
Eerste sessie:
Na de regels gelezen en uitgelegd te hebben, begonnen met het testen.
We begonnen alle 3 heel aarzelend, niet goed wetend hoe het ging verlopen.
Vlug hadden we door dat geld de sleutel was tot dit spel.
Je begint met een startkapitaal maar vlug genoeg besef je dat dit (net zoals in het echte leven) erdoor vliegt.
Op zich heb je na een paar beurten de flow van het spel wel door
daar zit de moeilijkheid in dit spel zeker niet.
Zoals bij zovele spellen is planning essentieel . Maar laat dat nu net
hetgene zijn dat niet evident is, daar je wel eens afhankelijk kan zijn
van wat de speler voor u doet. Natuurlijk heb je niet dezelfde strategie
zal je niet makkelijk in iemand anders zijn vaarwater komen.
Halverwege het spel begint het wel op te vallen dat er veel dezelfde
acties worden gekozen om de andere beurt. Bvb.: zeilen dan markt dan
kolonie dan markt dan werkers dan markt enz enz
De markt was bij ons de meest bezochte plaats. Vond ik wel jammer, maar
wel belangrijk daar je inderdaad wel wat geld nodig hebt voor bepaalde
andere acties.
Het verdient zeker een herkansing maar we hadden niet allemaal een WOW-gevoel.

Tweede sessie:
Andere strategie
was al leuker. Alles is wat beter gekend en duidelijk.
2 zaken genieten wel de aandacht
bij het zeilen 1) de verplaatsingen
aangeven dmv boten plat te leggen die al verplaatst zijn. Anders is soms
niet duidelijk welke verplaatst zijn of niet.
2) 2x dat een einde van het spel hebben waarbij we in de laatste beurt weinig tot niets meer kunnen doen. Wel spijtig.
We hebben 1 nieuwe speler verwelkomd en zij was zeer te spreken over dit spel

3de sessie:
Ditmaal gespeeld met 4 spelers. Waarvan 1 speler het nog niet gespeeld had.
Na een uitgebreide uitleg aan deze persoon zijn we van start kunnen gaan
Spelers die het reeds gespeeld hadden kozen nu allemaal voor een
andere taktiek. Wat in dit spel zeker tot de mogelijkheden behoort.
Navegador is een spel waar je op verschillende manieren kan beginnen,
daar je je startopstelling zelf mag bepalen. Voor het eerste spel had ik
gekozen om te starten met de actie werkers aanwerven voor mn 2de
sessie had ik gekozen voor de actie zeilen en gisteren had ik de meest
domme a ctie gekozen kolonie veroveren.
Waarom is dit de meest domme actie, voor mij op dat moment? Wel om een
kolonie te kunnen veroveren moet je met minstens 1 boot bij dat gebied
hebben staan waar de kolonie ligt. Natuurlijk als je net gestart bent
liggen je 2 boten in Lissabon. Dus conclusie een verloren beurt.
Wanneer kan je de actie kolonie wel als eerste actie doen? Als je in
het bezit bent van de fiche Navegador, want dan kan je voor je
reguliere actie een zeil actie doen. Wat wil zeggen dat je met die fiche
eerst gaat zeilen met je boten en daarna je reguliere actie gaat
uitvoeren
kolonie veroveren.
Verder speelde het bordspel zeer aangenaam met 4 spelers, voor dat je
het eigenlijk goed besefte was je terug aan de beurt om je volgende
actie te doen.
Onze nieuwe speler begon ook wat aarzelend, omdat het toch wel veel dat
je moet onthouden. Maar na een volledig rondje acties doen was ook zij
goed weg met het spel.
Wel raakte ze telkens in de knoop bij het markt/produceer gebeuren.
Dit is dan ook een vernuftig mechanisme, waarbij je tracht het meeste
geld eruit te halen. Door het juist inzetten van je fabrieken
(produceren) en je koloniefiches (verkopen op de markt) kan je zo je
geldbuidel aanvullen.
Misschien een klein woordje verduidelijking bij het markt-gebeuren.
Elk goed (suiker, goud, specerij) kan je op de markt verhandelen (hetzij
produceren, hetzij verkopen). Je beslist zelf welk goed je gaat
verkopen of produceren. Je kan niet een goed tegelijkertijd produceren
en verkopen.
Wanneer je een goed verkoopt op de markt, zakt de waarde van dat goed op de markt.
Wanneer je een goed produceert in de fabrieken, stijgt de waarde van dat goed op de markt.
Zo zal gaandeweg het spel de markt steeds fluctueren, door de bezoeken van de spelers op de actie markt.
Welk zijn de sterke troeven van dit spel?
1) De rondel of te wel rad van acties, waar je kan kiezen uit 7 acties.
2) Het marktgebeuren dat toch wel het kloppende hart is van dit spel.
3) Bij vlotte spelers gaat het goed vooruit, waarbij je mag rekenen op +/- een half uur per speler.
4) Ondanks de complexiteit van het plannen, zijn de regels eenvoudig en makkelijk begrijpbaar.
Na ongeveer 2 uur was het spelletje ten einde, en konden we de punten
gaan toekennen van ons avontuur langs de Afrikaanse en Azïatische
kusten.
 
|