IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 30 : Opera



We zijn ondertussen al aangekomen bij nummer 30 van de Essen-reeks en dan is het nog eens hoog tijd om er een Nederlandstalig spel bij te halen. Het spel "the game master" is natuurlijk taalonafhankelijk zodat het in grote oplage in Essen over de toonbank kon gaan. Geen wonder, langs de ene kant was er het originele thema, aangepaste kostuums van de verkopers en het artwork verdient toch een speciale vermelding.

Ik las al ergens dat dit spel veel weg had van Colosseum van Days of wonder ... en daar is op zich niets mis mee. In dit spel is het ook je doel om een zo succesvol mogelijke opera te organiseren. Dit kan je natuurlijk enkel als je je opera brengt in de mooiste operahuizen en met het werk van de groten der aarde zoals Mozart, Verdi, Wagner, ...
Op weg naar je voorstelling doe je een beroep op bekwame vaklui zoals een impresario, de architetto, de signora, de maestro, de critico en de esperto. Wie slaagt erin het meeste overwinningspunten te verdienen?

"Opera" verloopt over negen ronden, die op hun beurt zijn onderverdeeld in vier fasen die de spelers gelijktijdig doorlopen :
1) Budgetfase : in deze fase bieden de spelers met hun geld voor hun budget tijdens die ronde, ook de spelvolgorde zal hierdoor bepaald worden. Het budget heb je nodig voor je personages te betalen.

2) Actiefase : de spelers kiezen om beurten een personage, betalen deze (en verzetten dus hun budgetmarker) en voeren de bijhorende actie uit. Dit herhaalt zich tot alle spelers hebben gepast.

3) Inkomstenfase : in deze fase leveren alle opera's die worden uitgevoerd in de verschillende gebouwen inkomsten op. De aanwezigheid van de maestro verdubbelt het inkomen. Ook de aanwezigheid van een huiscomponist levert 3 extra dukaten op.

4) Eindfase : in deze fase worden enkele zaken doorlopen om alles klaar te maken voor de volgende ronde. 

Na elke 3 spelrondes volgt er een telronde. Hier krijgen de spelers punten voor opera's die ze uitvoeren in grote operahuizen. Ze krijgen bovendien extrra punten voor het opvoeren van de "opera van de eeuw". Voor een lege zaal krijgen ze een strafpunt.


(foto : spellenclub Eindhoven)

De personages :
- Impressario (kost 3) : koopt de muziekstukken van een componist
- Architetto (kost 2) : richt gebouwdelen op
- Signora (kost 2) : verkoopt één opera om deze op te voeren aan het Palazzo
- Maestro (kost 2) : verdubbelt de opbrengsten tijdens de inkomstenfase
- Critico (kost 3) : mag de roem van een componist in een stad verhogen of verlagen
- Esperto (kost 4) : krijgt een muziekstuk nadat punten zijn uitgedeeld in de stad

Na het lezen van de spelregels heb ik inderdaad een beetje een Colosseumgevoel, maar het zit toch net ietsje anders in elkaar. Ook de spelbeleving lijkt mij niet echt hetzelfde. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog niet ben toe gekomen om deze op tafel te leggen, maar dat gaan we in de nabije toekomst zeker proberen te doen. Zo gauw we dit hebben gedaan, mag u hier weer een interventie verwachten omtrent dit spel.

Titel : Opera
Uitgeverij : The Game Master
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 - 150 min.
Leeftijd : 12+

19-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
18-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 29 : Burger joint



Aan alle fastfoodjunkies daarbuiten : Ga je voor pizza of voor hamburgers???
Het kon niet langer uitblijven, het moest ervan komen. Na de fantastische dans van de Pizzahut, Kentucky Fried Chicken & Mc Donalds is het zover. Het eerste bordspel over de winstgevendste zaken van de 20ste eeuw. 

Burger joint is een tweepersoonsspel. De ene speler vertegenwoordigt een hambugerketen, de andere een pizzatent. Het komt erop aan om je kleine standjes stilaan uit te bouwen naar heuse restaurants. Om dit te kunnen doen, moet je natuurlijk wel de nodige blokjes kunnen inleveren. De blokjes stellen voedsel voor, maar je hebt hiervoor wel wat fantasie nodig. 

Het spel bevat drie speelborden, één bord voor elke speler en een neutraal grondstoffenbord. Er zijn 60 blokjes (voedsel) voorzien, 1 zakje waarin de blokjes zitten, 30 fiches (15 voor elke speler) 2 reclamemarkers en 2 scoremarkers.

De spelers voeren om beurten hun vijf acties uit :
1) Productie
2) Ruilen en speciale mogelijkheden
3) Bouwen
4) Bereken je score
5) Leg overtollige blokjes af

1) In de productiefase worden nieuwe blokjes uit de zak getrokken, deze worden verdeeld afhankelijk van de kleur waarin een speler het sterkst staat. Indien er geen speler overheerst, gaan deze kleur van blokjes in het midden van het bord.
De spelers nemen daarna om beurten blokjes en leggen het in hun eigen voorraad.
2) De spelers kunnen drie dezelfde blokjes tegen één naar keuze ruilen. Bovendien heeft elk restaurant dat je opricht nog een extra actiemogelijkheid zoals een aantal blokjes inruilen door hetzelfde aantal uit de zak te trekken, twee blokjes inruilen tegen één naar keuze, één blokje uit de zak trekken, één blokje inruilen tegen één naar keuze, één blokje naar keuze uit de zak nemen.
3) De speler kan zijn blokjes in zijn voorraad inruilen en hiervoor bouwen. Hij kan zijn reclame uitbouwen of restaurants opstarten en uitbouwen. Om een restaurant uit te bouwen moet je uiteraard wel eerst een basisrestaurant hebben opgericht.
4) Na het bouwen wordt de actuele score vastgelegd. Sommige gebouwen leveren punten op (zie spelbord)
5) Op het einde van de beurt mag een speler maximaal 7 blokjes opslaan om mee te nemen naar de volgende ronde.

Het spel eindigt onmiddellijk als een speler 12 of meer punten heeft.

Titel : Burger joint
Uitgeverij : Rio grande/Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

18-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 28 : Valdora Extra

Met dank aan Pieter Syroit die alle eer verdient voor deze vertaling van de uitbreiding van Valdora.
Indien u de pdf zoekt, verwijs ik u graag door naar de website van Michael Schacht (of BGG). Of u stuurt ons gewoon even een mailtje.



Uitbreiding voor 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar; enkel te spelen met Valdora.

 Spelmateriaal

1 “laatste speler” miniatuur (metalen boekje)
6 concurrentenfiches voor het 2-persoonsspel
20 speciale kaarten (5 met een donkere achterkant, 15 met een lichte)
4 blanco kaarten (om zelf in te vullen)
1 spelregels
5 overzichten

Laatste speler miniatuur

Bij aanvang van het spel, wordt de “laatste speler”miniatuur gezet bij de speler rechts van de startspeler. Als een het spel eindigt komen alle spelers nog aan de beurt tot en met de speler met het miniatuur. Hierna is het spel afgelopen.

 

Valdora – Het Duel  (2-speler variant)

De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.

 

Spelvoorbereiding

Plaats de werkplaatsfiches in een tweede buitenring rond de arbeiderfiches zodat de werkplaats naast de arbeiderfiches van dezelfde kleur ligt. Leg de 6 concurrentenfiches zichtbaar in een rij.

 

Actie “c) Opdrachten vervullen”

Als een speler in zijn beurt één of meer opdrachten heeft vervuld, wordt de meest linkse concurrentenfiche opgelost aan het einde van zijn beurt. Met andere woorden, de fiches die op de concurrentenfiche staan afgebeeld, worden uit de algemene voorraad gehaald en uit het spel verwijderd.

Als niet alle (arbeiders-)fiches meer in het spel zitten, worden fiches van de volgende (in wijzerzin) beschikbare arbeidersplaats genomen.

Indien er een arbeiderfiche met een vraagteken op staat afgebeeld, mag de actieve speler een arbeidfiche naar keuze uit het spel halen.

De concurrentenfiche wordt nu omgedraaid en opzij gelegd.

Als al de 6 concurrentenfiches zijn opgelost worden ze goed gemengd en weer in een open rij naast het bord gelegd.

 

Valdora met speciale kaarten (Variant voor 2 tot 5 spelers)

Noot: De 4 blancokaarten kunnen gebruikt worden om eigen speciale kaarten te maken, verder worden ze niet gebruikt.

 

De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.

 

Spelvoorbereiding

Sorteer de speciale actiekaarten op achterkant, schud ze en leg ze vervolgens in 2 dichte stapels naast het bord. Elke speler krijgt 1 kaart met een donker achter kant en 3 met een lichte achterkant. De spelers houden hun speciale kaart geheim voor de ander spelers. Bij minder dan 5 spelers, gaan de overige kaarten, gedekt, zonder dat iemand ze ziet, terug in de doos.

 

Het spel

Om gebruik te kunnen maken van een speciale kaart, moet de speler deze in de vorige ronden hebben uitgespeeld – spelers mogen de speciale kaart niet spelen in de ronde waarin ze deze hebben uitgespeeld. Je mag zoveel kaarten uitspelen als je wilt.

De spelers mogen de krachten van de kaarten met de lichte achtergrond elke beurt één keer gebruiken, tenzij anders is aangegeven. Ze mogen niet gebruikt worden in de beurt waarin ze zijn uitgespeeld..

De speciale kaarten met de donkere achter kant geven aan het einde van het spel extra punten. Ze moeten hiervoor wel zijn uitgespeeld en er moet aan de voorwaarden voldaan zijn die op de kaart staan.

 

Het duel en de speciale kaarten kunnen samen gespeeld worden.

De speciale kaarten – overzicht

Links boven op elke kaart staat een nummer. Dit nummer verwijst naar de uitleg die hieronder vermeld staat.

 

Lichte achtergrond op de rugzijde

Bewegen

1) Als je op het einde van je beurt op een plaats komt, waar een of meer medespelers staan, betaald de bank in jouw plaats de kosten.

 

Actie “a) Koop uitrusting of opdrachten”

2) Je mag één extra pagina omdraaien zonder kosten. (deze kaart zit 2 keer in het spel)

                Noot: Als je beide kaarten hebt, mag je 2 extra kaarten gratis omdraaien.

 

3) Eén keer in het spel mag je een uitrusting kopen die je reeds bezit, Plaats deze kaart onder de tweede uitrusting.

 

4) Je mag in totaal 4 onafgewerkte opdrachten op hand houden> De vierde opdracht die je koopt kost echter 2 munten.

 

5) In een stad mag je tegen betaling van 2 munten je proviand aanvullen en een andere actie van die stad (uitrusting of opdracht kopen of edelstenen nemen in een havenstad) uitvoeren.

 

Actie “b) Edelstenen verzamelen”

6) Betaal 2 munten om een edelsteen naar keuze uit het edelstenenaflegveld te nemen en deze te leggen op de plaats waar je spelfiguur staat.

                Noot: Je mag de net verplaatste edelsteen meenemen als je hiervoor nog plaats hebt.

 

7) Op deze kaart staat een kar afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een kar hebt gekocht. Je kar wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.

                Noot: Het vullen van de kar kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 2.

 

8) Op deze kaart staat een paard afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een paard hebt gekocht. Je paard wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.

                Noot: Het beladen van het paard kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 3.

 

9) De speciale kaart is een uitrustingskaart met een pollepel, een nieuwe uitrusting voor goud. Om deze uitrusting te vullen moet je 1 munt betalen.

                Noot: Een goudpan en pollepel zijn 2 verschillende soorten uitrustingen!

 

10) In een haven of in de stad met een haven mag je 1 edelsteen meer inladen dan het aantal schepen in die haven.

                Noot: Je mag enkel edelstenen laden waarvoor je een uitrusting en plaats hebt.

 

11) Als je minstens 2 edelstenen laadt in je beurt, krijg je 1 munt van de bank nadat je ingeladen hebt. (deze kaart zit 2 keer in het spel)

                Noot: Als je beide kaarten hebt, krijg je 2 munten als je minstens 2 edelstenen geladen hebt. JE mag nooit meer dan 6 munten hebben.

 

Actie “c) Opdrachten vervullen”

12) Je mag 3 munten betalen om een edelsteen naar keuze door goud te vervangen bij het vervullen van een opdracht.

 

Einde van je beurt

13) Als je aan het einde van je beurt geen munten hebt, krijg je één munt van de bank.

 

Donkere achtergrond op de rugzijde

14) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je geen onvervulde opdrachten meer hebt aan het einde van het spel.

 

15) Je krijgt 5 extra punten voor elke werkplaats die je aan het einde van het spel hebt.

 

16) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je 3 of meer bonusfiches hebt aan het einde van het spel.

 

17) Elke edelsteen die nog op je uitrusting ligt levert aan het einde van het spel 3 punten op in plaats van 1.

 

18) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je een kar en paard hebt aan het einde van het spel.

 

18-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
17-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcazar speloverzicht
Zoals beloofd, een nederlandstalig overzicht van het spelverloop! Indien u dit overzicht of het overzicht van "das neue Big Boss" wenst, mag u mij steeds contacteren.

ALCAZAR

 

Speldoel

Voorbereiding

Spelverloop

met je edelen de hoogste posities innemen

per speler : 2 grandes, 6 baronnen, 10 bouwkaarten in de hand, 40 real startkapitaal

naast het bord : 20 torenkaarten, 6 open bouwkaarten, stapel dichte bouwkaarten, 84 bouwstenen en 20 bruggen

er wordt in de richting van de klok gespeeld, de actieve speler voert één actie uit. Hij kan een kaart kopen of bouwen (een kaart uitspelen)

 

… een kaart kopen : bouwkaart = 5 real (open of verdekt), torenkaart = 10 real

… bouwen (KW = Kasteel-/Villawaarde)

 

A) Een kasteel oprichten

Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 4 bouwstenen inzetten (3 op het bord, 1 op verdiep)

             Respecteer de minimumafstand : 3 velden van een ander kasteel, 1 veld van een villa

             Kasteelvaandel en wapen inzetten, inkomsten incasseren (KW = 5 real)

Mag :  1-2 edelen inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)

 

B) Een villa oprichten

Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, inkomsten incasseren (1 real)

             Respecteer de minimumafstand : 1 veld van een kasteel/ villa

Mag :  1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)

 

C) Uitbouw van een kasteel of villa met een bouwkaart

Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, nieuwe KW bepalen, inkomsten

 incasseren. De KW verhoogt per verdiep (bord = +1, verdiepen = +2)

Mag :  1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van     plaats wisselen

 

D) Uitbouw van een kasteel of villa met een torenkaart

Moet : 1 torenkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, KW verhoogt met 2, inkomsten

incasseren. Bouwsteen onder een eigen edele zetten of ter voorbereiding van een brug  

bouwen (maximale hoogte = 5)

Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van

 plaats wisselen

 

E) Een brug bouwen – kosten 15 real

Moet : een brug mag enkel bij eigen edelen worden gebouwen, KW verhoogt afhankelijk de

 hoogte x 3, inkomsten incasseren. Eigen adelen komen op de brug te staan. Een brug

 volledig op een andere brug bouwen is niet toegestaan.

Mag :  1edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van

 plaats wisselen

   

Versmelting (door een verbindende bouwsteen of een brug)

Versmelting tussen 2 kastelen :

-         brug bouwen of bouwkaart uitspelen en verbindende bouwsteen inzetten

-         KW van één kasteel verhogen

-         Waarde van kleinere kasteel wordt bij grotere gevoegd (max. KW = 50)

-         Inkomsten incasseren (actieve speler)

-         Kasteelvaandel en wapen van overgenomen kasteel terug in voorraad

-         De speler kan 1 edele op de bouwsteen/ brug plaatsen (kosten!) of omzetten of verplaatsen

-         De edelen van het overgenomen kasteel blijven op hun plaats

 

Geen versmelting : Indien één van de kastelen reeds KW = 50 bezit, mag de bouwkaart wel gespeeld worden, maar gaat de bouwsteen uit het spel. Een brug mag niet gebouwd worden.

 

Versmelting tussen kasteel en villa en twee villa’s : vinden altijd plaats.

 

Villa wordt vanaf KW = 5 kasteel

KW = 50

Edelen terugtrekken

Omzetten en verplaatsen

in zoverre er nog kasteelvaandels en wapens beschikbaar zijn

wie een kasteel met KW = 50 uitbouwt, krijgt 50 real, het wapen blijft op 50 liggen

dit is een vrijwillige, bijkomstige actie die als eerste uitgevoerd dient te worden, de speler incasseert het inkomen van de teruggetrokken edele

ipv een edele te plaatsen, is ook omzetten en verplaatsen toegelaten, maar enkel op de pas gebouwde bouwsteen of brug

Slagen van edelen

Passen

Speleinde

Scoren

is mogelijk als bij het plaatsen van een bouwsteen of bij een brug wanneer een vreemde edele op die plek of onder de brug staat

dit is enkel toegelaten als men niets anders kan

zo gauw de laatste bouwsteen of de laatste brug wordt gebouwd eindigt het spel

Elke edele op het bord brengt punten op

baron = hoogte x 1, grande = hoogte x 2

Elke 50 real is 1 punt

de speler met de meeste punten, wint het spel

 

17-11-2009 om 15:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 27 : Samurai the card game


Reiner Knizia's Samurai is in mijn ogen een ondergewaardeerd spel. De spelregels zijn kristalhelder, maar de tactische mogelijkheden zijn redelijk groot. Nu heeft Rio Grande en Abacusspiele een kaartspel uitgebracht en is het misschien wel interessant om het spel eens van naderbij te bekijken. Het spelprincipe blijft in beide spellen exact hetzelfde. Het enige verschil is dat het spelbord nu wordt opgebouwd uit dorptegels ipv de vaste borden bij het bordspel. Het is ook wel jammer dat de mooie stenen scoremarkers zijn omgeruild in houten saaie driehoeken, cirkels en vierkanten. Jammer! jammer! jammer! want voor de prijs die in Essen werd gevraagd had dat er toch wel mogen bijzitten mijns inziens.

De bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk scoremarkers te winnen in de loop van het spel. Als alle markers verdeeld zijn, eindigt het spel en wordt er vergeleken. Je kan enkel winnen als je van een soort markers het meeste hebt, is dit niet het geval, val je al sowieso uit de race. Nadien tel je de verworven markers van hetgeen waar je niet het meeste hebt gescoord, dit is je uiteindelijke score. (bv. Je scoort het meeste met de driehoeken, dan tel je de cirkels en vierkanten om je score te bepalen).

Elke speler krijgt een stapel kaarten waarmee hij het spel moet rondkomen. De volgorde waarin ze voor de spelers tevoorschijn komen, is verschillend, maar op het einde van de rit heb je allemaal dezelfde kaarten ter beschikking gehad. De kaarten tonen steeds de soorten markers en een sterkte of samurai's (joker voor alle soorten markers). Vanaf het moment dat een dorpstegel volledig is omringd door spelerskaarten wordt gekeken wie de markers van de dorpstegel wint.

Als een speler aan de beurt komt, kiest hij één van z'n vijf handkaarten, legt de kaart aan een dorpstegel en neemt een nieuwe handkaart.
Daarbij checkt hij ook of er een nieuwe dorpstegel dient te worden aangelegd of dat er dorpstegels worden gescoord.
Een speler voegt een nieuwe dorpstegel toe als zijn gespeelde kaart de tweede aangrenzende kaart zou worden van de dorpstegel die dan wordt ingebracht. (dus er dient al een aangrenzende kaart te liggen van een andere speler, niet van zichzelf)
Als een dorpstegel werd gescoord, wordt deze omgedraaid.

Kortom : een fijn tussendoortje, met héél wat diepgang, een kleine geluksfactor, maar vooral inschatten wat je tegenstanders aan markers zouden kunnen winnen. Zuinig zijn met je sterke kaarten en ze ten gepaste tijde uitspelen en vooral af en toe ook eens iets kunnen laten schieten. Vergeet zeker niet om één soort markers zeker het meeste te verzamelen, zodat je tenminste mag meestrijden voor de overwinning.

Titel : Samurai the card game
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 12+ (volgens mij 10+)

17-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
16-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 26 : Alcazar


Is het nu Alcazar of Big boss? Wanneer je deze doos opent, vind je een handleiding terug die langs twee kanten is bedrukt, ééntje met de naam Alcazar, het andere met de naam (das neue) Big boss. Big boss is een spel van Wolfgang Kramer, dat best wel succesvol was en gegeerd wild op de tweedehandsmarkt in bordspellenland. Misschien daarom dat Kosmos het tijd vond voor een facelift van het spel.
Heb je dan twee spellen voor de prijs van één??? Neen, als je de spelregels doorneemt, ben je precies een kopietje aan het lezen, enkel de manier waarop punten kunnen gescoord worden is ietsje anders. Laat het ons stellen dat je een alcazar en een alcazar light (of toch een variant)krijgt voorgeschoteld. De originele big boss ken ik persoonlijk niet, dus hier kan ik ook geen vergelijkingen mee maken.

Het spelmateriaal is totaal taalonafhankelijk, maar daar proberen ze bij Kosmos wel meer op te letten. Enkel de overzichten, die wel erg nuttig zijn, komen in het Duits. Hiervan is het misschien wel handig om een vertaling van te hebben. Indien ik de tijd vind, zal ik me er wel eens achter zetten. Wat direct opvalt als je de "grote, dikke" doos opent, zijn de bouwelementen, die kennen we nog van Torres (Ravensburger), al is het gebruikte materiaal lichtjes gewijzigd. Het spelidee is ook vergelijkbaar, probeer zo hoog mogelijk te bouwen en je mannetjes op het hoogst mogelijke verdiep te zetten. Daarmee houdt de vergelijking wel bijna op. Bij Torres, wat ik persoonlijk een fantastisch spel vind, kan je acties uitvoeren in de vorm van actiepunten, in Alcazar is dit tactische aspect een heel deel minder.

Het spelprincipe van dit spel is erg eenvoudig, je zou het zelfs een beetje kunnen vergelijken met Carcassonne, kaartje leggen, bouwen en je mag een mannetje inbrengen. Het enige wat voor wat moeilijkheden kan zorgen is het scoren van punten, wat bij Alcazar omvangrijker is dan bij Big boss. In een beurt kan een speler dan ook niet veel meer doen dan ofwel : een kaart te kopen (5 real voor een bouwkaart en 10 real voor een torenkaart) of een kaart uit te spelen en te bouwen volgens de regels. Na het bouwen scoor je punten en kan je eventueel nog een mannetje (Grande of Baron) inzetten.

Bedoeling is dat na verloop van tijd de bouwwerken steeds groter en hoger zullen worden, dat je probeert bruggen te bouwen (enkel bij Alcazar) en op die manier je geldreserve te spijzen. Op het einde van het spel draait het echter wel om de punten. Je mannetjes scoren punten afhankelijk van de hoogte van het gebouw waar ze staan en er wordt ook nog geld ingeruild voor punten (50 real voor 1 punt).

Om nu alle situaties die zich kunnen voordoen uit de doeken te doen in dit verslag, vind ik een beetje overbodig. De spelregels spelen hier wel goed op in met mooie voorbeelden.

Titel : Alcazar (Big boss)
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+ (10+)

16-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (1)
15-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog enkele keren slapen ...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het spellenspektakel zit er weeral op. De beurs die vroeger in Eindhoven doorging en nu jammerlijk genoeg verhuisde naar het verre noorden van Nederland, nl. Zwolle heeft zijn deuren gesloten en dan kijken we weeral reikhalzend uit naar "onze" Belgische beurs in Broechem.

Spel 2009 belooft weer héél wat goeds. Uiteraard is er weer de tweedaagse beurs voor iedereen die zin heeft in een spel. De leuze van de beurs spreekt ook voor zich : "kijken mag, meespelen moet!" Daarnaast is er ook voor de eerste keer de verkiezing van de Gouden Ludo. De prijs voor het beste spel, gekozen door de nederlandstalige spellenclubs, ook SpinLi heeft z'n stem uitgebracht. Bij de uitverkiezing horen natuurlijk de nodige feestelijkheden waarop we zullen vertegenwoordigd zijn, we zijn zéér benieuwd en zullen u zo spoedig mogelijk dan ook verslag uitbrengen over dit evenement.

Voor meer info omtrent praktische afspraken, adresgegevens, standhouders, ... stuur ik u graag door naar de website van Forumfederatie :
http://spel.forumfederatie.be

Hopelijk zien we jullie daar met z'n allen in levende lijve, misschien tot dan!

Spel zal doorgaan op zaterdag 28 en zondag 29 november in zaal Den Boomgaard in Broechem.

15-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
14-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spelimpressies
Zoals ik u had beloofd, zou ik u hier na een speelbeurt mijn ervaringen neerpennen. En ik ga woord houden. Gisteren hebben we drie van onze nieuwe spellen kunnen uittesten. Hier kort maar krachtig enkele bevindingen :

1) Tarantula tango : alles wat je ervan verwacht, in de lijn van kakkerlakkensalade, op het eerste zicht na het lezen van de spelregels leek het me niet zo interessant als kakkerlakkensalade en te gemakkelijk, maar als je de tijdslimiet echt strak houdt, worden er erg veel fouten gemaakt en is het wel lachen geblazen met al die dierengeluiden die op de duur door elkaar worden geflanst.

2) Tobago : inderdaad een erg luchtig familiespel, dat naar mijn mening te weinig uitgebalanceerd is en toch een iets te grote geluksfactor heeft. Pas op, het is erg mooi, speelt vlot en kan je volgens mij iedereen voorschotelen. Het is wel redelijk omslachtig om de juiste plaats van de schatten te bepalen, maar eens je er een beetje mee weg bent, gaat het vlot. Het verplaatsen van de autootjes is mijns inziens niet zoveel waard als het aanleggen bij een schatkaart, dus misschien me hier toch nog wat meer in verdiepen.

3) Egizia : was nog beter dan ik me had voorgesteld, zoals Dominique op z'n blog reeds vertelde : "een mooie mix tussen tactiek en strategie". Aanvankelijk moet je wel eerst even alle tekeningetjes onder knie krijgen en de kaartjes eens rustig bekijken, maar hier zitten leuke zaken tussen. Je kan elkaar een beetje pesten, maar bent vooral toegespitst op je eigen werk. Het blijft tot het laatste punt spannend, want je weet niet wie welke sfinxkaarten nog heeft liggen. Dit is wel een spel dat je meerdere keren moet spelen, want er zit erg veel in, bovendien moet je goed stap voor stap te werk gaan, want er zijn wel wat regeltjes omtrent het krijgen van punten (die je misschien snel vergeet).

Dan hebben we ook nog een Endeavor gespeeld, maar dit is voor mij sowieso al een topspel : snel, leuk, mooi, beetje tactiek en superspannend tot het slot (eindscore gisteren : 57-56-55-48)

14-11-2009 om 09:56 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 25 : Megacorps


De nieuwe van Z-man games, de uitgeverij waar we met z'n allen in de loop van onze bordspellenclubcarrière meer en meer zijn van gaan houden. In Essen waren er nog niet zo héél veel exemplaren van dit spel te vinden, daarom was ik er ook als de kippen bij om het aan te schaffen. Ik begin onmiddellijk met een groot plus- en minpunt van het spel.

Pluspunt : ondanks het feit dat het spel gaat over wereldoverheersing, multinationals runnen, andere bedrijven verwoesten, monopoliseren in bepaalde werelddelen, politiek incorrecte acties, ... telt dit spelregelboek maar 4 bladeren (ofte 8 bladzijden, inclusief voorkant met tekening) als u dat prefereert).

Minpunt : van mij hadden de spelregels wel wat gestoffeerder mogen zijn en toch wat meer voorbeelden mogen tonen. Het feit dat het thema niet alledaags is voor mij persoonlijk, maakt dat ik de regels toch al zo'n keer of drie heb gelezen. Wel ... ik denk niet dat ik het spel zal kunnen uitleggen, zonder dat ik het eens een keertje heb kunnen spelen, want op zich, lijkt het weer allemaal makkelijker dan dat het verwoord staat.
Misschien moeten de heren, spelregelschrijvers, toch eens proberen een betere structuur te hanteren of de mosterd halen bij grofweg Aleaspiele, waar de spelregels voor mij zowat perfect geschreven zijn. Nog een klein puntje van kritiek : het speelgeld, jongens toch, 't doet me denken aan het goedkopere Monopolyspel op de eerste de beste rommelmarkt.

Maar dit alles totaal terzijde, over het spel nu. Bedoeling is om economische dominatie te krijgen met jouw bedrijven, klinkend naar de fantastische namen als : Nonintendo, Mokia, Windoze, Lenogo, ... Dus de speler met het meeste geld op het einde van het spel mag zich tot winnaar kronen. Het spel verloopt over verschillende rondes. In een ronde wordt er een gebeurteniskaart getrokken door de actieve speler, deze mag dan ook als eerste een actie uitvoeren. Daarna komen alle andere spelers aan de beurt om één actie uit te voeren. Als iedereen dit heeft gedaan, wordt de volgende speler actieve speler en trekt hij een gebeurteniskaart, ...



Acties :
1) koop een bedrijf : je betaalt 4 euro en plaatst een marker op het speelbord
2) uitbetaling van een industrie : deze actie mag in elke ronde maar één keer gekozen worden (kan nog wel een keertje extra met een gebeurteniskaart voorvallen) : er wordt onmiddellijk uitbetaald aan alle bedrijven binnen één gekozen industrie.
3) tussenkomst van de regering : je moet op z'n minst één land bezitten om deze actie te mogen kiezen, je kan de politiek van een land wijzigen (democratie (bedrijf wordt verkocht voor 4 euro), keptocratie (stelen van een land), dictatuur (nationaliseren van een bedrijf))
4) koop huurlingen : deze kan je gebruiken als iemand je aanvalt of als je iemand wil steunen in een oorlog
5) lanceer een oorlog : vergelijk je sterkte + huurlingen met die van de verdediger en tracht een bedrijf over te nemen
6) passen 

Van alle nieuwigheden uit Essen, is dit misschien wel het spel dat ik eerst eens moet spelen vooraleer ik u kan vertellen wat ik er echt van vind. Ik ben zeker en vast geïntrigeerd door het thema en ik denk dat er héél wat strijd schuil gaat in dit spel. Maar hopelijk binnenkort meer hierover op onze weblog.

Titel : Megacorps
Uitgeverij : Z-man games
Aantal spelers : 3-6
Leeftijd : 13+
Speelduur : 60-90 min.

14-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
13-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 24 : Egizia
Klik op de afbeelding om de link te volgen



We zijn al een tijdje bezig met de reeks, dus het is hoog tijd om er de nieuwe van Hans im Glück tussen te gooien. U kent deze uitgeverij zeker van hun spellen "Carcassonne, Dominion, Amon Ra, El grande, Finca, Goa, Oregon, Wikinger, Hazienda, Modern art, ..." en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
HiG staat garant voor speelplezier op familiaal niveau, maar met voldoende uitdaging om de veelspeler ook te overtuigen. En daar zijn ze met Egizia weer prima in geslaagd. Net zoals zovele spellen uit Essen, komt dit spel uit het land van de pizza en de pasta, dat leek de enige echte trend uit Essen te zijn. Ze zijn daar goed bezig in de laars van Italië.

Egizia is weer een typisch HiG-spel, een mooi spelbord, kaartjes, fiches en het draait vooral weer om bouwen. In Egizia gaan de spelers bouwen aan de piramide, de tempel en de obelisk. Hiervoor hebben ze sterke arbeiders en veel grondstoffen nodig. Maar om je arbeiders sterk te houden, moet je natuurlijk voldoende voedsel in huis hebben. U hoort het al, opbouwen, verzamelen, inleveren en ... punten scoren. Het lijkt of we het allemaal al eens een keertje meegemaakt hebben, maar het blijft gewoon grandieus leuk en goed, dus ... ons hoor je zeker niet klagen.

Het spel verloopt over vijf ronden. Elke ronde kunnen de spelers hun arbeiders sterker maken, nieuwe steenmijnen ontginnen, Nijl- en Sfinxkaarten nemen en deelnemen aan de bouw van de antieke wereldwonderen. Hiervoor krijgen ze onmiddellijk punten, voor de verzamelde kaarten worden op het einde van het spel nog  punten uitgedeeld.

Een ronde bestaat op zijn beurt dan weer uit zeven fasen :
1) Nijlkaarten uitspelen : elke ronde worden 10 nieuwe kaarten op het spelbord gelegd
2) Nijl bevaren : de spelers plaatsen om beurten hun bootjes bij de acties die ze graag willen uitvoeren (nijlkaarten verzamelen, acties van rondevelden, bouwvelden)
3) Arbeiders voeden : de waarde van de arbeiders en het voedsel worden opgeteld en vergeleken, een te weinig aan voedsel wordt gecompenseerd met overwinningspunten af te geven
4) Steen produceren : afhankelijk van het aantal steenmijnen krijgt elke speler nieuwe stenen in zijn voorraad
5) Bouwen : kan zowel bouwen aan de gebouwen inhouden, als sfinxkaarten nemen, als graaffiches nemen
6) Bonus krijgen voor het bouwen aan de bouwwerken : de speler krijgt bonuspunten voor het aantal deelnames aan het bouwen van gebouwen
7) Spelersvolgorde voor de volgende ronde vastleggen : de speler met het minste punten wordt in de volgende ronde speler 1, enz.

Na vijf ronden volgt er een slottelling :
- per twee resterende stenen in de voorraad één punt
- de totaalwaarde van hun graaffiches geeft punten (1-10 = 2 punten; 11-20 = 5 punten; 21+ = 9 punten
- de spelers krijgen punten voor vervulde sfinxkaarten

Een volledige opsomming van deze sfinxkaarten is interessant, maar ga ik hier niet plaatsen, dat zou me te ver leiden. Het is wel zo dat ik het jammer vind, dat ze niet enkel met symbolen hebben kunnen werken op deze kaarten. Het Duits dat erop staat is erg beperkt en op zich wel duidelijk, maar misschien hadden ze dit beter op een blad in een bijlage geplaatst en de kaartjes zonder tekst gemaakt, dat toont toch altijd iets strakker vind ik persoonlijk. Desalniettemin is dit maar een beetje muggenziften en is dit gewoon weer een oerdegelijk, leuk spel!

Titel : Egizia
Uitgeverij : Hans im Glück
Aantal spelers : 2-4
Tijdsduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

13-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
12-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 23 : Hansa Teutonica



Argentum verlag is een "kleinere" Duitse uitgeverij, die ons nauw aan het hart ligt. Zo bezorgden ze ons vorig jaar Wind River van Dirk Liekens, vaste klant op bordspelforum.com. Daarnaast brachten ze reeds hilarische spellen uit zoals "Seenot im rettungsboot" en "Gartenzwerge". In de eerste ga je elkaar uit een reddingsbootje gooien om te overleven en bij de tweede komt het erop neer om te paren met tuinkabouters... HILARISCH !!! (moet gezegd, na enkele flessen wijn en enkele vrijgezellen rond de tafel).

Nu brengen ze met Hansa Teutonica toch iets serieuzer op de markt. Alles draait in dit spel om de hanzesteden. Er is ooit al eens zo'n spel geweest "Hanze" (999 games) en dat spel vind ik persoonlijk een ondergewaardeerd spel. In Hansa Teutonica draait het terug om hetzelfde thema en ook de artwork komt eigenlijk wel overeen. Geen frisse kleurtjes, eerder een spelbord dat precies te lang in de zon heeft gestaan, tekeningentjes die de kleinsten in onze school misschien ook nog wel kunnen maken, ... maar dat maakt het wel tot een spel dat me interesseert.
Het sprak me eigenlijk vanaf het eerste moment aan en toen ik de spelregels doornam had ik dubbele gevoelens.

Gevoel 1 : belachelijk klein lettertype en veel tekst op een korte ruimte, dit gecombineerd met een vreemde taal, maakte het niet echt aantrekkelijk om eraan te beginnen.
Gevoel 2 : toch doorgebeten en eraan begonnen en direct meer en meer geïnteresseerd geraakt in het spel zelf en daar draait het toch om.

In dit spel proberen de spelers zoveel mogelijk punten te scoren. Ze doen dit door hanzesteden te bezetten. Vooraleer ze in een stad kunnen postvatten, moeten ze wel eerst de handelsweg ernaartoe kunnen monopoliseren. Het leuke aan dit spel is dat het zo'n beetje een mix is van "GOA", waarbij je op je eigen spelersbord gaat uitbouwen en op het grote spelbord volgt er een potje "kardinaal en koning". En laat deze twee spellen mij nou net aanspreken.

Op het eigen spelersbord worden de tracks in het begin van het spel bezet met markers, die in de loop van het spel kunnen worden verwijderd als je hier of daar een upgrade wint. De markers kunnen dan weer gebruikt worden om in te zetten op het spelbord als handelaars.
Op je eigen spelersbord staan vijf tracks afgebeeld. De sleutels tonen de coëfficiënt waarmee de overwinningspunten op het einde van het spel worden vermenigvuldigd. De actietrack geeft aan hoeveel acties je mag doen in een beurt. De priviligetrack geeft aan welke huizen je in een stad mag innemen (basis - minimum - gemiddelde - maximum). Daarnaast is er nog een track die zegt hoeveel handelaars je per actie kan inzetten en de geldbuidel geeft aan hoeveel handelaren hij uit de algemene voorraad naar de eigen voorraad mag nemen indien hij deze actie opteert.



Het spel kan op diverse manieren eindigen :
- een speler scoort 20 of meer punten
- er zijn geen bonusmarkers meer om aan te vullen
- er zijn tien steden volgebouwd

Nadien worden er nog prestigepunten uitgedeeld : vier punten voor elke track die tot het maximum is geraakt, bonusmarkers, prestigepunten voor huizen in Coellen, twee punten per stad, het grootste netwerk (aaneengesloten steden)

De acties die een speler kan kiezen in zijn beurt :
1) Handelaren naar de eigen voorraad halen
2) Handelaren inbrengen op het spelbord (op een handelsweg)
3) Een handelaar verwijderen van een tegenstrever
4) Bewegen van handelaren op het speelbord
5) Een handelsroute bezetten (volledig met eigen handelaren; deze actie moet gekozen worden en wordt niet automatisch uitgevoerd)

Titel : Hansa Teutonica
Uitgeverij : Argentum verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

12-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
11-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 22 : Die Tore der Welt



Twee jaar geleden kwam er in Essen een spel uit onder de naam "die Saulen der Erde", het spel omvatte een prachtig speelbord, fantastisch speelmateriaal en vooral een vlotte gameplay. Vandaar dat het ook al gauw werd opgepikt door 999 games en uitgebracht onder de naam "De kathedraal". Nu is er een vervolg voor dit spel, wederom gebaseerd op een boek van Ken Follett. En ook nu weer zal er een Nederlandse vertaling komen onder de naam "Een brug naar de hemel".

In dit spel krijg je dezelfde ingrediënten van z'n voorganger terug : prachtig spelbord, veel houten materiaal, geldmunten, markers, stevige zichtschermen, gebeurteniskaarten en actiekaarten. In het spel ga je weer trachten deel te nemen aan de bouw van allerlei gebouwen in de stad, beginnend met de brug en eindigend met de toren. Maar bouwen is niet je enige zorg, je kan ook punten scoren door zieke mensen te verzorgen en hun te behouden tegen de pest, die halverwege het spel in omloop komt.

Het spel wordt onderverdeeld in vier kapitels, die op hun beurt 6 ronden duren. Elke ronde bestaat uit 5 fasen :
1) bovenste gebeurteniskaart omdraaien en uitvoeren
2) gebeurteniskaart op het speelbord spelen
3) de spelers bekomen hun inkomen
4) de gunststeen wordt verzet op de track
5) elke speler speelt een actiekaart en voort de actie uit

Het spel verloopt dus erg stapsgewijs, is makkelijk te volgen en je opties zijn niet zo talrijk. Enkel bij het uitkiezen van je actiekaart, kan je een beetje tactiek in het spel brengen.

In de eerste fase wordt een gebeurteniskaart opengedraaid, sommige gebeurtenissen worden onmiddellijk uitgevoerd, andere gelden gedurende een ganse ronde en sommigen blijven een gans kapitel liggen.
De startspeler kiest daarna hoe hij de gebeurteniskaart op het spelbord plaatst. Afhankelijk van deze oriëntatie van de gebeurteniskaart ontvangen alle spelers inkomsten (geld, goederen of punten) en wordt bepaald hoeveel stappen de gunststeen wordt verdergezet op de track. Deze gunststeen zorgt voor een extraatje voor de beginspeler. Pas nadat deze plichtplegingen zijn gepleegd, komen de spelers individueel aan zet en kiezen ze een actiekaart uit. Ze beschikken elk kapitel over 12 actiekaarten. In elke ronde spelen ze twee actiekaarten kwijt, één spelen ze open uit en voeren ze de actie van uit, een andere kaart spelen ze weg (deze zijn ze volledig kwijt dit kapitel), zo wordt de keuze per ronde meer en meer beperkt.

Met deze actiekaarten kan een speler :
- 1 graan winnen
- 1 fiche "vroomheid"
- 1 grondstof (steen of hout) winnen
- bouwen aan een gebouw : per afgegeven bouwstof krijg je 3 punten
- wol- en doekenverkoop : de speler verkoopt wol en doek op de markt, hiervoor krijgt hij respectievelijk 2 en 4 geld
- privilege : de speler gebruikt de vorig uitgespeelde actiekaart een tweede maal
- huisbouw : de speler geeft 1 passende grondstof en 1 geld af en plaatst een huis
- huispacht : de speler krijgt geld voor tot 2 van zijn reeds geplaatste huizen
- spenderen : de speler geeft 1 geld af en legt zijn zegel bij het bijhorende bouwwerk
- doekherstelling : je kan 1 of 2 wol inruilen voor evenveel doek
- medicijn : de spelers krijgen 1 geld en 1 punt voor een kleine medische dienst of 2 geld en 2 punten voor het verzorgen van een zieke geplaagd door de pest
- gunst : je mag de gunststeen 1 plaats verder zetten en het voordeel opstrijken

Op het einde van een kapitel wordt alles klaar gemaakt voor een volgend kapitel, gebouwen worden afgewerkt, overtollige fiches worden verwijderd van het bord, de spelers moeten taksen betalen in de vorm van vroomheid, graan en geld. Indien hij niet kan voldoen aan deze verplichte taksen, krijgt hij nog een straf.

Na kapitel vier eindigt het spel, de spelers ruilen hun grondstoffen die ze nog hebben in voor punten en de speler met de meeste punten wint het spel.

11-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
10-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 21 : Tarantula Tango


Het spijt me zeer dat jullie er zo lang op hebben moeten wachten, maar hier is dan het eerste kinderspel uit Essen. Het verbaast waarschijnlijk niet dat hij uit de Drei Magier Spiele - stal komt. Na de hilarische momenten die we in de club reeds beleefden met Kakkerlakkensalade, Kakkerlakkensoep, Haai alarm, Kakkerlakkenpoker, ... kon dit spel zeker niet ontbreken in deze reeks.

Na sterren op de dansvloer en so you think you can dance kon een dansspel niet uitblijven. In dit kaartspel ga je een tango dansen met een tarantula. Probleem is natuurlijk dat niemand met dit vieze, harige beest op de dansvloer wil springen.

Het spel omvat 115 dierenkaarten (hond, koe, ezel, geit, kat en papegaai), 5 tarantulakaarten en 1 tarantulaspelbordje. Het spelbordje wordt in het midden van de tafel gelegd, de kaarten geschud en eerlijk verdeeld onder de spelers. Bedoeling is om als eerste weer van je kaarten zien af te komen. (à la Kakkerlakkensalade)


De jongste speler vangt het spel aan door de bovenste kaart van z'n gedekte stapel kaarten om te draaien en aan een zijde van het spelbordje te leggen. Daarna legt de volgende speler een kaart af. Er kunnen nu verschillende scenario's voorvallen :
 - op de kaart van je voorganger staat een dier met één tarantula : maak eerst het geluid van het afgebeelde dier en leg je eigen kaart aan de volgende zijde van het spelbord
- op de kaart van je voorganger staat een dier met twee tarantulas : boots het geluid van het afgebeelde dier tweemaal na en leg je eigen kaart aan de volgende zijde van het spelbord
- op de kaart van je voorganger staat een dier zonder tarantula : je legt je kaart vliegensvlug langs de volgende zijde van het spelbord en maakt geen geluid
- op de kaart van je voorganger staan twee dieren zonder tarantula : je legt je eigen kaart niet langs de volgende zijde maar twee zijden verder, zonder geluid te maken
- op de kaart van je voorganger staat een tarantula : alle spelers slaan met vlakke hand op de tafel, de laatste neemt alle afgespeelde kaarten als straf

Uiteraard gelden ook weer de gekende regels :
* er moet vlot gespeeld worden, maximum 2 seconden bedenktrijd
* een speler mag niet stotteren of een verkeerd geluid maken
* een speler mag niet op een fout moment kloppen
Indien hier inbreuken tegen worden begaan, neemt de betreffende speler alle afgelegde kaarten als straf bij in zijn stapel.
Tip : wees streng voor iedereen (ook jezelf )

Diegene die als eerste al zijn kaarten wegspeelt, wint het spel.

U merkt dat dit weer een leutig, leuk tussendoortje betreft, dat volledig binnen het gamma past van Drei Magier Spiele. Op het eerste zicht is het spel wel ietsje makkelijker dan Kakkerlakkensalade, vandaar ook waarschijnlijk dat ze ook enkele regels voor gevorderden hebben toegevoegd . Deze zorgen dat de speelrichting kan draaien, dat je twee beurten na elkaar kan spelen, dat je een vorige speler moet imiteren of die je aanzet om je kaart op een andere plaats aan te leggen.

Titel : Tarantula Tango
Uitgeverij : Drei Magier Spiele
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 15-20 min.
Leeftijd : 7+

10-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 20 : Last train to Wensleydale



De laatste trein naar Wensleydale … maar of dit nu het laatste treinspel zal worden van onze vriend Martin Wallace, dat is nog maar de vraag. De auteur van klassiekers als Stoom, Age of steam, Railroad Tycoon, Steel driver, … schrikt niet meer terug voor een spelletje méér of minder met treinen.

 

Dit spel kwam er eigenlijk op vraag van z’n vrouw die verzot blijkt te zijn aan een welbepaalde kaas uit de regio rond Wensleydale. Dit zal dan ook waarschijnlijk wel het enig spel zijn waarbij het de bedoeling is om kaas te vervoeren van de ene naar de andere stad. Aangezien er blijkbaar in die regio erg weinig accommodatie is omtrent spoorwegen, leek het Martin een fijn idee om er een treinspel rond te maken. Dit keer mixt hij de gekende ingrediënten : sporen bouwen, goederen en passagiers vervoeren, … met enkele nieuwe ideeën nl. je kleine, financieel niet te onderhouden, spoorwegen verkopen aan de grote maatschappijen, kaas vervoeren ipv kool, staal, … Alhoewel ik een oranje blokje nu niet onmiddellijk zou linken aan kaas, maar goed.

 

Het speelmateriaal is zoals steeds bij Treefrog erg verzorgd, mooi speelbord, veel houten materiaal, de gekende fiches voor op de tracks en blokjes die goederen voorstellen of die worden gebruikt als betaal / biedmiddel. Het spel situeert zich zeker ook tussen de lichtere spellen in de reeks en mag je gerust in het rijtje tussen Steel driver, Automobile en Tinner’s trail plaatsen. Dus dit keer geen heftige wargame of Brass. Dat laten we dit keer over aan het andere spel van Martin dat in Essen uitkwam “God’s playground” (hiervan hebben we voorlopig nog geen exemplaar).

 

Afhankelijk van het aantal spelers bestaat het spel uit 4 of 5 ronden. Elke ronde is opgebouwd uit maar liefst 10 fasen, die stapsgewijs worden overlopen. Een overzichtje met de fasen is dan ook geen overbodige luxe. Je kan er trouwens al één vinden in het Engels op BGG. Indien ik de tijd vind, ga ik het voor mezelf wel eens vertalen en zal ik het ook op BGG posten of op de weblog.


Een overzichtje van de fase :

-         Investeerblokjes nemen : elke ronde 12 nieuwe blokjes nemen

-         Invloedsfiches trekken : uit een zak worden fiches getrokken

-         Bieden voor de invloedsfiches : met behulp van de investeerblokjes volgt er een biedsysteem, waarbij je elkaar mag overbieden, de fase stopt als elke speler twee zaken kan kopen

-         Speelvolgorde wijzigen : enkele verschillende tracks worden aangepast, de track om eerst te mogen bouwen, de track om eerst te mogen kopen en gebruiken van treinen)

-         Bouwen van spoorwegen : betalen met investeerblokjes en invloedspunten

-         Kopen van treinen en stukken bewegen : treinen aankopen en ze volstouwen met passagiers en grondstoffen indien mogelijk

-         Bepalen van de winst of verlies : aantal vervoerde passagiers en grondstoffen, min de kosten aan je sporennetwerk

-         Speelvolgorde : de speelvolgorde voor de volgende ronde vastleggen

-         Overname van kleine maatschappijen : nieuw element in het spel, je geeft je eigen spoorwegen af aan de grote maatschappijen, nadat je natuurlijk de nodige voordelen hier hebt uitgehaald.

-         Einde van een ronde : verplaats de rondemarker

 

Kortom : een spelprincipe dat op zich misschien vrij herkenbaar is, maar toch met enkele nieuwe elementen. Wederom een spelbord waar alle informatie opstaat die nodig is, de acties, de biedingen, de tracks, … alles staat op het bord afgebeeld, zoals we gewoon zijn van Treefrog. Persoonlijk vind ik het spelbord wel een van de mindere qua artwork. Of dit spel nu potten gaat breken, valt nog wel even af te wachten. Ik zou het binnenkort toch eens aan een effectieve testbeurt willen onderwerpen, maar afgaande op de spelregels, denk ik wel dat het best wel leuk kan zijn. Desalniettemin vind ik sommige zaken redelijk ver gezocht bv. wanneer je een grondstof wel of niet mag transporteren, hiervoor zal ik de handleiding waarschijnlijk ernaast moeten leggen bij het spelen, de rest is duidelijk.

 

Titel : Last train to Wensleydale

Uitgeverij : Treefrog

Aantal spelers : 3-4

Speelduur : 120 min.

Leeftijd : 13+

10-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
09-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 000 hits op de weblog
Onze weblog heeft vandaag, 9 november de 20 000 hits gehaald. Dat is altijd leuk voor de statistieken, maar ook een soort van erkenning voor ons werk. Het feit dat jullie trouw langskomen op onze blog, geeft ons de moed en kracht om te blijven posten. Ik vind het zelf ook leuk om op diverse blogs te lezen over mijn hobby. Zo krijg je ook direct een beter zicht op wat bepaalde spellen nu effectief waard zijn, losstaand van de info die je krijgt van uitgeverijen. Ik heb ook gemerkt dat onze reeks over Essen het bezoekersaantal gevoelig de hoogte heeft ingejaagd. We zijn trouwens nog lang niet klaar met de Essen reviews, er komen er nog wel enkelen.

Indien het bezoekersaantal in deze mate blijft doorlopen, ga ik nog wel wat extra verzinnen om na Essen door te gaan met nieuwigheden of het bespreken van "oudere" spellen. Dus ik zou zeggen ... klik die RSS-feed aan en dan zie ik jou graag morgen terug. Tot lees!

ps : een reactie mag u ook telkens toevoegen door op "reageer" te klikken, misschien wil jij nog iets kwijt over het besproken spel, of heb je een vraag, indien we kunnen helpen we u dan ook graag verder.

09-11-2009 om 16:38 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 19 : Gonzaga



Dit spel van Da Vinci games wordt ook uitgegeven door Abacusspiele, zodat het toch een grotere markt bereikt en misschien maar goed ook.
U kan al een uitgebreid verslag lezen over dit spel op "de tafel plakt!", de weblog van Dominique, maar ik wil u hier ook een kort overzicht geven van het materiaal en het spelverloop.

Het spelbord toont een kaart van het oude Europa dat verdeeld is in 6 regio's, er zijn 16 verschillende scenario's (die afhankelijk van het aantal spelers gebruikt worden), 6 zegels van de verschillende regio's, een bonustegel, 1 overzichtskaart, 16 opdrachtkaarten en per speler : 
1 spelersbord, 12 plastic speelstukken, 12 kaarten (met speelstukken op afgebeeld), 6 plastic ringen, 1 scoremarker, 11 planningskaarten (7 regiokaarten en 4 actiekaarten).

Bedoeling van het spel is om het grootste gebied te creeëren en punten te scoren door steden en havens te bezetten.

Het spel wordt gespeeld over verschillende ronden (minimum 6, maximum 12). Elke ronde wordt verdeeld over vier fasen.
1) een speelstuk nemen : de spelers draaien de bovenste kaart om en nemen het bijpassende speelstuk
2) plan je acties: de spelers kiezen in het geheim hun acties en plaatsen hun planningskaarten
3) leg de spelersvolgorde vast 
4) plaats je speelstuk : in spelersvolgorde legt iedereen zijn speelstuk en scoort hij punten

Hoe plan je je acties? Je kiest uit je planningskaarten één regiokaart en één actiekaart. De regiokaart duidt natuurlijk aan waar je je speelstuk mag plaatsen. De actiekaarten die je speelt bepalen waar je de speelstukken specifiek moet leggen (bv. op een haven, op steden, op vrije vakjes, op een combinatie van stad/haven) Daarnaast heb je ook een koninklijk privilege dat je in de mogelijkheid stelt om als eerste te spelen. Qua actie gebruik je dan een extra actiekaart (de bovenste van je dichte stapel, die je ook zelf bepaald), maar je verliest wel één van je ringen.
De ringen kan je eigenlijk zien als speelstukken die één vakje bezetten, die kan je vooral gebruiken om speelstukken aan elkaar te koppelen en op andere speelstukken te placeren en zo punten te scoren voor een bepaalde stad. De kaarten die je in een ronde speelt, blijven een extra ronde liggen en zijn niet direct terug bruikbaar.

Je mag er ook voor kiezen om je speelstuk niet te plaatsen, hiervoor krijg je drie punten. Voor het plaatsen van speelstukken op steden en havens krijg je 3 punten in een actieve regio en 1 punt in een passieve regio. (actief en passief worden in het begin van het spel aangeduid door het getrokken scenario) Indien je de drie of vier havens van éénzelfde symbool kan bezetten, krijg je een bonus van 10 punten. De speler die uiteindelijk op het einde van het spel het grootste aaneengesloten gebied van speelstukken heeft, krijgt 15 bonuspunten. Nu laat iedereen zijn opdrachtkaart zien en iedereen krijgt punten afhankelijk van het aantal bezette steden.

Het spel is afgelopen indien er na een ronde 3 of minder steden nog onbezet zijn op het spelbord. De speler met de meeste punten wint.

 

Titel : Gonzaga
Uitgeverij : Abacusspiele / Da Vinci games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

09-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
07-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenavond november verslagje
De spellenavond van november zit er weeral op. We mochten 47 spelers verwelkomen die de gietende regen trotseerden om te komen spelen in Lindelo. Jammer dat er ook een spellenavond was van Asmodée België zodat enkele van onze vaste spelers niet aanwezig konden zijn op deze avond met héél wat nieuwigheden.

Gezien het feit dat een groot deel van de bezoekers bestond uit onze jonge gasten is er dan ook erg weinig nieuw geprobeerd. Enkel Savannah tails, Langfinger en Loyang zijn gisteren aangeroerd van de nieuwigheden. Natuurlijk was er ook wel belangstelling die uitging naar de Gouden Ludo, de verkiezing van het beste spel, georganiseerd door Forumfederatie. Elke spellenclub mag zijn stem uitbrengen, vandaar dat de spelers de vier genomineerden konden testen en quoteren gisterenavond.

De foto's staan ook online, maar zijn niet echt goed gelukt, als je je eigen materiaal niet kan gebruiken, durft het wel eens mis lopen hé .

Bij deze kijken we ook al vooruit naar de volgende spellenavond, die plaatsvindt op vrijdag 4 december. Misschien kan u dan nog snel even testen wat u graag aan de Heilige man zou willen vragen. Schrijf ook al zeker zaterdag 19 december in uw agenda. Dan zijn we te gast in het Dimpnacenter in Geel. Dit is een geschenk-/speelgoedwinkel. We zullen daar wat spellen demonstreren en hopelijk héél wat mensen aan een juiste spelkeuze kunnen helpen. Kom zeker eens een kijkje nemen, misschien sla je nog wel een slagje, want ze beloofden in ieder geval een geschenkje te voorzien voor elke koper van spellen. 

07-11-2009 om 10:59 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 18 : Chaos in the old world


Dit spel was er ook al even voor Essen, maar hebben we pas nu kunnen bemachtigen aangezien het blijkbaar overal uitverkocht was. Misschien zegt dit op zich al wel redelijk veel. Het zal u misschien verbazen, maar dit spel is tegelijk wat je van Fantasy Flight kan verwachten en ook totaal weer niet. Laat me mezelf even verduidelijken. Fantasy Flight Games staat voor mooi, fantasierijk materiaal, plastieken figuurtjes, stevige kaartjes, prachtige graphics, ... en dat is bij "Chaos in the old world" zeker niet anders. Anderzijds staat FFG ook voor een lijvig spelregelboek, enorm veel kleine regeltjes, minimum 3 uur spelplezier, ... en daar brengt dit spel nu eens verandering in. Oké, de spelregels zijn nog 26 bladzijden, maar ze zijn overzichtelijk en met de nodige voorbeelden (toch al iets anders dan 80 bladzijden). Het spelverloop is ook erg duidelijk, niet al te veel "als ... dan ... regeltjes" en indien je het spel kent, speel je het toch vlotjes op een uurtje door (en dat is echt wel kort voor een FFG).

Misschien zal de doos u een beetje afschrikken, niet omdat er een doodshoofd opstaat, want dat is misschien nog wel redelijk cool, maar omdat het volgende woord erop prijkt "WARHAMMER". U kent het wel, de volledige fantasywereld, van poppetjes die tegen elkaar vechten, mijn ventje heeft die kracht, dat wapen, dus ... dan ...
Wel, mij schrikte het aanvankelijk ook af omdat ik toch wat sceptisch tegenover heel die Warhammerwereld sta, maar enkel het thema is in het spel behouden. Wat de gameplay betreft, hebben we te maken met een echt Eurogame, stapsgewijs afhandelen van de acties.
Ik begeef me misschien op glad ijs, maar ik zou durven stellen : wie houdt van een geavanceerde Risk met een magistrale artwork gaat met dit spel zijn gading vinden.



U kan een fantastische trailer van dit spel bekijken op : http://www.youtube.com/watch?v=MEfozs8tfBc

Het unieke aan dit spel is dat de spelers elk met hun eigen volk spelen, dat specifieke eigenschappen heeft.
Dus voor iedereen zal het spel anders verlopen. Je kan het spel winnen door om ter snelste 50 punten te scoren, of door je
draaischijf op het speelbord als eerste tot "victory" te krijgen. Daarnaast wanneer vijf regio's zijn verwoest en jij het meeste punten hebt
Wanneer de deck met oldworld-kaarten is opgebruikt tenslotte wint niemand en wint het spelbord.

Het spelverloop :
1) Old world - fase : in deze fase wordt er een gebeurteniskaart getrokken die gevolgen gaat hebben op wat er op dat moment (twee ronden) in de wereld gebeurd.
2) Trek - fase : de spelers krijgen nieuwe handkaarten bij
3) Inbreng - fase : de spelers gaan hun actiepunten opgebruiken om figuurtjes in het spel te brengen of kaarten uit te spelen
4) Vecht - fase : spreekt voor zich denk ik, je gaat elkaar gewoon proberen af te maken (dobbelsteenrol, dus geen oneindig gedoe met wapens, upgrades, splashdamage, ...)
5) Corruptie - fase : de regio's worden stilaan gecorrupteerd door de oorlogsgoden, je legt je markers in de regio, zo gauw er 12 liggen, wordt de regio vernietigd en worden er punten uitgereikt.
6) Eind - fase : de kaarten worden van het bord gehaald, er worden punten gescoord, de spelersschijven worden doorgedraaid, we checken of iemand de overwinning kan claimen.

Dit is een summiere samenvatting van het spelverloop, maar is op zich toch erg duidelijk. Ik zou zeggen, koop het spel niet blindelings, probeer het gewoon eens een keertje en misschien raak jij wel even overtuigd als ikzelf. Wat wel een nadeel is aan dit spel, is dat je met z'n vieren moet spelen. In principe kan je met drie spelen, maar de rassen zijn zo uitgebalanceerd dat je eigenlijk met vier moet spelen.

Titel : Chaos in the old world
Uitgeverij : Fantasy flight games
Aantal spelers : (3) - 4
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 13+

07-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (2)
06-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen 17 : At the gates of Loyang




U weet ondertussen al wel dat ik dit jaar niet zelf naar Essen ben kunnen trekken, nog steeds tot mijn diepe spijt. Maar elk nadeel heb z'n voordeel (of was het omgekeerd?). Natuurlijk volgde ik alles op de voet wat er in het verre Duitsland gebeurde en zo kwam ik op de website van BGG terecht waar je via livestreaming het wel en wee op de beurs kon volgen. Toevallig was er een chatsessie met Uwe Rosenberg, u weet wel, mr. Agricola (of mr. Boonanza als u dat prefereert).

Ik was in de mogelijkheid om vragen te stellen omtrent zijn nieuwe spel "At the gates of Loyang", dit spel werd aangekondigd als het derde deel van de "oogsttrilogie". Na Agricola en Le havre moest dit het slot worden van een fantastisch drieluik. Mijn vraag of hij al wist wat hij ging forceren nu de trilogie af was, veegde hij spontaan van tafel. Voor hem zijn deze spellen gewoon op elkaar gevolgd en hebben de media en bordspellenland ervoor gezorgd dat het zo'n hype werd. Hij ging gewoon doorgaan met het ontwerpen van spellen die naar zijn mening goed zijn en dat kunnen we alleen maar toejuichen.

Misschien nu dan een woordje over die nieuwe "at the gates of loyang". Ik vrees dat het spel al bij voorbaat een beetje werd afgeschoten door velen. Agricola was top, haalde alle prijzen die je maar kan indenken en was door zo goed als iedereen geliefd, gezien het thema, de schattige animeeples en de mogelijkheid van de familievariant. Le havre werd dan weer een stuk langer en zwaarder dan zijn voorganger, alhoewel ik het spelverloop bij le havre veel makkelijker vind dan Agricola. Na het lezen van de spelregels van Loyang ben ik er persoonlijk van overtuigd dat dit spel mij meer zal bekoren dan de andere twee, waarschijnlijk fronst u nu de wenkbrauwen, maar ik hou wel van underdogs en dit spel is er zeker één tegen zijn illustere voorgangers.

In dit spel gaat elke speler op zoek naar overwinningspunten (maar in welk spel tegenwoordig niet). Je doet dit door zo goed mogelijk winkeltje te spelen. Dus haal dat plastieken winkeltje, met bijhorende stukjes fruit en rinkelende kassa maar terug van zolder. De spelregels zijn op zich zeer duidelijk en gestructureerd, dus ik denk dat je sowieso sneller weg bent met dit spel, ook de speelduur is volgens mij een pluspunt met z'n 60 à 120 min. (afh. van het aantal spelers).



Elke speler heeft een eigen speelbord, waarop hij zijn hof, winkel, klanten, marktkraam en helpers kan plaatsen. Het spelbord heeft de vorm van een T (zoals u hierboven kan zien). Over het bord loopt je scorespoor. Punten worden in de spel gekocht voor geld. (Punt 1 kost 1, punt 2 kost 2, punt 3 kost 3 yuan, ...). Bovenaan zie je je winkel, daar kan je grondstoffen kopen of verkopen. Natuurlijk is de verkoopprijs weer een stuk lager dan de koopprijs (wat had je gedacht). Boven het spelbord ga je je akkers spelen, waar je de diverse grondstoffen gaat planten. Als je een grondstof plant, wordt onmiddellijk het hele veld volgelegd met vegimeeples. In de volgende ronden kunnen deze dan geoogst worden. Links en rechts naast de T worden de kaarten gelegd. Je hebt klanten die sporadisch langskomen (rood), vaste klanten (blauw), helpers (beige) en marktkramen (oranje).

Het spel verloopt over negen ronden, die elk bestaan uit drie overzichtelijke fasen.

Fase 1 : oogstfase : In deze fase spelen de spelers simultaan. De spelers plaatsen een nieuw veld boven hun speelbord. Daarna oogsten ze een grondstof van elk veld en plaatsen deze in hun voorraad. Indien de laatste grondstof van een veld wordt geoogst, wordt de kaart op de aflegstapel gelegd.

Fase 2 : kaartfase : Aan het begin van de kaartfase wordt er telkens een nieuwe trekstapel samengesteld (dus kaarten die in vorige rondes gebruikt zijn, kunnen direct terug in het spel komen). Elke speler krijgt vier kaarten, daarna volgt er een distributieronde waarin de spelers 2 kaarten uitspelen (één handkaart en één van de stock). Op het einde van deze fase wordt de nieuwe startspeler benoemd. (diegene die als laatste kaarten speelde)

Fase 3 : actiefase : Deze fase is het hart van het spel. De spelers gaan nu in spelersvolgorde acties uitvoeren en het afsluiten door punten te scoren en hun overige grondstoffen in de opslagplaats te zetten.

De mogelijke acties :
- zaai groenten als zaad : neem 1 groente van je voorraad, plaats op een veld en leg het veld vol
- koop groenten van de winkel : koop 1 groente van de winkel en plaats in je voorraad
- verkoop groenten aan de winkel : neem 1 groente van je voorraad en verkoop aan de winkel (enkel als er plaats voor is)
- wissel groenten aan een marktkraam : de kaart duidt aan in welke verhouding er kan geruild worden en tegen welke groenten
- speel een helper of leg hem af : deze kaarten zorgen ervoor dat je bepaalde zaken kan manipuleren of bij anderen gaan stelen
- lever aan vaste klanten : leg de nodige groenten uit je voorraad op de klantenkaart en wordt uitbetaald
- lever aan sporadische klanten : leg de nodige groenten uit je voorraad op de klantenkaart, wordt uitbetaald en leg de kaart af
- koop een "two-pack" : deze actie kan maar éénmalig gebeuren in je actiefase, je koopt twee actiekaarten, houdt er 0,1 of 2 en legt deze op de juiste plaats op je speelbord, hou je twee kaarten leg je deze opéén zodat enkel de bovenste kaart actief is. Zo gauw deze kaart verdwijnt uit het spel, wordt de onderste kaart actief.

Op het einde van de actiefase worden de overige groenten in je voorraad naar de opslagplaats gebracht (aanvankelijk kan je maar 1 groente houden, na een upgrade vier) en scoor punten zoveel je kan en wil betalen.
Een speler kan ook ten allen tijde een lening nemen, je krijgt direct 5 yuan, maar op het einde van het spel moet je voor elke lening 1 stap terugzetten op de scoretrack.

Titel : At the gates of Loyang
Uitgeverij : Hall games
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 60-120 min. (afh. aantal spelers)
Leeftijd : 10+

06-11-2009 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2009
>> Reageer (0)
05-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellen voor vrijdag 6 november 2009
Deze spellen zijn voorlopig al ingepakt, indien u nog aanvragen heeft, laat het ons gewoon even weten via mail.
U zal waarschijnlijk merken dat de collectie nu vooral bestaat uit de aanwinsten van Essen, de Gouden Ludo kanshebbers, de kaartspellen en de gekende kinderspellen.

Carson city,   Egizia,   At the gates of Loyang,  Gonzaga,  Hansa Teutonica,  Hotel Amsterdam,  Stronghold

Dominion, Keltis,  Alcazar,  Die tore der welt, Pony Express,  Megacorps, Last train to Wensleydale,  Pandemie
Opera, Peloponnes,  Tobago,  Havanna,  Snow tails,  Mr. Jack in NY,  Savannah tails,  Jaipur, Dixit, Krysis,  Langfinger,  Tales of the arabian nights

Ubongo,  Wijsneus,  Egelrace,  Fladderadatsch,   Jakkiebak kippenkak,  Kai piranja,  Up and down,  Kakkerlakkensalade,
Rattlesnake,  Regenwormen,  Sushizock im gockelwok,  Qwirkle, Blokus,  Adios amigos

 

Kaartspellen

05-11-2009 om 12:19 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs