Waarom zo veel foto's van katten op het sociale media ?
Wanneer de politie op zondag 22 november op zoek gaat naar terroristen in Brussel, hebben ze een probleem. De terroristen hebben ook internet dus ze kunnen zien waar dat de politie's zijn, zo kunnen ze zich verstoppen. Hierdoor vraagt de politie aan het volk van Brussel om niets over de politieacties te posten.
Wat doen de internauten* ?
Zij posten absurde foto's van hun huisdieren, meestal katten met pistool en een tekst er onder, kattenvoer, katten die er grappig uitzien, cartoons van katten,.. en ze schrijven er onder: #brusselslockdown.
Waarom doen ze dat ?
Zo laten de mensen zien dat ze niet bang zijn voor de terroristen en ze helpen de politie ook, want ze geven geen informatie meer over de politie's. De politie's zijn zeer dankbaar en daardoor sturen ze berichten als: heel hartelijk bedankt !
De aanslag van Parijs heeft niet alleen een invloed in de echte wereld maar ook op de sociale
medias.
Op de meeste sociale medias is het nu een hit om fotos en
hashtags te delen. Zo is er een populaire foto op het internet. Dezezijn ontworpen
door een Franse grafisch ontwerper Jean Julien, onder de noemer Peace for Paris. Deze foto werd meteen populair en de
mensen delen deze met hashtag namelijk: #pray for paris . Er zijn nog hashtags zoals:
De sociaalnetwerksite 'Facebook' lanceerde dan weer de
mogelijkheid voor gebruikers die in Parijs verblijven, om aan te geven dat ze
veilig waren. Zodat vrienden en familie wisten dat alles in orde was. In de eerste 24 uur zijn er in totaal 430 miljoen reacties
van mensen van de hele wereld. Het logo dat Jean Julien had ontworpen wordt dan
ook het symbool daarvoor.
Niet alleen het volk maar ook de landen, zij verlichten de gebouwen (meestal het belangrijkste gebouwen van de stad) in het kleuren 'bleu, blanc,rouge'
Gevaren: Wat als je iemand anders haar/zijn foto plaats op het sociale media
Gevolgen: Je mag nooit en foto van iemand anders plaatsen zonder haar/zijn toestemming, plaats je toch en foto die van iemand anders is zonder toestemming, dan zijn er zware gevolgen daarvan, zoals: Je mag mensen aanspreken, zelfs een rekening voor vragen.
Wat kan je er aandoen: Als je een foto plaats, zorg er voor dat je ziet dat deze foto van jouw is:
Je kan er eventueel een watermerk (in het midden) er op plaatsen, dit kan je doen door je naam,logo,symbool,... .
Verklein je foto's, als ze jouw foto afprinten/downloaden kunnen ze je foto niet duidelijk zien.
Als dit ook niet werkt, plaats gewoon geen foto's !
WeChat is een sociale media app gemaakt door Tencent. De app werd gelanceerd in 2011 en brak onmiddellijk door in China. Ondertussen telt de app al meer dan 600 miljoen gebruikers waarvan ongeveer 100 miljoen buiten China. In het begin leek WeChat heel erg op Whatsapp maar tegenwoordig kan WeChat al veel meer zoals:
Momenten delen: Je kunt foto's en berichten delen zoals Instagram, Facebook, Twitter,...
Foto's bewerken
Games spelen: In de applicatie zijn er ook veel games die je kan spelen.
Videochats: Elkaar videobellen zoals Skype.
Groepschats: Je kunt een groep maken en berichten sturen naar alle mensen die in de groep zitten.
Vrienden zoeken die dicht bij zij: Je kunt mensen met deze app vinden die dichtbij zijn qua locatie met GPS.
Voice chats: Spreekberichtennaar elkaar sturen.
Emoties: Er zijn meer dan 1000 emoties die je kan gebruiken.
Shake: Je kunt met de telefoon schudden om vrienden te zoeken die hetzelfde doen.
Banking: Je kunt betalen en sparen via TenPay( Tencent's online payment service)
Taxi bestellen: Je kunt met de app een taxi bestellen en betalen.
En nog veel meer...
Waarom blijft WeChat vrij onbekend in Europa?
Tencent heeft al heel
wat reclame gemaakt om WeChat te laten doorbrengen in Europa. Zo was er
een filmpje met de bekende Argentijnse voetballer Lionel Messi( het filmpje vindt u in onderstaande bijlage). Maar
toch bleef de gehoopte doorbraak uit: de spraakberichten zijn minder
populair in Europa, zorgen over privacy en Facebook, Instagram en
WatsApp zijn hier al ingeburgerd.