Inhoud blog
  • Webmail
  • Kaatje liedjes- en versjesboek.
  • Het is niet omdat je er anders uitziet, dat je ook anders bent.
  • Gezond begint in de mond!
  • Kinderen en dieren kunnen fantastische vrienden zijn!
  • Doorbreek de ketens
  • Kindertoneelstuk:
  • Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
  • Even stoom aflaten in de iglo
  • Ik en de koningin
  • Pesten in de klas? op overlevingskamp
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Er waren eens...
    2 studenten kleuteronderwijs
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderen en dieren kunnen fantastische vrienden zijn!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat voor beeld krijgen jonge kinderen van dieren voorgeschoteld en hoe komen zij in contact met dieren?
    • Tekenfilms: dieren zijn afgebeeld als mensen
    • Sprookjes: dieren spelen een actieve rol, vaak als verbeelder van negatieve menselijke karaktertrekken
    • Voorleesboekjes: dieren sprekend als mensen
    •  Speelgoed: vaak wilde dieren als speelgoedkameraadjes; kleurplaten analoog aan de tekenfilms
    • Huisdieren: vaak hond en/of kat
    • Kinderboerderij: idyllisch beeld van de boerderij van vroeger
    •  Dierentuin: "wilde" dieren als gezapige wezens, die er zich lijken te schikken in hun krappe bestaan.
    • Dolfinaria: het dolfijn gedresseerd en opgevoerd als "spontaan" artiest
    • Ponyrijden: de pony als voertuig
    • Circus: vermaak voor jong en oud, waarbij dieren kunstjes doen waarin zij mensen imiteren (verkleed), met de mens in superieure rol.
    • Winkelcentra: bij slager (prijst het varkentje of kip zijn eigen vlees aan), dieren in de etalage van de dierenwinkel. Of: een kameel of olifant als opluistering bij een opening van een winkel of manifestatie.

    Jonge kinderen hebben te hoge verwachting van dieren

    Baby's en peuters krijgen knuffelbeestjes om zich te vermaken en als gezelschap. Op kinderprogramma's als Sesamstraat zijn acteurs vermomd als dieren. Prentboeken en tekenfilms verbeelden het dier als sprekend kameraadje. Het gevolg is dat het kind verwacht dat een huisdier dezelfde amusementswaarde heeft en sterker nog: misschien wel liefde geeft. Het is geen wonder dat het kind zeurt om een huisdier, wie wil er niet zo'n trouw en intelligent kameraadje? Als ouder moet je dan sterk in je schoenen staan en niet meteen overstag gaan, want wie zorgt er voor het dier als het kind ontdekt dat het huisdier in de praktijk niet voldoet aan de verwachting? Dieren kunnen heftig van zich afbijten als het kind onzachtzinnig is in de omgang. Waarom spiegelen we een verkeerd beeld van dieren voor? Het heeft geen enkele voordeel voor de opvoeding van het kind. Kinderen zijn te jong voor het vervullen van een zorgtaak. Het is het dier dat de dupe is als het kind die taak laat versloffen.

    Nergens komt het beeld van het dier maar in de buurt van de werkelijkheid. De boodschap is: het dier redt het wel, is vaak slimmer dan mensen en dat het wordt opgegeten vindt het prima. Kortom, het dier is het ideale gebruiksvoorwerp: verdient haar lot, klaagt niet en smaakt nog lekker ook.
    De manier waarbij dieren in humor op een speciesistische manier worden benaderd, kleurt het beeld dat kinderen van dieren opbouwen op een neerbuigende manier (circus; de mens staat ver boven het dier).
    Veel kinderen zijn uit zichzelf geneigd om dieren serieus te nemen, willen ook geen vlees eten als zij zich realiseren dat het van dieren afkomstig. Met de verdraaiing van de werkelijkheid van dieren ondermijnt de volwassene het morele denken van het kind en laat het voelen dat mededogen ongepast is. Het kind wordt langzaam voorbereid op de schizofrene manier waarop volwassenen met dieren omgaan.

    Bron artikel : http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/kinderbeeld.html

    Commentaar Sofie :
    Dit is uiteraard een groot discussiepunt en daarom publiceer ik dit ook op deze blog.
    In het nieuws hoor je vaak dat een kind gewond werd door een dier. Het dier laten ze inslapen. CASE CLOSED.

    Ik vrees dat in vele van deze gevallen (niet alle!) het uitgelokt wordt door het kind. Niet met opzet maar als je kinderen ziet spelen met dieren gebeurt dit niet op de meest zachtaardige manier. Laat het me nog eens duidelijk maken dat dit niet in alle gevallen zo is.

    Daarom vind ik het zeer belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met echte dieren. Sommige mensen zijn hebben liever geen huisdieren, zijn bang,... maar dit mag het contact voor je kinderen/kleuters niet in de weg staan. Zij moeten dezelfde angst niet klakkeloos overnemen.

    Dieren vind je vaak terug in boeken, affiches, programma's en dat heeft sommige kinderen misschien een verkeerd beeld maar langs de andere kant leren ze zo wel verschillende dieren kennen. Maar de beste methode is natuurlijk het directe contact bv.: een bezoek aan de kinderboerderij, zoo,... .

    De kinderen duidelijk maken dat dieren ook pijn en verdriet kunnen hebben is essentiel om het respect voor dieren te benadrukken. Maar dat dieren ook kunnen blij zijn als je hen zacht aait, mee gaat wandelen, dierensnoepjes heeft is evenveel van belang.

    Een hele leuke siteom kinderen aan te tonen wat goed en fout voor de omgang met dieren is : http://www.kinderenendieren.nl/


    U mag steeds reageren op onze artikels, reacties welkom in ons gastenboek!

    De kleuter reporter van dienst,
    Sofie Lowagie







    23-12-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar blijft de creativiteit van de kleuterklas? “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzer volgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 98 procent van de leraren in het kleuteronderwijs heeft twee X-chromosomen.
    LUDO LYNEN (47) staat al 26 jaar met een Y-chromosoom voor de kleuterklas
    in ‘De wilg’ in Schoonbeek (Bilzen). Met een milde kritische zin durft hij ook
    een afwijkende mening te hebben.

    Waar blijft de creativiteit vande kleuterklas?
    “Ik was bij de eerste vijf Limburgse jongens die de opleiding kleuteronderwijzervolgden. Alleen ik sta nu nog voor de klas. In feite wou ik een artistieke richting studeren. Grafi sche kunst of zo, maar dat zag mijn vader niet zitten.Naar het onderwijs mocht wel en daar heb ik toch veel van mijn creativiteit kunnen botvieren. Gelukkig laten we de kleuters nog zoveel knutselen, zingen, spelen en bewegen. De kleuterklas is echt een bom van creativiteit. Maar wat gebeurt daar na de kleuterklas mee? Veel te weinig, vind ik.” Hebben jonge collega’s schrik van overuren?
    “Ik heb vijftien jaar in een piepkleine dorpsschool gewerkt. Een deel van die tijd zelfs in mijn eentje. Ik had één klas. Het schooltje lag mooi in de natuur, je kon er zalige projecten met de kleuters doen. Maar alleen is maar alleen. Zonder impulsen van een collega of een team houd je dat niet zo lang vol. Je was daar elke seconde van de dag met je school bezig. Ik zie niet op tegen een extra uurtje schoolwerk. Is er een schooloptreden, dan weet je dat je daar veel naschoolse tijd insteekt. Dat hoort bij de job. Ik zie dat een deel van de nieuwe collega’s een meer afgemeten houding tegenover hun job aanneemt. Zij lijken zich meer aan ‘vaste’ uren te willen houden. Dat vind ik jammer.” Waarom overleven poppen in deze flitsende wereld?
    “Elke woensdag speel ik een uur poppentheater voor alle kleuters van de school. Al zijn ze dan wel allemaal kinderen van deze fl itsende maatschappij, toch boeien mijn poppen hen nog. De verwondering in hun ogen vind ik geweldig. Dat is het boeiendste aan werken met kleuters. De meesten hebben ook niet door dat meester Ludo achter de poppen Rikske en François zit. Na het poppenspel komen ze naar me toe en vertellen honderduit wat er is gebeurd, alsof ik dat allemaal niet weet. Geweldig, toch? Je merkt ook dat kleuters vaak makkelijker emoties tonen aan de poppen dan aan hun meester of juf. Poppentheater is dus zeker geen vrijblijvend entertainment. Samen met collega’s starten we binnenkort met een Comeniusproject met scholen in Turkije, Engeland en Duitsland. Net zoals er bij ons een ‘Jan Klaassen en Katrijn’ is, bestaan ook in die landen typische poppenfi guren. Vanuit die wetenschap wil ik met een uitwisselingsproject beginnen.” Een jaartje uit het onderwijs opent je ogen.
    “Op mijn veertigste ben ik er een jaartje uitgestapt. Ik had geen vast plan van wat ik dat jaar zou doen. Ik kookte al veel en ben dan maar in een restaurant gaan werken. Twee maanden ben ik daar gebleven. Toen kreeg ik via een ,maat het aanbod om te koken voor ‘De
    Nieuwe Snaar’. Vier maanden ben ik met hen opgetrokken, dat was een zalige tijd. Je had lange werkdagen, maar eens klaar met je werk, kon je een pint drinken en het werk totaal vergeten. Als leraar lukt dat niet. Bij alles wat je meemaakt, vraag je je af wat je er in de klas mee kunt doen. Ook verhalen van kleuters neem je mee naar huis, daar blijf je in je hoofd mee bezig. Ik ben vakbondsman en heb respect voor elk beroep. De mentale belasting van leraren moet je niet onderschatten. Kinderen zijn ook veranderd en soms vraag ik me af hoe dat komt. Al die gevallen van adhd en overgewicht, hebben die niet te maken met gebrek aan een goede eetcultuur? Ik heb daar op school bijzondere aandacht voor. Net zoals ik ook nieuwe ontwikkelingen in de didactiek probeer op te volgen, zoals schrijfdansen. Ik kopieer dat niet blindelings. Ik bestudeer het, probeer
    het uit en evalueer het kritisch.”

    Bron Klasse

    Mening Joke :

    Dit artikel gaat over een ervaren kleuterleider , over hoe zijn blik op de schoolcultuur is .
    de kleuterleider klaagt vooral over de schoolcultuur die is veranderd .
    Ook ik vindt dat school cultuur vrij veranderd is .
    Dit merk je onder andere aan ;
    de kleuters (gebruiken moeilijke woorden  , geven vlugger hun eigen mening , zijn agressiever )
    het materiaal is veranderd (moderner : je vindt al een pc of projector in de klas )
    de kleuterleidsters/kleuterleiders : verschillende opleidingen , motivatie ,...

    Maar ook wil ik even de aandacht schenken aan fenomeen mannelijke kleuteronderwijzers : persoonlijk ben ik daar helemaal voor.
    waarom :
    Net zoals er moeder figuur mag aanwezig zijn , mag er ook een vader figuur in de klas aanwezig zijn.
    veel kinderen groeien op zonder vader of moederfiguur ( gescheiden gezinnen , nieuw samengesteld gezin , homoseksuele gezinnen , lesbische gezinnen , bom of bam ouders , alleenstaande gezinnen ,....)
    en dit is voor beide (leerlingen en ko ) een goede partij .

     

    01-12-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.klasse.be/leraren/bijlage.php
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Webmail
    Link naar webmail.

    Bijlagen:
    https://webmail.howest.be   

    25-01-2010 om 09:41 geschreven door sofiejoke  


    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaatje liedjes- en versjesboek.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kaatje van Ketnet is de nieuwe, magische wereld voor peuters en kleuters met in de hoofdrol Kaatje, haar schuddebol en haar grote vriend Kamiel.
    De vele fans kunnen vanaf nu hun hartje ophalen met het supercoole Kaatje liedjes- en versjesboek.
    Met de allerleukste liedjes en versjes uit de tv-shows.
    En met een inleidend verhaaltje over Kaatje en Kamiel in het begin van het boek.


    Commentaar Sofie:

    Zeer leuk boekje dat ik zelf heb aangeschaft.
    Er zijn maar 2 liedjes die oorspronkelijk van Kaatje en Kamiel zelf zijn de andere zijn covers van oude kinderliedjes. De liedjes zijn in een nieuw jasje gestopt en spreken enorm aan.
    Je zou er zowaar zelf beginnen van mee te dansen of schuddebollen, om het met kaatje haar woorden te zeggen.

    Het notenbeeld van  de liedjes wordt in het boekje ook vermeldt dus zeer handig om mee te fluiten, te tokkelen, ... .

    Dit zijn de liedjes: - Schuddebollepats - We stegen met een zucht -Alle eendjes -'K zag 2 beren -De kikkertjes -De wielen van de bus -De kop van de kat was jarig -De familie olifant -Op een grote paddestoel -Roodborstje -2 handjes -Een Nederlandse Amerikaan. .

    Zo zie je maar, liedjes die iedereen wel kent in een nieuw jasje.
    Een leuke leerrijke cd voor de kinderen, een beetje nostalgie voor de ouderen. Plezier voor jong en oud dus.

    De versjes in het boek zijn telkens geillustreerd met mooie prenten/foto's.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=2E4AUopfsxE&feature=related   

    24-01-2010 om 10:36 geschreven door sofiejoke  


    14-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is niet omdat je er anders uitziet, dat je ook anders bent.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In basisschool de wilg deden ze een gekke-haren dag. Een leuk iniatief om aan te tonen dat diversiteit ok is!

    Iedereen is anders en dat is maar goed ook!

    Ik vind dit een superleuk iniatief van deze school.
    Voor de kinderen spreekt dit waarschijnlijk enorm aan.
    Het is een iets anders dan anders. Een beetje carnaval spelen wanneer het geen carnaval is.

    Ik vind dat er een gekke-haren dag mag komen voor iedereen!




    U kleuter reporter van dienst,

    Sofie Lowagie

    14-01-2010 om 09:21 geschreven door sofiejoke  


    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezond begint in de mond!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

    Hét tovermiddel voor een mooie glimlach? Verzorgde tanden. Bijna de helft van de zesjarigen gaat niet naar de tandarts. Nochtans moet je melktanden even goed verzorgen als gewone tanden. Gezonde kindertanden krijg je als je goed poetst. Maar is dat bij jou thuis ook net het moment waarop je kind dwars gaat liggen? Deze trucjes maken er een prettig ritueel van.

    1. Een kleurrijke tandenborstel en een grappige spoelbeker maken het poetsen des te leuker.
    2. Laat je kind zelf een bolletje tandpasta op de tandenborstel doen.
    3. Mag je kind meekijken door een zakspiegeltje als jij zijn tanden poetst? Dat vindt het vast fijner.
    4. Zorg voor een voetbankje waar je kind op kan staan.
    5. Poets samen! Gezellig én je toont het goede voorbeeld.
    6. Poets elkaars tanden. Plezier verzekerd. Spreek af dat jij eerst zijn tanden poetst en dat je kind het werk mag afmaken.
    7. Twee volle minuten poetsen is moeilijk voor beginnende poetsers. Met een muziekje op gaan twee minuten sneller.
    8. Poets samen op het ritme van de muziek en verzin een dansje.
    9. Heb je een grote klok met tikkende secondewijzer? Dan weet je kind dat het ‘twee rondjes’ van de wijzer moet poetsen.
    10. Download deze tandenpoetskalender (Clavis uitgeverij)

      Meer handige poetstips? Surf naar www.glimlachen.be

      Bron artikel: http://www.klasse.be/ouders/14079/Gezond-begint-in-de-mond


      Commentaar Sofie:

      Leuke tips voor thuis en op school!
      Veel kinderen vinden tanden poetsen niet leuk maar als je hen een aanleiding kan geven, een start om te tonen dat je het wel leuk kan maken, zullen ze dit met veel plezier doen.
      Ze leren zelfstandig te zijn, er wordt geoefend op ritme, meten van de tijd en nog zoveel meer.
      10 leuke tips om zeker eens uit te testen thuis of op school!
      Bovendien zijn er ook veel leuke boekjes in de handel om de kinderen tanden poetsen aan te leren. (Zie foto)

      Iedereen poetst mee!

      Van je kleuter reporter van dienst,
      Sofie Lowagie

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/ouders/14079/Gezond-begint-in-de-mond   

    10-01-2010 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    17-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorbreek de ketens
    Javanen, Hindoestanen, Indianen, Creolen en Afrikanen... De slavernij bracht hen samen in Suriname. In deze multiculturele samenleving is Nederlands de gemeenschappelijke taal. TV.Klasse ontdekt een land dat vecht voor zijn ontwikkeling: van de verborgen schooltjes in het ondoordringbare regenwoud tot de plantrekkers van Paramaribo. Deze reeks kwam tot stand in samenwerking met de VVOB (Vlaamse Vereniging voor Ontwikkelingssamenwerking en technische Bijstand) www.vvob.be.

    Doorbreek de ketens:
    "Vroeger kregen onze kinderen een pak slaag. Nu praten we met hen", vertelt Henri Kasdjo. Zijn dochter Sisera (6) zit op een ervaringsgerichte school in Paramaribo. Ook in Suriname komt deze reeks weldra op tv. Bekijk nu deel 3 :
    http://www.klasse.be/leraren/tvklasse.php?q=reeksen/klasseinsuriname

    In het filmpje vertelt de directrice van de school, hoe haar school veranderde.
     Ze werken nu onder andere met ervaringsgericht onderwijs.

    Mening Joke :
    De kinderen weten heel goed wat van hen verwacht wordt:
    niet door de klas lopen
    vinger op steken
    in hoekjes werken
    werken correctie blad .

    De school is overgestapt van klassikale lesjes naar contractwerkjes en hoekenwerk.
    en dit werd door de kinderen enthousiast onthaalt .
    ze behaalden beter punten , gaan liever naar school, zien resultaat ,leren samenwerken, ...

    Persoonlijk vindt het filmpje nog alt rooskleurig voorgesteld ;
    en vraag ik mij af als alles daar echt wel zo goed gaat ....

    Het filmpje heeft bij mij de ontwikkelingsland - ballon van Suriname doorprikt.
    Zo zie je dat ook landen met weinig "toekomst" , vooruit willen . Ze investeren in hun onderwijs en laten bijscholen waar nodig.






    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/leraren/tvklasse.php?q=reeksen/klasseinsuriname   

    17-12-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.klasse.be/leraren/tvklasse.php?q=reeksen/klasseinsuriname
    04-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Kindertoneelstuk:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een leuk muzikaal toneelstuk voor kleuters waarin een man die hem voordoet als straatmuziekkant verschillende instrumenten bespeeld. De kleuters ervaren hierdoor verschillende geluiden en verschillende instrumenten. Hetwas een leuke voorstelling zeker om later mee verder te werken in de klas of thuis. De voorstelling duurde misschien iets te lang 50Min en voor kleuters vrees ik dat 30 à 40min stil zitten lang genoeg is.
    Wel leuk dat de kleuters geluiden herkennen. Regen door de regenstok bijvoorbeeld. In bijlage zie je verschillende muziekinstrumenten uit de voorstelling. Bekende en minder bekende instrumenten. De kleuters kunnen zelf hun lievelingsinstrumenten namaken, bespelen, op de muziek dat het instrument maakt dansen enz.

    Bijlagen:
    rsz_afbeelding_006.jpg (155.1 KB)   
    rsz_afbeelding_007[1].jpg (101.7 KB)   
    rsz_afbeelding_010.jpg (185.2 KB)   
    rsz_afbeelding_014.jpg (170.2 KB)   

    04-12-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    10-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even stoom aflaten in de iglo

    Even stoom aflaten in de iglo

    Door te spelen en te ravotten reageren kinderen zich positief af. Maar tijdens de speeltijd lopen spanningen soms hoog op. Leerlingen van basisschool 'De Wilg' in Lint die hun kookpunt voelen aankomen, koelen even af in de iglo op de speelplaats.

    "In onze school zijn niet meer conflicten dan in een andere", zegt directeur Katleen Vleugels. "De iglo is een idee van de leerlingenraad. Leerlingen die zo boos waren dat ze dreigden in woede uit te barsten, moesten naar een bank in de gang voor het directielokaal. Dat kwam over als een straf, zeker voor een leerling die daar geregeld moest uitrazen. Nu kan de leraar van toezicht een leerling een adempauze opleggen in de iglo, maar ze kunnen daar ook zelf voor kiezen. Een witte vlag geeft aan dat de iglo tijdelijk 'bewoond' is en de zone errond verboden terrein is. In de iglo zitten, is geen straf. Wel tot rust komen, je bezinnen, emoties verwerken. Het is een middel waarmee je verbaal of fysiek geweld voorkomt."

    BRAVO!
    Igloën is een nieuw werkwoord in 'De Wilg' en betekent even stoom aflaten in de 'isoleercel met vrije toegang' op de speelplaats. "Met zo'n initiatief kom je makkelijk in de media," zegt de directeur, "en zeker als er sneeuw ligt bij de inhuldiging. Maar dit igloën maakt deel uit van het BRAVO-project van de school. Op school leren kinderen niet alleen rekenen, schrijven, lezen en algemene kennis. Via de opvoeding en het onderwijs proberen we onze kinderen ook waarden en normen bij te brengen. Overal waar mensen in groep samenleven, moeten ze rekening houden met elkaar. In ons schoolreglement staan duidelijke regels en afspraken. Toch bestaan er nog een resem "ongeschreven" regels, die het verschil maken tussen gewenst en ongewenst gedrag. Met een charter maken we duidelijk wat gewenst is. Dit charter vormt een kader, waarbinnen kinderen leren hun eigen grenzen aan te geven en de grenzen van anderen te ervaren en te leren respecteren. We formuleerden het positief met "BRAVO, de beginletters van de kernwoorden ervan: Een letterwoord voor Beleefdheid, Respect, Afspraken, Voorzichtigheid en Ordelijkheid. En bravo betekent natuurlijk ook "applaus", als je erin slaagt om het charter helemaal na te leven. Belonen en aanmoedigen komen eerst, maar wie zich niet aan het charter houdt, krijgt wel een sanctie."
    Dit project krijgt de steun van DynaMo² van CANON Cultuurcel

    Mening Joke :
    Persoonlijk vindt ik dit een heel leuk en origineel inactief., vooral omdat het vanuit de kinderen zelf komt en dat ze op eigen inactief er kunnen in gaan.
    Al doet het mij in de eerste plaats toch wel een beetje denken aan " in de hoek staan" maar iets leuker verpakt.
    Ook hun "bravo" concept verdiend een (warm) applaus , vele scholen vergeten ook waarden en normen aan te leren aan hun kinderen .
    een simpele alsjeblief of dankjewel wordt tegenwoordig veel te vlug vergeten. En dit mag zeker al starten in de kleuterklas . 

    Bron : klasse voor leraren n° 200 december 2009

    10-11-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.klasse.be/leraren/help.php?id=11557
    25-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik en de koningin

    1. Korte inhoud

    Het verhaal is een beetje opgevat als een modern sprookje.

    De personages hebben geen eigennaam, de plaats of tijdstip waar het verhaal zich afspeelt is onduidelijk, en het verhaal heeft een boodschap: “ kleur je eigen leven”.

    De koningin komt, er staat een aankondiging in de krant: “Bloemenmeisje gezocht”.

    Het hoofdpersonage stelt zich kandidaat en wordt uitgekozen.

    Plotseling heel veel vragen: hoe, welke kledij, wat zeggen …?

    Als de Koningin arriveert, blijkt dat er geen bloemen zijn.

    Paniek! Het bloemenmeisje kijkt in al haar zakken en het enige dat ze kan schenken is haar favoriete geel potlood.

    Ze is er het hoofd van in!

    Maar wat blijkt, de koningin heeft nog nooit zo’n fijn cadeau gekregen.

    Het paleis is nog nooit zo kleurrijk geweest.

    2. Decor

    Een zeer origineel eenvoudig decor.

    De tekeningen die tijdens de voorstelling getekend worden, worden geprojecteerd en dienden als decor.

    Tijdens de inleiding en het slot mogen kinderen uit de zaal het decor schilderen.

    3. Muziek

    De muzikanten speelden op heel veel verschillende instrumenten, die werden ook af en toe in de verf gezet.

    Ze maakten deel uit van het decor en speelden randpersonages.

    4. site

    De site is zeker een bezoekje waart en bereidt je op een leuke manier voor op de voorstelling zowel voor jong als oud.

    Eigen mening:

    Zeer leuke voorstelling voor lagere school leeftijd, de Nederlandse uitspraak en woordenschat maakt het wel iets moeilijker om te volgen.

    De vertolking van het hoofdpersonage werd uitstekend vertolkt, een prachtige stem om van te genieten!

    Joke & Sofie

    25 okt. 09

    http://www.ikendekoningin.nl/








    25-10-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  


    Tags:http://www.youtube.com/watch?v=Dr4WOBj_tY8
    03-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pesten in de klas? op overlevingskamp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Korte inhoud artikel :

    de directeur van het Technisch Atheneum van Diksmuide heeft een drastische middel tegen pestgedrag aangewend.Nadat 2 leerlingen van het derde jaar elektromechanica met elkaar op de vuist gingen , stuurde Johan Desmadryl de hele klas 2dagen op overlevingskamp . goed voor 17 kilometer stappen met een zware rugzak en 12 kilometer kanoen . Daarbij moesten de twee hoofdrolspelers zelf een kano delen : zio zullen we elkaar wel leren respecteren , verklaard de schooldirecteur zijn ongeziene aanpak.

    Mening Joke :

    persoonlijk vindt ik dit wel een goede aanpak , veel jongeren pesten elkaar uit roddels of verzinsels (bv. hij eet nooit koekjes op de speelplaats dus hij is arm : maar eigenlijk eet hij helemaal niet graag koekjes)
    zo'n overlevings kamp kan dus in bepaalde gevallen een oplossing zijn , al vindt ik het wel nog al drastisch ; je kan ook bv. kennismaking spelletjes spelen of een goed gesprek  , als is een overlevingskamp toch wel cooler en origineel .
    maar ik betwijfel als het in elk geval zou lukken

    03-10-2009 om 00:00 geschreven door sofiejoke  




    Archief per jaar
  • 2010
  • 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • een fijne donderdagavond

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Leuke links voor kinderen.
  • bloggen.be
  • Kopergietery- Leuk kinder en jeugd theater
  • Blog Jessie en Sofie
  • blog Lindsay en Kristy
  • Blog Manon en Michelle
  • Blog Naomi
  • Blog Aicha en Kelly
  • Blog Annellies en Anne-sophie
  • Blog Karlijn en Michelle
  • Blog Jessica en Leen

    Over mijzelf
    Ik ben Sofie en Joke
    Ik ben een vrouw en woon in Diksmuide en Varsenare (België) en mijn beroep is Studenten kleuteronderwijs.
    Ik ben geboren op 00/00/0000 en ben nu dus 2025 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .
    Dit is een blog van Joke & Sofie. 2 studenten kleuteronderwijs. Op deze blog maken halen wij verschillende nieuwsbericht

    Welkom op de blog van Joke en Sofie

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs