Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Foto
Gastenboek
  • hoi
  • tip
  • Test gastenboek
  • Groeten
  • zever

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Inhoud blog
  • Heropening spoorlijn 20
  • Spoorlijn 20
  • Reactivering spoorlijn Hasselt - Maastricht
    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Welkom op mijn blog!
    Zoeken met Google


    Archief per week
  • 14/01-20/01 2008
    Een interessant adres?
    Laatste commentaren
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hertenman
    www.bloggen.be/hertenm
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • startpagina
  • Singing
  • Mercurio
  • In to the light
  • Natuur met Lieve
  • Het Bolster wijngilde
  • Internetgids
  • dmoz
  • spoorlijn Hasselt - Lanaken - Maastricht

    reactiveren van de spoorlijn Hasselt - Lanaken - Maastricht
    15-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heropening spoorlijn 20

    Heropening van de spoorlijn 20: Lanaken-Maastricht

    Zowel gedeputeerden voor Verkeer en Vervoer van de provinciale staten van Nederland als de Vlaams Minister van Mobiliteit de heer Gilbert Bossuyt ondertekende, op 10 mei, een intentieverklaring voor de aanleg van een goederenspoorlijn tussen Maas­tricht en het naburige Belgische Lanaken.

    Het Vlaams Gewest gaat zelf investeren in de reactivering van het goederenspoor. Het is de eerste keer dat dit gebeurt. Minister van Mobiliteit Gilbert Bossuyt heeft daarvoor 1 miljoen euro gereserveerd. Aan Nederlandse zijde heeft het Limburgse provinciebestuur 3 miljoen euro uitgetrokken. De zes kilometer lange spoorverbinding is in eerste instantie bedoeld voor papierfabriek Sappi die vestigingen heeft in Lanaken en Maastricht. De spoorlijn naar Lanaken, die in 1990 werd stilgelegd en nu wordt opgekalefaterd, moet eind volgend jaar klaar zijn en een half miljoen ton producten per jaar vervoeren: Daardoor zouden er jaarlijks minstens veertigdui­zend trucks minder op de wegen verschijnen.

    Deze spoorlijn zou doorgetrokken kunnen worden; mogelijk dan wel als lightrail naar Hasselt, aldus Bossuyt. Hiermee is de kans dat er ook een (doorgetrokken) spoorverbinding komt tussen Maastricht en de Belgisch-Limburgse hoofdstad Hasselt weer groter geworden. De aanleg van de spoorlijn Maastricht-Lanaken is tevens het startsein voor de aanleg van een groot grensoverschrijdend industrieterrein tussen beide plaatsen. Maastricht ontwikkelt daarvoor 1 hectare, in Lanaken gaat het om negentien hectare. Volgens de Vlaamse  minister M. Keulen is het industrieterrein tussen Lanaken en Maastricht daarmee het enige in de regio dat bereik baar is via de weg (A2), over het water (Maas en Albertkanaal) en via bet spoor.




    Rubrieken
    Informatie
    Publ. datum: 11 mei 2004
    Gewijzigd: 19 jan 2005
    Auteur: Rail Cargo information Netherlands
    Extra

    15-01-2008 om 20:27 geschreven door Pierre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoorlijn 20
    11.10.2006

    Ontbijtdebat spoorlijn 20


    Over het goederen- en reizigersvervoer in het Maasland is al veel te doen geweest. Het ACV van Maasmechelen en Lanaken vraagt al jaren in Limburg en Vlaanderen aandacht en oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in de regio. “Wij willen het onderwerp mobiliteit blijvend onder de aandacht houden,” zeggen de leden van de ACV-werkgroep ‘Spoorlijn 20’ die rond dit thema werken. Daarom organiseerden zij op zondag 10 september voor de tweede maal een ontbijtdebat met prominente gastsprekers waaronder politici uit diverse democratische partijen. In totaal kwamen meer dan 100 geïnteresseerden opdagen.

    Ontsluiting

    De eerste Belgische trein die op 5 mei 1835 van Brussel naar Mechelen reed, had een enorme impact op het sociale en economische leven van de bevolking. Een tijdperk waarin het spoor een belangrijke rol ging spelen, was aangebroken. Door de trein werd het mogelijk om steden als Keulen, Aken, Maastricht, Hasselt, Antwerpen, Brussel, enz. vanuit Lanaken te bereiken. Dankzij deze internationale spoorlijn 20 reisden in 1858 reeds 362.045 personen met de trein. In 1954 schafte de NMBS het reizigersverkeer op deze spoorlijn echter af om in 1992 deze lijn volledig buiten dienst te stellen. Een gebrekkige ontsluiting van het Maasland was het gevolg. Volgens de leden van de werkgroep Spoorlijn 20 is de beslissing van de NMBS mede verantwoordelijk voor het toenemende personenvervoer op onze wegen. “Waarom denk je dat onze provincie 30% meer personenwagens heeft dan de andere provincies?” aldus de werkgroep.

    Dossier

    In 1999 stelde de werkgroep al een dossier op voor verschillende Limburgse overheidsdiensten met de vraag om de spoorlijn 20 te herstellen en te zorgen voor lussen van het openbaar vervoer. Deze zouden een klokvaste verbinding moeten vormen tussen spoorwegstations en woonkernen. De reacties van de Sector Spoor, de provincie Limburg, de gemeente Lanaken, papierfabriek Sappi en de GOM-Limburg, waren positief. De reacties van de NMBS en De Lijn waren eerder negatief waardoor er geen schot in de zaak kwam.

    Noodzakelijk

    Ondertussen werden er diverse studies gemaakt die wezen op het nut en de noodzakelijkheid van de reactivering van deze spoorlijn. Ook diverse politici benadrukte het belang van lijn 20. Zo onder meer Patrick Dewael bij de aanvang van het academische jaar 2000 in Maastricht. Met de pendelende studenten in het achterhoofd wees hij op de betekenis die spoorlijn 20 zou kunnen hebben als verbinding tussen de universiteit van Maastricht en de campus in Diepenbeek. Op het tweede ontbijtdebat was de teneur niet anders. “Alle sprekers waren het erover eens dat deze spoorlijn er moet komen,” zegt Willy Stöcker, regiopropagandist Maasmechelen-Lanaken. “Toch zien we dat in de NMBS-plannen voor 2002-2012 wederom geen investeringen voor lijn 20 zijn opgenomen.”

    ACV-Plan

    De onwil van de NBMS leidt dan ook tot de nodige frustraties bij de ACV-werkgroep. “Zeker omdat wij een kant-en-klaar voorstel op tafel hebben liggen,” aldus de werkgroep. Hiermee verwijst de werkgroep naar het plan van voormalig ACV-Transcom secretaris Eddy Wijnen. “Dit plan is op relatief korte termijn uitvoerbaar en betaalbaar binnen het kader van de NMBS-investeringsplannen.” Eenvoudig voorgesteld houdt dit plan een koppeling in aan de bediening van de lijn Hasselt-Mol-Antwerpen. Dieselmotoren van het type M41 zouden dit spoor kunnen berijden gezien deze al een homologatie voor Nederland hebben. “Hierdoor zou spoorlijn 20 terug in zijn oorspronkelijke staat hersteld worden. De spoorlijn rijdt dan opnieuw op een enkel spoor en sluit aan op lijn 34,” aldus de werkgroep. Naast tal van voordelen zou het grote profijt liggen in een verbinding tussen Hasselt en Maastricht met stops in Diepenbeek en Lanaken en dit op 28 minuten.

    Opening spoorlijn 20

    Door het belang van lijn 20, zowel op economisch vlak als wat personenvervoer en toerisme betreft, blijft de ACV-werkgroep zich vastbijten in dit dossier. Met een naar economische maatstaven beperkte investering van 12,8 miljoen euro is de realisatie van spoorlijn 20 volgens de werkgroep uitvoerbaar en is de verbinding Hasselt-Maastricht-Aken een feit. Het nodige spoorwegmaterieel is reeds voorhanden en is perfect inzetbaar is, ook internationaal. “Wij weten dat er voor dit belangrijke Limburgs dossier voldoende LRM-middelen ter beschikking zijn, enkel de politieke moed om ze aan te wenden ontbreekt,” aldus de ACV-werkgroep. Spoorlijn 20 past trouwens volgens het ACV perfect in de vooropgezette doelstellingen van het Limburgplan en het Spartacus-plan. “Er worden al jaren beloftes en studies gemaakt, nu is het tijd voor daadkracht,” besluit Willy. Alle geïnteresseerden kunnen een Spoorlijn 20 brochure opvragen bij ACV-Maasmechelen op het nummer 011-30.60.00.

    15-01-2008 om 20:19 geschreven door Pierre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reactivering spoorlijn Hasselt - Maastricht

    Artikels
    25.6.2007De Spartacus-lightrail in cijfers

    ACV Maasmechelen-Lanaken verrichtte het nodig tel- en rekenwerk. Wat komt het meest gunstig uit? De reactivering van spoorlijn 20 of de aangekondigde lightrail in het kader van het Spartacusplan? Je kan er hier alles over lezen.



    Artikels
    4.4.2007Van Brempt stunt met tram

    ACV Maasmechelen-Lanaken is sinds jaar en dag vragende partij om de spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht te reactiveren. Met een budget van 25 miljoen euro zou deze lijn gemoderniseerd en gereactiveerd kunnen worden en zou met een aansluiting op het bestaande net een verbinding van Antwerpen naar Hasselt en Maastricht tot Aken gerealiseerd kunnen worden. Een goede zaak, niet alleen voor het personenvervoer maar ook voor het goederenvervoer. ACV Maasmechelen-Lanaken is dan ook niet te spreken over de plannen van de minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt. In februari lanceerde zij in het kader van het Spartacusplan de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Met 55 miljoen euro zou tegen 2012 deze ‘lightrail’ er moeten zijn. Een verkiezingsstunt zo zeggen ze in Maasmechelen en Lanaken. Door de vele lacunes en onduidelijkheden in het plan doet het ACV daar het voornemen van de minister af als anti-economisch en een verspilling van belastinggeld.



    Artikels
    22.3.2007Ontbijtdebat Spoorlijn 20 in 2006

    Over het goederen- en reizigersvervoer in het Maasland is al veel te doen geweest. Het ACV van Maasmechelen en Lanaken vraagt al jaren in Limburg en Vlaanderen aandacht en oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in de regio. “Wij willen het onderwerp mobiliteit blijvend onder de aandacht houden,” zeggen de leden van de ACV-werkgroep ‘Spoorlijn 20’ die rond dit thema werken. Daarom organiseerden zij op zondag 10 september voor de tweede maal een ontbijtdebat met prominente gastsprekers waaronder politici uit diverse democratische partijen. In totaal kwamen meer dan 100 geïnteresseerden opdagen.

    Artikels
    22.3.2007ACV strijdt voor aansluiting Spoorlijn 20

    Er heerst al jaren onduidelijkheid over de exploitatie van Spoorlijn 20 Hasselt-Lanaken-Maastricht-Aken. Daarover zijn de ACV-leden Pierre Klingeleers, Antoine Stouten en Norbert Vandebeek van de regio Maasmechelen en Lanaken, niet tevreden. “Het deel van die spoorweg tussen Hasselt en Beverst is momenteel in gebruik voor goederentransport. Vanaf Beverst rijdt echter geen trein meer naar Maastricht,” zegt Vandebeek. “Bijgevolg verplaatsen de inwoners van het Maasland zich noodgedwongen met de wagen.”

    Artikels
    22.3.2007Ontbijtdebat Spoorlijn 20 in 2005

    Zondagochtend 27 februari 2005 organiseerde ACV-Maasmechelen & Lanaken een ontbijtdebat over spoorlijn 20 (Hasselt-Maastricht). Voor deze actie strikte het plaatselijk ACV de lokaal betrokken Vlaamse Minister Marino Keulen als gastspreker. Keulen deed het verhaal over de herwaardering van het stuk spoorlijn Lanaken-Maastricht uit de doeken.

    Artikels
    22.3.2007STIMULI-studie zet ons op een dwaalspoor

    ACV-Lanaken staat versteld dat de STIMULI-studie als effectief argument wordt gebruikt om de plannen voor Spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht af te schieten. In 1999 hield ACV-Lanaken nog een actie op de N78, tegenover Sappi, voor de investering in de Spoorlijn 20. Toen kregen ze positieve reacties van onder andere GOM-Limburg, de gemeente Lanaken, Sappi en andere bedrijven, het Nederlandse Christelijk Nationaal Vakverbond, de tUL en de Provincie. De grensoverschrijdende verbinding komt er nu aan, maar dan enkel tussen de twee vestigingen van het bedrijf Sappi in Lanaken en Maastricht. Dat is een belangrijke stap in de goede richting. Het ACV blijft echter de nood aan deze internationale spoorverbinding verdedigen.



    Artikels
    22.3.2007Mobiliteit in het Maasland ... te lang en te duur

    In het voorjaar van 2000 trokken enkele Maaslanders met het openbaar vervoer naar de Belgische kust. Met deze actie wilden ze aantonen dat het openbaar vervoer vanuit het Maasland niet bepaald je dat is. Vaak overstappen, lange wachttijden en een hoog prijskaartje waren het resultaat. Exact 3 jaar, 3 maanden en 3 dagen later is er nog niet veel verandering in deze situatie gekomen. Ditmaal trok een ACV-delegatie er met het openbaar vervoer op uit richting Brussel. Daar brachten ze een bezoek aan enkele partijbureaus van democratische partijen met de bedoeling deze gang van zaken aan te klagen.

    Artikels
    4.4.2007Maasland wil meer spoor

    Het Maasland trekt aan de alarmbel. Voor de zoveelste maal dreigt de NMBS in zijn investeringsplannen het Maasland over het hoofd te zien. Hoog dringend tijd om in te grijpen dus. Op zaterdag, 10 maart 2001 werd voor de gelegenheid het station van Lanaken officieel geopend. Niet zomaar een feestelijke aangelegenheid bij een glaasje fruitsap. Wel een doorgedreven actie waar de Maaslandse politici en zelfs de ministers niet langs konden kijken.

    Artikels
    22.3.2007Spoor in het Maasland?

    Zaterdag, 9 oktober 1999 voerde ACV Lanaken-Maasmechelen een symbolische actie in Lanaken op de Rijksweg N78 tegenover de papierfabriek Sappi. Centraal stond de problematiek van de mobiliteit in deze regio, in het bijzonder het openbaar vervoer. "We stellen vast dat hier nog heel wat hiaten zijn," aldus ACV-regiopropagandist Jan Geuskens.



      .


    .


    .


    .


    Laat jouw stem horen!

    Wil ook jij je mening kwijt over de mobiliteitsproblematiek in het Maasland? Heb ook jij een mening over het Spartacusplan? Wat vind jij van de service van de NMBS en De Lijn in de regio's Maasmechelen en Maaseik? Wij luisteren graag naar jouw mening! Meer nog, wij zullen alle verzamelde reacties gebruiken om de politici bewust te maken dat er nood is aan meer mobiliteit in het Maasland.



     

    15-01-2008 om 20:09 geschreven door Pierre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs