Inhoud blog
  • Procestaken/ Taakverdeling
  • STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’
  • STAP 3 ‘onze hoek kan beter’
  • STAP 2 'Onze hoek in een spin'
  • STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    hoekentraject 2014 groep 4 huishoek
    3 Jarigen
    26-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Procestaken/ Taakverdeling

    Bijlage 1: PROCESTAKEN/taakverdeling


    Aangezien het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je van taak.

    Ten laatste op donderdag 10/03 voor 17.00u plaatst de blogverantwoordelijke de taakverdeling op de blog.

     

     

    Stap 1

    Stap 2

    Stap 3

    Stap 4

    Stap 5

    Gespreksleider

    ·         Zorgt dat iedereen uit de groep aan het woord komt.

    ·         Zorgt dat de inhoud van de opdrachten correct wordt uitgevoerd.

    Gael

    Axelle

    Melissa

    Lara

    Sharina

    Tijdsbewaker

    ·         Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de voorziene tijd worden uitgevoerd.

    Axelle

    Melissa

    Lara

    Sharina

    Gael

    Verslaggever

    ·         Zorgt voor een verslag van het overleg.

    ·         Zorgt per stap voor een invulling van het blogformat.

    Lara

    Melissa

    Gael

    Axelle

    Mellisa

    Blog-verantwoordelijke

    ·         Maakt een blog aan.

    ·         Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.

    ·         Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van de groep zichtbaar worden.

    Sharina

    Gael

    Axelle

    Melissa

    Lara

    ……………………….

    ·         …

     

     

     

     

     

     

    26-02-2014 om 17:04 geschreven door Sharina Roekaers, Melissa Art, Lara Van Audenhoven, Gael Meurrens, Axelle Hendrickx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 ‘onze hoek wordt rijk’

    Onze hoek wordt rijk

     

    Welke info je gekregen en wat heb  je gedaan tijdens de verschillende inputhaltes. 

     

    Schriftelijke communicatie in hoeken: wanneer je gebruik maakt van een afbeelding of picto: zet er best het woord onder in kapitalen. Schriftelijke impulsen geven door notitieboekje in de hoek te leggen, boodschappenlijst,…

    Spelimpulsen: spiegelen: de kleuter observeren, hem nadoen, verwoorden wat je doet en dan uitbreiden. Meespelen, praatplaat om thema te verduidelijken. Samenspel bevorderen. Affecting: betekenis verlenen over bepaalde voorwerpen uit de hoek.

    Dramatische impulsen: als leerkracht zelf een rol durven spelen. Prenten van verhaal/foto’s van echte handelingen (bvb een bakker die brood bakt) in de hoek hangen. Verkleedkleren invoegen. Met echte materialen werken.

    Materiële impulsen: hier leerden we hoe je van gewone voorwerpen en oude spullen die onordelijk op een hoop liggen, toch een leuk spel kunt maken door ze te ordenen eerst. Wanneer je materiaal sorteert kun je zien wat je er allemaal mee kunt doen, het is overzichtelijker.

     

    Gecijferdheid impulsen:

    ·         Ordenen: verschillende bakjes voor voedsel, bestek. Elk zijn plekje bij het opruimen. Broden per soort/ kleur sorteren .

    ·         Ruimte: de versieringen OP de taart. Bouwplan taart namaken.

    ·         Meten: weegschaal om het suiker, bloem te wegen. Maatbeker om de melk te meten. Verschillende maten broodzakken.

    ·         Tijd: stappenplan om brood te bakken of hoe je een taart kan maken stap voor stap. Kookwekkertje om het brood in de oven te timen.

    ·         Getalbegrip: boodschappenlijst (bvb. 2 eieren, 1 fles melk). Natuurlijke maateenheden (bvb. 2 eetlepels)

     


    Hoe zou je een huishoek kunnen verrijken?

    Via de schrifelijke geletterdheid, spelimpulsen, dramatische impulsen, materiële impulsen, gecijferdheid (zie hierboven en spin).

     

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?


    Concrete impuls

    Handeling

    Een knuffelbeer erbij halen en zeggen 'beer is jarig (zoals in het verhaal), zullen we net als varkentje een grote taart maken voor beer?'  wat wil je de kls zien doen?

    Dramatiseren, verhaal naspelen.

    Verschillende soorten brood in de huishoek leggen. (ook met bestek, potten, koekjes,...)

    Broden per soort en per kleur bij elkaar sorteren in de manden.

     

    Als KO de rol van een klant op zich pakken en een bestelling plaatsen.

    De keuters werken samen in de bakkerij om de taarten en broden van de bestelling te maken.

     

    Prenten van verhaal vergroten en ophangen in huishoek.

    De kleuters spelen het verhaal ongeveer na.

    Met zoutdeeg allemaal pistolet’s en sandwiches maken en ook broden en stokbroden  

    Zeggen dat de bakker alles verloren heeft.

     

     


    Je zoekt verder zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.

     

    Talige impulsen: afbeeldingen met het woord onder het voorwerp in kapitalen, pictogrammen, kookboek, notitieboekje, voorwerpen met tekstop (vb. Melkfles), booschappenlijst voor ingrediënten.

     

    Denk ontwikkeling: De kleuters een bouwplan voorleggen van taartje en ze die laten exact namaken met plasticine of blokjes! Ze volgens het recept laten werken, zoveel van dit, zoveel van dat.... Werken volgens een stappenplan bij het bakken van brood

     

     

    Bijlagen:
    1900133_10203051467148163_1546107252_n.jpg (73.3 KB)   
    1948113_10203051467108162_1684943832_n.jpg (76.8 KB)   

    26-02-2014 om 17:04 geschreven door Sharina Roekaers, Melissa Art, Lara Van Audenhoven, Gael Meurrens, Axelle Hendrickx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 ‘onze hoek kan beter’

    Onze hoek kan beter

     

    Wat hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).

     

    - voldoende afschermen.

    - inrichting kan zorgen voor fantasie en rollenspel.

    - vaste hoek of themahoek

    - aanduiden aantal d.m.v kettingen.

     

    Materialen ( hoe jonger hoe groter het materiaal):

    -> meubilair -> duurzaam
    -> decoratie -> met thema of waar je jezelf goed bij voelt.
    -> keukengerief:

    ·         Kookvuur.

    ·         Koelkast.

    ·         zoveel mogelijk servies.

    ·         allerlei speelgoedvoeding.

    ·         veel verschillende vormen en kleuren aanbieden.

    ·         Voeding waar bewerkingen mogelijk zijn.

    ·         Leeftijd bepaald voeding.

    ·         Kunnen zelf grotere eetwaren maken.

    ·         Kan nog aangevuld worden door:

    - broodrooster
    - mixer

    - koffiezet

    - vergiet

    - slazwierder

    - eierdopjes

    - citruspers

    - broodmandje

    - onderzetters

     

    Poetsgerief -> borstel, stoffer, vuilblik, dweil, aftrekker, een emmer, doeken, sponzen, een lege bus poetsproduct.

     

    Verzorgingsspullen -> poppen in verschillende types, luiers, babyproducten, babybad, met een washandje, buggy, slabbertje, flesjes, flessenwarmer.

     

    Kledij -> mama- en papa kledij, poppenkleding, kamerjas, pyjama, pantoffels.

     

    Welke impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

     

    -     Meespelen: de KO gaat een tijdje observeren en pikt dan in in het spel. Hij/zij spiegelt de activiteiten van de kleuters. Hierdoor kan er expanding plaatsvinden. Waardoor ze door een nieuwe impuls nieuwe ervaringen opdoen.

     

    -     Aanvullend materiaal geven: De KO vult de activiteit aan met onderstaand materiaal en vraagt aan de kleuters wat ze hier mee kunnen doen. Als ze niet zelf reageren op de gegeven prikkel stimuleerd de KO door zelf input te geven. Ook moeten we rekening houden dat we geen overbod geven aan materiaal of een tekort aan materiaal. Er moet genoeg materiaal zijn zodat ze elke dag nog steeds een nieuwe verrijking hebben met het aangeboden materiaal van de vorige dag.

     

    -     Pictogrammen plaatsen: dit kunnen verschillende soorten pictogrammen zijn. Het doel van         de pictogrammen is vooral dat ze zich beter kunnen inleven in hun rollenspel. De handelingen die de kleuters moeten uitvoeren met de gegeven activiteit, is zeker een must! Prenten van je voorgelezen verhaal is ook altijd mooi meegenomen. Ook realistische prenten mogen niet ontbreken. Wat zeer handig kan zijn bij 3 jarige is het uiten van gevoelens bij een bepaalde gebeurtenis. Ook zeer leuk is zelf foto’s verwerken van de kleuters dat kan zorgen voor een extra betrokkenheid. Hierdoor wordt ook de schriftelijke communicatie gestimuleerd dit op de beide vlakken, organisatorisch vlak hierbij word bedoeld afspraken ophangen. Het tweede vlak is het inhoudelijk vlak waarbij er vooral gewerkt werd met telefoonboeken, notitieboekjes, kranten, een blad en papier in de hoek bijleggen zodat ze kunnen experimenteren met letters die opgeschreven staan maar ook met letters van hun naam en zo woorden of letters betekenis kunnen geven. De geschreven woorden die in de klas aangeboden worden, worden altijd genoteerd in kapitaalschrift.

     

    -     Thema verduidelijken: Bijvoorbeeld: als je over broodzakken bezig bent: Welke verschillende broden kunnen in de broodzakken? Rond – lang – klein – stokbrood – pistolets – clubjes – dozen voor koffiekoeken – pralines - …

     

    -     Rol en spel stimuleren: KO probeert ervoor te zorgen dat de kleuters samenspelen in de huishoek en tot een rolspel komen. Dit doormiddel van het aangeprezen materiaal en de juiste organisatie. 

     

    -     Terugblikken/ ervaringen vertellen: KO informeert bij de kleuters wat ze van de activiteit(en) vonden. Was het moeilijk/ makkelijk/ leuk/ interessant/ …? Ko stimuleert betekenis verlenen.

     

    -     De KO laat de kleuters vrij spelen, dit gebeurd vaak spontaan in de verleden tijd bijvoorbeeld: “ ik was de prinses en jij was de prins.hierdoor kan je hier op in spelen door hen te laten “ vormgeven”. Uiten van hun gevoelens.

     

    -     KO laat hen vrij verzinnen, zo geeft zij impulsen op stimuleren van fantasie en verbeelding. De kinderen ook nooit forceren of corrigeren. Als je dit niet doet wordt hun fantasiewereld gestimuleerd.

     

    -     Instructies geven: Voorbeeld: De KO geeft de kleuters de instructie om op te ruimen.

     

    -     Ontwikkelingsaspecten: andere blik geven aan de hoek.

     

    -      Emotionele ontwikkeling: vroegere ervaringen “ trauma’s “ verwerken. Door het spelen
     van een rollenspel waardoor meteen de sociale ontwikkeling gestimuleerd wordt. De
     taalontwikkeling mag zeker niet vergeten worden, deze wordt gestimuleerd d.m.v
     afspraken, picto’s en prenten. Motorische ontwikkeling wordt dan weer gestimuleerd
     door de verschillende bewegingen die de kleuters maken. Ook zintuigelijk worden ze
     uitgedaagd, ze leren nieuwe materialen kennen en hierbij omgaan.


    Welke materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?

    ·         Broodzak

    ·         Kook of receptenboekjes maken (prenten/picto’s stap voor stap)

    ·         boodschappenlijstje

    ·         Rieten mand

    ·         Ingrediënten in de ‘koelkast’ of kastje:

    o    Eitjes in eierdoos: witte ballonnetjes met zand/rijst gevuld

    o    Melkfles

    o    Potjes:

    §  Potje ‘suiker’ -> parels

    §  Pot ‘meel’ -> knoopjes

    §  Pot ‘bloem’ -> ….

    ·         Deegrol

    ·         Oventje

    ·         Schep!

    ·         Afkoelrek/rooster/bakplaat!

    ·         Kledij:

    o    Schort

    o    Muts

    o    Handdoek

    o    Haarnetje

    o    Ovenwanten

    ·         Wekkertje

    ·         Verschillende broodsoorten

    ·         Pannen, potten, houten lepel, kom, mixer, garde, plastic mes, pottenlikker, trechter, maatbeker

    ·         Weegschaal

    ·         Zeef

    ·         Afwasbak met spons en emmertje

    ·         Borstel/vod om te kuisen à muizen!

    ·         Bakvormen

    ·         Taarten zelf laten tekenen/ plasticine??

    ·         Deeg/ klei?

     

     

     

     

     

     

    26-02-2014 om 17:04 geschreven door Sharina Roekaers, Melissa Art, Lara Van Audenhoven, Gael Meurrens, Axelle Hendrickx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2 'Onze hoek in een spin'

    Onze hoek in een spin

    De huishoek 





















    26-02-2014 om 17:04 geschreven door Sharina Roekaers, Melissa Art, Lara Van Audenhoven, Gael Meurrens, Axelle Hendrickx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 ‘mijn hoek in de klas’

    Mijn hoek in de klas  

     

    Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand van onderstaande vragen:

     

    Inrichting van de hoek:

     

    Gael:                      Mijn huishoek bevindt zich in een hoekje in de klas en is vrij klein, zeker voor zo'n grote klas te hebben. Qua materiaal was er niet veel aanwezig, er waren wel zowel plastieke (bordjes, messen, bekers, koets,...) als echte dingen (bv. Gsm's) aanwezig. Ik vind dat de huishoek groter mag zijn met meer onderverdelingen (keuken, huiskamer,...) en meer echte materialen. Ik denk niet dat het de kleuters echt stimuleerde om te spelen, want dehoek was meestal leeg, of 1 kleuter dat er wat in speelde. de inrichting past wel bij de kleuterleeftijd want alles was op kleuterhoogte, maar het mocht veel uitgebreider zijn.

     

    Melissa:                De hoek was niet zo groot, het was een klein gezellig hoekje. De kleuters speelde er vaak in, ze realiseerden de echte wereld erin. Er waren spiegels: spiegels met vormen (vb: vlinders) en een schminkhoekje en een verkleedhoekje. Bij de schminkhoek waren het echte schminkpotjes die leeg waren en ook borstels. Er was ook een wieg met poppen erin en ook kledij voor de poppen.

    Ik vond de hoek heel goed. De kleuters speelden er veel in. Er waren veel spullen waar ze in de echte wereld mee konde spelen zoals elkaar 'schminken' en 'verkleden'. De inrichting paste bij het kleuterniveau. De kleuters speelden veel samen.

     

    Lara:                      De huishoek in mijn stageklas bevindt zich achteraan in de klas. Hij werd ingericht in de vorm van een rechthoek. De hoek wordt afgebakend door verschillende kasten en een muur. Alles in de hoek is op kleuterhoogte gevormd. Ik vind het niet zo goed dat de hoek zo klein is. Er kunnen maximum 3 kleuters in spelen. De hoek bestaat uit kasten, een rek, een koets, een babybed, een winkelkarretje,… De kleuters spelen graag in de hoek, het is er knus en gezellig.  De KO stimuleert de kleuters ook om in de hoek te spelen.   De meeste voorwerpen waren niet echt. Enkel de telefoon was echt.  Volgens mij was de inrichting niet zo goed voor de leeftijd. Ik denk dat de kleuters meer plaats kunnen gebruiken zodat ze meer vrijheid hebben om te spelen.

     

    Axelle:                   De hoek was huiselijk ingekleed, er was een fornuis aanwezig, tafel, kast, bed, babywiegen, babybedden. De hoek stimuleerde verschillende kleuters, sommige hadden echter wel geen interesse in de huishoek. Er is een strijkplank aanwezig, de telefoons waren ‘echte’ dingen, al de andere spullen waren namaak. De hoek was zeer huiselijk ingericht, zoals in de realiteit. De hoek was ook afgebakend waardoor je het gevoel kreeg dat je in je eigen kleine huisje zat. De inrichting paste bij het niveau van een 3 jarige, er waren genoeg impulsen voor hun leeftijd. De spulletjes die aanwezig zijn, zijn ook de simpele zaken die je in je eigen huis ook terug vind.

     

    Sharina:                Mijn huishoekje is een gezellig hoekje dat zich onderaan in de klas bevond. Hierbij bedoel ik dat het een onderverdiep was van de boek, - puzzelhoek. 
    De huishoek is een samenstelling met de verkleedhoek en de strijkhoek met een wasmachine. Hier was ook een houten kastje aanwezig dat een fornuis vormde, met onderaan een bak die gebruikt werd om hun voedingswaren in te bewaren. Je kon de bak er ook uithalen, zo werd het een oventje. Ook was er een open kast aanwezig met allemaal potjes en pannetjes maar ook nog een paar voedingswaren.

    Het stimuleerde de kleuters wel, want ze gingen er altijd in spelen tijdens het vrij spelen. Er waren allemaal materialen aanwezig die aangepast waren aan de hoogte van de kleuters. De potjes, pannetjes, en voedingswaren waren ook aangepast aan de kinderhandjes. Wat ook een pluspunt was voor de kleuters is dat het hun eigen sfeer plekje is net als de bovenverdieping erboven. Dit mede omdat de KO niet volledig kan rechtstaan onder en boven de hoek. Wat dan weer een nadeel is voor het begeleiden van een activiteit. Ik vond het een zeer aangename hoek met tal van mogelijkheden. Er was een prikbord bovenaan de materialen waaraan je prenten kon bevestigen of pictogrammen voor de kleuters. Toch zou ik wat meer materiaal toevoegen aan de hoek dat aansluit bij het dagelijks leven van ons allemaal. Dan denk ik vooral aan Ovenwanten, producten voor afwas, grotere potten meer materiaal om in de potten zelf te roeren en dergelijke.

     

    Conclusie:              Kleuters hebben voldoende ruimte nodig voor te kunnen spelen. De huishoek is meestal gezellig ingericht met de meeste materialen op kleuterhoogte. De voorwerpen en meubelen die voorkomen in de hoeken, komen ongeveer overeen.

     


    Spel van de kleuters:

     

    Gael:                      Voor zover ik gezien heb dat ze erin speelde, leken de kleuters niet heel betrokken. Meestal
    liep er 1 kleuter door de klas met de kinderwagen, of werd de tafel gedekt en dan achtergelaten omdat er toch geen eten was. Ze spelen wel vrij zelfstandig, beter dan ik had verwacht.

     

    Melissa:         De kleuters speelde vaak ' mama en papa' en ze speelden ook kappertje. Ze waren goed betrokken door de verkleedkleren in de hoek en ook de allerlei schminkspullen. Het viel me op dat er vaak meer meisjes in de huishoek zaten dan jongens. De kleuters speelden goed zelfstandig. De kleuters stimuleerden elkaar om in de hoek te spelen. Kleuters van 3 jaar kunnen zelfstandig spelen. Ze zijn goed in samenspel.

     

    Lara:                      De kleuters speelden in deze hoek voornamelijk rolspellen. Vanaf ze bezig waren, waren ze allemaal heel betrokken. Ze bleven in hun rol en speelden constant zelfstandig. Ze hebben genoeg fantasie om te blijven spelen en hebben geen/ weinig impulsen nodig. De kleuters gebruikten de hoek ook als winkelhoek. Vermits deze week ook het thema ‘de bakker’ was, speelden ze dus het rollenspel verkoper – klant.

     

    Axelle:                   De kleuters maakten eten voor elkaar, andere kleuters telefoneerde naar elkaar. Er waren ook kinderwagens aanwezig waardoor de kleuters met de Maxi-Cosi rondreden door de klas. De kinderwagen trok de kinderen het meeste aan, hier ontstond dan soms ook een kleine ruzie over. Eenmaal de kleuters aan het spelen waren in de huishoek waren ze helemaal in hun element. Ze betrokken dan ook iedereen in hun spel vb. één kleuter kwam een bordje spaghetti brengen naar de juf dat ze zelf had gekookt.

    De kleuters speelde samen hetzelfde spel maar wel individueel. Eén iemand kookte het eten en de andere bracht het eten naar andere kleuters of de juf. De kleuters speelden zelfstandig in hetzelfde spel. Ik had dit verwacht omdat bij deze leeftijd er op een 3 jarige leeftijd nog geen sprake is van samenspel. Dit hebben we gezien tijdens de lessen.

     

    Sharina:                De kleuters kookten voornamelijk dingen en toonden graag al het materiaal dat aanwezig was in de klas. Je merkte wel dat ze heel betrokken bezig waren met het spelen met het materiaal. Vooral het materiaal uit het dagelijks leven sprak hen het meeste aan, dan denk ik vooral aan de spuitbus van de mayonnaise en de spuitbuis van de ketchup. Ze speelden altijd hun spel alleen. De KO liet hen hun spel spelen. Zo konden ze vollop in hun fantasiewereld spelen. Ik had wel verwacht dat de huishoek een populaire hoek was, maar dat de jongentjes zich hier ook zo hard konden amuseren had ik niet gedacht.

