IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
24-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Custom heroes (AEG)


Custom heroes is het volgende spel van AEG dat gebruik maakt van het CCS, het Card Crafting System. Ook in dit spel ga je de kaarten die in het spel in omloop zijn aanpassen door doorzichtige kaarten te sleeven met de standaardkaarten om hun eigenschappen te veranderen. Het spel bestaat uit 60 karakterkaarten (6x10), 84 geavanceerde kaarten (doorzichtig), 80 sleeves (enkele extra, just in case), 76 overwinningspuntenfiches, 36 krachtfiches, 6 spelersschermen en 1 zakje.

Een karakterkaart toont de waardes 1 tot en met 10 en voor het overige niets. Door het toevoegen van geavanceerde kaarten, kan je zowel de basiswaarde aanpassen, als modifiërs toevoegen die de waarde met een aantal verhogen of verlagen. Daarnaast kan je kaart ook speciale eigenschappen krijgen waarbij je de tekst eenvoudigweg volgt. Elke kaart kan maximaal 4 upgrades ontvangen, in elke kleur één (de kleuren zijn aangegeven door bolletjes onderaan de kaart en je mag nooit een kaart upgraden met een kleur die het al heeft).

Elke speler krijgt voor aanvang van het spel een spelersscherm (geen must, maar dan kan je je kaarten hierachter sleeven, daarnaast staat aan de binnenkant een overzichtje van het scoreverloop). Elke speler neemt een basisset kaarten met waarden 1-10, resterende basisdecks gaan terug in de doos (met 4 spelers zijn er dus 40 kaarten in het spel). Elke speler krijgt alvast 2 geavanceerde kaarten, zijnde "ascendent form" en "Kodora" en legt deze achter z'n scherm. Elke speler ontvangt ook al een overwinningspunt en 2 krachtfiches. Deze fiches kunnen gebruikt worden de eigenschappen van kaarten te activeren (indien ze dit vragen). Bovendien kan je voor je beurt 4 krachtfiches inruilen voor 1 overwinningspunt. Als je je beurt overigens begint met meer dan 6 fiches ben je verplicht om er 4 in te ruilen voor een punt.

Het spel verloopt telkens over een aantal ronden. Elke ronde bestaat uit 3 fasen :
1) Opschoonfase : Elke speler krijgt evenveel kaarten uitgedeeld uit de aflegstapel. Indien spelers wensen kunnen ze nu de "kodora"-actie uitvoeren. Dit kan nog niet in de eerste ronde (aangezien de spelers nog niet voldoende punten hebben om de "kodora"actie te spelen).
2) Hoofdfase : Deze fase is de omvangrijkste. Ze bestaat uit het spelen van een aantal slagen. Dit wordt herhaald tot er nog slechts één speler handkaarten heeft. In elke slag spelen spelers om beurten kaarten uit op een gemeenschappelijke stapel. Als een speler aan de beurt is, kan hij de slag volgen door kaarten te spelen of te passen (je mag altijd passen, ook al kan je spelen). 
- de startspeler komt een aantal kaarten uit van éénzelfde waarde
- de volgende speler moeten exact hetzelfde aantal kaarten uitspelen, maar wel van gelijke of hogere waarde
- indien er een gelijke waarde gespeeld wordt, wordt de beurt van de volgende speler overgeslagen
- om speciale eigenschappen van kaarten te spelen moet je krachtfiches afgeven, indien je de speciale actie van een kaart niet speelt, krijg je een krachtfiche
- een slag loopt tot alle spelers achter elkaar pasten tot aan de speler die de laatste combinatie speelde
- deze speler begint de volgende slag
- indien deze speler zonder kaarten valt, begint de speler links van hem

Indien je de eerste speler bent die z'n kaarten wegspeelt en je hebt 10 of meer punten, dan win je het spel.
Indien je geen tien punten hebt, scoor je afhankelijk van het aantal spelers (zie overzicht op spelersscherm). Afhankelijk van de hoeveelste je bent om je kaarten weg te spelen krijg je punten, krachtfiches en upgradekaarten.

Indien er nu zes ronden nog steeds geen winnaar is, dan wordt er een slotrondje gespeeld, tenzij de zesde ronde gewonnen wordt door diegene met de meeste punten in totaal, want dan wint deze speler. 

De geavanceerde kaarten worden achter je zichtscherm gelegd en kunnen ten allen tijde (volgens de regels) worden toegevoegd aan één van je kaarten. Let er dus vooral op dat je geen twee geavanceerde kaarten van dezelfde kleur in een sleeve schuift. Eens bij een kaart gestopt, blijft deze er voor het ganse spel inzitten. In volgende ronden gaan andere spelers dus misschien voordeel doen aan je kaart. 

Titel : Custom heroes
Auteur : John D. Clair
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 14+

24-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
23-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cat lady (AEG)


Deze titel intrigeerde ons vooral door z'n schattige uiterlijk. Niet dat we iets hebben met katten (wat ongetwijfeld bij erg veel spelers wel het geval is), maar toch werd onze aandacht al snel naar dit spelletje getrokken. Cat lady is een eenvoudig spel waarbij spelers om beurten kaarten uit een vitrine nemen en proberen om deze zo goed mogelijk te combineren. Je gaat katten verzamelen, voedsel voorzien (niet te veel, want dan scoor je negatieve punten), je gaat verschillende speeltjes zoeken en hier en daar misschien zelfs een zwerfkat in huis proberen te halen.

In de doos vinden we 102 speelkaarten, 13 zwerfkatten, 6 scoremarkers, 1 houten kat en 60 voedselblokjes. De zwerfkatten worden geschud en er worden er 3 open gelegd. De speelkaarten vormen één grote trekstapel waarvan er 9 kaarten in een 3x3 grid worden uitgelegd. De speler die thuis het meeste katten heeft, wordt startspeler. De speler rechts naast hem plaatst de kat naast een rij of kolom.

Als je aan de beurt bent, neem je alle drie de kaarten uit een rij of een kolom. Het mag enkel niet de kolom of rij zijn waar de kat naast staat. Nadat je een rij of kolom nam, zet je de kat naast deze rij of kolom en vul je de grid terug aan. Daarna komt de volgende speler aan de beurt. Dit wordt herhaald tot er onvoldoende kaarten zijn om aan te vullen en dan eindigt het spel met het berekenen van de punten.

- katkaarten : worden voor de speler uitgelegd en leveren punten op zoals aangegeven op de kaart als ze gevoed kunnen worden. Indien ze niet gevoederd worden, leveren ze 2 strafpunten op.
- kleuren van katkaarten : sommige katkaarten leveren punten op voor het verzamelen van katten in een bepaalde kleur. (linksboven staat de kleur ook aangegeven met een letter voor mensen die kleurenblind zijn of het onderscheid niet goed zien)
- voedselkaarten : als je deze neemt, ruil je ze onmiddellijk in voor een voedselblokje in dezelfde kleur. Sommige kaarten leveren 2 voedselblokjes op. De jokers geven je een paars blokje dat je als joker kan inzetten aan het einde van het spel. Zorg ervoor dat je niet te veel eten verzamelt, want de speler met de meeste resterende blokjes krijgt 2 strafpunten aan het eind
- kostuumkaarten : deze worden op handen gehouden en leveren punten op voor de speler met de meeste kostuumkaarten, 6 om precies te zijn. De speler die geen enkele kostuumkaart nam, ontvangt 2 strafpunten.
- kattenkruidkaarten : deze worden op handen genomen. Indien je er geen verzamelt scoor je 2 strafpunten, heb je er 2 of 3 ontvang je 1 punt voor elke gevoederde kat, heb je er 4 of meer dan scoor je 2 punten voor elke gevoederde kat.
- speelgoedkaarten : deze worden op handen genomen. Je scoort 1/3/5/8/12 punten voor elke set van 1/2/3/4/5 verschillende speelgoedjes
- verloren-kat-kaarten : deze worden op handen genomen tot je ze speelt. Je mag er 2 afleggen om een zwerfkat te nemen uit de vitrine of je legt er 2 af om een puntenfiche te nemen (2 overwinningspunten waard). De zwerfkatten hebben elk een unieke eigenschap of een manier om punten te scoren aan het einde van het spel.
- sproei-fles-kaarten : de neem je op handen tot je ze speelt. Je mag hiermee de kat verplaatsen tijdens één van je beurten. Hiermee kan je een geblokkeerde rij of kolom terug vrijmaken voor jezelf of een rij of kolom te blokkeren voor de volgende speler. 

Titel : Cat lady
Auteur : Josh Wood
Uitgeverij : AEG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min. 
Leeftijd : 14+
 

23-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
22-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reworld (Eggertspiele)


Reworld is de tweede big-box-game die Eggertspiele mee naar Essen bracht. En waar we al van "Heaven & ale" zeiden dat die onder de radar vloog, vliegt deze letterlijk en figuurlijk misschien nog lager ... en naar alle waarschijnlijkheid al even onterecht. Reworld brengt een uniek spelsysteem met zich mee. Je zal het spel namelijk gaan opsplitsen in 2 grote delen. In het eerste deel bouw je een ruimtestation uit om het nadien in deel 2 terug los te laten op één of andere planeet om een nederzetting te bouwen. Elke keuze die je in deel 1 maakt, zal dus z'n weerslag hebben op deel 2 van het spel. Hou goed voor ogen hoe je aan de nodige overwinningspunten kan komen.

In de doos vinden we één speelbord, 4 spelersbordjes, 4 scoremarkers, 100 modules (tegels), 20 stadstegels, 30 officierskaarten, 14 populatieschepen, 1 rondemarker, 
1 zakje, 1 startspelermarker en 1 finaal populatieschip. Het speelbord is dubbelzijdig en wordt gebruikt aan één kant, afhankelijk van het aantal spelers. Leg de populatieschepen rondom het centrale schip. Elke speler legt z'n spelersbord voor zich. In deel 1 van het spel plaats je alle verworven fiches links, in deel 2 leg je alles rechts. De scoremarker wordt op nul gezet op het scorespoor en alle modules worden in de zak gestopt. De rondemarker wordt op de meest linkse plaats van het volgordespoor gelegd. De 30 officierskaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. De startspeler neemt de startspelermarker.



Deel 1 : Colossus station
Dit deel verloopt over 5 ronden. Elke ronde begint met een korte opstelling. Trek modules uit de zak en plaats deze rondom het centrale schip. Als je alle 20 de plaatsen gevuld hebt, leg je het zakje terug terzijde. De officierskaarten worden onder de spelers verdeeld (13/9/7 kaarten bij 2/3/4 spelers). 
Om beurten voeren de spelers nu hun beurt uit. Ofwel ga je een module aanschaffen OF je neem de startspelermarker over OF je legt je resterende kaarten af en stapt uit de lopende ronde.
- een module verwerven : speel officierskaarten op het centrale speelbord naar gelang de kaarten die in de velden naast dit veld liggen en neem de module die erbij hoort. Indien er geen aangrenzende kaarten liggen, speel je een willekeurige kaart. Indien er één aangrenzende kaart is, leg je éénzelfde kaart of 2 willekeurige af. Indien er twee aangrenzende kaarten zijn van éénzelfde soort, speel je terug die kaart of 2 willekeurige. Zijn er twee verschillende aangrenzende kaarten, dan speel je 2 kaarten overeenkomstig met de buren of één zelfde en 2 willekeurige of 4 willekeurige kaarten. 
De bovenste kaart die je speelt bepaalt waar je de module moet gaan aanleggen rond je spelersbord. Er zijn vijf mogelijke rijen om aan te leggen. 
Wanneer je een terrabot-module aanschaft, ontvang je onmiddellijk een aantal punten zoals aangegeven op het rondespoor. 
- startspeler : indien de plaats nog vrij is, leg je een willekeurige kaart op deze locatie, scoor je onmiddellijk 1 punt en plaats je de startspelermarker op je spelersbord
- uit de ronde stappen : leg je resterende kaarten af en scoor 1 punt per afgelegde kaart

Zo gauw alle spelers uit de ronde zijn gestapt (of geen kaarten meer hebben), eindigt de ronde :
- verwijder de resterende modules
- verzamel de uitgespeelde kaarten en leg ze op de aflegstapel
- verzet de rondemarker één stap naar rechts
Zet alles op voor een volgende ronde en herhaal tot er vijf rondes zijn afgehaspeld. Hierna ga je naar deel 2 van het spel.



Deel 2 : Nederzetting
Beginnende met de startspeler voeren de spelers telkens om beurten de volgende acties uit.
- verleg exact 1 module van links naar rechts naast je spelersbord
- check of je aan één van de voorwaarden op de populatieschepen voldoet
Zo gauw een speler geen modules meer kan verleggen, stapt deze uit de lopende ronde. Eens alle spelers al hun modules hebben verlegd, eindigt het spel en volgt de slotwaardering.

De modules die je kan overbrengen zijn :
- Terrabots : draai de tegel om en start een nederzetting. Indien dit de eerste tegel van de bewuste rij is, voeg je ook een stadstegel toe aan de rij. Indien de rij al bestaat, voeg je deze gewoon toe aan de rij.
- Shuttles : kunnen gebruikt worden voor 2 doeleinden, nl. uitbreiden van je verdediging of transporteren van bouwunits. In het eerste geval draai je de tegel om en plaats je ze in een rij boven de A-rij. Je kan enkel shuttles gebruiken hiervoor als ze schilden hebben op hun achterkant. Anderzijds kan een shuttle tot 2 bouwunits meenemen naar de andere kant. Bouwunits kunnen overigens niet verhuizen zonder shuttle. Je mag bouwunits uit elke rij meenemen, maar ze moeten het meest links liggen in de rij (vrij liggen). Uitzondering : je mag een bouwunit die links naast een shuttle ligt in één beweging mee verhuizen. Daarna leg je de bouwunits en shuttle aan de rechterkant. De shuttles worden in een aparte rij boven de verdedigingsrij gelegd. 
- Bouwunits : ze kunnen niet vliegen zonder shuttles (zie boven). Indien de bouwunit een boerderij is, draai je de tegel om en voeg je ze toe aan een rij naar keuze. Indien de bouwunit aan een bepaald bedrijf toebehoort, leg je deze in een rij die nog geen bouwunit heeft of een rij die enkel bouwunits van dit bedrijf heeft. Je mag elk bedrijf ook maar in één rij hebben. Er is van elk bedrijf één speciale bouwunit die één punt oplevert voor elke tegel in de rij. Indien je een bouwunit links hebt liggen en je hebt geen shuttle om het te vervoeren, dan moet je deze module afleggen zonder er voordelen uit te halen.
- Satellieten : kunnen gebruikt worden om je verdediging uit te breiden (zoals hierboven beschreven) of om punten te scoren voor hun specifieke voorwaarden. Leg ze daarna in de shuttles-rij. 

Indien je na je beurt voldoet aan één of meer van de voorwaarden van de populatieschepen, neem je dit schip en leg je het bij je spelersbord. Deze schepen leveren je punten op aan het einde van het spel.

Aan het einde van het spel worden nog punten verdiend door :
- sterkste defensie (20/10/4 punten) 
- grootste A-stad (18/10/4 punten)
- grootste B-stad (16/8/4 punten)
- grootste C-stad (14/8/2 punten)
- grootste D-stad (12/6/2 punten)
- grootste E-stad (10/6/2 punten)
Afhankelijk van het aantal spelers zijn er punten voor de diverse plaatsen (zoals te zien op het overzicht van het finaal populatieschip).
Bij een gelijkstand tel je de onderlinge puntenwaarden op en verdeel je het onder de spelers. 
De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met de meeste populatieschepen.

Titel : Reworld
Auteurs : Wolfgang Kramer & Michael Kiesling
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

22-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
21-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heaven & ale (Eggertspiele)


In Heaven & Ale gaan de spelers als hoofd van de abdij hun monniken aan het werk zetten in de binnentuin van de abdij. Plant en verbouw de grondstoffen, verrijk jezelf en bouw je grondstoffenvoorraad op. Vergeet zeker ook niet om je brouwer te bekwamen, want deze gaat uiteindelijk bepalen hoe goed je bier zal smaken. De speler die als beste alle grondstoffen vooruit kan stuwen op z'n grondstoffenspoor en bovendien de brouwer hoog kan laten eindigen zal aan het langste eind trekken.

In de doos vinden we een speelbord, 100 grondstoffentegels, 24 monniktegels, 49 schuurtegels, 36 scorefiches, 12 grote en 12 kleine vaten (opdrachten), geld, 4 spelersborden, 4 speelfiguren, 4 brouwers, 20 privilegekaarten en 20 grondstofmarkers. Zowel qua materiaal als qua spelopstelling valt dit dus 100% mee. Het speelbord toont een spoor rondom de opdrachtgevers en rondespoor. Elke ronde komen er 6 monniken in het spel, 6 scoreschijven en 15 grondstoftegels. Daarnaast zijn er nog 2 vakjes op het speelbord die je in staat stellen om opdrachten te gaan uitvoeren. Eens je rond bent, stop je aan de startplaats en kies je een bonus, zijnde startspeler volgende ronde (of 1 punt aan het einde van het spel), 2 geld, 1 stap met je brouwer of 2 stappen met een grondstof naar keuze. Op je spelersbord zie je een spoor waarop de grondstoffenmarkers en je brouwer zullen verder gezet worden en een binnentuin die je nog vol met tegels gaat proberen te leggen. Je hebt een lichte en een schaduwzijde, het verschil hiertussen is de opbrengst, de schaduwzijde levert je geld op, de lichte zijde zorgt voor stappen op het spoor. Op het spoor zie je ook telkens aangegeven wat je brouwer je oplevert aan het einde van het spel. Enerzijds wordt er een ruilwaarde aangegeven (later meer), anderzijds de vermenigvuldiger waarmee je jouw punten zal berekenen.
 


Het spel loopt over een aantal ronden (afh. aantal spelers, zijnde 3/4/6 ronden bij 2/3/4 spelers). De startspeler begint en dan wordt er kloksgewijs verder gespeeld tot elke speler terug op de startplaats is terechtgekomen. Dan wordt alles in gereedheid gebracht voor een volgende ronde of de eindtelling. 
Tijdens je beurt verplaats je je speelfiguur rondom het speelbord. Je mag niet meer terugkeren en mag zo ver springen als je wil, maar hierdoor beperk je wel het aantal acties dat je in deze ronde zal kunnen ondernemen. Je mag ook nooit naar een plaats gaan waar je de actie niet van kan uitvoeren. Er zijn vier mogelijke locaties waarop je met je figuur kan eindigen.

1) grondstoffenplaats : je moet minstens 1 tegel kopen (het zou kunnen dat er vanaf de tweede ronde meerdere fiches liggen, omdat ze niet verkocht waren in een vorige ronde). Je betaalt de kosten zoals aangegeven op de tegel en afhankelijk van de kant waarop je de tegel gaat plaatsen (licht of schaduw). Om je tegel aan de lichte kant te leggen betaal je de dubbele waarde van de tegel. Je legt de tegel(s) dan op een vrij veld op je spelersbord (niet op een schuur). Indien je door deze actie uit te voeren een schuur volledig omringt, voer je eerst deze extra actie uit (zie later).

2) monnikplaats : je moet minstens 1 tegel kopen. Je betaalt de kosten zoals aangegeven op de tegel en afhankelijk van de kant waarop je de tegel gaat plaatsen (licht of schaduw). Om een tegel aan de lichte kant te leggen betaal je de dubbele waarde van de tegel. Je legt de tegel(s) op een vrij veld op je spelersbord (niet op een schuur). Indien je door deze actie uit te voeren een schuur volledig omringt, voer je eerst deze extra actie uit (zie later).

3) Scoreficheplaats : neem de scorefiche van het speelbord en leg het op je spelersbord (rechterkant) bij de aangegeven plaats. Er zijn verschillende scoremogelijkheden. Er zijn scoremogelijkheden A/B/C of naar keuze van één van de drie. Let wel, je kan elke score maar één keer in het ganse spel uitvoeren.
- Scoremogelijkheid A : kies één waarde van tegels en scoor al deze tegels. De tegels in de schaduwzijde leveren je geld op naar gelang de waarde van de tegel, de tegels in de lichte zijde leveren je stappen op met de grondstoffenmarkers van de desbetreffende kleuren. Het aantal stappen dat je mag zetten, komt overeen met de waarde van de tegels.
- Scoremogelijkheid B : kies één van je monniken (er zijn er 4 verschillende) en activeer alle aangrenzende tegels van deze monnik. Zet ook je brouwer één stap vooruit voor elke monnik van deze soort die je activeert. De aangrenzende tegels worden gewaardeerd zoals hierboven beschreven. Indien je een aangrenzende brouwer activeert, zet je ook hiervoor één stap met je brouwer, maar activeer je niet de aangrenzende tegels van die monnik. (zodat je een kettingsysteem zou krijgen)
- Scoremogelijkheid C : kies één van je kleuren en scoor alle tegels in die kleur zoals hierboven beschreven.
- Scoremogelijkheid A/B/C : kies één van bovenstaande scoremogelijkheden uit
Nadat je een scorefiche op je spelersbord hebt gelegd, kan het zijn dat je een paartje kan vormen met 2 scoremarkers. Je mag dan één van je privilegekaarten spelen en het voordeel ervan benutten. 

4) Vatplaats : je mag alle vaten nemen waaraan je op dat moment voldoet. Je kan van elk type er maar één scoren. Ze leveren 2 of 4 punten op aan het einde van het spel (of 1 punt extra per vat als je de privilegekaart hebt gespeeld die dit toelaat). 

Een schuur scoren : als je alle zes de plaatsen rondom een schuur vol legt met tegels, dan wordt er een extra "schuur"actie uitgevoerd. Tel de waarde op van alle tegels rondom de schuur en voer de acties uit zoals op het speelbord afgebeeld. Sommigen laten je toe om je brouwer een aantal stappen te bewegen en een schuurtegel te plaatsen van een bepaalde waarde. Deze waarde geeft aan hoeveel aangrenzende tegels je nogmaals mag activeren (zoals hierboven beschreven).  

Aan het einde van een ronde wordt alles terug klaargemaakt voor de volgende ronde. Er worden overal grondstoffiches aangevuld. Op elke scoreplaats moet één scorefiche liggen en ook monniken van de volgende ronde worden toegevoegd. De speler die z'n marker op de startspelerplaats heeft gezet, begint de volgende ronde.

Nadat alle ronden zijn uitgevoerd doorloop je enkele stappen om je eindscore te bepalen :
- bekijk waar je brouwer geraakt is en wat z'n ruilwaarde is
- je zet je laagst gerangschikte grondstoffenmarker stilaan naar voor en geeft stappen af met je andere markers
- je doet dit met de ruilwaarde van je brouwer
- je doet dit tot je markers elkaar ontmoeten (niet lager zakken)
- voor elke 10 geld die je nog hebt, mag je je laagst gerangschikte marker nog één plaats opschuiven
- vermenigvuldig nu je laagst gerangschikte marker met de vermenigvuldigingsfactor van je brouwer om je totaal aan punten te berekenen
- tel de waarde van je opdrachttegels hierbij op
- tenslotte krijgt de speler met z'n marker op de startspelerplaats nog 1 extra punt
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : Heaven & ale
Auteurs : Andreas Schmidt & Michael Kiesling
Uitgeverij : Eggertspiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60-90 min.
Leeftijd : 12+

21-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
20-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My story (Homosapiens Lab)


In "My story" bouwen de spelers hun ganse leven op door middel van een deckbuilding-principe. Ze groeien en veranderen van werk,
doen ervaring op en bouwen hun algemene kennis en vriendenkring uit. De speler die tegen z'n pensioen het meeste ervaring heeft opgedaan, wint het spel.
In de doos vinden we 1 speelbord, een scoreblokje, 37 levenskaarten, 25 beroepenkaarten, 21 projectkaarten, 5 bonusgrondstoffenkaarten, 8 reüniekaarten, 14 doelstellingkaarten en voor elke speler zijn er een spelersbord, 1 spelersmarker, 6 grondstofmarkers en 7 startkaarten. 

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de spelersmarkers op 22 van het jaarspoor gelegd die rondom het speelbord loopt. De spelers leggen hun spelersbord voor zich met alle grondstofmarkers op nul. De beroepenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 2, één ervan steek je bij je startkaarten, de andere wordt links open naast het spelersbord gelegd en toont je eerste beroep. De resterende beroepenkaarten vormen een trekstapel en er worden 5 kaarten als vitrine opengelegd op het speelbord. Ook de projectkaarten ondergaan hetzelfde lot. De reüniekaarten en bonusgrondstoffenkaarten worden naast het speelbord klaargelegd. 
De spelers wiens marker het dichtst bij de 20 staat (de jongste dus), begint het spel. 



Tijdens een speelbeurt doorlopen we telkens vier fasen die de  spelers volledig doorlopen alvorens naar een volgende fase te gaan :

1) Planningsfase : Draai de bovenste 4 kaarten van je trekstapel open en voer de effecten van de kaarten één voor één uit. Pas de grondstoffenmarkers aan zodat je je totaal aan grondstoffen voor deze ronde hebt. Wanneer de opengedraaide kaarten dezelfde kleuren tonen als de kleuren in je CV (links naast je speelbord) krijg je overigens extra grondstoffen (je ervaring begint z'n rol te spelen). Kleurloze kaarten in je CV leveren overigens elke ronde de afgebeelde grondstoffen op. Voer tenslotte ook de bonus uit van je huidige beroep. In de loop van het spel kan je bepaalde symbolen verwerven die je in staat stellen om tijdens deze fase een extra kaart om te draaien. Als je trekstapel is opgebruikt, schud je je aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel. De grondstoffen die je gaat verzamelen : geld (munt), kennis (boek), gezondheid (kruis), familie (huis), relaties (smiley) en jokers (ster).

2) Onderzoekfase : Deze fase is optioneel en stelt je in staat om op 3 mogelijke manieren 1 nieuwe kaarten te verwerven. Ten eerste kan je een levenskaart aanschaffen door de gevraagde grondstoffen af te geven (combinatie van de kaart en de plaats op het speelbord). Je kan een tekort aan een grondstof bijpassen door jaren af te geven door je speelfiguur verder te zetten op het jaarspoor. Leg de aangeschafte kaart op je aflegstapel. Je kan op dezelfde manier een projectkaart aanschaffen. Vanaf het moment dat alle spelers voorbij de 30 of 40 jaar zijn wordt een derde soort van kaarten toegevoegd, nl. de reüniekaarten. Betaal de gevraagde grondstoffen en neem één van de doelstellingkaarten (hier mag je niet betalen met jaren). Deze kaarten leveren je punten op aan het einde van het spel. Deze kaarten worden niet in je deck geschud en leg je gewoon open naast je neer. 

3) Groeifase : Ook deze fase is optioneel. Je kiest één van je gespeelde beroep- of projectkaarten van deze ronde, betaal de grondstoffen op de kaart en leg de kaart in je CV. Indien het project is, leg je de kaart onder je huidige beroep (ze levert nu extra grondstoffen op voor de volgende ronden). Indien je een beroepkaart afbetaald, leg je de kaart bovenop je huidige beroep en verander je dus van beroep. Zorg ervoor dat de symbolen altijd zichtbaar blijven door de kaarten een beetje verschoven op elkaar te leggen. Let op : Je moet minstens één van beide fasen 2 of 3 doen, maar je mag ze ook beiden uitvoeren. Je kan nooit NIETS doen in je leven!

4) Opschoonfase : Zet al je grondstoffenmarkers terug op nul. Vul de kaarten aan op het speelbord indien nodig. De spelers wiens marker het dichtst bij 20 staat, begint. Vanaf het moment je 30 en 35 jaar wordt en de startkaart met het symbool van 30+ en 35+ verschijnt, dan voer je de kaart nog uit en verwijder je ze nadien uit je deck. 

Vanaf het moment dat je jaarmarker voorbij de 50 jaar gaat, eindigt jouw spel. Je beurt wordt overgeslagen tot alle spelers de 50 jaar gepasseerd zijn. Daarna worden de punten opgeteld :
- Punten voor je doelstellingkaarten.
- Punten voor je levenskaarten (staan rechtsonder op de kaarten).
- Punten voor afgewerkte projecten in je CV.
- Vergelijk alle grondstoffentypes tussen de spelers van al je kaarten (deck en CV). De speler met de meeste symbolen wint 5 punten, de tweede nog 2 punten.
- Je krijgt nog 1/3/6/10 strafpunten als je het spel beëindigt op 51/52/53/54 jaar. 
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : My story
Auteur : Smoox Chen
Uitgeverij : Homosapiens Lab
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

20-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
19-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indian summer (Edition Spielwiese)


Vooraleer de winter z'n intrede doet, heb je in de herfst af en toe nog eens een warmere periode. Het perfecte moment voor een prachtige herfstwandeling en om te genieten van al die natuurpracht. Je ontdekt dan waarschijnlijk héél wat natuurlijke "schatten" zoals bessen, noten, paddenstoelen en veren. Aan jou om deze schatten te verzamelen en gepast te gebruiken om je bladerdek helemaal af te werken. De speler die hier als eerste in slaagt, wint het spel.

In de doos vinden we 2 speelborden, 6 verschillende spelersborden, 75 blaadjestegels (in 3 kleuren), 4 rugzaktegels, 1 bessenstruik, 1 startspelermarker, 80 schatten (30 bessen, 24 noten, 18 paddenstoelen en 8 veren), 20 dierentegels en 32 eekhoorntegels. 
Elke speler ontvangt een spelersbord, bestaande uit 6 delen, die hij zo snel mogelijk probeert te vullen met de tegels. Deze tegels hebben allen een vakje met een gaatje in. Aan jou om zo te puzzelen dat de schatten zichtbaar blijven en je ze later, als het deel gevuld is, kan oprapen en gebruiken voor hun eigenschap. In grote lijnen werkt dit spel zoals z'n voorganger Cottage garden, er zijn heel wat elementen die aan dit spel doen denken. 


(foto : Henk Rolleman)

Als je aan de beurt bent, voer je één hoofdactie uit. Ervoor en/of erna kan je de speciale acties uitvoeren. Zo gauw een speler z'n spelersbord vol heeft, wordt de lopende ronde uitgespeeld en wint de speler met een vol bord. Indien er meerdere hun bord kunnen vullen, tellen de resterende schatten als tie-breaker.

Regels voor het plaatsen van blaadjestegels :
- leg ze op lege plaatsen
- je mag ze over schatten leggen (maar dan ben je ze kwijt)
- je mag ze draaien en omkeren 
- je kan ze enkel op je eigen spelersbord plaatsen
- je mag het gaatje plaatsen op een leeg vakje of één met een schat
- je mag ze doorheen één of meer delen van je spelersbord laten lopen
- je mag ze enkel plaatsen met je hoofdactie
- je mag ze NIET op dierentegels plaatsen
- je mag ze NIET op eekhoorntegels plaatsen
- je mag ze NIET op een andere tegel laten rusten
- je mag ze NIET buiten je spelersbord laten komen
- je mag ze NIET meer bewegen eens ze geplaatst zijn

Extra regels voor het plaatsen van dierentegels :
- je mag ze enkel plaatsen op blaadjestegels met gaten en de vorm van de dierentegel
- je mag deze tegels ten allen tijde tijdens je beurt spelen, als je ze kan leggen 
- je mag er altijd voor opteren om een kleinere dierentegel te leggen dan mogelijk is
- voor elke schat die je op deze manier afdekt, ontvang je deze schatfiches uit de algemene voorraad 

Als je aan de beurt bent, mag je ofwel één van je blaadjestegel uit je persoonlijke voorraad gebruiken om op je spelersbord te plaatsen OF 1 eekhoorntegel van de voorraad te nemen en op je spelersbord te plaatsen (eekhoorns zijn puzzelstukjes ter grootte van één vakje). Indien je het gaatje van een tegel zo plaats dat er een schat zichtbaar is, plaats je de desbetreffende schatfiche op dit vakje. Indien je een deel van je spelersbord volledig hebt gevuld, mag je alle schatfiches van dit deel nemen.

Zo gauw je je laatste blaadjestegel uit je persoonlijke voorraad speelt, wordt deze aangevuld met de tegels die in de voorraad voorbij de bessenstruik liggen tot je exact 5 blaadjestegels hebt. Je kan er ook steeds voor opteren om 1 besfiche te betalen om je blaadjestegels aan te vullen tot vijf. 
Zo gauw de blaadjestegels in de algemene voorraad gereduceerd zijn tot 7 of minder tegels, vul je deze aan met tegels uit de terzijde gelegde voorraad. 

De schatten en hun eigenschappen :
De actie van de paddenstoelen en veren zijn ter vervanging van je hoofdactie. Die van de bessen en noten gelden als speciale acties en kunnen voor en/of na de hoofdactie gespeeld worden. Je mag ze zo vaak spelen als je wil. 
- Bes : geef een bes af om je persoonlijke voorraad blaadjestegels aan te vullen tot vijf. Indien je nog vijf tegels hebt, mag je zelfs een zesde tegel nemen (dit is wel het maximum).
- Noot : geef een noot af en plaats een eekhoorntegel op je spelersbord. 
- Paddenstoel : geen een paddenstoel af en neem de eerste blaadjestegel van 2 tegenspelers en leg ze op je spelersbord. Je mag er ook voor opteren om slechts één tegel te gebruiken.
- Veer : geen een veer af en plaats 2 tegels uit je persoonlijke voorraad op je spelersbord. 
Je mag je schatfiches steeds gaan ruilen zoals aangegeven op het speelbord (2 paddenstoelen voor 1 veer, 2 noten voor 1 paddenstoel, 2 bessen voor 1 noot en je mag ook telkens een schatfiche ruilen voor één van een lagere waarde, veer --> paddenstoel --> noot --> bes)

Als een speler z'n volledige spelersbord heeft vol gelegd, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Elke speler ruilt z'n schatfiches nog in (volgens het inruilsysteem voor noten). Daarna ruil je al je noten in voor eekhoornfiches en leg je deze op alle lege velden die je nog hebt. 

Titel : Indian summer
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Edition Spielwiese
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min./speler
Leeftijd : 10+

19-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
18-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harvest island (Big Fun Games)

Tussen Noordoost- en Zuidoost Azië ligt er een erg vruchtbaar en mysterieus eiland "Formosa". Je vindt er prachtige landschappen, bergen, vlakten en heuvels in alle vormen en groottes. Het is een optimale plaats voor fruit. Je kan er in elk seizoen aan de slag om je fruit te verbouwen, te zaaien en te oogsten. In Harvest island ben je een fruitteler die tracht om zo veel mogelijk winst te maken. Hou rekening met de weersomstandigheden, gebruik ten gepaste tijde meststoffen en zorg ervoor dat jouw vruchten op het juiste moment klaar zijn om te oogsten zodat jij met het hoogste rendement gaat lopen.

In de doos vinden we een speelbord met een overzicht van welk fruit frequenter of minder voorkomt in elk seizoen. Daarnaast zijn er 12 mestkaarten, 12 veldkaarten (4 4 vlakte, 4 heuvel, 4 berg), 110 fruitkaarten en 25 weerkaarten (deze laatste twee telkens met de achterkant van de verschillende seizoenen). Tenslotte zijn er nog 12 fruitmarkers en 12 bijhorende dierenmedialles.

De kaarten worden allemaal per seizoen geschud en als trekstapels klaargelegd. De fruitmarkers starten op waarde nul op het speelbord. De mestkaarten worden als trekstapel klaargelegd en ook de vitrine met voorraadkaarten wordt alvast klaargelegd. Elke speler krijgt 4 handkaarten en het spel kan beginnen. 


Als je aan de beurt bent, voer je één van de twee mogelijke acties uit :

1) Cultiveren : als je voor deze optie kiest, ga je 2 handkaarten uitspelen. Je gaat deze kaarten kunnen gebruiken om te zaaien, te planten, te bemesten of af te gooien.
Nadat je deze actie hebt gedaan, vul je je hand terug aan tot 4 handkaarten. Je kan kaarten gaan aanvullen van de trekstapel (eerst huidige seizoen, indien opgebruikt het volgende seizoen) of de voorraadvitrine. Indien je opteerde voor het afgooien van 2 handkaarten kan je ook een mestkaart van de trekstapel nemen. Tenslotte ga je nog wat opschonen in de vitrine van de voorraad (opslag schuift naar bovenste vitrine en daar wordt alles afgelegd) en eindigt je beurt.
De acties even uitgelicht :
- zaaien : leg 1 fruitkaart onder een landschapskaart waar er nog geen zaaikaart ligt. Je mag nu op dit landschap fruit van dezelfde soort gaan planten 
- planten : leg 1 fruitkaart die overeenkomt met je zaaikaart op het landschap. Hou rekening met de limiet van het landschap (berg = 4, heuvel = 6, vlakte = oneindig). Leg de kaarten geschrankt zodat je steeds de waarde van de kaarten kan blijven zien. 
- bemesten : leg 1 mestkaart uit je hand bij een landschap. Deze kaart telt voor 2 kaarten bij het berekenen van het oogsten (zie onder)
- afgooien : leg 1 handkaart in de opslagruimte (onderste vitrine) van de voorraad

2) Oogsten : je kan er ook voor opteren om één of meerdere velden te oogsten. De fruitkaarten hou je bij tot het einde van het spel (punten), de mestkaarten gaan terug op de trekstapel en de "gezaaide" kaart wordt afgelegd. Voor elke soort fruit die je oogst ga je ook kijken hoeveel kaarten de kolom bevatte. Is deze hoger dan de stand van de bewuste fruitmarker, neem je de bijhorende diermedaille bij je en verzet je de fruitmarker naar de hoeveelheid kaarten die je had. De dierenmedailles zullen dus van de ene naar de andere speler gaan als ze meer kaarten van een bepaalde soort gaan oogsten. 

Indien je tijdens het trekken van nieuwe kaarten weerkaarten neemt, leg je deze open naast het speelbord en trek je een vervangende kaart.
Indien er gelijktijdig een zon- en regenkaart ligt, worden beiden afgelegd. Indien er echter 3 kaarten van één soort gelijktijdig liggen, wordt het spel onderbroken om een natuurramp te laten geschieden. Elke speler zoekt z'n landschap met de meeste kaarten en legt de helft van deze kaarten (naar beneden afgerond) af. Je gooit enkel fruitkaarten af (geen mestkaart of zaaikaart). Je begint eerst met het afleggen van de hoogste waardes. Indien meerdere velden evenveel kaarten hebben, kies je welke het lot ondergaat. Fruitkaarten die reeds geoogst werden, zijn veilig voor een natuurramp. 

Zo gauw de stapel winterkaarten opgebruikt is, eindigt het spel na de lopende ronde (zodat elke speler evenveel beurten heeft gehad).
Je telt je punten op van al je geoogste kaarten, elke dierenmedaille is acht punten waard en elke kaart die nog in je landschappen ligt is 2 punten waard (zaaikaart, fruitkaart en mestkaart). De speler met de hoogste score wint. 

Titel : Harvest island 
Auteur : Chih-Fan Chen
Uitgeverij : Big Fun Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

18-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
17-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feelinks (Act in games)



In Feelinks draait alles rond emoties. Emoties die je hebt bij bepaalde situaties. En je moet niet enkel je eigen gevoel situeren en verduidelijken maar ook een beroep doen op je empathisch vermogen en trachten in te schatten wat je partners in het spel voelen en denken bij een bepaalde situatie. De kracht van het spel zit dus vooral in het elkaar aanvoelen en verwoorden van een emotie bij een bepaalde situatie. Een spel met een therapeutische waarde? We zijn benieuwd.

Het spel omvat 120 situatiekaarten, onderverdeeld in 3 decks. Er is een deck voorzien om te gebruiken als je met familie speelt, één met vrienden en één die je kan gebruiken in een klassituatie. Uiteraard ben je vrij om te kiezen, maar het is logisch als je deze decks op die momenten gebruikt. Op elke kaart staan overigens drie situaties waarvan je er telkens maar één gebruikt, dus je bent wel een tijdje bezig vooraleer je alle situaties hebt doorgespeeld. Daarnaast zijn er 24 emotiekaarten, verdeeld in 3 groepen (positieve, negatieve en neutrale emoties). Er doen er in elke ronde maar acht mee, maar in de loop van het spel zullen sommige emoties vervangen worden door anderen. Er is een dubbelzijdig scorebord, 8 scoremarkers en 72 stemkaarten (9 per spelerskleur). Tenslotte zijn er nog negen partnerkaarten die je gaat gebruiken om elke ronde nieuwe samenstellingen te maken qua partners. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de stapel situatiekaarten bij zich neemt.

In een speelbeurt doorlopen we enkele stappen :
1) de startspeler neemt de bovenste situatiekaart (indien je niet tevreden bent over de kaart, mag je ook de volgende nemen)
2) de startspeler leest alle (acht) mogelijke emoties luidop voor en zorgt ervoor dat iedereen deze begrijpt
3) de startspeler kiest één van de drie situaties op de kaart en leest die luidop voor
4) elke speler (inclusief de startspeler) kiest z'n stemkaartje dat overeenkomt met het gevoel dat het dichtste bij z'n persoonlijke gevoel ligt omtrent de voorgelezen situatie en legt de kaart gedekt voor zich neer
5) de startspeler schudt de partnerkaarten en verdeelt deze onder de spelers, deze kaarten worden opengelegd, zodat je weet wie je partner is
6) je doet een gok naar het gevoel dat de andere speler (je partner) heeft gekozen en legt deze kaart bij die speler. Indien je denkt dat ze dezelfde optie als jezelf kozen, kies je de kaart met de 2 babbelende ventjes op. 
7) vertrekkende van de startspeler onthult iedereen om beurten z'n gekozen gevoel en verduidelijkt ook waarom hij dit gevoel koos. 

Indien je het gevoel van je partner hebt geraden, scoor je 1 punt.
Indien zowel jij als je partner juist hebben geraden, scoor je beiden 3 punten.
Indien je fout hebt gegokt, scoor je niets. 

De startspeler krijgt nu de kans om een emotiekaart te ruilen. Je legt wel steeds een emotie van hetzelfde type in de plaats (positief, negatief of neutraal) geeft de stapel situatiekaarten door aan de speler links van hem en een volgende ronde begint. Je doorloopt alle stappen terug, dus je zal elke ronde een nieuwe partner hebben.
Speel net zoveel ronden als je wil, aan te raden is dat zeker iedereen een keertje startspeler is geweest. Voor vier spelers kan je best 2 volledige rondjes draaien. De speler met de meeste punten wint het spel en spaart weeral een bezoekje aan de psycholoog uit.

Titel : Feelinks
Auteurs : Vincent Bidault & Jean-Louis Roubira
Uitgeverij : Act in games
Aantal spelers : 3-8
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

17-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
16-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zooloretto duell (Abacusspiele)


Zooloretto, ook gekend als Burger's zoo bij ons, moet ik waarschijnlijk aan de meeste niet meer voorstellen. Zooloretto duell is (het spreekt voor zich) de 2 spelervariant op dit populaire spel. In het gekende doosje vinden we 45 dierenkaarten (gorilla, bizon, antilope, beer, tijgen en hyena), 12 verkoopsstandkaarten, 3 voortplantingskaarten (beer, tijger, hyena), 1 slotrondekaart, 7 zootegels (met de verschillende dieren en verkoopstanden op), 3 transporttrucks, 8 scorefiches, 12 puntenfiches en 12 geldmunten. De opstelling is vrij eenvoudig en hiervoor verwijs ik graag naar de spelregels.

Het spel verloopt over verschillende ronde tot het moment dat de slotkaart of de slotscorefiche in het spel terechtkomt. De lopende ronde wordt in het eerste geval nog uitgespeeld, in het tweede geval wordt het einde ingeluid als er nog een extra scorefiche wordt uitgedeeld. In een speelbeurt voert een speler één van de drie mogelijke acties uit :

1) Trek een kaart en leg deze aan een transporttruck aan. Let wel, aan één truck kan maar één kaart, aan de andere kunnen er twee. Indien de trucks vol kaarten liggen, is deze optie niet meer mogelijk en moet je één van de andere acties uitvoeren. 
2) Neem een transporttruck en stap uit de lopende ronde. Je mag deze actie enkel kiezen als er minstens één kaart bij de gekozen truck ligt. De dieren worden onmiddellijk aan jouw kant van de bewuste zootegel gelegd. Je legt dieren van éénzelfde soort op elkaar, maar zorg ervoor dat de symbolen (die eventueel rechtsboven op de kaart staan) zichtbaar blijven. De verkoopsstanden worden aan de bewuste tegel toegevoegd en op elkaar gelegd, zodat ook hier de symbolen zichtbaar blijven. Als je een truck hebt gekozen, val je uit de lopende ronde en mag de andere speler acties blijven ondernemen tot hij ook een truck neemt.
3) Voer een geldactie uit. Door 2 geld te betalen, kan je een dier van de tegenstander stelen (een verkoopstand kan je niet stelen) OF al je negatieve punten afleggen die je reeds verzamelde.
Zo gauw beide spelers een truck hebben genomen, leg je de resterende kaarten bij de niet-gekozen truck af en start een volgende ronde met de speler die als laatste een truck nam. 

De symbolen op de kaarten :
Zo lang je slechts één symbool hebt verzameld van een bepaald dier of verkoopstand, is het symbool nog nutteloos. Komt er echter een tweede symbool zichtbaar in dezelfde rij (dieren of verkoopstand) dan wordt de eigenschap van het symbool uitgevoerd. De bliksemschicht zorgt ervoor at je 1 minpunt moet nemen (de dieren maken ruzie). Het hartje zorgt voor een kweekprogramma, neem de kaart uit de voorraad (indien nog beschikbaar, anders pech) en leg ze bij in je rij van het bewuste dier. De vierkantjes zorgen ervoor dat je een onmiddellijk een dier of verkoopstand uit de aflegstapel mag nemen en in de bewuste rij plaatsen. Indien je hierdoor terug een symbool activeert voer je dit ook uit (behalve een vierkantje). De symbolen op de verkoopstand leveren telkens een munt op als je er 2 van hebt verzameld. Een derde symbool verzamelen is dan weer negatief en levert je een minpunt op. Bovendien moet je de kaart onmiddellijk afleggen. 

Zo gauw de spelers in totaal zoveel dieren van een soort hebben verzameld als staat aangegeven op de zootegel, volgt er een tussentelling.  De speler die het meeste dieren van die soort heeft, krijgt de bovenste beloningsfiche (en eventueel een munt, indien afgebeeld op de fiche). De zootegel wordt omgedraaid, zodat duidelijk is dat hij al gewaardeerd werd gedurende het spel. Bij gelijkstand vindt de score nog niet plaats, maar als er ooit een meerderheid wordt gecreëerd, is er wel een telling. Voor de verkoopstanden geldt hetzelfde, maar hier probeer je als unieke speler alle kleuren (4 kleuren) te verzamelen. Ben je de eerste die hierin slaagt, krijg je de beloningsfiche. 

Nadat het spel is afgelopen krijg je nog 1 puntenfiche voor elke diersoort waarvan je er het meeste hebt. Bij gelijkstand krijgt niemand het punt. Voor elke 2 munten ontvang je ook 1 punt. Tel nu je beloningsfiches op bij deze puntenfiches en trek de strafpunten eraf. De speler met het meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.  Indien nog gelijk wordt de overwinning gedeeld.

Titel : Zooloretto duell
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

16-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
15-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chickwood forest (Zoch verlag)


In Chickwood forest kruip je in de rol van Robin Rooster, de haan die steelt van de rijken en geeft aan de armen. En als het even kan hier ook de nodige winst uithaalt. Je gaat buit vergaren, heldendaden verrichten, zwaar bewapende burchten bestormen en aalmoezen geven aan de armen. De speler die dit het beste doet, wint het spel.
Het spel bestaat uit maar liefst 165 kaarten en 75 aalmoesblokjes (in de vijf spelerskleuren).

Verwijder bij aanvang van het spel de kaarten die niet deelnemen voor het spelersaantal en de vijf kaarten voor de variant als je deze niet wenst toe te voegen. Elke speler krijgt z'n aalmoesblokjes en alvast 3 kaarten op handen (4 bij 2 spelers). De stad/bos-kaarten worden geschud en als speelveld klaargelegd (3x3 of 2x3 bij 2 spelers). De kasteelkaarten worden op waarde (1-6) gesorteerd en als trekstapels klaargelegd (je gebruikt 1-4 bij 3 spelers, 1-5 bij 4 spelers en 1-6 bij 6 spelers, bij 2 spelers gebruik je de kaarten 1-3 op hun nachtzijde, achterkant). Neem de bovenste kaarten van elke stapel en verdeel ze willekeurig onder de spelers, de waarde geeft ineens de speelvolgorde aan. De spelers leggen deze kaart open voor zich neer.

Een speelronde bestaat telkens uit 3 fasen :
1) Onderzoek de kastelen : In speelvolgorde spelen de spelers om beurten één kaart bij één van de openliggende kastelen. De kasteelkaart geeft telkens aan of een kaart open of gesloten in de kolom moet worden aangelegd. Ook het aantal kaarten dat bij een kasteel kan worden gelegd, staat op de kaart afgebeeld (kasteel 1 = 2 kaarten, kasteel 2 = 3 kaarten, ...). 

2) Steel de buit : In speelvolgorde kies je één kasteel uit en neem je alle daarbijgelegde kaarten mee. Leg de kasteelkaart op je oude kaart, deze bepaalt de speelvolgorde voor de volgende ronde. Leg alle buitkaarten open voor je neer en sorteer ze. Sommige kaarten leveren een onmiddellijk voordeel op dat je direct uitvoert. Je kan elk kasteel maar één keer aanvallen, het is echter wel toegelaten om een kasteel aan te vallen waar geen buitkaarten gespeeld zijn.

3) Geef aalmoezen : Tel de waarde van al de aalmoeskaarten bij elkaar op die je in deze ronde hebt verworven. Je mag het totaal aan aalmoesblokjes op de kaarten in het speelveld gaan plaatsen. Let wel, je mag enkel op de stadskaarten blokjes leggen, niet in het bos. Je legt blokjes van boven naar onder en van links naar rechts. Je volgende blokje moet telkens op een kaart gelegd worden die orthogonaal grenst aan de vorige kaart en je mag niet terugkeren naar een kaart waar je reeds was. Blokjes die je niet kwijt kan, blijven in je voorraad. Bossen zijn niet toegankelijk en je kan er ook geen blokjes plaatsen. De aalmoeskaarten worden nadien afgelegd.

Nadat iedereen z'n beurt heeft uitgevoerd, worden resterende buitkaarten bij kastelen afgelegd en krijgt elke speler terug 3 handkaarten voor de volgende ronde. 
Zo gauw er onvoldoende kaarten zijn om aan de spelers uit te delen eindigt het spel en worden de punten geteld. De speler met de meeste punten wint het spel.




Scoren van je buitkaarten :
- Heb je een "betrapt"-kaart voor je liggen, moet je een schatkaart verwijderen waarvan je er het meeste hebt
- De schatkaarten worden per soort gesorteerd. Diegene waarvan je er het meeste hebt, krijg je de waarde aan positieve punten. De andere schatkaarten leveren je allemaal één minpunt op per kaart
- De outfits leveren je 5 punten op als je er één exemplaar van hebt, heb je er één dubbel, dan levert deze je nul punten op
- De juwelen leveren hun waarde op
- De meid levert je 1 punt op voor elke soort van buitkaart die je verzamelde (soorten schatten, soorten juwelen, soorten outfits) 
- De bewakers leveren je 3 minpunten op

Scoren van je kastelen :
- Tel de waarde van je kastelen bij elkaar op, dit is je score

Scoren van de steden :
- Check welke beloningen vrijkomen op elke stadskaart. Een rij waarin een aalmoesblokje ligt, is opengespeeld en wordt uitgereikt
- De speler met de meeste blokjes op een kaart, krijgt de grootste beloning, de tweede de tweede, ... Bij gelijkstand wint de speler die als laatste een blokje plaatste

Titel : Chickwood forest
Auteur : Matt Loomis
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

15-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Custom heroes (AEG)
  • Cat lady (AEG)
  • Reworld (Eggertspiele)
  • Heaven & ale (Eggertspiele)
  • My story (Homosapiens Lab)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!