IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.My story (Homosapiens Lab)


In "My story" bouwen de spelers hun ganse leven op door middel van een deckbuilding-principe. Ze groeien en veranderen van werk,
doen ervaring op en bouwen hun algemene kennis en vriendenkring uit. De speler die tegen z'n pensioen het meeste ervaring heeft opgedaan, wint het spel.
In de doos vinden we 1 speelbord, een scoreblokje, 37 levenskaarten, 25 beroepenkaarten, 21 projectkaarten, 5 bonusgrondstoffenkaarten, 8 reüniekaarten, 14 doelstellingkaarten en voor elke speler zijn er een spelersbord, 1 spelersmarker, 6 grondstofmarkers en 7 startkaarten. 

Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd en de spelersmarkers op 22 van het jaarspoor gelegd die rondom het speelbord loopt. De spelers leggen hun spelersbord voor zich met alle grondstofmarkers op nul. De beroepenkaarten worden geschud en elke speler ontvangt er 2, één ervan steek je bij je startkaarten, de andere wordt links open naast het spelersbord gelegd en toont je eerste beroep. De resterende beroepenkaarten vormen een trekstapel en er worden 5 kaarten als vitrine opengelegd op het speelbord. Ook de projectkaarten ondergaan hetzelfde lot. De reüniekaarten en bonusgrondstoffenkaarten worden naast het speelbord klaargelegd. 
De spelers wiens marker het dichtst bij de 20 staat (de jongste dus), begint het spel. 



Tijdens een speelbeurt doorlopen we telkens vier fasen die de  spelers volledig doorlopen alvorens naar een volgende fase te gaan :

1) Planningsfase : Draai de bovenste 4 kaarten van je trekstapel open en voer de effecten van de kaarten één voor één uit. Pas de grondstoffenmarkers aan zodat je je totaal aan grondstoffen voor deze ronde hebt. Wanneer de opengedraaide kaarten dezelfde kleuren tonen als de kleuren in je CV (links naast je speelbord) krijg je overigens extra grondstoffen (je ervaring begint z'n rol te spelen). Kleurloze kaarten in je CV leveren overigens elke ronde de afgebeelde grondstoffen op. Voer tenslotte ook de bonus uit van je huidige beroep. In de loop van het spel kan je bepaalde symbolen verwerven die je in staat stellen om tijdens deze fase een extra kaart om te draaien. Als je trekstapel is opgebruikt, schud je je aflegstapel en vorm je een nieuwe trekstapel. De grondstoffen die je gaat verzamelen : geld (munt), kennis (boek), gezondheid (kruis), familie (huis), relaties (smiley) en jokers (ster).

2) Onderzoekfase : Deze fase is optioneel en stelt je in staat om op 3 mogelijke manieren 1 nieuwe kaarten te verwerven. Ten eerste kan je een levenskaart aanschaffen door de gevraagde grondstoffen af te geven (combinatie van de kaart en de plaats op het speelbord). Je kan een tekort aan een grondstof bijpassen door jaren af te geven door je speelfiguur verder te zetten op het jaarspoor. Leg de aangeschafte kaart op je aflegstapel. Je kan op dezelfde manier een projectkaart aanschaffen. Vanaf het moment dat alle spelers voorbij de 30 of 40 jaar zijn wordt een derde soort van kaarten toegevoegd, nl. de reüniekaarten. Betaal de gevraagde grondstoffen en neem één van de doelstellingkaarten (hier mag je niet betalen met jaren). Deze kaarten leveren je punten op aan het einde van het spel. Deze kaarten worden niet in je deck geschud en leg je gewoon open naast je neer. 

3) Groeifase : Ook deze fase is optioneel. Je kiest één van je gespeelde beroep- of projectkaarten van deze ronde, betaal de grondstoffen op de kaart en leg de kaart in je CV. Indien het project is, leg je de kaart onder je huidige beroep (ze levert nu extra grondstoffen op voor de volgende ronden). Indien je een beroepkaart afbetaald, leg je de kaart bovenop je huidige beroep en verander je dus van beroep. Zorg ervoor dat de symbolen altijd zichtbaar blijven door de kaarten een beetje verschoven op elkaar te leggen. Let op : Je moet minstens één van beide fasen 2 of 3 doen, maar je mag ze ook beiden uitvoeren. Je kan nooit NIETS doen in je leven!

4) Opschoonfase : Zet al je grondstoffenmarkers terug op nul. Vul de kaarten aan op het speelbord indien nodig. De spelers wiens marker het dichtst bij 20 staat, begint. Vanaf het moment je 30 en 35 jaar wordt en de startkaart met het symbool van 30+ en 35+ verschijnt, dan voer je de kaart nog uit en verwijder je ze nadien uit je deck. 

Vanaf het moment dat je jaarmarker voorbij de 50 jaar gaat, eindigt jouw spel. Je beurt wordt overgeslagen tot alle spelers de 50 jaar gepasseerd zijn. Daarna worden de punten opgeteld :
- Punten voor je doelstellingkaarten.
- Punten voor je levenskaarten (staan rechtsonder op de kaarten).
- Punten voor afgewerkte projecten in je CV.
- Vergelijk alle grondstoffentypes tussen de spelers van al je kaarten (deck en CV). De speler met de meeste symbolen wint 5 punten, de tweede nog 2 punten.
- Je krijgt nog 1/3/6/10 strafpunten als je het spel beëindigt op 51/52/53/54 jaar. 
De speler met de meeste punten wint het spel.

Titel : My story
Auteur : Smoox Chen
Uitgeverij : Homosapiens Lab
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

20-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
19-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indian summer (Edition Spielwiese)


Vooraleer de winter z'n intrede doet, heb je in de herfst af en toe nog eens een warmere periode. Het perfecte moment voor een prachtige herfstwandeling en om te genieten van al die natuurpracht. Je ontdekt dan waarschijnlijk héél wat natuurlijke "schatten" zoals bessen, noten, paddenstoelen en veren. Aan jou om deze schatten te verzamelen en gepast te gebruiken om je bladerdek helemaal af te werken. De speler die hier als eerste in slaagt, wint het spel.

In de doos vinden we 2 speelborden, 6 verschillende spelersborden, 75 blaadjestegels (in 3 kleuren), 4 rugzaktegels, 1 bessenstruik, 1 startspelermarker, 80 schatten (30 bessen, 24 noten, 18 paddenstoelen en 8 veren), 20 dierentegels en 32 eekhoorntegels. 
Elke speler ontvangt een spelersbord, bestaande uit 6 delen, die hij zo snel mogelijk probeert te vullen met de tegels. Deze tegels hebben allen een vakje met een gaatje in. Aan jou om zo te puzzelen dat de schatten zichtbaar blijven en je ze later, als het deel gevuld is, kan oprapen en gebruiken voor hun eigenschap. In grote lijnen werkt dit spel zoals z'n voorganger Cottage garden, er zijn heel wat elementen die aan dit spel doen denken. 


(foto : Henk Rolleman)

Als je aan de beurt bent, voer je één hoofdactie uit. Ervoor en/of erna kan je de speciale acties uitvoeren. Zo gauw een speler z'n spelersbord vol heeft, wordt de lopende ronde uitgespeeld en wint de speler met een vol bord. Indien er meerdere hun bord kunnen vullen, tellen de resterende schatten als tie-breaker.

Regels voor het plaatsen van blaadjestegels :
- leg ze op lege plaatsen
- je mag ze over schatten leggen (maar dan ben je ze kwijt)
- je mag ze draaien en omkeren 
- je kan ze enkel op je eigen spelersbord plaatsen
- je mag het gaatje plaatsen op een leeg vakje of één met een schat
- je mag ze doorheen één of meer delen van je spelersbord laten lopen
- je mag ze enkel plaatsen met je hoofdactie
- je mag ze NIET op dierentegels plaatsen
- je mag ze NIET op eekhoorntegels plaatsen
- je mag ze NIET op een andere tegel laten rusten
- je mag ze NIET buiten je spelersbord laten komen
- je mag ze NIET meer bewegen eens ze geplaatst zijn

Extra regels voor het plaatsen van dierentegels :
- je mag ze enkel plaatsen op blaadjestegels met gaten en de vorm van de dierentegel
- je mag deze tegels ten allen tijde tijdens je beurt spelen, als je ze kan leggen 
- je mag er altijd voor opteren om een kleinere dierentegel te leggen dan mogelijk is
- voor elke schat die je op deze manier afdekt, ontvang je deze schatfiches uit de algemene voorraad 

Als je aan de beurt bent, mag je ofwel één van je blaadjestegel uit je persoonlijke voorraad gebruiken om op je spelersbord te plaatsen OF 1 eekhoorntegel van de voorraad te nemen en op je spelersbord te plaatsen (eekhoorns zijn puzzelstukjes ter grootte van één vakje). Indien je het gaatje van een tegel zo plaats dat er een schat zichtbaar is, plaats je de desbetreffende schatfiche op dit vakje. Indien je een deel van je spelersbord volledig hebt gevuld, mag je alle schatfiches van dit deel nemen.

Zo gauw je je laatste blaadjestegel uit je persoonlijke voorraad speelt, wordt deze aangevuld met de tegels die in de voorraad voorbij de bessenstruik liggen tot je exact 5 blaadjestegels hebt. Je kan er ook steeds voor opteren om 1 besfiche te betalen om je blaadjestegels aan te vullen tot vijf. 
Zo gauw de blaadjestegels in de algemene voorraad gereduceerd zijn tot 7 of minder tegels, vul je deze aan met tegels uit de terzijde gelegde voorraad. 

De schatten en hun eigenschappen :
De actie van de paddenstoelen en veren zijn ter vervanging van je hoofdactie. Die van de bessen en noten gelden als speciale acties en kunnen voor en/of na de hoofdactie gespeeld worden. Je mag ze zo vaak spelen als je wil. 
- Bes : geef een bes af om je persoonlijke voorraad blaadjestegels aan te vullen tot vijf. Indien je nog vijf tegels hebt, mag je zelfs een zesde tegel nemen (dit is wel het maximum).
- Noot : geef een noot af en plaats een eekhoorntegel op je spelersbord. 
- Paddenstoel : geen een paddenstoel af en neem de eerste blaadjestegel van 2 tegenspelers en leg ze op je spelersbord. Je mag er ook voor opteren om slechts één tegel te gebruiken.
- Veer : geen een veer af en plaats 2 tegels uit je persoonlijke voorraad op je spelersbord. 
Je mag je schatfiches steeds gaan ruilen zoals aangegeven op het speelbord (2 paddenstoelen voor 1 veer, 2 noten voor 1 paddenstoel, 2 bessen voor 1 noot en je mag ook telkens een schatfiche ruilen voor één van een lagere waarde, veer --> paddenstoel --> noot --> bes)

Als een speler z'n volledige spelersbord heeft vol gelegd, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Elke speler ruilt z'n schatfiches nog in (volgens het inruilsysteem voor noten). Daarna ruil je al je noten in voor eekhoornfiches en leg je deze op alle lege velden die je nog hebt. 

Titel : Indian summer
Auteur : Uwe Rosenberg
Uitgeverij : Edition Spielwiese
Aantal spelers : 1-4
Speelduur : 15 min./speler
Leeftijd : 10+

19-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
18-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harvest island (Big Fun Games)

Tussen Noordoost- en Zuidoost Azië ligt er een erg vruchtbaar en mysterieus eiland "Formosa". Je vindt er prachtige landschappen, bergen, vlakten en heuvels in alle vormen en groottes. Het is een optimale plaats voor fruit. Je kan er in elk seizoen aan de slag om je fruit te verbouwen, te zaaien en te oogsten. In Harvest island ben je een fruitteler die tracht om zo veel mogelijk winst te maken. Hou rekening met de weersomstandigheden, gebruik ten gepaste tijde meststoffen en zorg ervoor dat jouw vruchten op het juiste moment klaar zijn om te oogsten zodat jij met het hoogste rendement gaat lopen.

In de doos vinden we een speelbord met een overzicht van welk fruit frequenter of minder voorkomt in elk seizoen. Daarnaast zijn er 12 mestkaarten, 12 veldkaarten (4 4 vlakte, 4 heuvel, 4 berg), 110 fruitkaarten en 25 weerkaarten (deze laatste twee telkens met de achterkant van de verschillende seizoenen). Tenslotte zijn er nog 12 fruitmarkers en 12 bijhorende dierenmedialles.

De kaarten worden allemaal per seizoen geschud en als trekstapels klaargelegd. De fruitmarkers starten op waarde nul op het speelbord. De mestkaarten worden als trekstapel klaargelegd en ook de vitrine met voorraadkaarten wordt alvast klaargelegd. Elke speler krijgt 4 handkaarten en het spel kan beginnen. 


Als je aan de beurt bent, voer je één van de twee mogelijke acties uit :

1) Cultiveren : als je voor deze optie kiest, ga je 2 handkaarten uitspelen. Je gaat deze kaarten kunnen gebruiken om te zaaien, te planten, te bemesten of af te gooien.
Nadat je deze actie hebt gedaan, vul je je hand terug aan tot 4 handkaarten. Je kan kaarten gaan aanvullen van de trekstapel (eerst huidige seizoen, indien opgebruikt het volgende seizoen) of de voorraadvitrine. Indien je opteerde voor het afgooien van 2 handkaarten kan je ook een mestkaart van de trekstapel nemen. Tenslotte ga je nog wat opschonen in de vitrine van de voorraad (opslag schuift naar bovenste vitrine en daar wordt alles afgelegd) en eindigt je beurt.
De acties even uitgelicht :
- zaaien : leg 1 fruitkaart onder een landschapskaart waar er nog geen zaaikaart ligt. Je mag nu op dit landschap fruit van dezelfde soort gaan planten 
- planten : leg 1 fruitkaart die overeenkomt met je zaaikaart op het landschap. Hou rekening met de limiet van het landschap (berg = 4, heuvel = 6, vlakte = oneindig). Leg de kaarten geschrankt zodat je steeds de waarde van de kaarten kan blijven zien. 
- bemesten : leg 1 mestkaart uit je hand bij een landschap. Deze kaart telt voor 2 kaarten bij het berekenen van het oogsten (zie onder)
- afgooien : leg 1 handkaart in de opslagruimte (onderste vitrine) van de voorraad

2) Oogsten : je kan er ook voor opteren om één of meerdere velden te oogsten. De fruitkaarten hou je bij tot het einde van het spel (punten), de mestkaarten gaan terug op de trekstapel en de "gezaaide" kaart wordt afgelegd. Voor elke soort fruit die je oogst ga je ook kijken hoeveel kaarten de kolom bevatte. Is deze hoger dan de stand van de bewuste fruitmarker, neem je de bijhorende diermedaille bij je en verzet je de fruitmarker naar de hoeveelheid kaarten die je had. De dierenmedailles zullen dus van de ene naar de andere speler gaan als ze meer kaarten van een bepaalde soort gaan oogsten. 

Indien je tijdens het trekken van nieuwe kaarten weerkaarten neemt, leg je deze open naast het speelbord en trek je een vervangende kaart.
Indien er gelijktijdig een zon- en regenkaart ligt, worden beiden afgelegd. Indien er echter 3 kaarten van één soort gelijktijdig liggen, wordt het spel onderbroken om een natuurramp te laten geschieden. Elke speler zoekt z'n landschap met de meeste kaarten en legt de helft van deze kaarten (naar beneden afgerond) af. Je gooit enkel fruitkaarten af (geen mestkaart of zaaikaart). Je begint eerst met het afleggen van de hoogste waardes. Indien meerdere velden evenveel kaarten hebben, kies je welke het lot ondergaat. Fruitkaarten die reeds geoogst werden, zijn veilig voor een natuurramp. 

Zo gauw de stapel winterkaarten opgebruikt is, eindigt het spel na de lopende ronde (zodat elke speler evenveel beurten heeft gehad).
Je telt je punten op van al je geoogste kaarten, elke dierenmedaille is acht punten waard en elke kaart die nog in je landschappen ligt is 2 punten waard (zaaikaart, fruitkaart en mestkaart). De speler met de hoogste score wint. 

Titel : Harvest island 
Auteur : Chih-Fan Chen
Uitgeverij : Big Fun Games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

18-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
17-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feelinks (Act in games)



In Feelinks draait alles rond emoties. Emoties die je hebt bij bepaalde situaties. En je moet niet enkel je eigen gevoel situeren en verduidelijken maar ook een beroep doen op je empathisch vermogen en trachten in te schatten wat je partners in het spel voelen en denken bij een bepaalde situatie. De kracht van het spel zit dus vooral in het elkaar aanvoelen en verwoorden van een emotie bij een bepaalde situatie. Een spel met een therapeutische waarde? We zijn benieuwd.

Het spel omvat 120 situatiekaarten, onderverdeeld in 3 decks. Er is een deck voorzien om te gebruiken als je met familie speelt, één met vrienden en één die je kan gebruiken in een klassituatie. Uiteraard ben je vrij om te kiezen, maar het is logisch als je deze decks op die momenten gebruikt. Op elke kaart staan overigens drie situaties waarvan je er telkens maar één gebruikt, dus je bent wel een tijdje bezig vooraleer je alle situaties hebt doorgespeeld. Daarnaast zijn er 24 emotiekaarten, verdeeld in 3 groepen (positieve, negatieve en neutrale emoties). Er doen er in elke ronde maar acht mee, maar in de loop van het spel zullen sommige emoties vervangen worden door anderen. Er is een dubbelzijdig scorebord, 8 scoremarkers en 72 stemkaarten (9 per spelerskleur). Tenslotte zijn er nog negen partnerkaarten die je gaat gebruiken om elke ronde nieuwe samenstellingen te maken qua partners. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen die de stapel situatiekaarten bij zich neemt.

In een speelbeurt doorlopen we enkele stappen :
1) de startspeler neemt de bovenste situatiekaart (indien je niet tevreden bent over de kaart, mag je ook de volgende nemen)
2) de startspeler leest alle (acht) mogelijke emoties luidop voor en zorgt ervoor dat iedereen deze begrijpt
3) de startspeler kiest één van de drie situaties op de kaart en leest die luidop voor
4) elke speler (inclusief de startspeler) kiest z'n stemkaartje dat overeenkomt met het gevoel dat het dichtste bij z'n persoonlijke gevoel ligt omtrent de voorgelezen situatie en legt de kaart gedekt voor zich neer
5) de startspeler schudt de partnerkaarten en verdeelt deze onder de spelers, deze kaarten worden opengelegd, zodat je weet wie je partner is
6) je doet een gok naar het gevoel dat de andere speler (je partner) heeft gekozen en legt deze kaart bij die speler. Indien je denkt dat ze dezelfde optie als jezelf kozen, kies je de kaart met de 2 babbelende ventjes op. 
7) vertrekkende van de startspeler onthult iedereen om beurten z'n gekozen gevoel en verduidelijkt ook waarom hij dit gevoel koos. 

Indien je het gevoel van je partner hebt geraden, scoor je 1 punt.
Indien zowel jij als je partner juist hebben geraden, scoor je beiden 3 punten.
Indien je fout hebt gegokt, scoor je niets. 

De startspeler krijgt nu de kans om een emotiekaart te ruilen. Je legt wel steeds een emotie van hetzelfde type in de plaats (positief, negatief of neutraal) geeft de stapel situatiekaarten door aan de speler links van hem en een volgende ronde begint. Je doorloopt alle stappen terug, dus je zal elke ronde een nieuwe partner hebben.
Speel net zoveel ronden als je wil, aan te raden is dat zeker iedereen een keertje startspeler is geweest. Voor vier spelers kan je best 2 volledige rondjes draaien. De speler met de meeste punten wint het spel en spaart weeral een bezoekje aan de psycholoog uit.

Titel : Feelinks
Auteurs : Vincent Bidault & Jean-Louis Roubira
Uitgeverij : Act in games
Aantal spelers : 3-8
Speelduur : 20-40 min.
Leeftijd : 8+

17-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
16-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zooloretto duell (Abacusspiele)


Zooloretto, ook gekend als Burger's zoo bij ons, moet ik waarschijnlijk aan de meeste niet meer voorstellen. Zooloretto duell is (het spreekt voor zich) de 2 spelervariant op dit populaire spel. In het gekende doosje vinden we 45 dierenkaarten (gorilla, bizon, antilope, beer, tijgen en hyena), 12 verkoopsstandkaarten, 3 voortplantingskaarten (beer, tijger, hyena), 1 slotrondekaart, 7 zootegels (met de verschillende dieren en verkoopstanden op), 3 transporttrucks, 8 scorefiches, 12 puntenfiches en 12 geldmunten. De opstelling is vrij eenvoudig en hiervoor verwijs ik graag naar de spelregels.

Het spel verloopt over verschillende ronde tot het moment dat de slotkaart of de slotscorefiche in het spel terechtkomt. De lopende ronde wordt in het eerste geval nog uitgespeeld, in het tweede geval wordt het einde ingeluid als er nog een extra scorefiche wordt uitgedeeld. In een speelbeurt voert een speler één van de drie mogelijke acties uit :

1) Trek een kaart en leg deze aan een transporttruck aan. Let wel, aan één truck kan maar één kaart, aan de andere kunnen er twee. Indien de trucks vol kaarten liggen, is deze optie niet meer mogelijk en moet je één van de andere acties uitvoeren. 
2) Neem een transporttruck en stap uit de lopende ronde. Je mag deze actie enkel kiezen als er minstens één kaart bij de gekozen truck ligt. De dieren worden onmiddellijk aan jouw kant van de bewuste zootegel gelegd. Je legt dieren van éénzelfde soort op elkaar, maar zorg ervoor dat de symbolen (die eventueel rechtsboven op de kaart staan) zichtbaar blijven. De verkoopsstanden worden aan de bewuste tegel toegevoegd en op elkaar gelegd, zodat ook hier de symbolen zichtbaar blijven. Als je een truck hebt gekozen, val je uit de lopende ronde en mag de andere speler acties blijven ondernemen tot hij ook een truck neemt.
3) Voer een geldactie uit. Door 2 geld te betalen, kan je een dier van de tegenstander stelen (een verkoopstand kan je niet stelen) OF al je negatieve punten afleggen die je reeds verzamelde.
Zo gauw beide spelers een truck hebben genomen, leg je de resterende kaarten bij de niet-gekozen truck af en start een volgende ronde met de speler die als laatste een truck nam. 

De symbolen op de kaarten :
Zo lang je slechts één symbool hebt verzameld van een bepaald dier of verkoopstand, is het symbool nog nutteloos. Komt er echter een tweede symbool zichtbaar in dezelfde rij (dieren of verkoopstand) dan wordt de eigenschap van het symbool uitgevoerd. De bliksemschicht zorgt ervoor at je 1 minpunt moet nemen (de dieren maken ruzie). Het hartje zorgt voor een kweekprogramma, neem de kaart uit de voorraad (indien nog beschikbaar, anders pech) en leg ze bij in je rij van het bewuste dier. De vierkantjes zorgen ervoor dat je een onmiddellijk een dier of verkoopstand uit de aflegstapel mag nemen en in de bewuste rij plaatsen. Indien je hierdoor terug een symbool activeert voer je dit ook uit (behalve een vierkantje). De symbolen op de verkoopstand leveren telkens een munt op als je er 2 van hebt verzameld. Een derde symbool verzamelen is dan weer negatief en levert je een minpunt op. Bovendien moet je de kaart onmiddellijk afleggen. 

Zo gauw de spelers in totaal zoveel dieren van een soort hebben verzameld als staat aangegeven op de zootegel, volgt er een tussentelling.  De speler die het meeste dieren van die soort heeft, krijgt de bovenste beloningsfiche (en eventueel een munt, indien afgebeeld op de fiche). De zootegel wordt omgedraaid, zodat duidelijk is dat hij al gewaardeerd werd gedurende het spel. Bij gelijkstand vindt de score nog niet plaats, maar als er ooit een meerderheid wordt gecreëerd, is er wel een telling. Voor de verkoopstanden geldt hetzelfde, maar hier probeer je als unieke speler alle kleuren (4 kleuren) te verzamelen. Ben je de eerste die hierin slaagt, krijg je de beloningsfiche. 

Nadat het spel is afgelopen krijg je nog 1 puntenfiche voor elke diersoort waarvan je er het meeste hebt. Bij gelijkstand krijgt niemand het punt. Voor elke 2 munten ontvang je ook 1 punt. Tel nu je beloningsfiches op bij deze puntenfiches en trek de strafpunten eraf. De speler met het meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld.  Indien nog gelijk wordt de overwinning gedeeld.

Titel : Zooloretto duell
Auteur : Michael Schacht
Uitgeverij : Abacusspiele
Aantal spelers : 2
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 8+

16-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
15-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chickwood forest (Zoch verlag)


In Chickwood forest kruip je in de rol van Robin Rooster, de haan die steelt van de rijken en geeft aan de armen. En als het even kan hier ook de nodige winst uithaalt. Je gaat buit vergaren, heldendaden verrichten, zwaar bewapende burchten bestormen en aalmoezen geven aan de armen. De speler die dit het beste doet, wint het spel.
Het spel bestaat uit maar liefst 165 kaarten en 75 aalmoesblokjes (in de vijf spelerskleuren).

Verwijder bij aanvang van het spel de kaarten die niet deelnemen voor het spelersaantal en de vijf kaarten voor de variant als je deze niet wenst toe te voegen. Elke speler krijgt z'n aalmoesblokjes en alvast 3 kaarten op handen (4 bij 2 spelers). De stad/bos-kaarten worden geschud en als speelveld klaargelegd (3x3 of 2x3 bij 2 spelers). De kasteelkaarten worden op waarde (1-6) gesorteerd en als trekstapels klaargelegd (je gebruikt 1-4 bij 3 spelers, 1-5 bij 4 spelers en 1-6 bij 6 spelers, bij 2 spelers gebruik je de kaarten 1-3 op hun nachtzijde, achterkant). Neem de bovenste kaarten van elke stapel en verdeel ze willekeurig onder de spelers, de waarde geeft ineens de speelvolgorde aan. De spelers leggen deze kaart open voor zich neer.

Een speelronde bestaat telkens uit 3 fasen :
1) Onderzoek de kastelen : In speelvolgorde spelen de spelers om beurten één kaart bij één van de openliggende kastelen. De kasteelkaart geeft telkens aan of een kaart open of gesloten in de kolom moet worden aangelegd. Ook het aantal kaarten dat bij een kasteel kan worden gelegd, staat op de kaart afgebeeld (kasteel 1 = 2 kaarten, kasteel 2 = 3 kaarten, ...). 

2) Steel de buit : In speelvolgorde kies je één kasteel uit en neem je alle daarbijgelegde kaarten mee. Leg de kasteelkaart op je oude kaart, deze bepaalt de speelvolgorde voor de volgende ronde. Leg alle buitkaarten open voor je neer en sorteer ze. Sommige kaarten leveren een onmiddellijk voordeel op dat je direct uitvoert. Je kan elk kasteel maar één keer aanvallen, het is echter wel toegelaten om een kasteel aan te vallen waar geen buitkaarten gespeeld zijn.

3) Geef aalmoezen : Tel de waarde van al de aalmoeskaarten bij elkaar op die je in deze ronde hebt verworven. Je mag het totaal aan aalmoesblokjes op de kaarten in het speelveld gaan plaatsen. Let wel, je mag enkel op de stadskaarten blokjes leggen, niet in het bos. Je legt blokjes van boven naar onder en van links naar rechts. Je volgende blokje moet telkens op een kaart gelegd worden die orthogonaal grenst aan de vorige kaart en je mag niet terugkeren naar een kaart waar je reeds was. Blokjes die je niet kwijt kan, blijven in je voorraad. Bossen zijn niet toegankelijk en je kan er ook geen blokjes plaatsen. De aalmoeskaarten worden nadien afgelegd.

Nadat iedereen z'n beurt heeft uitgevoerd, worden resterende buitkaarten bij kastelen afgelegd en krijgt elke speler terug 3 handkaarten voor de volgende ronde. 
Zo gauw er onvoldoende kaarten zijn om aan de spelers uit te delen eindigt het spel en worden de punten geteld. De speler met de meeste punten wint het spel.




Scoren van je buitkaarten :
- Heb je een "betrapt"-kaart voor je liggen, moet je een schatkaart verwijderen waarvan je er het meeste hebt
- De schatkaarten worden per soort gesorteerd. Diegene waarvan je er het meeste hebt, krijg je de waarde aan positieve punten. De andere schatkaarten leveren je allemaal één minpunt op per kaart
- De outfits leveren je 5 punten op als je er één exemplaar van hebt, heb je er één dubbel, dan levert deze je nul punten op
- De juwelen leveren hun waarde op
- De meid levert je 1 punt op voor elke soort van buitkaart die je verzamelde (soorten schatten, soorten juwelen, soorten outfits) 
- De bewakers leveren je 3 minpunten op

Scoren van je kastelen :
- Tel de waarde van je kastelen bij elkaar op, dit is je score

Scoren van de steden :
- Check welke beloningen vrijkomen op elke stadskaart. Een rij waarin een aalmoesblokje ligt, is opengespeeld en wordt uitgereikt
- De speler met de meeste blokjes op een kaart, krijgt de grootste beloning, de tweede de tweede, ... Bij gelijkstand wint de speler die als laatste een blokje plaatste

Titel : Chickwood forest
Auteur : Matt Loomis
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

15-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
14-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kimono (Zoch verlag)


Kimono is de Zoch versie van Zooscape. Het spel is identiek, men heeft er enkel een ander thema opgeplakt. Het toeval wil dat ik beide spellen uit Essen heb meegebracht, dus bij deze twee vliegen in één klap in deze beschrijving.

In het doosje vinden we 87 kaarten (56 curiosa, 9 goud, 9 actie, 10 kimono, 1 leerling, 1 zak, 1 vuilbak), 12 keuzeschijfjes (in 6 spelerskleuren), 1 meestermeeple en 2 groepsfiches. Leg de kimonokaarten als trekstapel klaar. Schud de marktkaarten (curiosa, goud en actie) en vorm vijf trekstapels (9/13 kaarten bij 3-4/5-6 spelers). Leg de zakkaart links (resterende kaarten worden hierop gelegd) van de stapels en de vuilbakkaart rechts ervan. Elke speler krijgt 2 keuzeschijven en de startspeler neemt de meestermeeple, de leerlingkaart en de 2 groepsschijven. 

Het spel verloopt over vijf ronden die identiek verlopen. De spelers proberen de juiste combinatie aan kaarten te verzamelen om zo veel mogelijk punten te scoren. De curiosakaarten tonen hoeveel keer de kaart voorkomt in de stapel, hoe vaak je ze mag verzamelen en hoeveel punten ze waard zijn aan het einde van het spel. Actiekaarten laten je toe om onmiddellijke effecten uit te voeren zo gauw je de kaart wint en goudkaarten leveren gewoon punten op aan het eind. 

Een ronde bestaat telkens uit 3 fasen :
1) Voorbereiding : de meester neemt de eerste trekstapel en legt de kaarten in een lange rij uit (zonder de volgorde te wisselen). 

2) Marktfase : de meester verdeelt de rij in twee groepen door de kaarten wat uit elkaar te schuiven (zonder de volgorde te veranderen). Een groep moet uit minstens één kaart bestaan. De meester legt de groepsschijven boven groep 1 en 2. Tenslotte legt hij de leerling kaart op een gekozen plaats in één van de twee groepen.
Alle spelers (ook de meester) kiest dan één van z'n keuzeschijven en legt deze gedekt voor zich neer. Als iedereen heeft gekozen, worden de schijven omgedraaid en kunnen er zich drie situaties voordoen :
- niemand koos een groep : de kaarten worden op gedekt op de vuilbakkaart gelegd
- één speler koos een groep : de speler krijgt alle kaarten, legt ze open voor zich neer per soort en voert eventuele actiekaarten onmiddellijk uit
- meerdere spelers kozen een groep : afhankelijk van volgende situaties gebeurt het volgende :
* de groep bestaat uit één kaart : elke speler die deze groep koos, krijgt een kimonokaart van de trekstapel en de gekozen kaart wordt op de vuilbakkaart gelegd
* de groep bestaat uit meer kaarten : de meester deelt de groep weer in 2 en de betrokken spelers maken wederom een keuze  

3) Ledigen van de vuilbak : op het einde van een ronde, nadat alle spelers kaart(en) hebben gewonnen, wordt ook de functie van de leerling uitgevoerd. De leerling kaart kan bij een speler liggen of niet. In het eerste geval neemt de speler alle kaarten uit de vuilbak bij zich, legt ze per soort en voert eventuele actiekaarten uit. Bovendien wordt de speler startspeler voor de volgende ronde.  Indien de kaart niet bij een speler ligt, blijven de kaarten in de vuilbak en wordt de volgende speler (kloksgewijs) de nieuwe startspeler.

Na vijf ronden volgt er een slottelling waarbij je scoort voor je verzamelde curiosa, goud en puntenverlies lijdt door brandkaarten (soort actiekaart).
- punten per curiosakaart als je niet over de limiet gaat
- 1 strafpunt per curiosakaart waarvan je er teveel verzamelde
- punten per goudkaart volgens afgebeeld aantal goudklompjes
- 4 strafpunten voor elke brandkaart

Actiekaarten :
- brandkaart : 4 strafpunten 
- gelukskat : trek één kaart van de trekstapel (die op de zakkaart ligt) en leg ze in je vitrine 
- breekkaart : leg 2 van je curiosekaarten af
- kopieer : plaats deze kaart in een rijtje van je curiosa die je het meeste hebt, deze telt als een joker

Titel : Kimono
Auteur : Hisashi Hayashi
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 10+

14-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
13-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schüttel's (Zoch verlag)


Oorspronkelijk waren de gnomen een stelletje luiwammesen. Tot er op een dag een tovenaar langskwam met z'n magische schudbeker. Het schudde de gnomen eens danig door elkaar, zodat ze wel naarstig aan de slag gingen ... en hij deed hierbij natuurlijk zeker z'n economische voordeel. Het is nu aan ons, de spelers, om ons voordeel te doen aan de werkkracht van de gnomen. 

In de doos vinden we speelgeld, 60 goederen in 6 kleuren, 15 gnomen in 3 kleuren, een gnomenbeker en een gnoomvanger en een dubbelzijdig speelbord (afh. aantal spelers). De gnomen worden in de beker gestopt en de gnoomvanger wordt samengesteld. In het midden van het speelbord (markt) wordt 40 geld klaargelegd. De spelers krijgen elke 400 geld en 10 goederen. De speler die als laatste een beker in z'n handen had, begint het spel, daarna wordt er kloksgewijs verder gespeeld.

Als je aan de beurt bent, neem je de beker met gnomen en schudt je ze in één vloeiende beweging in de gnoomvanger. Er moet minstens één gnoom uit de beker vliegen. Het aantal gnomen die uit de beker vliegen zullen de actie bepalen die je mag ondernemen. Je mag niet "dubbel-shaken", dit kost je 40 geld aan de markt en je beurt beëindigt onmiddellijk.  

Voer de actie uit die overeenkomt met het aantal gnomen dat er uit de beker zijn gevlogen :
* ongelukkige gnoomplaatsen (1/3/15 en 7) : Indien je 1/3/15 gooit, moet je 40 geld betalen aan de markt. Gooi je er 7 moet je één van je grondstoffen uit een gebouw verwijderen. Indien je nog geen goed in een gebouw had, verwijder je er één uit je voorraad naar de ongebruikte opslagplaats op het bord.
* werkhuizen (4,5,6,8,9,11,12) : zet je gnomen aan het werk in de apotheek, de pottenbakkerij, de smidse, de klerenmaker, de juwelier, de schrijnwerker of de bakkerij. Je gaat goederen plaatsen OF goederen verkopen. Plaats een goed op de laagste waarde van het desbetreffende werkhuis. De goederen die er al stonden verhogen in waarde. Duw je een goed van de hoogste waarde, gaat deze naar de ongebruikte opslagplaats op het bord. Als je ervoor opteert om goed(eren) te verkopen, verwijder je jouw goederen uit de rij en ontvang je het geld. Zet je goederen op de ongebruikte opslagplaats. De resterende goederen in de rij zakken in waarde. 
* gelukkige gnoomplaatsen (2,10,13,14) : ontvang het voordeel van de locatie.
- 2 = waarzegger : plaats een goed op een werkhuis naar keuze
- 10 = taverne : zet een goed op de taverne en ontvang van de medespelers 10/20/30/... indien je er de 1ste/2de/3de/... aanwezige bent 
- 13 = bank : plaats een goed op de bank (indien je er nog geen goed hebt) en betaal 10 aan elke andere speler. Heb je er al wel een goed, dan ontvang je 30 geld van de andere spelers en plaats je je goed op de ongebruikte opslagplaats.
- 14 = markt : neem al het geld uit de markt en leg er terug 40 vanuit de voorraad

Indien een speler geen geld meer kan betalen, wordt het verschil bijgepast uit de voorraad. 
Vanaf het moment dat 2 spelers geen goederen meer hebben OF alle voorraadplaatsen gevuld zijn met goederen eindigt het spel en wint de speler met het meeste geld.





Titel : Schüttel's
Auteurs : Bernard Lach & Uwe Rapp
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+ 

13-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
12-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Café fatal (Zoch verlag)


In het café van Matilda komen de mensen niets te kort. De tafels kreunen er onder het gewicht van de kaas, pizza en taart. Het spel hanteert het dobbelsysteem dat we kennen vanuit (Sh)it happens en Vegas, waarbij spelers elke ronde hun dobbelresultaat op een tafel gaan plaatsen. Als iedereen z'n dobbelstenen opgebruikt heeft, worden de lekkernijen uitgedeeld en leveren deze punten op. Het spel eindigt zo gauw een speler 40 of meer punten heeft of alle eten opgebruikt is.

In de doos vinden we 13 tafeltegels, 60 stukken eten (30 kaas, 20 pizza, 10 taart), 1 zakje en 30 dobbelstenen (in de vijf spelerskleuren). 
Bouw het speelveld op zoals aangegeven in de spelregels (afh. aantal spelers). Al het eten wordt in de zak gestopt en de spelers nemen de dobbelstenen in hun kleur.
De hongerigste speler is de startspeler. 

Voorbereiding van een ronde :
- leg 1 etensfiche op elke tafel, willekeurig uit de zak getrokken (ook al liggen er nog stukken van de vorige ronde)
- de startspeler gooit 2 dobbelstenen en legt op de tafel(s) met de gegooide waarde een extra etensfiche

Actiefase : 
Om beurten gooien de spelers hun dobbelstenen en plaatsen ze ze op de tafels.
Je neemt alle dobbelstenen van éénzelfde waarde uit je worp en plaatst deze op een tafel.
Na je eerste worp plaats je de dobbelstenen op een tafel naar keuze.
Bij elke volgende worp moet je op een aangrenzende tafel plaatsen (orthogonaal).
Hou rekening met de volgende zaken :
- op één tafel mag je slechts dezelfde waarde aan dobbelstenen hebben (je mag er dus in verschillende ronden bijleggen, maar enkel met dezelfde waarde)
- de waarde van jouw dobbelstenen mag verschillen met die van andere spelers
- indien je reeds een bepaalde waarde hebt gelegd, mag je diezelfde waarde niet op een andere tafel leggen 

Verdeelfase : 
Zo gauw alle dobbelstenen zijn geplaatst, wordt voor elke tafel met dobbelstenen de etensfiches vergeven :
- de speler met de meeste dobbelstenen op een tafel wint alle fiches
- bij gelijkstand wint de speler met de hoogste waarde alle fiches
- indien ook dit hetzelfde is, blijven de fiches gewoon op de tafel liggen
Leg de fiches voor je neer en vorm cirkels van etenswaren van eenzelfde soort, want deze leveren extra punten op.
Elke losse fiche levert 1/2/5 punten op voor kaas/pizza/taart. Eens je er een cirkel mee kan vormen verdubbelen de punten naar 10/20/50.

Einde van de ronde :
De spelers nemen hun dobbelstenen terug en de volgende speler wordt startspeler. 

Titel : Café fatal
Auteurs : Brett J. Gilbert & Trevor Benjamin
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 3-5
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+

12-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
11-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Targets (Zoch verlag)


Elke speler heeft 3 dobbelstenen, die probeer je naar de drie doelen te schieten om punten te scoren. De eerste speler met vier punten wint het spel. Simpel,  toch?
In het doosje vinden we 3 doelschijven, 6 voetstukschijfjes, 18 dobbelstenen (in 6 kleuren), 24 overwinningspuntblokjes en 3 scoreschijven (zonder gat in het midden).
Leg de drie doelschijven in het centrum van de tafel, zorg ervoor dat ze minsten een dobbelsteen uit elkaar liggen. Elke speler neemt een voetstuk en 3 dobbelstenen in z'n kleur en plaatst een torentje (voetstuk met daarop 3 dobbelstenen) op zo'n 20 cm van de doelschijven. De overwinningspuntblokjes en scoreschijven leg je nog terzijde.

Om beurten, vertrekkende van de speler met de grootste handen, schiet je je bovenste dobbelsteen naar de doelschijven. Laat de dobbelsteen liggen waar hij landt, tenzij je een fout maakt. Indien je een fout maakt, verlies je een dobbelsteen. 

FOUTEN :
- je dobbelsteen valt van de tafel (zelfs als je door een ander van tafel wordt geduwd). Leg de dobbelsteen onder je voetstuk
- je dobbelsteen schuift ipv te rollen. Leg de dobbelsteen onder je voetstuk
- je schiet 2 dobbelstenen ipv 1. Kies één van beide dobbelstenen en leg onder je voetstuk
- je duwt je ganse stapel om. Kies één dobbelsteen en leg onder je voetstuk

DUBBELS :
Je mag volledig vrijblijvend "dubbel!" roepen als op het einde van een beurt 2 van jouw geschoten dobbelstenen dezelfde waarde tonen. Je neemt dan één van beiden terug op je stapel en kan deze ronde dus één keer meer schieten. Let wel, dit is absoluut niet verplicht en kan in je eigen beurt of die van een andere speler geroepen worden. De dobbelstenen die nog op je toren liggen, tellen niet mee voor dubbels.

DOOD CENTRUM :
Indien je een dobbelsteen in het centrum van een doelschijf kan schieten, zodat de dobbelsteen de tafel raakt (door het gaatje), dan scoor je onmiddellijk één punt. Neem een overwinningspuntblokje en plaats de bewuste dobbelsteen onder je voetstuk. Ook wanneer een andere speler je in het doel schiet, hanteer je de bovenstaande werkwijze.

Nadat alle spelers hun dobbelstenen hebben afgeschoten en er geen "dubbel" meer wordt uitgeroepen, eindigt de lopende ronde. Vanaf de tweede ronde scoren de spelers met een scoreschijf onder hun voetstuk nu een punt per scoreschijf en leg je de schijf terug terzijde. Je krijgt deze schijven als aan het einde van een ronde (en na het geven van de punten) als je de hoogste unieke score aan dobbelstenen op een doelschijf hebt. Leg de scoreschijven onder je voetstuk(ken). 
Vanaf het moment dat er scoreschijven onder de voetstukken van spelers liggen kan je ook gaan mikken op deze schijven. Dit kan erg winstgevend zijn, want je neemt alle scoreschijven in één keer af van de aangevallen speler. Je legt de scoreschijven onder jouw voetstuk en kan er op het einde van de ronde dus punten voor scoren. In het zeldzame geval dat meerdere speler tegelijkertijd een succesvolle aanval uitvoeren (doordat je tegen een andere dobbelsteen schiet en beiden op de scoreschijf terechtkomen), wint de speler met de dobbelsteen met de hoogste waarde. Wanneer je een toren van een tegenstander omver schiet, wordt er één dobbelsteen van onder het voetstuk geplaatst en de rest terug op een toren gezet.



De speler die als eerste vier overwinningspunten weet te scoren, wint het spel.

Titel : Targets
Auteur : Wilfried Fort
Uitgeverij : Zoch verlag
Aantal spelers : 2-6
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 7+

11-11-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (70)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • My story (Homosapiens Lab)
  • Indian summer (Edition Spielwiese)
  • Harvest island (Big Fun Games)
  • Feelinks (Act in games)
  • Zooloretto duell (Abacusspiele)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!