 
Lewis & Clark ...

Ik werd verliefd op dit spel, toen ik naar een kleinschalige beurs ging in Merksplas (België). Het spel lag daar op de tafel, klaar om gespeeld te worden. Natuurlijk hebben we toen een paar rondjes gespeeld om zo een beetje de flow van het spel beet te krijgen. Het heeft ons toen echt overdonderd, op alle gebied. De schoonheid van het bord, de mooi uitgewerkte kaarten, dan de spelregels (nu na een aantal x gespeeld te hebben, klinkt het logisch, maar toen) het was al een tsunami die op ons afkwam. Maar laat dat je niet afschrikken, even doorbijten en genieten van al dat moois op en rond het bord. De spelregels vallen in hun plooi gaandeweg het spel.
Dit is dan ook 1 van de eerste regels die ik ook telkens mee geef met spelers die een bordspel nog niet gespeeld hebben, niet te hard nadenken over strategieën, winst of verlies, fouten enz ... Het is belangrijk de eerste keer de regels goed te begrijpen. De rest volgt wel in volgende potjes ;-)
Wat een enorm fijn racespel door het Noord Amerikaans continent, waarin je tracht om als eerste je kamp op te zetten op Fort Clatsop of er voorbij. Hoe doe je dat?
Kort gezegd: 1 verplichte actie uitvoeren!!! 1) Je gaat karakterkaarten uit je hand activeren (dit kan op 3 verschillende manieren) OF 2) Je gaat (een) india(a)n(en) vanuit je boot naar het dorp sturen om daar één v.d. 8 acties te ondernemen.
Vóór of na je verplichte actie mag je ook nog 1 optionele actie doen: 1) 1 ontmoetingskaart uit de agenda rekruteren deze wordt aan je handkaarten toegevoegd OF 2) Kamp opslaan: - Per kaart in je hand verlies je 1 tijd EN - Op je spelersbordje staan 5 boten (indien je niets hebt bijgebouwd toch), 1ste boot van links verlies je geen tijd, 2de boot verlies je 1 tijd indien er product(en) in liggen, 3de boot verlies je 1 tijd per product op die boot, 4de boot verlies je geen tijd, 5de boot verlies je 1 tijd per indiaan in de boot. Dit wordt allemaal opgeteld en zoveel plaatsen gaat je scout achteruit, volgende stap is dat daar je kamp wordt opgeslagen (met 1 uitzondering je kamp kan nooit plaatsen achteruit gaan, enkel vooruit)

Je ziet het al, de regels in het kort doen je ogen vergroten en ik zie jullie denken ... wat is dat allemaal. Maar het vloeit allemaal mooi in elkaar en je gaat trachten een mooie kaarten motor te bouwen zodat je de race op de rivier en de bergen, in de mate van het mogelijke, makkelijke kan trotseren. Het toffe is dat je gaandeweg de race je zal moeten aanpassen, daar je voor de rivier andere zaken nodig hebt dan voor de bergen. Dat maakt het soms tot een ware hersenkraker, waar ik wel van hou. Alleen ben ik er niet bijster goed in.
+ Artwork bord & kaarten + Componenten + Variatie in elke spel, door de ontmoetingskaarten, routefiches. + Beperkte hoofdactie (slechts 2) + Taalonafhankelijk door het gebruik van universele symboliek.
- Alhoewel het een racespel is kan het héél traag verlopen, naargelang het aantal en type spelers. - Niet echt negatief maar ... de actie karakterkaart is wat onwennig, t.t.z. je karakter wordt actief als deze door een andere kaart (omgedraaid) wordt geactiveerd) - Niet echt negatief maar ... berekenen van je tijdverlies is ook altijd evident. - Interactie is miniem, deze is er echt enkel bij het activeren van een karakterkaart, voor de rest ben je vooral héél hard bezig met je planning. - De symboliek op de ontmoetingskaarten vraagt soms toch wel bijkomende uitleg deze is te vinden in de spelregels. Is wat zoekwerk daar en 54 ontmoetingskaarten zijn.
|