  
We zijn zeer te spreken over Imperial Settlers, ook met de
uitbreiding nieuwe vrienden. Maar de uitbreiding Atlantis heeft op ons geen
diepe indruk nagelaten.

Op zich brengt het wel mooie zaken met zich mee, maar bij
onze sessie was de interactie quasi nihil. Na ronde 3 zeiden we tegen elkaar
dat je eigenlijk kan doen wat je wil, daar de ander toch niet aan het volgen
is. Geen conflicten, geen plunderingen, geen handelsverdragen die konden
gestolen worden.

Ik speelde het ras Romeinen, en had wel de opportuniteit
om Atlantis bij regelmaat te plunderen. Daar ik als enige zwaarden kreeg en kon
bemachtigen. Maar heb het plunderen tot een absoluut minimum beperkt, daar ik
op andere manieren punten kon scoren met die zwaarden.

Atlantis vraagt een gehele nieuwe insteek van spelen, daar
er technologie fiches in het spel komen. Er zijn 3 soorten:
- Standaard technologie fiches (blauw)
- Geavanceerde technologie fiches (rood)
a.
Technologie fiche voor punten
b.
Technologie fiche ter verdediging
Diegene die het ras Atlantis speelt kan de blauwe fiches
inzetten op de algemene locaties, deze dient dan als verdubbelaar (vb.: krijg
je tijdens productie 1 hout, krijg je dan 2 hout als er zulk een fiche opligt).
De rode puntenfiche kan je op een algemene locatie leggen, wanneer deze
geactiveerd wordt scoort deze locatie een punt. De verdedigingsfiche dient ter
verdediging van de algemene locatie tegen plunderingen.
Nog een groot verschil met de basisrassen is dat, volkerenkaarten
van Atlantis geen punten opleveren op het einde van het spel. Terwijl de
basisrassen 2 punten/volkerenkaart oplevert.
We gaan dit zeker nog een kans geven, maar eerst zien of we
ons enthousiast genoeg kunnen maken om het ras Atlantis terug boven te halen.
Imperial Settlers, de basis of met uitbreiding Nieuwe
Vrienden, zal zeker nog aan bod komen. Ongetwijfeld!!!!
Kort overzicht wat het basisspel Imperial Settlers inhoudt:
Er worden 5 ronden gespeeld, met in iedere ronde telkens 4 fases
- Uitkijkfase: waar je bijkomende alg.
locatiekaarten krijgt en 1 eigen volkerenkaart.
- Productiefase: Alle gebouwde kaarten, zowel
volkerenkaarten als alg. kaarten als handelsverdragen leveren goederen of
werkers of goud of zwaarden of verdedigingsfiches op.
- Actiefase: hierin ga je kaarten uit je hand
kunnen bouwen, kunnen plunderen, goederen omruilen, actiekaarten die gebouwd
zijn activeren.
- Opruimfase: alles wat je niet mag bijhouden voor
de volgende ronde, wordt terug in de algemene voorraad gelegd (Vb.: Romeinen
moeten overschotten terug leggen uitgezonderd zwaarden)
Dit is in het héél kort het basisspel Imperial Settlers, een
goed spel, MAAR voor mij persoonlijk is interactie in de vorm van plunderen of
dergelijke noodzakelijk om het een gezelschaps-spel te vinden.
|