     

    Conclusie:               Kleuters spelen graag zelfstandig. Ze experimenteren heel graag met verschillende materialen.

     


    (Spel)materialen:

     

    Gael:                      Er was zeer weinig materiaal aanwezig. Ik heb wel nog niet in alle kasten gekeken, maar het materiaal waarmee gespeeld werd, was beperkt. Ook waren er niet echt categorieën gemaakt om bv soort per soort op te ruimen.

    Ik denk dat de poppen en de kinderwagen het meest aantrekkelijk waren omdat hier ook meer materiaal voor was (wiegje, draagtas, koets, 2 poppen,...). Het was dus eigenlijk meer een poppenhoek dan een huishoek.

     

    Melissa:                Het materiaal was opgesplitst in verschillende bakken of hoekjes. Er was een soort van 'schminkhoek' waar al het materiaal i.v.m. schmink lag zoals spiegels, potjes make-up, … De poppen zaten in bakken en er was ook een wieg. Het verkleedmateriaal werd ook opgeborgen in bakken of aan de kapstokken. Het materiaal dat hun het meeste aansprak was de verkleedkledij en ook de schminkhoek want ze verkleedde hun graag in het thema dat ze werd opgelegd. Als ze in een thema werkten, dan was er van dat thema extra verkleedkledij aanwezig. Bv: prinsessen, ridders, … De materialen zijn aangepast aan de kleuters. De kasten zijn verlaagd tot hun hoogte. Er zijn kleine potjes schmink, en de verkleedkledij is ook speciaal voor kinderen.

     

    Lara:                      De meeste kleine voorwerpen zijn gemaakt uit plastic. De grote voorwerpen bestaan voornamelijk uit hout (kasten, rek), maar ook uit plastic. De voorwerpen die de kleuters het meest interessant vonden, zijn voornamelijk de kleine voorwerpen. Ze gebruiken deze voor zowel de huishoek als de winkelhoek. In deze klas wordt de huishoek dan ook voor de winkelhoek gebruikt. Met de kleine voorwerpen konden de kleuters meer en beter experimenteren.

     

    Axelle:                   Bij elk meubelstuk waren de bijhorende materialen aanwezig. Bij het fornuis had je borden en bestek, in de kast staken 2 telefoons. In het bed lagen kussens. Bij de poppen waren de bijhorende spulletjes aanwezig zoals, bed, laken, kleding, wieg, poppen. Wat echter wel nieuw was voor mij was de plumeau die in de huishoek aanwezig was. De kleuters hadden voor dit materiaal ook zeer veel belangstelling. De kleuters schonken het meeste aandacht aan de plumeau. Ze gingen hier wel niet mee spelen, maar waren de hele tijd aan de plumeau aan het voelen. Dit kan je wijden aan het feit dat het materiaal nieuw is. De materialen zijn aangepast aan de kleuters. De meubels zijn op de hoogte van de kleuters. De materialen die de kleuters kunnen gebruiken zijn voldoende groot zodat de kleuters het materiaal beter kunnen hanteren.

     

    Sharina:                Er waren veel materialen aanwezig om te koken, te wassen en om zich te verkleden. Vooral de verkleedhoek was nieuw voor mij. Maar hier hadden de kleuters niet veel belangstelling voor. Dit omdat dit er heel onaantrekkelijk uitzag. Alles was opgehangen aan een kapstok met allerlei mooie en plezante kledingstukjes, maar dit kon de kleuters niet bekoren. Ik denk als de KO hier even een aanpassing doet, zou dit veel meer belangstelling wekken. De materialen waren aangepast op groote en verhouding van de kleuters.

                           Aanwezige materialen:

    > kast met pottekes en pannekes

    > oven en een fornuis

    > strijkplank

    > babystoel

    > kast

    > kinderwagen

    > stoeltjes

    > grote doos met allerlei materialen

     

    Conclusie:            Kleuters hebben graag veel materiaal. De voorstelling van voorwerpen is belangrijk om de interesses van kleuters op te wekken. (Voorbeeld van Sharina en de verkleedhoek). Originele en opvallende weergave wekt interesse.

    25-02-2014 om 00:00 geschreven door Sharina Roekaers, Melissa Art, Lara Van Audenhoven, Gael Meurrens, Axelle Hendrickx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    Archief per week
  • 24/02-02/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs