IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gang up! (HOT Games)


In "Gang up!" verzamelen de spelers een troep gespuis om misdaden te plegen en aanzien te verwerven in de gangsterwereld. Een overvalletje plegen, wat geld witwassen, carjacken, valsheid in geschriften, ontploffingen, gokken, wapenhandel, frauderen of chanteren, niets is te smerig om dit spel naar je hand te zetten. Uiteraard ben je in je ééntje niet zo sterk als met een betrouwbare partner, maar wie is te vertrouwen en wie niet? Bovendien is het tuig van deze aarde erg wispelturig en huppelen ze graag mee met diegene die hen het meeste oplevert. En wat is nog leuker dan samenwerken? Elkaar lekker tegenwerken natuurlijk, iemand z'n handlanger op het juiste moment omleggen zal je geen windeieren leggen.

In "Gang up!" proberen de spelers om ter snelste 20 (of meer) aanzienspunten te verwerven. Het spel bestaat uit 110 kaarten die worden opgesplitst in volgende categorieën : 22 misdaadkaarten (blauwe achterkant), grondstofkaarten (groene achterkant) die op hun beurt zijn opgedeeld in 41 invloedskaarten en 41 gangsterkaarten en tenslotte zijn er nog 5 statuskaarten en een overzichtskaartje in het spel. Elke speler krijgt een statuskaart en plaatst een muntstuk (zelf te voorzien) op 5 status. Je haalt een aantal gangster (met status 5 of minder) uit de stapel, gelijk aan het aantal spelers en legt deze in de gevangenis (aparte ruimte voorzien op de tafel, niet vergissen met de aflegstapels). Alle misdaadkaarten worden geschud en vormen een gedekte trekstapel. Alle grondstofkaarten worden grondig geschud en elke speler ontvangt er 6 van op handen. Op al deze grondstofkaarten staat linksboven een paars cirkeltje met daarin een waarde, dit is de status die een speler minstens moet hebben om de kaart te mogen spelen. De jongste speler begint het spel, daarna wordt er kloksgewijs gespeeld.



Als je aan de beurt bent, doorloop je volgende fasen :
1) trek een kaart van de trekstapel en neem deze op handen
2) plaats zoveel gangsterkaarten als je wil (en kan volgens je status) voor je neer op tafel (dit noemt men je hoofdkwartier). Je mag ook 1 ruil uitvoeren met de gevangenis, je legt dan één van je gangsterkaarten in de gevangenis in ruil voor één uit de gevangenis met een lagere status dan diegene die je teruglegt.
3) je kiest om een misdaad te plegen of niet. In dit laatste geval neem je nog een kaart van de grondstoffenstapel en eindigt je beurt met stap 5. In het eerste geval ga je naar stap 4.
4) draai de bovenste kaart van de misdaadstapel open en beslis of je de misdaad gaat plegen of niet. Doe je dit niet, leg je de misdaadkaart af en beëindig je je beurt met stap 5. Indien je de misdaad gaat plegen, doorloop je wederom enkele stappen :
- Zorg dat je voldoende mankracht hebt om de misdaad te plegen (staat aangegeven op de misdaadkaart), elke gangsterkaart in je hoofdkwartier telt als 1 krachtpunt. Kies welke kaarten je eventueel inzet, dit mogen er meer zijn dan de voorwaarde aangeeft.
- Je kan ook de hulp inroepen van medespelers. De actieve speler kiest welke speler hij meeneemt op misdaad. Eventueel kan je ook nog mankracht toevoegen door bepaalde invloedskaarten (staat aangegeven op de kaarten).
- De misdaad vindt plaats, de andere spelers kunnen je nu proberen te boycotten door invloedskaarten of gangsterkaarten te spelen
- Indien je nog steeds voldoet aan de voorwaarde krijg je de aangegeven status (zowel de actieve speler als de kompaan krijgen de volle waarde aan status). Voldoe je niet dan verlies je de aangegeven status en kan het gebeuren dat je status zakt tot onder de waarden van je gangsterkaarten, je neemt deze dan terug op handen.
5) check je handkaartenlimiet en leg eventueel kaarten af zodat je maximaal 8 handkaarten overhoudt.

