Student-Teams-Achievement Divisions en Teams-Games-Tournaments
Deze methoden zijn ontwikkeld door Robert Slavin, een
Amerikaanse psycholoog die opvoedkundige en academische onderwerpen
bestudeerde. Zijn succes for all model heeft een hoge invloed in Amerikaanse
academische richtingen sinds 1987 en wordt gezien als een van de
modellen met een hoge invloed op het verbeteren van leerprestaties.
Student-Teams
Achievement Divisions
STAD (Student Teams Achievement Divisions)
is een coöperatieve leermethode die deel uitmaakt van een
studentgerichte benadering die samenhangt met andere coöperatieve methoden
zoals Jigsaw en Team Assisted Individualization, ook ontworpen door Slavin.
Student Teams-Achievement Divisions houdt in dat studenten
worden verdeeld in groepjes van 4 leden die gemengd zijn volgens geslacht,
niveau en etniciteit. De leerkracht stelt een onderwerp voor en daarna werken
de studenten in hun groepje zodat alle leden van de groepen het onderwerp de baas zijn. Daarna maken
alle leerlingen individueel enkele quizzen over het onderwerp, waarbij ze
elkaar niet mogen helpen. De scores van deze quizzen van de studenten worden
vergeleken met hun gemiddelde scores in het verleden en punten worden toegekend aan elk
team op basis van de mate waarin de studenten slagen in bepaalde
leerdoelen of hun eigen eerdere optredens overtreffen. Deze punten vormen dan
een team
score en teams die bepaalde
criteria behalen kunnen dan attesten behalen of andere
beloningen.
Student Teams-Achievement Divisions onderscheidt drie
fasen: les, teamwork, en individuele beoordeling. In de lesfase
presenteert de docent het leermateriaal. In de teamworkfase helpen studenten in
heterogene teams elkaar om een gemeenschappelijk begrip op te bouwen.
In de fase van individuele beoordeling tonen de teamleden hun individuele kennis in
een toets (of equivalente procedure) zonder hulp.
Deze methode is vooral geschikt voor het onderwijzen van goed
gedefinieerde doelstellingen, zoals wiskundige berekeningen. Deze
methode kan gebruikt worden voor een bepaald onderwerp, maar kan ook over
verschillende onderwerpen heen en zelfs tussen verschillende scholen.
Volgens Slavin zijn er drie hoofdconcepten in STAD, namelijk
1. Groepsbeloningen, verkregen
door de groep als ze bepaalde scores behalen boven de opgegeven criteria
2. Individuele
verantwoordelijkheid, die verantwoording richt zich op de activiteiten van
elk groepslid
3. Gelijke
kansen om te slagen. Elke student, met zowel lage of hoge
presteeractiviteiten, maakt kans om te slagen en doet wat het beste is voor de
groep
Het hoofdidee achter dit concept is om studenten te motiveren
om anderen te helpen met het beheersen van onderwerpen. Als studenten
een teambeloning willen, zullen ze anderen moeten helpen. Studenten helpen elkaar, werken samen,
discussiëren, verduidelijken zaken en leren inzien wat hun eigen sterktes en
zwaktes zijn.
Teams-Games-Tournament (TGT)
Teams-Games-Tournament is ontworpen door David Devries en Keith Edwards en
was de eerste John Hopkins samenwerkend leren methode. Het gebruikt hetzelfde
idee als in STAD, maar de quizzen vervangen ze door wekelijkse toernooien.
Studenten spelen zo academische games met leden van andere teams op punten te
scoren voor hun eigen team. Studenten spelen deze games tegen anderen met
gelijkaardige punten in het verleden.
|