Inhoud blog
  • Opdracht 4: Technorati
  • Opdracht 7: Evaluatie
  • Opdracht 6: Twitter
  • Opdracht 5: Facebook en Netlog
  • Opdracht 2: Vergelijking
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Online PR

    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 4: Technorati

    Technorati.com is in de eerste plaats een blog zoekmachine: het doorzoekt de zogenaamde "blogosphere" of blogosfeer wat eigenlijk de verzameling is van alle blogs op het internet. Naast blogs kan je ook media, zoals foto’s en video’s, opzoeken die door de gebruikers geplaatst werd. De site biedt ook de mogelijkheid aan populariteitsindexen op te zoeken. Hierin vind je dan onder andere welke films, liedjes, blogs, boeken en dvd’s op dit moment het populairst zijn. Na de gratis registratie kan je ook zelf een blog "claimen". Hierdoor kan je extra’s toevoegen aan je blog om een meer gelezen en dus populairdere blog te hebben. Zo kan je bijvoorbeeld jouw eigen blog toevoegen aan 20 technorati-categorieën. Hierdoor stijgt het aantal lezers en dus de populariteit van jouw blog.

    12-12-2008 om 18:18 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 7: Evaluatie
    Van al deze sites kende ik al yahoo, altavista, facebook en netlog. Van alle andere had ik nog nooit gehoord. Van yahoo en facebook maak ik het meest gebruik. Deze vind ik handig omdat je bij yahoo heel veel informatie kan vinden. Je kan bv. ook direct het laatste nieuws weten en kleine weetjes. En facebook gebruik ik om foto's te bekijken en te uploaden en zo met vrienden over sommige foto's een beetje commentaar te geven. Twitter vind ik de raarste site van allemaal. Ik vind dit een beetje nutteloos en raar aangezien toch niet iedereen moet weten wat je aan  het doen bent of wat je gaat doen. Ik heb alle sites eens grondig bekeken en zo een beetje overal gaan kijken wat erop te vinden is. Mamma alsook metacrawler vind ik ook wel een handige site aangezien je hier artikels kan zoeken maar ook onmiddellijk naar telefoonnummers. Je kan hier naar de Gouden Gids en de Witte Gids direct terechtkomen. De site Technorati vind ik een beetje duk, misschien omdat ik deze site nog niet goed genoeg ken. Askjeeves vind ik een gewone, simpele zoekmachine zoals alle andere.

    12-12-2008 om 18:11 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 6: Twitter
    Twitter is een site waar je ook vrienden kan toevoegen. Ik heb mij hier vlug ingeschreven om deze site van dichterbij te bekijken. Je kan hier dus zien wat je vrienden, collega's aan het doen zijn op deze moment. Je kan ook je gsmnummer ingeven op deze site zodat twitter je sms'en kan versturen indien iemand zijn status verandert. Zo is het wel gemakkelijk om te weten wanneer je iemand kan storen of best niet. Ik vind dit eigenlijk maar een rare site en snap het nut er niet zo van.

    12-12-2008 om 18:01 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 5: Facebook en Netlog
    Ikzelf heb een account bij Facebook. Eerst had ik er een bij Netlog maar niet voor lang. Ik weet niet waarom maar ik vind Facebook een socialere site om bv. bij je vrienden kleine berichtje achter te laten. Het grote verschil tussen Netlog en Facebook is het feit dat Facebook nieuwer is en dus meer gemoderniseerd. Bij Netlog wordt je privacy iets meer geschonden dan bij Facebook. Hier kun je echt kiezen wie je site mag zien en wie niet. Bij Netlog ook maar hier kun je nog altijd terecht op iemand anders netlog. Je kan bv. niet alle foto's van deze persoon maar wel waar je woont enzovoort. Op Netlog kun je ook blogs aanmaken wat je bij Facebook niet kan. Bij alletwee de sites kan je ook fotoalbums aanmaken en foto's van je vrienden bekijken. Facebook vind ik ook iets commerciëler aangezien je hier reclame kan maken voor bepaalde producten. Je kan hier een fansite aanmaken van bv. chocolade. Al diegenen die graag chocolade eten, kunnen zich hier dan inschrijven. Of je kan ook een event plaatsen en zo te weten komen hoeveel man er gaat komen naar je fuif of evenement. Dit vind ik eigenlijk heel handig, aangezien je zo op voorhand je kosten kan berekenen en informatie sturen naar de juiste doelgroep.

    12-12-2008 om 17:51 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 2: Vergelijking

    Mijn eerste indruk van al deze websites was direct dat yahoo de commercieelste is van alle 5 websites. Na het verder bestuderen van de websites zag ik ook dat yahoo en altavista veel uitgebreider zijn. Wanneer je deze vergelijkt met mamma en metacrawler zie je een groot verschil tussen het aantal gevonden sites over je onderwerp. Bij deze twee laatste krijg je ongeveer 25 sites betreffende je onderwerp terwijl je bij yahoo en altavista over de 100 zit en nog veel meer. Het rare was ook dat askjeeves ook redelijk veel sites weergaf. Ik ben dan gaan zoeken wat voor sites deze 5 juist zijn. Door deze in Google op te zoeken kwam ik te weten dat mamma en metacrawler twee metazoekmachines zijn. Dit ook voor askjeeves maar deze is nog geen volledige metazoekmachine. Dit wil zeggen dat ze hun informatie gaan halen van andere zoekmachines en dat ze een korte samenvatting geven van de verschillende gevonden sites betreffende het onderwerp waarover je iets wil weten. Yahoo en Altavista zijn twee zoekmachines op zichzelf waardoor ze meer resultaten weergeven.

    12-12-2008 om 17:37 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht 3: www.dejanews.com
    Wanneer je www.dejanews.com intypt, kom je op een site van google terecht. Je kan hier groepen aanmaken of jezelf bij een groep aansluiten. Hier kan je dan met verschillende mensen discussiëren, praten,... over verschillende items zoals voetbal, koken, gezondheid enz. Dus eigenlijk wat je maar wil. Ik ben eens gaan kijken naar het item 'Travel  in the United States and Canada'. Je komt hier dan terecht op een site met verschillende topics. Ik ben dan gaan zien naar het topic 'Best travel prices'. Als je hierop klikt, kom je terecht op een pagina waar allemaal reacties vermeld zijn over het betreffende topic. Hier stond nu maar 1 reactie, maar het kunnen er zeker meerdere zijn. Deze man heeft nu als voorbeeld een site vernoemd waar men de beste prijzen vindt om een reis te boeken. Zo maakt 1 iemand dus eigenlijk reclame voor een bepaalde site, een bepaald merk,...

    12-12-2008 om 12:07 geschreven door Sofie  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/smichiels

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    12-12-2008 om 11:32 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 08/12-14/12 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs