Kinderen en dieren kunnen fantastische vrienden zijn!
Wat voor
beeld krijgen jonge kinderen van dieren voorgeschoteld en hoe komen zij in
contact met dieren?
Tekenfilms: dieren zijn afgebeeld als mensen
Sprookjes: dieren spelen een actieve rol,
vaak als verbeelder van negatieve menselijke karaktertrekken
Voorleesboekjes: dieren sprekend als mensen
Speelgoed: vaak wilde dieren als
speelgoedkameraadjes; kleurplaten analoog aan de tekenfilms
Huisdieren: vaak hond en/of kat
Kinderboerderij: idyllisch beeld van de boerderij
van vroeger
Dierentuin: "wilde" dieren als
gezapige wezens, die er zich lijken te schikken in hun krappe bestaan.
Dolfinaria: het dolfijn gedresseerd en
opgevoerd als "spontaan" artiest
Ponyrijden: de pony als voertuig
Circus: vermaak voor jong en oud, waarbij
dieren kunstjes doen waarin zij mensen imiteren (verkleed), met de mens in
superieure rol.
Winkelcentra: bij slager (prijst het varkentje of kip zijn eigen vlees aan), dieren
in de etalage van de dierenwinkel. Of: een kameel of olifant als opluistering
bij een opening van een winkel of manifestatie.
Jonge
kinderen hebben te hoge verwachting van dieren
Baby's en peuters krijgen knuffelbeestjes om zich
te vermaken en als gezelschap. Op kinderprogramma's als Sesamstraat zijn
acteurs vermomd als dieren. Prentboeken en tekenfilms verbeelden het dier als
sprekend kameraadje. Het gevolg is dat het kind verwacht dat een huisdier
dezelfde amusementswaarde heeft en sterker nog: misschien wel liefde geeft. Het
is geen wonder dat het kind zeurt om een huisdier, wie wil er niet zo'n trouw
en intelligent kameraadje? Als ouder moet je dan sterk in je schoenen staan en
niet meteen overstag gaan, want wie zorgt er voor het dier als het kind ontdekt
dat het huisdier in de praktijk niet voldoet aan de verwachting? Dieren kunnen
heftig van zich afbijten als het kind onzachtzinnig is in de omgang. Waarom
spiegelen we een verkeerd beeld van dieren voor? Het heeft geen enkele voordeel
voor de opvoeding van het kind. Kinderen zijn te jong voor het vervullen van
een zorgtaak. Het is het dier dat de dupe is als het kind die taak laat
versloffen.
Nergens
komt het beeld van het dier maar in de buurt van de werkelijkheid. De boodschap
is: het dier redt het wel, is vaak slimmer dan mensen en dat het wordt
opgegeten vindt het prima. Kortom, het dier is het ideale gebruiksvoorwerp:
verdient haar lot, klaagt niet en smaakt nog lekker ook.
De manier waarbij dieren in humor op een speciesistische manier worden
benaderd, kleurt het beeld dat kinderen van dieren opbouwen op een neerbuigende
manier (circus; de mens staat ver boven het dier).
Veel kinderen zijn uit zichzelf geneigd om dieren serieus te nemen, willen ook
geen vlees eten als zij zich realiseren dat het van dieren afkomstig. Met de
verdraaiing van de werkelijkheid van dieren ondermijnt de volwassene het morele
denken van het kind en laat het voelen dat mededogen ongepast is. Het kind
wordt langzaam voorbereid op de schizofrene manier waarop volwassenen met dieren
omgaan.
Commentaar Sofie :
Dit is uiteraard een groot discussiepunt en daarom publiceer ik dit ook op deze
blog.
In het nieuws hoor je vaak dat een kind gewond werd door een dier. Het dier
laten ze inslapen. CASE CLOSED.
Ik vrees dat in vele van deze gevallen (niet alle!) het uitgelokt wordt door
het kind. Niet met opzet maar als je kinderen ziet spelen met dieren gebeurt
dit niet op de meest zachtaardige manier. Laat het me nog eens duidelijk maken
dat dit niet in alle gevallen zo is.
Daarom vind ik het zeer belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd in
aanraking komen met echte dieren. Sommige mensen zijn hebben liever geen
huisdieren, zijn bang,... maar dit mag het contact voor je kinderen/kleuters
niet in de weg staan. Zij moeten dezelfde angst niet klakkeloos overnemen.
Dieren vind je vaak terug in boeken, affiches, programma's en dat heeft sommige
kinderen misschien een verkeerd beeld maar langs de andere kant leren ze zo wel
verschillende dieren kennen. Maar de beste methode is natuurlijk het directe
contact bv.: een bezoek aan de kinderboerderij, zoo,... .
De kinderen duidelijk maken dat dieren ook pijn en verdriet kunnen hebben is
essentiel om het respect voor dieren te benadrukken. Maar dat dieren ook kunnen
blij zijn als je hen zacht aait, mee gaat wandelen, dierensnoepjes heeft is
evenveel van belang.
U mag steeds reageren op onze artikels, reacties welkom in ons
gastenboek!
De kleuter reporter van dienst,
Sofie Lowagie
23-12-2009 om 00:00
geschreven door sofiejoke
01-12-2009
Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? âIk was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
98 procent van de leraren in het kleuteronderwijs heeft twee X-chromosomen. LUDO LYNEN (47) staat al 26 jaar met een Y-chromosoom voor de kleuterklas in De wilg in Schoonbeek (Bilzen). Met een milde kritische zin durft hij ook een afwijkende mening te hebben.
Waar blijft de creativiteit vande kleuterklas? Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzervolgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat zag mijn vader niet zitten.Naar het onderwijs mocht wel en daar heb ik toch veel van mijn creativiteit kunnen botvieren. Gelukkig laten we de kleuters nog zoveel knutselen, zingen, spelen en bewegen. De kleuterklas is echt een bom van creativiteit. Maar wat gebeurt daar na de kleuterklas mee? Veel te weinig, vind ik. Hebben jonge collegas schrik van overuren? Ik heb vijftien jaar in een piepkleine dorpsschool gewerkt. Een deel van die tijd zelfs in mijn eentje. Ik had één klas. Het schooltje lag mooi in de natuur, je kon er zalige projecten met de kleuters doen. Maar alleen is maar alleen. Zonder impulsen van een collega of een team houd je dat niet zo lang vol. Je was daar elke seconde van de dag met je school bezig. Ik zie niet op tegen een extra uurtje schoolwerk. Is er een schooloptreden, dan weet je dat je daar veel naschoolse tijd insteekt. Dat hoort bij de job. Ik zie dat een deel van de nieuwe collegas een meer afgemeten houding tegenover hun job aanneemt. Zij lijken zich meer aan vaste uren te willen houden. Dat vind ik jammer. Waarom overleven poppen in deze flitsende wereld? Elke woensdag speel ik een uur poppentheater voor alle kleuters van de school. Al zijn ze dan wel allemaal kinderen van deze fl itsende maatschappij, toch boeien mijn poppen hen nog. De verwondering in hun ogen vind ik geweldig. Dat is het boeiendste aan werken met kleuters. De meesten hebben ook niet door dat meester Ludo achter de poppen Rikske en François zit. Na het poppenspel komen ze naar me toe en vertellen honderduit wat er is gebeurd, alsof ik dat allemaal niet weet. Geweldig, toch? Je merkt ook dat kleuters vaak makkelijker emoties tonen aan de poppen dan aan hun meester of juf. Poppentheater is dus zeker geen vrijblijvend entertainment. Samen met collegas starten we binnenkort met een Comeniusproject met scholen in Turkije, Engeland en Duitsland. Net zoals er bij ons een Jan Klaassen en Katrijn is, bestaan ook in die landen typische poppenfi guren. Vanuit die wetenschap wil ik met een uitwisselingsproject beginnen. Een jaartje uit het onderwijs opent je ogen. Op mijn veertigste ben ik er een jaartje uitgestapt. Ik had geen vast plan van wat ik dat jaar zou doen. Ik kookte al veel en ben dan maar in een restaurant gaan werken. Twee maanden ben ik daar gebleven. Toen kreeg ik via een ,maat het aanbod om te koken voor De Nieuwe Snaar. Vier maanden ben ik met hen opgetrokken, dat was een zalige tijd. Je had lange werkdagen, maar eens klaar met je werk, kon je een pint drinken en het werk totaal vergeten. Als leraar lukt dat niet. Bij alles wat je meemaakt, vraag je je af wat je er in de klas mee kunt doen. Ook verhalen van kleuters neem je mee naar huis, daar blijf je in je hoofd mee bezig. Ik ben vakbondsman en heb respect voor elk beroep. De mentale belasting van leraren moet je niet onderschatten. Kinderen zijn ook veranderd en soms vraag ik me af hoe dat komt. Al die gevallen van adhd en overgewicht, hebben die niet te maken met gebrek aan een goede eetcultuur? Ik heb daar op school bijzondere aandacht voor. Net zoals ik ook nieuwe ontwikkelingen in de didactiek probeer op te volgen, zoals schrijfdansen. Ik kopieer dat niet blindelings. Ik bestudeer het, probeer het uit en evalueer het kritisch.
Bron Klasse
Mening Joke :
Dit artikel gaat over een ervaren kleuterleider , over hoe zijn blik op de schoolcultuur is . de kleuterleider klaagt vooral over de schoolcultuur die is veranderd . Ook ik vindt dat school cultuur vrij veranderd is . Dit merk je onder andere aan ; de kleuters (gebruiken moeilijke woorden , geven vlugger hun eigen mening , zijn agressiever ) het materiaal is veranderd (moderner : je vindt al een pc of projector in de klas ) de kleuterleidsters/kleuterleiders : verschillende opleidingen , motivatie ,...
Maar ook wil ik even de aandacht schenken aan fenomeen mannelijke kleuteronderwijzers : persoonlijk ben ik daar helemaal voor. waarom : Net zoals er moeder figuur mag aanwezig zijn , mag er ook een vader figuur in de klas aanwezig zijn. veel kinderen groeien op zonder vader of moederfiguur ( gescheiden gezinnen , nieuw samengesteld gezin , homoseksuele gezinnen , lesbische gezinnen , bom of bam ouders , alleenstaande gezinnen ,....) en dit is voor beide (leerlingen en ko ) een goede partij .
Kaatje van Ketnet is de nieuwe, magische wereld voor peuters en kleuters met in de hoofdrol Kaatje, haar schuddebol en haar grote vriend Kamiel. De vele fans kunnen vanaf nu hun hartje ophalen met het supercoole Kaatje liedjes- en versjesboek. Met de allerleukste liedjes en versjes uit de tv-shows. En met een inleidend verhaaltje over Kaatje en Kamiel in het begin van het boek.
Commentaar Sofie:
Zeer leuk boekje dat ik zelf heb aangeschaft. Er zijn maar 2 liedjes die oorspronkelijk van Kaatje en Kamiel zelf zijn de andere zijn covers van oude kinderliedjes. De liedjes zijn in een nieuw jasje gestopt en spreken enorm aan. Je zou er zowaar zelf beginnen van mee te dansen of schuddebollen, om het met kaatje haar woorden te zeggen.
Het notenbeeld van de liedjes wordt in het boekje ook vermeldt dus zeer handig om mee te fluiten, te tokkelen, ... .
Dit zijn de liedjes: - Schuddebollepats - We stegen met een zucht -Alle eendjes -'K zag 2 beren -De kikkertjes -De wielen van de bus -De kop van de kat was jarig -De familie olifant -Op een grote paddestoel -Roodborstje -2 handjes -Een Nederlandse Amerikaan. .
Zo zie je maar, liedjes die iedereen wel kent in een nieuw jasje. Een leuke leerrijke cd voor de kinderen, een beetje nostalgie voor de ouderen. Plezier voor jong en oud dus.
De versjes in het boek zijn telkens geillustreerd met mooie prenten/foto's.
Het is niet omdat je er anders uitziet, dat je ook anders bent.
In basisschool de wilg deden ze een gekke-haren dag. Een leuk iniatief om aan te tonen dat diversiteit ok is!
Iedereen is anders en dat is maar goed ook!
Ik vind dit een superleuk iniatief van deze school. Voor de kinderen spreekt dit waarschijnlijk enorm aan. Het is een iets anders dan anders. Een beetje carnaval spelen wanneer het geen carnaval is.
Ik vind dat er een gekke-haren dag mag komen voor iedereen!
U kleuter reporter van dienst,
Sofie Lowagie
14-01-2010 om 09:21
geschreven door sofiejoke
10-01-2010
Gezond begint in de mond!
Hét tovermiddel voor een mooie glimlach? Verzorgde tanden. Bijna de helft van de zesjarigen gaat niet naar de tandarts. Nochtans moet je melktanden even goed verzorgen als gewone tanden. Gezonde kindertanden krijg je als je goed poetst. Maar is dat bij jou thuis ook net het moment waarop je kind dwars gaat liggen? Deze trucjes maken er een prettig ritueel van.
