IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
01-12-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porta Nigra (Eggertspiele/Pegasus spiele)


Porta Nigra is de nieuwe Kramer-Kiesling, het spellenauteursduo met toch héél wat mooie titels op hun actief. Toen we de torentjes van Torres zagen verschijnen op de eerste foto's waren we ook onmiddellijk nieuwsgierig naar dit bouwspel. In de redelijk dikke doos vind je een speelbord (bestaande uit vier kwadranten in vier kleuren), 10 voorraadtegels, 90 torens, 51 geld, 32 actiekaarten (8 per spelerskleur), 60 houten romeinen (15 per kleur), 4 meesterbouwers in staandertje, 4 spelersbordjes, 4 overwinningspuntenmarkers, 12 actiefiches (3 per kleur), 18 fakkelfiches, 1 rondemarker, 16 invloedsfiches, 28 roemkaarten, 20 bouwkaarten en 4 +100/+200-markers.

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De torens, geld, invloeds- en fakkelfiches worden in stapels naast het bord gelegd. De voorraadtegels worden geschud en als trekstapel naast het bord gelegd. De rondemarker wordt op ronde 1 gezet. Er worden 6 gebouwkaarten boven het bord gelegd, de rest vormt trekstapel. 14 roemkaarten vormen de vitrine onder het bord, de rest is trekstapel. Elke speler ontvangt 20 geld en 1 fakkelfiche. Daarnaast neem je jouw spelersbord, een puntenmarker (op nul op het scorespoor), een meesterbouwer, 3 actiefiches en 5 romeinen (de andere in voorraad). Tenslotte neem je jouw actiekaarten (gebruik bij 4 spelers de kaart met de 2-3 markering niet).



Een spelletje Porta Nigra duurt slechts 2 ronden (3 bij 2 spelers). Na de eerste ronde (en eventuele 2de ronde) volgt er een tussentelling en na de laatste ronde een eindtelling. Een ronde eindigt nadat alle spelers al hun actiekaarten hebben uitgespeeld. Er wordt willekeurig een startspeler gekozen. Deze voert z'n eerste actie uit, nadien voeren de spelers om beurten hun eerste actie uit, waarna de startspeler z'n 2de actie uitvoert, enz.

Een spelersbeurt bestaat uit 2 fasen : hervulfase en actiefase
1) Hervulfase : kijk of er nog voldoende torens, bouwkaarten en roemkaarten in de vitrine liggen.
- torens : indien er minder dan 7 torens liggen, draai je voorraadkaart(en) en vul je op de aangeduide plaatsen torens bij tot je minstens 14 torens in totaal op de markt hebt staan in het midden van het speelbord.
- bouwkaarten : indien er geen 6 kaarten liggen, vul je aan van de trekstapel tot 6. Is de trekstapel opgebruikt, vul je niet meer aan.
- roemkaarten : indien er geen 14 kaarten liggen, vul je aan van de trekstapel tot 14. Is de trekstapel opgebruikt, vul je niet meer aan.

2) Actiefase : speel een actiekaart uit je hand. Het aantal fakkels onderaan de kaart bepaalt hoeveel acties je mag uitvoeren. Je mag elke actie meerdere keren uitvoeren in een gekozen volgorde. Voor elke fakkelfiche dat je bijbetaalt, mag je een extra actie uitvoeren. Je mag ook invloedsacties uitvoeren indien je invloedsfiches afgeeft. Je mag echter maar 1 roemkaart per beurt kopen. Elke speler start de ronde overigens met 2 handkaarten, je speelt er één uit en op het einde van je beurt trek je een nieuwe. Is je trekstapel uitgeput, speel je de laatste beurt met je laatste kaart.
De mogelijke acties :
- een torenstuk kopen : beweeg je meesterbouwer naar het kwadrant waar je torenstukken wil kopen en welke kleur ook op je gespeelde actiekaart staat. Elke keer je over een lijn naar een volgend kwadrant gaat (in wijzerzin) betaal je 1 geld. Vanuit de witte markt kan je steeds kopen. Koop exact één torenstuk van de markt. De kostprijs voor zwart, blauw, rood, geel en wit zijn respectievelijk 1,2,3,4 en 5 geld. Daarna plaats je de toren in je spelersbord bij de overeenkomstige kleur. Indien er reeds een toren staat, plaats je dit stuk er op.
- een toren bouwen : plaats een toren op één van de bouwplaatsen in het kwadrant waar je meesterbouwer staat. Je kan deze eerst waar gaan verplaatsen. Plaats het gevraagde aantal torenstukken op één van de bouwplaatsen en plaats één van je romeinen op de toren. Indien je geen romein in je voorraad hebt, mag je deze actie niet uitvoeren. Tot slot scoor je de aangegeven punten op de bouwplaats en win je een openliggende bouwkaart die voldoet aan de voorwaarden van jouw bouwactie. Indien je in een kwadrant je 3de, 6de,  9de, ... torenstuk bouwde, krijg je nog een meesterbouwerbonus.
- één invloed nemen : neem één invloed uit de voorraad.
- één fakkelfiche nemen : neem één fakkelfiche uit de voorraad.
- geld nemen : neem zo veel geld uit de bank als staat aangegeven.
Invloedsacties :
- koop 1 roemkaart van de vitrine door de gevraagde invloedsfiches af te leggen en voer de kaart onmiddellijk uit. Deze kaarten leveren je romeinen op, alsook fakkelfiches of overwinningspunten.Sommige van deze kaarten hebben nog extra voorwaarden, zoals het afleggen van bouwkaarten
- betaal 2 invloedsfiches om een romein in te slaan
- betaal 2 invloedsfiches en voer dan onmiddellijk de "een toren bouwen" actie uit
Extra actie :
Je mag ten allen tijde een fakkelsymbool of fiche inruilen voor 1 geld.


(foto : Henk Rolleman)

Tussentelling : tel het aantal torenstukken die je op het bord hebt en vermenigvuldig dit met 2. Je kiest zelf hoeveel aan geld of punten je van deze score neemt. Daarna begint de volgende ronde. De speler met de minste punten wordt de nieuwe startspeler. Je verzet de rondemarker. Je schudt je actiekaarten en vormt een nieuwe trekstapel en neemt 2 kaarten op handen.

Het spel eindigt als de 2de ronde eindigt OF alle torenstukken uit de voorraad en de markt zijn opgebruikt OF een speler z'n 15de bouwwerk zet en dus geen romeinen meer in z'n voorraad heeft. Indien een speler in één van deze twee laatste condities slaagt, krijgt deze onmiddellijk 5 punten. De andere spelers krijgen daarna nog één beurt.

Slotwaardering :
- setjes bouwkaarten : 1/2/3/4 verschillende bouwkaarten scoren 2/6/12/20 punten
- eindwaarderingkaarten : sommige roemkaarten leveren punten op aan het einde van het spel, zijnde 30/42/56 punten
- 1 punt voor elke 3 geld, elke romein, elke invloedsfiche, elke fakkelfiche, elk torenstuk in je persoonlijke voorraad
- het meeste en 2de meeste bouwstukken in elk kwadrant zoals aangegeven op het speelbord
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Porta Nigra
Auteurs : Michael Kiesling & Wolfgang Kramer
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 75-120 min.
Leeftijd : 12+

01-12-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
30-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concordia salsa (PD-verlag)

Concordia salsa is een uitbreiding voor één van de toppers van vorig jaar, nl. Concordia. Je vindt alles over dit spel hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2360803
Voor deze uitbreiding heb je het basisspel uiteraard nodig om aan de slag te kunnen gaan. Daarnaast krijg je volgend materiaal : een dubbelzijdig speelbord voor de scenario's Byzantium en Hispania, 1 forumbord, 12 houten zoutmarkers, 4 zoutstadmarkers, 2 overzichten van de zoutsteden, 27 forumkaarten, alsook een nieuwe "Praefectus magnus"kaart (aangezien deze steviger is) en 5 bonusmarkers (die je gewoon extra kan gebruiken).



De uitbreiding herbergt drie nieuwe elementen om aan Concordia toe te voegen. Je kan opteren om ze in éénder welke vorm toe te voegen, allemaal of slechts enkele. De voorbereiding van het spel verloopt in grote lijnen zoals dat van het basisspel, de veranderingen worden netjes aangegeven op de achterkant van het forumbord. De twee startplaatsen op het nieuwe bord zijn Byzantium en Saguntum en deze vervangen het woord "Rome" natuurlijk op alle kaarten waar er vermelding van deze stad wordt gemaakt.
1) zout als nieuw product, geproduceerd in zoutsteden : geldt als een joker wat grondstoffen betreft
2) het forum waarin 27 verschillende forumkaarten tevoorschijn kunnen komen en deze leveren héél wat nieuwe strategieën op
3) het nieuwe speelbord met 2 nieuwe scenario's

Zout en zoutsteden :
Zout wordt net als de andere grondstoffen in je opslag bewaard. Je kan het gebruiken als eender welk goed. Je kan het echter nooit kopen of verkopen voor geld. Je krijgt zout door middel van productie van zoutsteden of via sommige forumkaarten (indien je met deze variant speelt). Het bouwen in een zoutstad kost je : 1 werktuig, 1 wijn en 5 geld + 5 geld voor elke andere aanwezige speler. Zoutsteden tellen bij de puntentelling mee voor Jupiter en Saturnus en voor Minerva tellen alle zoutsteden als één type goed. Voor Mercurius telt zout niet.
Je kan de nieuwe scenario's en forumkaarten ook gebruiken zonder met zout te spelen. De spelregels geven dan aan welke steden de zoutsteden worden en op alle kaarten wordt zout dan gezien als een goed naar keuze en een zoutstad als een stad naar keuze.

Forumbord en forumkaarten :
Elke speler start het spel alvast met een patriciër, de andere forumkaarten kan je tijdens het spel verdienen. Er zijn twee soorten, blauw en groen, de welke respectievelijk gelden tot het einde van het spel of die éénmalig te gebruiken zijn. Als je je tribune speelt, mag je één forumkaart van het forumbord nemen. Welke hangt af van het aantal gespeelde kaarten. 10+ geeft je de keuze uit de vier openliggende kaarten, 8-9 de drie eerste kaarten, 6-7 de eerste twee kaarten en 4-5 de meest linkse kaart. Nadat je een kaart nam, schuift de rest door naar links en wordt de vitrine aangevuld. Je kan de eigenschappen van deze forumkaarten gecombineerd gebruiken zoveel je wil. Je moet er wel rekening mee houden dat sommige forumkaarten een bepaalde kaart nodig hebben die je moet spelen die beurt. Groen kaarten worden afgelegd na gebruik. Indien je goederen krijgt, moet je deze in je opslag kunnen plaatsen. Als je de architect speelt, mag je niet tijdens het bouwen een forumkaart gebruiken, wel ervoor of erna. Nieuw verworven forumkaarten kunnen onmiddellijk worden ingezet.
De eigenschappen van de forumkaarten lopen uiteen van extra opslag, tot het verkrijgen van goederen, het krijgen van geld, goederen ruilen, extra bewegen of bouwen, een bepaalde grondstof niet moeten afgeven bij bouwen, korting bij bouwen, overwinningspunten, ...

Titel : Concordia salsa
Auteur : Mac Gerdts
Uitgeverij : PD-verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

30-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (1)
27-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Yikes!


Yikes! (Prontoplay games) :

+ zéér elegant deductiespel voor 2 spelers
+ je kan van BGG een blad afprinten om overzicht te houden op de hints die je hebt (aanvankelijk wilde men dit blad bij in het doosje stoppen, maar er kwam te veel commentaar op het feit dat de kwaliteit dan onvoldoende was)
+ een spel gestript tot de essentie, dit is bewonderenswaardig de laatste tijd
+ het artwork is méér dan oké, de kwaliteit van de kaarten overigens ook
+ er zit echt wel voldoende in dit spel om het telkens weer interessant te houden

- het is jammerlijk genoeg enkel voor 2 spelers
- overwinningspuntenfiches zijn welkom (maar dit jaagt de kosten waarschijnlijk weer omhoog), uiteraard kan je éénder wat gebruiken om dit bij te houden

Conclusie : Na een eerste speelsessie heeft Yikes! mij zeker weten te charmeren. Het is een erg fijn deductiespelletje voor 2 spelers, met toch wel wat diepgang, maar met zeer gangbare spelregels. Dit is een spelletje dat je met iedereen kan spelen, en waarbij je niet persé in het voordeel bent met voorkennis. Het spelletje zet je brein constant aan het werk en elke actie die je onderneemt, kan erg bepalend zijn. Het is en blijft op zich natuurlijk wel een klein hebbedingetje, een snel tussendoortje dat aangenaam tijdverdrijf is. Ik zou het spel zelfs durven catalogeren bij de microgames zoals Love letter.

27-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fool's gold (Passport game studios)


In fool's gold gaan de spelers met grote goudkoorts op zoek naar alle mogelijke rijkdommen die in de grond zitten. Maar let op, je moet investeren in verschillende regio's, als je je beperkt tot één regio, verlies je het spel gegarandeerd. In de speeldoos vinden we een speelbord, 5 spelerschermen, 10 blauwe dobbelstenen en 1 witte dobbelsteen, 40 mijnwerkers (8 in de vijf kleuren), 5 mijnstapels met 43 kaarten elk en 1 startspelerfiche. Leg het speelbord in het midden van de tafel. Elke speler neemt een spelerscherm, alsook een aantal mijnwerkers (afh. aantal spelers 4/3/2 voor 3/4/5 spelers) en elk 6 goudstukken. De overige mijnwerkers worden op de jaartallen 1850-1853 geplaatst op het speelbord. De kaarten worden per kleur gesorteerd, geschud en op de juiste plaats op het speelbord gelegd. De 10 blauwe dobbelstenen worden in het midden van het speelbord gelegd. De speler met de meeste gouden tanden neemt de startspelerfiche.



De spelers gaan op zoek naar goud en edelstenen in de vijf verschillende mijnen. Elke mijn herbergt een deel goud, edelstenen, maar ook rommel en gevaren (zie kaarten onder). Aan elke mijn is ook een waarde van de dobbelsteen gekoppeld. Na vijf jaar goud zoeken eindigt het spel en wint de speler met het meeste goud en edelstenen (zie slotwaardering).

Aan het begin van elke ronde (behalve de eerste) nemen de spelers één mijnwerker en één goud van de voorraad, zodat ze deze extra hebben voor de komende ronde. Daarna wordt het jaar opgedeeld in 2 fasen : de onderzoeksfase en de mijnfase. De eerste fase moet volledig afgehandeld worden vooraleer over te gaan naar de volgende fase.

1) Onderzoeksfase : tijdens deze fase stuur je je mijnwerkers naar verschillende locaties waar je dit jaar wil mijnen.
- gooi de dobbelstenen : de startspeler gooit alle dobbelstenen en legt ze bij de mijn die overeenkomt met hun waarde. Hij legt deze op het spoor naar de mijn, vertrekkende bij de afbeelding van de dobbelsteen en dan op de getallen in oplopende volgorde. Een gegooide zes is een joker en worden steeds in het midden van het speelbord geplaatst. Dobbelstenen worden niet geplaatst op de vakken met een rode rand. Indien er meer dan 4 dobbelstenen naar één mijn zouden moeten gaan, worden de resterende dobbelstenen veranderd in een zes.
- voer spelersacties uit : vertrekkende vanaf de startspeler voeren de spelers om beurten een actie uit. Ze hebben keuze uit 4 mogelijkheden, een mijnwerker plaatsen, een joker aan een mijn toevoegen, geld inzamelen of passen.
* een mijnwerker inzetten : plaats een mijnwerker op de eerste vrije plek van een mijnspoor en betaal de zichtbare kosten, je legt dit geld voor je spelerscherm. Er kunnen zoveel mijnwerkers bij een mijn als er vrije plaatsen zijn. Indien er geen dobbelstenen bij een mijn liggen, mag er hier geen mijnwerker geplaatst worden (door een joker te plaatsen, kan dit later wel het geval zijn)
* leg een joker uit het midden van het speelbord op de eerste vrije plaats van het mijnspoor. Je betaalt één geld voor elke dobbelsteen die reeds aanwezig is op het spoor. Je legt dit geld voor je spelerscherm.
* plaats een mijnwerker voor je spelerscherm en neem 3 geld van voor je scherm terug. Dit geld komt altijd van voor je spelerscherm, niet van de voorraad.
* passen is de laatste actie die je in een ronde uitvoert. Je mag geen acties meer ondernemen hierna. Neem al je resterende mijnwerkers en plaats ze als "reserve" bij een mijn (of meerdere) naar keuze op het speelbord. Neem daarna al het geld en mijnwerkers van voor je spelerscherm terug in je voorraad en wacht tot de andere spelers ook hebben gepast.

2) Mijnfase : Als alle spelers gepast hebben, gaan we achterhalen wat de mijnwerkers allemaal bovenhalen in de mijnen. Alle stapels kaarten worden nog eens geschud (behalve diegene waar geen dobbelstenen en/of mijnwerkers liggen). In volgorde worden de mijnen afgewerkt, door drie stappen te doorlopen :
- toon locatiekaarten : vermenigvuldig het aantal mijnwerkers met het aantal dobbelstenen bij deze mijn. Mijnwerkers in de reserve worden niet geteld. Dit aantal kaarten wordt opengelegd. De kaarten worden één voor één opengedraaid en worden in groepen gelegd, rommel, goud, edelstenen en gebeurtenissen). Het totaal aantal kaarten verminderd met één telkens er een "slecht weer" kaart tevoorschijn komt. Tenslotte wordt elke "vals alarm" kaart afgehandeld (indien aanwezig).
- mijnacties : de spelers die een mijnwerker hebben in de mijn voeren om beurten een actie uit. De speler met de meeste mijnwerkers voert eerst een actie uit (reserve telt mee!), bij gelijke stand speelt de speler die z'n mijnwerker op het hoogste nummer heeft staan als eerste. Voor elke mijnwerker op het mijnspoor mag je een actie uitvoeren. Na het uitvoeren wordt de mijnwerker verwijderd, zodat de volgorde kan veranderen. De mogelijke mijnacties :
* neem één goud- of edelstenenkaart en leg de kaart en de mijnwerker achter je spelerscherm
* neem twee geldstukken van de bank die je vanaf nu elke ronde kan gaan investeren
* plaats de mijnwerker op z'n kant en laat hem liggen voor de winter (deze mijnwerkers tellen niet mee om de speelvolgorde te bepalen)
- winter : kaarten die niet gekozen werden, worden terug onder de desbetreffende stapel geplaatst. De speler met een mijnwerker op de laagste plaats gooit de witte dobbelsteen. De waarde geeft aan hoeveel kaarten er omgedraaid worden van de stapel. Eerst worden de gebeurtenissen uitgevoerd en nadien mogen de spelers die nog een wintermijnwerker hebben één goud- of edelsteenkaart kiezen. Geld nemen is met deze actie niet meer toegelaten.

Gebeurtenissen :
- slecht weer : voor elke "slecht weer"kaart wordt er één kaart minder opengedraaid, is dit de laatste kaart gebeurt er niets
- vals alarm : nadat alle kaarten getrokken zijn worden de goud-, edelsteen- en "vals alarm"kaarten gedekt geschud en willekeurig één kaart per "vals alarm"kaart uit de kaarten afgelegd.



Zo gauw elke mijn is afgehandeld eindigt het lopende jaar en nemen de spelers hun mijnwerkers terug achter hun spelerscherm. De startspeler wordt één plaats naar links doorgeschoven en het volgende jaar kan beginnen!
Na vijf jaar is het spel ten einde en volgt er een slotwaardering :
- sorteer de goudkaarten van de vijf mijnen. Als je uit een mijn geen goud wist te verzamelen, krijg je 5 strafpunten per mijn waarvan je niets hebt. Edelstenen tellen hier niet voor mee.
- tel nu de goudkaarten (aantal blokjes) van elke mijn. De mijn waarvan je het meeste verzamelde, is Fool's gold en wordt onherroepelijk afgelegd. Voor de andere goudkaarten krijg je één punt per blokje.
- tenslotte krijg je punten voor verschillende verzamelde edelstenen, zijnde 1/3/6/10/15 punten voor 1/2/3/4/5 verschillende edelstenen
De speler met de hoogste score is de winnaar. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste goudblokjes van z'n tweede beste mijn. Indien nog steeds gelijk tel je deze voor je volgende beste mijn enzovoort.

