Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
Spelletjes enzo
Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
27-01-2017
Survive: Escape from Atlantis (Asmodee/Stronghold Games)
De titel zegt het al, proberen te ontsnappen van het eiland
dat stilletjes aan het zinken is. Bij elke beurt van een speler wordt er een
tegel weggenomen waardoor het eiland speler per speler kleiner wordt.
Je tracht je 10 ontdekkingsreizigers per schip of misschien
in uiterste nood al zwemmend, naar 1 van de 4 veilige eilanden te brengen.
Elke ontdekkingsreiziger (meeple) heeft een waarde op de
onderzijde gegraveerd, natuurlijk is het de bedoeling om de
ontdekkingsreizigers met de hoogste waarde in veiligheid te brengen. Want dit
kan leiden naar de winst.
Wanneer het eiland explodeert en voor altijd de dieperik
inzinkt, wint de speler die hoogste totale waarde van zijn ontdekkingsreizigers
in veiligheid heeft gebracht.
De eenvoud van dit bordspel maakt dat ook jonge kinderen dit
makkelijk kunnen leren en spelen. Het bord, de walvissen, de haaien, de boten
& zeemonsters zijn allemaal zo uitgewerkt dat het kinderen aanspreekt. Maar
ook volwassenen kunnen er hun gading in halen. Daar er een zeker coöperatief
element inzit, als een pest element.
Het spel in het kort:
Er zijn 4 zaken die je kan/moet doen in je beurt.
Een eilandtegel spelen (eilandtegels met rode
rand) (optioneel)
1 eiland tegel verwijderen (1st de
zandtegels, daarna de bostegels en als laatste de bergtegels)
Met de effecten dobbelsteen gooien (voor het
verplaatsen van zeemonsters, haaien of walvissen)
Waar zit het coöperatieve deel van het spel, hoor ik jullie
denken? Wel, dit zit vooral in het verplaatsen van boten en/of
ontdekkingsreizigers. Want in een boot kunnen 3 ontdekkingsreizigers zitten,
maar deze moeten niet van dezelfde persoon zijn. Wat wil zeggen dat wanneer er
meerdere personen in een boot zitten, deze personen er baat bij hebben om samen
te werken om deze naar veilige oorden te varen.
Waar zit het pest element in het spel, hoor ik jullie denken? Dit kan zitten in het
wegnemen van een eilandtegel. Wanneer je dit moet doen en er staat nog een
persoon op die tegel dan is deze verplicht om te zwemmen. Of wanneer je met de
dobbelsteen gooit, en je kan ofwel een zeemonster ofwel een haai ofwel een
walvis verplaatsen. Zo kan het zijn dat:
Zeemonster verplaatsen dat een boot + bemanning
worden opgegeten ofwel
Haai verplaatsen dat een zwemmer wordt opgegeten
ofwel
Walvis verplaatsen dat een boot wordt vernietigd
en de evenuele bemanning moet zwemmen.
Wanneer komen deze gevaren in het spel? Het zeemonster heeft
zijn vaste startpositie op het bord, de haaien en walvissen komen op het bord
bij het omdraaien van eilandtegels. Sommige eilandtegels hebben een groene rand
en sommige hebben een rode rand. Deze met een groene rand moeten direct
uitgevoerd worden. Deze met een rode rand mag de speler die deze heeft
omgedraaid houden, om eventueel in een later beurt uit te spelen. Het draaien
van een eilandtegel gebeurd wel in het geheim zodat de andere spelers niet
kunnen zien welk soort tegel je omdraait. Want bij een rode rand wil je niet
dat de andere weten welke het is. Bij een groene rand leg je hem open op tafel
en voer je hetgeen uit dat de tegel vraagt.