Bordspel agenda

Data aangaande spelmomenten en natuurlijk beurzen.

Inhoud blog
  • ZIE NIEUWE BLOG
  • Pixie Queen (Game Brewer)
  • Brussels Games Festival
  • Sandcastles (Yay Games)
  • Dag 2:
    Categorieën
  • 999 Games (1)
  • AEG / Artipia Games (1)
  • Aporta Games (2)
  • Asmodee (0)
  • Chronicle Games (2)
  • Eggertspiele / Pegasus Spiele (0)
  • EmperorS4 Games (1)
  • Far Off Games (0)
  • Game Brewer (1)
  • Garphill Games (1)
  • Gaudete Games (2)
  • Iello (3)
  • Independent publisher (1)
  • Ludonaute (2)
  • Matagot (1)
  • Oink Games (1)
  • Pencil First Games (1)
  • Prijsvragen (2)
  • Queen Games (2)
  • Stronghold Games (1)
  • Sunny Games (1)
  • The Game Master (5)
  • TMG (Tasty Minstrel Games) (1)
  • Waterfall Games (1)
  • White Goblin Games (4)
  • Yay Games (2)
  • Z-Man Games (1)
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    Spelletjes enzo
    Gezelligheid en bordspellen gaan hand in hand
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avenue (Aporta Games)

    http://i.imgur.com/XK3bgBb.jpg

    Avenue, in het Nederlands betekent dit laan en dat is ook wat je gaat doen wegen tekenen.

    http://i.imgur.com/mBeYdOs.jpg

    Ja hoor, net als in Doodle City (waar je ook wegen tekende om hotels, taxi’s & winkels met elkaar te verbinden) ga je nu wegen tekenen om zo boerderijen met wijngaarden te verbinden. Indien je dan ook nog zoveel mogelijk wijngaarden kan leiden naar hun desbetreffend kasteel, kan je je zelf beschouwen als een goede wegenbouwer. MAAR zo makkelijk is het allemaal niet.

    We spelen 5 rondjes wat om en bij een goede 20min tot een half uurtje in beslag neemt.

    http://i.imgur.com/IT2lLK5.jpg

    Iedere keer is het spelletje weer anders, en kan je je echt niet inhouden is het zelfs mogelijk het solo te spelen. Wat ik intussen reeds talloze keren heb gedaan. Telkens ik het speel, heb ik er wel plezier aan gewoon omdat het eenvoudig is, snel speelt en een hoop plezier met zich mee brengt. De verzuchtingen, de “yes”-momenten, de “oh nee”-momenten. Zo zalig.

    Interactie is er weinig of niet, je kan wel bij andere spelers kijken maar dit beïnvloedt je eigen spelletje niet.

    http://i.imgur.com/z1GApgS.jpghttp://i.imgur.com/4fBC4LQ.jpg

    Zo simpel dat de regels zijn, zo simpel is het niet om telkens opnieuw punten te scoren. Daar er iedere ronde een boerderij wordt geteld, wil je misschien toch graag iedere ronde puntjes verzamelen of speel je liever een andere tactiek zodat je op langere termijn ineens veel punten kan scoren? Dat is de vraag waar je mee worstelt ieder spelletje.

    Een ronde duurt net zolang totdat ereen 4de gele kaart wordt opengedraaid. Dit kan dus al na een 4de kaart zijn maar evengoed pas na een 7de, 8ste of 10de kaart zijn. Dit bepaald misschien ook ineens je tactiek of strategie, wie weet.

    http://i.imgur.com/p4ddhCS.jpghttp://i.imgur.com/izGexmv.jpg

    Elke kaart die omgedraaid wordt, is er een weg afgebeeld die je net zo overtekend op je eigen bladje, enkel mag je zelf de locatie bepalen waar je deze tekent. Ook mag je per ronde 1 keer een weg niet tekenen door gaan te kijken naar de volgende boerderijkaart. Zo weet je welke boerderij in de volgende ronde gaat geteld worden.

    Belangrijk is dit spelletje is dat je weet dat je punten per ronde oplopende moet zijn, d.w.z.:

    Als je in “ronde 1” 5 punten scoort, je de volgende ronde (ronde 2) meer dan 5 moet scoren om in die ronde ook punten te kunnen verdienen. Is dit niet het geval scoor je 0 punten (wat op het laatste van het spel “-“punten oplevert).

    Enkel de 2 kastelen (eentje voor witte wijn en eentje voor rode wijn) worden pas geteld na ronde 5. Naar ronde 5 ga je tellen hoeveel witte wijngaarden je naar je “witte” kasteel hebt kunnen leiden en hetzelfde voor het rode kasteel.

     http://i.imgur.com/5Eaa7yd.jpg

    + Snel

    + Makkelijke regels

    + Puss your luck

    + Verschillende tactieken

    + Voor jong & oud

    + Kwalitatief stevige kaarten

    + Solo

     

    - Chaotisch bij 6 spelers

    - Weinig controle i.v.m. valsspelers

    - Puss your luck


    24-04-2017 om 12:35 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Aporta Games
    >> Reageer (0)
    15-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droomhuis (Chronicle Games)

    http://www.droomhuis-bordspel.nl/images/box.png?crc=4031462295https://s2.postimg.org/4f7oi5dqx/20170210_202840.jpg

    Als je de titel leest, spreekt het tot de verbeelding. Wie woont er nu niet graag in zijn/haar droomhuis?

    Maar niet te hard van stapel lopen, je gaat hier niet je eigen huis ontwerpen. Nee wel ga je je huis inrichten naar je eigen smaak met kamers, inrichtingen en natuurlijk een dak. Want je wil natuurlijk niet dat het in net ingerichte huis gaat binnen regenen. Hierbij kan je de hulp krijgen van gereedschap, klussers. In plaats van architect, ben je eigenlijk binnenhuisarchitect. Klinkt wel leuk, toch?

    https://s32.postimg.org/eojhx6vmt/20170210_205515.jpg

    Waar krijg je punten voor?

    • Op de kamerkaarten staat steeds het puntenaantal vermeld, naargelang het aantal kaarten van een bepaalde kamer (vb. woonkamer kan 1 punt opleveren als ze uit 1 kaart bestaat, maar kan ook 4 punten opleveren als ze uit 2 naast elkaar liggende woonkamerkaarten bestaat, maar kan ook 9 punten opleveren als ze uit 3 naast elkaar liggende woonkamerkaarten bestaat).
    • Je krijgt ook nog punten voor de inrichtingen in je huis zijnde bvb. een auto, boomhut, kattenhok, enz
    • Je krijgt ook punten voor functionaliteit, dwz. Heb je een badkamer op het gelijkvloers en 1ste verdiep krijg je 3 punten. Heb je een badkamer, slaapkamer & keuken in je huis krijg je ook 3 punten.
    • Het dak kan ook nog punten opleveren. Een compleet dak (4 kaarten) levert punten op, wanneer het allemaal dezelfde kleur is 8 punten, wanneer het verschillende kleuren heeft 3 punten. Een dakkapel in je dak levert 1 extra punt op. Een incompleet dak levert geen punten op.

     https://s10.postimg.org/4neevpp09/20170207_195751.jpg

    In het kort uitgelegd ga je van het centrale bord 1 van de 5 kolommen kiezen. Op de bovenste rij liggen steeds een verbouwingskaarten (uitgezonderd het linker vak, dit is voor de startspeler), op de onderste rij liggen steeds kamerkaarten.

    Dit ga je doen gedurende 12 ronden, want op je eigen spelersbordje zie je ruimte voor 12 kamerkaarten.

    https://s27.postimg.org/xk0cwpikz/20170215_133610.jpg

    Kamerkaarten: 

    Deze MOETEN steeds op je eigen spelersbord gelegd worden, je kan nooit een kamerkaart afleggen. Indien je een kamerkaart niet reglementair kan leggen in je kamer, moet je deze omdraaien en heb je een lege kamer gebouwd (levert geen punten op).

    Verbouwingskaarten:

    We hebben verschillende soorten verbouwingskaarten (inrichtingen, gereedschap, daken, klussers) deze komen niet in je huis te liggen. Maar worden ofwel direct uitgevoerd (inrichting) ofwel in een latere beurt (gereedschap, klussers) ofwel op het einde van het spel (klussers & daken).


    https://s16.postimg.org/i7flol991/20170215_133716.jpghttps://s2.postimg.org/rjiqnqq9l/20170215_133359.jpg?1

    Enkele belangrijke regels:

    • Wanneer een inrichtingstegel op een kamerkaart wordt gelegd, mag deze kamer niet meer uitgebreid worden (Vb.: woonkamer bestaat uit 1 kaart en je kan de piano leggen als inrichting, kan je daarna geen woonkamerkaart meer aan deze woonkamer leggen. Wel ergens anders eventueel)
    • Een kamer kan maximaal bestaan uit het aantal kaarten aangegeven op de kaart (vb.: badkamer mag maar uit 1 kaart bestaan, dus mag daar direct naast geen badkamer komen liggen)
    • Men kan geen kamerkaart spelen op een veld, waar vlak onder nog geen kamerkaart ligt.
    • Kelderkaarten (donkere kaarten) moeten in de kelder komen (onderste 2 velden)
    • Als je een kolom kiest en er ligt in de bovenste rij een dakkaart, dan moet je deze onmiddellijk gedekt op uw spelersbordje leggen. Deze mag tot aan het einde van het spel niet meer bekeken worden.

     https://s8.postimg.org/5ebmylkyt/20170207_191741.jpg

    De conclusie van mezelf en m’n medespelers, ondertussen toch reeds een 5-tal keer gespeeld, is allemaal hetzelfde. Een leuk, luchtig spelletje waar toch wel wat venijn in de staart kan zitten.  Elk spelletje is toch steeds anders, daar de kaarten altijd anders komen te liggen. Met kinderen is het geheel anders spelen, daar de kinderen waar ik het mee speelde vooral de schoonheid van de kamers keken. De garage vonden ze helemaal niet belangrijk. Ook de speelduur speelt heel hard in het voordeel van dit bordspel, op een goede 25 minuten ben je klaar met spelen. Het spelmateriaal is van zeer degelijke kwaliteit, wat toch wel zeer belangrijk is voor kaarten. Wat ook leuk gevonden is, is in geval van een gelijke stand, wordt er gekeken naar het aantal kindjes op de kamerkaarten. Zoeken maar.

    Zijn er dan geen negatieve puntje te melden? Zeer weinig eigenlijk, en die er zijn, zijn niet spelbepalend. Wat me vooral stoorde is de grote doos, meer bepaalde 7cm dik. Volgens mij had dit makkelijk 2cm minder dik kunnen zijn. Voor uitbreidingen is er niet zo heel veel plaats meer, enkel bij de verbouwingskaarten. Verder kan de puntentelling nogal hectisch verlopen, daarom raad ik aan alles af te handelen persoon per persoon. Een doorwinterde veelspeler die héél veel taktiek zoekt, gaat zijn gading in dit spelletje niet vinden. MAAR dit spelletje vraagt en smacht gewoon om luchtig gespeeld te worden.

    Ik vraag me verder af wat het nut is om de verzamelde dakkaarten niet te mogen bekijken, waarom deze niet gewoon open leggen? Oké je moet zo meer op je geheugen rekenen, en je tegenstander weet misschien ook niet precies welke je aan het verzamelen bent. Maar wanneer alles open ligt, kan er misschien nog meer tactisch gespeeld worden. Toen we het met de kinderen speelde hebben we hen gezegd dat ze de kaarten wel mochten bekijken. Deze regel is natuurlijk makkelijk aan te passen naargelang de spelersgroep en de leeftijd.

    https://s27.postimg.org/aw8irrz2b/20170210_205453.jpghttps://s24.postimg.org/nkbnwtlvp/20170207_200558.jpg

    15-02-2017 om 15:35 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Chronicle Games
    Tags:Kaartmanagement, building, droomhuis, chronicle games
    >> Reageer (0)
    06-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gold West (TMG - Tasy Minstrel Games)

    https://s23.postimg.org/pd24845wr/Gold.pnghttps://s27.postimg.org/685ahgudf/20170202_192024.jpg

    Een aantal weken geleden gespeeld op een spelnamiddag, ik was direct verkocht. De vormgeving, de speelduur, het spelplezier, … het was een heel aangename sessie.

    Bij Tasty Minstrel Games (TMG) gepolst of het mogelijk was om een review copy op te sturen, wat niet mogelijk leek daar deze terug in productie genomes moest worden en ze nog wanneer dit ging gebeuren en de hoge verzendkosten. Dan maar een zoektocht begonnen naar een 2de hands exemplaar aan een schappelijke prijs. Want laat het duidelijk zijn, het is een goed kwalitatief bordspel, maar de prijs stoot tegen de borst. Je telt al gauw tussen de 50 à 65€ neer!!

    https://s30.postimg.org/o0cm0idm9/20170202_192048.jpg

    Dit bordspel geeft je voldoende genoegdoening, daar er 4 elementen in verwerkt zijn die de herspeelbaarheid verhogen.

    • Het puzzelachtige effect van het bordspel, aparte elementen die je random kan leggen.
    • De fiches die op het speelbord random worden gelegd, wel bij hun overeenstemmende kleur.
    • Boomtown moet opgevuld worden met tegels die vooral punten opleveren op het einde van het spel, daar zijn meer voorzien dan nodig.
    • De investeringskaarten, daar heb je er 8 van nodig en zijn ook talrijk aanwezig.

    https://s23.postimg.org/n3740vmff/Gold_West_invest.jpghttps://s24.postimg.org/thyfl8d85/20170202_192106.jpg

    https://s27.postimg.org/z0gyzm6wz/20170202_205358.jpg

    Dit maakt dat je dit spelletje graag bovenhaalt, daar het steeds een nieuwe uitdaging is en ook vraagt om flexibel in je taktiek te zijn.

    We hebben 5 grondstoffen die we elke beurt willen/moeten gebruiken om acties te kunnen doen. Dit zijn hout en steen (om te kunnen bouwen). Dit zijn koper, goud en zilver (om te kunnen investeren, om te kunnen leveren, om naar boomtown te kunnen gaan)

    Punten worden verdiend doorheen het spel EN ook nog op het einde van het spel.

    • Doorheen het spel: Investeringskaarten, leveringen, grondstoffen in leveringsvak plaatsen.
    • Einde spel: uw grootste groep tenten/nederzettingen, terreinbonus, boomtown, negatieve punten door tenten op het veld “Wanted”.


    Speelbeurt van een speler is simpel. 3 stappen die ondernomen moeten worden. Dit ga je ofwel 10 keer (3-4 spelers) ofwel 12 keer (2spelers) doen.

    • Activeren van uw leveringsspoor: je gaat grondstoffen van 1 leveringsvak (naar keuze) naar boven brengen, en op elk bovenliggend leveringsvak laat je 1 grondstof achter. De overgebleven grondstoffen ga je kunnen gebruiken in de volgende stappen van je beurt.

    https://s27.postimg.org/o4l37unfn/20170202_210653.jpg

    • Gebruik metalen: de metalen die door het activeren van je leveringsspoor naar boven zijn gekomen kan je nu gebruiken voor levering, investering, boomtown.
    • Plunderen of bouwen: wanneer je steen en/of hout naar boven hebt kunnen halen met je leveringsspoor ga je kunnen bouwen. Heb je slechts 1 van de 2 ga je een tent kunnen oprichten. Heb je beide grondstoffen ga je een nederzetting kunnen bouwen. Een tent/nederzetting wordt op het spelbord geplaatst op een veld met een open tegel. Deze tegel wordt eraf genomen de grondstoffen die er op staan worden uit de voorraad genomen. Deze grondstoffen moeten nu op je leveringsspoor in een leveringsvak naar keuze worden geplaatst (eventuele punten worden direct toegekend). De tegel komt op het bijpassende veld van je persoonlijk speelbordje, dit gaat op het einde van het spel misschien nog punten opleveren. Wanneer je geen hout of steen hebt bovengehaald met je leveringsspoor moet je gaan plunderen, dit doe je door een tent op het veld “Wanted” te leggen en direct 1 strafpunt te nemen. Waarna je een openliggende tegel van het spelbord mag nemen en de bijbehorende grondstoffen. Deze grondstoffen plaats je in een leveringsvak naar keuze en je krijgt de bijbehorende punten.

     https://s23.postimg.org/x4885ar23/20170202_220948.jpg

    Wat dit spel zo aangenaam maakt, is dat het héél vlot speelt. Simpele stappen te volgen in je beurt. Activeer je leveringsspoor, gebruik metalen en ga daarna plunderen of bouwen. Dat is alles. Fantastisch!!!

    Het nadeel kan zijn dat spelers TE veel gaan nadenken, elke beurt hun te nemen stappen gaan analyseren en blijven analyseren. Het kan dit spel kraken, want uiteindelijk is het een lichte filler, met een dosis strategie en tactiek.

    Het moeilijke aan dit spel is mijn ogen vooruit plannen, met name het leveringsspoor. Waar wil je in je volgende beurten naartoe, wat wil je doen en wanneer wil je dat doen?

    https://s23.postimg.org/flqn4mj23/20170202_222842.jpg

    06-02-2017 om 09:20 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:TMG (Tasty Minstrel Games)
    Tags:Resource management, worker placement, boardgame, TMG
    >> Reageer (0)
    03-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El Gaucho (The Game Master/Argentum Verlag)

    https://cdn.shopify.com/s/files/1/0664/2803/products/El_Gaucho1_grande.jpg?v=1443471823

    El Gaucho oftewel een bereden veehoeder die een nomaden bestaan leidde. Ze konden ingehuurd worden door de eigenaars van een ranche, om het vee te hoeden op de grasvlaktes (pampa).

    Als een echt cowboy of veehoeder ga je in dit spel trachten de meest waardevolle koeien in je bezit te krijgen en te houden, je kan deze dan tijdens het spel verkopen ofwel op het einde van het spel. Dit levert jou pesos op die de sleutel zijn tot de overwinning. Wie aan het einde van het spel de meeste pesos weet te verzamelen wint een spelletje veehoeden.


    https://image.ibb.co/mYx0BF/20170127_204147.jpg

    Toen ik het spel voor het eerst speelde, had ik niet echt notie wat te doen. Niet dat de algemene regels moeilijk zijn, verre van eigenlijk.

    Want in je beurt:

    ·         Neem je 2 dobbelstenen en gebruik je de waarde om een speciale actie (in een volgende beurt) te reserveren of gebruik de dobbelstenen om koeien te claimen in de pampas.

    ·         Voer je speciale acties uit, die je in een vorige beurt reserveerde.

    Meer omvat een beurt niet, toch niet moeilijk, wel? Dachten we ook niet, tot je het begint te spelen en ziet dat bepaalde acties in mekaar vloeien, dat het niet louter plaatsen en wegnemen is van je gauchos. Planning is toch wel essentieel, kijken wat je tafelgenoten aan het doen zijn of willen doen ook.

    De acties wat toegelicht:

          Gauchos naar pampas sturen: Je kan je gekozen dobbelstenen gebruiken om koeien in de pampas te reserveren. Op elke tegel (uitgezonderd de 1) staan 2 getallen (linksboven en rechtsboven). Wanneer je aan de waarde linksboven voldoet, heeft je gaucho de koe gevangen zet je deze rechtop op de tegel. Wanneer je aan de waarde rechtsboven voldoet, heeft je gaucho de koe nog niet gevangen, is je gaucho bij de koe aan het rusten. Je legt op plat op de gekozen tegel. In een latere beurt kan je een rustende gaucho de koe laten vangen door terug aan de waarde rechtsboven te voldoen.


    https://image.ibb.co/m92p5a/20170127_204202.jpg

          Speciale acties:

    o   Sorteren: deze actie geeft je de mogelijkheid om je juist verworven koe eender waar  in zijn kudde te plaatsen.

    o   Wensen: deze actie geeft je de mogelijkheid een fictieve dobbelsteen te gebruiken.

    o   Onmiddelijke verkoop: deze actie geeft je de mogelijkheid een kudde van jou van minstens 2 koeien te verkopen, daarbij krijg je nog eens 5 extra pesos.

    o   Koeien stelen: deze actie geeft je de mogelijkheid een koe te stelen bij een andere gaucho, en deze aan je eigen kudde toe te voegen.

    o   Oprichten of vervangen van gauchos: deze actie geeft je de mogelijkheid om 2 van je rustende gauchos wakker te maken OFWEL een gaucho van iemand anders te verwijderen (actief of rustend) en je eigen gaucho (actief = rechtop staand) daar te zetten. Als compensatie krijgt de verwijderde gaucho van zijn verzekering een bepaalde vergoedering afhankelijk van de tegel waar hij opstond.

    o   Geheime koeien: deze actie geeft je de mogelijkheid om koeien in het geheim te kiezen en deze op lege plaatsen in de pampas te plaatsen, EN je mag er een gaucho van je zelf actief op zetten.


    https://image.ibb.co/dOzrJv/20170127_214729.jpg

    Op het einde van een ronde worden de verworven koeien steeds aan hun eigen kudde toegevoegd. De kudde kan in oplopende volgorde gelegd worden, maar ook in aflopende volgorde. Maar men moet steeds rechts aanleggen (uitgezonderd wanneer de speciale actie sorteren wordt gebruikt). Wanneer je niet rechts kan aanleggen, ben je verplicht de bestaande kudde eerste te verkopen en daarna met een nieuwe kudde te starten.

    Natuurlijk wil je zoveel mogelijk koeien aan je kudde toevoegen, want dit gaat je meer geld opleveren. Hoe hoger de waarde linksboven op de tegel van je koe, hoe meer geld deze kan opleveren bij een verkoop. Want de hoogste waarde in je kudde wordt vermenigvuldigd met het aantal tegels in je kudde.

    Het spel eindigt wanneer de trekstapel van koeien leeg is, dan wordt er nog 1 reguliere ronde gespeeld. Waarna er nog 1 finale ronde volgt waarbij geen dobbelstenen meer worden gebruikt, enkel de speciale acties kunnen dan nog worden uitgevoerd.


    https://image.ibb.co/eddU5a/20170127_214707.jpg

    Nu volgt de laatste puntentelling. Actieve (rechtop staande) Gauchos die zich nog in de pampas bevinden, die koeien mogen nog bij aan zijn kudde worden gevoegd volgens de geldende regels. Rustende gauchos worden uit het spel verwijderd.

    Nu volgt dan een laatste finale puntentelling van de nog resterende kuddes in jou bezit.


    https://image.ibb.co/jdokdv/20170127_204413.jpg

    + Mooi overzichtelijk bord.

    + Variabele setup met de koeien in de pampas.

    + Vele actiemogelijkheden.

    + Best met 3-4 spelers, door de interactie.

    + Relatief korte speelduur (+/- 1uur)

    03-02-2017 om 10:06 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:The Game Master
    Tags:bordspel, boardgame, El Gaucho, cowboys, sets verzamelen, handelen
    >> Reageer (0)
    27-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Survive: Escape from Atlantis (Asmodee/Stronghold Games)

    http://oi65.tinypic.com/2zghxxl.jpg


    De titel zegt het al, proberen te ontsnappen van het eiland dat stilletjes aan het zinken is. Bij elke beurt van een speler wordt er een tegel weggenomen waardoor het eiland speler per speler kleiner wordt.


    https://s24.postimg.org/5aif612ad/20170123_203102.jpghttps://s30.postimg.org/td11pn6td/20170123_203121.jpg

    Je tracht je 10 ontdekkingsreizigers per schip of misschien in uiterste nood al zwemmend, naar 1 van de 4 veilige eilanden te brengen.

    Elke ontdekkingsreiziger (meeple) heeft een waarde op de onderzijde gegraveerd, natuurlijk is het de bedoeling om de ontdekkingsreizigers met de hoogste waarde in veiligheid te brengen. Want dit kan leiden naar de winst.

    Wanneer het eiland explodeert en voor altijd de dieperik inzinkt, wint de speler die hoogste totale waarde van zijn ontdekkingsreizigers in veiligheid heeft gebracht.

    De eenvoud van dit bordspel maakt dat ook jonge kinderen dit makkelijk kunnen leren en spelen. Het bord, de walvissen, de haaien, de boten & zeemonsters zijn allemaal zo uitgewerkt dat het kinderen aanspreekt. Maar ook volwassenen kunnen er hun gading in halen. Daar er een zeker coöperatief element inzit, als een pest element.


    https://s29.postimg.org/a1kge3glj/20170123_203136.jpg

    Het spel in het kort:

    Er zijn 4 zaken die je kan/moet doen in je beurt.

    • Een eilandtegel spelen (eilandtegels met rode rand) (optioneel)
    • Max. 3 verplaatsingspunten spenderen (boot verplaatsen, meeple verplaatsen)
    • 1 eiland tegel verwijderen (1st de zandtegels, daarna de bostegels en als laatste de bergtegels)
    • Met de effecten dobbelsteen gooien (voor het verplaatsen van zeemonsters, haaien of walvissen)

    https://s27.postimg.org/js3193qer/20170123_205735.jpg

       Waar zit het coöperatieve deel van het spel, hoor ik jullie denken? Wel, dit zit vooral in het verplaatsen van boten en/of ontdekkingsreizigers. Want in een boot kunnen 3 ontdekkingsreizigers zitten, maar deze moeten niet van dezelfde persoon zijn. Wat wil zeggen dat wanneer er meerdere personen in een boot zitten, deze personen er baat bij hebben om samen te werken om deze naar veilige oorden te varen.

       Waar zit het pest element in het spel, hoor ik jullie denken? Dit kan zitten in het wegnemen van een eilandtegel. Wanneer je dit moet doen en er staat nog een persoon op die tegel dan is deze verplicht om te zwemmen. Of wanneer je met de dobbelsteen gooit, en je kan ofwel een zeemonster ofwel een haai ofwel een walvis verplaatsen. Zo kan het zijn dat:

    • Zeemonster verplaatsen dat een boot + bemanning worden opgegeten ofwel
    • Haai verplaatsen dat een zwemmer wordt opgegeten ofwel
    • Walvis verplaatsen dat een boot wordt vernietigd en de evenuele bemanning moet zwemmen.

    Wanneer komen deze gevaren in het spel? Het zeemonster heeft zijn vaste startpositie op het bord, de haaien en walvissen komen op het bord bij het omdraaien van eilandtegels. Sommige eilandtegels hebben een groene rand en sommige hebben een rode rand. Deze met een groene rand moeten direct uitgevoerd worden. Deze met een rode rand mag de speler die deze heeft omgedraaid houden, om eventueel in een later beurt uit te spelen. Het draaien van een eilandtegel gebeurd wel in het geheim zodat de andere spelers niet kunnen zien welk soort tegel je omdraait. Want bij een rode rand wil je niet dat de andere weten welke het is. Bij een groene rand leg je hem open op tafel en voer je hetgeen uit dat de tegel vraagt.


    https://s24.postimg.org/5ud8k6ln9/20170123_205804.jpg

    27-01-2017 om 14:24 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Stronghold Games
    Tags:Board Game, Bordspel, Familie, Asmodee, Stronghold Games,
    >> Reageer (0)
    13-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Macao (Uitgever White Goblin Games)
    https://s29.postimg.org/kg7ngbn9z/pic685675_md.jpg

    Macao, een havenstad in China. Lang lang geleden was dit Portugees territorium, nu wordt het ook wel het Las Vegas van het Oosten genoemd.

    https://s23.postimg.org/uiynlz4zf/pria_grande_macao.jpghttps://s29.postimg.org/itcvr66d3/macau_skyline.jpg

    Maar het bordspel, dit kan me echt bekoren. De spelregels zijn makkelijk te begrijpen, lezen zeer makkelijk door. Met aan de rechterzijde steeds beknopt weergegeven wat te doen. Ook krijg je op je eigen spelersbordje ook nog eens in het kort het spelverloop links EN rechts waar je eventueel minpunten voor ontvangt. Super duidelijk en het speelt zo aangenaam.

    https://s24.postimg.org/ru1k18l39/pic929372_md.jpg

    We hebben deze nu een aantal jaren in de kast zitten, en zo om de zoveel tijd wordt deze er eens uitgehaald, misschien wel te weinig.
    Nu bij het schrijven van deze impressie heb ik eigenlijk direct terug zin om deze te spelen. Dit komt mede door de herspeelbaarheidsfactor, deze zal van sessie tot sessie verschillen. Door de ambachtskaarten die willekeurig worden gelegd per ronde. Door de gebouw -en persoonskaarten die geschud worden en per ronde op tafel komen, door de goederenfiches die random over de stad verdeeld worden. Door de dobbelstenen die naar willekeur een getal laten zien. Dit maakt dat dit spelletje toch elke keer anders speelt en andere tactische overwegingen vraagt.


    https://s30.postimg.org/puzm0dkq9/pic738354_md.jpg

    Het spel duurt 12 ronden, waarbij elke ronde opgedeeld is in 3 fasen.
    Fase 1 & 2 zijn de makkelijke fasen. Fase 3 is ook niet moeilijk, enkel de te maken keuzes zijn moeilijk.

    Fase 1:

    Ambachtskaarten van de nieuwe ronde + een aantal gebouw/persoonkaarten als aanbod klaarleggen. Er worden naargelang het aantal spelers een aantal kaarten door de startspeler afgelegd. Dan moeten de spelers een kaart kiezen die op hun spelersbordje komt.


    https://s27.postimg.org/skldcjlwj/pic2336813_md.jpg

    Fase 2:

    Worden de dobbelstenen door de actieve speler gedobbeld, uit het dobbelresultaat mogen alle spelers een willekeurige combinatie van 2 dobbelstenen kiezen. De gekozen kleur geeft een getal weer (1 t/m 6) dat is het aantal blokjes dat je van die kleur mag nemen EN gaat leggen bij het overeenkomstig getal aan de windroos.

    Fase 3:

    Iedere speler (startend met de startspeler) gaat om beurten een 1 van de 7 acties uitvoeren, totdat alle spelers gepast hebben. Dan eindigt de huidige ronde. Welk zijn de mogelijke acties?
    • Actie 1: Kaarten op je spelersbord activeren, dit doe je door exact het aantal actiestenen te betalen als op de te activeren kaart staat.
    • Actie 2: Stadsdeel veroveren ... geef de overeenkomstige actiestenen af en leg een bezitsfiche ipv het goed van het veroverde stadsdeel. Dit mag maar 1x in een ronde.
    • Actie 3: Beurtvolgorde ... op de stadsmuur vooruit gaan door het betalen van een aantal willekeurige actiestenen. 1x per ronde.
    • Actie 4: Met het schip varen, voor elke beweging met het schip geef je een actiesteen af. De speler mag zo ver en naar waar hij wil bewegen (mits hij de nodige actiestenen afgeeft). Kan hij goederen leveren in de haven ontvangt hij prestigepunten.
    • Actie 5: Prestige punten kopen ... een speler kan door het aantal munten te betalen, aangegeven op het prestigespoor, het aangegeven prestigepunten krijgen. Dit mag 1x per ronde.
    • Actie 6: De speler mag zijn geactiveerde kaarten gebruiken om te doen wat te kaarten vermelden. De speler mag dit in zijn beurt doen wanneer hij wil. De kaarten mogen maar 1x gebruikt worden in een ronde, tenzij anders vermeld.
    • Actie 7: Passen. Wanneer je geen actie meer kan of wil doen, past een speler. De actiestenen die hij nog over heeft in deze ronde worden naar de algemene voorraad gedaan.

    Na 12 ronden worden de punten geteld (eventueel minpunten).
    Per kaart nog op je spelersbord ontvang je een straffiche
    Voor elke straffiche ontvang je -3 punten.
    Overwinningspunten voor geactiveerde "einde spel" kaarten worden nu geteld.
    2 overwinningspunten per stadsdeel in je grootste stad.


    Eerste gedachte:
    Het kiezen van de kaarten in de 1ste fase, daar begint het al mee. Welke ga je kiezen, het kan een deel van je taktiek blootgeven, de route die je wil bevaren. Maar het kan je mooie voordelen opleveren eens geactiveerd.
    Daarna moet je kiezen uit de dobbelstenen ... wetende dat je veel actiestenen nodig hebt om acties te doen.
    Rekening houdend dat wanneer de pijl van je windroos aan het begin van de volgende ronde wordt gedraaid en er liggen geen blokjes je een straffiche ontvangt. Maar je wil in de volgende ronde misschien meer acties doen. Je keuze is belangrijk ... neem je de dobbelsteen met waarde 1 mag je maar 1 blokje van die kleur bij de 1 op de windroos leggen, maar neem je die dobbelsteen met waarde 6, mag je 6 blokjes van die kleur bij de windroos 6 leggen. Die blokjes komen pas ter beschikking over 6 ronden, natuurlijk.
    Dan komen de acties eraan, welke actie ga je eerst doen? Een stadsdeel veroveren is misschien belangrijk om als eerste te doen, daar je dit maar 1x mag doen. Maar misschien wil je wel varen en leveren voordat iemand anders het doet. Misschien wil je kaarten van je spelersbord activeren ... enz enz

    Iedere ronde is een strijd van planning, je tegenstander in het oog houden, taktische zetten doen, ...

    Dat is wat me enorm aanspreekt in dit spel, het kan zomaar zijn dat je iets wil doen, maar doordat je geen startspeler bent de kans niet krijgt om het te doen. Dat je een bepaalde kleur blokje direct nodig hebt, maar de dobbelsteen is in een wispelturige beu . Kan soms tot frustratie leiden, maar niet bij mij ... moet je gewoon iets anders beginnen doen.


     

    13-12-2016 om 00:00 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:White Goblin Games
    Tags:White Goblin Games, boardgame, bordspel, strategie, kaartmanagement
    >> Reageer (0)
    06-12-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Camel Up (UItgever Eggertspiele/Pegasus Spiele)

    https://s17.postimg.org/6ud3m8m9r/pic3152346_md.jpg

     

    Voor het eerst dit kaartspelletje gespeeld, m’n verwachtingen waren aan de hoge kant. Daar we het bordspel wel héél leuk vonden, vooral zonder de uitbreiding.

    Wanneer dit spel, bordspel of kaartspel, op tafel komt dan weet je dat je niet teveel moet nadenken. Dit probeer ik ook mee te geven aan m’n tafelgenoten, het is een partyspel. Plezier en lachen, staan hier voorop.

    Elke ronde trachten we zo goed mogelijk te gokken welke kameel deze ronde eerst zal eindigen. Maar je kan er ook voor kiezen om te wedden op andere posities. Deze weddenschappen worden gesloten met weddenschapskaarten die iedere ronde terug in de algemene voorraad worden gelegd. Maar je kan er ook voor kiezen te wedden op een kameel, waarvan jij denkt dat deze zeker eerst of zeker laatst gaat eindigen, aan het einde van de race.

    https://s12.postimg.org/ipz6yg0z1/20161202_211332.jpg

    Na iedere ronde wordt gekeken op welke positie elke kameel staat, en wie welke weddenschapskaart heeft (niet de einde race weddenschapskaarten), je krijgt of verliest geld naar gelang de positie kameel-weddenschapskaart.

    Hoe wordt iedere ronde gespeeld?

    De spelers krijgen een aantal kaarten (afhankelijke van het aantal spelers), daarvan moeten ze een aantal kaarten op de AFLEGstapel leggen. Van de kaarten die de spelers overhouden gaan ze er nu een aantal op de RACEstapel, waarna ze nog 2 kaarten overhouden. Uit deze 2 kaarten kiezen ze er één, deze leggen ze open voor zich neer. Als alle andere spelers al deze kaarten gezien hebben, worden ook deze bij op de RACEstapel gelegd. De laatste kaart wordt op handen gehouden en fungeert als een joker.

    Voorbeeld voorbereidingsfase

    https://s16.postimg.org/g147ma4p1/Afbeelding1.png

    De RACEstapel wordt geschud en gedekt klaargelegd. De race kan beginnen …

    De speler die aan de beurt is MOET een race actie doen en MAG bijkomstig nog een weddenschap afsluiten (dit mag voor of na zijn beurt).

    RACE acties:

    1. Een kaart van de racestapel omdraaien en uitvoeren wat deze kaart toont of
    2. De palmboomkaart of voskaart nemen en deze bijbehorende pion op de weg plaatsen of
    3. De kaart uit je hand spelen.

    WEDDENSCHAP acties:

    1. Neem een ronde weddenschapkaart (dit zijn de ronde weddenschapskaarten) of
    2. Neem een einde race weddenschapskaart

    https://s11.postimg.org/52mdsi30j/20161202_211350.jpg


    Een ronde is voorbij wanneer de laatste kaart van de RACEstapel wordt omgedraaid. Indien nog spelers kaarten op handen hebben, is dat spijtig. Deze mag niet meer gespeeld worden.

    De race is voorbij wanneer een kameel of stapel kamelen over de finish komt. Wanneer dit gebeurd mag de speler die de race heeft doen beëindigen geen weddenschapsactie meer doen.

    https://s15.postimg.org/bsuhw0nnv/20161202_211710.jpg


    Het grote nadeel aan dit kaartspel is, de kaarten op zich. Voor een partyspelletje is het eigenlijk net iets teveel klaarlegwerk. Maar het meest storende vonden we de geldkaarten. Je moet na elke ronde geldkaart liggen ronddraaien of omdraaien naar het juiste cijfertje. Dat werkt gewoonweg niet prettig. Men had beter dan gewone geldkaarten van 1 gemaakt. In volgende sessie zullen deze niet meer worden gebruikt, maar zullen we overgaan naar geld van een ander spelletje.

    https://s17.postimg.org/bl6yh0qr3/Afbeelding3.pnghttps://s15.postimg.org/h26nvz68r/Afbeelding2.png

    Verder speelt het wel prettig, je hebt een klein beetje invloed op de kamelen door de kaarten die je kan wegdoen. De joker in je hand kan ook handig zijn.

    Maar is het de moeite om deze aan te schaffen ipv het bordspel? Mij lijkt het niet.

    https://images.toychamp.be/highres/01209914/01209914_005.jpg

    06-12-2016 om 13:38 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Tags:Camel Up, Kaartspel, Card Game, Pegasus Spiele, Eggert Spiele,
    >> Reageer (0)
    29-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tzolk'in (Uitgever The Game Master)
    https://i.imgsafe.org/d8f29e8ce9.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2a44ccc.jpg

    Na jaren er elke keer voorbij gelopen te zijn, op Spel dan toch uiteindelijk aangekocht. We hadden er goede en minder goede zaken over gehoord. Toch gezwicht, de aankoopprijs heeft deze aankoop bespoedigd, het thema spreekt ons ook wel erg aan en natuurlijk zéér benieuwd naar het spel.


    https://i.imgsafe.org/d8f29c986b.jpg


    Bij het openen van het de doos en het uitnemen van de onderdelen valt op dat, ondanks dat het een expertspel is, er eigenlijk niet zoveel onderdelen zijn. De onderdelen die er zijn spreken allemaal wel voor zich. Het enige wat héél belangrijk is, is in welke volgorde het bord te assembleren. Maar dit staat dan ook weer keurig in de spelregels.

    De spelregels op zich, vind ik persoonlijk moeilijk om door te lezen. Er zit geen echte goede structuur in, naar mijn bescheiden mening.

    Palenque

    https://i.imgsafe.org/d8f27e1fb5.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2bdb6b3.jpg

    Yaxchilan

    https://i.imgsafe.org/d8f310fc7f.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2fcdf7e.jpg

    Tikal

    https://i.imgsafe.org/d8f282971c.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2cd57a7.jpg

    Uxmal

    https://i.imgsafe.org/d8f306301f.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2f7726a.jpg

    Chichén Itzá

    https://i.imgsafe.org/d8f26bb537.jpghttps://i.imgsafe.org/d8f2ae9890.jpg

    Dit zijn 5 steden uit de oude Mayacultuur, deze zijn mooi in het spel geïntegreerd door gebruik te maken van tandwielen. Spijtig dat hun geschiedenis niet meer tot uiting komt.

    Deze tandwielen zorgen ervoor dat op een unieke manier, elk actieveld elke ronde wordt beïnvloedt. Prachtig om te zien hoe dit mooi in elkaar vloeit en er dus goed moet nagedacht worden welke actie gedaan wil worden, op het eigenste moment en/of in latere beurten.

    Want een arbeider die je deze ronde inzet, zal de volgende ronde niet meer op diezelfde plaats staan, maar door het draaien van het Tzolk’in tandwiel een actieveld verder.

    De spelregels helemaal uitleggen is niet zo evident, maar in grote lijnen ga ik jullie trachten een beeld te scheppen.

    Iedere ronde bestaat in feite uit 3 fases, waarvan 1 fase (*) (2de fase maar 4 keer voorkomt in de 26 ronden daar dit de voedingsfase is. De 2 andere fases zijn:

    1. Inzetten van arbeiders of terugnemen van arbeider
    2. *
    3. Het Tzolk’in tandwiel een dag verder draaien.

    Fase 1:

    Door het inzetten van arbeiders ga je acties plannen voor een volgende ronde.

    Door het terugnemen van arbeiders ga je die bepaalde actie doen, of wanneer maïs betaald wordt kan je ervoor kiezen een actie op een “lager” actieveld te doen.

    Fase 2 (*):

    Wanneer het Tzolk’in tandwiel een kwart gedraaid is (+/- 6 à 7 ronden), zullen de arbeiders moeten gevoed worden, dit kost 2 maïs per arbeider op het bord en in je persoonlijke voorraad. Door bepaalde gebouwen kan die hoeveelheid gereduceerd worden.

    Fase 3:

    Het Tzolk’in tandwiel een dag verder draaien, dit gebeurd tegen de klok in. Er kan zelfs geopteerd worden om het tandwiel 2 dagen verder te draaien. Dit maakt natuurlijk dat je arbeiders 2 plaatsen zullen opschuiven, en ook dat de voedingsfase vlugger in zicht komt. 2 dagen vooruit draaien van het Tzolk’in tandwiel is wel onderhevig aan bepaalde voorwaarden.


    https://i.imgsafe.org/d93539ce3b.jpg

    Door arbeiders in te zetten op de tandwielen, ga je zaken kunnen doen zoals:

    -          maïs oogsten,

    -          hout hakken,

    -          steen hakken,

    -          goud delven,

    -          kristallen schedels verzamelen,

    -          gebouwen of monumenten bouwen,

    -          vooruitgang boeken op de technologiesporen,

    -          meer aanzien krijgen bij de goden,

    -          goederen omzetten,

    -          arbeiders aanwerven,

    -          aanbidden van de goden.


    https://i.imgsafe.org/d935499e10.jpg

    Zoals je ziet zijn er tal van mogelijkheden, met het uiteindelijke doel om zoveel mogelijk punten te sprokkelen. Zodat je jezelf tot Maya koning kan kronen na 26 dagen.

     

    Het is niet voor niets een expertspel, want hoe eenvoudig de regels ook zijn … is het gemakkelijk om iets fout te doen. Zeker de eerste sessies, die je zal gebruiken als een leerproces.

    Mijn eerste indruk is dat het een zeer mooi spel is, met tal van mogelijkheden, met verschillende strategieën. Al was ik na m’n eerste sessie zwaar ontgoocheld dat ondanks het bouwen van een aantal gebouwen ik eigenlijk op het einde niets bereikt had.

    Wel vonden we het héél moeilijk om monumenten op te richten, dat leek een iets te zware opdracht om al die goederen te verzamelen om dan een monument te kunnen bouwen. Maar misschien door een iets andere strategie dat volgende keer wel lukt.

    Voor mensen die door het bos de bomen soms niet meer zien, is dit spel af te raden. Je raakt op een bepaald moment vast in je denkpatroon en dit zal het spel enorm vertragen, daar ieder beurt om beurt speelt. Met 2 valt dit nog wel mee, maar indien je met meerdere spelers speelt zou dit voor een grote downtime kunnen zorgen.

     

    Onze 1ste sessie met 2 spelers duurde (zonder uitleg) toch al gauw een 2 uur. De uitleg nam toch al gauw een uurtje in beslag.


    https://i.imgsafe.org/d935610c0e.jpg


    29-11-2016 om 15:44 geschreven door Ozymandias  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:The Game Master
    Tags:boardgames, bordspelmania, the game master, expertspel, tzolk'in
    >> Reageer (0)


    SPELLETJES ENZO: Welkom op mijn blog!
    Interessante links
  • De Kolonisten
  • De Spelshop
  • Lotana - Spelmagazijn
  • Adriaensen Speciaalzaak
  • Zomerspel
  • Zuiderspel
  • Spel: Iedereen speelt!
  • Spellenspektakel
  • Spiel Essen
  • Bordspelmania

    Mijn favorieten
  • Core-Origins Games
  • Joshua Tree Games
  • Reuze Spelplezier
  • De Spelgezel
  • Spelfanaat
  • Brainfreeze Coffee & Comics
  • Hermelijn
  • Demo Spel
  • Neverland
  • Oberonn

    Hoofdpunten blog speleninlille
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 30/10-05/11 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 17/10-23/10 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!