1. Een positieve
benadering van het bestaande talent
Positief
benaderen van het talent betekent dat het is aangewezen om eerst na te gaan
welk niveau spontaan bereikt wordt vooraleer men het gewenste niveau kenbaar maakt.
Bij het geven van een taak gaat men het best net iets boven het niveau dat tot
op heden bereikt werd mikken. Telkens gaat men erbij nagaan wat de
verwachtingen zijn van de getalenteerde jongere zelf om dan toegang te krijgen
tot het motivationele aspect.
Creativiteit en verbeeldingskracht worden daarbij als een bron van menselijke
ontplooiing gezien. Dat de jongere talentrijk is wordt aangegeven als een
pluspunt ten aanzien van zijn omgeving. Immers als de jongere in staat is om
zijn talent aan te boren ten dienste van de maatschappij zit hij in een
interessant stramien.
Fouten die over het algemeen gemaakt worden zijn een tekort aan
individualisering en een onder- of overschatten van het reeds bereikte niveau.
Daarom moeten begeleiders oog hebben voor, luisteren naar de spontane
interesses, voor de voortgang van het talentgebied.
Begeleiden betekent echter ook de totaliteit van de persoon in rekening brengen
Bij het begeleiden legt men nadruk op het belang van de prestatie maar ook op het
waardenvolle van de affectieve, gevoelsmatige kant. Er is in dit verband niet
alleen een constante dialoog nodig met de jongere en zijn omgeving. Constant
moet men oog hebben voor de vragen die er zijn. Geef uitleg waarom, voor hoe
lang, hoeveel keer, de condities waaronder, de doelstellingen, de beperkingen
en het verwachte resultaat.
In deze zin is het eveneens noodzakelijk om de jongere gebruik te leren maken
van de juiste instrumenten, methodes, personen , procedures om doelen te
bereiken.
Leg ook nadruk op het aspect ontspanning naast de inspanning. Prestaties zijn
belangrijk maar zijn niet het enige belonende aspect voor het welzijn. Er moet
rekening worden gehouden met dysharmonieën tussen gevoel en intellect of
motorische ontwikkeling.
Van belang hierbij is de opbouw van een evenwichtig zelfbeeld. Mislukkingen
zijn een normaal deel van het leerproces. Hier gaan er soms moeilijkheden
optreden immers de vergelijking met leeftijdsgenoten kan zorgen voor bijkomende
problemen. Het grote verschil roept in veel gevallen naijver op. Zeer storend
in de ontwikkeling is ook de invloed van inconsequente normensystemen die door
de volwassenen gehanteerd worden. Het zij de ouders of de betrokken leraren of
coaches moeten zich hoeden voor favoritisme, het opzetten van talentjes tegen
elkaar, idealiseren, onfeilbaar verklaringen enz...
Wat hierbij helpt is een consequent normensysteem van belonen en straffen, realistisch
en feilbaar zelfbeeld en een aanvaardende groepssfeer.
2. Oog hebben voor de
gevoelsnood
De jongere
gaat op een bijna volwassene manier om met de problemen, ook al omdat hij bij
zichzelf zoveel controle ervaart het gevaar bestaat erin dat hij het
gevoelsmatige aspect uit het oog gaat verliezen
De beste adviezen aan hen zijn steeds omkleed met de gevoelsmatige context.
Prestaties zijn iets wat niet op zichzelf staat. Ze zorgen voor een uitstraling
waar de begeleider de jongere attent op maakt. Bij de ouders maar ook bij hem
gebeuren er zaken: fierheid, overwinningseuforie edm...
Dit moet niet uit de weg gegaan worden maar er zijn ook andere momenten, de
ontspanning, het affectieve, eens geknuffeld willen worden, interesse voor
schoonheid, sociale betrokkenheid en engagement, medelijden, tederheid zijn
eveneens waarden die in een belonende context moeten gegoten worden.
Er is ook een opvang nodig voor de jongere omdat de talentgebieden zich beter
blijken te ontwikkelen dan het gevoelsvlak. Ook al omdat het hier om menselijke
verhoudingen gaat is een perfecte oplossing haast onmogelijk.
Noot : Het denken in de
competitie is veelal aan wat correcties toe.
Een overdreven gerichtheid op presteren
leidt naar irrationele denkbeelden en omgaan met zwart wit denken en
overdreven generalisaties; Deze zijn meestal bedoeld om zichzelf via
positief denken op te peppen. Het nadeel hiervan is dat bij een falen dit
dubbel zwaar aangevoeld wordt als een krenking. Een begeleiding waarbij
nuchterheid en rationaliteit in denken aangeleerd wordt is aangewezen. Zo
zal een prognose van de verwachtingen door alle betrokkenen een
interessante toetssteen bieden en kan een overtrokken verwachtingspatroon
minder storend werken.
Nadruk op het proces en minder op het
resultaat op zich is ook een te volgen stramien. Wanneer steeds maar het
uiteindelijke doel voor ogen gesteld wordt gaan leermomenten die mogelijks
het resultaat op de lange termijn garanderen overgeslagen worden.
Een laatste belangrijk element is het
rekening houden met de leeftijd- ontwikkeling .De groepsbeleving en de
cognitieve mogelijkheden zijn ten zeerste mee ontwikkelend met de leeftijd.
Discipline, zelfbeeld, zelfpresentatie, zelfevaluatie ,normenbesef ,
autonomie gaan een andere kleur krijgen bij andere leeftijdsfase .Enige
kennis hiervan is bij de begeleiders vereist.
STRATEGIE EN TACTIEK : 1) ZIN EN ONZIN SEQUENTIËLE ANALYSE
Zin en onzin van sequentiële analyse voor
competitiesporters op hoog niveau
I.Barroo & J. Delrue
.
Revalidatie
twee professionele voetballers: resultaten van resp 2 en 3maand sequentiële
analyse*
Uit
deze studie bleek dat de relatie tussen de zelfbeoordeling van prestatie en
gemoedstoestand van SPORTER 1 niet van die aard te zijn dat een goede prestatie
altijd gepaard gaat met een positieve gemoedstoestand.
Bij
SPORTER 2 lijkt het erop dat er een verband bestaat tussen de
prestatiebeoordeling en beoordeling van de gemoedstoestand. Er zou hier sprake
zijn van een redelijk sterke samenhang.
Met
een tweede onderzoeksvraag werd nagegaan indien de gevonden relatie tussen de
zelfbeoordeling van prestatie en gemoedstoestand van de atleet verschilt
naargelang de revalidatiefase waarin de atleet zich bevindt.
Bij
SPORTER 1 kunnen we besluiten dat deze sporter vanaf de tweede fase in de
revalidatiefase zijn eigen prestatie en gemoedstoestand positiever beoordeelde
dan bij aanvang van zijn revalidatiefase. Daarnaast werd in fase twee ondanks
een matige prestatie, toch een positief gevoel behouden, terwijl dit in de
eerste revalidatiefase vaker gepaard ging met een neutrale of zelfs negatieve
gemoedstoestand.
Conclusie:
ondanks dat er geen significantie voor gevonden is, lijkt er bij deze sporter
in de relatie tussen de zelfbeoordeling van prestatie en gemoedstoestand een
verschil te bestaan naargelang de revalidatiefase.
Revalidatiefase
Sporter 1
Sporter 2
Hogere perfect. score
Lagere perfect. score
Fase I begin revalidate
Gemoed
Prestatie
Gemoed
Prestatie
Negatiever
Negatiever
Positiever
Positiever
Fase 2 pre- competitie
Gemoed
Prestatie
Gemoed
Prestatie
Positiever
Positiever
Negatiever
Negatiever
Voor
SPORTER 2 kunnen we besluiten dat hij in de tweede periode van zijn
revalidatieproces zijn prestatie en gemoedstoestand negatiever beoordeeld dan
in de eerste fase. Ondanks het gebrek aan een significantiewaarde, lijkt er in
de relatie tussen de zelfbeoordeling van prestatie en gemoedstoestand bij deze
sporter een verschil te bestaan naargelang de fase van revalidatie. Een
hypothese hierbij is dat de mediator (of mediërende ) variabele perfectionisme
aan de basis ligt van het verschil.
Deel 2
Hardloopster van topniveau: casestudy
Vaststelling bij initieel onderzoek van de algemene disfuncties
tgo het vereistensysteem behandelen: duidelijke problemen met te traag
trainen: was ook via het hiclass model
(roosteronderzoek) vast te stellen
Bestuderen van
sequentiële analyse
Resultaat:
Over het algemeen
een stabiel goed gevoel, zelfs als er geen goede frisheid genoteerd wordt s
morgens
Goede
voorspelbaarheid , van goede prestatie op dag +1 als dag 0 goed is
Dit is veel
minder duidelijk bij d.+2
Ontleding van de mentale weerbaarheid van de atleet: hier duidelijk een vermoeidheid,
overdreven trainingsijver op twee dagen voor de meeting, bevestigd door de
resultaten op de cross cup en fysieke
maten van recuperatie op basis van hartslagen
Instructies
trainer op de dag twee dagen van de competitie verwijderd:
Bij
vaststelling van heel uitgesproken stijgende recuperatie= blijk van topfitte
mogelijkheden kunnen zeer diep gaan etc. op dag -2 tgo de competitie:
Volgende
keuzemogelijkheden werden hier aan de atleet overgelaten:
Wenst zij: -
gewoon te trainen
Training tot gevoel zegt te stoppen?
Geen training?
Betreffende atlete maakt heden nog
steeds gebruik van deze observatie in haar voorbereiding. Zij is steeds bewust
van de gevaren van dag -2 tgo de competitie.
concluderend
Seq analyse
& Evaluatie:
Minder irritatie
Duidelijkheid
Toekomst
Heden
Verleden
Effectiviteit
Ontplooiing en mogelijkheden
-
communicatievoordelen
*Voor revalidatie:
Aanvoelen van competentie(s)(prestaties/zelfkennis)
Autonomie (kennis van stages)
Ondersteuning ( gevoel/personen)
Moderator of mediërende factoren invloed:
perfectionisme
*Voor training
Kennis van
resiliance(fitheidsscore)
Verwerking van
training, periodisering, competitie (info voor trainer van belang)
Dagschommeling
spontaan
Andere
variabelen(sociale of andere context)
*Voor competities
Onmiddellijke
voorbereiding: eigen ritme in intensiteit van trainen
(Dag +???)
Communicatie
trainer atleet
Via objectieve
resultaten/via derde of rechtstreeks mededelen is mogelijk
*Delrue,J.Sequentiële analyse van de zelfbeoordeling van
prestatie en gemoedstoestand, met perfectionisme als extra variabele, bij twee
revaliderende topsportersonuitgegeven thesis howest, Brugge2008-2009
Door Ignace Barroo, deelnemer aan de sessie op 30
april 2010 te Waregem
De aanzet van deze interne studiedag, enkel voor de
leden, werd gegeven door inrichter Guido Verhaeren. In de lokalen van zaal de
Regenboog (op een steenworp van het gelijknamige Waregemse stadion
verwijderd )werden we hierna door Steven op t Roodt verwelkomd. Zijn functie
in de eersteklasser Zulte-Waregem deed hij er voor een vijfentwintigtal VVSP-ers(aangevuld
met twee genodigden) uit de doeken.
Bijval toen ook eerste klasse trainer Francky Dury zijn inbreng deed
was er
overduidelijk. De inhoud , absoluut niet te missen kunnen we
menige niet- aanwezige VVSP-er niet onhouden, vandaar dit volgend relaas .
VERTREKPUNT
De razend interessante insteek van Steven is zijn grote en
gewaardeerde betrokkenheid bij zijn club. Hij verontschuldigt zich als het ware
ervoor niet zoveel achtergrond te hebben op
vlak van sportpsychologie. Maar wees gerust hij is er sterk bezig.
Waar hij zijn achtergrond haalt is de holistische premisse
dat een sporter best begeleid wordt via een driefactoren model: een elkaar
beïnvloedende structuur-, chemie- en mentale kant van de sporter is het
vertrekpunt. Als hij dan nog eens stelt vanuit zijn optiek nog meest te kunnen
bijdragen aan preventie en prestatieverbeteringskant( en minder aan de
decompensatiekant) , dan zien we hierin een antwoord op de vraag van de trainer
om het mentale zo goed mogelijk in rekening te brengen. De trainer staat in
zijn club aan de wieg van een totaal
vernieuwende aanpak die ook het mentale wilde incalculeren. Wegens als er
hier geen peperdure ploeg samen te
krijgen is,
dan maar met de mindere goden iets klaar maken en meer dan dat...en
Steven is hier een zeer waardevolle pion voor.
Stevens vertrekpunt waren
initieel een aantal vragen naar een mentale basis voor selectie van nieuwe
spelers voor de ploeg. Hij werkt in deze met vragenlijsten over de
soort sportieve motivaties, ego- versus taakgerichtheid en tenslotte een
eenvoudige zelfbeschrijving via op tienpunten schaal aan te brengen competitie-eigenschappen
. Deze worden dan op de volgende manier aangewend bij de aan te werven spelers. Iemand die niet
de instelling heeft om hard te werken , samen met zijn ploegleden de lasten te
dragen zal, als hij geen spelsurplus heeft,
er niet bijkomen. Dus iedereen die
overtollige conflictstof dreigt bij te brengen,
zonder iets wezenlijks aan het spel als meerwaarde te brengen,komt er niet bij.
DRIE NIVEAUS VAN WERKEN
Bij de aanwezige eerste klasse spelers en geselecteerden
werkt hij dan op drie vlakken.
*Eerste vlak waarop hij een bijdrage heeft is het
individuële: het ten aan zien van zichzelf functioneren . Hier gaat hij vrij vlug
over wegens in eerste klasse wordt verondersteld dat iedere speler hierover in
zijn opleiding voldoende heeft ondernomen om zichzelf te ontwikkelen tot iemand
die veel opdrachten met het juiste zelfvertouwen kan aanpakken..
*De tweede basis en de meest in het oogspringende
werkveld is het individu en zijn bijdrage tot de groep. Francky Dury
benadrukte dan ook dat het aanwezig zijn van Steven met zijn camera bij iedere
wedstrijd met als oogmerk het terugkoppelen van het zichtbare gedrag naar de speler toe een nuttige functie heeft in een team dat zich wil
opbouwen.
In een gesprek met de betrokkenen in de week volgend op de
wedstrijd (telkens filmt Steven 2 à 3 spelers) worden de doelstellingen(vooraf
vastgelegd en geafficheerd in de kleedkamers) geëvalueerd. Hoe meer taken
duidelijk worden en geëvalueerd worden hoe minder kans op een social loafing oflanterfanten(zich
wegsteken in voetbaltermen) ( Ringelmann effect)
(Ook Francky Dury heeft de neiging om doelstellingen en de terugkoppelingen
hiervan zeer sterk te benadrukken. In een kort verblijf bij de nationale ploeg
van België wilde hij reeds een eerste aanzet maken met de vraagjes: Waar
staan we, waar willen we naar toe, wat is er nodig hiervoor?. Maar wegens
korte duur van zijn verblijf in het nationale team nooit verder geraakt dan de
vragen.. en een reactie van een speler Wat een rare
vragen!).
Over welke punten gaat dit werken aan de externe uitingen
van de speler dan?
Bijvoorbeeld het bijsturen van een agressieve houding, geen
gele kaart pakken in confrontatie met de scheids, het bijstureneen
juiste ritme, geconcentreerd met de juiste indeling van de tijdsbesteding een penalty te nemen, beïnvloeding en
commmunicatie met medespelers etc...Hier komt het ook voor dat motivatieproblemen
en vraagstukken naar de trainer worden doorgegeven. Deze
laatste neemt deze voorzet van Steven
zeker ernstig .
*Op het derde vlak wordt door de trainer samen met
Steven de groepsaanpak gepland.
Naargelang van het tijdstip van de competitie zijn er andere klemtonen te
leggen.
Voor de competitie zijn er teambuildingsactiviteiten, in de
competitie zelf zijn er de opdrachten om met de spelersgroep bepaalde problemen
onder elkaar op te lossen. Ook als groep moeten spelers zelfstandig kunnen
zaken bespreken. Enkele leidinggevende
spelers spelen een cruciale rol om een
en ander door te spreken. Zoals het zoeken naar verwerken en vermijden van een
teamcollaps bij dreigende grote verliescijfers. Naar het einde van de
competitie is er dan het evalueren van de doelstellingen, het uitzetten van
nieuwe doelstellingen...
Opvallend is dat de trainer enorm veel responsabiliseert in
alle lagen, zelfs de sponsors...
BIOFEEDBACK
Het meest impressionante, innoverende en boeiende deel van
zijn bijdrage kwam aan bod gedurende de korte demonstratie met het biofeedbackmateriaal (ter
waarde van 10 000 euro).
Eerst komt voor de speler een korte uitleg over het mentaal
sterk zijn . Dit mentaal sterk zijn komt er pas als de verschillende niveaus
van verwerking optimaal samenwerken. De toelichting over de soorten breins van ieder
mens: het reptiel- of overlevings- niveau(hersenstamniveau),
het emotioneel niveau(limbisch niveau) en het bewuste
niveau(niveau
cerebrum) die op elkaar inwerken en soms van elkaar overnemen naar
aanleiding van een stress is het vertrekpunt. Het is niet zomaar koelbloedig
blijvendat telt. Steven gaat heel snel
over naar een illustratie hiervan bij de spelers.
werkwijze
Hij stelt via metingen van huid-weerstand en temperatuur, hartslag
gekoppeld aan ademhaling en spierspanningsmeting heel snel een basisprofiel van
reageren op stress op, dit voor iedere speler apart. Er zijn een hierbij een
drietal stressoproepende proefjes( adekwaat reageren niettegenstaande afleidende
dominante visuele stimulus, rekenproefje dat continu moet aangehouden worden, vertellen
emotionele gebeurtenis worden afgewisseld met een ontspanningsuggestie)
Dit is een ogenblik om zijn uitleg voor speler een basisprofiel van
reageren op stress te concretiseren. Dit gaat immers implicaties hebben voor
het toekomstig functioneren van de speler.
Zelfs kan de basismeting onmiddellijk fysieke vermoeidheid
detecteren. Tevens geeft ze onmiddellijk
aanwijzingen over eventueel gebrek aan coherentie tussen ademhalings- en
hartritme en hiermee gepaard gaande concentratiemoelijkheden onder de genoemde stressomstandigheden.
Voordeel bij deze laatste vaststelling is dat deze coherentie via de techniek
van ademhalingsoefeningen (oa.buikademhaling) gekopppeld aan de visuele weergave
van de beide geciteerde ritmes trainbaar is. Contigue als operante
conditioneringsmethodes worden hierbij gehanteerd.
Besluitend
Het systeemgerichte en nuttige aanpakken , waarbij de taal
van de voetbalwereld gehanteerd wordt samen met een uitdrukkelijke inschakeling
in een toekomstproject van de groep garanderen werkbaarheid en succes in
Stevens bedrijvigheid als sportpsycholoog. Hij staat bovendien ook open voor
iedere samenwerking, dus ook met andere
leden van de vereniging die zijn wegen bewandelen.
STRATEGIE EN TACTIEK : 3) BRUIKBAARHEID BRUGS MODEL
Bruikbaarheid
van het Brugs model ontwikkeld aan het Korzibsky-instituut in revalidatie en
sportsetting
Geert
Lefevere
In een eerste deel
werden de highlights van het Brugs model op een bevattelijke manier naar voor
gebracht. Via een kennisname met de inbreng van de grondleggers Steve De
Shazer, Milton Ericson en Luc Ysenbaert wordt duidelijk dat er heel wat
verschillen zijn met een traditionele benadering van de cyclus om vanuit een
probleem tot een oplossing te komen.
Centraal staat
immers de fundamentele keuzevrijheid van de cliënt. Het doel van de begeleiding is dan ook de
cliënt duidelijk te maken dat er zowel op niveau van benoeming of kadering
(semantiek) van zijn probleem als in de keuze van de oplossingen(pragmatiek)een
uitbreiding mogelijk is ( problematisch is juist de onvrijheid hierin). Om dan
in tweede instantie de cliënt zelf volgens zijn waardensysteem consequent te
laten kiezen.
Veel meer dan in de
traditionele benaderingen is er aandacht voor de band (niet- specifieke
factoren in therapie) die ontstaat, het mandaat dat men verkrijgt, utilisatie
respect en hoop op verandering.
Omdat het een
pragmatisch model is gaan bruikbare zaken uit het systeemdenken , uit de
cognitieve gedragstherapie, uit conditionering van gewoonten, uit suggestieve
methodes vlot in een voor de cliënt bruikbare en aansprekende set geïnitieerd
worden. Het betreft geen loutere aanbieding maar een nadrukkelijk opvolgen van
de waarden en motieven van de cliënt waarbij de genoemde strategieën nuttig
kunnen zijn. Op deze manier slaagt men erin om van meet af aan de motivatie en
autonomie van de cliënt als het ware vast te nemen en via een reeks
succeservaringen, al zij het maar met mondjes maat in het begin, een
verandering waar te maken . De rol van de begeleider is er dan ook een van
uitnodigen , ondersteunen, bevragen, een geen weet hebben van de kant
begeleider maar duiden op het weten (expertise)van de cliënt, het nagaan van de
bestaande bronnen (resources) van oplossingen via de uitzonderingen of via een
mirakelvraag (stel eens dat alle problemen weg zijn , wat zou dan ?). hierbij
geeft de begeleider zelf geen doelen aan. Hoogstens gaat hij uit strategische
overwegingen spreken over andere modellen en mogelijkheden van oplossing die
minder lijden kunnen veroorzaken. Opvallend hierbij is de resources gerichte
benadering. Zelfs faalangst , burn-out en en social loafing kunnen uit de hoek
van overlevingsstrategie (hulpbron) bekeken worden.
Ervaringsgericht deel
Bij Club Brugge was
het uitgangspunt dat er naast de fysieke component ook een mentale component geoefend
wordt. De basislijn en de modaliteiten
om te oefenen liggen dan ook in de focus van de benadering.
In interviewvorm (
in de vorm van het Brugse model )en ook via tests over heel wat uiteenlopende
sportieve situaties en mentale vaardigheden werd een bevraging gedaan. De
voorbijganger relatie werd meer dan een keer gedetecteerd, in deze zin dat de
vraag niet zozeer vanuit de speler zelf kwam maar dat veeleer aan de trainer
zijn verwachtingen beantwoord werd door mee te werken aan het interview en de
testing . Enkele keren was er echter meer interesse(zoeker of consultpositie) ,
en wordt dan ook verder gewerkt rond bepaalde punten. Na het onderzoek was er
de mondelinge rapportage aan de staf. De (basislijn) bevindingen werden
grotendeels onderschreven, enkele keren werden onderzoeksresultaten ook ervaren
als anders dan gedacht. Geert verwacht niet dat hieruit veel remediërende
initiatieven zullen komen, veeleer aanzet tot mentale training is hier gegeven.
Wel wordt aan alle individuele spelers feed back verstrekt over hun resultaten.
In de discussie met
de aanwezigen bleek dat in enkele andere ploegen ongeveer ( met uitzondering
van de korzibsky aanpak) hetzelfde stramien gehanteerd wordt. Variaties zijn nadruk
: op testen van nieuwe testspelers, de sportpsycholoog die echt deel uitmaakt
van het begeleidingsteam, het toestemming vragen aan de spelers of de info mag
worden doorgegeven aan de trainersgroep etc
De powerpoint die
een en ander toelichtte wordt doorgegeven aan de deelnemers van de werkgroep.
How to make an appropriate translation from problem focus into solution
focus in sports: Two examples the accompaniment of a team, and the
tackling of a burnout case
Bart Van Laethem, Ignace Barroo, and Isabelle De Baets, Stedelijk Ziekenhuis
Roeselare, AZ Damiaan Oostende, Belgium, Bvlaethem@hotmail.com
At first sight one could find a sport psychologist to be most effective if able to restore
self-confidence and erase any glimpse of failure anxiety in both players and team. This could
be called the traditional problem focused formulation of what happens when a sport
psychologist is successfully engaged in a team. What kind of stress redemption happens
when solution focused principles are at work? And how does this happen?
Imagine the ambitious president of a soccer team who isnt willing to hurt his coach
and players, even after continuing losses, mistakes and erroneous play interpretations by
officials, in a few words: experiencing a devastating season start which can be called a
disaster. The problem focused, disappointed president of a soccer team asked for help from
a psychologist
The solution focused psychologist would take another departing point of view,
because he has another way to find back the golden talent boys. Going his solution focused
way, he turns this depressing story into a powerful fairy tale: once upon a time there was a
president who has an incredible confidence in coach and team and decided to continue the
cooperation. He was convinced that his own players could find back their own golden
resources if they were following the right track.
What we can expect in this workshop is the track, the content and the tools to reach a
state of change towards solution. After a short introduction of solution focused principles and
approach, the author presents his solution focused interventions. Starting out with paying
attention to pre-session changes, observing the kind of interventions and stopping those who
do not give result and continuing to use interventions that do work well. Dont try to fix things
that are not broken and adjusting the approach to the kind of motivation (Bruges model).
Enhancing self-confidence by going forward in little steps and, last but not least, emerging
positive gossip. These interventions have been putting every participant in a most powerful
and activating bath. Having done this with staff members as well, the author made appear
some very nice results. As he was able to be most useful in the prevention from an almost
VVSP 25 Year Days of Fundamentals in Sport Psychology 30
certain failure in the competition, as well as the restoring team pride and perspectives
towards a promising fruitful future. In fact the system as a whole did learn a lot on their
resources and ability to solve the rising problems, which is clearly proved by the ongoing
cooperation of the team and the sport psychologist, while next year new innovating steps are
undertaken
Attendants of the workshop can also assist at the release of the sneak première vision
of a film, a teaser which brings you more and more in the world of SF tackling of problems
such as the life of the sports mans private real life. This video is entitled: Free relationship.
How William reached the dry member state. Showing us a nice translation into a more
solution focused readdressing of a talent at risk by the narrowness of his interests and taking
in account motivation or even absence of motivation, this solution focused interventions have
more sense in the eyes of the client and his environment. Only while having a good time in a
most rewarding context people seem to be able to change their ways. This teaser invites you
to rethink some of your interventions to help the burn-outs back on their own track again.
References:
Kay, A.C, (2010). Fry the monkeys. Toronto: The Glasgow Group.
Isebaert, L. (2007). Praktijkboek. Oplossingsgerichte cognitieve therapie. Utrecht: De Tijdstroom.
De Shazer, S. (1988). Clues. Investigating Solutions in Brief Therapy. New York: Norton
Bannink, Frederike, (2009), Positieve psychologie in de praktijk,. Amsterdam: Hogrefe Uitgevers BV.
- clients theory and ideas
- his therapeutic relation view
- his favourite interventions
- his resources
- his positive experiences
Days of fundamentals in sport psychology
- his theory of change 22/09/2012
Bruges model
Quality screening of therapeutic relationship
Passengers, seekers, buyers, co-experts
Adjusting interventions
Introducing techniques at the right time
No visualisation technique with passengers
Explore clientfactors
Social support, his theory, goals, speed, etc...
Days of fundamentals in sport psychology
22/09/2012
Solution focused therapy and sports
Matches the image of an athlete
Pragmatic approach (athletes as practitioners)
Makes fast intervention possible
Time efficient
Focus on goals, results
Autopoiesis
Variaty of techniques
Brief therapy
Days of fundamentals in sport psychology
22/09/2012
Solution focused therapy and sports
Solution focused
philosophy
Image of an athlete
Health
What is possible?
Strength
Goal
Future
Exception
Language creates
Vision client
Cooperation
Algemene doelen bij de
begeleiding van Olympische atleten
Contact met roots behouden ook tijdens de
Olympische Spelen
Communicatie
verbeteren
Beslissingsprocessen
ondersteunen en begeleiden
Mentale
blokkages rond PERFECTIE voorkomen
Doelen en werkwijze
Doel
Herbronnen
van de kernmotivaties
Van alle teamleden: ;
waar doe je het nog voor wat wil je nog meegeven aan de atleet voor O S?
wat is de betekenis voor jou van de prestaties van deze atleet, in ruimere
context? Trainings en wedstrijdplanning
Korte Termijn en LT
Het Juiste eten , spreken, denken, bewegen, evenwicht
Omgaan met trainingsload
Aandacht balk techniek Twee-eenheid trainer/atleet Trainingshoeveelheid/feedback
Infinite.Bound.-effect: nagaan hoe een verbeterd resultaat best leidt naar een
beter gevoel
Daarvoor omgaan met denktechnieken
Naar positieve
Opvang min ervaringen
IZOV
1
week/dag/uur voor punt U
Kernelementen 1 w d u
W mini-voorbereidingen/fracties
D mini-zekerheden
U de izov punten:
De geplande hel
Wedstrijd publiek, aanwenden
Sterke details
WERKWIJZE
Feel resonance :Opnieuw toegang tot
gunstige emotionele responsen leren/durven discrimineren/
Leren ze opnieuw op te roepen als ze dreigen weg te deemsteren
Organisatiestructuur
Ondersteuning
Afleiding
Mini evenwicht oefeningen oa. ter gelegenheid
van rompstabilisatiebr> Recuperatie: afwisselen Inspanning/ontspanning
Emotioneel/lich/geestel.
Mindfulness
Opleiding trainer/atleet
Wegen vinden van Feedback over
vermoeidheid
Gevoelscommunicatie
Wie niet hypnotiseerbaar
is kan uit een suggestief verhaal ook soms iets oppikken
wat met deze metafoor??? (*Tong is de naam van de taalonkundige
leerling van de juf)
De Berk en de beer
Voor Tong*
in het geweer
Soms zegt de juf in mij
wit als een berkenstam,
zie
het zwarte oog dat erop verschijnt
Ook de mond, Tong
Iets waar ik anders zomaar aan voorbijloop
(wat ik voor een astrakan lam nooit zou doen...)
Maar de indringende kracht
van jouw ogen en mond, Tong
is geen voorbijlopen aan
Niet zwart of wit , maar alles
ertussen was het , jouw vraag
met maar èèn weg, die
van trek me uit deze vreemde
letter en cijfer poel weg
ook vele vragende ogen en monden
van meester Luc, Pa, ma , broer , zus familie
redt Lieve Tong uit dat spraakloze bos
Lieve Juf, alsjeblief
Ikzelf als een grote hulpvaardige beer
snelde ter hulp,
ik had toen nog meer pauwenoog
en scherpe mond, Tong
zeg maar "liniaal en meet!" in mij...
Maar
Ik leerde wel de cijfers en letters
waren niet je diepste Leed
wel dat je er heel alleen voor stond
maar nu niet meer
nu had je die lenig zwarte beer
die je stabiel door het
letterbos loodste
Met het oor gewillig luisterend
Heus niet bevreesd voor het meest stoffige boek
Neuzen in veilige proefjes en blaadjes
juf en ik , twee in èèn
Tinteling in oog en stem
kwam weer, als het je lukt
komt uit een diepe ziel
in taal en teken, Tong
jouw boodschap die kan tellen.
In mij
draag ik dan ieder
sterrenbeeld, lichtjaren ver,
met alle afstanden vandien
aanwezig schijnt in en door jou en mij
ook dat beeld waar ik mij het meest een mee voel
dat van de zwarte glimmende grote beer
rennend door het lente berkenbos
zie ik hem ook soms aan het firmament
met èèn ster voor ieder
essentieel lidmaat
èèn voor zijn lenig en krachtig lijf
èèn voor zijn schitterende zwarte pels
èèn voor zijn fijne neus
èèn voor zijn luisterend oor
èen voor zijn reuzenschreden en -halen
maar dat lichtje van 'ik red hetwel' in je oog
dat ene woordje van begrip uit je mond, Tong
krijg ik van jouw, alleen van jou
sedertdien weet ik
ik geef nooit af , Tong
Loop voorbij alle liniaals en en meet
ik kom eraan afstand of niet
voor je oog , voor je mond, Tong
veel dank , grote dank
Grote Beer
Onze lieve vriend Øyvind geboren 27 10 53 , gestorven 28 07 07. Øyvind was geboren en opgevoed op het
eiland Sotra ( nabijheid van Bergen)in een groot en "bronnensterk"
gezin
Hij studeerde geneeskunde in België ( te Leuven) en ontmoette er zijn lieve
Greta
Hij had een veelzijdige medische loopbaan, maar psychiatrie was wel zijn
speciaal - gebied
Voor alles was hij eerst mede bij het opbouwen van een polykliniek voor Bamble,
Drangedal en Kragerø, waar hij vijf jaar afdelingshoofd
was
Daarnaast had hij veel interesse voor het specialistisch gebied van de
psychosomatiek, hij startte dan ook het Psychosomatisch Instituut te Skien waar
hij actief was tot aan zijn ziekte.
Oeyvind was een uitzonderlijk begaafde clinicus met groot respect voor zijn
collega's en een grote verantwoordelijkheid jegens zijn patiënten
Als we aan hem denken zien we hem echter vooral als vriend en medemens,
wellicht is zijn bijdrage ook doorheen zijn ziekte en volwassen leven een van
ruimte scheppen en genereus zijn met en voor zijn medemensen
Voor de kanker hem velde , was hij veel geconfronteerd geweest met de dood bij
het verlies van zes van zijn zeven broers en zusters allen door kanker
overleden, alvoor hij zelf uitermate vroeg getroffen werd in zijn leven.
Hij droeg zijn lot, hij besefte alles, dan hebben wij hem gekend als
bevrijdend; hij verzekerde steeds een samenzijn zonder schijn of bijgedachten,
maar met warmte, lach en verdriet, of spirituele ernst dezen wisselden elkaar
af Øyvinds vele ontmoetingen met de dood gaven
bij hem als resultaat dat hij weinig angst had voor de dood, hoewel hijzelf
uitdrukte eigenlijk zelf langer te willen leven
Zijn grootste zorg was immers het verlaten van zijn beste vriend Greta en hun
kinderen Lisa en Thomas
Voor ons de anderen weerklinkt steeds weerom een grote leegte na Øyvind
Onze gedachten gaan naar Greta, Thomas en Lisa en hun verdriet.
Arthur Tambs, diensthoofd psychologie, Kragerø
Til Minne
( AFTENPOSTEN OG VARDEN AUGUST 2OO7)
Vår kjaere venn Øyvind Nordstrand født 27 10 53 døde 28 07 07
Øyvind var født og oppvokst på Sotra i en stor og ressursterk familie.
Han studerte medisin i Belgia der han traf sin kjære Gretha
Har han hatt an mangfold medisinsk karriere men psykiatri ble hans spesialfelt.
Øyvind var bl.a. med på å bygge opp Psykiatrisk poliklinikk i Bamble, Kragerø
og Drangedal, der han var avdelingsoverlege i fem år.
Han hadde dessuten spesiell interesse vor psychosomatiske lidelser og var med
på å starte Pychosomatiske institut i Skien der han var fram til sin sykdom.
Øyvind var en sjeldent begavet kliniker med stor respekt blant kolleger og
takknemlighet blant patienter.
Det er likevel først og fremst som venn og medemenneske vi i dag tenker på han.
Kanskje bidro hans lidelser gjennom hele hans voksne liv at han ble så helt
spesielt romslig og sjenerøs som menneske.
Før kreften endelig felte han, hadde han vært konfrontert med døden gjennom å
miste seks av syv sosken, alle av kreft, dessuten selv væert rammet meget
alvorlig tidligere i sitt liv,
han trosset sine tap, og viste mer enn noen vi har kjent . det alltid befriende
og trygt være sammen med Øyvind, ingen forstillelse eller baktanke, men et hav
av varme, latter og gråt, alvor og spøk, side om side.
Øyvinds mange møter med døden ga han ikke angst for å dø, selv om har uttrykte
ønske om å leve lenger.
Hans største sorg var å forlate sin kjære og beste venn Gretha og deres lisa og
thomas.
For oss andre tomheten etter Øyvind rungende .
Våre tanken går til Gretha, Thomas of Lisa i deres fortvilelse
Arthur Tambs, sjefpsycholog , Kragerø Helsecentrum
Gedrevenheid
en durf
heftig en begeesterd , zou
je zo zeggen
maar dan doe je tekort aan de draagwijdte van een geboorte
het start immers van ver, van binnenuit
in diepe krachten verborgen ...
omwille van iets totaal vreemd aan zichzelf
komt het tot stand
zoals de cocon aan de vlinder die zich eruitplooit en stort
in een onmiddellijke vlucht van de pasgeborene
met steeds verassende en onnavolgbare vlucht zijn baan kiest
plotsklaps wijd en zijd verspreide volop bestede overgave
niet eens in koelen bloede, niet eens resultaatgericht
want aan een resultaat moet je slepen, het is lichter
zodanig licht en lichtend dat je soms denkt afhakend
maar subiet daar terug,want de doen alsofs zijn schijnbewegingen
het is levend zijn, klaar bewust van die stuwing
dicht van schaamte en gegeneerdheid voor de hoeveelheid ervan
energie waarvoor je energie voelt
het komt er als vanzelf gekwadrateerd uit
vrijelijk honderduit kunnen gaan ervoor
ieder obstakel naar het rijk der schimmen schoppend
samen jubelend met ieder goede actie
samen wenend met iedere malchance
de met de dag ophopende durf naar het
meer en meer einde gevoel
ook het uur , ik zei bijna vuur van de waarheid
het moment waar je zo naar verlangt en tegelijkertijd vreesde durf je aan
geduldige opbouw op zijn boeddha's vanuit de buik is dan niet meer aan je
besteed
ze zijn er gewoon vreemd aan
paradoxaal gebuisd in de test van de realiteit
ik zei reeds , het start voor iets totaal vreemd aan zichzelf
want het rijk van innerlijke snaren bevestigt als vanzelf iedere waarde
houdt automatisch de gloed van energie in stand
brandend in ieder erop terend lichaam
zo gedreven als
het verteerde blaadje op de stroom
het donspluimpje in de stormwind
de noorderster uit de melkweg gewassen maar trouw bij de aarde horend
ben je Øyvind