Heb je mijn Opus 6 of honderd beperkingen van het gezichtsveld gelezen?
En?
Dan nog even dit...
Hoe benader je nu de Skeptische kunst?
"To realise the relative validity of one's convictions", said an admirable writer(2) of our time," and yet stand for them unflinchingly is what distinguishes a civilised man from a barbarian;"(1)
"Beseffen hoe betrekkelijk de geldigheid is van je overtuiging en ze toch onverschrokken verdedigen, is wat beschaafde mensen van een barbaar onderscheidt."(3)
Het besef of de confrontatie, de sensation (eng.), zoals Francis Bacon dit concipiƫerde moet je volgens mij alsvolgt beschouwen :
Velen hebben in hun leven een situatie beleefd waarbij ze basaal zichzelf en hun zijn in vraag hebben gesteld. Het overlijden van een familielid of van een innige vriend; een levensbedreigende ziekte die men na een ingrijpende behandeling of een zware operatie overwon leidde bij allen tot het in vraag stellen van het basale zijn : " Moet ik werkelijk verder doen zoals ik bezig ben of ga ik dan toch voor een fundamentele verandering in mijn doen en laten?"
Met de skeptische kunstwerken wil ik ook komen tot een situatie waarbij de toeschouwer zich ook deze basale vraag stelt. De gebruikte werken krijgen de waarden die ook worden toegedicht aan iconen .
De skeptische kunstwerken kunnen gebruikt worden in de huiskamer, de tentoonstellingsruimte of de musea zoals symbolen van elk bestaande wereldbeschouwing. Schrijn, huisaltaar, kruisbeeld, zilveren kadertje met korantekst, affiche met Che Guevara zij zijn gelijk aan de twee en driedimentionele werken die je terug vindt in Opus 6.
De werken zullen nooit verwateren tot meubilair of behangpapier, zij zullen steeds dwingen tot de hoger genoemde vraagstelling.
(1) BERLIN Isaiah, Two concepts of liberty, Oxford, Oxford University Press, 1958
(2) SCHUMPETER A.J., Capitalism, Socialism and Democracy, Liondon, 1943, p. 243.
(3) Vertaling in Insight 03, Kunsthuis Opera Vlaanderen Ballet Vlaanderen vzw., maart nummer p. 23.