Een kleurrijke tandenborstel en een grappige spoelbeker maken het poetsen des te leuker.
Laat je kind zelf een bolletje tandpasta op de tandenborstel doen.
Mag je kind meekijken door een zakspiegeltje als jij zijn tanden poetst? Dat vindt het vast fijner.
Zorg voor een voetbankje waar je kind op kan staan.
Poets samen! Gezellig én je toont het goede voorbeeld.
Poets elkaars tanden. Plezier verzekerd. Spreek af dat jij eerst zijn tanden poetst en dat je kind het werk mag afmaken.
Twee volle minuten poetsen is moeilijk voor beginnende poetsers. Met een muziekje op gaan twee minuten sneller.
Poets samen op het ritme van de muziek en verzin een dansje.
Heb je een grote klok met tikkende secondewijzer? Dan weet je kind dat het twee rondjes van de wijzer moet poetsen.
Leuke tips voor thuis en op school! Veel kinderen vinden tanden poetsen niet leuk maar als je hen een aanleiding kan geven, een start om te tonen dat je het wel leuk kan maken, zullen ze dit met veel plezier doen. Ze leren zelfstandig te zijn, er wordt geoefend op ritme, meten van de tijd en nog zoveel meer. 10 leuke tips om zeker eens uit te testen thuis of op school! Bovendien zijn er ook veel leuke boekjes in de handel om de kinderen tanden poetsen aan te leren. (Zie foto)
Javanen, Hindoestanen, Indianen, Creolen en Afrikanen... De slavernij
bracht hen samen in Suriname. In deze multiculturele samenleving is
Nederlands de gemeenschappelijke taal. TV.Klasse ontdekt een land dat
vecht voor zijn ontwikkeling: van de verborgen schooltjes in het
ondoordringbare regenwoud tot de plantrekkers van Paramaribo. Deze
reeks kwam tot stand in samenwerking met de VVOB (Vlaamse Vereniging
voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand) www.vvob.be.
Doorbreek de ketens: "Vroeger kregen onze kinderen een pak slaag. Nu praten we met hen",
vertelt Henri Kasdjo. Zijn dochter Sisera (6) zit op een
ervaringsgerichte school in Paramaribo. Ook in Suriname komt deze reeks
weldra op tv. Bekijk nu deel 3 : http://www.klasse.be/leraren/tvklasse.php?q=reeksen/klasseinsuriname
In het filmpje vertelt de directrice van de school, hoe haar school veranderde. Ze werken nu onder andere met ervaringsgericht onderwijs.
Mening Joke : De kinderen weten heel goed wat van hen verwacht wordt: niet door de klas lopen vinger op steken in hoekjes werken werken correctie blad .
De school is overgestapt van klassikale lesjes naar contractwerkjes en hoekenwerk. en dit werd door de kinderen enthousiast onthaalt . ze behaalden beter punten , gaan liever naar school, zien resultaat ,leren samenwerken, ...
Persoonlijk vindt het filmpje nog alt rooskleurig voorgesteld ; en vraag ik mij af als alles daar echt wel zo goed gaat ....
Het filmpje heeft bij mij de ontwikkelingsland - ballon van Suriname doorprikt. Zo zie je dat ook landen met weinig "toekomst" , vooruit willen . Ze investeren in hun onderwijs en laten bijscholen waar nodig.
Een leuk muzikaal toneelstuk voor kleuters waarin een man die hem voordoet als straatmuziekkant verschillende instrumenten bespeeld. De kleuters ervaren hierdoor verschillende geluiden en verschillende instrumenten. Hetwas een leuke voorstelling zeker om later mee verder te werken in de klas of thuis. De voorstelling duurde misschien iets te lang 50Min en voor kleuters vrees ik dat 30 à 40min stil zitten lang genoeg is. Wel leuk dat de kleuters geluiden herkennen. Regen door de regenstok bijvoorbeeld. In bijlage zie je verschillende muziekinstrumenten uit de voorstelling. Bekende en minder bekende instrumenten. De kleuters kunnen zelf hun lievelingsinstrumenten namaken, bespelen, op de muziek dat het instrument maakt dansen enz.
Door te spelen en te ravotten reageren kinderen zich
positief af. Maar tijdens de speeltijd lopen spanningen soms hoog op.
Leerlingen van basisschool 'De Wilg' in Lint die hun kookpunt voelen
aankomen, koelen even af in de iglo op de speelplaats.
"In
onze school zijn niet meer conflicten dan in een andere", zegt
directeur Katleen Vleugels. "De iglo is een idee van de leerlingenraad.
Leerlingen die zo boos waren dat ze dreigden in woede uit te barsten,
moesten naar een bank in de gang voor het directielokaal. Dat kwam over
als een straf, zeker voor een leerling die daar geregeld moest
uitrazen. Nu kan de leraar van toezicht een leerling een adempauze
opleggen in de iglo, maar ze kunnen daar ook zelf voor kiezen. Een
witte vlag geeft aan dat de iglo tijdelijk 'bewoond' is en de zone
errond verboden terrein is. In de iglo zitten, is geen straf. Wel tot
rust komen, je bezinnen, emoties verwerken. Het is een middel waarmee
je verbaal of fysiek geweld voorkomt."
BRAVO!
Igloën is een nieuw werkwoord in 'De Wilg' en betekent even stoom
aflaten in de 'isoleercel met vrije toegang' op de speelplaats. "Met
zo'n initiatief kom je makkelijk in de media," zegt de directeur, "en
zeker als er sneeuw ligt bij de inhuldiging. Maar dit igloën maakt deel
uit van het BRAVO-project van de school. Op school leren kinderen niet
alleen rekenen, schrijven, lezen en algemene kennis. Via de opvoeding
en het onderwijs proberen we onze kinderen ook waarden en normen bij te
brengen. Overal waar mensen in groep samenleven, moeten ze rekening
houden met elkaar. In ons schoolreglement staan duidelijke regels en
afspraken. Toch bestaan er nog een resem "ongeschreven" regels, die het
verschil maken tussen gewenst en ongewenst gedrag. Met een charter
maken we duidelijk wat gewenst is. Dit charter vormt een kader,
waarbinnen kinderen leren hun eigen grenzen aan te geven en de grenzen
van anderen te ervaren en te leren respecteren. We formuleerden het
positief met "BRAVO, de beginletters van de kernwoorden ervan: Een
letterwoord voor Beleefdheid, Respect, Afspraken, Voorzichtigheid en Ordelijkheid.
En bravo betekent natuurlijk ook "applaus", als je erin slaagt om het
charter helemaal na te leven. Belonen en aanmoedigen komen eerst, maar
wie zich niet aan het charter houdt, krijgt wel een sanctie."
Dit project krijgt de steun van DynaMo² van CANON Cultuurcel
Mening Joke : Persoonlijk vindt ik dit een heel leuk en origineel inactief., vooral omdat het vanuit de kinderen zelf komt en dat ze op eigen inactief er kunnen in gaan. Al doet het mij in de eerste plaats toch wel een beetje denken aan " in de hoek staan" maar iets leuker verpakt. Ook hun "bravo" concept verdiend een (warm) applaus , vele scholen vergeten ook waarden en normen aan te leren aan hun kinderen . een simpele alsjeblief of dankjewel wordt tegenwoordig veel te vlug vergeten. En dit mag zeker al starten in de kleuterklas .
de directeur van het Technisch Atheneum van Diksmuide heeft een drastische middel tegen pestgedrag aangewend.Nadat 2 leerlingen van het derde jaar elektromechanica met elkaar op de vuist gingen , stuurde Johan Desmadryl de hele klas 2dagen op overlevingskamp . goed voor 17 kilometer stappen met een zware rugzak en 12 kilometer kanoen . Daarbij moesten de twee hoofdrolspelers zelf een kano delen : zio zullen we elkaar wel leren respecteren , verklaard de schooldirecteur zijn ongeziene aanpak.
Mening Joke :
persoonlijk vindt ik dit wel een goede aanpak , veel jongeren pesten elkaar uit roddels of verzinsels (bv. hij eet nooit koekjes op de speelplaats dus hij is arm : maar eigenlijk eet hij helemaal niet graag koekjes) zo'n overlevings kamp kan dus in bepaalde gevallen een oplossing zijn , al vindt ik het wel nog al drastisch ; je kan ook bv. kennismaking spelletjes spelen of een goed gesprek , als is een overlevingskamp toch wel cooler en origineel . maar ik betwijfel als het in elk geval zou lukken
Ik ben Sofie en Joke
Ik ben een vrouw en woon in Diksmuide en Varsenare (België) en mijn beroep is Studenten kleuteronderwijs.
Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Dit is een blog van Joke & Sofie. 2 studenten kleuteronderwijs. Op deze blog maken halen wij verschillende nieuwsbericht