Als studente kleuteronderwijs deed ik de afgelopen maanden voor het vak religie, zingeving en levensbeschouwing een onderzoek naar hoe een school extra aandacht kan hebben voor de verschillende culturen van de kleuters. Verder wou ik ook graag weten wat een school allemaal kan doen met de thuistalen van de kleuters en hoe je kleuters op een correcte en leuke manier kan onderdompelen in de Nederlandse taal.
Na het lezen van verschillende bronnen viel het me direct op dat het welbevinden van de kleuters enorm kan stijgen door het in de klas halen van thuistaal en -cultuur. Omdat welbevinden een belangrijk gegeven is in de kleuterklassen lijkt me dat een zeer belangrijk tip om mee te starten. Het is ook helemaal niet moeilijk om dit te verwezenlijken. Laat een thuistaal welkom zijn in de klas, haal de verschillende talen van de kleuters eens aan tijdens het klasgebeuren, al is het maar even. De kleuters zullen zich gewaard voelen en het verrijkt intussen ook de school, kleuters worden zich sneller bewust van verschillende talen.
Ook de betrokkenheid van de ouders kan een belangrijke factor zijn bij het verhogen van het welbevinden van kleuters uit andere culturen. Zij kunnen extra verrijkingen uit hun cultuur aanbrengen tijdens bepaalde thema's en door de ouders in te schakelen kunnen ze zelf zien wat er gebeurt in de klas van hun kind waardoor communicatie tussen leerkracht en ouder niet meer zo een groot struikelblok wordt.
Als volgende geef ik graag enkele tips voor de kleuterleerkrachten zelf, zij kunnen ook heel wat initiatieven nemen.
Berispt kleuter niet als ze hun eigen taal gebruiken in de klas terwijl ze praten met andere. Natuurlijk is het de bedoeling dat ze zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren maar hun spel mag hier niet onder leiden. Mits het maken van goede afspraken in de klas kan de thuistaal zeker welkom zijn. bv. als je speelt in een hoek met een vriendje dat dezelfde taal spreekt kan deze taal gesproken worden. Vanaf het moment dat er iemand bijkomt die Nederlands spreekt wordt er Nederlands gesproken.
Dompel je kleuters onder in een talenbad, stel de woorden bij een thema aanschouwelijk voor en laat ze intensief aan bod komen in het klasgebeuren. Werk ook met instructietaal. De kleuters zullen dit snel oppikken. De anderstalige kleuters zullen de andere imiteren en daardoor de betekenis van de instructie leren. Breng ook de thuistaal van de kleuters eens in de klas. Dit gewoon in de kleine dingen zoals: verjaardag wensen en goedemorgen zeggen in verschillende talen enzo.
Tot slot nog enkele initiatieven die de school kan organiseren om kleuters en /of ouders uit een andere cultuur zich te laten thuis voelen op de school: een uitstap organiseren naar plaatsen die belangrijk zijn voor andere culturen bv. moskee. De kleuters kunnen dan de andere eens iets leren over hun godsdienst, dit is ineens ook weer goed voor het verhogen van het welbevinden, ze mogen hun kennis overdragen aan de anderen. Het organiseren van een open klasdag kan ook verrijkend zijn. Ouders kunnen kennismaken met de klas en leerkracht, voordeel hiervan is dat de communicatie beter verloopt dan als het allemaal via brief of mail wordt door gegeven. En vooral, betrek de ouders bij het uitwerken van thema's die te maken hebben met andere culturen, zij kunnen een GROTE verrijking zijn voor de klas!
1. Op welke manier kan een school aandacht hebben
voor de verschillende culturen in de klas?
Ik leerde dat vooral het in de klas
halen van de thuistaal en cultuur belangrijk is voor de kleuters. Een belangrijke
reden hiervoor is het welbevinden van de kleuters dat stijgt hierdoor. De kleuters
voelen zich beter in de klas en voelen zich gewaardeerd. De verschillende
thuistalen zouden welkom moeten zijn in elke klas, kleuters worden zich zo
bewust van verschillende talen en kunnen tolken voor elkaar wat ook weer zorgt
voor een hoger welbevinden. Scholen zouden de verschillende diversiteit moeten
gebruiken als een troef, het verrijkt de school. (Leemans L.(2015). We halen de thuistaal in de klas. Klasse) Scholen kunnen verschillende
initiatieven nemen naar kleuters en ouder uit andere culturen, zo kan er een openklasdag
georganiseerd worden op het einde van de grote vakantie zodat de ouders en
kleuters op voorhand al eens kennisgemaakt hebben met de leerkracht en er meer
tijd uitgetrokken kan worden voor een persoonlijk gesprek. Ouders kunnen
betrokken worden bij de verschillende evenementen die de school organiseert
zoals een gezamenlijk opstart van het schooljaar. Zo kunnen de ouders zien waar
hun kleuters mee bezig zijn als de taal nog een struikelblok is. Ook de
godsdienst is hier een belangrijk punt, als niet katholieke school moet je ook
hier aandacht voor hebben. De school kan uitstappen voorzien naar moskee, kerk,
en kan verschillende leerkrachten godsdienst inzetten voor de verschillende
godsdiensten. (Uit het interview met Ingrid Vanaken)
2.Hoe ga je als KO om met de taalproblemen die
verschillende culturen al eens met zich meebrengen?
Hierboven schreef ik al dat het belangrijk is
om de thuistaal van de kleuters toe te laten in de klas voor hun welbevinden. Veel
scholen hebben een strikt alleen-Nederlands-beleid. Op het gebruik van andere
talen wordt vaak afwijzend gereageerd. Kinderen worden berispt bij het gebruik
van hun moedertaal op school in de hoop dat ze alleen nog Nederlands zouden
spreken en oefenen. Dit kan ook op een andere manier, als KO is het ook
belangrijk om de kleuters onder te dompelen in een talenbad. Dit kan je als KO doen door de woorden bij een
thema intensief aan bod te laten komen plus de woorden aanschouwelijk
voorgestellen. De KO kan ook intensief werken met instructietaal omdat de
kleuters dit heel snel oppikken. Als 1 kleuter het snapt en de handeling
uitvoert volgt de rest vanzelf (imiteren). (Leemans L.(2015). We halen de thuistaal in de klas. Klasse)
Als KO kan je ook nog een andere methode toepassen. leerproces Je kan de
inbreng van kleuters of ouders vragen. Ouders kunnen eens een verhaal in hun
moedertaal komen voorlezen en kleuters kunnen woorden vanuit hun thuistaal
aanbrengen. Kinderen zijn trots dat ze een andere taal kennen en de ouders
voelen zich meer betrokken. Of je kan aan talensensibilisering doen. Bij
talensensibilisering leer je kleuters geen andere taal spreken, je laat hen met
een open geest andere talen en culturen ontdekken. Na een tijdje kijken
kleuters er dan niet meer van op als ze een andere taal horen. Als KO kan je
ook heel eenvoudig andere talen in de klas brengen door bv. met een verjaardag
een liedje in een andere taal te zingen. De kleuters voelen zich hierdoor
gewaardeerd en zullen zich goed en betrokken voelen, hierdoor leren ze sneller,
ook Nederlands. Als KO kan je dus gerust aan talensensibilisering doen met de
thuistalen van de kleuters. De kleuters voelen zich aanvaard en raken minder
snel gefrustreerd als hun taal welkom is in de klas. (Leenmans L. (2015).
Gebruik de thuistaal van je kleuters. Klasse) In het hele proces om een nieuwe taal te
leren, wisselen kinderen voortdurend af tussen de verschillende fasen. Ze
gebruiken moedertaal en Nederlands door elkaar (code-switching), ze hebben een
stille periode, gebruiken één- of tweewoordzinnen, Geef hen, zowel als KO en
als ouder, de ruimte om hun weg te zoeken in dit leerproces. Ook belangrijk is
het Informeren van de ouders van
anderstalige leerlingen over hoe het taalleerproces kan verlopen. Vaak
verwachten ouders (net als leerkrachten) snelle resultaten, terwijl we kinderen
net tijd moeten geven om hun weg te zoeken in beide talen. Het is niet altijd
eenvoudig om talen en culturen te overbruggen, maar een open communicatie
hierover kan helpen. (Bernaerts E. (2016). Over thuistaal en Nederlands.
Kleutergewijs)
3.Hoe kan je de thuistaal van de kleuters
integreren in het klasgebeuren?
Als KO kan je verschillende stappen
ondernemen om de thuistaal van de verschillende kleuters te integreren in de
klas. Dit is belangrijk voor een goed gevoel van welbevinden. Als eerst kan je
de verschillende thuistalen zichtbaar maken in de klas, zo kan je het woord
welkom of smakelijk in verschillende talen laten schrijven, stempelen of
kleuren. Of speel talenmemory in je klas. Vraag de ouders naar de uitspraak van
die woorden. Zo geef jij het kind een warm en veilig gevoel. Een andere manier
is het creëren van een familiemuur, de kleuters nemen enkele fotos van thuis
mee en de KO geeft die samen met de kleuters een plek in de klas. Zo voelen
kinderen zich erkend in hun (thuis)identiteit. In de hoeken van de klas kan de
KO ook de verschillende culturen integreren, door ze divers te maken. In de
winkelhoek vinden de kinderen bijvoorbeeld naast aardappelen ook couscous.
Voorzie in de leeshoek prentenboeken, maar ook meertalige boekjes en
interactieve luisterboeken in de thuistaal van het kind. Vier in de klas ook feesten uit de andere
culturen, geef het Turkse kinderfeest, het Suikerfeest of Chanouka of het
Joodse Lichtjesfeest een plaats in de klas. Je kan als KO van alles doen om de
thuistaal van kleuters te integreren in de klas, toch is het belangrijk om als
KO duidelijke afspraken te maken over het gebruik van thuistaal. Het is
natuurlijk niet de bedoeling dat er heel de dag verschillende talen worden
gesproken in de klas. Maak duidelijk wanneer en waar de thuistaal gesproken kan
worden. (De Maeght C. (2015). 10 Tips om moedertaal te integreren in de klas.
Klasse)
Een artikel uit Klasse over kleuterschool De Bijtjes in
Antwerpen.
Op deze school worden de kleuters ondergesopt in het Nederlands, maar halen ze ook hun
thuistaal en cultuur regelmatig in de klas. Dit omdat het welbevinden van de
kleuters voorop staat. Als er geen plaats is voor de thuistaal in de klas,
voelen de kleuters zich niet goed. De diversiteit in klassen is een troef, de
leerkrachten zijn ervan overtuigd dat thuistaal en cultuur de school
verrijken.
de thuistaal van de kleuters is daarom welkom in de klas. De
kleuters zijn er zich van bewust dat ze verschillende talen spreken en tolken
zelfs voor elkaar als er een nieuwkomer is. Doorheen de dag is er ruimte voor
het gebruik van eigen taal, zo mag bv. iedereen goedemorgen zeggen in zijn
eigen taal. De kleuters mogen hun eigen taal ook spreken onder elkaar tijdens
het spelen. Het is bijna onmogelijk voor hun om in een rollenspel Nederlands te
praten, hun eigen taal is automatisme.
De school werkt veel in kleine groepjes en heeft 6
zorgjuffen die mee helpen de taal te ondersteunen. De kleuters worden in een
taalbad gestoken en worden ondergestopt in de taal. De woorden bij een thema
komen intensief aan bod plus worden aanschouwelijk voorgesteld. De leerkrachten
werken ook intensief met instructietaal omdat de kleuters dit heel snel
oppikken. Als 1 kleuter het snapt en de handeling uitvoert volgt de rest
vanzelf (imiteren).
Leemans L. (2015). We
halen de thuistaal in de klas. Klasse
Artikel 2: Gebruik de thuistaal van je kleuters
Een artikel uit Klasse over talensensibilisering
Anderstalige kleuters voelen zich gewaardeerd als je hun
thuistaal gebruikt. Bij talensensibilisering leer je kleuters geen andere taal
spreken, je laat hen met een open geest andere talen en culturen ontdekken. Je
kan taalinitiatie vanuit de kleuterschool dus ook sensibiliserend aanpakken.
Na een tijdje kijken kleuters er dan niet meer van op als ze
een andere taal horen. Als KO kan je heel eenvoudig andere taal in de klas
brengen door bv. met een verjaardag een liedje in een andere taal te zingen.
Als je veel anderstalige in de klas hebt breng je hun thuistaal in de klas. Zij
voelen zich hierdoor gewaardeerd en zullen zich goed en betrokken voelen,
hierdoor leren ze sneller, ook Nederlands. Als KO kan je dus gerust aan
talensensibilisering doen met de thuistalen van de kleuters. De kleuters voelen
zich aanvaard en raken minder snel gefrustreerd als hun taal welkom is in de
klas.
Als KO spreek je natuurlijk niet zomaar al de thuistalen van
de kleuters, dat moet ook niet. Je kan de inbreng van kleuters of ouders
vragen. Ouders kunnen eens een verhaal in hun moedertaal komen voorlezen en
kleuters kunnen woorden vanuit hun thuistaal aanbrengen. Kinderen zijn trots dat
ze een andere taal kennen en de ouders voelen zich meer betrokken.
Leenmans L. (2015). Gebruik
de thuistaal van je kleuters. Klasse
Artikel 3: Over thuistaal en Nederlands
Een artikel van kleutergewijs over het gebruik van de
moedertaal op school
Er zijn steeds meer leerlingen die thuis een andere taal
spreken dan op school. Nog te vaak lopen leerkrachten aan tegen het
taalprobleem dat deze leerlingen in de klas ervaren.
Veel scholen hebben een strikt alleen-Nederlands-beleid. Op
het gebruik van andere talen wordt vaak afwijzend gereageerd. Kinderen worden
berispt bij het gebruik van hun moedertaal op school in de hoop dat ze alleen
nog Nederlands zouden spreken en oefenen.
Via een studie genaamd Validiv is gebleken dat als er
mogelijkheden worden gecreëerd voor kinderen om hun moedertaal te gebruiken bv.
via pc of in groepswerk, ze hier minimaal naar grijpen. Alleen als ze het woord
niet begrepen gingen ze terug naar hun moedertaal. Dit is volgens de
onderzoekers geen vreemd resultaat. Je woordenschat en de taal die je gebruikt,
hangt namelijk sterk samen met de context waarin je de inhoud ervan hebt
geleerd of ervaren. Als een anderstalig kind bijvoorbeeld een uitstap naar de
dierentuin maakt met de klas, dan zal het de specifieke woordenschat rond dieren
van die dag in het Nederlands oppikken en onthouden. Het kind kan dan perfect
in het Nederlands vertellen over de uitstap. Als een kind diezelfde uitstap
niet met de school maar met zijn anderstalige familie maakt, zal de
woordenschat gekend zijn in de moedertaal.
De thuistaal mogen gebruiken op school heeft voordelen, zo
blijkt uit het Vlaamse Validiv-onderzoek. Niet alleen voor de kennis van het
Nederlands, maar ook voor de leerprestaties op lange termijn. Het welbevinden
en zelfvertrouwen van de leerlingen neemt toe, waardoor leerlingen
enthousiaster naar school komen en sneller zullen leren.
Tips:
Het is
vanzelfsprekend dat een kind alle taal die het kent (moedertaal, Nederlands,
lichaamstaal ) door elkaar gebruikt om een boodschap over te brengen. Laat dan
ook toe dat er enkele woorden in de thuistaal gebruikt worden, om er nadien
zoveel mogelijk Nederlands naast te plaatsen zodat het kind nieuwe woordenschat
kan leren in een voor zichzelf betekenisvolle context.
