IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Briefcase (Artipia)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Briefcase is een deckbuilding game, zoals Dominion of Thunderstone. Concreet wil dit zeggen dat je in de loop van het spel je eigen stapel kaarten gaat proberen uit te breiden en optimaliseren, zodat je aan het eind van de rit telkens de juiste kaarten op handen krijgt om de acties uit te voeren die je wenst uit te voeren. Het thema is in ieder geval een keertje iets anders, als ondernemer ga je aan de slag om je in te kopen bij diverse bedrijven en de voordelen ervan zo optimaal mogelijk te benutten.

Aan het einde van het spel, wanneer er twee stapels grondstofkaarten zijn opgebruikt, of wanneer alle bedrijfskaarten zijn verpatst, wint de speler met de meeste punten. Punten worden verkregen door bedrijfskaarten te bouwen, door bij de bank langs te gaan en letterlijk punten te kopen, door de resterende grondstoffen en enkele bedrijfskaarten generen nog punten afhankelijk van de kaarten die in je stapel zitten.

Je start het spel met in je deck drie soorten kaarten, koopkaarten, activeringskaarten en obstakelkaarten. Deze laatste soort is niet meer dan het woord ook zegt, ze zitten in je weg en je kan ze enkel gebruiken als een bepaald bedrijf het bijvoorbeeld toelaat om 2 (of 3) dezelfde kaarten af te leggen om een actie uit te voeren. Daarnaast kan je ze ook nog gebruiken om een "verboden-kaart" te verleggen. In het spel zijn er telkens twee stapels grondstoffen en twee soorten bedrijven afgesloten voor aankoop, maar met deze actie kan je het vrijspelen.

De spelers starten met vier handkaarten en spelen deze in hun buurt uit zoals ze willen, ze voeren de bijpassende acties uit, leggen de resterende handkaarten af en trekken terug vier handkaarten (tenzij ze reeds een bedrijf aankochten dat hen toelaat om meer handkaarten te hebben). Met de koopkaarten kan je bedrijfskaarten aanschaffen, de kosten worden betaald met een aantal koopkaarten (heb je die niet op hand, pech ...). Voor elke koopkaart kan je ook grondstoffen aanschaffen. Deze heb je nodig om bedrijven te activeren. Want als je bedrijven aankoopt, komen ze gedeactiveerd voor je te liggen. Je mag overigens maar max. 5 grondstoffen bewaren (tenzij je weer een bedrijf hebt dat er meer toelaat).

Dit brengt ons dan ook bij de tweede mogelijke actie, de activeringsactie. Door deze kaart te spelen kan je één van je bedrijven activeren. Je legt de gevraagde grondstoffen af (energie is onuitputtelijk en komt terug in de trekstapel, de rest wordt afgelegd) en ontvangt onmiddellijk het voordeel van het bedrijf en daar bovenop extra kaarten voor in je kaartenstapel. De bedrijven blijven gedurende het ganse spel voor je liggen. Sommige bedrijven leveren een constante eigenschap op, andere dienen geactiveerd te worden telkens je het wil gebruiken. Daarnaast kan je ook de bank activeren. Je legt dan koopkaarten af in ruil voor overwinningspunten. Deze actie kan gedaan worden tot de overwinningspunten op zijn gebruikt.

Tenslotte zitten er ook nog huurkaarten in het spel. Deze worden bekomen door de activatie van sommige bedrijven en stellen je in staat, als je ze uitspeelt uit de hand, om een bedrijf van een tegenspeler te activeren. Je betaalt dan de helft van de kosten in grondstoffen aan de tegenspeler en mag de actie van het bedrijf uitvoeren. De tegenspeler kan dit overigens niet verhinderen.

Al de overige regels hebben eigenlijk betrekken op de bedrijfskaarten en het hangt er dan weer van af welke in het spel zijn. De spelregels schrijven enkele setjes voor waarmee je kan beginnen, of een complex spel spelen, een competitief spel, ...

15-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
14-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Serenissima (Ystari)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze titel is een remake van een spel uit 1996, dat zelfs bij 999 games is verschenen. Het enige wat eigenlijk is aangepast is de doos, die er wel redelijk graaf uitziet en de spelregels zijn in een nieuw jasje gestopt. De eigenlijk regels zijn wel totaal niet veranderd. Ook nu nog gaat u met bootjes rondvaren, grondstoffen en producten kopen en verkopen en hier en daar een robbertje uitvechten. De grootste verandering zijn echter kleine aanpassingen :
- het speeloppervlak is kleiner en compacter geworden
- er is één soort grondstof minder in het spel
- het fase-systeem, dat je stapje voor stapje moest afhandelen is ietwat omgevormd
- er is een ander vechtsysteem dat wordt gehanteerd

Er zijn verschillende galleien in het spel die om beurten worden geactiveerd. Vertrekkende van de laagst genummerde tot de laatste heeft de eigenaar steeds de keuze tussen twee opties : een actie of een investering maken.
Als actie ga je het schip laden, bewegen, verkopen of vechten.
1) Laden : elk schip heeft plaats voor 5 grondstoffen/bemanningsleden, de kosten voor het laden en welke bemanningsleden waar terecht mogen en kunnen komen hangen af wie er controle heeft over de haven waar het schip ligt aangemeerd. Het spreekt voor zich dat je betere deals kan sluiten als je zelf de haven controleert.
2) Beweging : het aantal bemanningsleden bepaalt hoeveel stappen een schip kan bewegen. Een boot kan dus sneller gemaakt worden door meer bemanningsleden, maar dit zorgt voor minder ruimte voor grondstoffen
3) Verkopen of vechten : als je in een vreemde haven terechtkomt kan je grondstoffen verkopen die de haven niet zelf produceert of reeds in z'n pakhuis heeft liggen. Hopelijk ligt er geen concurrerend schip in de weg want dan dien je eerst nog uit te vechten of je al dan niet mag leveren. Een gevecht wordt afgehandeld door middel van het gooien van dobbelstenen. Gooi je een doodshoofd, vallen er slachtoffers bij de tegenstander. Zolang er bemanningsleden in het schip zitten, kan er verder gedobbeld worden. Afhankelijk van de situatie die wordt bereikt, verdwijnen er schepen van het bord, nemen spelers havens in, kunnen ze leveren of niet.

Je kan er ook voor opteren om te investeren :
- bemanningsleden aanwerven : 1 ducaat per bemanningslid
- galleien aankopen : 1 ducaat per gallei dat je reeds in bezit hebt
- een fort kopen : 2 ducaten voor een fort te bouwen in een haven waar hout of steen wordt geproduceerd
- een basiliek oprichten : 2 ducaten voor een basiliek in een haven waar goud of marmer wordt geproduceerd

Nadat elk schip z'n beurt heeft kunnen spelen, wordt de rondemarker voortgezet, een kaart getrokken en vindt er een gebeurtenis plaats. Dit brengt met zich mee dat de witte pion wordt verzet. Zo gauw deze op een scorevak komt, volgt er een telling. Elke haven levert zoveel op als er grondstoffen geleverd zijn. Elke basiliek levert nog eens 5 ducaten extra op. Na de derde telling eindigt het spel en wint de speler met het meeste geld. 

14-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
13-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suburbia (Bézier games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Suburbia is één van die buitenbeentjes uit onze Essen-buit. Het is één van de spellen die mij erg bevallen is, maar dat oh zo moeilijk op tafel komt. Hoe dat komt, weet ik niet, maar wat ik wel weet, is dat dit spel echt wel de moeite is. Het is geen zwaar tactisch spel, het gaat allemaal om opportuniteiten zien, verstandig opbouwen en toeslaan op het juiste moment (als je er dan natuurlijk de middelen voor hebt). 

Suburbia valt misschien vooral op door de ietwat niet-alledaagse cover en dito speelmateriaal. Het is niet allemaal éénheidsworst als je deze titel vergelijkt met andere spellen. Zo is al het materiaal van een ongezien kartonkwaliteit, stevige tegels, en ook de opdrachtentegels zijn met hun ronde vorm niet alledaags. De startspelerpion is misschien een beetje overdreven, maar toch fijn dat ze oog hebben voor detail en zo'n gadget (want dat is het toch eigenlijk wel) in het spel voorzien.

In dit spel bouw je aan je persoonlijke stad, maar heb je toch wel wat invloed op de tegenstanders. Je bouwt je stad met behulp van tegels die één voor één in het spel komen. Het is aan jou om de beste combinaties eruit te zoeken, of de minst slechte optie te kiezen af en toe. Door het aanbouwen van tegels ga je extra inkomsten en populariteit krijgen en deze kan je dan weer gebruiken in de volgende ronden. 

Een ronde bestaat telkens uit het aanschaffen van een tegel of passen. Als je past, dient er ook een tegel te worden afgelegd en komt deze blind tussen je stad te liggen. Als je een tegel koopt, kies je er één uit de openliggende tegels of één van de drie standaardtegels. Je betaalt de kosten en plaatst de tegel in je stad. Nadien voer je de actie van de desbetreffende tegel uit en volgt er een domino-effect waarbij aangrenzende tegels worden gewaardeerd en in sommige gevallen zelfs tegels van tegenstanders. Sommige tegels zullen je inkomsten en populariteit doen stijgen, andere doen dalen. Je bekomt elke ronde de inkomsten zoals aangegeven op je persoonlijke track en ook het aantal overwinningspunten zoals aangegeven op je populariteitsspoor.

Nog een uniek systeem dit laatste, want als je op het scorebord een rode lijn overschrijdt, zullen je inkomsten en populariteit wederom dalen. Je moet dus erg goed opbouwen, niet te snel te veel punten scoren, want dan kom je later weer in de problemen. Probeer ook zeker je inkomstenstroom te onderhouden, want zonder financiële middelen wordt het erg moeilijk om de juiste tegels aan te schaffen.

Erg diep op details ingaan, kan ik dan ook niet in deze recensie aangezien elke tegel weer iets anders zal opleveren. Het is het eerste spel wel even zoeken naar de beste oplossing, maar al gauw ben je ermee weg en heeft dit spel geen geheimen meer voor jou. In de stapel tegels zit in het laatste gedeelte een slottegel. Indien deze tevoorschijn komt, eindigt het spel na de lopende ronde. Daarna worden de opdrachten (enkele liggen open, enkele heb je persoonlijk van aan het begin van het spel) gewaardeerd. De speler met de meeste punten wint het spel!

13-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
12-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Sheepland
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sheepland (Cranio creations) :

+ prima Nederlandstalige spelregels (sorry, ik kon het niet laten)
+ eenvoudige spelregels, maar erg moeilijk om het spel te winnen (in mijn geval toch)
+ kwaliteit van het materiaal
+ zéér snel tussendoortje, beurten zijn kort

- kwaliteit van het materiaal zorgt voor een te hoge verkoopprijs, zeker voor wat het spel (maar) is
- het is een leuk spel, maar of het nu erg vaak uit de kast zal komen, dat blijft wel een open vraag voorlopig

12-12-2012 om 22:46 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 000 !!!
Op een dag dat cijfers tellen, 12-12-12 bereikt onze blog een mijlpaal. Maar liefst 100.000 bezoekers bezochten deze website over de afgelopen vijf jaar. Aan elk van hen een dikke merci en hopelijk blijft u dagelijks langskomen!

12-12-2012 om 21:30 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ginkgopolis (Z-man games/Pearlgames)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Speciale aandacht vandaag voor één van de toppers van Essen voor mij persoonlijk. We waren al grote fan van de vorige creaties van Pearlgames en aanvankelijk was dit spel wel wat een stijlbreuk met Troyes en Tournay. Het was aanvankelijk dan ook koffiedik kijken wat we ervan moesten verwachten. De spelregels waren op het eerste zicht ook al niet echt verhelderend, want het ging duidelijk om een vrij abstract spel. Hoe het zou uitdraaien, daar moesten we eigenlijk op wachten tot we er een speelbeurtje hadden opzitten.

En jawel, het is moeilijk te beschrijven wat het is, maar dit spel straalt weer een bepaalde sfeer uit. Het heeft iets wat een goed spel in mijn ogen moet hebben. Die X-factor is niet (of toch erg moeilijk) te beschrijven in een recensie als deze, maar we gaan ons best doen om u zo goed mogelijk overzicht te geven van de spelregels. Ik neem aan dat dit vrij abstract zal overkomen, maar met de voorbeeldjes in de handleiding is het allemaal erg duidelijk. Een overzichtje op het zichtscherm is zeker een welgekomen hulp bij je eerste potje.

Het thema zelf is nogal futuristisch, u gaat een stad bouwen (dat gegeven hebben we nog al eens gehad), maar u probeert dit te doen in harmonie met de natuur want in de erg nabije toekomst zullen we niet meer de grondstoffen en middelen ter beschikking hebben om te blijven bouwen zoals we nu doen. Concreet probeert u vooral weer de nodige overwinningspunten te verzamelen. U zal deze kunnen verdienen tijdens het spel, door bonuskaarten op het einde van het spel, voor ongebruikte "nieuwe handfiches" en door het sterkst vertegenwoordigd te zijn in de ontstane districten.

Het spel wordt eigenlijk enkel gespeeld met tegels en de bijbehorende kaarten. U gaat de stad opbouwen vertrekkende vanuit een rooster 3 X 3 met de eerste tegels. Een beurt bestaat telkens uit drie stappen : een kaart kiezen, de actie uitvoeren en een nieuwe ronde voorbereiden.

- Een speler start z'n beurt steeds met vier handkaarten, één ervan kiest hij en speelt hij uit volgens één van de volgende drie manieren. Indien de vier kaarten op hand niet voldoen, kan je een "nieuwe hand"fiche afgeven en mag je vier nieuwe kaarten trekken.
- De acties uitvoeren : afhankelijk van welke kaart je speelde met of zonder tegel zijn er drie soorten acties :
1) exploiteren : je speelt enkel een kaart en neemt bij een stadskaart een grondstof of een tegel en bij een gebouwkaart het voordeel van de kaart (zijnde grondstoffen, tegels of overwinningspunten). Het aantal voordelen hangt af van het verdiep waarop het gebouw staat.
Daarnaast krijg je ook bonussen voor kaarten die voor je open liggen met een exploitatiebonus. Tenslotte wordt de kaart afgelegd.

2) de stad uitbouwen : speel een stadskaart samen met een tegel. Leg de tegel op de plaats van de stadskaart en leg een grondstof op de tegel om aan te geven dat hij van jou is, verplaats de stadsfiche naar een aangrenzend veld, krijg de bonussen van de aangrenzende velden en eventuele bonussen voor kaarten die voor je open liggen met een stadsuitbouwbonus. Tenslotte wordt de kaart afgelegd.

3) een verdiep bouwen : speel een gebouwkaart samen met een tegel. Geef de grondstoffen terug aan de eigenaar (hij scoort punten hiervoor). Leg de nieuwe tegel bovenop de oude en betaal het eventuele verschil als de nieuwe tegel lager is. Indien de tegel van een andere kleur is, dien je ook nog een grondstof terug in de voorraad te leggen. Plaats één grondstof per niveau op de pas geplaatste tegel. Ontvang de eventuele bonussen voor kaarten die voor je open liggen met een verdiepbouwbonus. Leg de kaart open voor je af, vanaf nu krijg je hiervoor ook bonussen.

Nadat elke speler z'n beurt heeft uitgevoerd, worden de kaarten doorgegeven aan de speler die links van je zit en trek je één kaart bij. Indien de stapel is opgebruikt, komen de nieuwe gebouwde kaarten in het spel. Als de stapel tegels is opgebruikt, mag elke speler éénmalig een aantal tegels inleveren voor overwinningspunten. Indien de stapel tegels voor een tweede keer is opgebruikt of een speler al z'n grondstoffen op het speelbord heeft staan, eindigt het spel na de lopende ronde. De speler met de meeste punten wint het spel.

12-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
11-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Myrmes (Ystari)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Myrmes, ofte "het spel van de mier" is een typische euro-game die zeker en vast past in het kraam van één van onze favoriete uitgeverijen, nl. Ystari games. In het spel tracht je om ter meeste punten te scoren door je mieren op te leiden tot werkers, soldaten, voedsters, feromonen te verspreiden, prooien te gaan vangen, ...

Laat ons eerst misschien beginnen met te zeggen dat je wederom mooi materiaal krijgt in dit spel. Er zijn kleine plastic mieren voorzien, héél wat blokjes, een overzichtelijk speelbord en leuke dobbelstenen en tegels. De opdrachttegels en de prooien daarentegen vind ik nogal sober, het werkt allemaal wel, maar het is nogal bleekjes (letterlijk en figuurlijk). De persoonlijke spelersborden zijn daarentegen weer netjes uitgewerkt, de acties staan er iconografisch op vermeld, wel even wennen wat alles doet, maar het is eigenlijk prima uitgevoerd als u het ons vraagt. De startopstelling verandert ook afhankelijk van het aantal spelers op het algemene speelbord en ook dit is op zich netjes en duidelijk uitgewerkt.

Het spel is opgebouwd rond drie jaren die worden gespeeld. Elk jaar is opgedeeld in de vier seizoenen, waarbij er drie gelijklopende seizoenen zijn (lente, zomer en herfst) en een scoreseizoen (winter). Elk seizoen is op z'n beurt dan nog eens opgesplitst in zes fasen. Het lijkt nogal veel, maar het valt allemaal best mee. Eens je er een rondje op zitten hebt, is het meeste wel duidelijk.

1) gebeurtenis : elk seizoen wordt er een nieuw evenement gekozen door middel van een gegooide dobbelsteen. De spelers mogen deze nog aanpassen door larven die ze ter beschikking hebben in te zetten. Deze evenementen ga je tijdens het seizoen kunnen gebruiken aangezien ze bij de verschillende acties voor een extraatje zorgen (ik ga deze nu niet allemaal overlopen)
2) geboortes : de spelers plaatsen hun voedsters op de geboortesporen of in het atelier (voorbereiding op fase 5). Afhankelijk van waar ze ze plaatsen, krijg je extra larven, soldaten of werkers ter beschikking
3) werkers : om beurten gaan de spelers hun werkers inzetten, zie het gerust als de actiefase. Ze hebben keuze uit een aantal acties :
- mierenkolonie : afhankelijk van het niveau van de kolonie krijg je een bonus
- uitgang : de spelers beslissen dat een werker buiten de mierenhoop moet gaan om prooi te gaan zoeken, feromonen te gaan plaatsen, een speciale tegel te gaan plaatsen of feromonen van tegenstanders te verwijderen. De werkers die buiten gaan mogen drie stappen zetten op het centrale speelbord, vertrekkende vanuit één van hun uitgangen (je begint met één, maar kan er bijbouwen). Kom je op een prooi terecht dien je afhankelijk van de prooi een aantal soldaten af te geven en krijg je er voedselblokjes voor terug. Feromonen zijn tegels die je kan leggen, zo kan je makkelijker en sneller terrein bestrijken aangezien het slechts als één bewegingspunt geldt om hierover te gaan en brengen extra voedselblokjes met zich mee. De speciale tegels kan je plaatsen en leveren je punten op. Feromonen kunnen ook opgeruimd worden indien ze leeg zijn.
4) oogsten : de blokjes worden van de speciale tegels genomen en gaan naar de eigenaar, of je scoort overwinningspunten
5) atelier : als je hier voedsters hebt geplaatst tijdens fase 2 kan je een upgrade gaan doen op één van de vier domeinen :
- tunnel : een nieuwe uitgang bouwen op het algemene speelbord en je krijgt een aardeblokje
- mierenkolonie niveau : je laat het niveau van je kolonie stijgen en kan extra inkomsten verwerven als je later voor deze actie kiest
- nieuwe voedster : je krijgt een nieuwe voedster uit de voorraad voor 2 larven en 2 voedselblokjes, deze kan je in de volgende ronde al inzetten
- doel : je plaatst je voedster bij de opdrachten, deze dienen in volgorde te worden uitgevoerd (level 1,2 en 3) en je krijgt er overwinningspunten voor.
6) einde van de ronde : alles wordt in gereedheid gebracht voor de volgende ronde.
7) winter : enkel als vierde seizoen natuurlijk, de spelers dienen een aantal grondstoffen af te geven die ze in de voorgaande seizoenen hebben vergaard, zijnde 4,5 en 6 voedselblokjes in de jaren 1,2 en 3. Er kunnen soldaten worden opgeofferd om één voedsel minder af te geven. Indien je niet voldoende voedsel kan afgeven, verlies je 3 punten per tekort.

Nadat er een jaar is afgelopen worden de seizoensdobbelstenen hergooid en start een nieuw jaar. Na drie jaren eindigt het spel en wint de speler met de meeste overwinningspunten. 

11-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
10-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Yedo (Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Yedo is een spel van Belgische makelij, Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke zijn de auteurs van deze titel. Het begon voor hen eigenlijk allemaal een beetje met een kleine tegenslag, hun originele naam "EDO" werd namelijk letterlijk voor hun neus weggekaapt door Queengames. Daarom hebben ze er netjes een "y" voorgesmeten. Qua spelverloop lijkt dit spel echter voor geen sikkepit op de Queen-titel.

Na het lezen van de spelregels ontdekte ik een deel "Vorsten van Florence" in dit spel. De spelers gaan door middel van veiling diverse zaken verzamelen. Nadat ze dit alles hebben verzameld proberen ze opdrachtkaarten te vervullen in ruil voor geld en punten. Waar er in de "Vorsten van Florence" nog diende gebouwd te worden, is dit hier echter niet het geval. In Yedo zit ook nog eens een worker-placement vervat. Ik kan u alvast vertellen dat er héél wat gaande is in Yedo en bij een eerste lezing van de spelregels durft dit al behoorlijk heftig zijn.

Ik geef u graag even een kort speeloverzicht :
Het spel duurt 11 ronden, waarbij elke ronde bestaat uit 7 fasen die steeds in dezelfde volgorde worden afgehandeld :
1) de voorbereidingsfase : rondemarker verzetten, biedspoor leegmaken, geld toevoegen aan de kerk, 1 geld ontvangen voor diegene die een dojo heeft
2) de biedfase : de spelers kunnen bieden op allerhande zaken die ze nodig hebben om hun opdrachtenkaarten te vervullen, zoals actiekaarten, bonuskaarten, wapens, gebouwen, geishas, volgelingen en extra opdrachtenkaarten.
De startspeler kiest één van de categorieën en start de bieding (startbod is steeds 3 of 5 geld afh. het materiaal), de andere spelers krijgen één kans om erover te gaan, de startspeler ten slotte mag een laatste bod doen. De speler met het hoogste bod neemt het materiaal tegen betaling en mag deze ronde niet meer meebieden. Daarna is de volgende speler aan de beurt om te bieden (of de startspeler terug indien hij het materiaal niet zelf kon bemachtigen). Dit gaat zo verder tot elke speler één zaak heeft kunnen aanschaffen.
3) de gebeurtenisfase : de markt wordt aangepast (hier zijn wapens te koop), de bovenste gebeurteniskaart wordt opengelegd en uitgevoerd (soms onmiddellijk, soms gedurende een ganse ronde)
4) de toewijsfase : de arbeiders worden op het speelbord of op een eigen gebouw geplaatst
5) de wachtersfase : in het centrum van het bord beweegt een wachter, deze gaat in deze fase bewegen en kan gemanipuleerd worden. Het district waar hij eindigt, zal deze ronde niet uitgevoerd worden in de volgende fase. Heb je een volgeling staan in het district, wordt deze gearresteerd en uit het spel genomen
6) de ruilfase : de spelers mogen wapens wisselen met de markt of allerhande zaken met elkaar (wapens, geishas, geld, onvervulde opdrachtkaarten, actiekaarten en bonuskaarten)
7) de actiefase : de spelers activeren om beurten één van hun volgelingen. Ze voeren ofwel één van hun opdrachten uit of voeren de actie uit die hoort bij de plaats waar de volgeling is geplaatst. Indien je een volgeling op een gebouw plaatste, voer je de actie van het gebouw uit.

Uiteraard zijn er nog héél wat kleine regeltjes omtrent het vervullen van opdrachten, het krijgen van beloningen en bonussen, de verschillende acties van de plaatsen op het bord en de eigen gebouwen, maar deze zijn wel redelijk eenvoudig en goed te begrijpen. Yedo is dus zeker geen spelletje om snel even tussendoor te spelen. De opdrachten komen in vier soorten qua moeilijkheidsgraad, maar een hogere moeilijkheidsgraad levert natuurlijk wel meer op. Het spel eindigt na 11 ronden of na de ronde waarin een speler de opdracht "dood de Shogun" kan uitvoeren. Er komt nog een slottelling met de bonuskaarten die vaak punten opleveren op het einde van het spel als er aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt.

10-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (1)
09-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carson city : Golds & guns (Quined)
Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze bespreking ga ik gewoonweg even overlopen wat deze uitbreiding aan het basisspel van Xavier Georges toevoegt. Erg diep kan ik er vooralsnog niet op ingaan, daar ik het basisspel in al die tijd nog steeds niet op tafel heb gekregen. De spelregels heb ik echter al vaak doorgenomen, dus op zich heb ik wel een redelijk zicht op wat het spel allemaal inhoudt.

Deze uitbreiding is een aanvulling op een spel dat toch al héél wat mogelijkheden herbergt, dus misschien wel echt iets voor de fans van Carson city. De uitbreiding bestaat uit verschillende varianten die onafhankelijk of allen samen met het basisspel kunnen worden gecombineerd. Bij deze even een opsomming van de aanvullingen :

1) Herenhuizen en gebouwen met een hoger inkomen :
- de herenhuizen zijn identiek aan de gewone huizen van het basisspel, maar wordt behandeld als zijnde 2 huizen (dus ook dubbel zoveel inkomsten)
- gebouwen met hogere inkomsten : deze vervangen de gebouwen uit het basisspel en zorgen gewoon voor meer en hogere inkomsten, zodat je wederom meer mogelijkheden hebt

2) 7 nieuwe personagekaarten : voor aanvang van het spel wordt bepaald welke 7 karakters je gaat gebruiken, je kan ze gewoon mixen met de karakters uit het basisspel. Elke kaart heeft ook weer een basisversie (gele zijde) of een variant (rode zijde). Ik geef u even een opsomming van de karakters, niet van hun eigenschappen (dat vindt u gerust in de spelregels)
- indiaan
- goudzoeker
- wapensmid
- zangeres
- veilingmeester
- gouverneur
- arts/begrafenisondernemer

3) Nieuwe gebouwen :
- station (extra overwinningspunten op het einde van het spel voor elke 2 huissymbolen)
- school (wordt beschouwd als een huis voor het berekenen van de inkomsten)
- general store (6 dollar per aangrenzend huis en 3 dollar voor elk aangrenzend huis dat niet het eigen bezit is)
- stadhuis (wordt beschouwd als een huis voor het berekenen van de inkomsten en verhoogt de inkomsten van alle gebouwen van de speler die het stadhuis heeft met 1 niveau)
- smidse (5 dollar in 1ste ronde, 10 in de tweede, 15 in de derde en 20 in de vierde en bovendien 5 dollar voor elke ranch in het bezit)

4) De outlaws : misschien wel de grootste verandering in het spelconcept
- de outlaws arriveren (in de 2de,3de en 4de ronde) : witte dobbelsteen bepaalt het aantal outlaws, de zwarte dobbelsteen hun kracht
- verplaatsen van de outlaws : alle outlaws verplaatsen één stap (orthogonaal of diagonaal). De startspeler kiest de volgorde waarin ze worden verplaatst. Ze gaan steeds naar het gebouw met de hoogste inkomsten, gaan niet naar een kavel waar reeds een outlaw is en verplaatsen niet als er geen gebouwen met inkomsten grenzen aan z'n huidige positie
- effecten van de outlaws :  een kavel waar een outlaw staat kan niet worden gekocht of bebouwd, een gebouw verliest de helft van z'n inkomsten, een outlaw heeft geen invloed op aangrenzende gebouwen
- vechten tegen een outlaw : stuur een cowboy af op de outlaw en vecht een duel uit zoals gebruikelijk. Als je wint, scoor je het aangegeven aantal punten of krijg je de helft van de inkomsten van het aangevallen gebouw
- kerken en gevangenissen : een outlaw wordt niet beïnvloed door de aanwezigheid van kerken. Een outlaw kan binnenstappen in de gevangenis en wordt dan van het speelbord genomen. De eigenaar van de gevangenis krijgt de overwinningspunten voor de outlaw.

09-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
08-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Briefcase
Klik op de afbeelding om de link te volgen Briefcase (Artipia) :

+ vlotte gameplay (totaal niet verwacht na het bekijken van wat online reviews)
+ spelverloop is Dominion-kloon, maar met een ander thema erop geplakt
+ er zijn verschillende startdecks in de spelregels aangegeven
+ veel verschillende mogelijkheden qua gebouwen
+ de iconografie is op zich wel duidelijk, bij aanvang wel even overlopen

- Indiegogo extra's zijn niet bereikbaar
- een aanschaf is misschien niet aan de orde als je al Dominion of Thunderstone hebt
- de kaarten zijn mooi, maar nogal druk met de oranje en rode kaders (de inactieve kant is grijs, maar de acties zijn altijd gekleurd, we zijn er nog niet achter waarom dat zo is)
- we waren aanvankelijk fout begonnen, ondanks het feit dat het in de spelregels correct stond, misschien enkele extra voorbeeldjes erbij had tof geweest om enkele misverstanden uit de weg te helpen

Toen ik de spelregels las voor het spel op de markt was, was ik onmiddellijk gecharmeerd en is hij op de aankooplijst beland. Achteraf verschenen er echter minder positieve besprekingen en kritische bedenkingen zodat het spel maar niet op tafel kwam. Jammer vind ik nu achteraf bekeken, want dit spel is echt wel leuk. Ik zou het zelfs zo snel mogelijk terug op tafel willen leggen. Het staat alvast in mijn agenda gepland voor een volgende gelegenheid. Briefcase is een sterke, snelle deckbuildinggame die gerust z'n voet mag plaatsen naast kleppers zoals Dominion, Eminent domain en Thunderstone. Iedereen gaat waarschijnlijk z'n voorkeur hebben qua thema en daar scoort deze misschien het minste van voorgenoemde, alhoewel. Ik heb in ieder geval plezier beleefd aan het spel en mijn speelgenoten evenzeer.

08-12-2012 om 10:53 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atlantis rising (Z-man games)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Atlantis rising is nog eens een puur coöperatief spel dat perfect binnen het rijtje Pandemie, Ghost stories en Forbidden island thuishoort.
Vooral deze laatste, want ook het thema is in dit geval gelijklopend. U probeert in het spel Atlantis te redden door het land (of wat er dan nog van overblijf) door een magische portal te loodsen. Deze portal dient u eigenhandig te bouwen en bestaat uit 10 kaarten met daarop onderdelen. Elk onderdeel kan pas gebouwd worden als u de nodige grondstoffen heeft verzameld. Uiteraard dient u dit te doen binnen een welbepaalde tijdslimiet, nl. voor het volledig zinken van het eiland.

Elke speler kiest een karakter, dat net zoals in de andere spellen die ik reeds opsomde een speciale eigenschap hebben. Daarnaast krijg je bij aanvang drie arbeiders die je op de delen van het eiland mag plaatsen. Het spel loopt net zolang tot je bent geslaagd in je opzet OF als het eiland volledig gezonken is.

In een beurt worden enkele stappen doorlopen :
1) plaatsen van de arbeiders : op het speelbord, in het centrum van Atlantis of ter verdediging tegen de Atheense vloot
2) trekken van onheilskaarten : evenveel als het aantal spelers, delen van het eiland zinken, indien er arbeiders op staan, komen deze terug vooraleer ze dus iets hebben opgeleverd
3) uitvoeren van de acties : de arbeiders die het onheil overleefd hebben, voeren hun acties uit nl. grondstoffen verzamelen (hiervoor moet je een aantal ogen gooien op de dobbelsteen), actiekaarten verzamelen, grondstoffen omzetten naar zilver, een extra arbeider vergaren, magische kristallen verzamelen
4) een deel van de portal bouwen : nadat een speler z'n acties heeft uitgevoerd, mag hij een deel van de portal bouwen indien hij de nodige grondstoffen heeft verzameld. Indien hij dit kan doen, mag hij de speciale actie van het onderdeel onmiddellijk gebruiken.
5) aanval van de Atheense vloot : gooi de strijddobbelsteen en bepaal de aanvalskracht van Athene. Hopelijk heb je voldoende tegengewicht in de vorm van arbeiders die je erbij plaatste. Voor elk strijdpunt dat je te kort komt, zal een deel van het eiland overstromen.

Dit zijn eigenlijk de voornaamste regels van het spel. Er zijn nog enkele speciale elementen in het spel :
Magische stenen = hiermee kan je een dobbelsteenrol aanpassen, een gezonken deel van het eiland terugdraaien, een onheilskaart teniet doen, ...
Moedfiches = als je ten strijde trekt tegen Athene, krijgt de best vertegenwoordigde een moedfiche. Deze mag je inzetten om in latere beurten als dubbel geteld te worden in de strijd tegen Athene of om jezelf te beschermen tegen de opkomende vloed (je kan je arbeider dan recupereren)
Actiekaarten = allerhande voordelen

Na enkele potjes blijkt al dat dit spel niet makkelijk te winnen is. Zeker aangezien je afhankelijk bent van een dobbelsteenrol. Zelfs na goed dobbelen, maakten we eigenlijk weinig kans. Het gaat goed tot op een bepaalde hoogte en dan gebeurt het allemaal ineens erg snel. Het water staat letterlijk tot aan je lippen en dat maakt het erg spannend. Voor mij persoonlijk blijft Ghost stories nog steeds de nummer één, maar deze komt wel netjes voor Pandemie op het moment.

08-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
07-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Homesteaders (Quined)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat Homesteaders een goed spel was, dat wisten we al voor Essen. Aangezien Quined geen nieuw spel uitbracht, maar een herwerkte versie van het spel dat Tasty Minstrel Games eigenlijk op de spellenkaart plaatste. Wij zijn in ieder geval wel blij dat we op deze versie hebben gewacht om aan onze collectie toe te voegen, want het materiaal is om duimen en vingers van af te likken.

Homesteaders is eigenlijk een relatief éénvoudig en kort spelletje, maar laat je niet misleiden ... met toch voldoende diepgang. Je gaat op zoek naar de juiste combo's die er kan ontstaan tussen gebouwen, grondstoffen en het behalen van overwinningspunten. Op het eerste zicht lijkt het allemaal wat moeilijk en abstract ... en dat is het ook een beetje want de iconografie is niet altijd evident. Eens je er een spelletje hebt opzitten, valt het echter wel mee. Een overzichtje van de gebouwen in de spelregels of in een appendix had wel leuk geweest.

Homesteaders loopt over 10 ronden, die op hun beurt zijn opgesplitst in drie fasen. Een inkomstenfase, een biedfase en een bouwfase. De opschoonfase laat ik nu nog even buiten beschouwing, hier ga je gewoon nieuwe kaarten opendraaien, dus dat is nu ook weer de moeite niet.
Elke speler start met één gebouw in z'n "stad" die hij gaat proberen uit te bouwen in de loop van het spel. Elk gebouw genereert op de één of de andere manier meestal wel inkomsten. In de inkomstenfase overloop je dan ook al je gebouwen en neem je het geld, de grondstoffen, de ruilfiches, ... die je dient te krijgen. Voor sommige inkomsten moet je een arbeider gebruiken, maar deze moeten ook sowieso betaald worden op het einde van deze fase (ook al gebruik je ze niet), voorzie dus zeker dat je de kosten van je arbeiders kan betalen met je inkomsten.

Nadien wordt er geboden op openliggende veilingkaarten. Meestal stellen deze je in staat om een gebouw in een bepaalde kleur aan te schaffen, soms ook extra arbeiders of treinsporen. Het bieden verloopt praktisch zoals elk biedspel en uiteindelijk gaat er altijd één speler zeker moeten passen. Hij zet zich een stapje voort op het treinspoor en krijgt een bonus. De andere spelers betalen hun bod en nemen hetgeen dat de veilingkaart aangeeft. 

Gebouwen dienen op hun beurt meestal ook nog betaald te worden, de kosten zijn soms geld, maar ook grondstoffen worden gevraagd. En dan is het kijken naar de opbrengsten van elk gebouw afzonderlijk. Produceert jouw ene gebouw wat je nodig hebt om een ander te activeren, zodat je de grondstoffen bekomt die overwinningspunten opleveren? Niet makkelijk? Gelukkig zijn er de ruilfiches waarmee je constant naar de markt kan. Je kan grondstoffen gaan kopen of verkopen, zodat je aan andere grondstoffen en geld geraakt. Ook overwinningspunten zijn op deze manier te verkrijgen.

De speler die na tien ronden het meeste punten heeft verzameld, wint het spel. Deze punten scoor je tijdens het spel, voor je gebouwen en sommige gebouwen genereren nog extra punten als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. 

Enige raad die ik u kan geven : als je ooit de kans hebt om dit spel te proberen, zeker niet nalaten. Misschien is het helemaal niet je ding, maar na een klein uurtje ben je er dan tenminste zeker van. Maar ik ben er bijna zeker van dat het je wel zal smaken en dan heb je zeker een pareltje ontdekt.

07-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
06-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Mutant meeples
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mutant meeples (Pegasus spiele/ Bézier games) :

+ Ricochet robots (lees verslag elders op blog) voor gevorderden
+ toffe meeples met superkrachten, dat moet toch een pluspunt zijn
+ tegen snelheid denken en puzzelen
+ uitbreiding is in het basisspel voorzien
+ spelregels voorzien al enkele varianten
+ uniek in uw collectie als u Ricochet robots nog niet heeft (en in zekere zin Roborally)
+ iedereen blijft relatief op koers aangezien de winnende spelers met een handicap te maken krijgen (ze verliezen mogelijkheden)

- het speelbord is waarschijnlijk bewust grijs gehouden, maar het is nogal flauwtjes (en in contrast met het andere materiaal)
- de zandloper loopt me iets te snel door (maar dat ligt aan de belachelijk lage snelheid waarin mijn hersenen functioneren)
- u bent waarschijnlijk goed in dit spel of totaal niet (als u dan al eens ziet hoe het in z'n werk gaat bent u wel best trots)

06-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noblemen (Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoe ontgoocheld we eergisteren nog waren in Il vecchio, hoe opgetogen we vandaag zijn met Noblemen. Dit is het soort spellen dat we willen zien verschijnen. Prachtig materiaal ... een héle doos vol, leuke spelmechanismen, een vlot en duidelijk spelverloop, veel mogelijkheden om punten te scoren en een "uniek" thema, hoewel je met deze laatste stelling natuurlijk voorzichtig moet zijn, want wat is uniek natuurlijk.

In Noblemen ga je gewoontegetrouw op zoek naar de overwinningspunten. Je scoort op heel wat manieren dit kostbaar goed. Ondanks het feit dat de spelregels duidelijk zijn en dat de overzichtjes prima zijn uitgevoerd, ga ik niet alle spelregels tot in detail overlopen, want dat zou het vooral onduidelijk maken. Ik ga proberen om u een duidelijk overzicht te geven van het spel en hoop u alvast warm te maken voor het spel dat de rol dat"Het dorp" dit jaar had in 2013 volgens mij zal overnemen.

Een spel bestaat uit drie decennia. Hoe lang zo'n decennia duurt, hangt een beetje af van het spel. Een pion zal voortbewegen telkens de speler aan de beurt komt die de koninginpion in handen heeft. En aar aangezien deze op verschillende manieren van eigenaar kan verhuizen, kan een ronde langer of korter duren.

Als je aan de beurt bent, voer je één actie uit. Voor of na de actie mag je ook nog optioneel een schandaalkaart spelen. Je mag ook ten allen tijde 2 tegels omruilen in 1 tegel uit de zak. Heb je op het einde van je beurt de koningin scoor je 1 punt en zet je de rondemarker 1 plaatsje vooruit. De acties waaruit je kan kiezen :

1) bouw je landerijen uit : voeg drie tegels toe aan je land. Op deze manier kan je geld, extra tegels, ruimte voor gebouwen en punten op het einde van het spel winnen
2) een gebouw bouwen : betaal de kosten en neem één van de gebouwen die beschikbaar zijn op het speelbord, zet het op één van je vrije landplaatsen volgens enkele regels. Bovendien kunnen de kosten gereduceerd worden afhankelijk van je rang.
3) koop de adel om : je mag tot 5 omkooptegels nemen tegen een prijs van 2 pond per tegel, je scoort 1 punt per tegel.
4) in belastingen : mag je slechts éénmaal per decennium uitvoeren, je krijgt geld voor je eigen velden, eigen vrije boerderijen, bezette boerderijen bij tegenstanders en voor het inleveren van omkoopfiches
5) vergaar land : mag je slechts éénmaal per decennium uitvoeren, je krijgt fiches uit de zak voor eigen bossen, eigen vrije bossymbolen, bezette bossymbolen van tegenstanders en voor het inleveren van omkoopfiches
6) doneer aan de kerk : scoor 1 punt per tegel die je afgeeft aan de kerk (op het speelbord). De kerk neemt slechts drie fiches per soort aan per decennium
7) ontspanning : je scoort gewoon 1 punt

Elke keer als de rondemarker verzet wordt door de koningin kom je een stapje dichter bij het einde van het decennium. Soms kom je op een symbool terecht en wordt er iets uitgevoerd, zoals het gemaskerd bal, het behouden van de koningin en het scoren van de gebouwen (deze laatste luidt ook het einde van het decennium in)

- Het gemaskerd bal : je geeft je titel af; scoort punten voor fonteinen, tuinen, bezette tuinen bij je tegenstanders, gebouwde paleizen, omkoopfiches afgeven, afpersingskaarten en schandaalkaarten; krijgt een nieuwe titel toegewezen en scoort ook hiervoor nog punten; nadien worden de prestigemarkers terug op nul gezet
- Het scoren van de gebouwen : 3 punten voor een volledig omringd (met land) kasteel en 1 extra punt voor elke aangrenzende kapel;
5 punten voor een volledig omringd (met land) paleis en 2 extra punten voor elke aangrenzende kapel

Na drie decennia eindigt het spel en krijg je nog punten voor bepaalde schandaalkaarten. De speler met de meeste punten wint het spel.

06-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
05-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mutant meeples (Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mutant meeples toont erg veel overeenkomsten met een spel dat al geruime tijd in onze spellenkast staat, nl. ricochet robots. Meer hierover leest u hier : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=667758

In Mutant meeples ga je op een groot speelbord dat een doolhof voorstelt waar om ter snelste een weg zoeken om op de juiste plaats terecht te komen. In tegenstelling tot het spel met de robotjes bewegen de meeples elk nog eens extra op hun manier en dat zorgt voor erg veel uitdaging en mogelijkheden. Elke ronde worden twee tegels omgedraaid, dit zijn de coördinaten voor de plaatsbepaling van de plaats vana het delict waar onze meeples zo spoedig mogelijk naartoe moeten. De spelers gaan aan de slag en proberen om in zo weinig mogelijk stappen tot aan deze plaats te geraken. De spelers hebben op hun speelbord drie rijen met cijfers van één tot tien. Ze kunnen deze gebruiken om de meeples een aantal stappen te laten zetten. Uiteraard mag je één rij gebruiken als je met die meeple alleen tot de eindbestemming geraakt. Soms is het echter sneller om verschillende meeples in te schakelen (met een maximum van drie dus).

Nadat de speler z'n beweging heeft gepland, neemt hij een bewegingstegel, overeenkomstig met het aantal stappen dat hij moet zetten om z'n plannetje uit te voeren. De eerste speler die dit doet, draait de zandloper om, de andere spelers hebben nu nog tijd tot deze is doorgelopen. Zo nemen alle spelers een bewegingstegel. Indien je evenveel stappen zou nodig hebben, neem je een tegel van een hogere waarde.
De speler met de laagste bewegingstegel mag als eerste demonstreren hoe hij tot z'n oplossing kwam. Indien hij het juist heeft, draait hij de meeple waarmee hij tot aan de bestemming geraakt is om en legt deze onder z'n speelbord. Indien hij fout was, moet hij één van de reeds gewonnen meeples terug omdraaien en mag de volgende speler proberen.

De speler die als eerste zes meeples kan omdraaien wint het spel!

Naast de gewone orthogonale bewegingen kunnen de meeples dus ook extra bewegingen, bij deze enkele voorbeelden :
- groene meeple = forrest jump : kan over twee vakken (ook al zijn ze bezet of is er een muur) springen
- grijze meeple = ozzy mosis : kan door een muur bewegen
- blauwe meeple = blue beamer : kan naar blauwe symbolen op het doolhof teleporteren
- bruine meeple = shortstop : mag op een plaats stoppen zonder dat er een muur is
- rode meeple = sidestep : mag één stapje orthogonaal naar keuze zetten
- witte meeple = skewt : kan één stapje diagonaal naar keuze zetten
- gele meeple = mc edge : kan door de stadsmuren gaan en aan de andere kant van het bord terechtkomen
- zwarte meeple = carbon : kan de kracht van één van de andere meeples lenen

In de basisdoos in ook ineens de uitbreiding "Sidekick" voorzien, dit brengt wederom twee nieuwe meeples met zich mee en zorgt voor nog wat meer mogelijkheden.

05-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
04-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Rondo
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rondo (Schmidt spiele) :

+ zelfde start als imprESSEN van gisteren : Knizia, dus duidelijke, korte, snelle spelregels
+ prachtige, stevige schijven (Rummikub-kwaliteit)
+ zéér toegankelijk spel voor jong en oud
+ zéér spannend scoreverloop, echt ver uitlopen kan enkel met het nodige geluk
+ perfect spel om te demoën of in een spellenclub op tafel te gooien
+ staanders om schijfjes op te leggen zijn erg mooi en handig uitgevoerd
+ komt voor mij in de categorie van "Just 4 fun", "Qwirkle", "Rummikub", ... dat zeker positief

- het is wat het is en niet meer dan dat
- uiteraard bent u wat afhankelijk van de stenen die u trekt

04-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Il vecchio (Hall games/Pegasus spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen deze titel werd aangekondigd had hij direct onze interesse, maar jammerlijk genoeg heeft het na het bekijken van het spel en het lezen van de spelregels al een deel van z'n pluimen verloren. Misschien dat enkele speelbeurten terug veel goed maken, ik hoop er alleszins op.
Ik zal u alvast even vertellen waarom we toch deels ontgoocheld zijn. Enerzijds is het thema niet echt iets nieuws onder de zon. Hoe dikwijls wij al gestreden hebben in het oude Italië, hoe we hebben geprobeerd om in Toscanië de macht aan onze kant te krijgen, hoe vaak Florence in de titel van een spel verweven zit? Maar oké, dat weet je op voorhand, daar is op zich niets mis mee en daar kan je je op instellen. Als we dan echter het materiaal, en dan vooral het speelbord en de tegels bekijken, dan komt er een stofferig bibliotheekgevoel over ons heen. Geeuw! Uiteraard is dit alles puur smaak, maar mij kon het niet echt bekoren. Anderzijds is er het spelverloop ... persoonlijk word ik niet echt warm van hetgeen ik in de spelregels te lezen kreeg.

In een beurt voeren de spelers om beurten één actie uit. Ze hebben de keuze uit :
- een stadsactie uitvoeren (verzamel fiches) : leg je arbeider neer en vergaar de buit van de desbetreffende stad (florijnen, bisschopfiche, koetstegel, scrolltegel of een volgelingfiche)
- neem een provincie over (win een provincietegel) : betaal het aantal volgers aangegeven door de stad waar je je bevindt, betaal een aantal florijnen en plaats je familielid in de rij, kies een provincietegel (deze geeft je een éénmalige bonus)
- vestig een bureau in Firenze (win een Firenzetegel) : betaal 2 scrolls en 3 florijnen, neem één van de Firenzetegels (om beurten van de verschillende stapels)
- versterking (stuur een nieuw familielid op pad) : gooi de dobbelstenen en plaats je nieuwe familielid op het bord in een regio aangrenzend aan het gegooide getal (7 = vrije keuze)
- herstel (zet al je ingezette en liggende mannetjes terug recht) : zet al je familieleden terug recht en ontvang 1 florijn

Vooraleer één van deze acties uit te voeren, mag je je eerst verplaatsen. Dit kost je één florijn per weg tussen steden die je neemt of is gratis als je een koetstegel kan afgeven.
Af en toe passeer je ook een "Il vecchio-tegel" en dan wordt er een evenement uitgevoerd, zoals daar zijn het verliezen van één van de fiches, geld; het terugnemen van een familielid van het bord; ...
Zo gauw de laatste gebeurtenis op de proppen is gekomen, spelen we nog twee volledige ronden en is het verhaaltje uit. Je mag voor deze laatste 2 ronden ook passen en dan krijg je 2 punten.

Je scoort punten voor :
- nobelfiches (zitten tussen de Firenzetegels)
- 3-10 punten voor de familieleden in de buitenste regio's
- 2 punten voor elk familielid in de stadsraad van Firenze
- 1 punt voor elk familielid in de nobelstand in Firenze
- 5 punten als je in elke regio en in Firenze een familielid hebt
- 3 punten voor meerderheden in de regio's en in Firenze
- 1 punt per "Il vecchio-tegel"
- 2 punten indien je de laatste 2 ronden paste

We gaan het spel zeker een kans geven en hopelijk komen mijn voorspellingen niet uit. Het is in ieder geval aan u om uit te maken of het al dan niet iets voor u is.

04-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
03-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rondo (Schmidt spiele)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Rondo is wederom een Reiner Knizia spel, hij (of z'n team natuurlijk) heeft niet stilgezeten dit najaar. Rondo ziet er in de eerste plaats al erg mooi uit met de stenen schijfjes in de vijf kleuren die ook terugkomen op het speelbord. Eigenlijk kan ik dit spel zeer kort samenvatten : kleurenrummikub!

Misschien is dit wel ietsje te kort door de bocht, maar zowel qua materiaal als qua spelverloop gelijken de beide spellen op elkaar. In Rondo probeer je je schijfjes op het speelbord te leggen en hiermee zoveel mogelijk punten te scoren. Elke speler heeft een staandertje waarop max. 5 stenen kunnen geplaatst worden, hij trekt bij aanvang van het spel 2 stenen en dan kan het spel beginnen.

In je beurt ga je ofwel stenen afleggen, ofwel passen. Als je past, mag je 2 stenen extra trekken (indien je ze kwijt kunt natuurlijk). Als je opteert om stenen af te leggen, dan leg je zoveel stenen af als je wil en trek je 1 steen bij. De regels voor het afleggen van stenen is vrij eenvoudig :
- een steen moet worden aangelegd op een vrij veld aangrenzend aan een reeds gelegde steen (of het middelste startveld)
- je mag stenen op een rij leggen, zolang de kleuren dan maar kloppen
- je mag ook een steen dichtleggen op een veld waarvan je de kleur niet hebt, je scoort hiervoor geen punten, maar kan verder aanbouwen
- je mag ook meerdere stenen van éénzelfde kleur op een plaats leggen en de score vermenigvuldigen
- de speler plaatst onmiddellijk punten op het scorespoor als hij stenen plaatst

Een speler mag nooit meer dan 5 stenen in z'n voorraad hebben, als hij er vijf heeft, moet hij in z'n beurt minstens één steen gaan afleggen. Het spel is afgelopen zo gauw het laatste grijze veld wordt afgedekt (enkele vakken op het speelbord hebben een grijze achtergrond) of wanneer een speler onvoldoende stenen kan bijtrekken. De ronde wordt nog afgewerkt, zodat alle spelers evenveel beurten hebben gehad. De speler met de meeste punten wint, bij gelijke stand wint diegene die nog het meeste stenen in z'n voorraad heeft.

03-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)
02-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2012/12
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nu vrijdag 7 december allen terug op post om mee te komen spelen!
Klik op de afbeelding om de nieuwsbrief te vergroten en te lezen!
Vergeet niet om uw favoriete spel even aan te vragen voor de spellenavond van vrijdag!
Als u braaf bent geweest, zou er wel eens een verrassing kunnen zijn!

02-12-2012 om 13:53 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die Paläste von Carrara (Hans im Glück)
Klik op de afbeelding om de link te volgen Als trouwe fans van het HiG-gamma kon deze titel toch ook niet ontbreken. Het beloofde in ieder geval weer héél spannend te worden toen men deze titel aankondigde. Enerzijds omdat de auteurs niemand minder zijn dan Wolfgang Kramer & Michael Kiesling, anderzijds omdat het zo lang windstil bleef over dit spel. Weinig of geen informatie voor de beurs z'n deuren opende. Op wild geluk werd dit spel dan ook sowieso op de wishlist bijgeschreven en achteraf gezien zijn we blij dat we hem erbij hebben.

Zoals we gewoon zijn van dit formaat van spellen van HiG is "die Paläste von Carrara" een traditionele euro-game met de nodige houten blokjes, bouwfiches, punten sprokkelen, waarderingskaarten, ... Daarnaast heeft men het gimmick van de draaischijf uit Ora & Labora ook naar dit spel overgeheveld.

Wat ongetwijfeld de grootste troef is van dit spel is z'n eenvoud. Vorig jaar sloeg men de bal nog een beetje mis op dit vlak met Hawaii wat een wirwar van spelregeltjes was en waarbij elk tegeltje z'n eigen betekenis had, hier gaat men terug naar de basis. U let enkel op de kleurtjes en de centjes en dan komt het wel goed.

Een spel duurt tot alle gebouwen gebouwd zijn door de spelers of tot één van de spelers aan de drie einddoelen voldoet. Deze doelen zijn: minstens 4 keer gewaardeerd hebben, minstens een aantal objecten verzameld hebben (afh. aantal spelers), minstens een aantal kosten gespendeerd hebben aan gebouwen (afh. aantal spelers). Daarnaast kan er nog een extra bonuskaart worden gebruikt bij een variant.

Om beurten voeren de spelers één enkele actie uit, waarbij ze de keuze hebben uit :
- bouwblokken aanschaffen
- gebouwen bouwen
- scoren

1) Als je bouwblokken wil aankopen, doorloop je volgende stapjes :
- draai aan de bouwblokken schijf
- vul de schijf aan tot er 11 blokken in totaal opliggen
- koop zoveel blokken je wil (en kan) van één deel van de schijf (soms zijn er ook gratis blokken, ook dit geldt als een aankoop)
- als je niet kan betalen, neem je geen blokken maar wel 2 geld en beëindig je je beurt

2) Bij het bouwen van gebouwen doorloop je volgende stappen :
- kies één van de negen open gebouwen van het speelbord
- leg het gebouw bij één van de steden op je spelersbord
- betaal de kosten van het gebouw in aantal blokken, de kleur is afhankelijk van de stad waar je bouwt
(sommige steden laten enkel de ene kleur toe, andere laten meerdere kleuren toe)
- vul het speelbord terug aan zodat er 9 gebouwen liggen

3) Scoren doe je als volgt :
- je plaatst één van je zes scoremarkers en plaatst deze op een stad of een gebouwsoort (je kan dus maar zes keer scoren op het ganse spel)
- tel de bouwkosten van de gebouwen in de stad of het soort gebouwen op en vermenigvuldig met de opbrengsten van de stad waar ze liggen (op deze manier kan je geld en punten verzamelen)
- daarnaast neem je voor elk gescoord gebouw het object dat erbij hoort (indien niet voorradig jammer)
- je kan elke stad en elk gebouwtype slechts één keer per spel scoren

Extra mogelijke aankoopactie :
Van elk object staat er één exemplaar op het speelbord. In je beurt mag je één van de objecten nemen voor 10 geld. Dit telt niet als actie en mag je na elke gekozen actie 1,2 of 3 uitvoeren. Als de objecten zijn uitverkocht, is deze actie niet meer mogelijk.

Nadat alle gebouwen zijn gebouwd of een speler het einde van het spel heeft aangekondigd, wordt de ronde nog uitgespeeld en volgt er een slottelling waarbij :
- de speler die het spel beëindigde 5 punten krijgt
- 3 punten per object
- de som van de gebouwkosten omgezet in punten
- elke 5 geld nog 1 punt
De speler met de meeste punt wint het spel.

02-12-2012 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2012
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs