Google is een zoekmachine van Google LLC voor documenten op het wereldwijde web, gelanceerd in 1997[1] door twee promovendi aan de Stanford-universiteit, Larry Page en Sergey Brin. Page en Brin hadden twee jaar gewerkt aan een geavanceerde methode voor het vinden van informatie op internet. Al snel verdrong Google AltaVista en werd het 's werelds populairste zoekmachine. Gebruikers waren tevreden over de zoekresultaten en over de presentatie ervan: op een rustige pagina, zonder de schreeuwerige advertenties die bij veel andere zoekmachines te zien waren.
De naam is een verbastering van het begrip 'googol', de aanduiding voor een 1 met honderd nullen (10100). Page is gefascineerd door wiskunde, en de verwijzing naar juist dit getal weerspiegelt de bedrijfsmissie om alle informatie ter wereld toegankelijk en nuttig te maken. De naam is uiteindelijk 'Google' geworden door een spelfout van Sean Anderson, medebedenker van de naam, en destijds een studiegenoot van Page.[2][3][4]
Inmiddels zijn er Google-versies in allerlei talen. Sinds 2002 bestaat er een versie in het Nederlands. Iets opzoeken op Google wordt googelen genoemd.
De basis van de Google-zoekmachine is PageRank. PageRank wordt gebruikt om de resultaten van een zoekopdracht te
rangschikken. Net als in de wetenschap de waarde van een wetenschappelijk artikel wordt afgemeten aan het aantal citaties(aanhalingen), bepaalt PageRank het belang van een pagina aan de hand van het aantal keer dat er naar gelinkt
wordt vanaf andere internetpagina's. Elke verwijzing betekent een stem
voor een pagina. Google analyseert ook de pagina die de stem uitbrengt.
PageRank werkt met een schaal van 0 tot en met 10. Een hoge PageRank
betekent echter niet dat de pagina bij alle zoekopdrachten hoog zal scoren.

|