In het
hele proces om een nieuwe taal te leren, wisselen kinderen voortdurend af
tussen de verschillende fasen. Ze gebruiken moedertaal en Nederlands door
elkaar (code-switching), ze hebben een stille periode, gebruiken één- of
tweewoordzinnen, Geef hen, zowel als leerkracht en als ouder, de ruimte om hun
weg te zoeken in dit leerproces.
Informeer
de ouders van anderstalige leerlingen over hoe het taalleerproces kan verlopen.
Vaak verwachten ouders (net als leerkrachten) snelle resultaten, terwijl we
kinderen net tijd moeten geven om hun weg te zoeken in beide talen. Het is niet
altijd eenvoudig om talen en culturen te overbruggen, maar een open
communicatie hierover kan helpen.
Bernaerts E. (2016). Over
thuistaal en Nederlands. Kleutergewijs
Artikel 4: 10 tips om moedertaal te integreren in je klas
Een artikel uit klasse
1. Maak de thuistaal van elk kind zichtbaar
Zo kan je het woord welkom of smakelijk in
verschillende talen laten schrijven, stempelen of kleuren. Of speel talenmemoty in je klas. Vraag de ouders
naar de uitspraak van die woorden. Zo geef jij het kind een warm en veilig
gevoel.
2.Creëer een familiemuur
Vraag de kinderen en ouders om enkele fotos van
thuis mee te brengen en geef die een plek in de klas. Zo voelen
kinderen zich erkend in hun (thuis)identiteit.
3.Richt je hoeken zo divers en breed mogelijk in
In de winkelhoek vinden de kinderen bijvoorbeeld
naast aardappelen ook couscous. Voorzie in de leeshoek prentenboeken, maar ook
meertalige boekjes en interactieve luisterboeken in de thuistaal van het kind.
Inspiratie vind je in de openbare bibliotheken.
4.Vier ook niet-Westerse feesten
Geef het Turkse kinderfeest, het Suikerfeest
of Chanouka of het Joodse Lichtjesfeest een plaats in je klas.
5.Check vooraf of alle culturen de verjaardag
vieren
Ja? Benut dit uniek moment om de link te leggen
tussen school en thuis. Schrijf op de verjaardagskroon naast Gelukkige
verjaardag in het Nederlands de woorden ook in de thuistaal van de
leerling. Of geef het jarige kind een verjaardagskoffer mee naar huis.
Vraag de ouders om hun verjaardagsrituelen aan de hand van tekst, fotos,
boekjes, liedjes te duiden.
6.Maak duidelijke afspraken over het gebruik van
de thuistaal
Waardeer elke thuistaal evenveel. Maak afspraken
met de kinderen rond het gebruik van thuistaal en hang ze uit: wanneer en waar
spreken we de thuistaal?
7.Vertel met prenten of materialen
Teken bijvoorbeeld schetsen of
gebruik gebarentaal.
8.Leg
een woordportfolio aan
Doe dit voor kinderen die vaak de juiste woorden
niet vinden of hun woordenschat willen uitbreiden. Het aantal woorden kies
je zelf. Schrijf er bijvoorbeeld het woord in het Nederlands in, daarnaast het
woord in de thuistaal, een foto en een omschrijving van het woord. Daag de
kinderen uit om ook thuis dit woordportfolio aan te vullen.
9.Doe
aan pre-teaching
Daag kinderen uit om op voorhand aan de slag te
gaan met een verhaal, tekst of rekenoefening in de thuistaal. Zo betrek je
leerlingen meer bij de leerstof en ervaren ze succes.
10. Werk
samen aan een meertalig taalbeleid
Denk hierover na met collegas, directie, ouders,
begeleiders, kinderen. Stap voor stap, maar samen. Niet met grote revoluties of
dure methodes maar dagelijks aan de schoolpoort, op de speelplaats, in je klas,
thuis.
De Maeght C. (2015). 10 Tips om moedertaal te integreren in de klas. Klasse
Boek: Gesprekken in de multiculturele klas
Een stukje uit het boek over cultuur en taal
Hierin wordt gekeken naar verschillen die naar voren komen
in klassengesprekken. Bij het analyseren van gesprekken kijken we vooral naar
taal en niet zozeer naar andere, non-verbale, gedragingen. Dat is een
beperking, want cultuur omvat meer dan alleen de manier waarop we praten. Taal
is het middel bij uitstek dat wij gebruiken om elkaar dingen duidelijk te maken
en om relaties met elkaar aan te knopen. Taal is in die zin een belangrijke
drager van betekenissen en geeft de mogelijkheid aan ieder mens om zich
persoonlijk uit te drukken. De taal geeft daarom als geen ander gedragssysteem
toegang tot de betekenis van cultuur. Door met elkaar te spreken geven we,
deels impliciet en deels expliciet de betekenissen van cultuur door.
Hanson M. & Boogaard M. & Vermeulen J. (2004). Gesprekken in de multiculturele klas: omgaan
met diversiteit in het primair onderwijs. Bussum: Coutinho
Interview met met tante --> zorgcoördinator in een gemeenteschool (Kinrooi)
1.
Er heerst een grote diversiteit op onze scholen,
hoe gaat de school hiermee om?
·
Er is een openklasdag eind augustus zodat de
kinderen en de ouders kunnen kennismaken met de lkr.
·
De eerste en laatste schooldag is er een
gezamenlijke start met alle ouders ,.. waarbij het schoolthema wordt
voorgesteld.
·
Er zijn in de maand september informatieavonden.
·
De tweede week van september wordt er een
klasdag gehouden waarbij vooral het samenzijn en het welbevinden centraal
staan.
·
Drie keer per jaar wordt en met de verschillende
lkr godsdiensten( katholiek, Islam en zedenleer) rond een gezamenlijk thema
gewerkt.
·
Met de zesdeklassers gaan ze ook naar een kerk,
moskee, .. bezoeken.
·
In maart organiseren we een complimentenmaand,
waarbij we allemaal complimentjes moeten geven aan elkaar.
·
In het begin en op het einde van het jaar is er
een gemeenschappelijke viering in de eetzaal.
·
Er wordt ook in de lessen actualiteit rond de
verschillende religies gewerkt.
2.
Op vlak van taal zijn er vaak struikelblokken,
wat doen de KOs met de verschillende thuistalen van de kleuters? (hoe gaan ze
er mee om, mogen kleuters hun eigen taal spreken met elkaar, komt een ander
kind eens tolken?,
·
Bij ons wordt er overal Nederlands gesproken in
de school. Wanneer andere kleuters een andere taal spreken wordt er gevraagd van Nederlands te spreken.
·
Aan kleuters die niets van het Nederlands
kennen, (dat zijn uitzonderingen bij ons) wordt er een taalbad gegeven door de
zorgjuf. Dit is eerst een aanbod van 40 woorden, die gedurende 5 weken op
verschillende manieren al spelend worden ingeoefend.
·
Er wordt rond verschillende themas gewerkt
waarin het respect voor een andere cultuur aanbod komen.
3.Ouders spreken vaak geen Nederlands, hoe
verloopt de communicatie met hen?
·
Bij oudercontacten brengen de ouders gewoonlijk
iemand mee die de taal verstaat en die het doorvertelt naar hun. Soms werken we
met tolken van het OCMW.
·
Soms worden briefjes of teksten via computer(GIMME)
vertaald in hun taal, als blijkt dat niemand die ze kennen het Nederlands
beheerst.
·
We horen ook wel dat ouders met de info van de
school naar iemand gaan die het vertaalt voor hun. Soms komt er iemand aan huis
die het voor hun vertaalt. Dit is bij vluchtelingen.
4.Verschillende culturen gaan samen met
verschillende godsdiensten, wat doet de school hiermee, wat bieden ze?
· Drie keer per jaar wordt en met de verschillende lkr godsdiensten( katholiek, Islam en zedenleer) rond een gezamenlijk thema gewerkt.
Bronnen die ik las maar niet bruikbaar waren:
Timmerman C. (2002). Allochtone
jongeren in het onderwijs: een multidisciplinair perspectief. Leuven:
Garant
Pelleriaux K. & Sierens S. & van Houtte M. &
Loobuyck P. Delrue K. (2006). Onderwijs onderweg in de
immigratiesamenleving. Gent: Academia Press
Van de Putte I. & Roos D. & Vandevelde S. & De
Windt E & De Wilde J & Van den Abbeele G.(2010). Klassewerk: het GOL(L)D-concept : het gericht ondersteunen van leraren
in het leren omgaan met diversiteit in de klas. Gent: Academia press
Schellekens E. (2000). Intercultureel
leren in de klas: aan de slag met verschillen. Baarn: Bekadidact
De info uit de boeken wat niet relevant voor mijn leervragen
of te verouderd.
Bij stap 1 kan je al lezen dat ik heel wat indrukken en ervaringen heb opgedaan over verschillende culturen in de klas. Elk jaar komen er meer en meer kleuters uit andere culturen terecht in de Nederlandstalige scholen. Zeker nu met de vluchtelingcrisis is er meer kans dat je een kleuter uit een andere cultuur in je klas tegenkomt die geen woord Nederlands spreekt. Niet elke leerkracht vind het fijn om veel verschillende culturen in de klas te hebben, dit zorgt voor een uitdaging en het is iets waar extra tijd in kruipt. Je moet nu eenmaal nadenken over de dingen die je gaat aanbieden aan de kleuter om ook voor hem een rijk aanbod te hebben op niveau.
Ik ben van mening dat het inderdaad niet makkelijk is om een klas te hebben met verschillende culturen in. Het is iets wat extra tijd en creativiteit vraagt van je. Je moet op de een of andere manier een middel vinden om over belangrijke dingen te communiceren met de kleuters die geen Nederlands spreken want ook zij moeten zich goed voelen in de klas, verbondenheid kunnen ervaren en voelen dat er moeite wordt gedaan voor hun zodat ook hun welbevinden kan groeien. Dat is volgens mij niet altijd gemakkelijk omdat elke kleuter anders is en dus een andere aanpak nodig heeft. KO's zouden op dit vlak veel kunnen leren van elkaar en dan vooral leren van de KO's die in Brussel werken. Op de Brusseldag merkte ik dat zij hier veel ervaring mee hebben en op veel vragen een antwoord hebben.
Vandaag hadden we voor de eerste keer het vak RZL. We kregen uitleg wat RZl inhoud en wat de taak inhoud tegen de 19de moeten we we een mail sturen met het thema dat we kiezen en de link naar de blog.
13/02/'16
1uur
Vandaag koos ik mijn onderwerp en maakte ik een blog aan op bloggen.be. Omdat ik hier nog nooit mee gewerkt had was het even zoeken en duurde het wat langer. Met wat hulp en uitleg van Sien is het me toch gelukt.
20/02/'16
5min
Ik mailde mijn blog en onderwerp naar meneer Biront (1 dag te laat)
23/02/'16
1u30min
Ik schreef stap 1 uit aan de hand van mijn ervaringen over het onderwerp die ik opdeed op stage in het Freinetonderwijs vorig academie jaar. Het koste me even om juist te formuleren wat ik wou neerschrijven.
23/02/'16
45min
Ik schreef stap 2 uit. Ik vond het moeilijk om een eigen standpunt uit te schrijven en ben ook nog niet helemaal tevreden hierover
23/02/'16
30min
Ik schreef stap 3 uit. Ik stelde 3 leervragen op
23/02/'16
30 min
Alles wat ik geschreven heb in een word bestand plaatsen en opslaan
18/03/'16
1u30min
Bronnen zoeken in de bib (Limo)
19/03/'16
3uur
Lezen van de bronnen + op zoek gaan naar bruikbare info
29/03/'16
3.5 uur
Zoeken naar artikels, samenvatten en op de blog plaatsen
7/04/'16
30 min
Enquête afleggen over het onderwerp met tante
8/04/'16
20 min
Antwoorden van enquête selecteren en typen in een word document
12/04/'16
20 min
Enquête op de blog plaatsen
12/04/'16
15 min
Extra artikel uit klasse samenvatten en op de blog plaatsen
24/04/'16
30 min
Goed nalezen van de samengevatte bronnen om te kunnen beginnen aan het formuleren van een antwoord op de leervragen.
24/04/'16
2 uur
Een antwoord formuleren op de 3 leervragen
8/05/'16
15 min
nalezen van stap 5 om te kunnen starten aan stap 6
8/05/'16
45 min
Eerste stuk van de lezersbrief schijven (verliep minder vlot)
Vorig schooljaar liep ik stage in het Freinetonderwijs in Leuven. Ik stond in een klas met veel verschillende culturen. In eerste instantie had ik hier een beetje schrik voor omdat ik niet goed wist hoe ik met deze kinderen en ook de ouders moest communiceren. Dit was voor mij iets waar ik veel zenuwen voor had. Hoe meer stage ik liep in de school hoe meer interesse ik kreeg ik de verschillende talen die de kleuters spraken. Ik hoorde ook van de KO dat de meeste kleuters meer dan 2 of 3 talen spraken en vond dit heel interessant. Ook tijdens de Brussel-dag was het eerste wat ik wou weten wat de verschillende culturen in de klas waren en welke talen de kleuters allemaal konden spreken. Ook hier waren veel kleuters die meer dan 1 taal vloeiend spraken wat ik weer heel interessant vond. Ook vond ik het leuk om te zien dat alle kleuters met elkaar speelden ook al konden ze elkaar niet verstaan. Ze speelden zonder veel met elkaar te communiceren, ze kijken naar elkaar en lachten veel wat vaak mooi was om even naar te kijken.
Gedurende mijn stage in het Freinetonderwijs merkte ik dat de communicatie met de ouders in veel gevallen veel moeilijk is dan met de kleuters. De kleuters die al langer naar school kwamen (ik zat in een menggroep van 2.5 tot 4-jarigen) spraken al goed tot vloeiend Nederlands door het aanbod in de klas. Thuis werd er bij veel kleuters geen Nederlands gesproken omdat de ouders dit niet konden. Daardoor is de communicatie met hun moeilijk, zeker als hun taal geen taal is die je zomaar als 2de taal spreekt. Toch had ik steeds weer bewondering voor hoe de ouders hun best deden om de KO te begrijpen en met hand en tand probeerden uit te leggen wat ze bedoelde. Ook omgekeerd had ik veel bewondering, de KO maakte steeds tijd voor elke ouder ook al wist ze dat het gesprek moeizaam ging verlopen. De KO gebruikte steeds veel handelingen om iets uit te leggen en bleef proberen tot ze wist dat de ouder de belangrijkste dingen begrepen had.
Ik koos dus voor dit onderwerp omdat ik door mijn stage in het Freinetonderwijs veel bewondering heb gekregen voor de verschillende culturen die je tegenkomt in de klas en in het bijzonder voor de communicatie met de kleuters en de ouders die niet altijd gemakkelijk is maar wel noodzakelijk. Ook de omgang tussen de kleuters onderling vind ik mooi, voor hun maakt het nog niet uit van welk land iemand is of welke taal iemand spreekt, ze willen gewoon spelen en plezier beleven. In deze dingen zie ik de link met RZL, de verbondenheid die er ontstaat doordat er wederzijds respect is, en de banden die er ontstaan daar door.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!