IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finca
      

Fruit is gezond, dat weten we allemaal. Maar ik raad u toch aan om deze stukjes fruit niet naar binnen te spelen. Erg aanlokkelijk nochtans als u ook M&M's of nootjes op tafel heeft staan. Het zou wel eens kunnen tegenvallen, ik denk in ieder geval dat het vitamine C-gehalte in hout niet erg hoog ligt.

Finca wordt eigenlijk op twee delen van het spelbord gespeeld, langs de ene kant heb je de windmolen waarover je je landbouwers gaat verplaatsen, langs de andere kant heb je het eiland zelf met de verschillende fruitgaarden waar je de puntenfiches kan gaan verzamelen. Het spel heeft eigenlijk een héél apart en ingenieus spelconcept. Afhankelijk van het aantal spelers bezit iedereen een aantal landbouwers die op de schoepen van de molen worden geplaatst. In een beurt kan je één actie kiezen uit de volgende drie :
- een landbouwer verplaatsen
- vruchten leveren
- een actiefiche gebruiken

  

Actie 1 : een landbouwer verplaatsen : je kiest een landbouwer op de molen en verplaatst hem net zoveel stappen als er landbouwers staan op de schoep waarop hij vertrekt (bv. er staan 2 landbouwers, hij verplaatst 2 plaatsen in de richting van de klok). Bovendien verzamel je op deze manier fruit, het aantal hangt af van het aantal landbouwers op de schoep waar je terechtkomt. (bv. je komt op een schoep met citroenen terecht met in totaal 3 landbouwers, je krijgt 3 citroenen). Overschreidt je bij het verplaatsen een bepaalde lijn, krijg je ook een ezelskar (deze heb je nodig om vruchten te gaan leveren.

Actie 2 : vruchten leveren : als je voldoende vruchten hebt verzameld en bovendien een ezelskar ter beschikking hebt, kan je vruchten inleveren en overeenkomstige puntenfiches van het spelbord nemen, je mag max. 6 vruchten inleveren (dit mag ook een combinatie zijn bv. 2 en 3 vruchten).
Als alle vruchtenfiches van een regio zijn verdwenen wordt de fincafiche uitgedeeld aan diegene die op dat moment het meeste vruchtenfiches van die soort heeft verzameld. (een fincafiche levert 5 punten op)

Actie 3 : een actiefiche gebruiken : deze fiches zorgen ervoor dat je een beetje mag valsspelen tegen de regels. Zo kan je twee keer na elkaar verplaatsen, je landbouwer ineens naar een plaats naar keuze verzetten, tot 10 vruchten in één keer leveren, een vrucht minder betalen dan nodig om een vruchtenfiche te winnen. Niet gebruikte actiefiches leveren op het einde van het spel wel nog 2 punten op.

Afhankelijk van het aantal spelers eindigt het spel als er een aantal regio's zijn leeggemaakt. De spelers tellen hun punten op :
- vruchtenfiches (afh. waarde), fincafiches (5 punten per fiche), niet gebruikte actiefiches (2 punten per fiche), eventueel gewonnen bonusfiche (die krijg je als je alle waarden van vruchtenfiches hebt verzameld). De speler met de meeste punten wint.

Dit is zonder twijfel één van de speciaalste spellen uit de reeks, totaal anders dan wat je gewoon bent, het materiaal is erg mooi, maar als je de doos voor de eerste keer opendoet, inhalleer je beter niet, je zou de rest van het spel wel eens high kunnen rondlopen. Ik vind dit een zeer geslaagd spel, vlot spelend, eenvoudige regels, tikkeltje geluk nodig.

Titel : Finca
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Ralf zur Linde & Wolfgang Sentker
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

16-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fjord
   

Fjord is een twee-persoonsspel en zo zitten er niet al te veel in de HiG-collectie. Het is een leuk, snel tussendoortje,
waarbij je je tegenstrever een hak probeert te zetten. Het spelconcept is vergelijkbaar met Carcassonne. Je draait
tegels om, legt deze aan en plaatst een hut op een tegel als je dat wil.

Het spel bestaat uit 2 grote delen. In deel 1, de ontdekkingsfase, bouw je het spelbord op en plaats je je hutten op strategische plaatsen.
In deel 2, de claimfase, gaat het pas echt om de knikkers, de spelers leggen nu om beurten schijven op het speelbord en proberen
zo veel mogelijk schijven kwijt te geraken, de speler die hierin slaagt, wint het spel.

Om beurten nemen de spelers dus een tegel van de dichte stapel en bouwen deze aan aan het speelbord. De bouwregels moeten in acht genomen worden en alle zijden moeten kloppen (à la Carcassonne). Je mag overigens geen nieuw stuk land overzee stichten.
Daarnaast mag de speler ervoor opteren om één van z'n vier hutten op de gelegde tegel in te zetten. Doe dit slim en zeker verspreid over het land, met in je achterhoofd fase 2 van het spel.

Als alle tegels geplaatst zijn, gaan we om beurten stukken land claimen, door er onze schijfjes op te leggen. De speler die als voorlaatste een tegel heeft aangelegd, start met claimen. Je eerste fiche moet grenzen aan een eigen hut, daarna mag je verder gaan vanaf deze gelegde fiche of tegen een andere hut natuurlijk. De spelers leggen om beurten een schijfje. Diegene die er het meeste wegkrijgt, wint de ronde. Er wordt voor geopperd om een best-of-three te spelen, maar je kan natuurlijk ook na één sessie stoppen.

Titel : Fjord
Uitgeverij : Hans im Glück (uitgegeven in het Nederlands door 999 games)
Auteur : Franz-Benno Delonge
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

15-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Egizia

   

HiG staat garant voor speelplezier op familiaal niveau, maar met voldoende uitdaging om de veelspeler ook te overtuigen. En daar zijn ze met Egizia weer prima in geslaagd. Net zoals zovele spellen uit Essen dit jaar, komt dit spel uit het land van de pizza en de pasta, dat leek de enige echte trend uit Essen te zijn. Ze zijn daar goed bezig in de laars van Italië.

Egizia is weer een typisch HiG-spel, een mooi spelbord, kaartjes, fiches en het draait vooral weer om bouwen. In Egizia gaan de spelers bouwen aan de piramide, de tempel en de obelisk. Hiervoor hebben ze sterke arbeiders en veel grondstoffen nodig. Maar om je arbeiders sterk te houden, moet je natuurlijk voldoende voedsel in huis hebben. U hoort het al, opbouwen, verzamelen, inleveren en ... punten scoren. Het lijkt of we het allemaal al eens een keertje meegemaakt hebben, maar het blijft gewoon grandieus leuk en goed, dus ... ons hoor je zeker niet klagen.

Het spel verloopt over vijf ronden. Elke ronde kunnen de spelers hun arbeiders sterker maken, nieuwe steenmijnen ontginnen, Nijl- en Sfinxkaarten nemen en deelnemen aan de bouw van de antieke wereldwonderen. Hiervoor krijgen ze onmiddellijk punten, voor de verzamelde kaarten worden op het einde van het spel nog  punten uitgedeeld.

Een ronde bestaat op zijn beurt dan weer uit zeven fasen :
1) Nijlkaarten uitspelen : elke ronde worden 10 nieuwe kaarten op het spelbord gelegd
2) Nijl bevaren : de spelers plaatsen om beurten hun bootjes bij de acties die ze graag willen uitvoeren (nijlkaarten verzamelen, acties van rondevelden, bouwvelden)
3) Arbeiders voeden : de waarde van de arbeiders en het voedsel worden opgeteld en vergeleken, een te weinig aan voedsel wordt gecompenseerd met overwinningspunten af te geven
4) Steen produceren : afhankelijk van het aantal steenmijnen krijgt elke speler nieuwe stenen in zijn voorraad
5) Bouwen : kan zowel bouwen aan de gebouwen inhouden, als sfinxkaarten nemen, als graaffiches nemen
6) Bonus krijgen voor het bouwen aan de bouwwerken : de speler krijgt bonuspunten voor het aantal deelnames aan het bouwen van gebouwen
7) Spelersvolgorde voor de volgende ronde vastleggen : de speler met het minste punten wordt in de volgende ronde speler 1, enz.

Na vijf ronden volgt er een slottelling :
- per twee resterende stenen in de voorraad één punt
- de totaalwaarde van hun graaffiches geeft punten (1-10 = 2 punten; 11-20 = 5 punten; 21+ = 9 punten
- de spelers krijgen punten voor vervulde sfinxkaarten

Een volledige opsomming van deze sfinxkaarten is interessant, maar ga ik hier niet plaatsen, dat zou me te ver leiden. Het is wel zo dat ik het jammer vind, dat ze niet enkel met symbolen hebben kunnen werken op deze kaarten. Het Duits dat erop staat is erg beperkt en op zich wel duidelijk, maar misschien hadden ze dit beter op een blad in een bijlage geplaatst en de kaartjes zonder tekst gemaakt, dat toont toch altijd iets strakker vind ik persoonlijk. Desalniettemin is dit maar een beetje muggenziften en is dit gewoon weer een oerdegelijk, leuk spel!

Titel : Egizia
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Tijdsduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

14-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
13-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eufraat & Tigris kaartspel
  

Dit is Eufraat & Tigris, het kaartspel in de letterlijke betekenis van het woord. De spelregels? Ik raad u aan om ons verslag van gisteren te herlezen. Verschil? Weinig of geen. Of toch, u heeft meer plaats nodig om het kaartspel te spelen, dan het bordspel. U voelt me al komen. Een aankoop van dit spel is op zich een beetje overbodig, haal het bordspel in huis, dan heeft u alles bij de hand en hoeft u niet te zitten sukkelen met rijen en kolommen kaarten.

In het kaartspel ga je eigenlijk een speelbord opbouwen, je legt acht schatten (rode kaart met gele drakenkop op foto) naast elkaar, met een plaatsje tussen. In de loop van het spel worden koninkrijken opgebouwd onder deze kaarten. Legt men een kaart tussen twee schatkaarten ontstaat er wederom een conflict tussen de koninkrijken. Het afhandelen van de conflicten verloopt identiek als bij het bordspel. De waarden van de koninkrijken + uitgespeelde handkaarten van dezelfde kleur. Het verzamelen van punten verloopt misschien ietsje moeilijker. In het bordspel mocht je gewoon een blokje uit de voorraad snoepen, hier moet je een extra handkaart van de gewonnen kleur op handen hebben of je recht op het punt vervalt. Je spaart je punten (kaarten) op een stapeltje bij elkaar en op het einde van het spel ga je wederom het scoreverloop van het bordspel hanteren. De kleur waarin je het zwakste bent, bepaalt je slotscore.

De monumenten hoor ik u denken, wel die zijn er niet in dit spel. En ja er is nog een verschil. Bij het bordspel heb je zes fiches, hier heb je acht handkaarten. De leiders zijn overigens exact dezelfde houten schijfjes als bij het bordspel.
Aan u de keuze wat u prefereert.

Titel : Eufraat & Tigris kaartspel
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

13-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
12-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2010/5 onderweg
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Als u uw mailbox vandaag nog checkt, zou onze nieuwsbrief voor de maand mei moeten gearriveerd zijn.
Zoniet, laat dan even een seintje of schrijf je nog eens in via de website. Bij deze plaats ik hem ook ineens op de weblog.

12-05-2010 om 13:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eufraat & Tigris

  

Een klassieker die je ongetwijfeld in huis moet hebben. Heb je hem nog niet, ga hem dan maar snel halen. Is het dan zo'n topspel? Neen, dat misschien nu ook weer niet, maar het is wel erg goed. Ik moet wel bekennen dat je als leek moeilijk de regels kan inschatten. Vooral het deel intern en extern conflict zorgde in het begin voor héél wat problemen, maar daarover straks meer.

In Eufraat en Tigris ga je aan beschavingen bouwen op vier diverse domeinen : bevolking, religie, landbouw en handel. Je moet op de vier domeinen scoren want je eindscore wordt bepaald door je uiteindelijk slechtst scorende domein. Dus probeer je score zo goed mogelijk in evenwicht te houden.

Een speelbeurt op zich is tamelijk eenvoudig. Je mag twee acties uitvoeren in een beurt en mag willekeurig kiezen uit volgende vier acties :
(je mag een actie dus ook gerust 2 keer kiezen in een beurt)
- een leider plaatsen (elke speler heeft er vier in de vier domeinen-kleuren)
- een fiche plaatsen en zegepunten pakken
- een rampfiche plaatsen
- maximaal 6 fiches omruilen

1) Een leider plaatsen of verplaatsen of terugnemen :
Een leider moet op een vrij veld geplaatst worden horizontaal of verticaal aan een tempel (rode fiche), behalve op een rivier.
Je mag hem niet op een veld zetten als je hierdoor twee koninkrijken (gebied met leider) met elkaar verbindt, wel met losse fiches of gebieden zonder leider.

2) Fiche plaatsen :
Je neemt een fiche van achter je scherm (6 handfiches), de blauwe mogen enkel op een rivier, alle anderen moeten op een ander vrij veld.
 Je krijgt een zegepunt in de kleur van de fiche als er een leider ligt in dit koninkrijk met dezelfde kleur, het punt gaat naar de eigenaar van de leider. Indien er geen leider in die kleur is, maar wel een koning (zwarte leider) krijgt dez het punt. Staat er geen koning of leider krijgt niemand het punt. Er wordt ook geen punt verdeeld als het een vrije fiche is of twee koninkrijken verbindt.

3) Een rampfiche plaatsen : (je hebt er twee ter beschikking)
Je speelt deze om een koninkrijk dat op één plaats samenhangt terug uit elkaar te drijven. Je mag deze fiche niet leggen op een schat of monument en ze blijven voor de rest van het spel liggen als ze gespeeld zijn. Je kan met zo'n rampfiche een tempel uitschakelen, deze wordt van het bord verwijderd en ook de aangrenzende leiders moeten dan worden teruggenomen.

4) Maximaal 6 fiches omruilen :
Je mag tot 6 fiches omruilen, de oude gaan uit het spel.

