Onze hoek kan beter
Wat
hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van
je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).
-
voldoende afschermen.
-
inrichting kan zorgen voor fantasie en rollenspel.
-
vaste hoek of themahoek
-
aanduiden aantal d.m.v kettingen.
Materialen ( hoe
jonger hoe groter het materiaal):
-> meubilair
-> duurzaam
-> decoratie -> met thema of waar je jezelf goed bij voelt.
-> keukengerief:
·
Kookvuur.
·
Koelkast.
·
zoveel
mogelijk servies.
·
allerlei
speelgoedvoeding.
·
veel
verschillende vormen en kleuren aanbieden.
·
Voeding
waar bewerkingen mogelijk zijn.
·
Leeftijd
bepaald voeding.
·
Kunnen
zelf grotere eetwaren maken.
·
Kan
nog aangevuld worden door:
- broodrooster
- mixer
-
koffiezet
-
vergiet
-
slazwierder
- eierdopjes
-
citruspers
-
broodmandje
-
onderzetters
Poetsgerief -> borstel, stoffer,
vuilblik, dweil, aftrekker, een emmer, doeken, sponzen, een lege bus
poetsproduct.
Verzorgingsspullen -> poppen in
verschillende types, luiers, babyproducten, babybad, met een washandje, buggy,
slabbertje, flesjes, flessenwarmer.
Kledij -> mama- en papa kledij,
poppenkleding, kamerjas, pyjama, pantoffels.
Welke
impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
- Meespelen: de KO
gaat een tijdje observeren en pikt dan in in het spel. Hij/zij spiegelt de
activiteiten van de kleuters. Hierdoor kan er expanding plaatsvinden. Waardoor
ze door een nieuwe impuls nieuwe ervaringen opdoen.
- Aanvullend
materiaal geven: De KO vult de activiteit aan met onderstaand materiaal en
vraagt aan de kleuters wat ze hier mee kunnen doen. Als ze niet zelf reageren
op de gegeven prikkel stimuleerd de KO door zelf input te geven. Ook moeten we
rekening houden dat we geen overbod geven aan materiaal of een tekort aan
materiaal. Er moet genoeg materiaal zijn zodat ze elke dag nog steeds een
nieuwe verrijking hebben met het aangeboden materiaal van de vorige dag.
- Pictogrammen
plaatsen: dit kunnen verschillende soorten pictogrammen zijn. Het doel van de pictogrammen is vooral dat ze zich
beter kunnen inleven in hun rollenspel. De handelingen die de kleuters moeten
uitvoeren met de gegeven activiteit, is zeker een must! Prenten van je
voorgelezen verhaal is ook altijd mooi meegenomen. Ook realistische prenten mogen
niet ontbreken. Wat zeer handig kan zijn bij 3 jarige is het uiten van
gevoelens bij een bepaalde gebeurtenis. Ook zeer leuk is zelf fotos verwerken
van de kleuters dat kan zorgen voor een extra betrokkenheid. Hierdoor wordt ook
de schriftelijke communicatie gestimuleerd dit op de beide vlakken, organisatorisch
vlak hierbij word bedoeld afspraken ophangen. Het tweede vlak is het
inhoudelijk vlak waarbij er vooral gewerkt werd met telefoonboeken, notitieboekjes,
kranten, een blad en papier in de hoek bijleggen zodat ze kunnen experimenteren
met letters die opgeschreven staan maar ook met letters van hun naam en zo
woorden of letters betekenis kunnen geven. De geschreven woorden die in de klas
aangeboden worden, worden altijd genoteerd in kapitaalschrift.
- Thema
verduidelijken: Bijvoorbeeld: als je over broodzakken bezig bent: Welke
verschillende broden kunnen in de broodzakken? Rond lang klein stokbrood
pistolets clubjes dozen voor koffiekoeken pralines -
- Rol en spel
stimuleren: KO probeert ervoor te zorgen dat de kleuters samenspelen in de
huishoek en tot een rolspel komen. Dit doormiddel van het aangeprezen materiaal
en de juiste organisatie.
- Terugblikken/
ervaringen vertellen: KO informeert bij de kleuters wat ze van de
activiteit(en) vonden. Was het moeilijk/ makkelijk/ leuk/ interessant/
? Ko
stimuleert betekenis verlenen.
- De KO laat de
kleuters vrij spelen, dit gebeurd vaak spontaan in de verleden tijd bijvoorbeeld:
ik was de prinses en jij was de prins.hierdoor kan je hier op in spelen door
hen te laten vormgeven. Uiten van hun gevoelens.
- KO laat hen vrij
verzinnen, zo geeft zij impulsen op stimuleren van fantasie en verbeelding. De
kinderen ook nooit forceren of corrigeren. Als je dit niet doet wordt hun
fantasiewereld gestimuleerd.
- Instructies geven:
Voorbeeld: De KO geeft de kleuters de instructie om op te ruimen.
- Ontwikkelingsaspecten:
andere blik geven aan de hoek.
- Emotionele ontwikkeling: vroegere ervaringen
traumas verwerken. Door het spelen
van een rollenspel waardoor meteen de
sociale ontwikkeling gestimuleerd wordt. De
taalontwikkeling mag zeker niet vergeten
worden, deze wordt gestimuleerd d.m.v
afspraken, pictos en prenten.
Motorische ontwikkeling wordt dan weer gestimuleerd
door de verschillende bewegingen die de
kleuters maken. Ook zintuigelijk worden ze
uitgedaagd, ze leren nieuwe materialen
kennen en hierbij omgaan.
Welke
materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
·
Broodzak
·
Kook of receptenboekjes
maken (prenten/pictos stap voor stap)
·
boodschappenlijstje
·
Rieten mand
·
Ingrediënten in de
koelkast of kastje:
o Eitjes in eierdoos: witte ballonnetjes met zand/rijst gevuld
o Melkfles
o Potjes:
§ Potje suiker -> parels
§ Pot meel -> knoopjes
§ Pot bloem ->
.
·
Deegrol
·
Oventje
·
Schep!
·
Afkoelrek/rooster/bakplaat!
·
Kledij:
o Schort
o Muts
o Handdoek
o Haarnetje
o Ovenwanten
·
Wekkertje
·
Verschillende broodsoorten
·
Pannen, potten, houten
lepel, kom, mixer, garde, plastic mes, pottenlikker, trechter, maatbeker
·
Weegschaal
·
Zeef
·
Afwasbak met spons en
emmertje
·
Borstel/vod om te kuisen à
muizen!
·
Bakvormen
·
Taarten zelf laten
tekenen/ plasticine??
·
Deeg/ klei?
|