Titel : Fool's gold
Auteur : Joshua Balvin
Uitgeverij : Passport Game Studios
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 90 min.
Leeftijd : 12+

27-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
26-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Discoveries


Discoveries (Ludonaute) :

+ een deftig spel, met mooi materiaal voor een goede prijs
+ het blijft trouw aan het thema van Lewis & Clark, hanteert sootgelijke spelconcepten en geeft deels hetzelfde speelgevoel, maar is toch wel voldoende anders om beide spellen in je collectie te hebben
+ een speelbeurt verloopt vlot, zeker eens je het spelconcept een beetje doorhebt
+ de spelregels zijn op zich rechtlijnig en duidelijk
+ het spelsysteem is redelijk vernieuwend vind ik persoonlijk
+ je kan elkaars dobbelstenen gaan afnemen en gebruiken en op zéér pijnlijke momenten terug moeten afgeven
+ de kaarten zijn zéér sfeervol en volledig hetzelfde als die van L&C

- de spelregels zijn rechtlijnig en duidelijk, maar aanvankelijk moet je toch even wennen aan het spelsysteem
- het spel is en blijft een race, dit keer wel voor de punten, dus als dit niets voor jou is, laat je het beter links liggen
- het gebruik van elkaars dobbelstenen brengt gevaren met zich mee, dus reken niet te veel op deze dobbelstenen om acties op langere termijn te plannen (in mijn ogen geen negatief punt, maar als je er niet tegen kan dat je plannen worden gedwarsboomd, dan kan dit wel eens een euvel zijn)
- op alle kaarten worden symbolen gebruikt, de verduidelijkende tekst moet je (zeker de eerste sessies) gaan opzoeken in de spelregels

Conclusie : Ik heb het spel gekocht na een eerste speelsessie omdat ik erg veel leuke elementen in het spel zag. Ik was gecharmeerd door het materiaal, de vlotheid van spelen (eens je vertrokken was). Het trouw blijven aan het thema van de grotere broer, maar het veel vlotter verloop. In dit opzicht durf ik de vergelijking te maken met Race en Roll for the galaxy en ook hierover weet u mijn mening. Ik vermoed dat dit spel gewoon sneller op tafel zal verschijnen dan Lewis & Clark, maar als je een iets lijviger spel wil, dan grijp je waarschijnlijk naar de grote broer. Het spel is gevoelsmatig te vergelijken, maar eigenlijk zijn ze speeltechnisch toch voldoende verschillend om beide in je collectie te hebben ('t is al eender hoe je verantwoord dat je beiden graag hebt hé).

26-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inhabit the earth (R&D games)


Inhabit the earth is de nieuwe Richard Breese, en als fans van het eerste uur konden we deze titel blind aanschaffen in Essen. Het blijkt weer een héél uniek concept te zijn. In dit spel ga je de wereld bevolken met jouw diersoorten. Je probeert je diersoorten uit te breiden, te laten aanpassen aan klimaat en landschapstypes en maakt er vooral een race van om van het zuiden van het continent naar het noorden te geraken. In deze spelbeschrijving ga ik me beperken tot de basisregels en overzicht van het spel, want ik vrees dat je bij de meeste zaken een voorbeeld ter ondersteuning moet hebben. De spelregels doen dit trouwens erg fijntjes, ik had er aanvankelijk een beetje schrik van, maar het valt reuzegoed mee en als je de spelershulp erbij neemt, dan kom je al erg ver.

In de doos vind je héél wat materiaal. Over het artwork lopen de meningen ver uiteen, ik vind het alleszins uniek, maar misschien had Juliet Breese de diertjes ietsje minder LSD kunnen laten nemen. Er zitten 6 continentborden in de doos, 162 unieke dierenkaarten, 24 houten dierenmarkers, 58 fiches (groen, blauw en rood), 24 bewegingsmarkers, 24 gekleurde houten triggerblokjes, 30 transparante schijfjes, 4 rekken om fiches op te plaatsen en 4 spelersoverzichten.



De belangrijkste componenten zijn de kaarten. De dierenkaarten worden onderverdeeld in 3 stapels (naar het nummer op hun achterkant). De kaarten van stapel 3 leveren meer overwinningspunten op dan die van 1 en ook de eigenschappen lopen in zekere zin op. Je begint aanvankelijk allemaal onderaan (in het zuiden) op een continentbord en tracht stelselmatig hoger te geraken door jezelf te bewegen. Eens één van de spelers hoger geraakt raken de kaarten met een 2 en 3 los gespeeld. Daarnaast zijn er 6 types van diersoorten : roofdieren, herbivoren, vogels, kleine zoogdieren, primaten en reptielen. Je probeert van elke soort een dier op te bouwen door het uitspelen van kaarten. Elke dier heeft bepaalde eigenschappen, het continent waar het voorkomt en het landschapstype waarin het leeft. Door meerdere kaarten eraan toe te voegen ga je het dier ook laten aanpassen aan andere landschapstypes of zelfs in staat stellen om te migreren naar een ander continent.



Een spelersbeurt bestaat uit het uitvoeren van één van de drie mogelijke acties. Dit wordt herhaald tot er 2 dierenmarkers tot op het bovenste vak van een continent zijn geraakt. Zo gauw dit gebeurt, eindigt het spel onmiddellijk en worden de punten berekend. Je krijgt 1-3 punten voor elke dierenmarker z'n positie, 0-3 punten per niet gebruikte verzamelde fiche en de punten die de diersoorten zelf opbrengen. De speler met de meeste punten wint het spel.

De drie mogelijke acties (staan ook netjes op het spelersoverzicht hierboven) :
1) Menagerie : met deze actie heb je de mogelijkheid om nieuwe diersoorten te lanceren, uit te breiden, te groeien of aan te passen. Je mag zoveel van deze zaken achter elkaar uitvoeren als gewenst, in eender welke volgorde, maar je moet voor elke actie één kaart afleggen op de aflegstapel.
- introduce : speel een nieuwe diersoort open voor je op tafel. Deze diersoort mag je nog niet hebben. Leg ook de dierenmarker op het overeenkomstige continentbord. Je mag er max. 2 op een bord hebben liggen.
- multiply : leg een kaart (van zelfde soort) onder een eerder gespeelde dierensoort. Let wel dat je niet meer kaarten per dierensoort mag hebben dan het aantal diersoorten dat je hebt.
- evolve : leg een kaart (van zelfde soort) bovenop een eerder gespeelde dierensoort. De dierensoort verandert nu, en enkel de eigenschap van de bovenste kaart telt. De symbolen van alle kaarten blijven wel gelden.
- adapt : gebruik een kaart van een andere soort en leg deze ondersteboven onder een dierensoort. Nu zie je enkel de symbolen. Je bent dus niet uitgebreid, maar hebt wel extra kenmerken ontwikkeld.

2) Breed : hiermee kan je extra handkaarten verdienen
- discard : leg eerst zoveel handkaarten af als je wil
- flip : draai één van je dierenmarkers op de zwarte kant. Als al je markers zwart zijn, kan je max. 1 kaart trekken. Je kan de markers terug op hun witte kant krijgen door te bewegen (actie 3)
- draw : trek een aantal kaarten gelijk aan je aantal dieren van de omgedraaide soort + de locatie die je reeds bereikte met het dier (1-3)
- hand limit : je handlimiet is standaard 6 kaarten. Je mag nooit meer dan je hand limiet hebben. Deze limiet kan aangepast worden door eigenschappen van bepaalde diersoorten

3) Movement : je gaat met één van je dierenmarkers bewegen op het spoor van het continent. Het is zelfs mogelijk om te migreren naar een ander continent
- trigger : speel één kaart en kijk welke diersoorten getriggerd worden. Ze worden getriggerd doordat ze een overeenkomst hebben met de gespeelde kaart (continent, diersoort of landschapstype)
- move : beweeg de diersoorten van links naar rechts in je vitrine. Bepaal hoeveel eigenschappen overeenkomen met de symbolen op je pad in het continent en dek ze af met de zwarte bewegingsmarkers.
- migrate : indien je het symbool van het continent bezit, kan je migreren naar een ander continent. Je verplaatst je marker naar het eerste vrije vakje op dezelfde hoogte als datgene waar je reeds was geraakt (niveau 1-3). Migratie is een deel van je beweging, maar het moet wel je eerste of laatste bewegingspunt zijn.
- flip : draai de marker van de bewogen diersoort terug naar z'n witte kant (zodat je later weer de "breed"actie kan doen). Je mag er ook voor opteren om het op z'n zwarte kant te laten liggen (aan het einde van het spel leveren sommige diersoorten hiervoor punten op)
- collect token : indien je tijdens je beweging een fiche passeert, mag je deze nemen en op je rek plaatsen. Deze fiches kan je opsparen tot het einde van het spel, waar ze punten opleveren. Of je kan ze gebruiken om een bepaalde diersoort een extra eigenschap te geven. Tenslotte kan je de fiche ook gebruiken om een beweging te triggeren. De fiche wordt in dit geval nadien afgelegd.

Titel : Inhabit the earth
Auteur : Richard Breese
Uitgeverij : R&D games
Aantal spelers : 2 - 4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 14+

26-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
25-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Baby blues


Baby blues (Jumping turtle games) :

+ het thema is gewoonweg leuk, het spreekt ongetwijfeld vele mensen aan, ook onze allerkleinste had de doos onmiddellijk vast
+ het artwork is erg leuk gedaan, het babyblauw en roze nooit ver weg
+ er wordt gelachten en gepest aan tafel, hetgene dat dit spel toch wel beoogt
+ een simpel kaartspelletje dat zo veel buzz krijgt in Essen, proficiat!
+ de spelregels zijn overzichtelijk en duidelijk geschreven
+ de teddybeerkaart laat ruimte voor eigen spelregels toe te voegen, succes aan de creatievelingen
(op de website van Jumping turtle games zouden in de loop der tijd hiervoor spelregels beschikbaar worden)
+ het ruilen van de kaarten is eigenlijk een essentieel onderdeel van het spel, met de juiste mensen rond de tafel vormt deze fase ongetwijfeld de leukste en lachwekkendste backstabbing-actions op

- de teddybeerkaart verdwijnt rechtstreeks terug in de doos, wegens geen creatievelingen aan tafel
- het spel is wat het is, niet meer, een take-that-kaart spel en je kan vaak niets maar dan ook niets doen aan het feit dat je je baby niet kan pamperen
- het ruilen van de kaarten komt erg raar over, als je met een groep mensen speelt die dit niet gewend is, loopt dit spelmechanisme voor geen meter

Conclusie : Baby blues is een luchtig, thematisch kaartspelletje dat voor de nodige animo zal zorgen aan uw speeltafel. Het sterkste punt van het spel is zonder meer ook z'n zwakste punt en daardoor zal dit spel gemengde reacties krijgen. Het ruilen van de kaarten maakt nu net het verschil tussen dynamisch spel of erg statisch, oncontroleerbaar spel waarbij je het gebeuren ondergaat. Je moet dit spel spelen met een juiste groep mensen die elkaar juist uit de "shit" wil helpen of er juist dieper wil insteken en dan wordt het allemaal véél tactischer en doordachter wat je gaat doen. Ga je met z'n allen op één speler bashen? Prima, maar zorg er dan voor dat jij van die andere spelers de meeste punten heeft. Geef je de speler tactisch toch nog een kaartje om zich een rondje te redden zodat je ondertussen op een andere speler kan gaan kappen? Eigenlijk kan baby blues met spelers van alle leeftijden gespeeld worden, maar zal er telkens op een andere manier gespeeld worden. Als ik dit spel met jonge kinderen speel, is het ruilen nog iets te moeilijk, maar wordt het gewoon een leuk aflegspel à la UNO-principe, maar dan gezellig elkaar pesten. Speel je het spel met gedreven gamers die elkaar een mes in de rug willen planten, dan wordt het een ander verhaal. Ik durf niet zeggen dat dit spel iets voor jou is, maar ik stel voor dat je het toch een keertje op tafel legt (hopelijk met de juiste groep) om dan te bepalen of het al dan niet jouw ding is.

25-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Area 1851 (GameSalute)


In Area 1851 gaan de spelers de zotste gadgets maken, die dan ook nog eens gekoppeld worden aan totaal krankzinnige opties. Het spel omvat deels worker-placement, alsook draften en vooral combineren van kaarten. Het spel bestaat uit 1 speelbord (waarop verschillende locaties staan die je bepaalde acties opleveren en een scorespoor), 15 4-zijdige dobbelstenen in de spelerskleuren, 5 scorefiches, 15 assistenten (3 in elke spelerskleur), 5 spelersborden met speeloverzicht en 162 kaarten (denk-, gebeurtenis- en doelkaarten).
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. De denkkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 5 op handen, de rest vormt een trekstapel. De doelkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 1, de rest vormt een trekstapel. De gebeurteniskaarten worden op een speciale manier samengesteld, de "einde van het spel kaart onderaan", daarop 4 standaardgebeurtenissen, dan de "naar links" gebeurtenis, terug 4 standaard, de "naar rechts" gebeurtenis en tenslotte nog eens 4 standaardkaarten. Deze gebeurteniskaartenstapel vormt tevens de klok van het spel, nl. 15 ronden. Je kan het spel ook inkorten door telkens 3 ipv 4 standaardgebeurtenissen te gebruiken. Elke speler neemt z'n spelersbord, z'n 3 assistenten (waarvan hij er één op een locatie naar keuze zet op het speelbord) en z'n scorepion die op nul start. Vooraleer te starten is het belangrijk om te weten dat er 3 soorten denkkaarten zijn (indianen, kolonisten en aliëns).



Elke ronde bestaat uit 7 fasen, die netjes staan aangegeven op je spelersbordje. In principe kan alles simultaan gebeuren, maar je kan natuurlijk ook gewoon om beurten de acties uitvoeren.

1) Gebeurtenisfase : draai de bovenste gebeurteniskaart om en voer de gebeurtenis uit. Sommige gebeurtenissen stellen je ook in staat om tijdens de lopende ronde te zondigen tegen de normale regels.
2) Voorbereidingsfase : de spelers vullen hun hand aan tot 5 handkaarten door kaarten te trekken van de trekstapel. Gooi je 3 dobbelstenen om hun waarde te bepalen.
3) Actiefase : elke speler heeft standaard 2 actiepunten ter beschikking. Dit kan aangepast worden door bepaalde locaties te bezetten. De acties beschrijven we later hieronder.
4) Leverfase : elke speler mag indien gewenst een gadget (al dan niet met één of meerdere opties) verkopen en ontvangt hiervoor het aangegeven aantal overwinningspunten. Indien je aan je doelkaart voldoet op dit moment, mag je deze ook onmiddellijk incasseren. Indien een gadget 3 opties heeft, moet het geleverd worden. Indien de 3 opties van dezelfde soort zijn als het gadget, verdubbelt de waarde van het gadget zelf. Leg de kaarten van het gadget en de opties nadien op de aflegstapel.
5) Assistentenfase : in deze fase mogen de spelers hun assistenten op het speelbord verplaatsen naar een andere locatie indien gewenst. Je start het spel met 1 assistent. Vanaf de "naar links" en "naar rechts" kaart komen er assistenten bij en kan je ook de stevigere locaties gaan uitvoeren (zie later)
6) Rotatiefase : de spelers geven hun handkaarten door aan de buren (eerst links, later in het spel naar rechts en dan terug naar links, als de "naar links" en "naar rechts" kaarten verschijnen draait dit).

Na 15 ronden verkopen alle spelers hun gadgets nog en incasseren ze nog eventuele doelkaarten. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de laagste waarde aan rommelkaarten (zie onder), de meest vervulde doelen of die het dichtste bij de 42 jaar is qua leeftijd.

Acties :
* Een assistent activeren (0 actiepunten) : voer de actie uit van de locatie waarop je assistent staat.
* Aanpassen (0 actiepunten) : pas de waarde van één van je dobbelstenen aan met + of - 1 door een handkaart van je rommelhoop af te leggen op de aflegstapel.
* Maak een gadget (1 actiepunt) : leg de kaart open voor je neer en betaal de kosten met de waarde van je dobbelstenen. Je mag elke dobbelsteen maar één keer gebruiken.
* Maak een optie (1 actiepunt) : idem maak een gadget, daarnaast moet je naar het symbool kijken of het aan het gadget kan worden aangepast. Er is ruimte voor 3 opties, één links, één onder en één rechts (symbolen vierkant, cirkel en ruit).
* Rommel maken (1 actiepunt) : gooi één van je handkaarten op je rommelhoop. Je doet dit enerzijds om later je dobbelstenen te kunnen aanpassen en anderzijds om bepaalde kaarten niet aan je buren te moeten doorgeven.
* Neem een doelkaart (1 actiepunt) : trek een doelkaart en leg deze gedekt voor je neer. Je mag zelf wel altijd kijken.

Locaties :
Workshop :
1) Je mag één keer je dobbelstenen aanpassen zonder hiervoor een kaart uit je rommelhoop te moeten afleggen.
2) Hergooi een aantal dobbelstenen naar keuze tijdens je beurt. Gebruikte dobbelstenen mogen ook herbruikt worden.
Recycler :
1) Haal één van de opties van een eigen gadget en verkoop het, je krijgt onmiddellijk punten.
2) Lever één gadget, leg de kaarten van het gadget en de opties in je rommelhoop ipv op de aflegstapel.
Town Hall :
1) Leg een aantal dobbelstenen naar keuze op deze locatie. Je krijgt 1 punt per dobbelsteen.
2) Idem level 1, maar nu krijg je 2 punten per dobbelsteen.
Storehouse :
1) Ruil één van je handkaarten met één uit je rommelhoop
2) Plaats één van je rommelkaarten op de aflegstapel, maak daarna een gadget of één optie van je rommelhoop ipv je hand, bovendien vallen de kosten weg, dus moet je geen dobbelstenen opofferen
Replicator :
1) Leg 1 kaart af en trek er 2.
2) Win 1 extra actiepunt gedurende deze beurt.

Titel : Area 1851
Auteur : Justin Blaske
Uitgeverij : GameSalute
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 13+

25-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
24-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baby blues (Jumping turtle games)


Vandaag zetten we een Belgisch spel in de kijker. Baby blues van Jumping turtle games en auteur Jurgen Spreutels, die we nog kennen van Search for gnomes. In baby blues baten de spelers een mini-crèche uit en moeten ze hun vijf baby's tevreden houden. In een beurt gaan spelers een negatieve kaart bij hun tegenstanders spelen om nadien positieve kaarten toe te voegen aan hun eigen baby's. Zo gauw er bij een speler alle baby's aan het huilen zijn, eindigt het spel. De speler die op dat moment het meeste punten heeft, wint het spel.

In de fraaie doos vinden we 110 kaarten, bestaande uit 20 babykaarten met op de achterkant punten van 0 tot en met 4, 20 onrustige/huilende babykaarten, 25 groene (positieve) kaarten, 13 oranje kaarten om groene kaarten mee te verwijderen, 28 rode negatieve pestkaarten en 4 teddybeerkaarten voor de variant. Elke speler neemt 5 babykaarten en legt deze in een zelfgekozen volgorde open voor zich neer (punten gedekt en geheim), daarna worden de resterende kaarten geschud en ontvangt elke speler er 5 op handen.



Een speelbeurt bestaat uit 5 fasen :
1) één of meerdere kaarten uit de hand wisselen met andere spelers : de speler kondigt aan welke kaart hij graag zou ontvangen van een speler, ze leggen beiden een kaart gedekt op tafel en ruilen. Je hoeft je niet te houden aan de gemaakte afspraak. Deze actie kan je meermaals herhalen. Bedriegen mag dus, maar misschien dat je dan ook geen hulp hoeft terug te verwachten.
2) één negatieve kaart spelen : leg één negatieve kaart boven een gelukkige baby van een tegenspeler, deze speler neemt nu een onrustige baby (oranje rand) en legt deze op z'n babykaart.  Er kan maximaal 1 rode kaart boven een babykaart liggen.
3) een onbeperkt aantal positieve kaarten spelen : je speelt de groene kaarten onder je babykaart om een onrustige baby te troosten, de oranje kaarten zijn pestkaarten waarmee je positieve kaarten bij een tegenspeler kan verwijderen. Er kan maximaal 1 groene kaart onder een baby liggen.
4) je moet ongelukkige babykaarten die niet getroost zijn omdraaien naar een huilende baby : zo gauw je een huilende baby hebt, kan deze nooit meer omgedraaid worden. Je verliest uiteraard ook de punten die onder deze baby verstopt zitten aan het einde van het spel.
5) je hand aanvullen tot vijf (indien je geen kaarten zou uitspelen, moet je er toch één afgooien en een nieuwe trekken)
Indien een speler in z'n beurt geen enkele kaart uitspeelt, mag hij één of meerdere kaarten afleggen alvorens z'n hand aan te vullen tot 5.

De kaarten :
- drol (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart
- luier (groene kaart) : leg onder een baby met een drol, leg beide kaarten af en verwijder ook de ongelukkige baby
- gestolen fopspeen (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart
- fopspeen (groen kaart) : leg onder een baby met een gestolen fopspeen, leg beide kaarten af en verwijder ook de ongelukkige baby
- nerveuze baby (rode kaart) : neem een ongelukkige baby en leg deze op je babykaart
- toeter (rode kaart) : speel deze kaart op een huilende baby bij jezelf of de tegenstander, de aangrenzende baby's worden ook ongelukkig, indien je de toeter legt bij de meest linkse babykaart wordt ook de rechtse baby van de linkerbuur ongelukkig. (idem aan de rechtse kant natuurlijk)
- zuigfles, babyvoeding (groene kaarten) : de zuigfles en de babyvoeding maken een nerveuze baby blij, maar moeten respectievelijk 2-3 ronden blijven liggen, nadien worden beide kaarten afgelegd en verwijder je ook de ongelukkige baby
- lege fles, lege babyvoeding (oranje kaarten) : counteren de zuigfles en babyvoeding, leg deze beide kaarten samen af, de baby moet in de volgende ronde terug getroost worden
- mobiel (groene kaart) : leg onder een nerveuze baby of een toeterkaart, je krijgt uitstel van executie, zolang deze kaart er ligt, is de baby rustig. Je kan met deze kaart geen nerveuze baby of toeter verwijderen, maar je baby zal ook niet beginnen wenen
- gebroken mobiel (oranje kaart) : verwijder een mobiel bij een tegenspeler, leg beide kaarten af, in de volgende ronde moet de speler de bab weer proberen te troosten

Zodra een speler z'n vijfde huilende babykaart ontvangt, eindigt het spel. De andere spelers draaien hun niet-huilende baby's open en scoren de aangegeven punten. Bij gelijkspel wint de speler met de minste huilende baby's, daarna diegene met de meeste vrolijke baby's en tenslotte diegene die het luidste kan huilen!

Titel : Baby blues
Auteur : Jurgen Spreutels
Uitgeverij : Jumping turtle games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

24-11-2015 om 05:59 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
23-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : The bloody inn


The bloody inn (Pearlgames) :

+ erg sfeervol, prachtige graphics (al zullen de meningen hieromtrent verdeeld zijn)
+ het thematische aspect is wel fijntjes uitgewerkt in dit spel, klanten rippen, ombrengen en professioneel onder de grond steken
+ het spelverloop is relatief vlot en duidelijk omschreven op je overzichstkaartje
+ de diverse functies van één kaart zijn altijd leuk
+ de limiet van 40 francs cash, zodat je deze moet gaan inruilen is een kunstmatige, maar goede oplossing
+ er zijn wel wat verschillende kaarten, dus diverse opties, maar ze zijn al snel herkenbaar en de symbolen zijn (na één sessie) ook wel te begrijpen
+ je kan zelf bepalen of je een kort of lang spel gaat spelen, misschien komt het spel méér tot z'n recht in de lange versie, maar de korte is prima om het spel te leren of meer "tense" te houden
+ een lijk dumpen bij een tegenspeler en de buit verdelen is altijd fijn (voor beide partijen), maar op die manier kan je echt ook wel iemand serieus pesten

- een speelbeurt bestaat uit te weinig acties, met die twee geraak je meestal niet zo ver (misschien wel als je beter wordt in het spel)
- thematisch oké, maar politiek correct uiteraard niet, dus hier moet je wel even door kijken (zeker in deze moeilijke tijden)
- de eerste keer dat je het spel speelt, is alles nogal abstract en heb je weinig benul van wat je eigenlijk best doet (een korte testsessie is aangewezen)
- in onze eerste speelsessie lagen de scores wel belachelijk ver uit elkaar (met drie spelers een verschil van zo'n 60 punten)

Conclusie : The bloody inn heeft me voorlopig nog niet echt kunnen overtuigen. Het is zeker een spel met potentieel, en dat potentieel moet ik vooral nog ontdekken. Het is een makkelijk spel qua spelregels, maar niet zo'n evident spel om te winnen en naar je hand te zetten. Hoe en waar je de klanten het beste legt in de herberg is me vooralsnog niet duidelijk. De makkelijke variant raad trouwens aan om gewoon willekeurig de herberg te vullen. Aanvankelijk kom je erg moeilijk op gang, maar eens je een (soort van) motor hebt opgebouwd, kan je soms wel eens een kleine combo maken. Je moet echter telkens terug van nul terug beginnen opbouwen (ofwel ben ik gewoon nog niet goed genoeg in het spel). Dit is een titel die ik graag meer zou spelen, liefst met diverse speelgroepen, zodat ik meer zicht krijg op mogelijke tactieken en speelwijzen en dan kan het perfect zijn dat ik mijn mening nog moet herzien ... en dan kom ik hier graag nog een keertje op terug.

23-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My village (Eggertspiele/Pegasus spiele)


Het dorp was enkele jaren geleden één van de toppers en nu brengen Inka & Markus Brand eigenlijk een fijn verwerkte kaartversie van hun populaire spel. Dit keer ga je niet op één groot bord spelen, maar bouwt elke speler z'n eigen dorpje op. Alle acties uit het Dorp komen hier ook terug, zelfs de kleuren zijn identiek, maar nu in de vorm van kaarten die aangeschaft kunnen worden en die het eigen dorp (speelbordje) kunnen verrijken. Indien je vertrouwd bent met het Dorp, zal héél erg veel dan ook bekend voorkomen. Toch heb ik het gevoel dat het spel anders speelt en dat er weer heel wat nieuwe mogelijkheden zijn. De interesse was alleszins gewekt, het intrigeert me altijd wel om te zien hoe men een succesvol bordspel probeert te vertalen in een kaartspel. Je mag echter geen klein kaartspelletje verwachten, dit is een stevige euro die bestaat uit kaarten.

In de speeldoos vind je één algemeen speelbord (hierop staan enkele overzichten, worden de kaarten naast gelegd en is het gekende kerkhof te zien), 4 spelersborden (waarrond de spelers hun eigen dorp bouwen), 1 arbeider en 1 tijdsmarker per spelerskleur, 12 dobbelstenen (8 wit, 3 zwart, 1 grijs), 1 rat, 4 pietje-de-dood-figuren, 1 scoreblokje, 58 puntenfiches, 70 zwarte markers, 4 dagarbeiderfiches, 1 startspelerfiche, 4 "2/12-fiches", 4 overzichtskaarten en 104 dorpskaarten (kerk, veld, monnik, reizen, gemeentehuis, klanten, ontmoetingsplaats en ambachten). De voorbereiding van het spel vergt wel wat werk, maar staat prima en overzichtelijk in de spelregels. Als je de kaarten netjes gerangschikt in zakjes bewaart, staat het spel in no-time klaar.

Een paar nieuwigheden :
- de zwarte markers worden gebruikt voor verschillende zaken, afhankelijk van de kaart waarop ze staan zijn ze een bepaalde ambacht, geld of schoolverlaters
- tijd is in dit spel weer een betaalmiddel, pietje-de-dood wandelt rond op je spelersbord en komt af en toe een familielid halen om netjes op het kerkhof een plaatsje te geven
- je spelersbord toont aan de zijkanten de kleur waar bepaalde kaarten aangelegd mogen worden, zo zijn er zes plaatsen naast je spelersbord (religie, politiek, landbouw, markt, ambachten, reizen) en 4 op je spelersbord (geld, puntenboom, school en huis).
- de verhaalpunten die je in de loop van het spel verzamelt, komen op je puntenboom terecht (deze staan aangegeven met bruine getallen)


(een spelersbord, met 2 geldmarkers, een stapeltje verhaalpunten, pietje-de-dood die een familielid komt halen)

Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk bestaan uit 2 fasen, een voorbereidingsfase en een actiefase waarin de spelers 1 actie uitvoeren (2 bij een 2-spelerspel). In de voorbereidingsfase legt de startspeler één verhaalpunt op de startspelerfiche (ook al liggen er al op), daarna gooi je alle dobbelstenen, deze vormen de poel.

In je beurt neem je exact 2 dobbelstenen, tel je de waarde van beiden dobbelstenen op en gebruik je deze waarde om banners die in je dorp liggen (op kaarten of afgedrukt op je spelersbord) te activeren. Je mag de waarde van de dobbelstenen aanpassen door 1 geld te betalen, je verhoogt of verlaagt de waarde hiermee met 1. Je kan ook een zwarte marker van je ontmoetingsplaats opofferen om de dobbelsteen naar een waarde naar keuze te draaien. Neem je zwarte dobbelstenen, verlies je 2 tijd, je zet je tijdsmarker 2 stappen vooruit op je tijdspoor.

Je kan één zwarte banner activeren OF meerdere witte banners OF de zwarte ? banner op je spelersbord. De waarde van je dobbelstenen moet exact overeenkomen met de bannerwaarde om dit te mogen doen. Daarnaast moet je soms extra kosten maken, zoals geld of andere grondstoffen. Daarna voer je de actie uit. Met de zwarte banners kan je nieuwe kaarten aankopen, de startspelerfiche claimen (met bijhorende verhaalpunten) of naar de markt gaan om klanten aan te schaffen.
Je mag meerdere witte markers activeren met je bannerwaarde, zo lang je ook maar de extra kosten betaalt van deze acties. Let wel dat vele van deze acties ook veronderstellen dat je een zwarte marker hebt op de overeenkomstige locatie op je spelersbord (bv. als je wil reizen, moet je een reiziger hebben, wil je in het gemeentehuis iets klaarspelen, moet je een raadslid hebben, ...) Na het betalen van de kosten krijg je wederom de eigenschap van de kaart.
Tenslotte kan je ook de zwarte ? banner op je spelersbord activeren. Hiervoor moet je geen speciale bannerwaarde hebben, je neemt gewoon twee willekeurige dobbelstenen en voert deze actie uit. Met deze actie ga je met één van je arbeiders op en af je oprijlaan van je huis naar puntenboom. Je kan hiervoor geld ontvangen, extra verhaalpunten of de verhaalpunten van je boom in je huis brengen (dan zijn ze veilig).

Als laatste van je beurt controleer je of er geen familielid sterft. Indien pietje-de-dood een rondje rond jouw spelersbord heeft gemaakt, moet je iemand laten sterven. Je kiest één van je dorpelingen (ook zwarte markers) en plaatst deze in het kerkhof.  Zo lang er plaatsen zijn waar je nog punten mee kan pakken, vul je deze natuurlijk (let op dat de kleuren overeenkomen met de plaats waar je de dorpeling van neemt). Neem tenslotte de grijze ratdobbelsteen en gooi deze. Plaats de rat het aantal stappen verder. Indien de rat op een rood of grijs vak komt, gebeurt er niets. Indien de rat bij de ratteninvasie komt, moet elke speler z'n verhaalpunten op z'n boom tellen en de helft ervan afgeven. Nadien gaat de rat terug naar z'n startpositie. Indien je laatste dorpeling sterft, moet je onmiddellijk een dagloner in dienst nemen. Deze levert je 5 strafpunten op aan het einde van het spel.

De dorpskaarten (in het kort)
- ambachtskaarten : produceren paarden, bier, ploegen, perkament en wagens, je zet zwarte markers op de kaart om aan te geven dat je deze goederen hebt. Je moet natuurlijk een ambachtsman hebben om de actie te kunnen uitvoeren
- veldkaarten : genereren geld en punten, deze actie is altijd mogelijk en actief (geen arbeider nodig)
- klantenkaarten : vragen bepaalde goederen die je afgeeft, de klanten worden afgewerkt en leveren punten op aan het einde van het spel
- reizen : betaal de kosten en reis voor overwinningspunten. Je moet een reiziger hebben om deze actie te kunnen uitvoeren.
- kerk : bouw je kerk uit, je moet wel een priester aanwezig hebben, deze delen van de kerk leveren je voordelen op. De monniken zorgen voor de verdere uitbouw van je kerk en leveren je punten op aan het einde van het spel.
- ontmoetingsplaats : kan je maar één kaart van verdienen, levert je de "2/12-fiche" op. Hiermee heb je meer speelbaarheid met de banners en bannerwaarde.
- gemeentehuis : de vier raadskamers brengen elk hun eigen voordeel op (geld, punten, grondstoffen)

Het spel eindigt als een aantal graven volligt, nl. 9/14/18 bij 2/3/4 spelers. De spelers scoren punten en die met het meeste punten wint.
- bruin : het aantal ramen in de kerk (uitbouw kerk) = 2/4/7/10/14/20 punten
- rood : prestigepunten voor hun gemeentehuis en ontmoetingsplaats
- geel : 1 punt per eigen veld
- groen : punten voor reiskaarten
- blauw : punten voor klanten die behandeld zijn
- punten voor de verzamelde verhaalpunten
- -5 punten voor dagarbeiders
- paars : 1 punt voor de speler met de startspelerfiche

Titel : My village
Auteurs : Markus Brand & Inka Brand
Uitgeverij : Eggertspiele/Pegasus spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90 min. 
Leeftijd : 12+

23-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
22-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Barony


Barony (Matagot) :

+ in mijn ogen het beste spel dat we op de vorige spellenavond speelden (met Bloody inn, Sapiens, Dolmen), dus dat wil al iets zeggen
+ prachtig, houten materiaal, waar we een zwak voor hebben
+ dit is abstract, erg abstract, droog, erg droog ... maar echt tof en leuk
+ het gaat gelijk op, kom je even op voorsprong, word je nadien netjes de kop ingedrukt
+ de regels zijn omvangrijk, maar eigenlijk valt dit 100% mee om te spelen
+ één actie in je beurt, dit spel gaat als een trein (zonder AP-spelers natuurlijk)
+ de overzichtjes zijn handig, maar eens je enkele beurten draait, is alles erg duidelijk
+ de ridders in een lichtere kleur, het lijkt een productiefoutje, maar het is verdorie erg handig gedaan
+ de strijd is spannend, erg spannend, het is een race naar de finish
+ de speelduur is ook bij deze titel erg aangenaam te noemen, 45 minuutjes rond

- het is abstract, het is droog, ... maar echt tof en leuk, dus je moet wel doorspelen en ervan genieten, niet te lang overpeinzen
- het thema is aanwezig, maar flinterdun en ongeschikt, bent u hier naar op zoek, zoek verder
- je moet wel tegen wat pesten kunnen, je wordt ongetwijfeld geviseerd als je wat voorop huppelt
- eens een speler goed heeft opgebouwd en klaar is om het spel te beëindigen, voelen de andere spelers de bui ongetwijfeld hangen en zijn de laatste beurten puur formeel, afstoppen is dan niet altijd meer mogelijk (maar ik vind het goed, op deze manier blijft de speelduur ook beperkt)

Conclusie : Op zich ben ik altijd al wel een fan geweest van de spellen van Matagot en deze Barony doet daar geen afbreuk aan, in tegendeel zelfs. Dit is een elegant, abstract spel met prachtig materiaal (misschien wel wat overproductie). Het loopt als een trein eens je de mogelijke acties in gedachten hebt. Je zoekt naar opportuniteiten en vaak is de actie die je gaat doen overduidelijk. Eens je hebt geïncasseerd, is het vaak terug even opbouwen en is het ook wel logisch wat je allemaal gaat doen. Het is echter de interactie met de andere spelers die het verschil maakt. De acties die zijn doen, bepalen toch ook wel deels hoe jij je volgende zetten te werk gaat gaan. Ook het veranderende speelbord, dat bij elk spel anders in elkaar zal gebokst worden, zorgt voor afwisseling. Ik vermoed wel dat geoefende spelers een licht voordeel zullen hebben op nieuwe spelers, daar tactiek hier toch wel belangrijk is. Voorlopig één van de betere spellen die we dit jaar uit Essen meebrachten.

22-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sapiens


Sapiens (Iello) :

+ kleurrijk materiaal, alsook een uitdagende cover op de speeldoos
+ het materiaal is erg verzorgd en stevig zoals we van Iello gewend zijn
+ de inlay in de doos is fantastisch, functioneel en topshit
+ het spel heeft wel wat diepgang en het puzzelen bleek helemaal niet zo eenvoudig
+ het scoren op twee fronten, waarvan het slechtste resultaat telt, werkte ook al goed bij Between two cities, hier dus ook
+ we zien het niet meer gewend om weinig punten te scoren, combo's maken was de laatste tijd de boodschap, dat is hier redelijk moeilijk, probeer gewoon het meest opportune en waardevolste te doen
+ de spelersborden zijn dubbele puzzelstukken die op verschillende manieren kunnen worden samengesteld, dus het spel is telkens anders
+ het spel heeft een aangename speelduur, het gaat wel vooruit moet ik zeggen, op zo'n 45 minuutjes ben je zeker rond

- het zijn wel wat regeltjes voor zo'n toegankelijk spel, het duurt even vooraleer je alle bonussen in je geheugen hebt opgeslagen (ook al staan ze netjes onderaan op je spelersbord)
- dit is een frustrerend puzzelspelletjes, het komt echt nooit uit en een combo maken is erg moeilijk, op die manier vond ik het eigenlijk te stroef lopen (dit zijn we gewoon niet meer gewend)

Conclusie : Sapiens is zeker geen slecht spel, maar het sprak me persoonlijk gewoon wat minder aan. Ik wil het zeker nog een keertje proberen (of meermaals zelfs), maar ik vond het eerder een frustrerend spel waarbij je nooit datgene kon doen dat je voor ogen had. Hoe je ook je best doet om alles netjes in elkaar te puzzelen, dat lukt niet in dit spel. Je moet totaal anders gaan denken en dan moet ik zeggen dat alles toch wat komt "zoals het komt". Uiteraard kan je uit de vitrine tegels kiezen, maar als er niet echt interessante zaken tussenliggen, moet je het er maar mee doen. Ik vermoed wel dat er een zekere leercurve in het spel zit, dus meerdere sessies zijn waarschijnlijk aanbevolen om beter te worden in dit spel. Redenen genoeg om dit dus te doen de komende tijd.

21-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dolmen


Dolmen (Eggertspiele) :

+ we kenden het spel al als Die Dolmengötter, maar nu kreeg het spel ook een mooie, aantrekkelijke doos en speelbord
+ gelukkig is aan het spelconcept niets veranderd, dat was al prima
+ een spel met zo weinig regels, maar zo veel diepgang en mogelijkheden, altijd leuk
+ de punten zijn verdekt, dus het blijft enorm spannend tot het slot, de eindscores liggen overigens erg dicht bij elkaar
+ dit spel kan je intuïtief en snel spelen, of doordacht en langzaam, 't is maar wat je belieft
+ het scorespoor met de maantjes is lekker helder en springt eruit
+ dit spel kan met alle spelersaantallen bekoren
+ je kan het gevoel hebben dat je totaal niet in het spel zit, maar toch opkomen in de laatste rechte lijn. Maar ook het tegendeel is waar, voorop liggen en uiteindelijk de duimen moeten leggen, behoort hier tot de mogelijkheden

- het scorespoor is mooi, maar ze hadden overal gerust een cijfertje op mogen plaatsen, zodat het tellen makkelijker verloopt
- je moet in dit spel bij de les blijven, hou in het oog wanneer je stenen mag plaatsen, want je bent al gauw iets vergeten
- het artwork is vernieuwd en al zeker aantrekkelijker dan de vorige editie, maar het is nog steeds niet super"wauw" vind ik persoonlijk

Conclusie : Ik heb dit spel altijd al een verborgen abstract toppertje gevonden, dat simpelweg te weinig uit de kast kwam. Vooral het feit dat het spel er niet uitzag, schrikte medespelers af om het op tafel te gooien. Dat probleem is nu misschien opgelost. In tijden van hopen materiaal, spelregelboeken van 20 bladzijden of meer, is dit type spel een verademing en een genot om te spelen. Ik ben er superslecht in en zal het zelden of nooit winnend afsluiten, maar een speelsessie van Dolmen sla ik zeker niet af!

20-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coup (Funbox jogos)

Ook deze titel is niet volledig nieuw, u kent het spel misschien al onder bovenstaande naam van Indie boards & cards of Ferti, de franstalige versie waar er ook een deluxe versie van op de markt is verschenen met het leuke flesje. Wij konden echter onze handen leggen op de Braziliaanse versie en zijn hier reuze blij mee. Enerzijds omdat het artwork véél mooier is dan de andere versies (persoonlijke mening natuurlijk) en omdat de kaarten taalonafhankelijk zijn gemaakt met de nodige symboliek. Enkel de overzichtjes kunnen een afdrukje van BGG gebruiken en je kan zo aan de slag.

In de doos vind je 25 karakterkaarten, 5 inquisiteur karakterkaarten (voor de variant), 6 overzichtskaarten, 24 geldmunten en 6 gouden munten (gelijk aan 5 geld). Deze Braziliaanse versie voorziet eveneens een mini-uitbreiding en een promo met bierkaartjes.
Afhankelijk van het aantal spelers wordt een deel van de karakterkaarten gebruikt, een handig overzichtje hiervan vind je ook op een kaartje. Het doel van het spel is de andere spelers te elimineren en als laatste over te blijven. Schud alle karakterkaarten bij aanvang van het spel en geef elke speler er 2 gedekt. De speler mag zelf z'n kaarten gaan bekijken, maar houdt deze geheim voor de andere spelers. De resterende kaarten worden in het midden van de tafel gelegd en vormen het hof. Daarnaast krijgt elke speler 2 munten en één overzichtskaart, hierop staan de eigenschappen van de verschillende karakters (eens u deze kent, heb je het overzicht niet meer nodig).

De 2 kaarten die voor een speler liggen, zijn de invloed die de speler heeft. Als een speler invloed verliest dan moet hij één van z'n kaarten opendraaien. Moet hij z'n tweede kaart opendraaien, ligt hij uit het spel. 

In speelvolgorde voert elke speler één actie uit. Je mag in je beurt niet passen en moet een actie uitvoeren.
Indien een actie niet gecounterd wordt of betwist, wordt de actie sowieso uitgevoerd. Sommige acties die je wil uitvoeren, hebben een karakter nodig. Je claimt het benodigde karakter als zijnde één van je gedekte kaarten. Je kan de waarheid vertellen of bluffen, het is aan de andere spelers om hierover te oordelen. Je moet je kaart niet laten zien, tenzij een andere speler je in twijfel trekt. Indien je niet in twijfel wordt getrokken, voer je de actie van het karakter uit. Indien je jouw beurt start met 10 geld, dan moet je de actie "coup" uitvoeren.