Titel : Gang up!
Auteur : Paul van der Meer & Robin Keijzer
Uitgeverij : HOT Games
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 12+

26-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.5ive : King's court (GameStax)


In dit fraai vormgegeven kaartspel gaan de spelers trachten zo snel mogelijk hun hof volledig te krijgen. Een hof bestaat telkens uit een koning, koningin, ridder, bisschop en een verdedigingstoren. Bovendien heeft elk lid van het hof een speciale eigenschap die je goed zal moeten uitspelen om als eerste je set volledig te maken.

Het spel bestaat uit 55 kaarten (70 met uitbreiding), telkens bestaande uit de 5 leden van het hof. In dit knotsgekke spel hebben ze dan ook 14 setjes verzonnen van een totaal verschillend en divers allooi. Zo zijn er zombies, katten, steampunk, aliëns, vikingen, Egyptenaren, Moai, superhelden, octopussen, robots, wolven en andere zeewezens, die allemaal in één-en-hetzelfde spel opduiken.

Alle kaarten worden bij aanvang van het spel geschud. Elke speler ontvangt 4 handkaarten. De resterende kaarten vormen een trekstapel. De bovenste kaart wordt alvast open afgelegd in een aflegstapel. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Spelers komen kloksgewijs aan de beurt.



In een speelbeurt doorloop je de volgende stappen :
1) Trek een kaart van de trekstapel en voeg toe aan je hand
2) Speel een kaart, kondig het type aan met eventueel extra informatie (omtrent wie je aanvalt)
3) Geef de andere spelers in speelvolgorde de mogelijkheid om de actie te blokkeren (zie verdedigingstoren onder)
- indien je geblokkeerd wordt : leg alle uitgespeelde kaarten op de aflegstapel
- indien je niet geblokkeerd wordt : voer de actie van de gespeelde kaart uit en leg de kaart in je hof
Slaag je erin om aan het einde van je beurt alle verschillende karakters in je hof te hebben, dan win je het spel.

De acties van de kaarten : (enkel uit te voeren als de tegenspelers je niet blokkeren)
1) koning : trek een kaart van de trekstapel en neem deze op handen
2) koningin : duid een speler aan die één van z'n handkaarten moet afleggen. Het slachtoffer kiest zelf welke kaart hij aflegt
3) ridder : duid een speler aan en een kaart uit z'n hof die hij moet afleggen
4) bisschop : kies een kaart van de aflegstapel en neem deze op handen (indien er geen kaarten voor handen zijn of je wil geen kaart, mag je de bisschop nog wel speler om hem aan je hof toe te voegen)
5) verdedigingstoren : deze kaart kan op twee manieren gespeeld worden, enerzijds in je eigen beurt om ze toe te voegen aan je hof, ze levert dan geen speciale actie op. Anderzijds kan je ze gebruiken in de beurt van een tegenspeler om z'n gespeelde kaart te blokkeren. Je kan een tegenspeler blokkeren door deze verdedigingskaart te spelen in combinatie met dezelfde kaart als die van je tegenspeler. Alle gespeelde kaarten (3) worden afgelegd.

Extra :
- je hof mag meerdere malen éénzelfde soort kaart bevatten (bv. 3 koningen, 2 ridders, ... ; op deze manier counter je deels de ridderkaarten van de anderen)
- de spelregels voorzien ook een variant waarbij spelers uit het spel kunnen worden gekegeld. Wanneer een speler z'n vijfde kaart kan toevoegen aan z'n hof, moet de volgende speler dit blokkeren. Kan deze dat niet, vliegt hij onherroepelijk uit het spel en moet de volgende speler proberen te counteren, ...

Titel : 5ive - King's court
Auteur : Luke Wilkinson & Greg Scratchley
Uitgeverij : GameStax
Aantal spelers : 2-4 (+5/6 met uitbreiding)
Speelduur : 15 min.
Leeftijd : 6+

25-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
18-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Imhotep (WGG)


Vandaag presenteren we een ander pareltje uit het recente WGG-gamma, nl. Imhotep. Een spel dat oorspronkelijk verscheen bij het Duitse Kosmos en dan kan u er al vanop aan dat de kwaliteit op z'n minst bevredigend is te noemen. Imhotep komt in de standaard vierkante big-box en valt onmiddellijk op door z'n mooi artwork, zowel aan de buiten- als binnenkant van de doos. Er is oog voor detail en ook de indeling in de doos is mooi. Begrijp me zeker niet verkeerd, er is geen plastic inlay voorzien, maar dit is ook voor niets nodig. Het speelmateriaal van Imhotep is misschien niet zo rijkelijk, maar het is wel mooi en kwaliteitsvol. Bovendien voorziet WGG een aantal zakjes om al het materiaal netjes gescheiden in te bewaren. In de doos vinden we 120 stenen (30 van elke spelerskleur), 5 dubbelzijdig bedrukte bouwplaatsborden, 1 scorebord, 8 schiptegels, 4 voorraadtegels, 21 rondekaarten en 34 marktkaarten.

De bouwplaatsborden worden in het midden van de tafel gelegd (je kan zelf kiezen welke kant je gebruikt, bij je eerste spellen wordt de A-kant aangeraden). Ook het scorebord wordt ernaast klaargelegd, elke speler plaatst één van z'n stenen op de nul van het spoor. De schiptegels worden klaargelegd en de marktkaarten geschud, nadien worden er vier kaarten op het overeenkomstige "marktbord" gelegd. De resterende kaarten vormen een trekstapel voor de volgende rondes. Neem de 7 rondekaarten die bij je spelersaantal passen, schud ze en leg er één ongezien terug in de doos. Deze zes rondekaarten zijn de klok van het spel en gaan aangeven welke schepen er beschikbaar zijn in de lopende ronde. Elke speler krijgt een voorraadtegel en de blokjes in z'n kleur. De startspeler plaatst 2 stenen op z'n bordje, de volgende speler in volgorde 3, de volgende 4 en de laatste tenslotte 5.


(foto : Henk Rolleman)

Het spel verloopt over zes ronden, waarin de volgende stappen doorlopen worden :
- draai de bovenste rondekaart open en leg de beschikbare schepen klaar naast de speelborden. Deze schepen geven aan hoeveel blokken ze kunnen herbergen en hoeveel er minstens moeten op liggen vooraleer het schip mag vertrekken.
- trek 4 marktkaarten en leg deze op het marktbord (in de eerste ronde al gebeurd tijdens opstelling)
- de spelers voeren om beurten hun acties uit tot alle schepen zijn uitgevaren en aan een bouwplaats hebben geleverd.
- we scoren de tempel door van bovenaf naar de stenen te kijken en de spelers het overeenkomstige voordeel uit te reiken
- de schepen worden terug in de voorraad gelegd en de resterende marktkaarten gaan naar de aflegstapel
Deze bovenstaande cyclus wordt herhaald tot er geen rondekaarten meer beschikbaar zijn.
Na zes ronden volgt een slotwaardering voor de "grafkamer" en de "obelisken" en krijgen de spelers nog extra punten voor de kaarten "standbeeld" en "versiering". De speler met de hoogste score wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste resterende stenen op z'n voorraadtegel.

Een spelersbeurt : de speler kiest één van de volgende acties en voert deze uit
- nieuwe stenen pakken : neem tot 3 stenen uit de voorraad en leg ze op je voorraadbordje. Indien je bordje vol ligt, kan je geen extra stenen meer nemen en moet je een andere actie kiezen
- 1 steen op een schip plaatsen : neem een steen van je voorraadbord en plaats deze op een vrije plaats op een schip dat nog niet uitgevaren is naar een bouwplaatsbord.
- vaar met een schip naar een bouwplaatsbord : kies een schiptegel die voldoende stenen bevat (zoals aangegeven op de tegel) en plaats deze bij een vrij bouwplaatsbord. De stenen op de boot worden op het bouwwerk geplaatst zoals voorgeschreven door de bouwregels van het specfieke gebouw. Je mag een schip kiezen die geen eigen stenen bevat.
- gebruik 1 marktkaart : gebruik één van je blauwe marktkaarten en leg de kaart nadien af.
 
De bouwplaatsen : elke bouwplaats is dubbelzijdig en is ietsje anders aan de B-kant dan de A-kant. Ik geef graag een overzicht van de (standaard) A-kant :
- markt : de stenen worden van de boten gehaald van voren naar achter en de bewuste speler kiest één van de openliggende marktkaarten. Een rode marktkaart wordt onmiddellijk ingezet en uitgevoerd (en afgelegd). De groene en paarse kaarten leveren punten op aan het einde van het spel en de blauwe kaarten hou je bij om later een actie mee uit te voeren.
- piramide : plaats de stenen in volgorde op de piramide, van boven naar onder in de kolommen van links naar rechts. Neem onmiddellijk de afgebeelde punten. Als je op de verdiepen begint te bouwen, zie je de punten op de afgebeelde plattegrond. Nadat de piramide is afgebouwd levert elke extra steen 1 punt op.
- tempel : plaats de stenen in volgorde op de rij. Is de rij vol, dan leg je de volgende steen terug op de eerste plaats bovenop de eerder geplaatste steen. Aan het einde van de ronde scoor je één punt per zichtbaar blokje (van bovenaf bekeken)
- grafkamer : plaats de stenen in volgorde in de kolommen, van links naar rechts. Aan het einde van het spel leveren aaneengrenzende stenen punten op 1/3/6/10/15 punten voor 1/2/3/4/5 aangrenzende stenen. Elke extra steen levert je 2 bonuspunten op en je mag meerdere gebieden met stenen creëren
- obelisken : plaats de stenen in de obelisk van de desbetreffende kleur. Aan het einde van het spel wordt er nagegaan welke speler de hoogste obelisk heeft. De spelers krijgen hiervoor punten, zijnde 15/10/5/1 voor de speler met de hoogste/2de/3de/4de hoogste obelisk.
 
Titel : Imhotep
Auteur : Phil Walker-Harding
Uitgeverij : White Goblin Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40 min.
Leeftijd : 10+

18-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kingdomino (WGG)


Het heeft z'n tijd geduurd, maar we voegen eindelijk Kingdomino toe aan onze collectie ... en daar zijn we erg blij mee. Kingdomino is een spel van de gerenommeerde ontwerper Bruno Cathala. De spelers trachten hun koninkrijk uit te breiden. Ze doen dit door het aanleggen van een soort dominostenen die landschapstypen toont ipv de gekende, traditionele waarden. Aan het einde van het spel telt een speler al z'n aangrenzende vakken met hetzelfde landschapstype op en vermenigvuldigt deze met het aantal hierop afgebeelde kronen. De som van al deze scores vormen je eindtotaal. Een doorwinterde speler neemt er onmiddellijk de varianten bij en scoort extra punten voor het vlekkeloos bouwen van je koninkrijk (geen tegels moeten afleggen) en het centraal houden van z'n kasteel.

In de doos vinden we een fraaie inlay, met daarin 48 dominotegels, 4 starttegels, 4 kastelen en 8 houten koningen (2 in elke kleur, je hebt er slechts één van nodig, behalve als je met 2 spelers aan de slag gaat). Elke speler krijgt een starttegen en legt deze voor zich neer, z'n kasteel plaatst hij er bovenop. De dominostenen worden geschud en als trekstapel (in de doos) klaargelegd. Bij minder dan 4 spelers worden er 12/24 (bij 3/2 spelers) tegels uit het spel verwijderd. Er worden 4 tegels uit de doos getrokken en in oplopende volgorde (waarde op de achterkant van de tegel) onder elkaar gelegd in het midden van de tafel (bij 3 spelers zijn dit slechts 3 tegels). Daarna worden de tegels opengedraaid. De koningen van de spelers worden in een willekeurige volgorde getrokken, dit is de startvolgorde waarin de spelers hun koning op één van de openliggende tegels plaatsen. Daarna wordt de procedure van het trekken, ordenen en opendraaien van de dominotegels herhaald. 

Het spel verloopt in rondes. In een ronde nemen de spelers hun gekozen tegel (in volgorde van boven naar onder) onder hun koning vandaan, plaatsen de tegel in hun koninkrijk volgens de plaatsingsregels en plaatsen ze hun koning op één van de tegels uit de nieuwe rij.
Als je bouwt aan je koninkrijk moet je ervoor zorgen dat het domein niet groter wordt dan 5x5 tegels. De tegel die je legt moet met minstens één landschapstype grenzen aan éénzelfde landschapstype of de neutrale starttegel. Je mag geen tegels over elkaar leggen. Als je een tegel niet kan leggen volgens de regels, dien je de tegel af te leggen. Tenslotte plaats je de koning op een tegel in de volgende rij. De plaats waar je de koning zet zal weer bepalen wanneer je de volgende ronde aan de beurt komt.

Zo gauw alle tegels zijn opgebruikt, volgt de slotwaardering zoals hierboven beschreven.
De speler met de hoogste score wint het spel, bij gelijkstand wint de speler met het grootste gebied (aaneengesloten velden van éénzelfde soort), nadien diegene met de meest verzamelde kronen.
 

ImprESSEN :
+ zéér kwalitatief materiaal
+ speelbaar vanaf jonge leeftijd, maar ook boeiend voor de veelspeler
+ supersnel tussendoortje dat zeker weet te boeien
+ interessant keuzesysteem om de tegels te veroveren
+ beetje puzzelen, beetje dominoën, dat beviel ons wel
+ korte spelregels, je bent onmiddellijk bezig
+ variantjes voorzien voor extra punten, gooi ze gelijk in de strijd zou ik zeggen

- voor de die-hards sowieso te weinig inhoud (maar dat wil dit spel ook helemaal niet pretenderen)

Conclusie : ons is Kingdomino absoluut bevallen. Het is een charmant tussendoortje met kwalitatief stevig materiaal. Het oogt mooi, is kleurrijk, snel uitgelegd en nog sneller gespeeld. Dit is het perfecte tussendoortje of spel om niet-spelers te overtuigen. Iedereen gaat zich toch op zijn manier geamuseerd hebben bij dit spel. Het puzzelaspect is fijn, maar niet overheersend en vooral het tegel-neem-systeem leent zich tot hergebruik in andere "grotere" spellen. Ik kan je enkel aanraden om dit spel een keertje op tafel te gooien, het is alleszins geen verloren tijd. Op beurzen lijkt mij dit het perfecte demo-spel.

Titel : Kingdomino
Auteur : Bruno Cathala
Uitgeverij : White Goblin Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

17-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Nimbee
Nimbee (A-muse-ment) :

+ de beeples en de queen bee zijn prachtig vormgegeven
+ het artwork (aquarellen) van de bloemenkaarten en de doos zijn erg mooi en uniek in spellenland
+ het thema is de laatste tijd al wel meer gebruikt, maar het werkt nog wel
+ de scores liggen al bij al erg kort bij elkaar, spannend is het wel

- het artwork van het speelbord staat (in schril) contrast met de kaarten, erg jammer
- het speelt gewoon niet zo vlot, stroefheid troef, ik moest constant de regels herhalen (ondanks het feit dat ze niet zo moeilijk zijn)
- met vier spelers heb je volgens mij weinig in de hand, een rondje rond de bijenkorf kan soms in één beurt gebeuren
- de actiekaarten en berenkaarten hebben een cartoony-gevoel, mooi, maar past eigenlijk weer niet bij de rest

Conclusie :
Nimbee is blijkbaar erg goed ontvangen op de UK games expo. Langs de ene kant kan ik dat best begrijpen. Het is een deftig spelletje in een klein, fraai doosje. Het artwork, daar valt over te redetwisten, zeker omdat men niet echt consistent is geweest, maar over de beeples en vooral het miniatuurtje van de queen bee is enkel lof te vertellen. Het spel speelt relatief stroef, ondanks de eenvoudige spelregels. Het spelregelsboekje is op zich niet slecht, maar aangenaam om te lezen is het ook niet (zowel qua lettertype als lay-out). De actiekaarten zijn fijn, maar het hadden er gerust meer mogen zijn. (al was het maar voor aan variant waarbij de kaarten op een andere manier zouden verworven kunnen worden als in het normale spel)
Eigenlijk bouw je in Nimbee constant je boost op, zodat je in één beurt echt kan gaan optimaliseren. Met 2 (en 3) spelers is dit nog wel mogelijk, maar als je met 4 spelers aan de slag gaat, heb je toch een totaal ander spel. Je hebt véél minder in de hand en tegen dat het jouw beurt is, kan de kaart waarvoor je gewerkt hebt al lang weg zijn.
Nimbee is een spel met een zekere charme, je merkt wel de liefde die in het spel is gestopt, de auteur heeft echt z'n best gedaan om er een mooi product van te maken (in eigen beheer, met crowdfunding) en daarvoor verdient hij alle lof. Of het spel ook daadwerkelijk erg vaak op tafel zal komen, dat is nog maar de vraag. De queen bee zal wel nog dienst doen, al is het maar als startspelerpion bij Hive, Hornet en andere Waggle dances.

16-06-2017 om 07:01 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
11-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nimbee (A-muse-ment)

Vandaag hebben we aandacht voor een bijzonder kleinood dat het erg goed deed op de UK games expo enkele weken geleden.
Nimbee is via Kickstarter tot leven gekomen en kan toch wel uitpakken met enkele mooie componenten. Het artwork in aquarel van Jen Buckley dat gebruikt werd voor de kaarten en het doosje verdienen ook zeker wat extra aandacht. Qua materiaal krijgen we een speelbord, 4 spelersbordjes, 8 honingpotten, 4 Beeples (meeples in de vorm van een bij), 4 volgordefiches, 1 queen bee-figuurtje, 4 einde-van-het-pad-kaarten (2 x waarde 14, 2 x waarde -7), 5 actiekaarten en 45 bloemenkaarten.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt een spelersbordje, 1 volgordefiche en beeple in z'n kleur. Deze beeples wordt in de weide geplaatst op het speelbord (onderaan). De speelvolgordefiches worden geschud en in een willekeurige volgorde op het volgordespoor gelegd.  De queen bee-figuur wordt in het midden van het speelbord (in het centrum van de bijenkorf) geplaatst. De honingpotjes vormen een algemene voorraad. De bloemen- en actiekaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Hiervan worden 12 kaarten rondom het speelbord gelegd. De resterende kaarten worden pas in volgende ronde(s) gebruikt. De einde-van-het-pad-kaarten worden geschud en er worden er zoveel van getrokken als er spelers deelnemen aan het spel, dit geeft ook het aantal ronden weer dat er gespeeld zal worden. De bovenste van deze kaarten wordt opengedraaid, de anderen blijven nog gedekt. 



In Nimbee proberen de spelers zoveel mogelijk nectar te verzamelen in de vorm van bloemenkaarten (met waarden 2 t.e.m. 10) en einde-van-het-pad-kaarten (waarde 14 of -7, die heb je natuurlijk liever niet). De speler die aan het einde van het spel het hoogste totaal aan nectar heeft, wint het spel. Een ronde bestaat uit verschillende beurten waarin de beeples rond de bijenkorf vliegen en telkens eindigen op de weide om nectar te verzamelen. Afhankelijk van de plaats waar ze telkens terechtkomen zullen ze een actie mogen uitvoeren. Zo gauw alle 12 kaarten rondom het speelbord zijn opgepikt, wordt de einde-van-het-pad-kaart gewonnen door de speler die als eerste op de weide aankomt. Daarna wordt alles terug in gereedheid gebracht voor de volgende ronde door 12 nieuwe kaarten rond het speelbord te leggen en de volgende einde-van-het-pad-kaart open te draaien. Is er zo geen kaart meer voor handen is het spel ten einde.

Een speelbeurt bestaat telkens uit 2 delen, eerst ga je je beeple bewegen, nadien voer je de actie uit van de plaats waar je terechtgekomen bent. Vooraleer de eerste speler z'n beurt speelt, moet de queen bee een stapje verder gezet worden binnen de bijenkorf. Ze blijft altijd in de korf en zet telkens maar één stapje. Een speler heeft standaard één bewegingspunt, maar je kan dit gaan boosten door het inleveren van honingpotjes of boostkaarten (zie later). Je mag nooit je beweging eindigen op de plaats met de queen bee (tenzij een actiekaart het toelaat). Je bewegingspunt laat je toe om te "stappen", dit is je beeple gewoon één stap kloksgewijs verder te zetten OF te "vliegen" naar het eerstvolgende vrije veld (kloksgewijs) in de bijenkorf. 



Na je beweging voer je de actie uit van het veld waar je terecht bent gekomen :
- Neem 1 honingpotje en plaats deze op je spelersbord. Je kan er max. 2 verzamelen. Een honingpotje kan je inleveren om één extra bewegingspunt te gebruiken tijdens je bewegingsfase.
- Queen bee : deze actie brengt 2 mogelijkheden met zich mee. Je mag de eerste kaart uit de rij rond het speelbord nemen en deze gedekt onder je spelersbord leggen afh. van de waarde van de kaart. Je kan op elk plaatsje maar één kaart hebben liggen. Deze kaarten kunnen je beweging ook met 1, 2 of 3 stappen boosten. Indien het een actiekaart betreft, gebruik je de kaart onmiddellijk of spaar je ze voor later te gebruiken. Een tweede mogelijkheid is het promoveren van één van je eerder verzamelde boostkaarten. Je verschuift de kaart dan gewoon één plaatsje onder je spelersbordje (ze wordt dan meer bewegingspunten waard). Indien je je beweging boost met één van deze kaarten moet je wel al de bewegingspunten gebruiken, anders mag je de kaart niet gebruiken. Deze kaarten tellen niet mee voor je score op het einde van het spel.
- Ruil : deze actie brengt 2 mogelijkheden met zich mee. Je mag jouw beeple ruilen met de plaats waar de queen bee staat en nadien die actie uitvoeren. Anderzijds kan je de speelvolgorde veranderen met deze actie. Je verplaatst je eigen volgordefiche met eender welke andere fiche en draait de fiche naar de "zzz-kant" om aan te geven dat deze fiche niet meer kan geruild worden gedurende de lopende beurt. De speler wiens fiche verandert is, voert onmiddellijk een actie uit (hierdoor kan deze speler dus 2 keer aan de beurt komen in één rondje).
- Weide : de beweging moet hier verplicht stoppen (met een exact aantal bewegingspunten). Je neemt de eerste vrije kaart rondom het speelbord. Is dit een bloemenkaart levert deze punten op aan het einde van het spel. Je mag honingpotten en boostkaarten spenderen om kaarten over te slaan en een verdere kaart te nemen (met hogere waarde). De overgeslagen kaarten worden uit het spel genomen. Actiekaarten worden bij de speler genomen en kunnen later gebruikt worden. Op deze manier krijg je ook de einde-van-het-pad-kaart te pakken.



De actiekaarten :
- Hiversion : je mag de weide passeren en onmiddellijk verder vliegen in de bijenkorf
- Honey grabber : steel een honingpot van een andere speler, je moet het zelf wel kunnen opslaan
- Nectar detector : aan het einde van het spel verdubbelen de waarden van de kaarten met waarde 2 t.e.m. 5
- Two bees in a pod : gedurende het ganse spel mag je je beweging eindigen op het veld van de queen bee
- Busy bee : doe een extra beweging en voer de actie van het eindveld uit

Titel : Nimbee
Auteur : Nick Case
Uitgeverij : A-muse-ment
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 10+

11-06-2017 om 12:17 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : What's up
What's up (Chronicle games) :

+ memorie-variant die ook erg aantrekkelijk is voor de veelspeler
+ het artwork is superschattig en erg fraai te noemen
+ als je met kinderen speelt leg je de kaarten terug op dezelfde plaats, de tactische variant laat je kaarten op een andere plaats leggen
+ het speel speelt erg vlot, beurten zijn erg kort
+ je moet constant gefocust blijven, ook buiten je beurt
+ de spelregels zijn kort en erg duidelijk

- het doosje had gerust een standaarddoosje kunnen zijn, maar het is wel mooi
- naar het einde van het spel toe kan het perfect voorkomen dat een speler de eindconditie niet kan verwezenlijken, een beetje frustrerend
- als je tegenstanders nu net jouw kaart omdraaien, is dat erg frustrerend, maar dit kan ook een tactiek zijn natuurlijk

Conclusie : What's up is een klein, leuk hebbeding. Niet iedereen is grote fan van memorie of varianten ervan, maar als je er toch graag ééntje in je collectie hebt, is dit misschien wel het spel dat je zoekt. Het leent zich voor jong en oud en zal je hersenen echt wel testen. Er zit meer verborgen in dit spel dan dat op het eerste zicht lijkt. Het artwork vind ik persoonlijk erg mooi en nodigt uit om te spelen. Een aanrader is wel het spelen op een speelmat, want als je de kaarten constant van de tafel moet nemen (en je hierin niet erg behendig bent), ga je de kaarten markeren (en dat is nu net niet de bedoeling in dit soort spellen, sleeven is ook een optie). Dit is ook zo'n spelletje dat zich perfect leent om te demoën of te gebruiken in extra-muros activiteiten. Goeie keuze weer Chronicle games, we zijn al erg benieuwd naar de volgende projecten.

07-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
06-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.What's up (Chronicle games)


De Nederlandse uitgeverij Chronicle games richt zich op het importeren en verdelen van spellen die ze de moeite waard vinden om in het Nederlands op de markt te brengen. Hun eerste spel was onmiddellijk een schot in de roos, Droomhuis werd overal goed onthaald (ook bij ons) en werd in geen tijd één van de smaakmakers van het voorbije speeljaar in de categorie "familiespel". Nu komen ze met een klein kaartspelletje, dat in de eerste plaats opvalt door z'n schattigheid. Strawberry studios is dan ook wel gekend voor dit type van artwork en alleen daarvoor is het al de moeite om het eens van naderbij te bekijken.

What's up is een combinatie van een set-collector en memorie-variant die toch meer diepgang met zich meebrengt dan op het eerste zicht lijkt. In het fraaie doosje (dat wel redelijk ruim is, de helft had ook volstaan) vinden we 30 dubbelzijdige kaarten met hierop vogels in de vier mogelijke kleuren (rood,  geel, groen of paars) en telkens in een combinatie van één, twee of drie vogels. Daarnaast is er ook al een zip-lock-zakje voorzien voor diegenen die ook hun kaarten graag beschermen in het doosje. Bij aanvang van het spel worden de kaarten geschud en in een kader gelegd van 5 rijen met 6 vogelkaarten (zie opstelling onder). De jongste speler wordt de startspeler.



Doel van het spel is zo veel mogelijk vogelkaarten te verzamelen in een persoonlijke volière die je opbouwt. In je volière mag je elke soort (kleur) vogels gaan verzamelen, maar je moet ze telkens in volgorde verzamelen, zijnde één vogel, twee vogels en pas nadien drie vogels. Je mag wel meerdere kleuren tegelijk verzamelen, zolang je ze maar in volgorde neemt. Je mag van elke kleur wel maar één set verzamelen.

Een speelbeurt is erg kort :
- je kiest één van de kaarten uit het speelveld en draait deze om
- indien je de zopas omgedraaide kaart legaal kan toevoegen aan je volière neem je deze
- indien de kaart niet in je volière past, leg je de kaart terug (na enkele spelletjes kan je de kaart telkens op een nieuwe plek leggen)

Wat staat er op de achterkant van een kaart :
- ofwel zie je een ander aantal vogels in dezelfde kleur
- ofwel zie je eenzelfde aantal vogels in één van de andere kleuren

Einde van het spel :
- indien een speler 4/3/2 rijen volledig kan verzamelen bij 2/3/4 spelers wint deze speler onmiddellijk
- indien er slechts 3 vogelkaarten overblijven en er reeds 8 beurten geen kaart mee weggenomen is, eindigt het spel en wint de speler met de meeste vogels in z'n volière. Is het nog gelijk wint de betrokken speler met de minste vogelkaarten.

Titel : What's up
Auteurs : Dennis Kirps & Jean-Claude Pellin
Uitgeverij : Chronicle games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

06-06-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs