Onze hoek wordt rijk
Welke info je
gekregen en wat heb je gedaan tijdens de
verschillende inputhaltes.
Schriftelijke
communicatie in hoeken: wanneer je gebruik maakt van een
afbeelding of picto: zet er best het woord onder in kapitalen. Schriftelijke
impulsen geven door notitieboekje in de hoek te leggen, boodschappenlijst,
Spelimpulsen:
spiegelen: de kleuter observeren, hem nadoen, verwoorden wat je doet en dan
uitbreiden. Meespelen, praatplaat om thema te verduidelijken. Samenspel
bevorderen. Affecting: betekenis verlenen over bepaalde voorwerpen uit de hoek.
Dramatische impulsen: als leerkracht zelf een rol
durven spelen. Prenten van verhaal/fotos van echte handelingen (bvb een bakker
die brood bakt) in de hoek hangen. Verkleedkleren invoegen. Met echte
materialen werken.
Materiële
impulsen: hier leerden we hoe je van gewone voorwerpen en oude
spullen die onordelijk op een hoop liggen, toch een leuk spel kunt maken door
ze te ordenen eerst. Wanneer je materiaal sorteert kun je zien wat je er
allemaal mee kunt doen, het is overzichtelijker.
Gecijferdheid
impulsen:
·
Ordenen: verschillende bakjes voor voedsel,
bestek. Elk zijn plekje bij het opruimen. Broden per soort/ kleur sorteren .
·
Ruimte: de versieringen OP de taart. Bouwplan
taart namaken.
·
Meten: weegschaal om het suiker, bloem te
wegen. Maatbeker om de melk te meten. Verschillende maten broodzakken.
·
Tijd: stappenplan om brood te bakken of hoe
je een taart kan maken stap voor stap. Kookwekkertje om het brood in de oven te
timen.
·
Getalbegrip: boodschappenlijst (bvb. 2
eieren, 1 fles melk). Natuurlijke maateenheden (bvb. 2 eetlepels)
Hoe zou je een
huishoek kunnen verrijken?
Via
de schrifelijke geletterdheid, spelimpulsen, dramatische impulsen, materiële
impulsen, gecijferdheid (zie hierboven en spin).
Welke impulsen
zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
|
Concrete impuls
|
Handeling
|
|
Een knuffelbeer erbij halen en zeggen 'beer is jarig (zoals in
het verhaal), zullen we net als varkentje een grote taart maken voor beer?'
wat wil je de kls zien doen?
|
Dramatiseren, verhaal naspelen.
|
|
Verschillende soorten brood in de huishoek leggen. (ook met
bestek, potten, koekjes,...)
|
Broden
per soort en per kleur bij elkaar sorteren in de manden.
|
|
Als KO de rol van een klant op zich pakken en een bestelling plaatsen.
|
De
keuters werken samen in de bakkerij om de taarten en broden van de bestelling
te maken.
|
|
Prenten van verhaal vergroten en ophangen in huishoek.
|
De kleuters spelen het verhaal ongeveer na.
|
|
Met zoutdeeg allemaal pistolets en sandwiches maken en ook
broden en stokbroden
|
Zeggen dat de bakker alles verloren heeft.
|
Je zoekt verder
zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein
waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.
Talige impulsen: afbeeldingen met het woord onder het
voorwerp in kapitalen, pictogrammen, kookboek, notitieboekje, voorwerpen met
tekstop (vb. Melkfles), booschappenlijst voor ingrediënten.
Denk ontwikkeling: De kleuters een bouwplan
voorleggen van taartje en ze die laten exact namaken met plasticine of blokjes!
Ze volgens het recept laten werken, zoveel van dit, zoveel van dat.... Werken volgens een stappenplan bij het bakken van brood
|