De acties :
1) 1 geld nemen van de bank
2) 2 geld nemen van de bank, kan geblokkeerd worden door de Duke 
3) Coup : betaal 7 geld en val een andere speler aan, deze verliest onmiddellijk 1 invloed. Een coup is altijd succesvol.
4) acties van de karakters :
- Duke : neem 3 geld uit de bank
- Assassin : betaal 3 geld en vermoord een andere speler, indien succesvol verliest deze speler 1 invloed, kan geblokkeerd worden door de Contessa.
- Captain : steen 2 geld van een andere speler (indien hij maar 1 geld heeft, neem je dat), kan geblokkeerd worden door de ambassadeur of kapitein
- Ambassador : neem 2 kaarten van de trekstapel, kies er één en ruil met een eigen invloedskaart en leg de twee andere terug in het hof

Indien iemand vermoedt dat een speler bluft, kan hij contesteren. Indien de speler de genoemde invloedskaart kan omdraaien, verliest de speler die hem uitdaagt 1 invloed. De kaart wordt in het hof geschud en de speler trekt een nieuwe kaart. Indien de speler niet kan bewijzen dat hij het karakter heeft, verliest hij 1 invloed natuurlijk. 

Titel : Coup
Auteur : Rikki Tahta
Uitgeverij : Funbox jogos
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 15 min. 
Leeftijd : 9+

20-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
19-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : De geheimzinnige drakengrot


De geheimzinnige drakengrot (Drei magier spiele) :

+ innovatief en Drei magier spiele : een magische combinatie
+ er is een makkelijke en moeilijkere versie voorzien
+ het vuurspuwend draakje is echt wel erg mooi en uitdagend materiaal voor kinderen
+ de speeldoos wordt weer netjes in het spel geïntegreerd, ook qua opberging is het wederom prima
+ de regels zijn erg simpel en toegankelijk, zelfs voor erg jonge kinderen (3 jaar)

- het schuiven van het draakje zorgt ervoor dat je natuurlijk makkelijker de plaatsen vind waar het draakje vuurspuwt, dat maakt het misschien te makkelijk
- kinderspellen en memory, het blijft toch blijkbaar een goed-verkopende combinatie
- men had misschien beter nog wat extra varianten voorzien die het spel moeilijker, uitdagender, lijviger zouden maken, maar ik vermoed dat er hier nu wel huisregels voor zullen worden gevormd

Mogelijke huisregels waaraan ik denk :
- geef de spelers een tegel van elke kleur, zodat je tenminste overal op het bord een keertje moet geweest zijn (nu trek je vaak dezelfde kleur van tegel en ga je gewoon terug naar de plaats waarvan je kwam)
- vlieg altijd met het draakje over het gegooide aantal plaatsen (zodat je het niet ziet oplichten tijdens de beweging)
- als je een draakje gooit, draai je de doos 90°, zodat je goed moet onthouden welke plekken je nu weer moet bezoeken

19-11-2015 om 16:01 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haus der Sonne (Feuerland spiele)

Haus der Sonne is een puur 2 spelersspel van de uitgever die ons Terra Mystica bracht. Ook de graphics komen bekend voor, want niemand minder dan Dennis Lohausen nam dat voor z'n rekening. Het materiaal is erg verzorgd te noemen, zoals u hieronder ook kan bewonderen. In de doos van standaardformaat (maar een beetje smaller) vind je 1 speelbord (het eiland, verdeeld in 6 regio's), 1 scorebord, 1 houten vissersboot, 4 lavafiches (voor de variant), 42 palmboomkaarten (voor periode 1,2,3), 1 startspelerkaart, 6 waarderingskaarten en 1 lavapriesterskaart. In elke spelerskleur (rood en geel) krijg je 1 sjamaan, 8 standbeelden, 1 telsteen, 1 set schijven (met waarden 1 tot en met 5). 

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de sjamaans tegenover elkaar in een willekeurig gebied geplaatst op het eiland. De scoremarkers worden op de 0 van het scorespoor geplaatst. De palmboomkaarten worden per soort (1,2,3) geschud en op het scorebord gelegd. Van de palmboomkaarten met één palmboom worden er in elke opening rond het speelbord één open gelegd. De vissersboot wordt op de locatie met de aanlegsteiger geplaatst. De waarderingskaarten, lavapriesteres en resterende palmboomkaarten worden op het scorebord geplaatst. Elke speler krijgt de standbeelden en schijven van z'n kleur ter beschikking.


De spelers voeren om beurten hun acties uit. Ze kunnen opteren uit drie mogelijkheden : 
1) een schijf inzetten : indien je een schijf inzet op een veld waar reeds schijven van de tegenspeler liggen, moet je ervoor zorgen dat er nooit dezelfde waarde ligt. 
- op een strandveld waar de vissersboot niet ligt : je mag je sjamaan tot 2 velden vooruit zetten. Je mag maximaal 1 veld landinwaarts bewegen (strand/gras/bos). Je mag door het veld van de andere sjamaan bewegen, maar er niet eindigen. Je mag op of over een veld met standbeelden bewegen, maar je mag nooit op een kraterveld terechtkomen. Je mag wel 2 plaatsen naar het strand toe bewegen. 
- op een strandveld waar de vissersboot wel ligt : je verzet de vissersboot een aantal plaatsen gelijk aan de waarde van je schijf in de richting van de klok. Waar de vissersboot z'n beweging eindigt, worden de kaarten verdeeld. Liggen er schijven van beide spelers, dan neemt de speler met de hoogste waarde als eerste een kaart, de andere speler neemt de andere kaart. Liggen er schijven van één speler, neemt deze speler één van beide kaarten. Indien er geen kaarten liggen, gebeurt er niets en blijven de kaarten liggen. De verworven kaarten worden voor de speler gelegd en onmiddellijk uitgevoerd. Neem daarna de schijven terug van het speelbord (van de gewaardeerde regio) en leg nieuwe palmboomkaarten. Verschijnt er een lavakaart, wordt er een lavafiche in het midden van het eiland gelegd in de regio waar de vissersboot staat. Daarna wordt de lavakaart afgelegd.
2) een schijf terugnemen : beweeg je sjamaan tot 2 velden.
3) de vissersboot 1 plaats vooruitzetten : deze actie mag enkel wanneer je al je schijven reeds hebt ingezet.

Zo gauw de laatste palmboomkaart waarde 2 wordt getrokken, volgt er een tussentelling. De 2de tussentelling wordt uitgevoerd als de palmboomkaarten waarde 3 allemaal zijn getrokken en de vissersboot in een regio terechtkomt waar geen kaarten meer liggen. 
In een waardering krijgen de spelers eerste de kans om een waarderingskaart te kopen. Daarna wordt er gekeken waar de vulkaan uitbreekt. In elke regio waar 1 lavafiche ligt, worden de kratervelden geraakt. Met 2 fiches geraakt de lava tot aan het bos en met 3 fiches tot aan het gras. Komt de lava op een veld met een standbeeld, wordt deze verwijderd. Sjamanen kunnen tegen de lava. Tenslotte worden er punten uitgereikt : 
- standbeelden op een berg/woud/grasveld leveren respectievelijk 3/2/1 punt(en) op
- de speler die het meeste viskorven op z'n kaarten heeft, krijgt 3 punten
- voor elke witte parel krijg je 1 punt, voor elke zwarte parel 2 punten. Indien je beide parels hebt, scoor je 4 punten.
- 3 punten voor de nautilus (schelp)
- punten voor de waarderingskaarten, die na de telling terug op het speelbord komen te liggen, zodat ze bij de tweede waardering terug gekocht kunnen worden
- bij de 2de waardering krijgt de speler voor elke afgebeelde mossel op z'n kaarten 1 punt
De speler die na de 2de waardering het meeste punten heeft, wint het spel.

Kaarten :
- bouw een standbeeld
- verplaats een lavafiche
- koop een waarderingskaart van het scorebord
- viskorven
- witte en zwarte parels
- nautilus
Waarderingskaarten :
- 1 punt per afgebeelde vlinder op je kaarten
- 2 punten voor elke meerderheid aan standbeelden in een gebied
- 4 punten voor standbeelden in elk landschapstype in een regio
- 2 punten voor elk standbeeld op een bos
- 3 punten voor elk standbeeld op een gebergte

Titel : Haus der Sonne
Auteurs : Marc Klerner & Florian Racky
Uitgeverij : Feuerland spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 40 min. 
Leeftijd : 12+ 

19-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
18-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolution - flight (North Star Games)

Exact een week geleden publiceerden we de beschrijving van het basisspel van Evolution. Een razendpopulair spel dat erg snel uitverkocht werd vorig jaar en dat in Essen werd heruitgegeven. Tegelijkertijd had men ook de uitbreiding laten kickstarten en die zetten we vandaag dan ook in de schijnwerpers. Deze uitbreiding laat je toe om ook in de lucht te gaan. Ik overloop graag even het nieuwe materiaal en de nieuwe mogelijkheden die deze uitbreiding met zich meebrengt.

In de doos, die assorti is met die van het basisspel, vinden we 12 soortborden (voor soorten die kunnen vliegen), 12 vliegkaarten, 34 nieuwe kaarten met eigenschappen, 14 gebeurteniskaarten en een speelbord "de klif". Qua voorbereiding van het spel verandert er niet al te veel. De vliegsoortborden worden naast de standaard landsoortborden gelegd. De nieuwe kaarten, alsook de gebeurteniskaarten worden in de trekstapel geschud. Er worden 40 kaarten van de trekstapel genomen en terzijde gelegd. Deze kaarten worden aan het einde van het spel gebruikt ipv de stapel te herschudden zoals in het basisspel gebeurde. De klif wordt naast de waterpoel gelegd.

De vliegsoortborden komen grotendeels overeen met de landsoortborden. Een vliegende soort kan echter maar grootte 3 krijgen (ipv 6). Daarnaast staan er onderaan nog extra vakjes voor voedsel. Er moet extra voedsel voorzien worden afhankelijk van de grootte van de soort. Er moet hier eerst aan voldaan worden vooraleer je de populatie zelf gaat voeden. Tenslotte moeten er 2 kaarten opgeofferd worden om een vliegsoort te ontvangen (met de gebruikelijke 2 blokjes op 1).

De vliegkaarten werken net zoals de andere kaarten. Ze worden gespeeld als 1 van de 3 kaarten die bij een soort kunnen gelegd worden. Ze tellen voor 1 punt op het einde van het spel. De kaart kan geruild worden voor een andere kaart, maar dan wordt het vliegsoortbord ook vervangen door een landsoortbord. Je kan van een landsoort echter geen vliegsoort maken. 

De gebeurteniskaarten kunnen door de speler uit z'n hand gespeeld worden, het effect uitgevoerd en nadien komt de kaart op de aflegstapel terecht. Elke gebeurteniskaart heeft een specifiek moment waarop ze gespeeld mag worden, dit staat op de kaart aangegeven. 

De klif werkt zoals de waterpoel, er worden voedselfiches opgelegd. Hier komen echter gewoon per ronde een aantal fiches terecht gelijk aan het aantal spelers. Enkel vliegsoorten kunnen hier hun voedsel gaan oprapen. Deze kunnen ze gebruiken om in de eerste plaats aan hun behoeften te voldoen om nadien de populatie te voeden.


Wijzigingen aan het spelverloop :
Fase 3 : speel kaarten : 
Je kan 2 kaarten afleggen om een vliegsoortbord te nemen, er een vliegkaart boven uit te spelen en de 2 houten markers op 1 te plaatsen.

Fase 4 : voeden :
Leg een aantal voedselfiches, gelijk aan het aantal spelers op de klif
De vliegsoorten kunnen voedsel nemen van de klif of de waterpoel, maar moeten eerst aan hun behoeften qua grootte voldoen vooraleer ze hun populatie mogen voeden. De voedselfiches die gebruikt zijn om aan de behoeften te voldoen gaan naar de voorraad terug, niet in het voedselzakje.

Einde van het spel :
In plaats van de kaarten te schudden, worden de 40 terzijde gelegde kaarten gebruikt gedurende de laatste (lopende) ronde.

Titel : Evolution - flight
Auteurs : Dominic Crapuchettes, Dmitry Knorre & Sergey Machin
Uitgeverij : North Star Games
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 12+

18-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
17-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quartz (Funbox jogos)


Vandaag gaan we nog eens naar onze Braziliaanse vrienden van Funbox jogos voor één van hun nieuwigheden Quartz. Na het doornemen van de spelregels doet dit spel erg denken aan Incan Gold van Faidutti & Moon. Hier gaan de spelers achter individueel hun geluk beproeven in de mijn. Punten worden dit keer verzameld in de vorm van bepaalde combinaties van edelstenen. Daarnaast is er een extra aspect toegevoegd in de vorm van actiekaarten waarmee je jouw tegenspelers het leven zuur probeert te maken. Wie durft het langste in de mijn blijven, met het risico om zich vast te lopen en met lege handen terug te moeten komen?

In de doos zitten 84 geldfiches, 6 ervaringsfiches, 55 actiekaarten, 5 kistkaarten, 68 edelstenen, 1 stoffen zak, 1 dagmarker, 1 speelbord en 5 spelersborden in de vorm van een steenkoolkarretje.
Leg het speelbord in het midden van de tafel met de dagmarker op 1. Het geld en de ervaringsfiches worden als voorraad klaargelegd. De edelstenen komen in de zak terecht en elke speler neemt z'n spelersbord en 1 schatkaart die hij voor zich neerlegt. De actiekaarten worden geschud, elke speler ontvangt er 5 en de rest vormt de trekstapel. De speler met de langste baard is de startspeler.



Het spel bestaat uit 5 dagen (ronden) waarin de spelers in de mijn duiken om edelstenen boven te halen. Voor de dag begint wordt er een aantal actiekaarten omgedraaid en op het centrale speelbord gelegd, gelijk aan het aantal spelers min 1. Sommige kaarten hebben geldfiches nodig die erop worden gelegd. Deze kaarten en geld vormen een bonus voor de moedige mijnwerkers. Een dag verloopt over verschillende ronden tot er slechts één speler nog actief is in de mijn. In je beurt heb je de mogelijkheid om één van de drie volgende acties uit te voeren :

1) Een edelsteen uit de zak trekken
Trek een willekeurige edelsteen uit de zak en leg het op je spelersbordje bij de juiste kleur. De meeste edelstenen zijn waardevol, maar er zitten ook instabiele stenen (lichtgroen) bij. Indien je zo'n eerste steen trekt is het geen probleem, maar trek je een tweede, dan stort de mijn in en moet je de lopende ronde verlaten, zonder de reeds verzamelde edelstenen. Je kan pas terug meespelen de volgende dag, maar je ontvangt wel een ervaringsfiche. Deze fiche kan je later inzetten om een instabiele edelsteen terug af te leggen.

2) Een actiekaart gebruiken
Speel de kaart, voer het effect uit en leg de kaart op de aflegstapel. Elke kaart toont ook een waarde in de linkerbovenhoek, dit is het geld dat je krijgt na de 5de dag als je de kaart niet hebt gebruikt. De effecten worden hieronder besproken.

3) Je mijnkarretje naar buiten brengen
Je mag bij aanvang van je beurt beslissen om uit de mijn te stappen en dan zijn de verzamelde edelstenen safe. Leg ze naast je spelersbord. Indien een speler de mijn verlaat terwijl er nog 2 spelers in de mijn zijn, krijgt hij een bonus. Hij neemt de meest linkse kaart en geld van het speelbord in z'n hand en voorraad. Indien een speler de mijn laat instorten, moet de meest linkse kaart uit het spel verwijderd worden. Indien er 2 spelers in de mijn zijn en één laat de mijn instorten, krijgt de andere speler de laatste bonus.

Zo gauw alle spelers de mijn hebben verlaten, eindigt de dag. Op het einde van de dag mogen de spelers hun edelstenen verkopen. Er mogen tot 2 edelstenen meegenomen worden naar de volgende ronde, maar de rest moet verkocht worden. De prijzen staan aangegeven op je spelersbord. Je kan daarenboven één bonus verdienen door een combinatie te maken :
- als je 3 dezelfde edelstenen verkoopt, mag je de waarde verdubbelen van een andere kleur die je die ronde verkoopt
- als je 4 dezelfde edelstenen verkoopt, mag je de waarde van 2 andere kleuren verdubbelen die je die ronde verkoopt
- als je 5 dezelfde edelstenen verkoopt, krijg je 8 geld
- als je 6 dezelfde edelstenen verkoopt, krijg je 12 geld

Alle edelstenen die verkocht zijn, gaan terug in de zak voor de volgende ronde en de dagmarker wordt één plaatsje verzet. Elke speler trekt een nieuwe actiekaart. Er worden nieuwe actiekaarten en geld op het speelbord gelegd. De speler die de mijn als laatste verliet in de vorige ronde, wordt de startspeler.

Na de vijfde dag verkopen alle spelers hun edelstenen en actiekaarten nog en de speler met het meeste geld wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler die het meeste geld kreeg voor z'n resterende actiekaarten.



Actiekaarten :
- trek 7 edelstenen, kies er één en wissel deze met een eerder verzamelde edelsteen op je spelersbord
- trek 3 edelstenen, instabiele edelstenen gaan terug in de zak, de andere op je spelersbord
- leg deze kaart naast je spelersbord om één edelsteen te beschermen, plaats hem hierop
- ruil één van je edelstenen met die van een tegenspeler (geen instabiele)
- neem een eigen instabiele edelsteen en geeft deze aan een andere speler
- elke tegenspeler moet één edelsteen terug in de zak stoppen (geen instabiele)
- kies een speler en steel 2 edelstenen van z'n spelersbord
- kies een speler, hij moet 2 edelstenen trekken, jij krijgt één van deze, daarna houdt de andere speler de andere (ook de instabiele, indien je zelf een instabiele zou moeten nemen, gaat deze terug in de zak)
- REACTIE : in plaats van dat een dief bij jou 2 edelstenen komt stelen, neem je er zelf 1 van de dief
- REACTIE : indien een speler je dwingt 2 edelstenen te trekken, wordt dit genegeerd
- REACTIE : geef een instabiele edelsteen die je kreeg van een andere speler aan een andere speler, indien er geen andere speler is, gaat de instabiele edelsteen naar de zak
- leg tot 2 edelstenen op deze kaart, ze zijn veilig voor deze dag

Titel : Quartz
Auteurs : Sergio Halaban & André Zatz
Uitgeverij : Funbox jogos
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

17-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2015
>> Reageer (0)
16-11-2015
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : 7 Wonders - duel


7 Wonders - duel (Repos productions) :

+ 7 Wonders kwam al prima uit de verf voor alle spelersaantallen van 3 tot en met 7, maar de 2 spelervariant was niet de sterkste, maar met deze duel slaan ze de nagel op de kop
+ dit spel speelt vlot, vloeiend, is spannend en is even sfeervol als 7 Wonders
+ de 2 extra overwinningscondities maken het competitiegevoel groter, maar het is niet eenvoudig om op deze manieren te winnen op zich
+ alles komt zo bekend voor als je 7 Wonders kent, dus dat bevordert het speelgemak
+ het doosje en de inlay zijn prima voor dit spel, alles past netjes en je hebt een "groot" spel in een "klein" doosje
+ men heeft extra elementen toegevoegd, enkele nieuwe symbolen en acties, maar deze zijn eigenlijk allemaal trouw aan het spelprincipe
+ het gebruik van symbolen om gebouwen gratis te mogen bouwen, dit is véél duidelijker dan de namen er verticaal op te noteren zoals bij de grote broer

- aangezien je 7 Wonders gewend bent, zijn sommige kleine regels aanvankelijk even wennen (bv. een kaart afgooien voor geld is normaal 3 geld, nu wordt het 2 geld en 1 extra per gele kaart)
- de namen op de kaarten zorgen ervoor dat je weer vele versies krijgt, wij hebben de duitstalige versie, wegens Engels en Nederlands uitverkocht in Essen. Geen erg op zich, ze doen totaal niet ter zake, maar ze staan er wel
 
Conclusie : 7 Wonders - duel is een topspel in vele opzichten. Aangezien het over een pure 2-speler gaat en het spel echt wel confronterend is, is de naam "Duel" echt wel goed gekozen. De draftstructuren zijn een erg leuk, nieuw spelmechanisme en deze werkt verduiveld goed. Voorts is het spel zeer herkenbaar, zodat je eigenlijk relatief vlot vertrokken bent als je 7 Wonders kent. De nieuwe acties en symbolen zorgen aanvankelijk voor een beetje opzoekwerk, maar dit kan allemaal op voorhand gebeuren, voor het eigenlijke spel start. De kostprijs van grondstoffen die je wil kopen van de bank, lopen wel enorm snel op, dus tijdig grondstoffen nemen, wordt nog belangrijker. De 2 nieuwe overwinningscondities bevorderen het duel-gevoel, maar zijn allesbehalve makkelijk te behalen. Mij lijkt het zelfs onmogelijk, zeker als je dit als speler in het oog houdt, gooi dan op dat moment gewoon een kaart weg die de tegenspeler zo graag heeft. 7 Wonders duel is voor mij de perfecte make-over die de grote broer nodig had om er een spannende, vlotte 2-speler van te maken.

16-11-2015 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (1)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs