De organisatie Sporkin Veurne nam in het jaar 2000 de activiteiten over van het Avondmarktcomité, dat sinds 1968 de jaarlijkse feestmarkt in Veurne zelfstandig inrichtte. De toenmalige voorzitter Gerard Goens stopte ermee, en gaf de leiding door aan Cordenier Ivan, die eveneens van in het begin de Avondmarkt hielp organiseren. De Veurnse feestmarkt leed sinds verschillende jaren onder een tanende opkomst en er was nood aan een drastische vernieuwing.
Het Avondmarktcomité werd omgedoopt tot Sporkin-Veurne en met 6 nieuwe bestuursleden werd in 2000 de eerste Avondmarkt ingericht onder het motto "La douce France". De Avondmarkt werd nu SPORKINFEESTEN genaamd, een tittel verwijzend naar de Veurnse reus Sporkin, een gigant die eigendom was van het vroegere avondmarktcomité.
Het nieuwe Sporkinbestuur besefte algauw dat er meer financiële middelen nodig waren om kwalitatieve attracties te brengen op de avondmarkt. De bijdragen van de winkeliers en de plaatselijke horeca volstonden niet, en de bijdrage van de stad Veurne beperkten zich tot de logistieke steun van de technische diensten. Ook de Veurnse reus Sporkin was in verval en het nieuwe Sporkinbestuur besloot een volledige nieuwe gigant te bouwen en hiervoor Sponsors te zoeken.
Op zoek naar geldelijke steun, werd het idee om een nieuw bier te creëren voorgesteld. Een streekbier dat zou worden verkocht onder de naam Sporkin, met een etiket dat de Veurnse gigant uitbeelde. Na ruime beraad met de Veurnse horeca en na tal van informatie bij verschillende brouwers te hebben ingewonnen werd de knoop doorgehakt. De brouwerij Decca in Woesten zou een nieuw bier brouwen dat aan de eisen van het Sporkinbestuur beantwoordde, steunend op de resultaten die werden bekomen tijdens een onafhankelijke proeverij in het Veurnse hotel "De Kroon".
Het SPORKINBIER werd voor het eerst voorgesteld tijdens de avondmarkt van het jaar 2001, tesamen met de doop van de nieuwe Veurnse reus Sporkin.