Einde van de beurt :
- als er één of meerdere van je leiders verbonden zijn met monumenten, scoor je extra punten
- vul je fichevoorraad terug aan tot 6
- ook andere spelers mogen hun fichevoorraad terug aanvullen (zijn er kwijt indien er een conflict is geweest)
- de volgende speler (met de klok) is aan de beurt

Dit is eigenlijk de basis van het spel, ik heb nu over twee zaken nog niet gesproken, nl. de conflicten en de monumenten en schatten. Om dit volledig uit de doeken te doen, kan je best een voorbeeld gebruiken en hiervoor verwijs ik u graag door naar de spelregels. In het kort komt het gewoon neer op het volgende :
- intern conflict : als er twee leiders van dezelfde kleur (verschillende spelers dus) in één koninkrijk komen wordt er gevochten. Je telt het aantal tempels waaraan de leider grenzen + eventueel ingezette tempelfiches vanachter het scherm, de verliezer druipt af, de winnaar krijgt een rood zegepunt.
- extern conflict : als door het plaatsen van een fiche twee koninkrijken verbonden worden waarin dan twee dezelfde leiders zouden staan volgt er ook een conflict. Je telt het aantal fiches in de koninkrijken van de vechtende leiders + eventueel ingezette fiches in die kleur van achter het scherm, de verliezer druipt af (zowel leider als de fiches van die kleur in dat koninkrijk), de winnaar krijgt zegepunten in die kleur voor elke verwijderde fiche en leider.
- monumenten worden gebouwd als er vier dezelfde fiches naast elkaar liggen in een vierkant, het monument dat je plaatst moet natuurlijk wel de kleur bevatten van de tegels, je draait de tegels om en bouwt hierop het monument. Als je op het einde van je beurt een leider verbonden hebt met een tempel krijg je een punt in die kleur (je kan dus met twee leiders punten scoren, aangezien een monument steeds twee verschillende kleuren heeft)
- schatten : liggen al van het begin van het spel op het speelbord, je kan er één verdienen als je een koninkrijk vormt waar er meer dan een schat is en je de handelaar (groene leider) daar plaatst. Elke schat is een zegepunt in een kleur naar keuze op het einde van het spel.

Het spel eindigt als een speler zijn fiches niet meer tot zes kan aanvullen of als er nog slechts één of twee schatten op het speelbord staan. Daarna worden de zegepunten gesorteerd en bepaalt de speler z'n score op basis van zijn slechtste resultaat.

Titel : Eufraat & Tigris
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door Top Licence)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

12-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
11-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El grande
   

Met dit spel is het voor mij persoonlijk allemaal begonnen in spellenland. Mijn eerste kennismaking met de "nieuwere" spellen was het niet (dat was Elfenland), maar een kwartiertje daarna, was het de beurt aan de deze. Een tactisch meerderhedenspel waarbij je naar de telling toe tracht om de meerderheid te behalen (of 2de of 3de plaats) in de verschillende Spaanse provincies. Leuk extraatje is de Castillo, een toren waarin je blokjes gooit, die je niet direct op het speelbord wil leggen. Met deze Castillo scoor je langs de ene kant ook punten, nadien mag je deze blokjes ook nog eens ergens op het speelbord inbrengen, dus tactisch is dit een leuke keuze.

Je kan een korte (6 ronden) of lange versie (9 ronden) van het spel spelen. Na elke drie ronden volgt er die befaamde telling, waarin men eerst moet bepalen waar men de blokjes uit de Castillo wil plaatsen (met een draaischijf), de Castillo wordt gewaardeerd en de blokjes op het speelbord gelegd en tenslotte worden alle provincies afzonderlijk gewaardeerd met punten voor de 1ste, 2de en 3de.

In een beurt doorlopen de spelers de volgende acties :
1) omdraaien van de actiekaarten (deze tonen welke acties de spelers kunnen aankopen)
2) spelen van de machtkaarten : om beurten spelen de spelers een machtkaart (waarde 1 tem 13), deze kaart bepaalt wie als eerste een actiekaart mag kopen, deze machtkaarten ben je wel voor de rest van het spel kwijt, deze kaart geeft ook aan hoeveel blokjes je uit de algemene voorraad mag nemen in je persoonlijke voorraad
3) individuele spelersbeurt :
- caballero's (blokjes) uit de algemene voorraad nemen overeenkomstig met de machtkaart
- keuze van de actiekaart : deze kaart geeft aan hoeveel blokjes je op het speelbord mag inzetten en een bepaalde actie (vermeld op kaart) die je al dan niet uitvoert
- caballero's op het bord plaaten (zoals vermeld op de actiekaart)
- speciale actie uitvoeren (zoals vermeld op de actiekaart)
- gekozen actiekaart afleggen

Er zijn nog enkele extra's die op het speelbord staan :
- De koning bepaald in welke regio's je blokjes mag plaatsen (enkel omliggende regio's en niet in de koningsregio), daarnaast levert deze provincie 2 extra punten op bij een telling voor de winnaar.
- Grande in de spelerskleur telt niet als een extra blokje bij de telling, maar levert wel 2 extra punten op bij een telling als je de meerderheid hebt.
- De waarde van een provincie wordt bepaald door de waardetabellen die op het bord staan afgebeeld (er zijn ook losse tabellen die op het bord komen door bepaalde actiekaarten

De speler die na (2) 3 tellingen het meeste punten heeft, wint het spel.

Ik vind dit persoonlijk een erg leuk spel, maar ik ken ook mensen die er echt niets aan vinden. Het is dan ook moeilijk om te zeggen of je dit spel al dan niet zou moeten aankopen. Wat ik je wel kan aanraden, is het spel zeker eens proberen. Ik heb het spel ooit aan een niet-spellenkenner gedemonstreerd en die is het prompt gaan kopen en heeft het al talloze keren gespeeld en zou me nu zeker een pak voor de broek geven (niet dat dat een referentie is). Om maar te duiden dat dit spel echt wel de moeite is.



Er zijn ook twee uitbreidingen verschenen voor dit spel. König & intrigant is ondertussen wel niet meer beschikbaar. Wenst u deze toch nog te vinden, kan u a) er veel geld voor neertellen of b) de engelstalige versie kopen van het basisspel met de 2 uitbreidingen die erin zitten. Maar als u voor de 999 games-versie gaat, zal u zeker ook gewoon plezier beleven aan het basisspel.

Titel : El grande
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgegeven door 999 games)
Auteur : Wolfgang Kramer & Richard Ulrich
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

11-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
10-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die macher
  

Ik weet niet of het u is opgevallen, maar bij auteur staat er hier : "Karl-Heinz Schmiel", dat is die kerel van à la carte. U weet wel het spelletje waar u met die neige kookpotjes de gerechtjes probeert klaar te maken. U heeft in dat spel de keuze uit gooien met een dobbelsteen of schudden met een kruidenpotje. Is dat in "Die macher" ook? Het antwoord is misschien jammerlijk genoeg neen. Die macher is in alle opzichten een vreemde eend in de bijt in de stal van HiG. Ten eerste de speelduur, 240 min., en dan moet je nog niet overdrijven met nadenken. Het is op z'n minst gezegd een lijvig spel en dat is voor velen onder ons al een obstakel dat onoverbrugbaar is. Vandaar ook waarschijnlijk de lage populariteit van dit spel in de club.
Nochtans staat dit spel hoog aangeschreven op BGG, maar u weet ook al wel, dat de stemmen daar komen van spelers die liever obstakels hebben dan een vlakke rit door spellenland. Nochtans verdient dit spel best wel meer aandacht van de "gewone" speler. Het thema spreekt misschien niet direct iedereen aan, want wie wil er nu over politiek palaveren op een vrije avond, laat staan dan ook nog de Duitse politiek.
Alles is dus aanwezig om een oersaai en muf spel te hebben, maar dat is het toch niet. Dit spel is best wel goed hoor. Als je even doorbijt is het eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijk spel.

In het spel probeer je jouw partij aan de winst te helpen in de verkiezingen. Zeven regionale verkiezingen zullen uiteindelijk beslissen wie de beste machtsmakelaar is en wie het spel wint.
Elke ronde verloopt over verschillende fasen, die de werkelijkheid fijntjes benaderen :
1) Bod voor startspeler (oké, niet echt realistisch, maar in een spel kan je niet anders)
2) Partijprogramma congres : even je standpunten aanpassen afhankelijk van de regio die wordt gewaardeerd, 't is maar dat politiekers zich aan hun standpunten houden
3) Schaduwkabinet : deze zullen je partij ondersteunen bij de verkiezing, sommigen hebben meer macht dan anderen, maar zijn ook duurder
4) Coalities vormen : de hoofdmoot van het spel, stap met de juiste tegenspeler in een bootje, want alleen ga je dit spel nooit winnen
5) Mediablokjes kopen : reclame maken is onontbeerlijk en gaat je extra stemmen opleveren
6) Organiseer partijcongressen : verdeel je congresblokjes doordacht over de verschillende deelstaten zodat je het meeste stemmen ronselt
7) Opiniepeilingen veilen : je kan de publieke opinie jegens je eigen partij verbeteren of ten opzichte van anderen verslechteren. 
8) Congresblokjes omzetten in stemmen : aantal congresblokjes x (overeenkomst standpunten + populariteit)
9) Huidige deelstaat waarderen : de winnaar krijgt enkele voordelen naar de volgende ronden toe
10) Geld ontvangen : hoeveelheid hangt af van de resultaten in de verkiezing en het partijlidmaatschap

Na zeven regionale verkiezingen volgt er een slottelling als zijnde de nationale verkiezing : de spelers krijgen punten voor zetels in de deelstaatverkiezigen, invloed op de nationale media, een groot partijlidmaatschap en een grote overeenkomst tussen het partijprogramma en de nationale opinie.

Een echt politiek spel dus, maar je kan ook gerust door het thema doorkijken en dan zie je een tactisch spel, bestaande uit verschillende fase, waar het de bedoeling is om meerderheden te creëren, goed te bieden, onderhandelen, samenzweren en bepaalde privileges in de wacht te slepen. Misschien is het wel eens een idee om ook dit spel te "verSMALLWORLDen". Vinci was op zich ook een eerder muf spelletje, waar niet iedereen het potentieel van in zag. Giet dit spel in een fantasy-thema (of in eender welk, maar niet politiek thema) en het zou best wel eens een hit kunnen worden. (in zoverre het dat nog niet (geweest) is) 

Titel : Die macher
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Karl-Heinz Schmiel
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 240 min.
Leeftijd : 14+

10-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
09-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Der turmbau zu Babel
  

Ook dit spel mag een sterke Knizia genoemd worden, het spelconcept is natuurlijk weer wat gelijklopend met de gekende Knizia. Kaarten uitspelen, hier en daar waarderen en punten sprokkelen om aan het einde het verst op de puntentrack te staan. Toch steekt er in elk spel weer wel iets unieks. Hier is het bijvoorbeeld zo dat je kaarten gaat uitspelen om te bouwen aan de wereldwonderen, maar je gaat dit vaak niet alleen doen. Je roept de hulp in van je tegenstanders, deze doen hun duit in het zakje en scoren op die manier ook natuurlijk gedeeltelijk mee.

Op het juiste moment de juiste inbreng doen die interessant is voor je tegenspelers is dan ook de leuze, dat maakt dit spel toch weer net dat ietsje anders en ... bovendien erg leuk.

Het spelbord toont de antieke wereldwonderen, hierop worden de waarderingsmarkers gelegd. In een beurt kan een speler opteren voor passen of voor bouwen.
Als je kiest om te passen, neem je een nieuwe handkaart, plaats je je zuil op het achterste veld van de speelvolgordetabel en neemt iedereen (incl. de passer) nog een handkaart.
Als je ervoor opteert om te bouwen, kunnen er zich verschillende situaties voordoen. De speler plaatst zijn zuil bij een wereldwonder en legt een waarderingsfiche op zijn zuil. Op deze fiche staan hoeveel kaarten van een bepaalde soort er dienen worden afgelegd om te bouwen. Alle medespelers maken nu een bod (mag nul kaarten zijn), waarin ze een aantal kaarten steken. Als iedereen dit gedaan heeft, worden de kaarten opengedraaid. Enkel de toepasselijke kaarten blijven op tafel, de anderen gaan terug in de hand (blufkaarten). Daarna kiest de actieve speler geen, één of meerdere medespelers om samen te bouwen. Er moeten exact zoveel kaarten worden gespeeld als op de waarderingsfiche, dus de actieve speler vult met zijn eigen hand het tekort verder aan. Daarna mogen de spelers die kaarten hebben afgelegd hun bouwelementen op het wereldwonder zetten. De actieve speler neemt de waarderingsfiche met uitzondering als de medespeler die meespeelde een ruilkaart speelde, dan krijgt deze de fiche en legt de actieve speler meer bouwelementen.

Als alle waarderingsfiches van een wereldwonder zijn gebouwd, volgt er een waardering. De punten die je kan verdienen hangen af van de scoretabel die op het spelbord is afgebeeld. De eerste en tweede krijgen een aantal punten, de anderen die meebouwden krijgen ook 3 punten. De speler die de waardering veroorzaakt neemt 1 extra bouwkaart en verzet de waarderingssteen één plaats naar beneden (volgende waardering leveren meer op)

Zodra de laatste waarderingsfiche van één soort is uitgedeeld, eindigt het spel. De wereldwonderen worden nog gewaardeerd zoals hierboven beschreven tegen het puntenaantal waar de waarderingssteen zich nu bevindt. De spelers krijgen nog extra punten voor de verzamelde waarderingsfiches (volgens tabel op speelbord). De speler met de meeste punten wint.

Titel : Der turmbau zu Babel
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgegeven door 999 games)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 10+

09-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
08-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dominion

  

De komst van Dominion was een verfrissing in bordspellenland. Toch alleszins voor mij persoonlijk.
Ik had nog nooit een deckbuilding-spel gespeeld. Dit wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat je de juiste kaartjes probeert
te verzamelen om zo sterk mogelijk voor de dag te komen. Er wordt hier en daar een vergelijking gemaakt met Magic the gathering,
maar hier kan ik niets over zeggen aangezien ik deze laatste totaal niet ken (schaam op mij als spellenliefhebber waarschijnlijk )

Het spelconcept van Dominion is eigenlijk vrij eenvoudig uit te leggen, maar alle mogelijke kaartencombinaties uitleggen en daarin dan nog
een winnende strategie vinden, dat is dan weer heel wat anders. Ik heb tot nog toe enkel maar met de basisopstelling gespeeld, maar in een doos met meer dan 500 kaarten, kan u met verschillende opstellingen van start gaan.

Het spel wordt steeds samengesteld uit de puntenkaarten, de geldkaarten en dan 10 soorten kaarten naar keuze. U kan dit volledig zelf gaan samenstellen, maar er worden ook enkele combinaties voorgesteld. Bovendien zijn er ondertussen ook weeral uitbreidingen op de markt verschenen (of in de maak) die je nog meer mogelijkheden geven, maar het spel zelf verandert natuurlijk niet. Jammerlijk genoeg zijn deze uitbreidingen in de meeste gevallen niet vertaald, dus indien Engels (of Duits) een obstakel is, is een aankoop niet aan de orde.

De uiteindelijke bedoeling is om zoveel mogelijk puntenkaarten in je deck te krijgen. Maar deze punten zitten gedurende het spel wel danig in de weg aangezien je hiermee niets kan uitvoeren. De spelers starten met zeven geldkaarten (waarde 1) en 3 puntenkaarten (waarde 1). Ze schudden deze kaarten en nemen 5 handkaarten. Een beurt bestaat uit drie fasen :
1) actiefase : de speler mag een grijze kaart spelen en de tekst die erop staat uitvoeren
2) aanschaffase : de speler mag een nieuwe kaart kopen met het geld dat hij voorhanden heeft
3) opschoonfase : alle uitgespeelde kaarten, de gekochte kaart en de overige handkaarten worden afgelegd en de speler neemt vijf nieuwe kaarten van zijn stapel voor de volgende ronde. Zijn deze kaarten op, dan neemt hij de ganse stapel, schudt deze en neemt vijf nieuwe kaarten.

Op deze manier wordt het spel verdergespeeld tot ofwel de stapel met puntenkaarten (waarde 6) op zijn of er 3 stapels met grijze actiekaarten weg zijn. Daarna worden de decks van de spelers gecontroleerd op de hoeveelheid punten. De speler met de meeste punten wint.

So far ... so good, nu zou ik oeverloos kunnen beginnen over de mogelijke combinaties, maar dit zou ons te ver leiden. Maar om u een idee te geven : je zou bijvoorbeeld een actiekaart kunnen spelen met daarop de tekst "+ 1 actie + 1 aanschaf", u kan nu nog een grijze kaart (actie) spelen die u in de hand heeft bv. "+ 3 kaarten", u neemt 3 extra kaarten van uw trekstapel. Nu mag u in totaal 2 aanschaffen doen. U koopt met het geld dat u voorhanden heeft een nieuwe grijze actiekaart en neemt voor 0 een geldkaart met waarde 1 (deze kan u steeds aanschaffen omdat u er nul voor moet betalen). Deze kaarten gaan allemaal op uw aflegstapel en komen later in het spel wel in uw handen. Een beetje geluk is er natuurlijk mee gemoeid, de juiste combinatie van kaarten op het juiste ogenblik in handen krijgen is een voordeel, zeker voor de aankoop van overwinningspunten met waarde 6. U zal vaak gefrustreerd zijn, als u merkt dat u weer 1 geld tekort komt om zo'n kaart te kopen.
Ik neem aan dat het niet direct duidelijk is waar het in dit spel om draait, ik kan u enkel aanraden om het gewoon een keertje te proberen, en na één rondje ervaar je zelf wel de oneindige mogelijkheden van dit spel.

Titel : Dominion
Uitgeverij : Hans im Glück (uitgegeven in het Nederlands door 999 games)
Auteur : Donald X. Vaccarino
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+
Uitbreidingen : Intrigue - Seaside - Envoy - Alchemy - Black market - Stash - Prosperity

08-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
07-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drunter & drüber
    

Raar, dit is het woord dat me te binnenschiet als ik het spel moet omschrijven. Het spel speelt zich af in het land van Schilda, een land waar imcompetente bouwmeesters de raarste en opvallendste huizen en gebouwen neerpoten. Noem het gerust de Belgische bouwsector. (hier kan ik ook een boekje over opendoen)

De spelers krijgen in het begin van het spel een opdrachtkaart. Deze toont de kleur van gebouwen die ze op het einde van het spel nog zichtbaar op het bord willen hebben. De gebouwen, met verschillende waarden, staan reeds op het speelbord afgebeeld. Enkel de stadsmuren, wegen en rivieren zijn afwezig. En dat zijn nu net de zaken die de spelers op het bord gaan plaatsen. Er wordt aan 2 stadsmuren, 1 weg en 1 rivier gebouwd, vertrekkende vanuit de hoeken.

De spelers krijgen een aantal kaartjes (bestaande uit 1,2 of 3 delen) die ze in hun speelbeurten zullen gaan inzetten. Ze zetten deze kaarten om beurten op het speelbord en gaan op die manier gebouwen afdekken (best van de tegenstanders). Er worden ook pionnen over deze bouwwerken geschoven om het uiteinde steeds te onthouden. Er mag enkel hieraan verder gebouwd worden. Eigenlijk is dit al het volledige spelconcept. De speler wiens huizen op het einde nog zichtbaar zijn, dat zijn de punten die je scoort.

Er is echter nog één extraatje : de toiletten
Legt een speler een kaartje op een toilet volgt er een stemming. De spelers bezitten een aantal stemkaarten gaande van jaaa (3 stemmen), jaa (2 stemmen), ja (1 stem) tot ne (1 negatieve stem), nee (2 negatieve stemmen) en neee (3 negatieve stemmen), daarnaast heb je ook nog ? (stelt niets voor, onthouding) en jeeiin (je kiest pas als iedereen zijn stemmen heeft openliggen). Zijn er meer negatieve stemmen dan positieve wordt het kaartje niet op het bord gelegd. Daarna worden de stemkaarten uit het spel genomen, met uitzondering van de "?".

Titel : Drunter & drüber
Uitgeverij : Hans im Glück
Auteur : Klaus Teuber
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

07-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
06-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carcassonne
Tja, behoeft dit spel nog wel enige voorstelling? Ik kan er eigenlijk niet om heen natuurlijk.
Uiteindelijk is dit de mooiste koe van Hans im Glück (en ook andere uitgeverijen), alleszins diegene
met het meeste melk. En gemolken worden zal ze ... (hierover lees je meer in het allerlaatste bericht van deze reeks)

Vandaag hou ik me bij het basisspel, en dat mijn lieve vrienden, is (het zal u niet verbazen) een prima spel.
Carcassonne mag samen met "kolonisten van Catan" worden beschouwd als de grondleggers voor de herontdekking
van het bordspel bij het grotere publiek. U mag hedentendage elke speelgoedwinkel binnenstappen en u zal daar trots,
blinkend dit spel zien liggen, naast kleppers als Monopoly, Vier-op-één-rij, dammen en Yahtzee.

   

Vaak wordt er door de spellenliefhebber al een beetje minachtend gedaan over dit spel, het is al wel een beetje afgezaagd,
weet u wel? Maar dit is voor niets nodig. Een potje Carcassonne kan er altijd wel in. Want zeg nu zelf, wat is er makkelijker
dan de spelregels van dit spel? Een ei bakken zeker niet in mijn geval.

Zie hier, speciaal voor u, plechtig, de spelregels :
- U neme een tegel van den stapel
- U plaatse dezen tegel ergens passend aan het spelbord (dat een grote puzzel wordt)
- U heeft den mogelijkheid om één horige (houten mannetje aka meeple) op dezen tegel te zetten om punten te scoren
- Als u alle tegels heeft opgebruikt, eindigt het spel en wint de speler met de meesten punten

Het enige dat u nu nog dient te weten, is hoe u nu punten scoort. Wel dit kan op diverse manieren, afhankelijk van waar u uw mannetje plaatst :
- op de weg : u scoort 1 punt voor elk stukje weg vanaf het moment dat de weg af is (dwz tot een kruispunt of doodlopend stuk langs twee kanten). U krijgt nadien u struikrover terug.
- op een kasteel : u scoort 2 punten voor elk stukje kasteel (+ 2 bonuspunten voor elke wapenschild in het kasteel) vanaf het moment dat het kasteel volledig afgebouwd is (dwz totaal omwald). U krijgt nadien uw ridder terug.
- op een klooster : u scoort 9 punten als de tegel van het klooster volledig omlegd is met andere tegels. U krijgt nadien uw monnik terug.
- op een wei : u scoort aan het einde van het spel 4 punten voor elk afgewerkt kasteel dat grenst aan uw wei. U krijgt uw boeren in de loop van het spel niet meer terug.

Deze laatste regel zou ik bijvoorbeeld laten wegvallen, mocht u met jongere medespelers dit spel willen spelen. Zij zullen er enorm veel plezier aan hebben, en wees er maar zeker van dat ze er erg snel mee weg zijn, dus die regel kan u na enkele spellen ongetwijfeld gewoon vlotjes terug invoeren (zeker als u toch nog eens een keertje zou willen winnen)

Is het dit nu? Neen, ik laat nog één regel weg die betrekking heeft op het mogen plaatsen van je mannetje. Je mag enkel een mannetje plaatsen als er nog geen ander mannetje op dit onderdeel (weg, kasteel, wei, klooster) geplaatst is, maar door een slinkse manier van plaatsen van de tegels, kan u op termijn wel op éénzelfde onderdeel terecht komen. Het is dan zaak om meer mannetjes te kunnen plaatsen als je tegenstrever, of evenveel, maar dan krijgen je beiden de volledige punten.

Titel : Carcassonne
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 8+

06-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
05-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Attika
   

Attika is een bijzonder sfeervol spel, met mooie gebouwen, leuk speelmateriaal en een vrij uniek spelconcept.
Je kan het spel op twee manieren winnen. Ofwel door als eerste alle 30 eigen gebouwen op het speelbord te krijgen of door twee tempels met elkaar te verbinden met eigen gebouwen.

Elke speler heeft een eigen speelbord waarop hij zijn gebouwen kan uitstallen. Deze gebouwen (fiches) worden als dichte trekstapels klaargelegd.
In een beurt kan een speler ofwel omdraaien ofwel bouwen.
* Omdraaien : een speler mag deze actie twee maal in een beurt uitvoeren. Hij neemt een fiche van één van zijn trekstapels en plaatst het gebouw op zijn eigen speelbord of op het algemene speelbord (mits betaling van de bouwkosten dmv kaarten).
* Bouwen : een speler mag deze actie drie keer uitvoeren in een beurt. Hij neemt een gebouw van zijn eigen speelbord en plaats deze volgens de regels op het algemene spelbord.
Indien een speler een actie laat vallen, krijgt hij hiervoor een kaart. (bv. 1 x bouwen en 2 x kaart nemen). Bouwen en omdraaien mogen nooit gecombineerd worden en je mag ook nooit eerst kaarten trekken en dan één van bovenstaande acties uitvoeren.

Bouwregels :
- op elk vrij bouwveld mag gebouwd worden (niet op tempels of velden waar reeds gebouwd is)
- de kostprijs is gelijk aan het aantal symbolen op de fiche met een aftrek van alle omliggende symbolen op het speelbord die in vermindering kunnen worden gebracht, deze prijs wordt betaald met passende kaarten. Indien je geen passende kaart hebt, kan je er twee willekeurige afgeven
- indien je je houdt aan de logische bouwvolgorde (die zichtbaar is op je eigen spelersbord) en deze gebouwen in die volgorde op het spelbord brengt, is de bouw gratis. Het oorspronkelijke gebouw (zwarte achtergrond) is nooit gratis.
- er moet ook een extra prijs worden betaald als je je fiches zo maar willekeurig op het speelbord gaat verspreiden, elke losliggende fiche telt als een dorp en verhoogt de kostprijs van een nieuwe bouw met 1 kaart, probeer dus een keten van gebouwen te maken
- indien je een volledige categorie (zoals op het eigen spelersbord) in volgorde op het speelbord hebt liggen, krijg je een amfora, je kan dit gebruiken om 1x te bouwen, 1x om te draaien of 1 x kaart te nemen.

Wanneer een speler het laatste fiche van één van zijn trekstapels omdraait, moet hij het speelbord ook groter maken door een nieuw stuk aan het speelbord te leggen. Deze nieuwe landtegel moet gewoon aan minstens één kant grenzen aan het bestaande speelbord. (er kunnen gaten ontstaan)

Titel : Attika
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Marcel-André Casasola Merkle
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

05-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
04-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amun-Re
   

Ik ga direct uitpakken met een gedurfde uitspraak : Misschien is dit wel het beste spel van Reiner Knizia!
U denkt ervan wat u wil, maar wat betreft biedspellen is dit toch wel een toppertje. Misschien is dit puur gevoelsmatig omdat dit
spel het eerste spel was in mijn collectie waar we eens een stapje verder gingen dan Carcassonne.

In dit spel wordt er in twee perioden gespeeld. U bouwt het Oude Koninkrijk van Egypte op, scoort hier natuurlijk punten voor, maar wanneer
we in de tweede periode gaan spelen, wordt het pas echt interessant, dan kan u van het hard labeur van u tegenspelers profiteren. Zij kunnen dat natuurlijk evengoed van u.

Elke periode bestaat uit drie ronden. In een ronde doorlopen we telkens 5 (6; telling bij derde ronde) fasen :
- het draaien van de provinciekaarten
- het verwerven van de provincies
- acties van de spelers : machtkaarten, boerderijen en bouwstenen
- het offer aan Amon-Ra
- oogst en overige inkomsten
(- telling)

Fase 1 : Er worden zoveel provinciekaarten omgedraaid als er spelers zijn. Sommige provincies leveren iets extra (geld, machtkaarten, bouwstenen, boerderijen), dit wordt klaargelegd.
Fase 2 : Het hart van het spel : de spelers bieden voor de verschillende provincies door hun biedsteen op de provinciekaarten te spelen. Je kan de tegenstrever overbieden, deze moet dan zijn biedsteen naar een andere provincieplaatsen. Zo gaat het door tot alle spelers een provincie hebben gekozen, ze betalen het geboden geld aan de bank, leggen hun fiche in de provincie en nemen de extra's die de provincie hen biedt.
Fase 3 : De spelers kunnen machtkaarten, boerderijen en bouwstenen kopen. De machtkaarten kan je gebruiken om in de diverse fasen van het spel iets te manipuleren, de boerderijen verhogen je inkomen in fase 5, de bouwstenen heb je nodig om piramides te bouwen die je punten opleveren. De kosten gaan afh. van het aantal acties omhoog (zie overzicht).
Fase 4 : De spelers liggen blind een offer op tafel, deze worden bij elkaar opgeteld en de tempel wordt verzet. De speler die het meeste biedt, mag 3 extra acties uitvoeren (en wordt de nieuwe startspeler), de 2de twee acties en de derde één actie.
Fase 5 : Afhankelijk waar de tempel is terechtgekomen in fase 4 brengt de oogst zoveel op per boerderij. (1-4 goud) Sommige provincies leveren extra goud op (staat afgebeeld op het speelbord)
Fase 6 : Enkel na drie ronden in periode één en twee van het spel scoor je punten die je tot de overwinning leiden.

Punten :
- elke piramide = 1 punt
- elke set piramides (een piramide in elke provincie) = 3 punten
- het meeste piramides langs beide oevers van de Nijl = 5 punten
- tempels in bepaalde provincies (afgebeeld op speelbord)  = ... punten (afh. waar de tempel staat na offeren)
- machtkaarten met speciale bonus = 3 punten per kaart die is uitgevoerd
- goud (enkel na tweede periode) = 6 punten voor speler met meeste goud; 2 punten voor speler met tweede meeste geld

Titel : Amun-Re
Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door 999 games)
Auteur : Reiner Knizia
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

04-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
03-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen van Hans im Glück

Spellen in alfabetische volgorde :

- 1835
- Amun-Re
- Attika
- Carcassonne-reeks
- Drunter & drüber
- Dominion-reeks
- Der turmbau zu Babel
- Die macher
- El grande (+ uitbreiding)
- Eufraat & tigris
- Eufraat & tigris kaartspel
- Egizia
- Fjorde
- Finca
- Goa
- Hazienda
- Hängende gärten
- Im schatten des kaisers
- Kabale & hiebe
- Kampf der gladiatoren
- Manhattan
- Maori
- Mauerbauer
- Maestro
- Magellan
- Medina
- Ming dynastie
- Modern art
- Machiavelli (+ uitbreiding : donkere landen)
- Oregon
- Ponte del diavolo
- Palais royal
- Sint Petersburg (+ uitbreiding)
- Samurai
- Stone age
- Schweinebande
- Taluva
- Thurn und taxis (+ uitbreidingen)
- Titania
- Wikinger


De meeste van deze spellen zijn ondertussen verschenen in het Nederlands bij diverse uitgeverijen. (vooral 999 games)
We zullen steeds de versie bespreken waarover we beschikken in de club. Ineens kunnen we al wel duidelijk stellen dat de meeste
spellen taalonafhankelijk zijn, en dat ze mits het zoeken van de nederlandstalige spelregels (of indien u het Duits een beetje beheerst) perfect speelbaar zijn.

Wat carcassonne betreft, daar zouden we bijna een volledige maand over kunnen bezig blijven. We starten in onze reeks dan ook over de gewone basisversie. Indien we nog tijd en zin hebben, zullen we ook de uitbreidingen en varianten toelichten. Een aantal spellen in onze collectie vind je ook niet meer terug op de spellenlijst van de website van HiG, doordat ze niet meer voorhanden zijn. Wij bespreken ze natuurlijk nog wel :

- Morgeland
- Attila
- Conquistador
- Ricochet robots
 

03-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over Hans im Glück
Hans im Glück is een uitgeverij die me nauw aan het hart ligt. En dat hebben ze maar aan één ding echt te danken, namelijk het leveren van kwaliteitsspellen. Familiespellen ook, die voor alle leeftijden haalbaar zijn. Deze spellen zijn spellen die je aanschaft en gezellig met het ganse gezin eens kan bovenhalen. Avondvullende spellen ook, mooi materiaal, vernuftige en eenvoudige spelsystemen, met voldoende tactische en strategische mogelijkheden.

Deze uitgeverij startte hun succesvolle carrière met het spel Dodge city in 1983. Op spiel traden ze voor de eerste keer op het voorplan en ze kregen onmiddellijk de nodige aandacht en erkenning. Dit hadden de oprichters Bernd Brunnhofer en Karl-Heinz Schmiel niet verwacht en ze stortten zich nadien dan ook volledig in de spellenwereld.

Met "Greyhounds" worden ze voor het eerst bekend bij het grotere publiek, aangezien dit spel op de lijst kwam voor "spiel des jahres" in 1986. Een jaar nadien zou Karl-Heinz Schmiel zich terugtrekken uit de onderneming, om zich meer toe te leggen op z'n job als pedagoog. Voor Bernd werd het dan ook ineens een fulltime job. In 1990 en 1991 begon men prijzen te pakken met "maestro" en "drunter & drüber". Het wordt steeds maar drukker, omdat men zich ook moet gaan toeleggen op marketing en het bedrijf uitbreidt met redactiemedewerkers en persmedewerkers.

De rest is geschiedenis, er kwamen steeds meer klinkende namen op de markt van deze uitgeverij, met een enorme boost bij het verschijnen van Carcassonne, ook in het buitenland ontplofte de markt voor dit spel en HiG was ineens geen kleine uitgever meer. HiG werkt ondertussen met welklinkende namen samen zoals : Wrede, Watson, Lehman, Li, Kramer, Knizia en Zur Linde. Niet de kleinste broertjes in spellenland als u het mij vraagt.

U vindt de vrolijke bende van HiG (kijk maar eens op hun website) op :

info(at)hans-im-glueck.de
service(at)hans-im-glueck.de

Hans im Glück Verlag
Birnauer Str. 15
80809 München





02-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
01-05-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitgeverij van de maand mei

Uitgever van de maand
Publisher of the month
Editeur du mois
Verlage des Monats

Hans im Glück

01-05-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
30-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smartgames 2010
Ook in 2010 staan er weer leuke spellen in de vitrine bij Smart games.
Het concept van sommige spellen is een klein beetje verschoven en dat is exact het juiste woord.
In plaats van tegels te leggen (zoals bij de vorige spellen), wordt er hier vaak geschoven.

Hieronder een opsomming van de nieuwigheden :

Smartphone : een woord dat hoogstwaarschijnlijk wel in de Dikke van Dale zal verschijnen, iedereen heeft er tegenwoordig wel eentje. Zo ook Smart games, hun eigenste smartphone, niet echt geschikt om te bellen of te sms'en, maar wel om je hersenen te pijnigen. Het concept bestaat al erg lang en heeft u zonder enige twijfel ooit al eens gebruikt. Wie herinnert zich die schuifpuzzeltjes niet meer, die je vroeger als reclamegadget wel ergens bij kreeg? Dit gaan we nu met de Smartphone doen. Verschuif de toetsen zodat het telefoonnummer zichtbaar wordt, dat de opdracht vraagt. De oplossing is juist wanneer de afgebeelde cijfers zichtbaar zijn in de zilveren ringen.



Chickenshuffle : zoals de naam al wel doet vermoeden, wordt er hier ook geschoven, ditmaal dienen alle kippen op de eieren te geraken, zodat deze kunnen worden uitgebroed. Je kan natuurlijk schuiven op goed geluk, maar de juiste vaardigheid gaat je toch wat snelheid meegeven bij het oplossen van de puzzels.

Anaconda : de grootste slangen ter wereld moeten toch ook een inspiratiebron zijn voor Smart games. In Anaconda gaan we puzzelen met echte tetrisblokjes. Zowel op de voor- als achterkant staan stukken slang afgebeeld (sommige stukken zijn ook leeggebleven). Op de opdrachtkaarten geven ze telkens een stukje van de puzzel weer en dien jij de rest van de puzzel af te maken zodat de slang niet onderbroken wordt en de opgegeven letter zichtbaar blijft op het speelbord.



Smartcar : nog eens ééntje voor de allerkleinsten, maar wel een erg mooie en bovendien een erg uitdagende. Probeer de vier blokjes in de auto te proppen zodat de kleuren op de juiste plaats staan en zodat er enkel oogjes vooraan op de wagen staan. Dit lijkt op zich poepsimpel, maar als je bij de gevorderde opdrachten nog maar enkel hier en daar een tip krijgt, durft het toch al wel eens moeilijk te worden, vooral omdat je die "éénvoudige" blokken in alle richtingen kan draaien.


Cannibal monsters : met deze laatste, wat mijn favoriet is op dit moment, grijpt Raf Peeters terug naar het Solitair-principe. U kent het wel, met de ene knikker over de andere springen, die verdwijnt en je moet proberen op het einde van de rit er nog maar één over te hebben. In cannibal monsters komt er nog wel ietsje extra's bij, nl. dat de monsters mekaar niet allemaal kunnen verorberen. Groen eet enkel rood, rood eet enkel blauw en blauw doet zich op zijn beurt te goed aan groen. Je mag overigens niet over monsters héén springen en je moet ook altijd in rechte lijn bewegen. Ontdek jij de juiste combinatie van sprongen zodat er slechts één monster(toren) overblijft?


30-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
29-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Resterende Smartgames
Met trots mogen we u melden dat we ook de resterende Smartgames kunnen toevoegen aan onze collectie. Vandaag bespreek ik even de achterstallige spellen, morgen komen de nieuwigheden van 2010 aan bod. Overmorgen gaan we van start met een spiksplinternieuwe reeks, die u ongetwijfeld niet koud zal laten, dus begin al maar te watertanden.

Het beproefde concept, nl. 1-persoonsspellen blijft in onderstaande spellen behouden.

Gogetter : in deze reeks zijn ondertussen al vier spellen verschenen. De spelers spelen wederom met het gekende kwalitatieve materiaal en proberen door middel van puzzelstukken een weg te bouwen tussen de figuurtjes op de opdracht. Des te moeilijker de opdrachten, des te meer figuren moeten met elkaar verbonden worden en vooral sommige mogen niet verbonden worden. In deze reeks zijn er wel meerdere oplossingen mogelijk, vanaf het moment dat er aan de voorwaarden van de opdracht voldaan wordt, is het doel bereikt.
De reeks omvat verschillende thema's, zo is er "prince & dragon", "land & water", "mummy mystery" en "cat & mouse".




Duouzzle : dit is een puzzelspel voor de kleutertjes. Het verschil met een gewone puzzel is dat er hier op twee lagen wordt gebouwd. De opdracht toont het geheel, maar door middel van het op elkaar leggen van puzzelstukken ga je stukjes wegmoffelen of juist zichtbaar maken. Erg leuke puzzelvariant. Ook nu wordt er weer in niveaus gewerkt, in de startset geeft men de twee lagen die gebouwd moeten worden afzonderlijk en moet de kleuter het gewoon namaken.



Day & night : we blijven bij de kleuterpuzzels. In day & night wordt er wel een héél ander aspect "belicht" (of niet belicht is misschien beter gezegd). De kleuters kunnen op twee manieren gaan puzzelen. Ze kunnen de puzzel bekijken overdag (met alle kleurtjes, gezichtjes, ... duidelijk zichtbaar, dus maar na te maken) of 's nachts waarbij ze de puzzel opbouwen enkel met de contouren van de blokken gegeven. In totaal zijn er tien blokken die dienen te worden gebruikt. Nadeel van dit spel is toch wel dat de blokken uit de doos kunnen vallen. Zo lang je de puzzel rechtop houdt, blijven de blokken nog over de staven, maar als je het even ondersteboven houdt, kan je gaan blokjes rapen.



Colour code : dit is nog eens een spel van Kris Burm en niet van Raf Peeters (wat de bovenstaande wel waren). Het spel omvat een staander en 18 doorzichtige tegels waarop een vorm in een bepaalde kleur staat afgebeeld. De opdrachten tonen een figuur die bestaat uit verschillende kleuren en vormen en jij moet nu een aantal tegels op elkaar leggen zodat de afgebeelde figuur zichtbaar wordt. Zie dit spel gerust als een variant van Duopuzzle voor de "grotere" kinderen. Ook volwassenen zullen hier hun bezigheid mee hebben. Mensen die last hebben met meetkundig inzicht, raad ik aan om hier ver vanaf te blijven. (of juist niet natuurlijk ;-) )


 



29-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-04-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Classic line
Als slot van deze reeks omtrent Schmidt spiele gaan we toch even terug naar de origine van de uitgeverij.
We kunnen er eigenlijk niet rond om deze spellen ook even te vermelden. De classic line heeft deze uitgeverij eigenlijk 
groot gemaakt en behoort ook nu nog steeds tot de meest verkochte spellen uit het gamma en misschien wel uit de spellenwereld.
Deze spellen zal u echter niet vaak op de tafel aantreffen op onze spellenavonden, des te meer in de (Vlaamse) huiskamers.
Een voorstelling hoeft hier niet veronderstel ik. Spelregels gaan neerpennen en een eigen mening hebben ook al geen toegevoegde waarde
aangezien u de spellen ongetwijfeld kent. Kniffel kennen wij als Yahtzee en Halma als chinese checkers.

                   
               

Graag vermeld ik hier ook nog even, dat we slechts een impressie hebben kunnen geven van Schmidtspiele.
Deze uitgeverij is een instituut in de spellenwereld en heeft in het verleden al meermaals zijn waarde bewezen. 
Jammerlijk genoeg kunnen we niet dieper ingaan op de oudere spellen. Deze zijn collector's items geworden en 
zijn niet meer verkrijgbaar in de handel. Wenst u hieromtrent meer info, dan verwijs ik u graag door naar www.boardgamegeek.com.
 
Bij deze bedank ik Schmidtspiele voor hun ondersteuning en gebruik van de informatie van hun website.
Morgen gaan we verder met een reeks spellen die zoals reeds vermeld verbonden zijn aan deze uitgeverij.
Het belooft in ieder geval zeer interessant te worden voor de véélspeler die houdt van familiespellen en geen al
te ingewikkelde spellen.

28-04-2010 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs