
Die tips waren heel interessant, maar sommige wist ik al. Aan de hand van deze
tips moesten mijn 3de en 4de activiteit beter gaan. Als 2de activiteit heb ik een speech geschreven
en vanbuiten geleerd. Die speech heb ik geschreven voor mijn familie, omdat
voor mijn familie spreken normaal wel goed moet gaan. Ik heb voor ik deze
speech ging schrijven eerst nog tips opgezocht hoe je het beste een speech
schrijft want een speech mag zeker niet saai zijn. In activiteit 3 heb ik mijn speech
voorgedragen aan mijn familie. Deze speech heb ik geschreven in mijn vorige
activiteit. Dit ging heel erg goed en zonder zenuwen. Ook omdat ik elke dag met
mijn gezin samenleef. Activiteit 4 was iets moeilijker, hier ging
ik spreken voor de klas. Normaal zou je denken dat dit ook zonder moeite zou
moeten gaan, maar hier had ik toch wat meer zenuwen. Ook omdat het jongeren
onder elkaar is en er altijd wel iemand lacht of praat. Dit ging redelijk goed
maar ik had meer zenuwen als met mijn familie.
Deze ervaring was een leerproces waar ik
later nog veel aan ga hebben. Iedereen die voor een groep moet spreken zou dit
eens moeten doen. Ik moet er rekening mee houden dat de zenuwen nooit helemaal
zullen verdwijnen, dat zit gewoon in mijn aard. Dit is iets wat je onder controle
kunt krijgen door er vaker mee bezig te zijn. Ik moet me meer uiten en niet
meer op de achtergrond houden. Zo blijf ik er mee bezig en word het steeds
makkelijker. Ik weet nu dat tips opzoeken en ervaring opdoen met zulke dingen ook
echt helpt , dus dit ga ik blijven doen zodat spreken voor een groep vanzelfsprekend
wordt.
Ik heb uit dit leerproces geleert dat
iedereen zenuwen heeft en dat dat normaal is. Ik weet nu beter hoe ik de dingen
aanpak als ik voor een groep moet spreken. En een speech schrijven gaat ook
makkelijker. Ik hoop dat ik deze ervaring kan meenemen in mijn verdere studies
en dat het me de volgende jaren ook gaat helpen.