Groeien als katholieke dialoogschool betekent de weg van een pedagogie van de hoop bewandelen. Een andere naam daarvoor is een pedagogie van vertrouwen.
Opvoeden is cultiveren van vertrouwen.
Wegwijzers op die weg zijn:
- duurzaamheid
- gastvrijheid
- generositeit
- kwetsbaarheid en belofte
- rechtvaardigheid
- uniciteit in verbondenheid
- verbeelding
- eigen inspiratie van de school
Het zijn tegelijk de toetsstenen van kwaliteitsvol onderwijs.
Jezus en Maria mogen je inspiratiebron zijn. Zij leefden ze voor.
Vreugde en verbondenheid stralen ze uit.
SCHOOLVOORSTELLINGEN 2022-2023
REGELING VERJAARDAGSTRAkTATIES
kleuters / 1L / 2L
Viering op de dag van de verjaardag / traktatie met fruit of cake die versierd mag zijn met droge toevoegingen
3L tot 6L
Muzische viering op de dag van de verjaardag / traktatie van ingrediënten om één keer per maand iets lekkers samen te stellen (bakken) voor de jarigen van de maand.
ORGANISATIE en PLANNING SCHOOLJAAR 2022-2023
Beschouwing
SiMABU is een grote TEAM-TEACH-SCHOOL die wordt waargemaakt op maat van en rond de noden van alle leerlingen in een duidelijke communicatie en medewerking met hun ouders.
Elk woord in deze zin heeft zijn betekenis en vertegenwoordigt een bouwsteen waaraan alle overwegingen kunnen worden getoetst.
Willen jullie er ook in de klas blijven op hameren (en alle andere goede didaktische hulpmiddelen aanwenden die het hameren kindvriendelijk maken) dat op tijd komen een uiting is van respect en beleefdheid.
Er werd met het hout van het podium van de oude school in de Kloosterstraat (Alles komt terug!) een zaai-, stek-, pot- en planttafel gemaakt en gemonteerd naast de klastuintjes. Wie er een demonstratiemoment of een doe-moment voor de leerlingen wil organiseren, ga je gang!
Momenteel werden er vakken gereserveerd door het 5de en het 3de leerjaar. Er zijn nog vakken over. Bovendien zijn er in Den Bekaf nog plantbakken in de zin van de "vierkante eter".
De eerste twee vakjes, te tellen van aan de containers zijn gereserveerd voor de zonnebloemen voor juf Ria zaliger en het kunstwerk "zijn steentje bijdragen", waar verder ook kruiden zullen groeien.
- De komst van de vluchtelingenkinderen werd uitvoerig besproken.
- Op onze vraag zal er cake verdeeld worden tijdens het kleuter-1L-carnaval door de ouderraad i. p. v. pannenkoeken.
- Het verloop van het schoolfeest werd geschetst. (+ vragen voor de werkgroep i.v. m. de rol van het kind)
- Voorstel datum spaghettiavond 1L: 02-03-2016
- Er wordt bezorgdheid geuit over de plaats van de fietsenstalling en de recente vernielingen en schade
- Verkeerssituatie Pastoor Coplaantje: Er wordt een brief opgesteld over de wantoestanden en gevaren @ gemeentebestuur en ondertekend door ouderraad en school.
- Varia: enkele kindgerelateerde punten die niet thuishoren op een ouderraad i.v.m. sanctioneren en snoep op school
Junior Journalist 2014-2015 (5de en 6de leerjaar / oud-leerlingen)
We zijn reeds toe aan de 3de editie!
Thema van deze editie: sport
Alle werkjes worden getypt ingewacht. Rechts bovenaan: naam, klas, school (Belangrijk want deze keer doen al 3 scholen mee!) Deze vermelding moet passen onder een post-it i.f.v. het anoniem maken van de werken.
Het winnende werk dingt verder mee in een gewestelijke wedstrijd. (niet meer nationaal)
Er wordt gejureerd in categorieën. Elke school vaardigt 1 jurylid af.
- grappigste verheel - meest aangrijpende verhaal - vlots lezende verhaal - meest meeslepende verhaal - beste fictie - beste non-fictie
Start van de campagne: half september. De drie scholen lopen mekaar tegemoet tot speelplein aan 't Heike. Graag in het kader van de lessen L.O. in 5 en 6L VOORSTEL: donderdag 18 september om 14.00 u.
Inleveren: 14 november 2014
Prijsuitreiking: zaterdag 28 februari 2015 om 11.00 u. Locatie: ?
Een interactieve kennismaking met de nieuwe school
Via www.welkomindenieuweschoolsintmartinusburcht.bloggen.be zullen de ouders hun vragen kunnen stellen over de nieuwe school. Bovendien kan men er ook de vragen en de antwoorden van de andere ouders kunnen lezen. Door deze werkwijze wordt een behoorlijke lading vragen verplaatst van de open klasdag naar de woonkamer van onze kinderen en hun ouders.
Vanaf morgen kan er niet meer geparkeerd worden aan het Pand. Er wordt namelijk een werfkraan geplaatst. Om deze reden (en uit vrees voor komende stortbuien) hebben we ook het Pand al ontruimd. -- BlackBerry® ---
Morgen houden we de mariaviering in de kerk. Een schoolviering heeft nog meer zin als er af en toe iets van doorwerkt in de klas. Betrokkenheid heeft ook hier zijn belang. Voor een tekstje, een liedje of een afbeelding kan je terecht op de weblog van onze schoolpastoraal:
www.bloggen.be/schoolpastoraalsintmartinusburcht
login: schoolpastoraalsintmartinusburcht
paswoord: fluohesje
Heel veel dank om hier in functie van de godsdienstles af en toe eens te grasduinen. En weet je ... Dit mag volop groeien! Alle inbreng is welkom.
Het festival van vertedering, bewondering en duizend glimlachen met hier en daar een traantje van geluk ... Het grootoudersfeest. Chapeau en proficiat!
Beste collega's, Jef Weekers heeft in beide leraarslokalen een tractatie laten bezorgen ter gelegenheid van Sinterklaas. Ik ben zeker dat een mailtje naar jef.weekers@telenet.be van zoveel mogelijk mensen hem bijzonder deugd zal doen. Alvast bedankt en prettig weekend! Wim-- BlackBerry® ---
Alsof hij gisteren in Antwerpen aanmeerde, pakt Sinterklaas morgen al zijn koffers. Ieder of toch velen van ons telden stilletjes het aantal Sintbezoeken die zij of hij als leerkracht al meemaakte. Ik althans wel en het zijn er veel en gelukkig waren ze kleurrijk. Hartelijk dank aan iedereen die dit mee heeft voorbereid en uitgewerkt! Volgend jaar zal het een heel ander feest zijn met (zachte) snoepjes die vanuit de leraarszaal de sportzaal komen ingedwarreld. Sinterklaas is ook een beetje dromen ... -- BlackBerry® ---
Laten wij bidden. Dat de liefde van God mag komen over kinderen en jongeren in het nieuwe schooljaar, over hun leerkrachten, directies, schoolbesturen en inrichtende macht over allen die in het onderwijs werken.
Amen.
Aan allen een fijn schooljaar 2012 2013 toegewenst.
Traditioneel bereidt elk leerjaar een viering voor. De andere vieringen zijn voor de werkgroep schoolpastoraal. Dank u om een van deze vieringen uit te kiezen en met de klas voor te bereiden.
Dit is een voorlopige planning. Noteer nog niets in uw persoonlijke agenda, want er zijn nog wijzigingen mogelijk. Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom. De data van de leeruitstappen en andere activiteiten mogen binnenstromen.
Wettekst wetgevende aspecten bij het participatief evolueren naar een beleidsvoerend vermogen van een basisschool
Wettekst wetgevende aspecten bij het participatief evolueren naar een beleidsvoerend vermogen van een basisschool Deze wettekst staat in pdf. Voor wie zin heeft om het eens te lezen ...
Wie nog foto's heeft, mag ze altijd bezorgen! (liefst verzenden via een gecomprimeerde map, dat vermijdt dat de foto's eerst één voor één moeten opgeslagen worden.)
In navolging van de academische namiddag o.l.v. Jef Staes over de rode apen, organiseert het schoolbestuur een tweede editie op 28 augustus 2012 "de lekkere forel" in de namiddag. De gastspreker wordt later bekendgemaakt. Het schoolbestuur verwacht ieders aanwezigheid. Mits een goede voorbereiding op het einde van juni kunnen we wellicht onze schooleigen vergadering inkorten.
De eerste vergadering van de ouderraad van dit schooljaar
De eerste vergadering van de ouderraad van dit schooljaar
Een glas Cava aangeboden door de ouders ter gelegenheid van de start van het schooljaar, drie nieuwe leden en een positieve ingesteldheid zonder grenzen. Onder dit gesternte is de eerste vergadering verlopen. Een betere start kan men zich niet indenken.
In afwachting van het verslag volgen hier enkele aandachtspunten:
- Het rapport vinden de ouders best OK in de huidige vorm. - Aandacht voor de individuele foto's die door de schoolfotograaf gemaakt worden: bruikbaarheid voor identiteitskaarten wordt echt op prijs gesteld. Ook de kalenders vallen het best in de smaak. - De verslagen van de vergaderingen komen op www.manteltje.be en deze url zal gelinkt worden aan de schoolsite. - Oudercontact van 20.10.2011: De ouderraad vraagt om de gesprekken te centraliseren naar 1 locatie (Idsteinaan is het duidelijkst wegens voorgaande avonden en vraagt het minste verhuiswerk). Dit wordt gevraagd in functie van het werk aan het soep- en jeneverkraam, maar ook i.f.v. de samenhorigheid en de gezelligheid. Nog even en deze avond vergt voor niemand nog een verhuis (na 01.09.2013). - Volgende vergadering: 17.10.2011 Dank aan Gina en Lutgart voor hun aanwezigheid op 20.09.2011 en hartelijk welkom aan alle leerkrachten om bij regelmaat van de klok hun waardering eens te komen tonen voor het werk van de ouders op een van de volgende vergaderingen! - Herhaling: Deze ouderraad is sterk bezig!
Het onderwerp van gesprek op dit ogenblik: de nutsleidingen en het verleggen ervan.
In de vergadering van de schoolraad van gisteren is beslist om de schoolraad te laten fungeren als bouwcel. Zij gaan de nieuwbouw bekendmaken bij de hele gemeenschap rond de school. Alle ideeën hieromtrent zijn welkom en deze bouwcelvergaderingen van de schoolraad staan open voor alle geïnteresseerde leerkrachten. We hebben een "rode apen forum" geopend op de weblog van de schoolraad om ideeën te verzamelen om de nieuwbouw in de belangstelling te brengen. Zelf een rode aap gezien hieromtrent? De ideeën kunnen binnengebracht woden via Els en Lutgart.
Op zoek naar een liedje voor de viering die je voorbereidt? Een terugblik op onze pastorale activiteiten? Even in de klas een symbool of een beeld rond het jaarthema aan bod laten komen?
De maand september wordt gebruikt voor het inrichten van de werf en het verleggen van de nutsleidingen (Eandis, AWW, Belgacom, Telenet ). Op 1 oktober 2011 starten de bouwwerken volop.
Een voorzichtige datum voor de eerste steenlegging is vrijdag 30 september 2011 om 14.30 u. Een feestelijke gebeurtenis voor de leerlingen en de ouders.
Gelieve uw aanwezigheid te melden vóór 25-08-2011. Het aantal deelnemers is van belang omdat het gaat om een vrij uitgebreide receptie. We zullen onze aanwezigheden groeperen. Willen jullie bevestigen met een e-mail naar wimvanranst@ksas.be aub?
Dit gaat leuk worden: sportieve teambuilding, familieschoolsportdagen, wereldrecords, gouden medailles, fair-playbekers, ... Kortom S P O R T I N U S !!!! Een mens zou er de zomervakantie willen voor overslaan ...
Ondertussen werd ook de KSAS-datum voor de vergadering voor administratieve medewerkers en OCSG-leden gewijzigd. De nieuwe datum is 29-08-2011 i.p.v. 26-08_2011 om 10 u. in Kruibeke.
Het brede thema "rare vogels" laat een zeer uiteenlopende invulling van de stoet toe, zeker wanneer we de titel figuurlijk opvatten.
Aanvullend kunnen we het stuk uit de publiciteit van Ikea (foto) aangrijpen om de inspiratie aan te wakkeren. Het zijn stuk voor stuk leuke subtitles bij onze "rare vogels".
Het hoofddoel van onze Fantasiebel is problemen creatief leren aanpakken met behulp van onze fantasie. Wanneer we het op de vorige PV gestelde probleem niet opgelost krijgen, verdienen wij onze Fantasiebel niet.
DUS: Om tegemoet te komen aan de bewegingstijd die 2A toekomt, zullen de leerlingen van de Idsteinlaan 's maandags van bij hun aankomst op school de gymzaal mogen binnengaan. In een eerder huiselijke atmosfeer mogen zij daar napraten over het weekend. Ik doe daar toezicht op en zet ondertussen een en ander klaar. (L5 en L6 hebben voortaan altijd de blokfluit bij.) Stipt om 8.45 u. vangt de Fantasiebel aan. Klokslag 9.30 u. rinkelt een fantasieBEL en wordt de gymzaal vrijgemaakt. Aansluitend worden de boekentassen genomen en wordt er naar de klas gegaan.
In afwachting van de blog www.bloggen.be/eucharistievieringensintmartinusburcht (Ik zoek alleen nog een kleur voor deze blog.) parkeer ik hier even de zaken die we dit jaar rond Lichtmis zullen gedaan hebben. Wanneer we al onze vieringen en ander materiaal rond vieringen (liedjes, illustraties, ...) op deze nieuwe weblog plaatsen zitten we gebeiteld voor de komende jaren.
1 X opstellen en 1 X opruimen is 1 X opstellen en 1 X opruimen uitgespaard wanneer 2 activiteiten in dezelfde week plaatsvinden. (1+1-1-1 = 2 Einstein)
Vragen aan de school: - Het einduur in de Idsteinlaan blijft een probleem. Er is zelfs een dag geweest waarop de school verlaten werd om 15.50 u. Dit is vervelend wanneer een afspraak bij de tandarts (bv) moet nagekomen worden. - Waarom komen sommige (slechte) toetsresultaten niet op het rapport? De reden hiervan zou aan de ouders kunnen gecommuniceerd worden. - Wat is er gebeurd met de pompoenen? Die zijn opgeruimd. Bij een volgende gelegenheid zal er oordeelkundiger te werk gegaan worden.
... waaronder 5 via Facebook en 6 via e-mail ( IPA / Snoeys / Moshi Moshi / The force / Brainpower / De donckere Raemen en Errare humanum est )
Het bijhorende bericht van oud-leerling Paulien is leuk om lezen:
Kan ons superteam, Errare Humanum est, zich nog inschrijven voor de Sint-Martinus Quiz?
Ons team zal dit jaar bestaan uit 6 leden: Tom Van Hout, Sofie De Block, Jenke Jorssen, Floor Schless, Pauline De Schryver en Paulien Fonteyn.
Wij hopen dat we nog niet te laat zijn
PS. Omdat we toch niet kunnen onderdoen aan vorig jaar (en nu zeker niet met de 10de editie), vinden we dat u ons misschien weer in uw speech kan vernoemen. J
Dinsdag 18 januari 2011 vindt de volgende vergadering van de ouderraad plaats.
Als teken van waardering zou het leuk zijn mochten er terug wat meer leerkrachten op deze bijeenkomsten verschijnen. Deze mensen doen hard hun best voor ons.
Plaats van gebeuren is de eetzaal van de Idsteinlaan.
Dat Kerstmis jullie vreugde, vrede en liefde mag brengen. Grijp dit feest aan om een deugddoende vakantie te beginnen.
Hartelijk dank voor het vele werk in het drukke eerste trimester. Iedereen heeft meer dan het zijne gedaan voor onze kinderen. Laten we deze koers aanhouden richting lente en zomer.
CaRNaVALSToeT 04.03.2011_kleine wijziging in het parcours
Voortaan vertrekken alle klassen samen in de Kloosterstraat om 13.30 u. Er wordt geen voorafse stoet meer gevormd in de Idsteinlaan. De (verklede) klassen bewegen zich in groep naar de start in de Kloosterstraat.
NIEUWJAARSRECEPTIE van de scholengemeenschap KSAS op vrijdag 21-01-2011 om 16 u. in de Brouwerij te Kruibeke.
Gelieve een e-mailtje te sturen naar secreatariaat_sintmartinus@ksas.be om te bevestigen of te renonceren. (Stel niet uit tot morgen wat je vandaag kan doen ;-)
-- BlackBerry® ---
Foto's bezoek zwarte pieten 6de leerjaar aan De Regenboog
Foto's bezoek zwarte pieten 6de leerjaar aan De Regenboog zijn te bezichtigen op www.wzcderegenboog.be onder de rubriek "fotoboek", onderverdeling "7 december".
Zoals aangekondigd tijdens de adventsbezining van 29 november, zullen er blanco briefjes verdeeld worden in de klassen om over de "afdelingsgrenzen" heen een boodschap te bezorgen aan een schoolgenoot die men niet zo goed kent.
In bijlage staat een blanco blad dat eventueel nog kan afgedrukt worden mocht de schrijflust groter zijn dan voorzien.
Er bereikten ons twee rouwberichten tijdens de herfstvakantie.
Octaaf Meyntjens, ere-burgemeester en jarenlange voorzitter van OlSiJo wordt morgen, zaterdag, begraven.
De grootvader van Thijs De Vos, lange tijd als toegewijde opa op school om de kleinkinderen te brengen en te halen en intens supporter van de school, wordt maandag a.s. begraven.
De eerste tussenlanding van vlucht 2010.2011. Neem rustig de tijd om bij te tanken, van het landschap te genieten en om die dingen te doen waar "in 't jaar" geen tijd voor is.
Het is gelukt! De zeven noten werden met glans verdiend tijdens een spetterende apotheose! Hartelijk dank voor de medewerking en PROFICIAT aan alle klassen!
Een heel schooljaar lang hebben jullie weer hard gewerkt voor ons. Annemieke, waar blijf je het geduld en de energie halen? (Dank ook voor de vele vrijwillige overuren!) Bea en Nancy ontbreken op deze foto, maar ze verdienen deze pluimen eveneens! Bij een volgende gelegenheid komen jullie beslist in beeld op onze weblog! Sofie, je hebt ons een heel jaar uitstekend bijgestaan. Succes met de examens en de sollicitaties! Beste Broeder Glorieux, zonder U hadden we nu deze dankwoorden niet kunnen uitspreken ...
Volgende vergadering: maandag 22 februari 2010 Alle collega's zijn welkom op deze vergaderingen en het is wellicht raadzaam om terug een beurtrol in het leven te roepen opdat iedere leerkracht wat voeling behoudt met de ouderwerking. Anderzijds zal het de leden van de ouderraad een gevoel van respect bezorgen.
Uitnodiging en bezinning personeelsvergadering 07-09-2009
Bezinning personeelsvergadering 07-09-2009. Bij het begin van een vergadering gaan de gedachten ongewild naar de agendapunten die volgen. Een bezinning bezielt meer als je het op voorhand al eens gelezen hebt. De vergadering vindt terug plaats in de gymzaal van de Idsteinlaan. Welkom!
In bijlage vind je de onkostennota's die je kan indienen.
Je maakt best een document aan met de steeds weerkerende gegevens zoals naam, bankrekeningnummer enz. Op deze manier beschik je permanent over gepersonaliseerde documenten.