Foto
Inhoud blog
  • berichtje geschreven op zondag 26 april
  • einde van het ene, begin van het andere
  • oeps, dat is een tijdje geleden...
  • zoek een goeie stoel op, neem wat te eten en te drinken, en lezen maar!
  • uitstap naar Mamalapuram!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    stage in India
    en daar ga ik dan
    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op school...

    Vanakkam!

     

    Deze mail heb ik al zeker 4 keer opnieuw geschreven, maar hoe langer ik wacht, hoe moeilijker het wordt! Ik zoek steeds weer opnieuw naar een evenwicht tussen de realiteit hier en de manier om het onder woorden te brengen…

     

    Niet dat mijn ogen niet meer wijd open gaan, hoor, maar ik begin toch stilaan te wennen aan het feit dat ik in India ben. Toch floep ik er af en toe toch nog een ‘Jeeeej ik ben in India!’ uit! De volgende stap is het wennen aan werken in India… Het is eerlijk gezegd niet eenvoudig! Dit wist ik wel al voor ik vertrok, maar nu is het toch echt héél duidelijk! Ik zal mij in deze mail hierop toespitsen, er volgt een andere mail met wat nieuws over ‘buiten de school’!

     

    Ik ben begonnen met mezelf heel wat tijd te gunnen om te observeren. Twee klasjes worden mij aangewezen: Standard II (2de leerjaar) en UKG (een soort 3de kleuterklas met de inhoud van een 1e leerjaar). Het feit dat ik nog steeds aan het studeren ben, bleek de leerkrachten duidelijk te maken dat ik hun plaats niet wou innemen en dat ik hen ook niet kom beoordelen. De bedoeling is dat ik als 'remedial teacher' de 'slow learners' bij me neem voor wiskunde. Oorspronkelijk wou ik dat ook voor Engels doen, maar ik merkte al snel dat de taalbarrière zeker voor 5-jarige kinderen moeilijk overbrugbaar bleek te zijn.

     

    De lessen worden hier heel anders gegeven. Een voorbeeld gegrepen uit de les ‘Science’:

    De leerkracht schrijft op het bord:

    Question: Name 4 natural things.

    En schrijft er meteen bij:

    Answer: The moon, a flower, the mountains, the see.

    Een leerkracht leest luidop, de leerlingen herhalen in koor:

    Name en spelt het woord (met hun accent geeft dat in fonetisch schrift iets als jen-jej-jam-i) Name! Name!

    4! 4!

    Natural (jen-jej-tie-joe-jarr-jej-jel) Natural! Natural!

    Things (tie-jaich-ai-jen-gej-jes) Things! Things!

    Daarna dreunen ze deze 4 voorbeelden op tot ze het vanbuiten kennen.

     

    Ik weet niet of je je dit kan voorstellen: bijna altijd mondeling, veel herhalen in koor, weinig inzicht, geen koppeling tussen een letter en zijn klank (lezen dan ook herkennend), geen koppeling tussen woord en symbool (vb. eight en 8) heel slecht niveau van Engels (ook dat van de lkr), constant spellen van woorden...
    Maar er zijn ook heel positieve dingen: heel gemotiveerde kdr en lkr, heel hoog niveau van wiskunde (kunnen op 5 jaar al optellen tot 20 over de brug!), heel respectvolle kinderen, warm ontvangst van de kinderen, veel lachende gezichten...

    Het is een hele uitdaging om hier te komen lesgeven. De kinderen worden getraind op een ontzettend goed auditief geheugen, maar helaas is er weinig inzicht in de dingen. De lesjes die ik met mijn ‘slow learners’ heb, doen mij er telkens weer aan herinneren. In de ene groep probeer ik hen met handen en voeten te leren tellen van 0 tot 10. In de andere groep (4 leerlingen) gaat over aftrekken van geldwaarden.

     

    Ik merk nu al dat hier heel wat te doen valt, zowel op schoolniveau, op klasniveau als op niveau van de kinderen. Nu ben ik mij aan het afvragen wat juist het meest belangrijke is...


    Vorige week werd ik voor het eerst werkelijk geconfronteerd met de realiteit hier die soms compleet botst met de idealen die ik heb. Een leerkracht sloeg een kind omdat hij geen correct antwoord gaf. Ik was er toevallig bij en keek er helemaal versteld naar. In
    10 minuten heeft dat kind zeker 4 keer een pijnlijke klop gekregen. Als vreemdeling hier ben je in een moeilijke positie: moet je iets zeggen,is dit wel mijn taak, hoe komt dat

    over ... Maar ik merkte dat dit voorval echt de essentie krenkt van waarom ik graag met kinderen omga, namelijk omwille van de mooie relatie die je er mee kan opbouwen. Daarom wil en kan ik mijn ogen niet sluiten. Ook de directie is tegen fysieke straffen en probeert daar al jaren iets aan te doen. Maar ze weten niet juist hoe ze het moeten aanpakken. Daarom is er besloten geweest dat ik morgen een workshop geef voor de leerkrachten met als titel 'beating is not necessary'. Misschien wordt het ook een opeenvolging van korte workshops... Spannend! Heb wel de zenuwen! Mijn taak zou zich dus in de toekomst mogelijk verplaatsen naar schoolniveau en meer bepaald werken rond sociale vaardigheden, relatie, klimaat...


    Je merkt het, werken in India is echt niet evident! Maar ik stel het hier reuze goed en gelukkig heb ik Camille, de directeur van Amaidi en Gwenn, een leerkracht uit Nederland die mij steunen en helpen bij het werk in de school. Maar met zo’n ervaring leer ik op korte tijd ontzettend veel over mezelf, mijn eigen waarden en eigen grenzen!

     

    Laat gerust maar wat boodschappen achter, dat is altijd wel leuk om te lezen!

     

    Vele groetjes uit Pondycherry!

     

    Raïane

    09-02-2009 om 07:33 geschreven door Raïane  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 27/04-03/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008

    Mijn favorieten
  • Debbie in Noorwegen
  • Liesbeth in Suriname
  • Sarah in Luik
  • Toon in Noorwegen
  • Thibault in Suriname
  • Gerd in Noorwegen
  • Maartje die ik hier heb leren kennen!

  • Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs