De stationsparking langs de Boulezlaan achter het station in Waregem wordt voor de bewoners opnieuw gedeeltelijk gratis s avonds en tijdens het weekend. Dat is het resultaat van het overleg dat het stadsbestuur op vrijdag 29 november 2019 had met de NMBS. De parking wordt uitgebaat door B-parking en deze firma is bereid de tarieven te verlagen en de parking zelfs gratis ter beschikking te stellen in het weekend en 's avonds, als de gemeente instaat voor enkele onderhoudstaken op de parking zoals zout strooien in de winter en snoeiwerk in de zomer. Eerst moet nog een overeenkomst tussen Stad en NMBS-Parking worden opgesteld.
Vorige maand had raadslid Tom Demunter (sp.a) de problematiek nog aangekaart in de gemeenteraad. Sinds dat de parking van het station op 3 oktober 2016 betalend is geworden, is ze minder in gebruik. Dit voornamelijk door de dure prijs. Daardoor parkeren vele pendelaars in de omliggende straten waardoor ze overlast veroorzaken bij buurtbewoners. Mensen kunnen niet meer parkeren aan hun eigen huis door deze problematiek. De prijs en de overlast zijn twee problemen rond de NMBS-parking, maar er is misschien een oplossing die beide problemen kan oplossen. In Ronse is een nieuwe NMBS-parking opengegaan, maar deze is niet betalend. Dit komt omdat er een akkoord is tussen de stad Ronse en de NMBS. Omdat de stad instaat voor het onderhoud van de parking kan die het betalend parkeren teniet doen en dit gratis aanbieden aan zijn bevolking/pendelaars. Dit is ook perfect mogelijk in Waregem. Tom Demunter vroeg het stadsbestuur te gaan babbelen met de NMBS om een gelijkaardig voorstel te doen. Daarmee gekoppeld was de vraag of het stadsbestuur bereid is om de onderhoudskosten op zich te nemen en de parking daarna gratis open te stellen.
Stad akkoord met onderhoud
Schepen Kristof Chanterie antwoordde tijdens gemeenteraad van 5 november dat het schepencollege de bezorgdheid deelt en de vraag zeker terecht vindt. Vroeger was het zo zoals het raadslid voorstelt. De achterzijde van het station was opgenomen in de kleine wegenis. De stad heeft vele jaren ingestaan voor het onderhoud en het beheer van de parking, zoals men nu in Ronse ook doet. De stad heeft ook een tijd een huurprijs aan de NMBS betaald voor de huur van het stuk parking waar rijschool Lust een oefenterrein had. De NMBS heeft zelf beslist om deze contracten stop te zetten. Hun wens was om de parking zelf te beheren omdat zij veel klachten kregen van pendelaars over het gebrek aan parkeerplaatsen. Uit hun parkeeronderzoek bleek dat een deel van de parkeerplaatsen werd ingenomen door bewoners, studenten en personeel of mensen die daar in de buurt werkten. B-parking heeft daarna beslist om de tarieven uniform te maken met de andere stationsparkings. Gelijktijdig met de parking in Waregem, zijn ook de parkings in Deinze en Wetteren betalende parkings geworden. Wij zijn even gefrustreerd over het feit dat een deel van de parking leeg blijft terwijl de autos in de straat parkeren. NMBS en B-parking zijn jammer genoeg een logge organisatie. Dit voorjaar is er een overleg geweest met de verantwoordelijke van B-parking, onze verkeersdienst en schepen Himpe. Er werd toen al voorgesteld om de parking opnieuw gratis te maken of op zijn minst de tarieven op de stationsparkings te verlagen zodat er een hogere bezettingsgraad zou zijn van de parking. Dit zou ook leiden tot meer tevreden treinreizigers. De verantwoordelijke heeft ons beloofd om dit najaar terug te koppelen. Het volgend overleg met de NMBS is gepland op 29 november.
Raadslid Maxim Laporte verwees naar zijn vraag van september om de cameradiefstallen ook te behandelen. Raadslid Inge Vandevelde had nog vraag over beloofde perronverhoging. Voorzitter Kurt Vanryckeghem beloofde dit zeker mee te nemen naar die vergadering. Het stadsbestuur blijft aandringen op uitvoering perronverhoging en recent antwoord op schriftelijke aanmaning bevestigde dat Infrabel dit binnen de meerjarenplanning hoopt uit te voeren tegen 2022-2023. (nieuwe vertraging dus).
Overleg
Raadslid Tom Demunter informeerde tijdens de gemeenteraad van 3 december naar het resultaat van het overleg met de Nationale Spoormaatschappij. Schepen van Mobiliteit Philip Himpe gaf toelichting bij het resultaat. Het stadsbestuur kon de NMBS niet overtuigen om de parking volledig gratis te maken. Wel kwam er een compromis. De spoorwegmaatschappij wil de parking in het weekend en s avonds gratis maken voor bewoners. In ruil onderhouden we met de stad de parking: groenonderhoud in de zomer en ijsbestrijding in de winter. Ook tijdens evenementen wordt de parking gratis.
Wanneer de nieuwe regeling ingaat, staat nog niet vast. Eerst moet een overeenkomst worden opgesteld. Het stadsbestuur zal over de nieuwe regeling communiceren zodra ze van kracht wordt. Ook voor fietsers is er goed nieuws. Aan de voorkant van het station komt links vooraan een nieuwe fietsenstalling. De bewaakte en afgesloten fietsenstalling aan de achterkant van het station wordt opnieuw opengesteld als bewaakte fietsenstalling.
Demunter vindt de oplossing onvoldoende. Met wat gratis parking s avonds zullen we de problemen niet oplossen. Het is een doekje voor het bloeden. Voor ons blijft het belangrijk dat er een oplossing komt voor de pendelaars én de buurtbewoners. Een eerste stap is gezet, maar de problematiek in de week zal blijven. Pendelaars zullen blijven parkeren in de omliggende straten en zowel de buurtbewoners als het personeel van de winkels op de Ring zullen zich blijven ergeren. Het toppunt hierbij is dat de stad zowel in de zomer als in de winter onderhoudswerken zal uitvoeren aan de parking, terwijl ze er slechts peanuts voor in de plaats krijgt. Wij blijven bij ons punt en zullen het dossier blijven opvolgen. De omwonenden verdienen beter.
|