Inhoud blog
  • Procestaken/ Taakverdeling
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 2 'Onze hoek in een spin'
  • STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentraject 2014 groep 4 huishoek
    3 Jarigen
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

    Onze hoek wordt rijk

     

    Welke info je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

     

    Schriftelijke communicatie in hoeken: wanneer je gebruik maakt van een afbeelding of picto: zet er best het woord onder in kapitalen. Schriftelijke impulsen geven door notitieboekje in de hoek te leggen, boodschappenlijst,…

    Spelimpulsen: spiegelen: de kleuter observeren, hem nadoen, verwoorden wat je doet en dan uitbreiden. Meespelen, praatplaat om thema te verduidelijken. Samenspel bevorderen. Affecting: betekenis verlenen over bepaalde voorwerpen uit de hoek.

    Dramatische impulsen: als leerkracht zelf een rol durven spelen. Prenten van verhaal/foto’s van echte handelingen (bvb een bakker die brood bakt) in de hoek hangen. Verkleedkleren invoegen. Met echte materialen werken.

    Materiële impulsen: hier leerden we hoe je van gewone voorwerpen en oude spullen die onordelijk op een hoop liggen, toch een leuk spel kunt maken door ze te ordenen eerst. Wanneer je materiaal sorteert kun je zien wat je er allemaal mee kunt doen, het is overzichtelijker.

     

    Gecijferdheid impulsen:

    ·         Ordenen: verschillende bakjes voor voedsel, bestek. Elk zijn plekje bij het opruimen. Broden per soort/ kleur sorteren .

    ·         Ruimte: de versieringen OP de taart. Bouwplan taart namaken.

    ·         Meten: weegschaal om het suiker, bloem te wegen. Maatbeker om de melk te meten. Verschillende maten broodzakken.

    ·         Tijd: stappenplan om brood te bakken of hoe je een taart kan maken stap voor stap. Kookwekkertje om het brood in de oven te timen.

    ·         Getalbegrip: boodschappenlijst (bvb. 2 eieren, 1 fles melk). Natuurlijke maateenheden (bvb. 2 eetlepels)

     


    Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?

    Via de schrifelijke geletterdheid, spelimpulsen, dramatische impulsen, materiële impulsen, gecijferdheid (zie hierboven en spin).

     

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?


    Concrete impuls

    Handeling

    Een knuffelbeer erbij halen en zeggen 'beer is jarig (zoals in het verhaal), zullen we net als varkentje een grote taart maken voor beer?'  wat wil je de kls zien doen?

    Dramatiseren, verhaal naspelen.

    Verschillende soorten brood in de huishoek leggen. (ook met bestek, potten, koekjes,...)

    Broden per soort en per kleur bij elkaar sorteren in de manden.

     

    Als KO de rol van een klant op zich pakken en een bestelling plaatsen.

    De keuters werken samen in de bakkerij om de taarten en broden van de bestelling te maken.

     

    Prenten van verhaal vergroten en ophangen in huishoek.

    De kleuters spelen het verhaal ongeveer na.

    Met zoutdeeg allemaal pistolet’s en sandwiches maken en ook broden en stokbroden  

    Zeggen dat de bakker alles verloren heeft.

     

     


    Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

     

    Talige impulsen: afbeeldingen met het woord onder het voorwerp in kapitalen, pictogrammen, kookboek, notitieboekje, voorwerpen met tekstop (vb. Melkfles), booschappenlijst voor ingrediënten.

     

    Denk ontwikkeling: De kleuters een bouwplan voorleggen van taartje en ze die laten exact namaken met plasticine of blokjes! Ze volgens het recept laten werken, zoveel van dit, zoveel van dat.... Werken volgens een stappenplan bij het bakken van brood

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    02-03-2014
    Huishoek

    Leuke ideeën die je zeker met 3-jarigen kan proberen!

    02-03-2014 om 16:31 geschreven door Chaimae


    Huishoek

    Ik vind het idee om uitvergoten prenten omhoog te hangen heel leuk! Ook het idee van een beer in de hoek te zetten en daarvoor samen een taart de bakken sluit heel leuk aan op het verhaal. 

    Ik heb wel een vraag over de verschillende broden die jullie hen willen aanbieden: Welke broden zouden dat dan zijn? En gaat het hier dan om echte broden of speelgoed broden?

    Wat misschien ook verwarrend is voor kleuters is dat jullie zeggen dat de bakker alles kwijt is. Misschien kan je daar gewoon zeggen tegen de kleuters dat zij de bakker zijn en daarom alles met zoutdeeg / speeldeeg moeten bakken? Het idee is in elk geval heel tof om hen met speel/zoutdeeg iets te laten maken!

    02-03-2014 om 15:12 geschreven door Liana


    huishoek

    Welke verschillende soorten brood zouden jullie gebruiken?

    02-03-2014 om 13:33 geschreven door jolien



    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs