1. Wie zijn wij ?
Wij zijn Sofie Verhaegen en Valerie Van Hoof, 2 studenten uit de opleiding Bachelor Secundair onderwijs Lichamelijke Opvoeding. Ondertussen zitten wij al in het laatste jaar van onze opleiding in de Artesis Hogeschool en sluiten wij deze prachtige tijd af met een schitterend eindproject. Wij willen jullie eerst en vooral al hartelijk bedanken dat jullie zo talrijk aanwezig zijn deze avond! Hieronder vindt u meer uitleg over de plaats waar we naartoe gaan en ons project.
Veel leesplezier.
2. Waar gaan we juist heen?
Zoals u waarschijnlijk al weet gaan wij naar India. Op 6 februari vertrekken we!
India is een land in Zuid-Azië. Het is het land dat, na China, het meest aantal inwoners telt ter wereld. India ligt op het Indische Subcontinent en is voor het grootste deel een schiereiland. De hoofdstad is New Delhi, maar de grootste stad van het land is Bombay. India is een federale republiek die is onderverdeelt in 28 staten.
Het land is een bakermat van religies waaronder bijvoorbeeld Hindoeïsme, Boeddhisme, Christendom, Islam, Sikshisme,
Daarnaast wordt India vooral gekenmerkt door het kastensysteem, de typische Indische klederdracht, de beroemde filmindustrie (Bollywood) en het Indiase eten.
Ons hele project speelt zich af in het zuiden van India, namelijk te Villupuram. Villupuram is gelegen in één van de deelstaten van Zuid-India: Tamil Nadu. Deze deelstaat is vooral bekend om zijn uitgestrekte vlakten, prachtige regenwouden en de lange kustlijnen.
Wij zullen in het dorpje Villupuram overnachten in het plaatselijke weeshuis (St-Patricks Home) dat niet ver gelegen is van het schooltje waar we aan de slag zullen gaan. Dit blijft onze verblijfplaats gedurende het hele project. We beschikken daar ieders over een eigen kamertje en wasmogelijkheden. De nonnen van het weeshuis zullen ons voorzien van heerlijke Indische maaltijden.
Daarnaast staan we onder het goedkeurend oog van Devasagayaraj Zackarias of father Raj, onze Indische projectleider. Hij zal gedurende de 3 maanden over ons en het project waken in samenwerking met zijn broer Anthony Jesu.
3. Waaruit bestaat ons project?
Ons project heeft de naam U-turn gekregen. Maar waarom nu net die naam? Wij zouden graag voor een ommekeer zorgen te Villupuram, het dorp waar wij gedurende 3 maanden gaan meedraaien in een school. Ommekeer is misschien een heel krachtig woord. Wij weten ook dat wij daar niet komen om de mensen of het bestaande onderwijssysteem te gaan veranderen. Maar aangezien de leerlingen van de school weinig of geen sport krijgen is dit toch wel een ommekeer. Omdat wij 2 studenten lichamelijke opvoeding zijn, zijn wij er sterk van overtuigd dat sport steeds, in welke cultuur dan ook, een positieve boodschap mee brengt. Door sport- en bewegingsspelen aan te brengen op school ondervinden de leerlingen niet enkel een vooruitgang in hun fysieke ontwikkeling, maar ook hun cognitieve, sociale, affectieve ontwikkeling en levensstijl zullen hierdoor positief bevorderd worden. We mogen ook niet vergeten dat dit voor ons ook een hele U-turn zal zijn. Ook wij staan erg open om van de Indische cultuur te leren en onze levenservaring zal enorm verrijkt worden.
Om van een onderwijssysteem zonder of met geringe aandacht voor sport naar een sportgericht onderwijssysteem te gaan zullen er verschillende stappen ondernomen moeten worden. De eerste week van ons project gaan we invullen met observatie. Zo maken wij kennis met de bestaande regels en routines in de plaatselijke school. Daarna gaan we zelf aan de slag. De 2 laatste weken van februari zullen wij de kinderen beter leren kennen door kennismakingsspelen aan te bieden. Tijdens de maand maart werken we samen met de leerlingen aan het opbouwen van conditie en algemene bewegingsvaardigheden om dan in april aan het echte werk te beginnen. De maand april staat helemaal in het teken van riverball. Riverball is een zelf uitgewerkte balsport die we graag aan de kinderen willen leren. Deze sport is onze rode draad doorheen ons project. Maar natuurlijk zullen we eerst door middel van observatie en tussentijdse evaluatie het niveau van de kinderen bepalen. Het is dan waarschijnlijk logisch dat we naar gelang het niveau van de kinderen onze rode draad aanpassen, dit kan zowel moeilijker als makkelijker zijn. Wij kozen voor riverball omdat we door deze nieuwe sport onze uiteindelijk doelen van het project kunnen bereiken.
De doelen die we zullen nastreven samen met de kinderen zijn:
· De leerlingen laten kennismaken met en genieten van sport
· Een interculturele samenwerking benadrukken
· Door middel van sport de groepsdynamiek tussen de leerlingen versterken
Het spel riverball geeft ons alle mogelijkheden om deze doelen te bereiken. Het is dan ook een zeer open sport zodat we ruimte hebben om de leerlingen hun eigen persoonlijke en culturele waarden in het spel te laten verwerken. Gedurende onze laatste week, dit zal de eerste week van mei zijn, werken we met de kinderen aan een eindevenement. Er zal een riverball competitie georganiseerd worden in de vorm van een prachtige slotshow.
Tenslotte willen we jullie ook nog laten weten dat wij naast ons project ons ook erg graag zouden inspannen voor de Dalits (de kosteloze). Het kastensysteem is dan wel afgeschaft in India, maar het leeft nog steeds verder in de hoofden van de mensen. Samen met onze Indische projectleider, Devasagayaraj Zackarias, steunen wij de Dalits door met deze groep mensen kennis en ervaringen uit te wisselen. Wij trachten hen zoveel mogelijk informatie aan te reiken die ze nodig hebben.
4. Jullie bijdrage :
Om dit alles te verwezenlijken hebben wij een benefiet (8 december 2009) georganiseerd. Met het geld dat wij inzamelen willen wij nieuwe schoolmaterialen voor het plaatselijke schooltje en benodigdheden voor het weeshuis kopen. Daarom willen wij jullie nogmaals bedanken voor de schitterende bijdrage die jullie leveren aan ons project.
Wij hopen dat wij jullie op deze manier een duidelijke kijk hebben kunnen geven op ons project!
Bedankt voor jullie aanwezigheid op onze benefiet en bijdragen,
Dank aan iedereen die een vrijwillige schenking deed,
Dank aan Mr Deepak voor het ter beschikking stellen van zijn restaurant Dehli Delicious en de schenking van het rijkelijk buffet,
Dank aan Be Welcome voor het aperitief en de algemene ondersteuning van het project,
Dank aan Jules en Mieke voor de dias en de contacten in India,
Dank aan onze ouders voor de begeleiding en (financiële) steun,
Dank aan onze school en leerkrachten Artesis voor de opzet van het vak internationalisering, Bijlagen: uturn presentatie 06 11 09.pptx (929.7 KB)
07-12-2009 om 17:40
geschreven door Sofie & Valerie 
|