Op 20 december 2014 bezocht ik de Stadsschouwburg te Antwerpen. Het Music Hall team sloot het jaar af met een spetterende musical, 'The Sound of Music'. De musical werd geregistreerd door John Yost. Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. We kregen de opdracht vanuit de Nederlandse les om een verslag te maken over een toneelvoorstelling naar keuze. Toen we te horen kregen dat 'The Sound of Music' terug in de zalen kwam, besloten we met enkele klasgenoten om deze voorstelling bij te wonen.
Maria is een zuster en kan het leven in het klooster in Oostenrijk niet gewoon worden. Moeder Overste stuurt haar als gouvernante naar de gekende familie Von Trapp. Daar moet ze de zorg van zeven kinderen op zich nemen. Dit loopt niet van een leien dakje! De kinderen worden door hun vader, kapitein Von Trapp héél streng opgevoed. Wanneer Von Trapp enkele dagen het huis uit is, zorgt Maria ervoor dat de kinderen een zeer leuke tijd beleven. Ze leert hen zingen,dansen,... Er is een aangename sfeer in huis, tot wanneer Von Trapp terug thuis komt. Hij vertelt de kinderen dat hij zal trouwen met barones Von Schräder. Maria keert terug naar het klooster, waar de kinderen haar komen opzoeken. Moeder Overste merkt op dat Maria verliefd is op de kapitein en stuurt haar terug. Von Trapp kiest er uiteindelijk voor om met Maria te trouwen. Door de oorlog moeten ze vluchten naar Zwitserland waar ze bekend worden als de zingende familie!
Ik vond de kostumering heel mooi en tot in de puntjes uitgewerkt. Er was veel oog voor detail.
Ik observeerde de kostumering van verschillende personages.
Maria : Ze droeg steeds vrolijke, kleurrijke jurken. Haar haartooi was steeds verzorgd en meestal netjes opgestoken. Niettegenstaande ze steeds klassevol gekleed was, was haar kledij over het algemeen sober, zonder veel tierlantijntjes. Ze droeg weinig of geen sieraden.
Ik denk dat men Maria zo kleedde omdat ze een opgewekt, enthousiast karakter heeft. De soberheid in haar kledij toont ook aan dat ze tevreden is met kleine dingen, zoals het zingen.
Kapitein Von Trapp : Hij was steeds klassiek gekleed. Hij droeg steeds een maatpak met das, wat heel klassevol was. Zijn veterschoenen waren steeds opgeblonken. Hij was altijd verzorgd.
Kapitein Von Trapp was volgens mij zo aangekleed omdat hij discipline moest uitstralen.
Hij kwam streng en correct over.
Kindercast : De kinderen waren bij aanvang van het verhaal vooral gekleed in strakke marinestijl. Hun kledij was steeds kraaknet. Naarmate het verhaal vorderde, veranderde dit naar speelse kledij. De jongens droegen een kleurrijk hemd met een klassieke broek. De meisjes kregen vrolijke jurkjes.
De kledij van de kinderen evolueerde volgens mij mee met het verhaal nl. van heel strak naar iets losser. Dit kwamdoor de komst en de invloed van de vrolijke Maria. De kledij werd aangepast aan haar karakter. In de kledij van dekindercast zit een duidelijk evolutie.
De zusters van het klooster: De zusters waren aangekleed zoals het voor zusters in die tijd hoorde. Ze waren gekleed volgens de regels van de kunst.
De zusters waren volgens mij zo aangekleed om heel duidelijk te maken dat ze in het klooster leefden. Het gestructureerde kloosterleven kwam ook tot uiting in hun kledij.
De kostuums werden ontworpen door Maya Schröder. Ze studeerde kostuum- en decorontwerp. Naast het ontwerpen van kostuums voor theatervoorstellingen, werkt ze ook als docente te Amsterdam. Ze werkt al tien jaar bij Albert Verlinde Entertainment. Ze is o.a. reeds gekend van de kostuums van theatervoorstellingen zoals Annie, Dreamgirls,...
De verschillende personages worden één voor één goed vertolkt en beschikken over de juiste zangkwaliteiten.
De acteurs kennen hun rol in het verhaal perfect. Er is een duidelijke voorbereiding aan vooraf gegaan. De acteurs gebruikten het volledige podium, ze spraken luid, duidelijk en gebruikten correct Nederlands. Het contact tussen de acteurs verliep vlot en ze speelden heel goed op elkaar in.
Persoonlijk vond ik de kindercast en de vertolking van Maria er boven uit springen. Maria zorgt geregeld voor kippenvel met haar zuivere, muzikale sterke stem. Ze komt charmant en sympathiek over. De kinderen dansten schattig en overtuigend. Ik vergat alles om me heen.
De vertolking van kapitein Von Trapp, door Kürt Rogiers vond ik persoonlijk iets minder sterk. Dit lag volgens mij niet direct aan hem persoonlijk, maar aan de toegekende rol. Zijn vocale capaciteiten vond ik minder uitmuntend.
De zusters en dan vnl. Moeder Overste vond ik heel sterk vertolkt, en dan vooral vocaal.
De acteurs maken deel uit van het Music Hall-Team.
De decors die we te zien kregen waren prachtig, fijn afgewerkt en speelden zich af op verschillende situaties. Er werd gebruik gemaakt van het volledige podium.
De wisseling tussen de verschillende decors gebeurde vlot.
De gebruikte attributen behoorden tot het geheel bvb. de stijl van de meubels was de zelfde stijl als die van de trap.
De personages, met hun aangepaste kostuums pasten ook bij het volledige decor.
De decors waren klassiek, wat hoorde bij de tijd van het verhaal.
Er werden weinig of geen technische snufjes gebruikt. De decorstukken werden geplaatst door het ensemble.
Ikzelf vond de decors prachtig en passend bij het verhaal. De decors zorgden voor de juiste sfeer in de zaal. Je had het gevoel dat je in het verhaal zat. Het beste decorstuk vond ik persoonlijk de woning van de familie Von Trapp, zoals bvb. de slaapkamers, de trap,...
Persoonlijk vond ik het einde minder aantrekkelijk, omdat er voor de bergen een gewone afbeelding gebruikt werd. Dit kwam minder sfeervol over.
Het decor werd ontworpen door Marjolein Etema. Ze heeft net als Maya Schröder heel veel ervaring opgedaan bij Albert Verlinde Entertainment. Ze ontwerpt zowel decors voor toneelstukken, musicals en dansvoorstellingen. Naast het ontwerpen van decors, is ze ook bezig met het ontwerpen van interieurs en heeft ze een eigen meubellijn.