IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
21-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel
Die Burgen von Burgund - würfelspiel (Alea) :

+ een dobbelvariant die in mijn ogen een perfecte vertaling is van het bordspel
+ het spel is helemaal niet wat het bordspel is, enkel het artwork en enkele spelmechanismen blijven behouden
+ de blaadjes zijn erg fraai gedrukt
+ de potloodjes zitten netjes bij in het doosje (je moet dus niet naar de Ikea spurten)
+ het spel loopt eigenlijk erg vlot, ondanks het feit dat er wel wat gaande is
+ in tegenstelling tot de meeste dobbelspellen, heb je hier een zekere vorm van thema, niet enkel cijfertjes doorkruisen (waar niets mis mee is)
+ Feld en luchtige dobbelspellen zorgt toch telkens voor een "ander" gevoel, maar het werkt wel

- de blaadjes zijn fraai gedrukt, maar iets te donker, zodat je aanduidingen niet echt opvallen
- het is ook allemaal nogal klein op dat blaadje, petieterig
- voor een eenvoudig dobbelspelletje vergt het toch wat kunde om het spel vlot en goed uit te leggen (indien je het bordspel al speelde, ga je er zeker ietsje vlugger mee weg zijn)
- het is en blijft een dobbelspelletje, als je zin hebt in iets steviger, leg dan de grote broer op tafel aub, want die is fantastisch!
- vergeet je punten niet te noteren, want je kan niet gaan back-tracken, maak liefst ook geen foutjes in het afkruisen, want dan wordt het een onverzorgde boel

Conclusie : Dit is een dobbelspelletje dat zichzelf een 1 op 10 geeft qua moeilijkheid, ik kan hier in zekere zin inkomen als je het naar Alea-normen bekijkt, maar voor de gemiddelde speler gaat dit toch wel een uitdaging zijn. Je moet met enkele zaken rekening houden en je moet scherp zijn in het maken van je keuzes. Overroepen moeten we het zeker ook niet doen, eens je bezig bent, is het erg toegankelijk en loopt het allemaal wel. Het is en blijft een dobbelspelletje en soms maak je, achteraf bekeken, misschien een foute beslissing. In het spel komt het er gewoon op aan om jezelf zoveel mogelijk uitwegen te bezorgen. Zorg ervoor dat je telkens een kleur of waarde van dobbelsteen kan gaan aanpassen aan je voorwaarden, maar daar ligt nu net het probleem, zo simpel is dat niet. Het spel is ook spannend, er gaan geen mega-grote verschillen zijn tussen de spelers. Die ene bonus die je kan nemen voor je tegenstanders maakt misschien wel het verschil en dat maakt van dit spel in zekere zin ook een racespel in het afkruisen van bepaalde kleuren. Er zit een zekere gelaagdheid in het spel dat het toch aantrekkelijk maakt om het nog meer op tafel te brengen ... en vooral, het allergrootste pluspunt van dit spel ... je krijgt erg veel zin om het bordspel van onder het stof te halen en op tafel te gooien. En neem het nu maar gewoon van mij aan, dan ben je vertrokken voor een erg fijne speelervaring!

21-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Secrets
Secrets (Repos) :

+ het materiaal is stevig en fraai vormgegeven
+ het overzichtsblaadje met de opsomming van de karakters en de pijltjes om dit aan te geven, prima
+ de kleuren van de doos zijn retro-blauw en retro-rood, het werkt wel
+ de strijd verloopt redelijk spannend en met momenten kan het hectisch ogen, maar dit laatste valt nog wel mee
+ ondanks het feit dat je op zich maar uit twee kaarten kan kiezen, moet je héél wat knopen doorhakken in je beurt
+ de eigenschappen van sommige personages lijken aanvankelijk raar, maar ze zijn allemaal erg logisch en werken wel
+ de speelduur is erg goed gekozen, het duurt net lang genoeg, zonder te beginnen slepen
+ de UN-fiche is speltechnisch een goed gevonden onderdeel van het spel
+ elk nadeel heeft in dit spel ook z'n voordeel

- geluksfactor blijft toch ook zeker een rol spelen (het is perfect mogelijk dat buiten je wil om in de allerlaatste zet van het
spel je identiteit verandert en dit ervoor zorgt dat je zo maar het spel verliest of wint)
- je moet uitgeslapen zijn om dit spel te spelen
- als je het spel voor de eerste keer speelt, is het aanvankelijk wel een beetje onoverzichtelijk en heb je geen flauw idee hoe je
van start moet gaan
- elk voordeel heeft in dit spel ook z'n nadeel 

Conclusie : Secrets is in mijn ogen één van de betere spellen met "hidden-roles" in het rijtje van The resistance, Weerwolven, Mafia de Cuba, ... De eigenschappen van de karakters maken het steeds weer een zeer boeiende keuze die de actieve speler moet stellen. Kies je voor de kaart die je absoluut zelf niet wil, met het risico dat je 'm in je nek krijgt gedraaid? Of ga je eerder voor de kaart die je zo graag zelf wil, maar die dan door de andere wordt geaccepteerd? Je klampt je vast aan informatie die je hebt, en probeert ook uit het spel van anderen proberen afleiden wat hun rol is. De hippie is een welgekomen afwisseling in de strijd tussen KGB en CIA, z'n agenda is wat verborgen en je moet er altijd rekening mee houden. Anderen een peer stoven, zodat ze al hun karakters moeten dichtdraaien zou zo maar eens in die speler z'n voordeel kunnen spelen. Secrets is echter ook een spel dat niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Je moet je kopje er goed bijhouden, want anders verlies je in de kortste keren het overzicht en ga je niet meer doen dat "meespelen", wat jammer zou zijn. Je mag ook niet te snel opgeven, het kan zijn dat je geruime tijd weinig tot geen informatie hebt, maar plotsklaps verandert er iets of mag je een speciale actie uitvoeren, waarmee je net dat tikje weet om je keuzes op te baseren.
Secrets speelt ook altijd een beetje anders afhankelijk van het aantal spelers. Met vier spelers ga je het overzicht het beste bewaren en echt doordachte keuzes maken, terwijl je met acht spelers meer de speelsfeer gaat aanvoelen (van de twee teams), maar wordt het erg moeilijk om de kampen uit elkaar te destilleren. Persoonlijk blijf ik een liefde-haat-verhouding hebben met dit type van spellen, maar voorlopig neig ik hier toch naar de positieve kant.


20-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga uitbreidingen (Ostia spiele)


Riga - the mayors :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. De vier borden van de diverse steden worden in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en legt één marker van z'n kleur bij elk speelbordje. Elke keer als je een gebouw opricht in een bepaalde stad scoor je extra punten en verzet je jouw marker op het desbetreffende speelbord. Je scoort 1 stapje voor het oprichten van het gebouw en 1 extra stap voor elke dukaat die je teveel betaalt (ook in combinatie met de eigenschappen van gebouwen). Met deze uitbreiding is het teveel betalen een gebouw dus niet onmiddellijk een ramp. Aan het einde van het spel scoor je de punten die links in de rij staan waar je marker zich op de borden bevindt. De speler die het meeste scoort in een stad krijgt overigens nog 2 bonuspunten aangezien hij wordt benoemd tot burgemeester.



Riga - Victual brothers :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. Bovendien wordt het nu moeilijker om sommige gebouwen te bouwen.
Bij het uitleggen van nieuwe gebouwkaarten wordt er op de eerste kaart telkens een piratenschip geplaatst. Indien een speler deze kaart op handen wil nemen, legt hij de kaart voor zich neer, maar apart van z'n opgerichte gebouwen. Deze kaart telt wel bij je handkaartenlimiet zolang ze niet gebouwd is. Wanneer je de kaart later wil oprichten, betaal je 2 dukaten extra voor elk piratenschip dat je al voor je hebt staan, leg je de kaart bij je opgerichte gebouwen en plaats je het piratenschip op één van je ridders of handelaars. Deze ridder of handelaar wordt opgeofferd en is niet meer beschikbaar voor eigenschappen van gebouwen of eindwaardering. Als je geen vrije ridder of handelaar hebt, mag je dit gebouw dan ook niet oprichten. Aan het einde van het spel scoor je 2 extra punten voor elk gebouw met piraat dat je hebt opgericht. Je moet wel opletten want je krijgt 4 strafpunten voor elk zulk een gebouw dat je niet bouwde. (ipv de normale 2 strafpunten)

Titel : Riga - The mayors & Riga - Victual brothers
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

19-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
18-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga (Ostia spiele)


In het kaartspel Riga gaan de spelers grondstoffen uit hun stad Lübeck verkopen in en rond Riga om aldaar prestigieuze gebouwen op te richten.
De speler die het machtigste imperium uitbouwt, zal regeren over de Baltische Zee. In het basisspel vinden we 110 kaarten, waaronder 44 grondstoffenkaarten (8 stof, 10 glas, 12 wijn en 14 graan), 48 gebouwkaarten (12 verschillende in de kleuren van de vier steden), 16 Riga gebouwen (4 verschillende per speler), 1 startspelerkaart met speeloverzichtje en 1 afscheidingskaart (met pijl erop).

Verwijder voor je eerste spellen de Riga gebouwkaarten uit de stapel. Schud de grondstoffenkaarten en gebouwkaarten als afzonderlijke trekstapels en leg ze klaar. Draai grondstoffenkaarten van de trekstapel open tot een gezamenlijke waarde van minstens zes en bezorg elke speler zo'n set. De speler die uiteindelijk de laagste waarde heeft om mee te starten bepaalt de startspeler. Elke speler krijgt ook 2 gebouwkaarten, waarvan hij er één op handen houdt en de ander aflegt. Plaats de afscheidingskaart net boven de trekstapel met gebouwkaarten.
 


Het spel verloopt over 8 ronden (2-4 spelers) en 9 ronden (bij 3 spelers). Elke ronde bestaat uit 4 fasen (seizoenen) :
1) Lente : bevoorrading :
Maak setjes van de grondstoffen met waarde 9 of hoger. Draai de grondstoffenkaarten één voor één van de trekstapel en vorm een aantal setjes gelijk aan het aantal spelers +2 (bv. 5 setjes bij 3 spelers). Indien de trekstapel opgebruikt zou zijn, wordt de aflegstapel onmiddellijk geschud en een nieuwe trekstapel gevormd.
Verwijder nadien de gebouwkaarten onder de afscheidingskaart en leg ze op de aflegstapel. Nadien leg je de afscheidingskaart boven de gebouwkaarten die er nog boven lagen. Tenslotte vul je aan met nieuwe gebouwen boven de afscheidingskaart tot er in totaal een aantal gebouwkaarten liggen gelijk aan het aantal spelers +2. 

2) Zomer : actie met de klok mee
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten hun beurt uit met de klok mee. Een beurt bestaat uit 2 fasen : eerst neem je kaarten en nadien richt je gebouwen op. Daarbovenop kan je de eigenschappen van eerder gebouwde gebouwen gebruiken.  Als je kaarten gaat nemen kan je kiezen om een gebouwkaart op handen te nemen of een volledige set grondstoffenkaarten. Daarna mag je tot 3 gebouwen oprichten. Elke gebouwkaart toont telkens met welke grondstoffen je mag betalen (één soort mag je niet gebruiken, één soort is meer waard dan normaal). Je moet elk gebouw wel afzonderlijk betalen met grondstoffenkaarten, tenzij ze van éénzelfde stad zijn. Zo niet, dan vervalt het teveel dat je betaalt. 

3) Herfst : actie tegen de klok
idem zomer, maar startend met de speler die in de zomer als laatste heeft gespeeld en eindigend met de startspeler

4) Winter : handlimiet controleren en nieuwe startspeler bepalen
Wanneer je op dit moment meer dan 6 kaarten op handen hebt, moet je het teveel naar keuze (gebouw- of grondstoffenkaarten) afleggen. De startspelerkaart wordt doorgeschoven naar de speler links van de huidige startspeler en dan kan er een volgende ronde beginnen.

Nadat alle ronden zijn gespeeld tel je de punten van je opgerichte gebouwen (staan rechtsboven op de kaart) en trek je 2 strafpunten af per gebouwkaart nog op handen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met het meeste resterende geld (aan grondstoffen). 

Eigenschappen van de gebouwen :
- je mag de eigenschap pas gebruiken in de ronde nadat je het hebt opgericht
- je kunt de eigenschappen van meerdere gebouwen gaan combineren
- sommige eigenschappen kunnen slechts éénmalig gebruikt worden, dek ze af met een andere kaart als je ze uitvoert
1) Archief : 2 punten voor elke set handelaar + ridder aan het einde van het spel
2) Bank : 2 dukaten voor elke handelaar in je bezit (1x)
3) Bouwwerf : trek 5 gebouwkaarten van de stapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel (1x)
4) Vesting : 2 ridders
5) Gildenhuis : 2 handelaars
6) Kontor : 4 dukaten per gebouw (1x), 1 handelaar
7) Kraan : halveer de kosten van een volgend gebouw (1x)
8) Loge : 6/12/19/27 punten voor 1/2/3/4 loges aan het einde van het spel
9) Fabriek : 1 dukaat voor het elk afgelegde grondstof van het afgebeelde type, 1 ridder
10) Markthal : de waarde van de afgebeelde grondstof is 5 waard, 1 handelaar
11) Schatkamer : trek 3 grondstoffenkaarten van de trekstapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel, 1 ridder
12) Taverne : 2 dukaten per ridder die je hebt (1x)
13) Klooster : ruil 2 grondstoffenkaarten van 2 sets vooraleer de set te nemen (1x)
14) School : 1 handelaar of 1 ridder
15) Winkel : je mag tot 8 handkaarten op handen houden
16) Pandjeshuis : leg grondstoffenkaarten ter waarde van 6 af aan het einde van je beurt om de kaart 180° te draaien, ze is nu 8 dukaten waard, draai de kaart terug 180° als je de dukaten gebruikt om een volgend gebouw op te richten

Titel : Riga
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

18-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
16-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legends (Ravensburger)


In dit spel kruipen de spelers in de rol van wereldreizigers, avonturiers die de wereld rondtrekken om nieuwe ontdekkingen te doen en souvenirs mee te brengen uit verre landen. Je probeert zo veel mogelijk te weten te komen over de 8 legenden en te noteren in je reisdagboek. De speler wiens dagboek het meeste waard is op het einde van het spel wint. 

In de doos vinden we een speelbord (bestaande uit 6 delen die je in elkaar mag puzzelen), 120 legendenkaarten, 4 speelfiguren, 24 reisdagboeken (in de 4 spelerskleuren), 4 medailles, 5 grote houten zandlopers, 4 kleine houten zandlopers (in de spelerskleuren), 4 spelersbordjes en 4 puntenmarkers (in de spelerskleuren). Zoals we gewend zijn van Ravensburger zit er ook weer een overzichtsblad bij om de opstelling van het spel uit te voeren. In zes korte stappen heb je dit spelletje al opgezet. Belangrijke kenmerken zijn het tijdspoor rondom het speelbord, dat we al kennen uit Theben. De legendenkaarten vormen de hart van het spel en tonen telkens 1 van de symbolen uit de desbetreffende legende, er zijn ook telkens drie kaarten per soort met 2 symbolen en 8 jokerkaarten.



De speelvolgorde wordt in dit spel bepaald door het tijdspoor. Als spelers acties gaan uitvoeren dienen ze tijdspunten te gebruiken en hun zandloper vooruit te plaatsen op dit spoor. De speler wiens zandloper achterop hinkelt is aan de beurt. Staan er meerdere zandlopers op elkaar speelt de speler wiens pion bovenop ligt.
Het bewegen van een avonturier van de ene naar de andere plaats op het speelbord kost bijvoorbeeld 1 week (1 stap op het spoor). Op elke locatie kan de speler er voor kiezen om een kaartactie uit te voeren of een boekactie. 

Als je voor de kaartactie kiest, ontvang je kaarten die in de vitrines liggen of van de trekstapel. Door deze actie doe je kennis op in de vorm van legendenkaarten. Het aantal kaarten dat je mag nemen en de tijd die het vergt, staan afgebeeld op het speelbord (zo zie je in het voorbeeld hier boven dat je 5 kaarten mag nemen van de trekstapel en dat kost je 5 tijd). De andere locaties tonen hetzelfde maar dan met 3 of 4 kaarten, alsook het nemen van 3 kaarten uit een vitrine, het nemen van tot 2 kaarten die je nadien wel moet aanvullen met kaarten uit je hand en het nemen van 2 kaarten na het afleggen en aanvullen van een vitrine. 

Als je voor de boekactie kiest, ga je kaarten van de gevraagde soort (met passend symbool) bij een locatie afspelen. Nadien plaats je één van je boekmarkers rond de locatie op de plaats die overeenstemt met het aantal afgespeelde symbolen. Het kost je 1 tijd per kaart dat je afspeelt (dus een kaart met 2 symbolen bespaart je tijd). Er mag op elke locatie maar één boekmarker van een speler liggen. Je kan zo'n boekactie ook gebruiken om een eerder geplaatst boekmarker op te waarderen. Je bezoekt de locatie, geeft wederom kaarten met het gevraagde symbool af en legt je boekmarker naar een plaats met hogere waarde. Ook nu kost elke kaart je één tijd. Moet je een boekmarker plaatsen op een plaats waar reeds een boekje ligt, dan verschuift dit boekje een plaats naar links. Valt het boekje op deze manier van het bord, dan krijgt de desbetreffende speler het terug in z'n voorraad. 

Op het centrale veld van het bord "de club der avonturiers" voer je geen boekactie uit. Hier kies je ervoor om 1 tot 3 handkaarten gedekt in de stapel bij dit veld te plaatsen. Elke afgespeelde kaart kost één tijd en na het afleggen trek je 1 nieuwe kaart van de trekstapel. In deze locatie mogen overigens meer spelers samen staan. Op alle andere velden moet je tol betalen aan de speler(s) die er reeds aanwezig zijn in de vorm van 1 legendenkaart, je kiest zelf welke je afgeeft.

Vier keer in het spel vindt er een waardering plaats. De kaarten die in de club der avonturiers liggen bepalen welke locaties gewaardeerd worden. De grote zandlopers bepalen wanneer er een waardering plaatsvindt. De gele zandloper wordt door de snelste speler op het speelbord geplaatst, deze locatie wordt sowieso gewaardeerd. De waarderingen worden getriggerd door de laatste speler die tot aan een zilveren zandloper komt. Bij een waardering worden de kaarten uit de "club" geschud en één voor één opengedraaid tot er vijf verschillende symbolen zichtbaar zijn. Deze kaarten worden nu bij de bijhorende locaties gelegd en gewaardeerd. De spelers krijgen de punten die staan afgebeeld bij hun boekmarkers van deze locaties. De kaarten worden overigens ook verdeeld onder de spelers met een boekmarker in deze locaties en nadien krijgen de spelers per afgebeeld symbool één punt. De kaarten worden hierna afgelegd op de aflegstapel. Na de waardering mag elke speler één van z'n handkaarten alvast in de "club" leggen. De gele zandloper wordt wederom bij de volgende zilveren zandloper gezet op het tijdspoor. De speler die het meeste punten heeft verzameld na vier waarderingen wint het spel.



Titel : Legends 
Auteurs : Knut Happel & Christian Fiore
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 9+

16-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger)


Misschien niet onmiddellijk een supernieuwe titel, maar Ravensburger gaat zeker met deze titel in Essen pronken aangezien hij genomineerd was voor Spiel des Jahres. Wettlauf nach El Dorado is een racespel van niemand minder dan Reiner Knizia. Het spelmechanisme dat gehanteerd wordt is een soort van deckbuilder, waarbij je de kaarten zal gaan uitspelen om over de speeltegels (de jungle) te bewegen of gebruik je de waarde van de kaarten om nieuwe kaarten aan te schaffen. 

In de doos vinden we 7 grote speeltegels, 2 kleine speeltegels, 1 doeltegel, 6 blokkades, 8 speelfiguren, 4 expeditiebordjes, 1 startspelerfiche (Indiana Jones-hoed), 1 marktbord, 86 expeditiekaarten en 36 grotfiches (om de variant te spelen). Bovendien zitten er naast de spelregels ook het gekende opstellingblad van Ravensburger in de doos. Op dit opstellingblad kan je netjes volgen hoe je het spel opzet en welke varianten er allemaal mogelijk zijn. Voor het eerste spel raden ze aan om het voorgedrukte voorbeeld netjes te volgen. De tegels worden naast elkaar gelegd, met tussen elke tegel een blokkade. Elke speler kiest een speelfiguur (je hebt er slechts één nodig, tenzij je met twee spelers aan de slag gaat, want dan controleer je 2 figuren). Iedere speler krijgt een speelbordje, alsook de acht startkaarten waarmee je een trekstapel vormt en alvast vier kaarten op handen neemt. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Het marktbord wordt in het midden van de tafel gelegd met erop en erboven de kaarten die zullen aangeschaft kunnen worden. Op het bord leg je alvast de kaarten met een cirkelsymbooltje. De kaarten die op het bordje liggen kan je al aanschaffen, de kaarten erboven pas als een stapeltje kaarten opgekocht is (van elke kaart zijn er drie in het spel). 



Om beurten voeren de spelers hun beurt uit tot een speler op de slottegel El Dorado bereikt. De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld. Heeft slechts één speler de tegel bereikt, wint deze speler. Bij gelijkspel wint de speler die het meeste blokkades heeft verzameld. Indien dan nog gelijk wint de speler die de hoogste blokkadetegel heeft genomen.

In een beurt speelt een speler één of meerdere handkaarten uit om z'n figuur te bewegen EN/OF een nieuwe kaart aan te schaffen.

BEWEGEN :
De weg naar El Dorado is bezaaid met groene, gele, blauwe, grijze en rode velden die je moet passeren. De uitgespeelde kaarten tonen de symbolen die overeenkomen met deze kleuren en een bepaalde waarde. Deze waarde bepaalt het aantal stappen dat je kan uitvoeren om je figuur verder te bewegen. Resterende bewegingspunten vervallen eventueel als je onvoldoende punten overhoudt om nog stappen te zetten. Je kan kaarten overigens niet combineren om bepaalde waarden te behalen, je bekijkt kaart per kaart. Grijze velden vragen je om een willekeurig aantal kaarten uit te spelen. Om rode velden te doorkruisen moet je zelfs kaarten uit je hand uit het spel verwijderen. Op velden met grotten of waar reeds een figuur staat, mag je niet passeren of stoppen. Tussen de diverse tegels ligt telkens een blokkade. Je kan deze passeren door de gevraagde kaart uit te spelen, je neemt dan de blokkade in je persoonlijke voorraad (belangrijk bij gelijkstand aan het einde van het spel).

KOPEN : 
Je kan maximaal 1 kaart kopen. Dit doe je met uitgespeelde kaarten die je nog niet gebruikte om te bewegen. De waarde van de kaart staat aangegeven naast het muntsymbool. Je telt de waarde van meerdere kaarten eventueel op en koopt een kaart op het marktbord. Deze kaart wordt toegevoegd aan je aflegstapel en komt later terug in het spel (als je trekstapel is opgebruikt en je aflegstapel wordt geschud om een nieuwe trekstapel te vormen). Is een stapeltje kaarten van het marktbord opgebruikt, mag je een kaart aanschaffen die boven het marktbord ligt. De stapel van de gekozen kaart wordt nu op het marktbord gelegd.
Sommige kaarten tonen het "vernietigsymbool" (rood kruis door een kaart), als je deze kaart speelt, dien je ze uit het spel te verwijderen. Ze kan slechts éénmalig gespeeld worden.

Alle gespeelde kaarten worden op je aflegstapel gelegd. Kaarten die je eventueel nog op handen hebt, mag je afleggen of bijhouden voor de volgende beurt.
Tenslotte trek je nieuwe handkaarten van je trekstapel tot je vier handkaarten vasthebt.

Titel : Wettlauf nach El Dorado
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
14-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Die burgen von Burgund - würfelspiel (Alea spiele/Ravensburger)
Elk subliem bordspel verdient wel een kaartspel, dat weten we al langer. Daarnaast krijgt elk fantastisch spel tegenwoordig ook een dobbelversie, zo ook The castles of Burgundy. Bij de dobbelvariant wordt standaard het artwork en gebouwen, grondstoffen en thematische kenmerken van de grote broer gebruikt, maar is het spelmechanisme toch wel een tikje anders en dat is hier net zo. 

In dit dobbelspel vinden we 1 blok met 100 blaadjes waarop we gaan schrijven, 5 potloodjes en 5 dobbelstenen (2 met ogen, 2 met kleuren en 1 met zandlopers). Voor het gemak heb ik hieronder een afbeelding toegevoegd waarop je zo'n blaadje ziet afgebeeld, dit is erg handig om het spelverloop een beetje te kunnen volgen. Indien je het bordspel al eens speelde ga je al gauw de structuur van het centrale gedeelte herkennen, alsook de kleuren van tegels en bijhorende grondstoffen. Qua spelverloop is dit spel erg simpel. Elke speler neemt een blaadje en potlood en bij aanvang van het spel kiezen de spelers alvast een burcht (donkergroen) en startbonus die hiermee gepaard gaat, je doet dit door een kruisje te zetten in het vakje bij de burcht. Er wordt een willekeurige speler gekozen die altijd (!) zal gaan dobbelen. Elke ronde kiezen de spelers een dobbelsteencombinatie (kleur en ogen), tot de drie perioden van het spel afgelopen zijn. De speler die de meeste punten weet te verzamelen, wint het spel. 

De structuur van het blaadje : 
- links zie je de verschillende structuren met hun bijhorende bonussen, alsook de combinatie (kleur en ogen) die je moet kiezen om het te mogen aankruisen
- centraal krijgen we het koninkrijk dat we stelselmatig uitbreiden door, vertrekkende vanuit de startburcht, vakjes aan te kruisen door de juiste dobbelsteencombinatie te kiezen
- rondom het centrale gedeelte zie je de diverse kleuren met de overwinningspunten voor de spelers die als eerste en tweede een kleur volledig afwerken
- rechts bovenaan hebben we de drie spelperioden in het spel, de zandloperdobbelsteen geeft elke ronde aan hoeveel vakjes er worden afgekruist en bepaalt dus eigenlijk de snelheid van het spel. Zo gauw de derde kolom volledig gevuld is, eindigt het spel
- rechts in het midden zien we een overzichtje van de punten die je scoort als je een bepaald gebied (van één kleur) afwerkt, de punten hangen af van de grootte van het gebied en de speelronde waarin je het verwezenlijkt
- rechts onderaan noteer je alle punten die je tijdens de ronden verzamelt, aan het einde tel je deze waarden op en noteer je de eindscore in het grote cirkeltje.
- onderaan krijg je een overzichtje van de speciale eigenschappen die de bonussen je opleveren


Elke speelronde duurt tussen de 5 en 10 dubbelrondes  (afh. van het aantal zandlopersymbolen dat er telkens gedobbeld worden). Elke ronde mag elke speler één combinatie kiezen en een vakje op z'n centrale speelveld aankruisen, zolang deze grenst aan een eerder aangekruist veld. Een speler kan er ook voor (moeten) opteren om niets aan te duiden, ter compensatie krijgt hij dan een werker (oranje mannetje links op je blaadje). Rond deze bonussen zet je een kring, tot je ze gebruikt en dan doorkruist.

Kies je voor de combinatie paars met een 1 of 2 mag je een paars kloosterveld aanduiden, een punt scoren en een monnik als bonus omcirkelen.
Een grijs of blauw veld met een 3 of 4 leveren je respectievelijk een zilver of grondstof als bonus.
Bij de oranje stadsvelden moet je een oranje dobbelsteen combineren met telkens een andere waarde binnen hetzelfde gebied. Als bonus krijg je een arbeider.
De donkergroene burchten behoeven dan weer telkens eenzelfde ogenaantal. Je krijgt de afgebeelde bonus bij de burcht.
De gele dierengebieden vragen telkens dezelfde ogenwaarde. Als bonus scoor je de punten van het gebied dubbel (als het eenmaal af is natuurlijk).
Telkens wanneer je het laatste vak van een gebied (éénzelfde kleur) afwerkt, scoor je de punten zoals aangegeven op het overzichtje (afh. rond en grootte).
De spelers die als eerste alle vakken van één kleur kunnen aanduiden scoren de hoogste punten die staan afgebeeld rondom het centrale veld, de tweede speler scoort nog de lagere waarde. 

Bonussen : je mag er slechts één per ronde gebruiken (met uitzondering van de grondstoffen)
- monnik : als je een verworven monnik (met een cirkel rond) gebruikt, doorkruis je hem en mag je een kleur naar keuze nemen ipv de kleurdobbelsteen te gebruiken
- arbeider : als je een verworven arbeider (met cirkel rond) gebruikt, doorkruis je hem en mag je een ogenaantal naar keuze nemen ipv de ogendobbelsteen te gebruiken
- zilver : als je een verworven zilver (met cirkel rond) gebruikt, doorkruis je het en mag je nog een dobbelsteencombinatie maken en dus een tweede veld aankruisen. Deze combinatie moet wel minstens één nieuwe dobbelsteen bevatten, dus niet de eerder gebruikte combinatie
- grondstof : als tijdens het dobbelen 2 zandlopers worden gedobbeld, mogen ALLE spelers hun verworven grondstoffen (met cirkel rond) gebruiken, doorkruis ze en ontvang 1 zilver en 2 punten voor elke grondstof die je doorkruist. 

Titel : Die Burgen von Burgund
Auteurs : Stefan Feld & Christophe Toussaint
Uitgeverij : Alea spiele/Ravensburger
Aantal spelers : 1-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

14-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
13-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Secrets (Repos productions)


In secrets gaan 4 tot 8 spelers op zoek naar handlangers, spionnen en special agents voor hun organisatie, zijnde CIA of KGB.
Ofwel ben je een hippie en win je het spel door zo weinig mogelijk karakters te verzamelen. Afhankelijk van het team waartoe je behoort zal je dus andere doelen hebben ... en bovendien weet je niet altijd exact wie tot hetzelfde team behoort. Aan jou om te achterhalen, met de nodige bluf en ballen aan je lijf, wie tot welke factie behoort en wie welk agenda heeft. 

In de doos vinden we 29 karakterkaarten (3 dubbele agenten, 4 politiekers, 2 psychiaters, 3 detectives, 4 journalisten, 6 wetenschappers, 3 diplomaten en 4 moordenaars). Daarnaast zijn er nog 4 kogelkaarten (waarden 0,-1,-2,-3), 1 overzichtsblad, 4 speeloverzichten en 10 identiteitsfiches (4 CIA, 4 KGB, 2 hippie), een UN-fiche en 2 hulpfiches. De karakterkaarten tonen een waarde, de naam van het karakter en een onmiddellijk effect (zie overzicht onder).
Kies een willekeurige startspeler. Schud alle karakterkaarten en vorm een gedekte trekstapel in het midden van de tafel. Schud ook de kogelkaarten en vorm een gedekte trekstapel. Plaats het overzichtsblad, de hulpfiches en de UN-fiche in het midden van de tafel. Tenslotte worden, afhankelijk van het aantal spelers een aantal identiteitsfiches gedekt geschud en aan de spelers uitgedeeld. De resterende fiche wordt gedekt in het midden van de tafel gelegd. Afhankelijk van het aantal spelers komen de spelers al wat info te weten. Bij 4 spelers bekijken de spelers enkel hun eigen fiche, bij 5-6 spelers bekijken ze ook de fiche van hun rechterbuur in het geheim en bij 7-8 spelers bekijkt iedereen ook nog het fiche dat in het midden van de tafel ligt. Tijdens het spel mag niemand nog naar de fiches kijken, tenzij de eigenschap van een karakter dit toelaat.



De speler die aan de beurt is, wordt de actieve speler genoemd. Hij neemt 2 kaarten van de stapel karakterkaarten en legt deze open. Indien er 2 dezelfde karakters getrokken worden, trek je nog een kaart, tot je 2 verschillende karakters hebt. De dubbele kaarten worden terug onder de trekstapel gelegd. Daarna worden de 2 hulpfiches op de overeenkomstige karakters op het overzichtsblad gelegd (zodat de spelers goed kunnen zien welke karakterkaarten er getrokken zijn).

De actieve speler neemt de twee kaarten nu in handen, kiest er in het geheim één uit en legt de andere kaart onder de trekstapel. Nadien biedt de actieve speler de gekozen kaart gedekt aan aan een medespeler, deze heeft de keuze om het bod te aanvaarden of te negeren. Indien hij het bod aanvaardt, legt hij de kaart open voor zich neer en voert het effect uit. Indien hij de kaart negeert, legt de actieve speler de kaart open voor zich neer en voert het effect uit. Daarna wordt de volgende speler de actieve speler.

Indien een speler aan het eind van een beurt een paar identieke karakterkaarten heeft liggen, moet hij deze dicht draaien en nemen ze waarde nul aan. Mocht er een speler het laagste unieke aantal karakterkaarten voor zich hebben liggen (bv. als enige nul), krijgt hij de UN-fiche. Hij mag in een volgende beurt het bod van de actieve speler opeisen en voor zich neerleggen en het effect van de kaart uitvoeren. Als deze speler niet meer het laagste unieke aantal kaarten heeft, legt hij de UN-fiche terug in het midden van de tafel. 

Zo gauw een speler z'n vijfde (bij 4-6 spelers) of vierde (bij 7-8 spelers) kaart (karakter en/of kogelkaarten) voor zich neer legt (open of gedekt), eindigt het spel na deze beurt. Het effect van het laatste karakter wordt nog wel uitgevoerd. De spelers draaien dan hun identiteitsfiche open, alsook hun kogelkaarten. Indien een hippie de laagst verzamelde waarde aan karakterkaarten heeft, wint deze speler het spel alleen. Is dit niet het geval tellen de leden van de CIA en de KGB hun punten bij elkaar op een wint het team met de meeste punten. In geval van gelijkstand wint niemand het spel.

Eigenschappen van de karakters :
- psychiater : ruil de ID-fiches van twee andere spelers
- dubbel agent : ruil je eigen ID-fiche met dat van een andere speler en bekijk je eigen fiche
- politieker : leg deze kaart bij een andere speler open en bekijk die speler z'n ID-fiche in het geheim
- journalist : laat alle andere spelers je ID-fiche zien, zonder het zelf te bekijken
- diplomaat : toon de ID-fiche in het midden van de tafel, de andere spelers sluiten allen hun ogen nadien en dan ruil jij de fiche in het midden van de tafel met die van je linker- of rechterbuur
- detective : bekijk een ID-fiche naar keuze in het geheim
- wetenschapper : de eerste wetenschapper heeft geen effect, de tweede zorgt ervoor dat je al je kaarten moet gedekt leggen (en ze waarde nul hebben)
- moordenaar : trek de bovenste kaart van de trekstapel met kogelkaarten, bekijk deze in het geheim en leg ze gedekt bij een andere speler. Deze speler mag die kaart pas bekijken aan het einde van het spel

Titel : Secrets
Auteurs : Bruno Faidutti & Eric M. Lang
Uitgeverij : Repos productions
Aantal spelers : 4-8
Speelduur : 15-35 min.
Leeftijd : 10+

13-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
12-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Babylon tower builders (Mücke spiele)


We zouden deze beschrijving erg kort kunnen houden : Babylon tower builders = Torres (maar dan zonder bord en actiekaarten).
In dit spel gaan de spelers trachten om hun edelen zo hoog mogelijk op een gezamenlijk bouwsel te krijgen. De spelers scoren aan het einde van het spel voor de beste vertegenwoordiging op elk verdiep van het bouwsel. In de doos vinden we 20 brugdelen, 84 torendelen en 40 edelen (waarvan telkens 2 grote en 6 kleine in de 5 spelerskleuren). Bij aanvang van het spel nemen de spelers al hun edelen en een aantal brug- en torendelen afhankelijk van het aantal spelers. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en het spel kan beginnen. Er wordt kloksgewijs rondom gespeeld tot het einde van het spel wordt ingeluid.

In een beurt moet een speler 4 of 5 delen bouwen (bouwonderdelen of edelen). Indien je niet minstens 4 delen kan plaatsen, eindigt het spel.
Aan het einde van een beurt moet het bouwsel steeds met elkaar verbonden zijn. Bovendien moeten alle bouwdelen volgens de regels in elkaar passen en mogen geplaatste delen nooit meer verplaatst of verwijderd worden.

Plaatsingsregels bruggen, torens en edelen :
- torens (en het einde van bruggen) die bovenop een brug worden geplaatst moeten exact in het midden worden geplaatst OF aan een uiteinde
- edelen mogen enkel op een torendeel gezet worden
- de delen van het gebouw moeten met elkaar verbonden zijn (je mag ze niet uit elkaar kunnen schuiven)
- op elk torendeel mag er max. 1 grote edele staan of 2 kleine edelen van verschillende kleuren (met 3-5 spelers)
- indien je in je beurt enkel torens en bruggen plaatst, mag je aan het einde van je beurt 2 eerder geplaatste edelen naar keuze van positie wisselen. Deze edelen moeten wel van dezelfde grootte zijn en kan niet resulteren in 2 kleine edelen van éénzelfde kleur op éénzelfde torendeel
- tijdens de eerste speelbeurt mogen nog geen edelen geplaatst worden, mag je niet hoger dan niveau 2 bouwen en moet je de basis van het gebouw vergroten



Aan het einde van het spel krijgt de speler met de meeste edelen (groot of klein maakt niet uit) op een verdiep punten gelijk aan de hoogte van het verdiep. Bij gelijkstand krijgt niemand de punten. Bovendien krijgen de spelers 1 minpunt voor elke resterende brug in hun voorraad. De speler met de meeste punten wint het spel. 

Titel : Babylon tower builders
Auteur : Channing Jones
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

12-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
11-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adios Calavera! (Mücke spiele)


Adios Calavera is een spel dat zich afspeelt op de "dag van de doden" ofte "Dia de Los Muertos". De ene speler kruipt in de huid van de levenden, terwijl de andere speler de doden naar de overwinning probeert de heisen. Op de dag van de doden spreken de doden af met hun overlevende geliefden om samen te dansen en te feesten. Maar als de dag eenmaal voorbij is, doen ze een weddenschap : "Wie zal er als eerste terug naar z'n eigen wereld kunnen terugkeren?" In dit spel proberen de spelers om als eerste hun acht pionnen (personages) naar de andere kant van het speelbord te verplaatsen. 

In de doos vinden we een dubbelzijdig speelbord (enkel esthetisch is er een verschil, je mag zelf kiezen met welke kant je speelt), 16 schijven (waarvan 8 witte en 8 zwarte) met daarop de stickers van de overlevenden en doden en 2 overzichtskaarten met de speciale eigenschappen van de personages. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en elke speler neemt de acht schijven van z'n kleur. Afhankelijk van de variant die je speelt ga je een aantal schijven op z'n standaardkant en een aantal op hun speciale actiekant plaatsen. Voor een standaardspel wordt aangeraden om willekeurig vier van de acht schijven op de speciale actiekant te draaien. Tijdens het spel ga je dus de specifieke eigenschappen van deze vier personages kunnen gebruiken. Maar er zijn ook varianten voorzien zonder speciale eigenschappen of met enkel en alleen maar speciale eigenschappen, je kan opteren om met dezelfde eigenschappen of verschillende eigenschappen te spelen. De spelers plaatsen hun acht schijven op de acht startplaatsen aan hun kant van het speelbord en nemen ook een overzichtje met deze eigenschappen bij zich en dan kan het spel beginnen met de speler die als laatste Mexico bezocht.



In een beurt verplaatsen de spelers om beurten één van hun schijven op het speelbord met de volgende regels in acht genomen :
- het aantal bewegingspunten die een schijf heeft komt overeen met het aantal schijven dat orthogonaal in dezelde rij of kolom ligt (inclusief de schijf die verplaatst wordt)
- je mag niet diagonaal verplaatsen (standaard), maar je mag wel hoeken maken, voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts bewegen
- je kan niet door het vakje met de kandelaars bewegen, door die met een tapijt wel, maar hier mag je nooit je beweging eindigen
- er kan slechts één schijf per vakje staan
- je mag niet over andere schijven bewegen (eigen of vreemd)

Daarnaast zijn er ook nog de speciale eigenschappen van de schijven (indien van toepassing) die optioneel kunnen gebruikt worden :
- één van je bewegingspunten gebruiken om een andere schijf te verplaatsen
- schijven van tegenstanders mogen niet rondom je komen staan
- je mag diagonaal bewegen
- je hebt 1 of 2 extra bewegingspunten
- je duwt andere schijven een veld verder als je in die richting beweegt (slechts één schijf, niet meerdere achter elkaar)
- je trekt schijven aan die exact één veld van je verwijdert zijn na je beweging
- andere schijven zijn geen obstakel voor je (enkel de kandelaars blijven een obstakel)
- je ruilt van positie met de schijf die vlak naast je staat

De speler die als eerste z'n acht schijven in de eindzone van de tegenspeler kan plaatsen wint het spel. Indien de startspeler hier als eerste in slaagt, krijgt de tegenspeler nog één beurt om dit ook nog te doen om alzo een gelijkstand uit de brand te slepen.

Titel : Adios Calavera!
Auteur : Martin Schlegel
Uitgeverij : Mücke spiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

11-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (11)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (637)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel
  • imprESSEN : Secrets
  • Riga uitbreidingen (Ostia spiele)
  • Riga (Ostia spiele)
  • Legends (Ravensburger)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!