IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
Online webshop uit Oostende (aanrader voor Ameritrash!)
Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Unearth
Unearth (Brotherwise games) :

+ de illustrator heeft een fraaie wereld gecreëerd met z'n abstractere tekeningen
+ de "delver"kaarten zijn een leuk hebbedingetje, dus een keer een ruïnekaart niet winnen is geen ramp
+ hoog of laag gooien met de dobbelstenen, elk voordeel heeft z'n nadeel en omgekeerd in dit spel
+ qua speelduur heeft dit spel zeker een sweetspot
+ er is voldoende verscheidenheid in wonderen en elk spel zullen er anderen tevoorschijn komen
+ de strijd is enorm spannend, ga je vooral voor wonderen of eerder voor ruïnekaarten, de scores zijn uitgebalanceerd
+ de keuze tussen de diverse dobbelstenen is een leuk spelmechanisme, je gaat toch wel wat keuzes moeten maken, qua kaart-, dobbelsteen- en ruïnekaartkeuze

- aan het eind van het verhaal werd bij ons het verschil gemaakt door de wonderen die je trok, als je geluk hebt is je klein wonder 4 punten waard,
anders 2, deze geluksfactor had ik er liever uitgehaald (bv. de fiches in waarde leggen en eerst komt, eerst maalt, dan kan je erop spelen)
- qua herspeelbaarheid weet ik ook niet of elk spel wel verschillend genoeg zal blijven
- de laatste ronden van het spel konden we nog enorm uitbreiden aan onze wonderen, en speelden we naar mijn aanvoelen enkele ronden te lang

Conclusie : Unearth neemt je mee naar een uniek universum. Als je het spel op tafel legt, zal dit ongetwijfeld niet onopgemerkt voorbij gaan. Het spel ziet er niet alleen goed uit, het speelt ook erg leuk en vlot. De "delver"kaarten maken het spel een stukje dynamischer en stellen je in staat om wat tegen de basisregels te zondigen en fijne zaakjes te doen. Deze kaartjes zorgen er tegelijkertijd wel voor dat je het spel niet op tafel kan gooien met jongere kinderen, want daarvoor is de taalbarrière te groot. Voor het overige is dit spel uiterst toegankelijk en zou het zo maar kunnen passen in de reeks van Splendor en Century, een luchtig dobbelspel waarbij je worp sowieso z'n voordelen heeft, aan jou om er het beste mee te doen. Mij heeft dit spel zeker weten bekoren, vooral door z'n spelontwerp. Men is op een zeer creatieve manier omgegaan met de dobbelstenen, zowel het gebruik ervan als de diversiteit aan dobbelstenen. Het artwork is zoals gezegd erg fraai en bevordert zeker het speelgevoel. Unearth lijkt me een spel dat zeker nog meer op tafel zal komen, is solide, maar misschien wel een tikje te weinig divers om in de top van mijn spellenrangschikking te komen in z'n categorie.

26-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
25-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pixie Queen (Game Brewer)


Vandaag presenteren we een spel dat we graag wat extra onder de aandacht willen brengen. Enerzijds omdat dit de eerste telg is van uitgeverij Game Brewer, dat het levenslicht zag dankzij een geslaagde KS-campagne. Anderzijds omdat we de eer en het genoegen hebben gehad om het prototype meer dan een jaar geleden al gespeeld te hebben. Game Brewer is een tamelijk jonge Belgische uitgeverij, gevestigd in Turnhout en daardoor de meest nabijgelegen uitgeverij voor mij persoonlijk. 
We willen hen een hart onder de riem steken, omdat ze fantastisch goed bezig zijn, zowel met de spellen die ze uitgeven in eigen beheer als het aanschaffen van licenties van spellen uit het buitenland. We hopen dat ze hun bedrijf kunnen laten groeien en ons vooral kunnen blijven verblijden met erg goede spellen. 

We bijten vandaag de spits af met hun eigenste "Pixie Queen". Wat onmiddellijk opvalt, ook al bij het prototype, is het absoluut fantastische artwork. Als je deze cover niet mooi vindt, dan weet ik het persoonlijk niet meer. Bovendien wordt dit artwork doorgetrokken op het speelbord, de zichtschermen en het kartonnen materiaal. Het houten materiaal moet er overigens niet voor onderdoen, dankzij de succesvolle KS mogen we ons verheugen op Pixie-meeples, appeltjes, broodjes, honingpotten, zilveren en gouden blokjes. Ook de gebruikte dobbelstenen zijn van hoogwaardig materiaal en een exclusieve print op het buideltje maakt het geheel helemaal af. Op deze manier heb ik eigenlijk ook al een overzichtje gegeven van het materiaal dat je in de doos vindt, tijd dus om een spel op te zetten en u mee te nemen naar de wondere wereld van de Pixies.



Pixies zijn kleine, mythologische wezens die hun leven doorbrengen met stelen en bedriegen van de mensen. Ze doen dit hoofdzakelijk om hun boosaardige koningin te behagen, want als ze niet aan haar grillen en verlangens tegemoet komen, worden ze onherroepelijk in de kerker gegooid. Je gaat in het spel dan ook proberen om op een goed blaadje te staan bij die boosaardige overste. Slijm jezelf een weg naar het hof, steel de nodige grondstoffen en gooit jezelf op de zilver- en goudproductie om in haar gratie te komen. Tijdens het spel zal je voortdurend gestraft worden en negatieve punten oplopen, pas op het einde van het spel wordt echter de slotsom gemaakt en hopelijk eindig je dan toch in de positieve punten. 

Het spel loopt over verschillende ronden, tot of alle beloningsfiches met gouden punten opgebruikt zijn of er 7 ronden zijn gespeeld. 
Een ronde wordt dan weer opgedeeld in 5 fasen :

1) Steelfase : in deze fase wordt de nieuwe speelvolgorde vastgelegd (behalve in de eerste ronde). Daarna ontvangen alle spelers de grondstoffen van de plaatsen waar hun pixies op het speelbord staan. Ook voedselfiches leveren extra grondstoffen op zoals aangegeven op de fiche. De speler met de permanente vaardigheid om 1 zilverblokje te stelen, neemt dit blokje ook in deze fase. 

2) Actiefase : in deze fase zetten de spelers in speelvolgorde hun actieschijven in op het speelbord, een typisch worker-placement-gedeelte. Per beurt moet een speler 1 of 2 schijven inzetten en de desbetreffende actie onmiddellijk uitvoeren. Sommige actieplaatsen vragen 1 actieschijf, anderen 2 of een combinatie van een willekeurige pixie en 1 actieschijf. Tenslotte zijn er nog actieplaatsen die specifiek voor één speler zijn, dit wordt aangegeven door de spelerskleur. Een actie die je niet kan uitvoeren, mag je NIET kiezen. Als je geen actie wil uitvoeren, mag je passen, maar ontvang je 5 strafpunten. Als al je actieschijven gebruikt zijn, val je uit de lopende fase en zo gauw iedereen klaar is, eindigt deze fase. Neem daarna alle schijven terug van het bord vooraleer te beginnen aan de volgende fase. (uitleg acties, zie onder)

3) Offerfase : in deze fase gaan de spelers trachten tegemoet te komen aan de grillen van de koningin. De meest links rondefiche wordt opengedraaid. Deze fiche geeft aan welke grondstof de koningin wil hebben (brood, appel of honing). Alle speler nemen uit hun persoonlijke voorraad een bod in handen. Je mag wel slechts één soort offeren : het correcte (gevraagde) voedsel, zilver of goud (want dit wil de koningin altijd wel). De spelers houden hun gesloten vuist met bod boven tafel tot iedereen klaar is en openen gelijktijdig hun hand. (de speler die de eigenschap "dubbel offer" heeft, mag 2 soorten bieden door met de twee handen een bod uit te brengen) 
- een speler die niets offert, om welke reden dan ook, ontvangt 5 strafpunten
- een speler die voedsel offert die de koningin niet vraagt, ontvangt ook 5 strafpunten
- alle offers van correct voedsel, goud en zilver worden in dank aanvaard door de koningin en gaan in de algemene voorraad
- als één speler het juiste voedsel heeft geofferd, volgt er een beloningsfase
- als niemand het juiste voedsel heeft geleverd, degradeert de speler die als laatste staat in het volgordespoor één van z'n actieve pixies naar de mijn en wordt de beloningsfase overgeslagen en enkel nog strafpunten uitgedeeld

4) Beloningsfase : enkel van toepassing als iemand het juiste voedsel heeft geofferd in de offerfase
- spelers die zilver hebben geofferd zetten hun marker een stap vooruit op het zilverspoor. De speler die het meeste zilver schonk zet een extra stapje
- idem voor het geofferde goud
- spelers die het juiste voedsel leverden, mogen hun pixies promoveren op het speelbord, vertrekkende vanuit hun eigen basis, richting het kasteel van de koningin. Je promoveert volgens de speelvolgorde. Ze mogen net zoveel stappen zetten als het aantal grondstoffen dat ze offerden. Elke promotiestap gaat naar een hoger gelegen actieplaats (met handsymbool). Indien er geen plaats vrij is, kan je een pixie van een andere speler verdrijven door een appel te betalen. Een pixie die tot aan het kasteel geraakt, krijgt een beloningsfiche "trouwe dienaar" met hoogste waarde en zet je de pixie daar (kan maar éénmaal in een ronde gebeuren)

5) Strafpuntenfase : de koningin gaat controleren of alle pixies wel hard genoeg werken.
- 1 strafpunt voor 1 slaaf die nog in de mijn staat, 2 strafpunten voor 2 of meer slaven in de mijn (slaaf = een pixie in de mijn)
- strafpunten voor de positie op het zilver- en goudspoor (enkel de bovenste plaatsen leveren geen strafpunt of zelfs een pluspunt op)

Zo gauw het spel ten einde is, door één van de bovenstaande voorwaarden, volgt een eindwaardering :
- behaalde strafpunten blijven gewoon behouden
- beloningspunten op fiches worden terug bijgeteld op het scorespoor
- voor elke zwarte steen in de eigen mijn krijg je nog 1 strafpunt (je kan nog brood inleveren om stenen te verwijderen)
- de resterende grondstoffen worden nog bekeken, de speler met de meeste grondstoffen van een soort krijgt 3 strafpunten (je had maar moeten offeren aan de koningin!)

De speler met de meeste punten (of minste strafpunten) wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste "trouwe dienaars". Indien nog gelijk wint de speler die als eerste een "trouwe dienaar" had.


(foto : Henk Rolleman)

De acties zijn op zich allemaal erg duidelijk. De gebruikte symbolen zijn goed gekozen en spelen erg intuïtief.
- neem 2 appels, 2 honingpotten of 2 broden uit de voorraad
- neem 2 zilver uit de voorraad
- promoveer 1 van je pixies 1 stap (mag niet gebruikt worden om een trouwe dienaar te maken)
- ruil tot 7 grondstoffen van 1 soort in tegen evenveel van een andere soort
- zet zilver om in goud (de kostprijs hiervoor staat aangegeven op het zilver/goudspoor)
- neem de bovenste voedselfiche en leg op je zichtscherm (deze levert je inkomsten op in de steelfase)
- neem de dubbel offer-fiche en leg op je zichtscherm (in de offerfase mag je nu 2 soorten offeren; voedsel en zilver OF voedsel en goud OF goud en zilver)
- neem de kijken-in-de-buidel-fiche (als je stenen moet trekken uit de zak, mag je bij het eerste blokje gaan kijken in de zak en een steen naar keuze nemen)
- neem de gratie-fiche (wanneer een pixie van jou naar de mijn zou moeten degraderen, kan je deze fiche inruilen om dit te voorkomen)
- werp met de strafdobbelsteen en verdeel deze strafpunten onder je tegenspelers
- betaal 1 goud om 1 stap vooruit te zetten op het goudspoor of betaal 1 zilver om 1 stap vooruit te zetten op het zilverspoor
- gooi met de casinodobbelsteen en neem de afgebeelde beloning (voedsel of 2 zilver of 1 goud)
- beroof een pixie van een tegenspeler en neem de grondstoffen af die staan afgebeeld bij het veld van de pixie
- graaf in de mijn, trek een aantal blokjes uit de zak gelijk aan het aantal pixies in je mijn (zilver en goud leg je achter je scherm, zwarte stenen leg je in de mijn en kunnen pixies vastketenen, zodat ze niet meer kunnen promoveren). Je kan op eender welk moment brood offeren om zwarte stenen uit je mijn te verwijderen uit het spel. 
- ruil fiches (voedselfiches, éénmalige voordelen of permanente voordelen), want je kan er slechts één van elke soort behouden. Deze ruil kan met een tegenspeler of met het speelbord
- grondstoffen verwijderen of nemen : verwijder 3 grondstoffen naar keuze OF neem 1 appel OF neem 1 brood OF neem 1 honing
- kopieer een actie die reeds bezet is : de eerste speler die dit doet krijgt 1 strafpunt, de 2de en 3de speler 2 strafpunten en de 4de en 5de speler 3 strafpunten
- tussentijds offer : leg de gevraagde grondstoffen af, verhoog het bod door nog één grondstof toe te voegen en neem de laagste beloningsfiche. 
- speelvolgorde wijzigen : betaal met honingpotten, voor elke honing schuif je jouw volgordesteen 1 plaats naar links op het volgorde spoor
- promotievoorrang : plaats je grote volgordesteen helemaal naar links, hiervoor moet je wel al je resterende actieschijven afgeven  

Titel : Pixie Queen
Auteur : Rudy Seuntjens
Uitgeverij : Game Brewer
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60-120 min.
Leeftijd : 12+

25-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
24-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klondike rush (Red Raven Games)


Klondike rush is een nieuwe creatie van Ryan Laukat, de auteur en illustrator van Red Raven Games. We moeten bekennen dat we grote fan zijn van z'n spellen City of iron, Above & Below en Near & far. Dit keer kiest Ryan voor een héél ander universum en een totaal ander spelconcept. In Klondike rush gaan de spelers aan het bieden om rond te reizen in het witte landschap, de nodige grondstoffen te verzamelen en de broodnodige contractjes te vervullen. De spelers zullen de ganse tijd hun budget goed in het oog moeten houden. Er dienen financiën te zijn om mee te bieden op de aandelen, maar ook verplaatsingen kosten je centen. Let er zeker goed op dat je niet bankroet gaat.

In de doos vinden we een fraai geïllustreerd speelbord, 32 contractkaarten, 5 laatste bieding-kaarten, 60 geldkaarten, 1 sneeuwbeest-kaart, 36 mijnbedrijf-kaarten, 5 voordeelkaarten, 1 dorpfiche, 35 jaagfiches, 1 sneeuwbeestfiguur en 48 mijnfiguren. Leg het speelbord in het midden van de tafel en leg de dorpfiche op een cirkel naar keuze op het speelbord (voor je eerste sessies wordt aangeraden om ergens centraal te starten). Schud alle jaagfiches gedekt en plaats op elke cirkel op het speelbord een open fiche. Schud de mijnbedrijf-kaarten (verwijder er enkele als je met minder dan 4 speelt, staat aangegeven met een 4+). Schud ook de contractkaarten en geef elke speler er alvast 2. Je houdt deze kaarten geheim voor je tegenspelers. Elke speler krijgt ter waarde van 30 dollar aan geldkaarten. Elke speler krijgt een voordeelkaart voor zich. Plaats de sneeuwbeestkaart naast het speelbord, ook de mijnfiguren vormen een voorraad. Je plaatst alvast 1 mijnfiguur van elke kleur op de dorpfiche (van hieruit gaan we uitbreiding met onze mijnbedrijven). Leg alvast één mijnfiguur van elke kleur voor het spoor dat aangeeft hoeveel de mijnbedrijven waard zijn (bovenaan het speelbord). Leg een stapel van 15 en 10 dollar klaar naast het bord voor het einde van het spel. Kies een willekeurige startspeler die de sneeuwbeestfiguur voor zich zet.


Het doel van het spel is de rijkste mijn investeerder te worden. De speler met het meeste geld aan het einde van het spel wint. Indien alle spelers bankroet gaan, eindigt het spel onmiddellijk met een laatste uitbetaling (en dat kan in dit spel echt wel gebeuren). De speler met de sneeuwbeestfiguur is de actieve speler in een ronde. Hij trekt de bovenste kaart van de mijnbedrijf-stapel en legt ze open voor iedereen neer. Vertrekkende van de actieve speler mag iedereen een bod doen op de kaart. Je moet telkens minstens 1 dollar meer bieden. Een bod van nul dollar is niet toegelaten. Indien je niet wenst te bieden, pas je gewoon. De speler met het hoogste bod (na één biedronde) betaalt z'n bod aan de voorraad en neemt de kaart. Indien er een mijnsymbool op de kaart staat, plaatst de speler ook een mijnfiguur van de desbetreffende kleur op de kaart. Indien er een contractsymbool (krat) op staat, trekt de speler een nieuwe contractkaart. 

Na het bieden mag de actieve speler z'n mijnfiguren op het bord gaan bouwen. Je mag enkel mijnfiguren gebruiken die je op je mijnbedrijfkaarten staan. Je kan enkel bouwen op plaatsen waar nog geen mijnfiguur staat. De kosten worden gebaseerd op de verschillende wegen die je passeert vertrekkende van een mijnfiguur in dezelfde kleur. Indien er reeds 2 mijnfiguren staan aan de uiteinden van een weg, dan vallen de kosten van de weg standaard terug op 1 dollar. Nadat je de mijnfiguur hebt geplaatst, neem je de jaagfiche die er ligt en verzet je de mijnfiguur op het mijnbedrijfwaarde-spoor (bovenaan het speelbord).

Tenslotte mag de actieve speler ervoor opteren om z'n voordeelkaart in te zetten. Hij kan dit slechts één keer per spel doen. Je krijgt dan de verzamelde aandelen uitbetaalt, naar gelang de waarde van de mijnbedrijven aangegeven op het mijnbedrijvenwaarde-spoor. Daarna geeft de actieve speler de sneeuwbeestfiguur door aan de volgende speler links van hem. 

Gratis actie : een speler mag op eender welk moment, ook buiten je beurt als actieve speler, z'n contractkaarten vervullen door de gevraagde jaagfiches in te leveren en de opbrengsten uit de voorraad te nemen. Je laat je vervulde contracten netjes open voor je liggen. Je kan ook ten allen tijde 3 willekeurige jaagfiches afgeven voor 5 dollar, maar dit is niet echt een interessante ruil.


Wanneer de laatste mijnbedrijfkaart geveild is en de actieve speler z'n beurt eindigt, heeft elke speler nog één laatste beurt. In deze laatste beurt wordt er niet meer voor kaarten geboden, maar kunnen spelers nog mijnfiguren op het bord plaatsen en contracten vervullen natuurlijk. Na deze ronde krijgen alle spelers die nog een voordeelkaart hebben hun uitbetaling hiervoor. Tenslotte worden alle spelers nog een keertje uitbetaald. De speler met de meeste "sneeuwbeest"-fiches, krijgt de sneeuwbeest-kaart die 25 dollar waard is. De speler die de meeste contracten vervuld heeft, krijgt de 15 dollar die bij aanvang terzijde werd gelegd. De speler met het tweede meeste contractkaarten scoort nog 10 dollar. Bij gelijkstand wordt de opbrengst van voorgaande bonussen onder deze spelers verdeeld. De speler met het meeste geld wint het spel.

Titel : Klondike rush
Auteur : Ryan Laukat
Uitgeverij : Red Raven Games
Aantal spelers : 2-5
Speelduur : 60 min.
Leeftijd : 10+

24-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
22-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dice forge
Dice forge (Libellud) :

+ Libellud ... artwork ... kwijl, kwijl
+ het dice forging mechanisme dat we al kenden uit Rattlebones is een fijne bezigheid
+ ondanks de diverse trajecten dat de verschillende spelers volgden, was de eindscore zeer nauw en spannend
+ de eigenschappen van de kaarten zijn duidelijk, bovendien zijn er ook al geavanceerde kaarten voorzien voor nog meer dynamiek
+ de functionele inlay, het overzicht van het speelmateriaal, de duidelijke spelregels = TOP
+ het spel verloopt als een trein, eens je bezig bent, gaat het snoeihard
+ iedereen blijft betrokken aangezien je in de beurt van de actieve speler ook mag mee dobbelen

- het opstellen en opruimen van het spel wordt dan wel ondersteund door de functionele inlay, het duurt bijna even lang als het spel zelf
- het is en blijft dobbelen, ook al bouw je jouw dobbelstenen uit met magistrale combo's, als je ze niet gooit, ben je er weinig mee
- het is misschien ook wel een spel waarvan de herspeelbaarheid redelijk beperkt is, in het begin kan je nog kaarten gaan combineren, maar een uitbreiding qua kaarten zal zich waarschijnlijk wel opdringen
- in het begin klemmen de stukjes op de dobbelsteen nog wel wat, na een tijdje lukt het verwijderen ervan veel beter

Conclusie : Dice forge was de topper van onze vorige spellenavond. Het spel straalt en ademt gewoon schoonheid uit, het tactiele en visuele van het spel is fantastisch en nodigt uit tot spelen. Het spelmechanisme is tof (maar ondertussen ook niets super nieuw meer). Het spel verloopt supersnel en de negen of tien ronden vliegen werkelijk voorbij. Je bent steeds betrokken en zelfs met vier spelers kom je snel terug aan de beurt. De slotscores lagen bij ons belachelijk dicht bij elkaar, dus slecht dobbelen kan wel eens gebeuren, maar dat is voor iedereen zo. Een extra actie kunnen spelen op het gepaste moment lijkt een must, dus hier moet je zeker ook op focussen, opbouwen in de eerste helft van het spel, om nadien dominant kaarten aan te schaffen en overwinningspunten te sprokkelen. Er is ook wel wat interactie in het spel dat je bovendien kan opvijzelen door bepaalde kaartencombinaties al dan niet te gebruiken. Dice forge heeft zeker een plekje in ons hart veroverd. Het zal wel ten allen tijde vergeleken worden met Rattlebones en als ik dit moet doen, zeg ik kort door de bocht : Dice forge is fraaier, Rattlebones is gekker, maar in z'n core zijn beiden spellen echt wel meer dan oké.

22-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
21-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel
Die Burgen von Burgund - würfelspiel (Alea) :

+ een dobbelvariant die in mijn ogen een perfecte vertaling is van het bordspel
+ het spel is helemaal niet wat het bordspel is, enkel het artwork en enkele spelmechanismen blijven behouden
+ de blaadjes zijn erg fraai gedrukt
+ de potloodjes zitten netjes bij in het doosje (je moet dus niet naar de Ikea spurten)
+ het spel loopt eigenlijk erg vlot, ondanks het feit dat er wel wat gaande is
+ in tegenstelling tot de meeste dobbelspellen, heb je hier een zekere vorm van thema, niet enkel cijfertjes doorkruisen (waar niets mis mee is)
+ Feld en luchtige dobbelspellen zorgt toch telkens voor een "ander" gevoel, maar het werkt wel

- de blaadjes zijn fraai gedrukt, maar iets te donker, zodat je aanduidingen niet echt opvallen
- het is ook allemaal nogal klein op dat blaadje, petieterig
- voor een eenvoudig dobbelspelletje vergt het toch wat kunde om het spel vlot en goed uit te leggen (indien je het bordspel al speelde, ga je er zeker ietsje vlugger mee weg zijn)
- het is en blijft een dobbelspelletje, als je zin hebt in iets steviger, leg dan de grote broer op tafel aub, want die is fantastisch!
- vergeet je punten niet te noteren, want je kan niet gaan back-tracken, maak liefst ook geen foutjes in het afkruisen, want dan wordt het een onverzorgde boel

Conclusie : Dit is een dobbelspelletje dat zichzelf een 1 op 10 geeft qua moeilijkheid, ik kan hier in zekere zin inkomen als je het naar Alea-normen bekijkt, maar voor de gemiddelde speler gaat dit toch wel een uitdaging zijn. Je moet met enkele zaken rekening houden en je moet scherp zijn in het maken van je keuzes. Overroepen moeten we het zeker ook niet doen, eens je bezig bent, is het erg toegankelijk en loopt het allemaal wel. Het is en blijft een dobbelspelletje en soms maak je, achteraf bekeken, misschien een foute beslissing. In het spel komt het er gewoon op aan om jezelf zoveel mogelijk uitwegen te bezorgen. Zorg ervoor dat je telkens een kleur of waarde van dobbelsteen kan gaan aanpassen aan je voorwaarden, maar daar ligt nu net het probleem, zo simpel is dat niet. Het spel is ook spannend, er gaan geen mega-grote verschillen zijn tussen de spelers. Die ene bonus die je kan nemen voor je tegenstanders maakt misschien wel het verschil en dat maakt van dit spel in zekere zin ook een racespel in het afkruisen van bepaalde kleuren. Er zit een zekere gelaagdheid in het spel dat het toch aantrekkelijk maakt om het nog meer op tafel te brengen ... en vooral, het allergrootste pluspunt van dit spel ... je krijgt erg veel zin om het bordspel van onder het stof te halen en op tafel te gooien. En neem het nu maar gewoon van mij aan, dan ben je vertrokken voor een erg fijne speelervaring!

21-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
20-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Secrets
Secrets (Repos) :

+ het materiaal is stevig en fraai vormgegeven
+ het overzichtsblaadje met de opsomming van de karakters en de pijltjes om dit aan te geven, prima
+ de kleuren van de doos zijn retro-blauw en retro-rood, het werkt wel
+ de strijd verloopt redelijk spannend en met momenten kan het hectisch ogen, maar dit laatste valt nog wel mee
+ ondanks het feit dat je op zich maar uit twee kaarten kan kiezen, moet je héél wat knopen doorhakken in je beurt
+ de eigenschappen van sommige personages lijken aanvankelijk raar, maar ze zijn allemaal erg logisch en werken wel
+ de speelduur is erg goed gekozen, het duurt net lang genoeg, zonder te beginnen slepen
+ de UN-fiche is speltechnisch een goed gevonden onderdeel van het spel
+ elk nadeel heeft in dit spel ook z'n voordeel

- geluksfactor blijft toch ook zeker een rol spelen (het is perfect mogelijk dat buiten je wil om in de allerlaatste zet van het
spel je identiteit verandert en dit ervoor zorgt dat je zo maar het spel verliest of wint)
- je moet uitgeslapen zijn om dit spel te spelen
- als je het spel voor de eerste keer speelt, is het aanvankelijk wel een beetje onoverzichtelijk en heb je geen flauw idee hoe je
van start moet gaan
- elk voordeel heeft in dit spel ook z'n nadeel 

Conclusie : Secrets is in mijn ogen één van de betere spellen met "hidden-roles" in het rijtje van The resistance, Weerwolven, Mafia de Cuba, ... De eigenschappen van de karakters maken het steeds weer een zeer boeiende keuze die de actieve speler moet stellen. Kies je voor de kaart die je absoluut zelf niet wil, met het risico dat je 'm in je nek krijgt gedraaid? Of ga je eerder voor de kaart die je zo graag zelf wil, maar die dan door de andere wordt geaccepteerd? Je klampt je vast aan informatie die je hebt, en probeert ook uit het spel van anderen proberen afleiden wat hun rol is. De hippie is een welgekomen afwisseling in de strijd tussen KGB en CIA, z'n agenda is wat verborgen en je moet er altijd rekening mee houden. Anderen een peer stoven, zodat ze al hun karakters moeten dichtdraaien zou zo maar eens in die speler z'n voordeel kunnen spelen. Secrets is echter ook een spel dat niet voor iedereen weggelegd zal zijn. Je moet je kopje er goed bijhouden, want anders verlies je in de kortste keren het overzicht en ga je niet meer doen dat "meespelen", wat jammer zou zijn. Je mag ook niet te snel opgeven, het kan zijn dat je geruime tijd weinig tot geen informatie hebt, maar plotsklaps verandert er iets of mag je een speciale actie uitvoeren, waarmee je net dat tikje weet om je keuzes op te baseren.
Secrets speelt ook altijd een beetje anders afhankelijk van het aantal spelers. Met vier spelers ga je het overzicht het beste bewaren en echt doordachte keuzes maken, terwijl je met acht spelers meer de speelsfeer gaat aanvoelen (van de twee teams), maar wordt het erg moeilijk om de kampen uit elkaar te destilleren. Persoonlijk blijf ik een liefde-haat-verhouding hebben met dit type van spellen, maar voorlopig neig ik hier toch naar de positieve kant.


20-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
19-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga uitbreidingen (Ostia spiele)


Riga - the mayors :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. De vier borden van de diverse steden worden in het midden van de tafel gelegd. Elke speler kiest een kleur en legt één marker van z'n kleur bij elk speelbordje. Elke keer als je een gebouw opricht in een bepaalde stad scoor je extra punten en verzet je jouw marker op het desbetreffende speelbord. Je scoort 1 stapje voor het oprichten van het gebouw en 1 extra stap voor elke dukaat die je teveel betaalt (ook in combinatie met de eigenschappen van gebouwen). Met deze uitbreiding is het teveel betalen een gebouw dus niet onmiddellijk een ramp. Aan het einde van het spel scoor je de punten die links in de rij staan waar je marker zich op de borden bevindt. De speler die het meeste scoort in een stad krijgt overigens nog 2 bonuspunten aangezien hij wordt benoemd tot burgemeester.



Riga - Victual brothers :

Als je deze uitbreiding gebruikt, hanteer je alle regels uit het basisspel. Bovendien wordt het nu moeilijker om sommige gebouwen te bouwen.
Bij het uitleggen van nieuwe gebouwkaarten wordt er op de eerste kaart telkens een piratenschip geplaatst. Indien een speler deze kaart op handen wil nemen, legt hij de kaart voor zich neer, maar apart van z'n opgerichte gebouwen. Deze kaart telt wel bij je handkaartenlimiet zolang ze niet gebouwd is. Wanneer je de kaart later wil oprichten, betaal je 2 dukaten extra voor elk piratenschip dat je al voor je hebt staan, leg je de kaart bij je opgerichte gebouwen en plaats je het piratenschip op één van je ridders of handelaars. Deze ridder of handelaar wordt opgeofferd en is niet meer beschikbaar voor eigenschappen van gebouwen of eindwaardering. Als je geen vrije ridder of handelaar hebt, mag je dit gebouw dan ook niet oprichten. Aan het einde van het spel scoor je 2 extra punten voor elk gebouw met piraat dat je hebt opgericht. Je moet wel opletten want je krijgt 4 strafpunten voor elk zulk een gebouw dat je niet bouwde. (ipv de normale 2 strafpunten)

Titel : Riga - The mayors & Riga - Victual brothers
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

19-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
18-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riga (Ostia spiele)


In het kaartspel Riga gaan de spelers grondstoffen uit hun stad Lübeck verkopen in en rond Riga om aldaar prestigieuze gebouwen op te richten.
De speler die het machtigste imperium uitbouwt, zal regeren over de Baltische Zee. In het basisspel vinden we 110 kaarten, waaronder 44 grondstoffenkaarten (8 stof, 10 glas, 12 wijn en 14 graan), 48 gebouwkaarten (12 verschillende in de kleuren van de vier steden), 16 Riga gebouwen (4 verschillende per speler), 1 startspelerkaart met speeloverzichtje en 1 afscheidingskaart (met pijl erop).

Verwijder voor je eerste spellen de Riga gebouwkaarten uit de stapel. Schud de grondstoffenkaarten en gebouwkaarten als afzonderlijke trekstapels en leg ze klaar. Draai grondstoffenkaarten van de trekstapel open tot een gezamenlijke waarde van minstens zes en bezorg elke speler zo'n set. De speler die uiteindelijk de laagste waarde heeft om mee te starten bepaalt de startspeler. Elke speler krijgt ook 2 gebouwkaarten, waarvan hij er één op handen houdt en de ander aflegt. Plaats de afscheidingskaart net boven de trekstapel met gebouwkaarten.
 


Het spel verloopt over 8 ronden (2-4 spelers) en 9 ronden (bij 3 spelers). Elke ronde bestaat uit 4 fasen (seizoenen) :
1) Lente : bevoorrading :
Maak setjes van de grondstoffen met waarde 9 of hoger. Draai de grondstoffenkaarten één voor één van de trekstapel en vorm een aantal setjes gelijk aan het aantal spelers +2 (bv. 5 setjes bij 3 spelers). Indien de trekstapel opgebruikt zou zijn, wordt de aflegstapel onmiddellijk geschud en een nieuwe trekstapel gevormd.
Verwijder nadien de gebouwkaarten onder de afscheidingskaart en leg ze op de aflegstapel. Nadien leg je de afscheidingskaart boven de gebouwkaarten die er nog boven lagen. Tenslotte vul je aan met nieuwe gebouwen boven de afscheidingskaart tot er in totaal een aantal gebouwkaarten liggen gelijk aan het aantal spelers +2. 

2) Zomer : actie met de klok mee
Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers om beurten hun beurt uit met de klok mee. Een beurt bestaat uit 2 fasen : eerst neem je kaarten en nadien richt je gebouwen op. Daarbovenop kan je de eigenschappen van eerder gebouwde gebouwen gebruiken.  Als je kaarten gaat nemen kan je kiezen om een gebouwkaart op handen te nemen of een volledige set grondstoffenkaarten. Daarna mag je tot 3 gebouwen oprichten. Elke gebouwkaart toont telkens met welke grondstoffen je mag betalen (één soort mag je niet gebruiken, één soort is meer waard dan normaal). Je moet elk gebouw wel afzonderlijk betalen met grondstoffenkaarten, tenzij ze van éénzelfde stad zijn. Zo niet, dan vervalt het teveel dat je betaalt. 

3) Herfst : actie tegen de klok
idem zomer, maar startend met de speler die in de zomer als laatste heeft gespeeld en eindigend met de startspeler

4) Winter : handlimiet controleren en nieuwe startspeler bepalen
Wanneer je op dit moment meer dan 6 kaarten op handen hebt, moet je het teveel naar keuze (gebouw- of grondstoffenkaarten) afleggen. De startspelerkaart wordt doorgeschoven naar de speler links van de huidige startspeler en dan kan er een volgende ronde beginnen.

Nadat alle ronden zijn gespeeld tel je de punten van je opgerichte gebouwen (staan rechtsboven op de kaart) en trek je 2 strafpunten af per gebouwkaart nog op handen. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met het meeste resterende geld (aan grondstoffen). 

Eigenschappen van de gebouwen :
- je mag de eigenschap pas gebruiken in de ronde nadat je het hebt opgericht
- je kunt de eigenschappen van meerdere gebouwen gaan combineren
- sommige eigenschappen kunnen slechts éénmalig gebruikt worden, dek ze af met een andere kaart als je ze uitvoert
1) Archief : 2 punten voor elke set handelaar + ridder aan het einde van het spel
2) Bank : 2 dukaten voor elke handelaar in je bezit (1x)
3) Bouwwerf : trek 5 gebouwkaarten van de stapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel (1x)
4) Vesting : 2 ridders
5) Gildenhuis : 2 handelaars
6) Kontor : 4 dukaten per gebouw (1x), 1 handelaar
7) Kraan : halveer de kosten van een volgend gebouw (1x)
8) Loge : 6/12/19/27 punten voor 1/2/3/4 loges aan het einde van het spel
9) Fabriek : 1 dukaat voor het elk afgelegde grondstof van het afgebeelde type, 1 ridder
10) Markthal : de waarde van de afgebeelde grondstof is 5 waard, 1 handelaar
11) Schatkamer : trek 3 grondstoffenkaarten van de trekstapel, houd er één en leg de andere op de aflegstapel, 1 ridder
12) Taverne : 2 dukaten per ridder die je hebt (1x)
13) Klooster : ruil 2 grondstoffenkaarten van 2 sets vooraleer de set te nemen (1x)
14) School : 1 handelaar of 1 ridder
15) Winkel : je mag tot 8 handkaarten op handen houden
16) Pandjeshuis : leg grondstoffenkaarten ter waarde van 6 af aan het einde van je beurt om de kaart 180° te draaien, ze is nu 8 dukaten waard, draai de kaart terug 180° als je de dukaten gebruikt om een volgend gebouw op te richten

Titel : Riga
Auteur : Stefan Risthaus
Uitgeverij : Ostia spiele
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-50 min.
Leeftijd : 10+

18-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)
16-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legends (Ravensburger)


In dit spel kruipen de spelers in de rol van wereldreizigers, avonturiers die de wereld rondtrekken om nieuwe ontdekkingen te doen en souvenirs mee te brengen uit verre landen. Je probeert zo veel mogelijk te weten te komen over de 8 legenden en te noteren in je reisdagboek. De speler wiens dagboek het meeste waard is op het einde van het spel wint. 

In de doos vinden we een speelbord (bestaande uit 6 delen die je in elkaar mag puzzelen), 120 legendenkaarten, 4 speelfiguren, 24 reisdagboeken (in de 4 spelerskleuren), 4 medailles, 5 grote houten zandlopers, 4 kleine houten zandlopers (in de spelerskleuren), 4 spelersbordjes en 4 puntenmarkers (in de spelerskleuren). Zoals we gewend zijn van Ravensburger zit er ook weer een overzichtsblad bij om de opstelling van het spel uit te voeren. In zes korte stappen heb je dit spelletje al opgezet. Belangrijke kenmerken zijn het tijdspoor rondom het speelbord, dat we al kennen uit Theben. De legendenkaarten vormen de hart van het spel en tonen telkens 1 van de symbolen uit de desbetreffende legende, er zijn ook telkens drie kaarten per soort met 2 symbolen en 8 jokerkaarten.



De speelvolgorde wordt in dit spel bepaald door het tijdspoor. Als spelers acties gaan uitvoeren dienen ze tijdspunten te gebruiken en hun zandloper vooruit te plaatsen op dit spoor. De speler wiens zandloper achterop hinkelt is aan de beurt. Staan er meerdere zandlopers op elkaar speelt de speler wiens pion bovenop ligt.
Het bewegen van een avonturier van de ene naar de andere plaats op het speelbord kost bijvoorbeeld 1 week (1 stap op het spoor). Op elke locatie kan de speler er voor kiezen om een kaartactie uit te voeren of een boekactie. 

Als je voor de kaartactie kiest, ontvang je kaarten die in de vitrines liggen of van de trekstapel. Door deze actie doe je kennis op in de vorm van legendenkaarten. Het aantal kaarten dat je mag nemen en de tijd die het vergt, staan afgebeeld op het speelbord (zo zie je in het voorbeeld hier boven dat je 5 kaarten mag nemen van de trekstapel en dat kost je 5 tijd). De andere locaties tonen hetzelfde maar dan met 3 of 4 kaarten, alsook het nemen van 3 kaarten uit een vitrine, het nemen van tot 2 kaarten die je nadien wel moet aanvullen met kaarten uit je hand en het nemen van 2 kaarten na het afleggen en aanvullen van een vitrine. 

Als je voor de boekactie kiest, ga je kaarten van de gevraagde soort (met passend symbool) bij een locatie afspelen. Nadien plaats je één van je boekmarkers rond de locatie op de plaats die overeenstemt met het aantal afgespeelde symbolen. Het kost je 1 tijd per kaart dat je afspeelt (dus een kaart met 2 symbolen bespaart je tijd). Er mag op elke locatie maar één boekmarker van een speler liggen. Je kan zo'n boekactie ook gebruiken om een eerder geplaatst boekmarker op te waarderen. Je bezoekt de locatie, geeft wederom kaarten met het gevraagde symbool af en legt je boekmarker naar een plaats met hogere waarde. Ook nu kost elke kaart je één tijd. Moet je een boekmarker plaatsen op een plaats waar reeds een boekje ligt, dan verschuift dit boekje een plaats naar links. Valt het boekje op deze manier van het bord, dan krijgt de desbetreffende speler het terug in z'n voorraad. 

Op het centrale veld van het bord "de club der avonturiers" voer je geen boekactie uit. Hier kies je ervoor om 1 tot 3 handkaarten gedekt in de stapel bij dit veld te plaatsen. Elke afgespeelde kaart kost één tijd en na het afleggen trek je 1 nieuwe kaart van de trekstapel. In deze locatie mogen overigens meer spelers samen staan. Op alle andere velden moet je tol betalen aan de speler(s) die er reeds aanwezig zijn in de vorm van 1 legendenkaart, je kiest zelf welke je afgeeft.

Vier keer in het spel vindt er een waardering plaats. De kaarten die in de club der avonturiers liggen bepalen welke locaties gewaardeerd worden. De grote zandlopers bepalen wanneer er een waardering plaatsvindt. De gele zandloper wordt door de snelste speler op het speelbord geplaatst, deze locatie wordt sowieso gewaardeerd. De waarderingen worden getriggerd door de laatste speler die tot aan een zilveren zandloper komt. Bij een waardering worden de kaarten uit de "club" geschud en één voor één opengedraaid tot er vijf verschillende symbolen zichtbaar zijn. Deze kaarten worden nu bij de bijhorende locaties gelegd en gewaardeerd. De spelers krijgen de punten die staan afgebeeld bij hun boekmarkers van deze locaties. De kaarten worden overigens ook verdeeld onder de spelers met een boekmarker in deze locaties en nadien krijgen de spelers per afgebeeld symbool één punt. De kaarten worden hierna afgelegd op de aflegstapel. Na de waardering mag elke speler één van z'n handkaarten alvast in de "club" leggen. De gele zandloper wordt wederom bij de volgende zilveren zandloper gezet op het tijdspoor. De speler die het meeste punten heeft verzameld na vier waarderingen wint het spel.



Titel : Legends 
Auteurs : Knut Happel & Christian Fiore
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 40-60 min.
Leeftijd : 9+

16-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-09-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wettlauf nach El Dorado (Ravensburger)


Misschien niet onmiddellijk een supernieuwe titel, maar Ravensburger gaat zeker met deze titel in Essen pronken aangezien hij genomineerd was voor Spiel des Jahres. Wettlauf nach El Dorado is een racespel van niemand minder dan Reiner Knizia. Het spelmechanisme dat gehanteerd wordt is een soort van deckbuilder, waarbij je de kaarten zal gaan uitspelen om over de speeltegels (de jungle) te bewegen of gebruik je de waarde van de kaarten om nieuwe kaarten aan te schaffen. 

In de doos vinden we 7 grote speeltegels, 2 kleine speeltegels, 1 doeltegel, 6 blokkades, 8 speelfiguren, 4 expeditiebordjes, 1 startspelerfiche (Indiana Jones-hoed), 1 marktbord, 86 expeditiekaarten en 36 grotfiches (om de variant te spelen). Bovendien zitten er naast de spelregels ook het gekende opstellingblad van Ravensburger in de doos. Op dit opstellingblad kan je netjes volgen hoe je het spel opzet en welke varianten er allemaal mogelijk zijn. Voor het eerste spel raden ze aan om het voorgedrukte voorbeeld netjes te volgen. De tegels worden naast elkaar gelegd, met tussen elke tegel een blokkade. Elke speler kiest een speelfiguur (je hebt er slechts één nodig, tenzij je met twee spelers aan de slag gaat, want dan controleer je 2 figuren). Iedere speler krijgt een speelbordje, alsook de acht startkaarten waarmee je een trekstapel vormt en alvast vier kaarten op handen neemt. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen. Het marktbord wordt in het midden van de tafel gelegd met erop en erboven de kaarten die zullen aangeschaft kunnen worden. Op het bord leg je alvast de kaarten met een cirkelsymbooltje. De kaarten die op het bordje liggen kan je al aanschaffen, de kaarten erboven pas als een stapeltje kaarten opgekocht is (van elke kaart zijn er drie in het spel). 



Om beurten voeren de spelers hun beurt uit tot een speler op de slottegel El Dorado bereikt. De lopende ronde wordt dan nog uitgespeeld. Heeft slechts één speler de tegel bereikt, wint deze speler. Bij gelijkspel wint de speler die het meeste blokkades heeft verzameld. Indien dan nog gelijk wint de speler die de hoogste blokkadetegel heeft genomen.

In een beurt speelt een speler één of meerdere handkaarten uit om z'n figuur te bewegen EN/OF een nieuwe kaart aan te schaffen.

BEWEGEN :
De weg naar El Dorado is bezaaid met groene, gele, blauwe, grijze en rode velden die je moet passeren. De uitgespeelde kaarten tonen de symbolen die overeenkomen met deze kleuren en een bepaalde waarde. Deze waarde bepaalt het aantal stappen dat je kan uitvoeren om je figuur verder te bewegen. Resterende bewegingspunten vervallen eventueel als je onvoldoende punten overhoudt om nog stappen te zetten. Je kan kaarten overigens niet combineren om bepaalde waarden te behalen, je bekijkt kaart per kaart. Grijze velden vragen je om een willekeurig aantal kaarten uit te spelen. Om rode velden te doorkruisen moet je zelfs kaarten uit je hand uit het spel verwijderen. Op velden met grotten of waar reeds een figuur staat, mag je niet passeren of stoppen. Tussen de diverse tegels ligt telkens een blokkade. Je kan deze passeren door de gevraagde kaart uit te spelen, je neemt dan de blokkade in je persoonlijke voorraad (belangrijk bij gelijkstand aan het einde van het spel).

KOPEN : 
Je kan maximaal 1 kaart kopen. Dit doe je met uitgespeelde kaarten die je nog niet gebruikte om te bewegen. De waarde van de kaart staat aangegeven naast het muntsymbool. Je telt de waarde van meerdere kaarten eventueel op en koopt een kaart op het marktbord. Deze kaart wordt toegevoegd aan je aflegstapel en komt later terug in het spel (als je trekstapel is opgebruikt en je aflegstapel wordt geschud om een nieuwe trekstapel te vormen). Is een stapeltje kaarten van het marktbord opgebruikt, mag je een kaart aanschaffen die boven het marktbord ligt. De stapel van de gekozen kaart wordt nu op het marktbord gelegd.
Sommige kaarten tonen het "vernietigsymbool" (rood kruis door een kaart), als je deze kaart speelt, dien je ze uit het spel te verwijderen. Ze kan slechts éénmalig gespeeld worden.

Alle gespeelde kaarten worden op je aflegstapel gelegd. Kaarten die je eventueel nog op handen hebt, mag je afleggen of bijhouden voor de volgende beurt.
Tenslotte trek je nieuwe handkaarten van je trekstapel tot je vier handkaarten vasthebt.

Titel : Wettlauf nach El Dorado
Auteur : Reiner Knizia
Uitgeverij : Ravensburger
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30-60 min.
Leeftijd : 10+

15-09-2017 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2017
>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

speleninlille (at) outlook.com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (13)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (639)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Boarderline (Ameritrash spellenblog)

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • imprESSEN : Unearth
  • Pixie Queen (Game Brewer)
  • Klondike rush (Red Raven Games)
  • imprESSEN : Dice forge
  • ImprESSEN : Die Burgen von Burgund - würfelspiel

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!