Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
Spelletjes enzo
Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
29-11-2016
Tzolk'in (Uitgever The Game Master)
Na jaren er elke keer voorbij gelopen te zijn, op Spel dan
toch uiteindelijk aangekocht. We hadden er goede en minder goede zaken over
gehoord. Toch gezwicht, de aankoopprijs heeft deze aankoop bespoedigd, het
thema spreekt ons ook wel erg aan en natuurlijk zéér benieuwd naar het spel.
Bij het openen van het de doos en het uitnemen van de
onderdelen valt op dat, ondanks dat het een expertspel is, er eigenlijk niet
zoveel onderdelen zijn. De onderdelen die er zijn spreken allemaal wel voor
zich. Het enige wat héél belangrijk is, is in welke volgorde het bord te
assembleren. Maar dit staat dan ook weer keurig in de spelregels.
De spelregels op zich, vind ik persoonlijk moeilijk om door
te lezen. Er zit geen echte goede structuur in, naar mijn bescheiden mening.
Palenque
Yaxchilan
Tikal
Uxmal
Chichén Itzá
Dit zijn 5 steden uit de oude Mayacultuur,
deze zijn mooi in het spel geïntegreerd door gebruik te maken van tandwielen.
Spijtig dat hun geschiedenis niet meer tot uiting komt.
Deze tandwielen
zorgen ervoor dat op een unieke manier, elk actieveld elke ronde wordt
beïnvloedt. Prachtig om te zien hoe dit mooi in elkaar vloeit en er dus goed
moet nagedacht worden welke actie gedaan wil worden, op het eigenste moment
en/of in latere beurten.
Want een arbeider
die je deze ronde inzet, zal de volgende ronde niet meer op diezelfde plaats
staan, maar door het draaien van het Tzolkin tandwiel een actieveld verder.
De spelregels
helemaal uitleggen is niet zo evident, maar in grote lijnen ga ik jullie
trachten een beeld te scheppen.
Iedere ronde bestaat in feite uit 3 fases, waarvan 1 fase (*)
(2de fase maar 4 keer voorkomt in de 26 ronden daar dit de voedingsfase is. De 2 andere
fases zijn:
Inzetten van arbeiders of terugnemen van
arbeider
*
Het Tzolkin tandwiel een dag verder draaien.
Fase 1:
Door het inzetten van arbeiders ga je acties plannen voor
een volgende ronde.
Door het terugnemen van arbeiders ga je die bepaalde actie
doen, of wanneer maïs betaald wordt kan je ervoor kiezen een actie op een lager
actieveld te doen.
Fase 2 (*):
Wanneer het Tzolkin tandwiel een kwart gedraaid is (+/- 6 à
7 ronden), zullen de arbeiders moeten gevoed worden, dit kost 2 maïs per
arbeider op het bord en in je persoonlijke voorraad. Door bepaalde gebouwen kan
die hoeveelheid gereduceerd worden.
Fase 3:
Het Tzolkin tandwiel een dag verder draaien, dit gebeurd tegen
de klok in. Er kan zelfs geopteerd worden om het tandwiel 2 dagen verder te
draaien. Dit maakt natuurlijk dat je arbeiders 2 plaatsen zullen opschuiven, en
ook dat de voedingsfase vlugger in zicht komt. 2 dagen vooruit draaien van het
Tzolkin tandwiel is wel onderhevig aan bepaalde voorwaarden.
Door arbeiders in te zetten op de tandwielen, ga je zaken
kunnen doen zoals:
-maïs oogsten,
-hout hakken,
-steen hakken,
-goud delven,
-kristallen schedels verzamelen,
-gebouwen of monumenten bouwen,
-vooruitgang boeken op de technologiesporen,
-meer aanzien krijgen bij de goden,
-goederen omzetten,
-arbeiders aanwerven,
-aanbidden van de goden.
Zoals je ziet zijn er tal van mogelijkheden, met het
uiteindelijke doel om zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Zodat je jezelf tot
Maya koning kan kronen na 26 dagen.
Het is niet voor niets een expertspel, want hoe eenvoudig de
regels ook zijn is het gemakkelijk om iets fout te doen. Zeker de eerste
sessies, die je zal gebruiken als een leerproces.
Mijn eerste indruk is dat het een zeer mooi spel is, met tal
van mogelijkheden, met verschillende strategieën. Al was ik na mn eerste sessie
zwaar ontgoocheld dat ondanks het bouwen van een aantal gebouwen ik eigenlijk
op het einde niets bereikt had.
Wel vonden we het héél moeilijk om monumenten op te richten,
dat leek een iets te zware opdracht om al die goederen te verzamelen om dan een
monument te kunnen bouwen. Maar misschien door een iets andere strategie dat
volgende keer wel lukt.
Voor mensen die door het bos de bomen soms niet meer zien,
is dit spel af te raden. Je raakt op een bepaald moment vast in je denkpatroon
en dit zal het spel enorm vertragen, daar ieder beurt om beurt speelt. Met 2
valt dit nog wel mee, maar indien je met meerdere spelers speelt zou dit voor een
grote downtime kunnen zorgen.
Onze 1ste sessie met 2 spelers duurde (zonder
uitleg) toch al gauw een 2 uur. De uitleg nam toch al gauw een uurtje in
beslag.