Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
Spelletjes enzo
Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
24-08-2017
Sandcastles (Yay Games)
Spelregels door gelezen, met hieronder m'n eerste bevindingen.
Sandcastles ... zomer is het hier in België nooit echt, maar wanneer
het dan toch zover is trekken we massaal naar de kust met onze kinderen.
Bouwen we zandkastelen en eten we ijsje!!!!
Niets leuker dan dit voor de kinderen, toch?
Je gaat zandkastelen bouwen om zo te voldoen aan de bonuskaarten.
Wanneer een zandkasteel voldoet aan 1 van de bonuskaarten dan neem je de bonuskaart (ook als ligt deze bij de tegenstander) en leg je de kaarten die overeenstemmen met deze bonuskaart af op een persoonlijke puntenstapel (zandbank). Als er bonuskaarten op het einde van het spel nog in je bezit zijn scoor je die extra punten ook.
Het spel eindigt wanneer de grote golfkaart wordt open gedraaid.
Tijdens het spel zullen andere spelers je zandkasteel proberen aan te vallen, maar wees gerust je kan het ook verdedigen.
3 verschillende soorten kunnen je aanvallen:
een krab knipt de emmer stuk
een emmer vangt de zeemeeuw &
een zeemeeuw vangt de krab en neemt deze mee.
Het verdedigen werkt op dezelfde manier natuurlijk. Wordt je emmer aangevallen door een krab, kan je je emmer verdedigen met een zeemeeuw (want
die vangt de aanvallende krab).
Dag 2 van deze beurs, toch wat meer gespannen als de dag ervoren. Toen had ik het gezelschap van m'n vrouw en 2 vrienden. Nu dus niet, maar niet getreurd, met m'n fototoestel in aanslag trok ik ten strijde in de spellen arena, Futur genaamd.
Wat me de dag ervoor wat ontgaan was, zijn de mooie banners van de verschillende uitgeverijen, ontwerpers en winkel.
Beneden aangekomen betreed ik nu met iets meer aandacht de 1ste zaal, daar staan spellen tentoon gespreid waar ik niets vanaf weet. Op 1 van de tafels staat een reuze grote maquette met obstakels om achter te schuilen. Hier zijn 5 spelers bezig met het verzetten van hun pionnen. Dit gebeurd met een meetlat waarmee je de loopafstand, maar ook de schietafstand uitzet. Er heerst hier een speelse gespannen sfeer rondom deze tafel. Het spel dat hier gespeeld werd is Doctor Who: Exterminate. Don't need to say anymore I presume.
De tafel ernaast zijn ze net een spel aan het opzetten met onnoemelijk veel miniaturen. Wezens waar ik zelfs de naam niet van weet De titel van het spel is me ook ontgaan in het aanschouwen van deze miniscuul uitgewerkte miniaturen. Prachtig om te zien, wel.
In deze zaal is ook de 2de hands stand ondergebracht waar een tal van mooie titels lagen te wachten op een nieuwe eigenaar. Daar ik me voorgenomen had niets te kopen, 2de hands, heb ik me maar wijzelijk naar de volgende zaal begeven.
Daar stonden een 10-tal prototypes opgesteld, zoals onder andere Lost In Time, Cover Me, Mobster,...
Eén van deze prototypes heb ik eerder eens mogen testen tesamen met de ontwerper van het spel. Dit was Lost In Time van Jason St. Just. Een leuk kaartspelletje waarin je gaat tijdreizen. Hierin gaat het erom dat het tijdreizen eindelijk op punt staat en je wordt terug in de tijd gekatapulteerd, maar hoe raak je nu terug naar het jaar 2031? Aan de hand van het spelen van kaarten ga je een eigen tijdlijn maken met als doel zo dicht mogelijk bij het jaar 2031 te raken. Lost In Time komt in 3 varianten: basisspel, Time Bandits (semi coöperatief) en een solo variant.
De grote zaal brengt me terug waar ik gisteren ook de meeste tijd heb doorgebracht. Daar ik zaterdag Chimera Station (Game Brewer) een tweede poging heb gegeven (m'n eerste poging op zomerspel was niet zo'n succes, maar dit kwam vooral door het niet helemaal onder de knie hebben van de regels).
Dus ging ik ook nu vol goede moed voor een 2de poging van Pixie Queen, deze was me de 1ste maal al redelijk bevallen, dus een 2de maal kon het alleen maar beter worden. Dat was het ook. Elke ronde de 5 fases doorlopen en dit gedurende 7 ronden.
Je gaat eten verzamelen waar je Pixies staan (telkens ik aan Pixies denk, komt spontaan het liedje Where's my mind in m'n hoofd),
Met je actiestenen acties uitvoeren,
Offeren aan de koningin ( ze is enkel tevreden met het eten dat ze die ronde wenst),
Ontvang eventuele beloningen,
Als laatste worden er strafpunten gegeven aan Pixies die niet genoeg hebben geholpen volgens de koningin.
Zoals in de meeste spellen is het ook hier soms een hersenkraker, er zijn zoveel mogelijke acties en je hebt maar een beperkt (4) aantal actiestenen. En dan kan het voorkomen dat je voor bepaalde acties zelfs 2 actiestenen nodig hebt. Welk pad wil ik bewandelen? Hoe raak ik af van die strafpunten die elke ronde worden toegekend.
Echt wel de moeite om te spelen, en door een hoog ratio aan mogelijkheden en variaties, is de herspeelbaarheid zeer hoog.
Tussen de babbeltjes door met een aantal uitgevers en vrienden, heb ik dan ook nog een nieuw spelletje van Game Brewer mogen testen, Castellum genaamd. Ontworpen en geïllustreerd door Erik Scheele ga je in dit bordspel Maastricht verdedigen door de jaren heen.
In 4 ronden die komen ga je, door een vorm van worker-placement, de vestingen van Maastricht te versterken en te bewapenen. Want in een volgende fase ga je vijanden moeten uitspelen (bij jezelf of een tegenspeler), in de vorm van kaarten, die Maastricht willen veroveren. Wanneer je vesting + bewapening groter of gelijk aan de vijand is, wordt deze verslagen. De troepen die je verslaagt leveren op het einde van het spel roem op, en natuurlijk diegene die op het laatste de meeste roem heeft is uiteindelijk de beste verdediger van Maastricht.
Het spel is relatief kort, en kan heel wat interactie opleveren tussen de spelers doordat er wel wat oorlog gevoerd wordt, zal deze zeker in de smaak vallen bij de jongere generatie. Maar ook families en veelspelers kunnen hier hun ding in kwijt. Mij heeft ie in ieder geval wel kunnen bekoren.
Verder wens ik Rudy Seuntjes, Kevin Govaerts, Michiel Hendricks, Jason St. Just & Evie Dolders, Rindert van den Eeckhout & Corina Cretu, Alexander Gonnissen te bedanken voor de gesprekken. Deze waren leerrijk, aangenaam en hartverwarmend.
Aan de organisatie mooie locatie, veel ruimte. Maar misschien naar volgend jaar toe, de prototypes wat meer mengen met de andere uitgevers ik vond ze nu wat verloren staan in die aparte (te) grote zaal.
Een nieuwe locatie, zeer benieuwd. Wat ons direct opvalt als vergelijking met vorig jaar. Het was wederom recht tegenover een gevangenis. Moeten we daar een rode draad in vinden naar volgend jaar toe?
Buitenzijde Futur
De beurs zelf toffe locatie waar de verschillende ruimten mooi opgevuld werden met spellen van verschillende genres, zoals wargames, familiespelen, kinderspelen, expertspelen, abstracte spellen & toernooi. De escaperoom heb ik niet bezocht, daar ik teveel met andere zaken bezig ben geweest.
Zoals vooral met netwerken, korte gesprekken gehad met Kevin & Rudy van de Game Brewer, met Ellis van Henmar Games, Michiel van Chronicle Games, met Simon van Geronimo Games.
Ook was er tijd voor het spelen van een aantal spelletjes zoals bvb. Chimera Station (Game Brewer) en Dale Of Merchants (Chronicle Games/Snowdale Design).
Photosynthesis
Eén bepaald spel trok mijn aandacht, Photosynthesis van Blue Orange Games, deze zal verdeeld worden door Geronimo Games. Deze is op Gencon50 een ware hit. Dit bordspel trok mijn aandacht, daar ik toch wel begaan ben met natuur en er ook de nodige interesse in heb. Hier in dit bordspel ga je je eigen boomsoort planten en zien groeien, de zon draait ook om het bord heen. Er worden punten gescoord naargelang de bomen die genieten van de zonnestralen, bomen die in de schaduw staan leveren geen punten op. First martians stond ook te pronken bij de stand van Portal Games Benelux, maar deze kon nog niet gespeeld worden. Maar je kon je helemaal laten gaan met Cry Havoc, Crazy Carts, ... Geronimo Games kon rekenen op een mix van publiek met hun fantasierijke spellen, zoals Magic Maze, Fantastic Park, Prof Marbles,
Bij Chronicle Games waren bepaalde spellen een voltreffer zoals (de klassieker ondertussen) droomhuis & what's up. Maar verder kon je hier ook spellen spelen zoals Spaghetti, 10minuten kraak, Deep Sea Adventure.
Cartamundi was ook aanwezig met de meer gekende spellen maar dan in kleine doosjes, zoals monopoly, cluedo.
Bij de Game Brewer kon je de spellen Chimera Station, Pixie Queen & Castellum spelen.
Henmar Games/4Dekx had een aantal abstracte spellen in de aanbieding, maar door een gebrek aan tijd zijn deze spellen erover geschoten. Maar titels als Double Cross, Try-Angle, Hostile Takeover ... Ass
Assortiment aan abstracte spellen voorzien door 4dekx
Om het helemaal bont te maken had Seb van de winkel De Kolonisten ook een aantal tafels waar spellen konden gespeeld worden, zoals Dice Forge, Tokaido, Pandemie, Specerijenroute,
Van al deze babbeltjes en spellen krijgt een mens al wel eens een hongertje en een dorstje, daar werd ook aan gedacht in de vorm van Chilli Con Carne en croque monsieur.
Natuurlijk is zo'n namiddag en avond vliegensvlug voorbij, maar niet getreurd morgen is er nog een dag. Met enkele prototypes, een 2de hands stand en op het menu dezelfde spellen als vandaag
Ik heb mij alvast zeer goed geamuseerd, met een prima organisatie op een zeer mooie locatie.