Artikels 25.6.2007De Spartacus-lightrail in cijfers
ACV Maasmechelen-Lanaken verrichtte het nodig tel- en rekenwerk. Wat komt het meest gunstig uit? De reactivering van spoorlijn 20 of de aangekondigde lightrail in het kader van het Spartacusplan? Je kan er hier alles over lezen.
Artikels 4.4.2007Van Brempt stunt met tram
ACV Maasmechelen-Lanaken is sinds jaar en dag vragende partij om de spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht te reactiveren. Met een budget van 25 miljoen euro zou deze lijn gemoderniseerd en gereactiveerd kunnen worden en zou met een aansluiting op het bestaande net een verbinding van Antwerpen naar Hasselt en Maastricht tot Aken gerealiseerd kunnen worden. Een goede zaak, niet alleen voor het personenvervoer maar ook voor het goederenvervoer. ACV Maasmechelen-Lanaken is dan ook niet te spreken over de plannen van de minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt. In februari lanceerde zij in het kader van het Spartacusplan de tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht. Met 55 miljoen euro zou tegen 2012 deze lightrail er moeten zijn. Een verkiezingsstunt zo zeggen ze in Maasmechelen en Lanaken. Door de vele lacunes en onduidelijkheden in het plan doet het ACV daar het voornemen van de minister af als anti-economisch en een verspilling van belastinggeld.
Artikels 22.3.2007Ontbijtdebat Spoorlijn 20 in 2006
Over het goederen- en reizigersvervoer in het Maasland is al veel te doen geweest. Het ACV van Maasmechelen en Lanaken vraagt al jaren in Limburg en Vlaanderen aandacht en oplossingen voor de mobiliteitsproblemen in de regio. Wij willen het onderwerp mobiliteit blijvend onder de aandacht houden, zeggen de leden van de ACV-werkgroep Spoorlijn 20 die rond dit thema werken. Daarom organiseerden zij op zondag 10 september voor de tweede maal een ontbijtdebat met prominente gastsprekers waaronder politici uit diverse democratische partijen. In totaal kwamen meer dan 100 geïnteresseerden opdagen.
Artikels 22.3.2007ACV strijdt voor aansluiting Spoorlijn 20
Er heerst al jaren onduidelijkheid over de exploitatie van Spoorlijn 20 Hasselt-Lanaken-Maastricht-Aken. Daarover zijn de ACV-leden Pierre Klingeleers, Antoine Stouten en Norbert Vandebeek van de regio Maasmechelen en Lanaken, niet tevreden. Het deel van die spoorweg tussen Hasselt en Beverst is momenteel in gebruik voor goederentransport. Vanaf Beverst rijdt echter geen trein meer naar Maastricht, zegt Vandebeek. Bijgevolg verplaatsen de inwoners van het Maasland zich noodgedwongen met de wagen.
Artikels 22.3.2007Ontbijtdebat Spoorlijn 20 in 2005
Zondagochtend 27 februari 2005 organiseerde ACV-Maasmechelen & Lanaken een ontbijtdebat over spoorlijn 20 (Hasselt-Maastricht). Voor deze actie strikte het plaatselijk ACV de lokaal betrokken Vlaamse Minister Marino Keulen als gastspreker. Keulen deed het verhaal over de herwaardering van het stuk spoorlijn Lanaken-Maastricht uit de doeken.
Artikels 22.3.2007STIMULI-studie zet ons op een dwaalspoor
ACV-Lanaken staat versteld dat de STIMULI-studie als effectief argument wordt gebruikt om de plannen voor Spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht af te schieten. In 1999 hield ACV-Lanaken nog een actie op de N78, tegenover Sappi, voor de investering in de Spoorlijn 20. Toen kregen ze positieve reacties van onder andere GOM-Limburg, de gemeente Lanaken, Sappi en andere bedrijven, het Nederlandse Christelijk Nationaal Vakverbond, de tUL en de Provincie. De grensoverschrijdende verbinding komt er nu aan, maar dan enkel tussen de twee vestigingen van het bedrijf Sappi in Lanaken en Maastricht. Dat is een belangrijke stap in de goede richting. Het ACV blijft echter de nood aan deze internationale spoorverbinding verdedigen.
Artikels 22.3.2007Mobiliteit in het Maasland ... te lang en te duur
In het voorjaar van 2000 trokken enkele Maaslanders met het openbaar vervoer naar de Belgische kust. Met deze actie wilden ze aantonen dat het openbaar vervoer vanuit het Maasland niet bepaald je dat is. Vaak overstappen, lange wachttijden en een hoog prijskaartje waren het resultaat. Exact 3 jaar, 3 maanden en 3 dagen later is er nog niet veel verandering in deze situatie gekomen. Ditmaal trok een ACV-delegatie er met het openbaar vervoer op uit richting Brussel. Daar brachten ze een bezoek aan enkele partijbureaus van democratische partijen met de bedoeling deze gang van zaken aan te klagen.
Artikels 4.4.2007Maasland wil meer spoor
Het Maasland trekt aan de alarmbel. Voor de zoveelste maal dreigt de NMBS in zijn investeringsplannen het Maasland over het hoofd te zien. Hoog dringend tijd om in te grijpen dus. Op zaterdag, 10 maart 2001 werd voor de gelegenheid het station van Lanaken officieel geopend. Niet zomaar een feestelijke aangelegenheid bij een glaasje fruitsap. Wel een doorgedreven actie waar de Maaslandse politici en zelfs de ministers niet langs konden kijken.
Artikels 22.3.2007Spoor in het Maasland?
Zaterdag, 9 oktober 1999 voerde ACV Lanaken-Maasmechelen een symbolische actie in Lanaken op de Rijksweg N78 tegenover de papierfabriek Sappi. Centraal stond de problematiek van de mobiliteit in deze regio, in het bijzonder het openbaar vervoer. "We stellen vast dat hier nog heel wat hiaten zijn," aldus ACV-regiopropagandist Jan Geuskens.
|
|
Laat jouw stem horen!
Wil ook jij je mening kwijt over de mobiliteitsproblematiek in het Maasland? Heb ook jij een mening over het Spartacusplan? Wat vind jij van de service van de NMBS en De Lijn in de regio's Maasmechelen en Maaseik? Wij luisteren graag naar jouw mening! Meer nog, wij zullen alle verzamelde reacties gebruiken om de politici bewust te maken dat er nood is aan meer mobiliteit in het Maasland. |
| | |
|