Aangezien
het hoekentraject een groepswerk is, is efficiënt vergaderen en doelgericht
werken zeer belangrijk. We raden je dan ook aan om de tijd die je ter
beschikking hebt, nuttig te besteden. Vandaar dat we vragen om volgende
functies te verdelen en tijdens de tweedaagse op te nemen. Per stap wissel je
van taak.
Ten
laatste op donderdag 10/03 voor 17.00u plaatst de blogverantwoordelijke
de taakverdeling op de blog.
Stap 1
Stap 2
Stap 3
Stap 4
Stap 5
Gespreksleider
·
Zorgt dat iedereen uit de groep aan
het woord komt.
·
Zorgt dat de inhoud van de
opdrachten correct wordt uitgevoerd.
Gael
Axelle
Melissa
Lara
Sharina
Tijdsbewaker
·
Zorgt ervoor dat de opdrachten binnen de
voorziene tijd worden uitgevoerd.
Axelle
Melissa
Lara
Sharina
Gael
Verslaggever
·
Zorgt voor een verslag van het overleg.
·
Zorgt per stap voor een invulling van het
blogformat.
Lara
Melissa
Gael
Axelle
Mellisa
Blog-verantwoordelijke
·
Maakt een blog aan.
·
Geeft toegang aan lectoren en tweede lezers.
·
Zorgt ervoor dat het proces en resultaat van
de groep zichtbaar worden.
Welke info je
gekregen en wat heb je gedaan tijdens de
verschillende inputhaltes.
Schriftelijke
communicatie in hoeken: wanneer je gebruik maakt van een
afbeelding of picto: zet er best het woord onder in kapitalen. Schriftelijke
impulsen geven door notitieboekje in de hoek te leggen, boodschappenlijst,
Spelimpulsen:
spiegelen: de kleuter observeren, hem nadoen, verwoorden wat je doet en dan
uitbreiden. Meespelen, praatplaat om thema te verduidelijken. Samenspel
bevorderen. Affecting: betekenis verlenen over bepaalde voorwerpen uit de hoek.
Dramatischeimpulsen: als leerkracht zelf een rol
durven spelen. Prenten van verhaal/fotos van echte handelingen (bvb een bakker
die brood bakt) in de hoek hangen. Verkleedkleren invoegen. Met echte
materialen werken.
Materiële
impulsen: hier leerden we hoe je van gewone voorwerpen en oude
spullen die onordelijk op een hoop liggen, toch een leuk spel kunt maken door
ze te ordenen eerst. Wanneer je materiaal sorteert kun je zien wat je er
allemaal mee kunt doen, het is overzichtelijker.
Gecijferdheid
impulsen:
·
Ordenen: verschillende bakjes voor voedsel,
bestek. Elk zijn plekje bij het opruimen. Broden per soort/ kleur sorteren .
·
Ruimte: de versieringen OP de taart. Bouwplan
taart namaken.
·
Meten: weegschaal om het suiker, bloem te
wegen. Maatbeker om de melk te meten. Verschillende maten broodzakken.
·
Tijd: stappenplan om brood te bakken of hoe
je een taart kan maken stap voor stap. Kookwekkertje om het brood in de oven te
timen.
Via
de schrifelijke geletterdheid, spelimpulsen, dramatische impulsen, materiële
impulsen, gecijferdheid (zie hierboven en spin).
Welke impulsen
zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
Concrete impuls
Handeling
Een knuffelbeer erbij halen en zeggen 'beer is jarig (zoals in
het verhaal), zullen we net als varkentje een grote taart maken voor beer?'
wat wil je de kls zien doen?
Dramatiseren, verhaal naspelen.
Verschillende soorten brood in de huishoek leggen. (ook met
bestek, potten, koekjes,...)
Broden
per soort en per kleur bij elkaar sorteren in de manden.
Als KO de rol van een klant op zich pakken en een bestelling plaatsen.
De
keuters werken samen in de bakkerij om de taarten en broden van de bestelling
te maken.
Prenten van verhaal vergroten en ophangen in huishoek.
De kleuters spelen het verhaal ongeveer na.
Met zoutdeeg allemaal pistolets en sandwiches maken en ook
broden en stokbroden
Zeggen dat de bakker alles verloren heeft.
Je zoekt verder
zeker enkele talige impulsen voor je hoek én kiest nog één ontwikkelingsdomein
waarvoor je minimum 2 verrijkingsideeën zoekt.
Talige impulsen: afbeeldingen met het woord onder het
voorwerp in kapitalen, pictogrammen, kookboek, notitieboekje, voorwerpen met
tekstop (vb. Melkfles), booschappenlijst voor ingrediënten.
Denk ontwikkeling: De kleuters een bouwplan
voorleggen van taartje en ze die laten exact namaken met plasticine of blokjes!
Ze volgens het recept laten werken, zoveel van dit, zoveel van dat.... Werken volgens een stappenplan bij het bakken van brood
Wat
hebben jullie gevonden in de artikels uit de Reader. Je vult op basis hier van
je spin aan of zuivert deze uit (schrappen mag!).
-
voldoende afschermen.
-
inrichting kan zorgen voor fantasie en rollenspel.
-
vaste hoek of themahoek
-
aanduiden aantal d.m.v kettingen.
Materialen ( hoe
jonger hoe groter het materiaal):
-> meubilair
-> duurzaam
-> decoratie -> met thema of waar je jezelf goed bij voelt.
-> keukengerief:
·
Kookvuur.
·
Koelkast.
·
zoveel
mogelijk servies.
·
allerlei
speelgoedvoeding.
·
veel
verschillende vormen en kleuren aanbieden.
·
Voeding
waar bewerkingen mogelijk zijn.
·
Leeftijd
bepaald voeding.
·
Kunnen
zelf grotere eetwaren maken.
·
Kan
nog aangevuld worden door:
- broodrooster
- mixer
-
koffiezet
-
vergiet
-
slazwierder
- eierdopjes
-
citruspers
-
broodmandje
-
onderzetters
Poetsgerief -> borstel, stoffer,
vuilblik, dweil, aftrekker, een emmer, doeken, sponzen, een lege bus
poetsproduct.
Verzorgingsspullen -> poppen in
verschillende types, luiers, babyproducten, babybad, met een washandje, buggy,
slabbertje, flesjes, flessenwarmer.
Kledij -> mama- en papa kledij,
poppenkleding, kamerjas, pyjama, pantoffels.
Welke
impulsen zou je kunnen geven om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
- Meespelen: de KO
gaat een tijdje observeren en pikt dan in in het spel. Hij/zij spiegelt de
activiteiten van de kleuters. Hierdoor kan er expanding plaatsvinden. Waardoor
ze door een nieuwe impuls nieuwe ervaringen opdoen.
- Aanvullend
materiaal geven: De KO vult de activiteit aan met onderstaand materiaal en
vraagt aan de kleuters wat ze hier mee kunnen doen. Als ze niet zelf reageren
op de gegeven prikkel stimuleerd de KO door zelf input te geven. Ook moeten we
rekening houden dat we geen overbod geven aan materiaal of een tekort aan
materiaal. Er moet genoeg materiaal zijn zodat ze elke dag nog steeds een
nieuwe verrijking hebben met het aangeboden materiaal van de vorige dag.
- Pictogrammen
plaatsen: dit kunnen verschillende soorten pictogrammen zijn. Het doel van de pictogrammen is vooral dat ze zich
beter kunnen inleven in hun rollenspel. De handelingen die de kleuters moeten
uitvoeren met de gegeven activiteit, is zeker een must! Prenten van je
voorgelezen verhaal is ook altijd mooi meegenomen. Ook realistische prenten mogen
niet ontbreken. Wat zeer handig kan zijn bij 3 jarige is het uiten van
gevoelens bij een bepaalde gebeurtenis. Ook zeer leuk is zelf fotos verwerken
van de kleuters dat kan zorgen voor een extra betrokkenheid. Hierdoor wordt ook
de schriftelijke communicatie gestimuleerd dit op de beide vlakken, organisatorisch
vlak hierbij word bedoeld afspraken ophangen. Het tweede vlak is het
inhoudelijk vlak waarbij er vooral gewerkt werd met telefoonboeken, notitieboekjes,
kranten, een blad en papier in de hoek bijleggen zodat ze kunnen experimenteren
met letters die opgeschreven staan maar ook met letters van hun naam en zo
woorden of letters betekenis kunnen geven. De geschreven woorden die in de klas
aangeboden worden, worden altijd genoteerd in kapitaalschrift.
- Thema
verduidelijken: Bijvoorbeeld: als je over broodzakken bezig bent: Welke
verschillende broden kunnen in de broodzakken? Rond lang klein stokbrood
pistolets clubjes dozen voor koffiekoeken pralines -
- Rol en spel
stimuleren: KO probeert ervoor te zorgen dat de kleuters samenspelen in de
huishoek en tot een rolspel komen. Dit doormiddel van het aangeprezen materiaal
en de juiste organisatie.
- Terugblikken/
ervaringen vertellen: KO informeert bij de kleuters wat ze van de
activiteit(en) vonden. Was het moeilijk/ makkelijk/ leuk/ interessant/ ? Ko
stimuleert betekenis verlenen.
- De KO laat de
kleuters vrij spelen, dit gebeurd vaak spontaan in de verleden tijd bijvoorbeeld:
ik was de prinses en jij was de prins.hierdoor kan je hier op in spelen door
hen te laten vormgeven. Uiten van hun gevoelens.
- KO laat hen vrij
verzinnen, zo geeft zij impulsen op stimuleren van fantasie en verbeelding. De
kinderen ook nooit forceren of corrigeren. Als je dit niet doet wordt hun
fantasiewereld gestimuleerd.
- Instructies geven:
Voorbeeld: De KO geeft de kleuters de instructie om op te ruimen.
- Ontwikkelingsaspecten:
andere blik geven aan de hoek.
- Emotionele ontwikkeling: vroegere ervaringen
traumas verwerken. Door het spelen
van een rollenspel waardoor meteen de
sociale ontwikkeling gestimuleerd wordt. De
taalontwikkeling mag zeker niet vergeten
worden, deze wordt gestimuleerd d.m.v
afspraken, pictos en prenten.
Motorische ontwikkeling wordt dan weer gestimuleerd
door de verschillende bewegingen die de
kleuters maken. Ook zintuigelijk worden ze
uitgedaagd, ze leren nieuwe materialen
kennen en hierbij omgaan.
Welke
materialen zou je toevoegen om beter / rijker spel te bekomen in deze hoek?
·
Broodzak
·
Kook of receptenboekjes
maken (prenten/pictos stap voor stap)
·
boodschappenlijstje
·
Rieten mand
·
Ingrediënten in de
koelkast of kastje:
o Eitjes in eierdoos: witte ballonnetjes met zand/rijst gevuld
Je bespreekt je ervaringen met elkaar aan de hand
van onderstaande vragen:
Inrichting van de hoek:
Gael: Mijn
huishoek bevindt zich in een hoekje in de klas en is vrij klein, zeker voor
zo'n grote klas te hebben. Qua materiaal was er niet veel aanwezig, er waren
wel zowel plastieke (bordjes, messen, bekers, koets,...) als echte dingen (bv.
Gsm's) aanwezig. Ik vind dat de huishoek groter mag zijn met meer
onderverdelingen (keuken, huiskamer,...) en meer echte materialen. Ik denk niet
dat het de kleuters echt stimuleerde om te spelen, want dehoek was meestal
leeg, of 1 kleuter dat er wat in speelde. de inrichting past wel bij de
kleuterleeftijd want alles was op kleuterhoogte, maar het mocht veel
uitgebreider zijn.
Melissa: De
hoek was niet zo groot, het was een klein gezellig hoekje. De kleuters speelde
er vaak in, ze realiseerden de echte wereld erin. Er waren spiegels: spiegels
met vormen (vb: vlinders) en een schminkhoekje en een verkleedhoekje. Bij de schminkhoek
waren het echte schminkpotjes die leeg waren en ook borstels. Er was ook een
wieg met poppen erin en ook kledij voor de poppen.
Ik vond de hoek heel
goed. De kleuters speelden er veel in. Er waren veel spullen waar ze in de
echte wereld mee konde spelen zoals elkaar 'schminken' en 'verkleden'. De
inrichting paste bij het kleuterniveau. De kleuters speelden veel samen.
Lara: De
huishoek in mijn stageklas bevindt zich achteraan in de klas. Hij werd
ingericht in de vorm van een rechthoek. De hoek wordt afgebakend door verschillende
kasten en een muur. Alles in de hoek is op kleuterhoogte gevormd. Ik
vind het niet zo goed dat de hoek zo klein is. Er kunnen maximum 3
kleuters in spelen. De hoek bestaat uit kasten, een rek, een koets, een
babybed, een winkelkarretje, De kleuters spelen graag in de hoek, het is
er knus en gezellig. De KO stimuleert de kleuters ook om in de hoek
te spelen. De meeste voorwerpen waren niet echt. Enkel de
telefoon was echt. Volgens mij was de inrichting niet zo goed voor
de leeftijd. Ik denk dat de kleuters meer plaats kunnen gebruiken zodat ze meer
vrijheid hebben om te spelen.
Axelle: De
hoek was huiselijk ingekleed, er was een fornuis aanwezig, tafel, kast, bed,
babywiegen, babybedden. De hoek stimuleerde verschillende kleuters, sommige
hadden echter wel geen interesse in de huishoek. Er is een strijkplank
aanwezig, de telefoons waren echte dingen, al de andere spullen waren namaak.
De hoek was zeer huiselijk ingericht, zoals in de realiteit. De hoek was ook afgebakend
waardoor je het gevoel kreeg dat je in je eigen kleine huisje zat. De
inrichting paste bij het niveau van een 3 jarige, er waren genoeg impulsen voor
hun leeftijd. De spulletjes die aanwezig zijn, zijn ook de simpele zaken die je
in je eigen huis ook terug vind.
Sharina: Mijn
huishoekje is een gezellig hoekje dat zich onderaan in de klas bevond. Hierbij
bedoel ik dat het een onderverdiep was van de boek, - puzzelhoek.
De huishoek is een samenstelling met de verkleedhoek en de strijkhoek met een wasmachine.
Hier was ook een houten kastje aanwezig dat een fornuis vormde, met onderaan
een bak die gebruikt werd om hun voedingswaren in te bewaren. Je kon de bak er
ook uithalen, zo werd het een oventje. Ook was er een open kast aanwezig met
allemaal potjes en pannetjes maar ook nog een paar voedingswaren.
Het stimuleerde de
kleuters wel, want ze gingen er altijd in spelen tijdens het vrij spelen. Er
waren allemaal materialen aanwezig die aangepast waren aan de hoogte van de
kleuters. De potjes, pannetjes, en voedingswaren waren ook aangepast aan de
kinderhandjes. Wat ook een pluspunt was voor de kleuters is dat het hun eigen
sfeer plekje is net als de bovenverdieping erboven. Dit mede omdat de KO niet
volledig kan rechtstaan onder en boven de hoek. Wat dan weer een nadeel is voor
het begeleiden van een activiteit. Ik vond het een zeer aangename hoek met tal
van mogelijkheden. Er was een prikbord bovenaan de materialen waaraan je
prenten kon bevestigen of pictogrammen voor de kleuters. Toch zou ik wat meer
materiaal toevoegen aan de hoek dat aansluit bij het dagelijks leven van ons
allemaal. Dan denk ik vooral aan Ovenwanten, producten voor afwas, grotere
potten meer materiaal om in de potten zelf te roeren en dergelijke.
Conclusie: Kleuters
hebben voldoende ruimte nodig voor te kunnen spelen. De huishoek is meestal
gezellig ingericht met de meeste materialen op kleuterhoogte. De voorwerpen en
meubelen die voorkomen in de hoeken, komen ongeveer overeen.
Spel van de kleuters:
Gael: Voor
zover ik gezien heb dat ze erin speelde, leken de kleuters niet heel betrokken.
Meestal
liep er 1 kleuter door de klas met de kinderwagen, of werd de tafel gedekt en
dan achtergelaten omdat er toch geen eten was. Ze spelen wel vrij zelfstandig,
beter dan ik had verwacht.
Melissa: De kleuters speelde vaak ' mama en papa' en ze
speelden ook kappertje. Ze waren goed betrokken door de verkleedkleren in de
hoek en ook de allerlei schminkspullen. Het viel me op dat er vaak meer meisjes
in de huishoek zaten dan jongens. De kleuters speelden goed zelfstandig. De
kleuters stimuleerden elkaar om in de hoek te spelen. Kleuters van 3 jaar
kunnen zelfstandig spelen. Ze zijn goed in samenspel.
Lara: De
kleuters speelden in deze hoek voornamelijk rolspellen. Vanaf ze bezig waren,
waren ze allemaal heel betrokken. Ze bleven in hun rol en speelden constant
zelfstandig. Ze hebben genoeg fantasie om te blijven spelen en hebben geen/
weinig impulsen nodig. De kleuters gebruikten de hoek ook als winkelhoek.
Vermits deze week ook het thema de bakker was, speelden ze dus het rollenspel
verkoper klant.
Axelle: De kleuters maakten eten voor
elkaar, andere kleuters telefoneerde naar elkaar. Er waren ook kinderwagens
aanwezig waardoor de kleuters met de Maxi-Cosi rondreden door de klas. De
kinderwagen trok de kinderen het meeste aan, hier ontstond dan soms ook een
kleine ruzie over. Eenmaal de kleuters aan het spelen waren in de huishoek
waren ze helemaal in hun element. Ze betrokken dan ook iedereen in hun spel vb.
één kleuter kwam een bordje spaghetti brengen naar de juf dat ze zelf had
gekookt.
De kleuters speelde
samen hetzelfde spel maar wel individueel. Eén iemand kookte het eten en de
andere bracht het eten naar andere kleuters of de juf. De kleuters speelden zelfstandig
in hetzelfde spel. Ik had dit verwacht omdat bij deze leeftijd er op een 3
jarige leeftijd nog geen sprake is van samenspel. Dit hebben we gezien tijdens
de lessen.
Sharina: De
kleuters kookten voornamelijk dingen en toonden graag al het materiaal dat
aanwezig was in de klas. Je merkte wel dat ze heel betrokken bezig waren met
het spelen met het materiaal. Vooral het materiaal uit het dagelijks leven
sprak hen het meeste aan, dan denk ik vooral aan de spuitbus van de mayonnaise
en de spuitbuis van de ketchup. Ze speelden altijd hun spel alleen. De KO liet
hen hun spel spelen. Zo konden ze vollop in hun fantasiewereld spelen. Ik had
wel verwacht dat de huishoek een populaire hoek was, maar dat de jongentjes
zich hier ook zo hard konden amuseren had ik niet gedacht.
Conclusie: Kleuters
spelen graag zelfstandig. Ze experimenteren heel graag met verschillende
materialen.
(Spel)materialen:
Gael: Er
was zeer weinig materiaal aanwezig. Ik heb wel nog niet in alle kasten gekeken,
maar het materiaal waarmee gespeeld werd, was beperkt. Ook waren er niet echt categorieën
gemaakt om bv soort per soort op te ruimen.
Ik denk dat de poppen en
de kinderwagen het meest aantrekkelijk waren omdat hier ook meer materiaal voor
was (wiegje, draagtas, koets, 2 poppen,...). Het was dus eigenlijk meer een
poppenhoek dan een huishoek.
Melissa: Het
materiaal was opgesplitst in verschillende bakken of hoekjes. Er was een soort
van 'schminkhoek' waar al het materiaal i.v.m. schmink lag zoals spiegels,
potjes make-up, De poppen zaten in bakken en er was ook een wieg. Het
verkleedmateriaal werd ook opgeborgen in bakken of aan de kapstokken. Het
materiaal dat hun het meeste aansprak was de verkleedkledij en ook de schminkhoek
want ze verkleedde hun graag in het thema dat ze werd opgelegd. Als ze in een
thema werkten, dan was er van dat thema extra verkleedkledij aanwezig. Bv:
prinsessen, ridders, De materialen zijn aangepast aan de kleuters. De kasten
zijn verlaagd tot hun hoogte. Er zijn kleine potjes schmink, en de
verkleedkledij is ook speciaal voor kinderen.
Lara: De
meeste kleine voorwerpen zijn gemaakt uit plastic. De grote voorwerpen bestaan
voornamelijk uit hout (kasten, rek), maar ook uit plastic. De voorwerpen die de
kleuters het meest interessant vonden, zijn voornamelijk de kleine voorwerpen.
Ze gebruiken deze voor zowel de huishoek als de winkelhoek. In deze klas wordt
de huishoek dan ook voor de winkelhoek gebruikt. Met de kleine voorwerpen
konden de kleuters meer en beter experimenteren.
Axelle: Bij
elk meubelstuk waren de bijhorende materialen aanwezig. Bij het fornuis had je
borden en bestek, in de kast staken 2 telefoons. In het bed lagen kussens. Bij
de poppen waren de bijhorende spulletjes aanwezig zoals, bed, laken, kleding,
wieg, poppen. Wat echter wel nieuw was voor mij was de plumeau die in de huishoek
aanwezig was. De kleuters hadden voor dit materiaal ook zeer veel
belangstelling. De kleuters schonken het meeste aandacht aan de plumeau. Ze
gingen hier wel niet mee spelen, maar waren de hele tijd aan de plumeau aan het
voelen. Dit kan je wijden aan het feit dat het materiaal nieuw is. De
materialen zijn aangepast aan de kleuters. De meubels zijn op de hoogte van de
kleuters. De materialen die de kleuters kunnen gebruiken zijn voldoende groot
zodat de kleuters het materiaal beter kunnen hanteren.
Sharina: Er
waren veel materialen aanwezig om te koken, te wassen en om zich te verkleden.
Vooral de verkleedhoek was nieuw voor mij. Maar hier hadden de kleuters niet
veel belangstelling voor. Dit omdat dit er heel onaantrekkelijk uitzag. Alles
was opgehangen aan een kapstok met allerlei mooie en plezante kledingstukjes,
maar dit kon de kleuters niet bekoren. Ik denk als de KO hier even een
aanpassing doet, zou dit veel meer belangstelling wekken. De materialen waren aangepast op groote en verhouding van de kleuters.
Aanwezige
materialen:
> kast met pottekes en pannekes
> oven en een fornuis
> strijkplank
> babystoel
> kast
> kinderwagen
> stoeltjes
> grote doos met allerlei materialen
Conclusie: Kleuters
hebben graag veel materiaal. De voorstelling van voorwerpen is belangrijk om de
interesses van kleuters op te wekken. (Voorbeeld van Sharina en de verkleedhoek). Originele en opvallende weergave wekt interesse.