Inhoud blog
  • Onze 5 sterren zijn binnen .
  • Bezoek van onze burgemeester.
  • Ons filmpje
  • Voila, onze plaat; kant en klaar !
  • Joepie, wij zijn klaar.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    dorp op school
    basisschool Sint-Jan
    13-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning van onze projecten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    project  maken in groepjes van ± 5 personen.








    1.    
    beroepen (wie werkt mee aan de bouw van een huis ? )

    2.    bouwmaterialen

    3.    verwarming

    4.    elektriciteit

    5.    waterleiding en sanitair (riolering)

    6.    windenergie

    7.    zonne-energie

    8.    waterenergie

    9.    bio-energie

    10.  aardolie en aardgas

     

    Verdeling projectwerk

    Groepen :

    1.  Beroepen die met woningbouw te maken hebben vb. architect, metselaar, …

                                 - Wie werk er mee aan de bouw ?

                                 -  Wat doen ze ? (zie beroepenblad)

             Isabelle – Aquilla – Maarten – Goele – Maithe – Angie

    2.  bouwmaterialen en bouwgereedschap  :

    -          bv. baksteen, betonblok, dakpan, glas, triplex, isolatiemateriaal,                                                      leisteen, vloertegel, …

             Joren – Jeff – Olivio – Sem – Ruben – Jean-Luc

    3.  verwarming :

    -          Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

             Tom – Irmo – Noah – Jonas

    4.  elektriciteit :

    -           Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

    -          verschillende benamingen die met elektriciteit te maken hebben : vb. stopcontact, batterij, stroomkring, spanning, zekering, weerstand, watt, volt, ampere,

    -          veiligheid

    -          …

    Marijn – Kiliana – Jordy – Mustafa – Ibrahim

     

    5.  waterenergie :

    -          Hoe ontstaat waterenergie ?

    -          Waarvoor zorgt waterenergie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

    Jelica – Anouk – Evelyne – Marjolein – Isabeau – Celine

     

    6.  Waterleiding en sanitair :

    -          Hoe komt het tot in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan ?

    -          Waar gaat het afvalwater naartoe ?

             Tina – Kim – Prijw – Ilse – Hannah – Magali

    7.  windenergie ? 

    -          Wat is windenergie ?

    -          Hoe wordt windenergie gemaakt ?

    -          Van wind naar stroom. 

    -          voor- en nadelen

             Emily – Jessy – Dieter – Dries – Jelle

    8.  zonne-energie :

    -          Hoe ontstaat zonne-energie ?

    -          Waarvoor zorgt zonne-energie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

    Maarten – Mitch – Brandon – Bart – Tibo

     

    9.  Bio-energie :

    -          Hoe ontstaat bio-energie ?

    -          Waarvoor zorgt bio-energie ?

    -          Voor- en nadelen

    -          …

             Valerie – Amber – Jessica – Laura – Sharon

    10. aardolie en aardgas :

    -          Hoe komt het in de kamer ?

    -          Waar komt het vandaan  ?

    -          Voor- en nadelen

    Axel – Frederik – Robin

    13-12-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste brainstorm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    • Werken met pure energie (logo van stad Lommel)

    * zonenergie (zonnepanelen)

    * windenergie (windmolens)

    * patattenstroom ( beelden we gewoon uit- kunnen we niet realiseren)

    • Wat willen we op onze plaat ?

    - aardappelveld , bos, park

    -farmfrites

    - frituur

    - vrachtwagens die aardappelen / frieten vervoeren.

    - windmolens

    - veld met zonnepaneel

    - het glazen huis (met lichtjes op zonenergie)

    - café “sin” (naast glazen huis)

    - stadhuis met vlag van Lommel

    - voetbalplein

    - sahara

    - molen (zoals die van kattenbos)

    - school (klassen, speelplein, speeltuigen)

    - winkels (bakker, slager met kip aan’t spit, spar, kleding)

    - postkantoor

    - bank

    - kerk met klok die echt werkt.

    - kapelletje met kaarsen (vanuit de oude tijd)

    - politie en brandweer

    - containerpark

    - groot huis van de burgemeester met zwembad en grote tuin

    - straten met straatverlichting

    - mannetjes van play mobiel

    - auto’s die rijden op groene stroom - auto’s met zonne-energie

    - straten met straatverlichting (rietjes)

    - tankstation en car wash

    - fontein

    - watermolen - waterput

    - regenopvanger

    - huis met zonne-energie (licht, elektrische toestellen, zwembad, jacuzzi)

    • Nog ideeën

    - Letten op de grootte van huis in verhouding met de mannetjes .

    - In ’t midden maken we een dorpsplein met fontein

    - Daar rond de kerk, school en huizen

    - Aan de rand van de plaat voetbalveld, sahara, veld met dieren

    - Aan de andere kant de industriezone ; farmfrites en containerpark.

    - voetbalplein kunnen we maken met groene mousse (Tibo Polypreen)

    - We moeten eens ergens gaan kijken naar zonpanelen (hoe werkt dat ? )

    - Hoe kunnen we windmolens maken en daar stroom uithalen ?

    - Bezoekje brengen aan ‘Hansen’ (windmolens – papa van Emily)

    - Van waar kunnen we het water laten komen om de auto te wassen bij de car wash

    - …

    20-11-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgemeester Peter van Veldhoven daagt kinderen uit.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Burgemeester Peter Vanvelthoven kwam vandaag onze vijfde- en zesdeklassers uitgedagen om een 'Dorp op school' uit te bouwen op maquette.
    De kinderen moeten eerst op zoek naar een idee dat natuurlijk, hoe kan het anders, gelinkt is aan het logo en de leuze van de stad 'Lommel, pure energie'.

    De kinderen kunnen in dit project dat een samenwerking is met het Centrum Ervaringsgericht Onderwijs van de KULeuven, de RVO-society en Imec , 5 sterren verdienen voor hun Fata Morgana.
    De burgemeester daagde ons uit om zeker de vijfde ster te verdienen die de stad enkele jaren geleden jammer genoeg niet kon uitvoeren. Wie weet lukt het de kinderen deze keer wel...weten jullie nog wat die vijfde ster was?

    (Iemand van het koningshuis op fata morgana krijgen)

    Op geregelde tijdstippen zullen de kinderen de burgemeester informeren via mail , de burgemeester een bezoekje brengen in het Huis van de Stad of komt hij op uitnodiging een kijkje nemen op de werf!

    Tijdens de rit naar het zwembad werden er al veel ideeën naar voor gebracht.
    De burgemeester is er alleszins in geslaagd om de kinderen super te motiveren!

    12-11-2009 om 00:00 geschreven door sintjandos  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)


    Archief per week
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs