Inhoud blog
  • Procestaken/ Taakverdeling
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 2 'Onze hoek in een spin'
  • STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentraject 2014 groep 4 huishoek
    3 Jarigen
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 ‘onze hoek kan beter’

    Onze hoek kan beter

     

    Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

    - voldoende afschermen.

    - inrichting kan zorgen voor fantasie en rollenspel.

    - vaste hoek of themahoek

    - aanduiden aantal d.m.v kettingen.

     

    Materialen ( hoe jonger hoe groter het materiaal):

    -> meubilair -> duurzaam
    -> decoratie -> met thema of waar je jezelf goed bij voelt.
    -> keukengerief:

    ·         Kookvuur.

    ·         Koelkast.

    ·         zoveel mogelijk servies.

    ·         allerlei speelgoedvoeding.

    ·         veel verschillende vormen en kleuren aanbieden.

    ·         Voeding waar bewerkingen mogelijk zijn.

    ·         Leeftijd bepaald voeding.

    ·         Kunnen zelf grotere eetwaren maken.

    ·         Kan nog aangevuld worden door:

    - broodrooster
    - mixer

    - koffiezet

    - vergiet

    - slazwierder

    - eierdopjes

    - citruspers

    - broodmandje

    - onderzetters

     

    Poetsgerief -> borstel, stoffer, vuilblik, dweil, aftrekker, een emmer, doeken, sponzen, een lege bus poetsproduct.

     

    Verzorgingsspullen -> poppen in verschillende types, luiers, babyproducten, babybad, met een washandje, buggy, slabbertje, flesjes, flessenwarmer.

     

    Kledij -> mama- en papa kledij, poppenkleding, kamerjas, pyjama, pantoffels.

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    -     Meespelen: de KO gaat een tijdje observeren en pikt dan in in het spel. Hij/zij spiegelt de activiteiten van de kleuters. Hierdoor kan er expanding plaatsvinden. Waardoor ze door een nieuwe impuls nieuwe ervaringen opdoen.

     

    -     Aanvullend materiaal geven: De KO vult de activiteit aan met onderstaand materiaal en vraagt aan de kleuters wat ze hier mee kunnen doen. Als ze niet zelf reageren op de gegeven prikkel stimuleerd de KO door zelf input te geven. Ook moeten we rekening houden dat we geen overbod geven aan materiaal of een tekort aan materiaal. Er moet genoeg materiaal zijn zodat ze elke dag nog steeds een nieuwe verrijking hebben met het aangeboden materiaal van de vorige dag.

     

    -     Pictogrammen plaatsen: dit kunnen verschillende soorten pictogrammen zijn. Het doel van         de pictogrammen is vooral dat ze zich beter kunnen inleven in hun rollenspel. De handelingen die de kleuters moeten uitvoeren met de gegeven activiteit, is zeker een must! Prenten van je voorgelezen verhaal is ook altijd mooi meegenomen. Ook realistische prenten mogen niet ontbreken. Wat zeer handig kan zijn bij 3 jarige is het uiten van gevoelens bij een bepaalde gebeurtenis. Ook zeer leuk is zelf foto’s verwerken van de kleuters dat kan zorgen voor een extra betrokkenheid. Hierdoor wordt ook de schriftelijke communicatie gestimuleerd dit op de beide vlakken, organisatorisch vlak hierbij word bedoeld afspraken ophangen. Het tweede vlak is het inhoudelijk vlak waarbij er vooral gewerkt werd met telefoonboeken, notitieboekjes, kranten, een blad en papier in de hoek bijleggen zodat ze kunnen experimenteren met letters die opgeschreven staan maar ook met letters van hun naam en zo woorden of letters betekenis kunnen geven. De geschreven woorden die in de klas aangeboden worden, worden altijd genoteerd in kapitaalschrift.

     

    -     Thema verduidelijken: Bijvoorbeeld: als je over broodzakken bezig bent: Welke verschillende broden kunnen in de broodzakken? Rond – lang – klein – stokbrood – pistolets – clubjes – dozen voor koffiekoeken – pralines - …

     

    -     Rol en spel stimuleren: KO probeert ervoor te zorgen dat de kleuters samenspelen in de huishoek en tot een rolspel komen. Dit doormiddel van het aangeprezen materiaal en de juiste organisatie. 

     

    -     Terugblikken/ ervaringen vertellen: KO informeert bij de kleuters wat ze van de activiteit(en) vonden. Was het moeilijk/ makkelijk/ leuk/ interessant/ …? Ko stimuleert betekenis verlenen.

     

    -     De KO laat de kleuters vrij spelen, dit gebeurd vaak spontaan in de verleden tijd bijvoorbeeld: “ ik was de prinses en jij was de prins.hierdoor kan je hier op in spelen door hen te laten “ vormgeven”. Uiten van hun gevoelens.

     

    -     KO laat hen vrij verzinnen, zo geeft zij impulsen op stimuleren van fantasie en verbeelding. De kinderen ook nooit forceren of corrigeren. Als je dit niet doet wordt hun fantasiewereld gestimuleerd.

     

    -     Instructies geven: Voorbeeld: De KO geeft de kleuters de instructie om op te ruimen.

     

    -     Ontwikkelingsaspecten: andere blik geven aan de hoek.

     

    -      Emotionele ontwikkeling: vroegere ervaringen “ trauma’s “ verwerken. Door het spelen
     van een rollenspel waardoor meteen de sociale ontwikkeling gestimuleerd wordt. De
     taalontwikkeling mag zeker niet vergeten worden, deze wordt gestimuleerd d.m.v
     afspraken, picto’s en prenten. Motorische ontwikkeling wordt dan weer gestimuleerd
     door de verschillende bewegingen die de kleuters maken. Ook zintuigelijk worden ze
     uitgedaagd, ze leren nieuwe materialen kennen en hierbij omgaan.


    Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    ·         Broodzak

    ·         Kook of receptenboekjes maken (prenten/picto’s stap voor stap)

    ·         boodschappenlijstje

    ·         Rieten mand

    ·         Ingrediënten in de ‘koelkast’ of kastje:

    o    Eitjes in eierdoos: witte ballonnetjes met zand/rijst gevuld

    o    Melkfles

    o    Potjes:

    §  Potje ‘suiker’ -> parels

    §  Pot ‘meel’ -> knoopjes

    §  Pot ‘bloem’ -> ….

    ·         Deegrol

    ·         Oventje

    ·         Schep!

    ·         Afkoelrek/rooster/bakplaat!

    ·         Kledij:

    o    Schort

    o    Muts

    o    Handdoek

    o    Haarnetje

    o    Ovenwanten

    ·         Wekkertje

    ·         Verschillende broodsoorten

    ·         Pannen, potten, houten lepel, kom, mixer, garde, plastic mes, pottenlikker, trechter, maatbeker

    ·         Weegschaal

    ·         Zeef

    ·         Afwasbak met spons en emmertje

    ·         Borstel/vod om te kuisen à muizen!

    ·         Bakvormen

    ·         Taarten zelf laten tekenen/ plasticine??

    ·         Deeg/ klei?

     

     

     

     

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs