een bijzonder project van de jongeren van de bakkerij
27-09-2005
Wat willen we meenemen van dit project naar de bakkerij.....
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.
Hoe zijn we gekomen tot dit project? Het verhaal van de jongeren.
We hadden problemen in de bakkerij. Toen zijn we naar de dagbegeleiding moeten gaan. Die auto was het idee van de dagbegeleiding zelf. We zijn toen om een auto geweest naar de citroën garage. Dat is ongeveer drie a vier weken geleden. Die auto stond op de parking van de dagbegeleiding. We wildener een kunstwerk van maken voor Spiegels op Wagenschot.
We hebben een filmpje gemaakt voor het nieuws: VT Space. Met een cameraman. Het was het nieuws. Iemand kwam uit de ruimte die vertelde over zijn planeet.We hebben iets gefilmd dat er zomaar stond en dat was opgegraven
Hoe was het voor de jongeren om aan die auto te werken?
Tof. Het was leuk dat we samen gewerkt hebben. Het is geestig om aan een auto te werken. Als we samen werkten was het tof, als het ambras was, was het minder tof
De jongeren hebben kunnen samenwerken met respect zonder op elkaars kap te zitten. We hebben zemet veel enthousiasme zien werken.
Wat ik als leerkracht wil is dat ik mensen op een respectvolle manier bezig zie. Dat ze interesse tonen. Dat ik kan lesgeven. Dat ze trachten iets op te steken. De stiel is een kapstok om attitudes aan vast te hangen.
Hoe was het voor de begeleiders om de jongeren hierbij te begeleiden?
De eerste dag zeiden we: waar zijn we hier nu aan begonnen. Het was een zottekot.Vanaf de tweede dag ging het merkelijk beter. We hebben toen samen gesproken. De auto naar hier brengen was prachtig. Alleen konden we nooit de auto naar de parking krijgen. Er was één jongere die met z'n arm in de plaaster zat. Onder elkaar hebben de andere jongeren afgesproken dat hij in de auto mocht zitten terwijl de anderen aan het duwen waren.
Dankwam het werkplan. Dat was dan weer lastiger. We zagen niet echt het nut ervan in. Daarom wilden de begeleiders laten zien waarom dat plan nodig was. Ze gaven kaarten.De enige regel was: geen ruzie maken. Al bij al ging dat goed met de kaarten. De groep kon al veel meer dan de begeleiders dachten.
Dan was er ook dat opwarmingsspel. De jongeren moesten geblinddoekt een traject afleggen. Ze hebben dat allemaal gedaan zonder elkaar te pesten.