In week 11 zijn we reeds toe aan de voorlaatste week van onze stage.
De week begon met een stagebezoek van Mr. De Cock. Het verslag daarvan zit in bijlage.
Aan het begin van de week kregen we telefoon van Dominique, die een paar opmerkingen had. Eén van de opmerkingen was dat het toegevoegde lettertype Meta er in Internet Explorer er niet altijd even goed uit zag. Daarom besloot Koen om voor sommige stukken een standaardlettertype te gebruiken.
Wanneer we ook de andere kleine opmerkingen van Dominique hadden opgelost, besloten we om de website nog eens te overlopen en alle zaken te noteren die nog moesten gedaan worden.
Het meest belangrijke punt daarbij was het menu. Na wat denk - en probeerwerk is het uiteindelijk toch gelukt om het submenu te laten tonen wanneer het moet. Aan het einde van de week merkten we dat het niet helemaal in orde was. In sommige pagina's zit een extra menu, wanneer daar van item verandert wordt verdwijnt het submenu van het hoofdmenu opnieuw. Aangezien we daar niet meteen een oplossing voor vonden, besloten we deze prioriteit te verleggen naar volgende week.
Ook het object in de kijker leek niet honderd procent te willen doen wat het moest doen. Samen met Kevin werd de strategie lichtjes herdacht. De datum die bepaalde wanneer het object in de kijker moest staan werd verplicht gemaakt. Met deze verandering lukt het wel, maar kan er geen standaard lege datum opgegeven worden die een object altijd in de kijker plaatst.
Om gebruikers met een gezichtsbeperking te helpen raadde Hans ons aan om een hoog contrast toe te voegen. Dit is een functionaliteit die met behulp van Javascript de CSS verandert. De nieuwe CSS toont een zwarte achtergrond met witte tekst. Toch lukt het ons niet om deze vrij eenvoudig toe te voegen toepassing toe te voegen in Drupal. Drupal voorziet namelijk geen optie om een "alternate stylesheet" te declareren. Ook hier wordt het nog een uitdaging om een oplossing te vinden voor het eind van week 12.
Bij activiteiten is er nu voorzien dat er meerdere data kan opgegeven worden. Er is ook voor gezorgd dat er een activiteitsverslag kan worden aangemaakt van een activiteit. Wanneer de gebruiker de juiste rechten heeft, verschijnt er een link met "voeg activiteitsverslag toe".
Er zijn ook heel wat kleine zaken geregeld. Zo is er verder gewerkt aan de theming van verschillende views. Er is ook een aparte CSS voorzien om een printvriendelijke pagina te genereren. De css voor IE6 is verder bijgewerkt, maar nog niet volledig af.
Aan het einde van week 11 stellen we vast dat volgende zaken nog moeten gebeuren: 1) menu: submenu tonen wanneer je verandert van item in het menu van een specifieke pagina. 2) webforms: alle webforms toevoegen, themen en dynamisch maken 3) object in de kijker: alternatief voor het veldje afbeelding die zoekt op je lokale schijf, waarbij afbeedling op basis van url opgehaald wordt. 4) rechten: rollen toevoegen en verschillende gebruikers toevoegen 5) nieuws: De pagina van een node die standaard getoond wordt gaan overschrijven, waarbij titel en inleiding ook gegenereerd worden. 6) CSS voor IE6 afwerken 7) Hoog contrast 8) databasequery anders opbouwen: voor webform concert/toneel 9) Activiteiten view: Extra data ook tonen, wanneer er zijn.
In het begin van de week hadden we een vergadering met de mensen van Ename en Velzeke, samen met de dienst communicatie. We hebben daarbij een basic demo gegeven van de website.
We hebben reeds een kleine feedback gekregen van de dienst communicatie. Zo moesten we het logo aanpassen naar het algemene logo van Oost-Vlaanderen en moesten we meer consistentie brengen tussen de menu's van Ename en Velzeke, momenteel zijn de onderlinge verschillen te groot en dit kan verwarrend worden voor een bezoeker. Hier zal hoogstwaarschijnlijk nog eens voor worden samengezeten.
Voor de menu zijn we overgeschakeld naar een horizontale versie, al hebben we momenteel nog problemen met de secundaire menu die verdwijnt wanneer dat niet zou mogen, maar dit zullen we hoogstwaarschijnlijk opgelost krijgen met JQuery.
We hebben tijdens deze week ook alle code eens opnieuw bekeken. Zo hebben we voor een aantal zaken een beter alternatief gevonden waarbij ofwel de code korter was ofwel de structuur beter in elkaar zat.
Ook de inhoudstypen hebben we vereenvoudigd, zodat het voor de mensen van Ename en Velzeke makkelijker is in gebruik. Zo zijn de 3 verschillende nieuws en evenement-types (algemeen, ename en velzeke) samengebracht tot 1 enkel type waarin ze dan een onderscheid kunnen maken. Dit is eenvoudiger in gebruik en uiteindelijk ook minder werk.
In week 9 probeerden we de laatste loodjes toe te voegen.
Alle inhoud van Velzeke en Ename is volledig toegevoegd. Deze inhoud werd voornamelijk van hun oude websites gehaald en aangevuld met informatie die we kregen van Marie-Claire en Peter.
Tevens is de opmaak van het menu volledig geïmplementeerd. Dit was een dringende taak, aangezien we volgende week samen zitten met de mensen van Ename en Velzeke om de "zo-goed-als-af-website" voor te stellen.
Alle formulieren, waarmee bezoekers van de website zich kunnen inschrijven, zijn af. Deze moeten alleen nog grondig aangepast worden qua CSS, daarom is deze functionaliteit nog niet toegevoegd aan de website.
Aan het eind van week 9 beginnen we stilaan tot een eindresultaat te komen. Het is
vooral in deze fase dat we wat meer tijd steken in refactoring. Alle
code die geschreven is wordt opnieuw overlopen en er wordt gekeken of er
een korter en performanter alternatief is. Op deze manier verminderen
we deels de laadtijd van een pagina, maar is het ook voor verder
onderhoud van de code beter te begrijpen waarover het gaat.
Naast de refactoring moeten volgende zaken nog gedaan worden: 1) hoog contrast: een functie voor slechtzienden die de website in een hoog contrast weergeeft. (AnySurfer) 2) rechten: verdelen van de rechten; wie mag wat kunnen aanpassen? + verschillende profielen instellen 3) CSS voor IE6 4) theming van webforms 5) print.css: printvriendelijke CSS voorzien om af te printen
In week 8 zijn we heel wat opgeschoven. Alle theming is zo goed als afgewerkt, op uitzondering van de webformulieren en een paar kleinigheden. We hebben ook de breadcrumbs geïmplementeerd, waar we toch even op hebben moeten zoeken om het 100% functioneel te krijgen. We hebben een dropdownmenu aangemaakt voor zowel Ename als Velzeke, maar waarschijnlijk zal dit nog veranderen, omdat het niet zo handig is om te navigeren (vooral voor de toegankelijkheid).
Ook zijn we aan het titanenwerk begonnen om alle inhoud in de site te steken: teksten, foto's, links, ... Het is duidelijk dat het grootste werk hiervan in het Ename gedeelte zal kruipen.
We hebben het lettertype META succesvol kunnen toepassen op de site. We hebben het lettertype dat we hebben gekregen van Echtgoed.be gegenereerd met Font Squirrel (http://www.fontsquirrel.com/fontface/generator). Al zullen we we dit waarschijnlijk nog eens moeten herdoen, de kwaliteit laat momenteel nog een beetje te wensen over.
Vrijdag hadden we onze 3de afspraak met Mr. De Cock, waarvan je het verslag bijgevoegd kan terugvinden.
Het is nu nog een kwestie van alle inhoud toe te voegen, de webformulieren afwerken en de laatste "kleinigheden" aan te passen zoals het menu, 'object in de kijker', rechten van gebruikers, ...
Zoals de vorige blogpost al verklapte begon de week zeer goed. Op maandag vonden we heel wat oplossingen voor problemen die we eind vorige week tegen gekomen waren. Daardoor konden we de elementen die op de voorpagina verschijnen op een betere en meer verzorgde manier aanroepen.
Op dinsdag hadden we een nieuw overleg met Marie-Claire. Op dat moment hadden we een homepagina die zo goed als af was. Bij dit overleg gaven Marie-Claire en Dominique hun mening over de homepagina en gaven ze nog wat uitleg over andere onderdelen die op de website zullen verschijnen, zoals de menustructuur, de inschrijfmodules, ... Er werd ook besloten om nog geen kindersite te voorzien, waardoor er dus op de homepagina een blok minder dan voorzien te zien zal zijn.
Woensdag en Donderdag gingen we ook aan de slag met de theming van de content pages. Gelukkig hadden we hier (voorlopig) weinig problemen, waardoor we al snel tot een tussentijds eindresultaat kwamen.
Voor de rest probeerden we ons voor te bereiden op de laatste dag van de week, want dan hadden we onze laatste dag opleiding in Drupal. Tijdens deze laatste sessie mochten we tevens tal van problemen voorleggen en extra uitleg vragen. Ook hier werd druk overlegd met Hans (lesgever Drupal) over wat we al hadden en het is mogelijk dat de manier waarop de homepagina is opgebouwd nog gaat veranderen. Hij bracht een paar goede argumenten aan. Hij gaf ons ook een paar tips en tools om de CSS te verbeteren.
Aan het einde van de week kunnen we twee besluiten trekken. Enerzijds hebben we er over het algemeen een goede week opzitten. Er is veel vooruitgang geboekt en vooral op visueel vlak, waardoor de kritiek op ons werk ook positiever werd. Maar aan de andere kant beseffen we na het overleg met Marie-Claire en Dominique en vooral na de les Drupal van Hans dat we nog heel wat te doen hebben.
Maar we zien het positief in, want we hebben weer heel wat bijgeleerd deze week. We kunnen alles even rustig laten bezinken dit weekend om er dan weer vol tegen aan te gaan in week 8!
Gisteren was zowaar een Magische Maandag! De problemen die we hadden bij de theming van de homepage lijken volledig van de baan te zijn. Nu kunnen we de structuur er van volledig naar onze hand zetten.
Als het zo verder gaat deze week zitten we misschien terug op schema van onze vorige planning!
In het begin van de week hadden we heel wat problemen bij het omzetten van het design naar html en CSS. Zo wou hij bepaalde bestanden niet inlezen, die nodig waren om de html op een meer verzorgde manier te herschrijven. Tevens werkten sommige onderdelen van het debuggen niet, waardoor het extra moeilijk werd om te zien wat er net fout liep.
Tegen het einde van de week hadden we een standaard homepage, zij het dan wel met een niet zo verzorgde html. Door de css-klasses en identifiers aan te spreken die Drupal uit zichzelf genereert, konden we de lay-out toch iet of wat naar onze hand zetten. Hopelijk vinden we hier nog een alternatieve en betere oplossing voor, na een weekendje uitrusten.
Tijdens deze week kregen we van Karel (echtgoed) alle psd's binnen, waardoor we dus ook van start kunnen gaan met de theming van de andere webpagina's.
Marie-Claire heeft ook de nodige informatie voor de formulieren doorgestuurd, waardoor die ook steeds meer op punt komen te staan, al merken we wel dat de functionaliteit van de webforms module iets of wat beperkt is. Ze laten op bepaalde plaatsen in de webforms geen PHP code meer toe (wegens securityproblemen), waardoor de webform niet dynamisch kan gemaakt worden, hierover zullen we Hans van de drupal-opleiding nog om uitleg vragen.
Door de problemen die we deze week tegengekomen zijn moeten we iets realistischer zijn in wat onze planning betreft voor volgende week. Oorspronkelijk hadden we gehoopt dat de theming van zowel de homepage als de content pages zo goed als af zou zijn na volgende week. We zullen proberen van de homepagina volledig af te hebben en de theming contentpages al statisch toe te voegen. Zo kunnen we qua uitzicht al veel tonen op onze nieuwe stageafspraak van 12 april.
Op maandag probeerden we de IA van de website op te stellen. Het was al snel duidelijk dat die niet zo eenvoudig was. Na een kleine twee uur hadden we toch een resultaat waar we beiden best tevreden mee waren. We lieten het ook eens nakijken door Koen en stuurden het eens door naar Marie-Claire. Uit de reacties blijkt dat onze voorgestelde structuur toch nog wat zal moeten veranderen, maar dat we wel van deze basis kunnen vertrekken.
Wachtend op antwoord uit Ename en velzeke voor meer informatie, gingen we over naar het design van onze website. We probeerden de voorgestelde homepagina van Karel te vertalen naar html/CSS rekening houdende met wat Drupal voorziet aan mogelijkheden. Daarnaast hielden we ons bezig met andere functionaliteiten zoals de webforms voor de inschrijvingen en de functionaliteiten die zullen verschijnen op de homepagina (nieuws, evenementen, facebook, vimeo,...). We kregen in de loop van de week ook alle definitieve voorstellen van Karel binnen voor zowel de homepagina als voor de andere pagina's.
Op woensdagnamiddag was er de stageterugkomdag. In de bijlage zit het verslag van het stagebezoek.
Aan het einde van de week hadden we de homepagina volledig vertaald naar html en CSS. Alle functionaliteiten waren op de testserver ook voorzien zodanig dat we konden overgaan tot de theming van de homepagina in Drupal. We probeerden dit reeds vrijdag al eens uit, jammergenoeg zonder enig vruchtbaar resultaat, hopelijk hebben we meer succes in week 6!
In week 6 zullen we naast de theming van de homepagina ook de andere pagina's vertalen naar html en CSS. Daarnaast werken we verder aan de webforms en proberen we de IA eens te herwerken.
Echtgoed.be is met een zeer goed designvoorstel afgekomen, en hoewel er nog geen feedback is gekomen van Ename-Velzeke zelf, ziet het er wel naar uit dat het aanvaard zal worden. Na een dag opleiding door Hans over html/css in Drupal, hebben we ons dan ook kunnen bezig houden met het ontwikkelen van de html en css, gebaseerd op het voorstel.
We hebben ook meerdere inhoudstypen aangemaakt, zoals bijvoorbeeld een nieuwsbericht of een activiteit, waar we onderscheid maken tussen algemeen nieuws, nieuws van Ename of nieuws van Velzeke. Deze verwerken we dan in zogenaamde views, waar we alle info die we willen weergeven van dit type, kunnen plaatsen en sorteren/filteren naar gelieve.
In het design van Echtgoed.be werden de nieuwsberichten en activiteiten geplaatst in verschillende tabs (Alle nieuws / Uit Ename / Uit Velzeke ), Hans had ons tijdens de laatste opleiding aangeraden om de 'quicktabs' module te gebruiken om dit te implementeren. Na wat opzoekwerk over hoe deze module juist werkte, kwamen we terecht bij het gewenste resultaat.
We hebben ons ook beziggehouden met het verder uitwerken van de inschrijvingsformulieren. Zo zou de inschrijving voor de nieuwsbrief direct moeten doorgegeven worden aan de al bestaande flexmail inschrijvingsmodule, zodat alle data mooi gegroepeerd blijft.
In de derde week werkten we verder aan de basisstructuur van de website. Toch hadden we nog steeds heel wat vragen en moesten er nog heel wat punten opgeklaard worden. Bijgevolg was er ook aan het einde deze week een overleg met Marie-Claire gepland. We probeerden zoveel mogelijk alle functionaliteiten uit van Drupal zodanig dat we ons optimaal konden voorbereiden dat overleg. Zo konden we duidelijk stellen wat kon en wat niet. Bijgevolg hadden we tegen woensdag een waslijst aan vragen met de hoop dat Marie-Claire ons een heel eind op weg kon helpen.
De derde week was ook de week waarin we onze eerste bezoek hadden van onze stagebegeleider. Daarvoor hadden we een kleine powerpoint voorzien waarin we de evolutie van onze stage probeerden uiteen te zetten.
De week was weer snel voorbij, toch was vrijdag nog een belangrijke dag. We stelden aan Mari-Claire alles voor wat we reeds hadden en konden aan de hand van haar commentaar vast stellen waar er nog veranderingen moesten komen. Ook onze waslijst werd haar voorgelegd en we waren dan ook zeer opgelucht dat Marie-Claire op een aantal cruciale punten een doorslaggevend antwoord kon geven.
Vol goede moed kunnen we dus vooruit kijken naar de vierde week al van onze stage. Die week zal een belangrijke week worden. Zo staat er opnieuw een dagje opleiding in Drupal gepland. Tijdens die dag zullen we leren om een design om te zetten naar html en CSS. Aan het begin van de week zouden we ook een aantal ontwerpen moeten ontvangen van echtgoed. Daarnaast zullen we met alle informatie die we vrijdag kregen van Marie-Claire de IA van de website opstellen en laten opstellen door externen. Op die manier kunnen we beginnen aan de definitieve structuur van de website en alles wat nu we hebben goed groeperen. We zullen daarnaast verder werken aan de webforms voor de inschrijvingen via de website en aan "In de kijker", een eigen ontworpen module die er voor zou moeten zorgen dat de mensen van Ename en Velzeke een werknemer, een stuk uit de collectie of een educatief project extra in de verf kunnen zetten.
De globale planning is ook aangepast. Zo zullen we een dagje opleiding moeten geven aan de mensen van Ename en Velzeke waarin we ze uitleggen hoe Drupal werkt en vooral wat en hoe ze kunnen aanpassen. Ook hebben we de uitwerking van ons dossier opgenomen in de planning.
In de bijlage zit de globale planning inclusief de planning voor deze week. Daarnaast is ook het verslag van het stagebezoek bijgevoegd.